PDA

Bekijk de volledige versie : Letterbox, de ene film wel, de andere weer niet???



MvdS
14-02-2002, 08:23
Kan iemand mij uitleggen, waarom er bij de ene film wel een letterbox zit en bij de andere weer niet?
Heel irritant als hij er wel op zit.
Waarom wordt er niet standaard gekozen, om de ondertiteling in het beeld zelf te laten staan?

Oakey
14-02-2002, 12:36
Kan iemand mij uitleggen, waarom er bij de ene film wel een letterbox zit en bij de andere weer niet?
Heel irritant als hij er wel op zit.
Waarom wordt er niet standaard gekozen, om de ondertiteling in het beeld zelf te laten staan?

Letterbox wil niet meer zeggen dan dat het beeld widescreen is. Naar gelang het beeldformaat van de film (2.35:1 of 1.85:1) krijg je op je tv wel of geen balken boven en onder (op een breedbeeld-tv, op een gewone 4:3-film krijg je altijd balken met een widescreen beeldformaat).

Als er op een DVD staat dat ie letterbox is, wil dat zeggen dat ie niet anamorf breedbeeld is. Daardoor kan de ondertiteling idd in het zwart staan. Ik heb zelf een 4:3 tv, en dan vind ik dat prima, maar op een breedbeeldtv moet het uiteraard wel in het beeld zelf staan. Dit zou technisch lijkt me vrij eenvoudig op te lossen zijn: de DVD-speler "weet" nl je tv-formaat (uit het instellingenmenu) en zou de ondertiteling op n centimeter vanaf de onderkant kunnen plaatsen (door de gebruiker in te stellen). Waarom dit niet zo is mag iemand me vertellen.

Niet anamorf is gewoon goedkoper dan wel anamorf.

PS: Over dit onderwerp bestaan volgens mij al threads, kijk maar eens met de zoekfunctie.

MvdS
14-02-2002, 13:08
Ben misschien wel een leek, maar kan iemand dit verder toelichten.
Ik heb zelf de Philips 32PW9525 Matchline.
Als DVD een Thomson, volgens mij 3300 serie o.i.d.

Wat ik dus uit bovenstaand verhaal begrijp is, dat ik mijn DVD-speler kan instellen dat ik geen box met ondertiteling krijg.
Maar dit is toch geregeld per DVD?

Graag wat meer info en waarom kiest een maatschappij daar voor.

bmateijsen
14-02-2002, 13:45
dit is per dvd geregeld. En ligt aan de productiemaatschappij. Het mooiste is vaak de transfer die rechtstreeks van de bioscoop film naar dvd is gezet. Dan heb je dus alle informatie en is er niet in de film gesneden. Ik vind dat vele malen prettiger, dan dat dit is weggesneden omdat men precies 16:9 wilde draaien. Ik vind de zwarte balk boven en onder de film dus niet irritant, maar vind het meer irritant dat men stukjes beeld weg snijdt.

Zie hiervoor meer info op www.dvd.nl dan naar achtergronden, dan naar beeldinformatie.

Groet Bjorn

SuperDre
14-02-2002, 16:32
AMEN!!!... Ik heb ook liever zwartebalken boven en onder dan zo'n pan&Scan versie...

Als ze nou gewoon de ondertiteling zo maken dat je em zelf nog kan verplaatsen via cursortoetsen (of via een menu instelling) (Want het zijn voor zover ik weet gewoon losse 'plaatjes' met coordinaten), gosh wat zou ik graag de code voor mijn philips dvd spelers firmware in handen willen hebben.... kan ik tenminste meer irritante dingen aanpassen...

Anonymous
14-02-2002, 21:16
Tsja... het zit er bij sommige nou eenmaal op, wat doen we eraan ?! :( :(

MvdS
14-02-2002, 21:18
Het probleem vind ik zelf, dat als ik de ondertiteling uit zet (bij een letterboxed DVD), het beeld minder mooi is omdat hij hem dan gaat 'uitvergroten'.

Wat is Anamorph? by the way.

Anonymous
14-02-2002, 21:20
Wat is Anamorph? by the way.

Zou het niet echt durven zeggen, originele filmformaat zoals hij
opgenomen is misschien ??? :confused:

martin_senders
14-02-2002, 21:29
Hoi Lezers,


Ik vind het best irritant dat ze soms nog steeds dvd's uitbrengen die niet anamorphic zijn opgenomen.
Ik koop ze expres niet als ik zie dat ze niet anamorphic zijn.
De ondertiteling van alle Touchtone films vallen netjes in beeld.
Zoals Armageddon, The rock, Pearl Harbor.
Er is ook een dvd Nightwatch daar kan je kiezen tussen 2 soorten nederlandse ondertiteling 1 in het bewegend beeld en 1 in de zwarte balken.
Er zijn 4 verschillende beeldformaten je hebt er meer maar dit zijn de meest vookomende.

1.33 (gewoon 4:3 beeld)

1.85 (breedbeeld) 16:9

2.35 (scope) wordt meestal in SF en aktie films gebruikt om het heen en weer bewegen van kamera's te beperken en er een rustigger plaatje van neer te zetten.

2.75 (cinema scope) wordt bijna nooit gebruikt ik ken maar 1 film die zo is opgenomen en dat is Ben Hur.

je hebt ook afwijkende maten zoals Titanic was 2.11, Waarom ze dit doen weet k ook niet.

groetjes:


Martin Senders


Mijn set (http://www.student.tue.nl/m/a.w.v.dongen/Martin.htm)

Anonymous
14-02-2002, 21:31
Ik vind het best irritant dat ze soms nog steeds dvd's uitbrengen die niet anamorphic zijn opgenomen.
Ik koop ze expres niet als ik zie dat ze niet anamorphic zijn.


Jij bent gek ;)

Nathan Strik
15-02-2002, 18:31
1.85 (breedbeeld) 16:9 Klopt niet helemaal 16:9 is ongeveer 1.78:1 (afgerond), maar dat is muggenzifterij... :D

Anamorphic is dus niet hetzelfde als de beeldverhouding, maar lees de op dit forum en op de dvd.nl site aanwezige info er nog maar eens op na....

Alex van den Berg
15-02-2002, 18:57
Wat is Anamorph? by the way. In dit artikel vind je alles (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=6) wat je maar zou willen weten over beeldformaten.