PDA

Bekijk de volledige versie : Kwaliteit audio spelers



Murgen
14-02-2002, 13:20
Puur uit belangstelling heb ik de Denon '91 test-CD gebruikt om te luisteren naar de audio verschillen tussen m'n Harman/Kardon HD7600 en de Pioneer DV-444S als het gaat om het afspelen van CD's.

Op het eerste gehoor klinkt de HK nog superieur, de instrumenten klinken veel voller dan bij de DV die wat lichter en vlakker overkwam. De technische testen aan het einde van de CD waren ook interessant. De DV had veel meer last van 'grind' dan de HK. Tussen die 2 zit zo'n 12 jaar en natuurlijk een heel ander prijskaartje. De HK was toen 1 van de betere spelers van rond de 1300 gulden.

bmateijsen
14-02-2002, 13:30
Altijd leuk om verschillende digitale componenten met elkaar te vergelijken.

Het lijkt me belangrijk om te melden hoe de spelers zijn aangesloten. M.a.w. beide digitaal en dus worden de dac's van de versterker gebruikt of beide analoog, eigen dac's worden gebruikt.

De 444 van pioneer staat niet echt bekend als een goede speler voor audio cd's. Het geluidsbeeld is veel te dun, niet doorzichtig en dus rommelig.

De de oudere HK's heb ik nog nooit gehoord, dus kan daar geen oordeel over geven. Van de nieuwere spelers was ik niet onder de indruk... Vond het hoog niet hoog genoeg en het laag te sterk aanwezig... het was alsof de laagste tonen werden geupscaled.

Groet Bjorn

Murgen
14-02-2002, 13:53
Hmm, ik ben bang dat je m'n opstelling wat gedateerd zal vinden maar toch.

Beide spelers zijn analoog aangesloten op een Harman/Kardon HK6300. Dat is een FTC 60 W @ 0,3% THV/ 4 ohm versterker. Speakerpaar bestaat uit 2 Mission 763 boxen die bi-wired zijn aangesloten op de HK. Luidsprekersnoer werd meegeleverd door Multifoon maar vraag me niet naar het merk. Wel lekker dik en stevig ;)

Beide spelers gebruiken dus hun eigen DAC. De HK-speler heeft een lineair, impulsbreedte gemoduleerd bitstream. Belangrijker was dat ik hem uit een opstelling van 6 kandidaten heb gekozen. Multifoon had dezelfde versterker en boxen neergezet als hierboven beschreven én op dezelfde wijze aangesloten.

Spelers waren o.a. een Luxman, Marantz50S en nog een paar en wat ik me ervan kan herinneren is dat ik stomverbaasd was dat er verschil zit in het geluid dat een speler produceert. Moet je trouwens wel opera's en klassiek voor gaan afspelen.

De 444 heeft precies wat je signaleert. Hij mist de diepte en niet alle instrumenten zijn separaat te horen. Mijn oude HK-speler heeft niet wat jij zegt. Die is juist heel onderscheidend. Misschien helpt het als ik zeg dat ik gekozen heb voor 'engelse' boxen en niet voor de 'duitse' lijn.

bmateijsen
14-02-2002, 14:23
Misschien helpt het als ik zeg dat ik gekozen heb voor 'engelse' boxen en niet voor de 'duitse' lijn.

Altijd leuk deze verschillen, ik weet dat de oudere HK's beter zijn dan de nieuwere, maar helaas heb ik een oudere niet tot mijn beschikking om deze te beluisteren.

De combinatie die je toendertijd gekozen hebt, klinkt zeer gebalanceerd. En zal met de missions een neutraal geluid geven. Die 763's zijn dat vloerstaanders?? Ik dacht het met te herinneren.... heb je die dan nog voor een gedeelte gevuld met zand?? Dat geeft in samenwerking met de spikes en sneller laag, en minder modderen in de laagste tonen.

Tja er zit vaak veel verschil tussen diverse spelers.. Ik verbaas me wel dat je uiteindelijk voor de HK hebt gekozen in tegenstelling tot de Luxman. (welke voor klassiek en opera in mijn herinnering zeer natuurgetrouw is en daar uitermate geschikt voor is.)

Groet bjorn

mradem
14-02-2002, 17:36
Die wat zwakkere audio is in de pioneer 545 toch vervangen?

Zoals ik hoorde is het geluid nu ook perfekt en beeld was al goed.

Murgen
14-02-2002, 20:06
En zal met de missions een neutraal geluid geven. Die 763's zijn dat vloerstaanders?? Ik dacht het met te herinneren.... heb je die dan nog voor een gedeelte gevuld met zand?? Dat geeft in samenwerking met de spikes en sneller laag, en minder modderen in de laagste tonen.

Tja er zit vaak veel verschil tussen diverse spelers.. Ik verbaas me wel dat je uiteindelijk voor de HK hebt gekozen in tegenstelling tot de Luxman. (welke voor klassiek en opera in mijn herinnering zeer natuurgetrouw is en daar uitermate geschikt voor is.)

Groet bjorn

Ja, de missions zijn de vloerstaanders. Op spikes met een voetje ... de plavuizen waar ze op staan elimineren eventueel gemodder.

En het klopt, het geluid is neutraal maar toch brengt deze combi meer emotie over dan de Luxman. Klankbeeld is heel strak, je hoort werkelijk ieder instrument. Durfde financieel niet verder te gaan, bang om voor eeuwig verpest te zijn ... toch een dure hobby, nietwaar heren ;) ?

groet, Jan