PDA

Bekijk de volledige versie : INTERESSANT: het Euro-Gulden effect



rkrijger
17-06-2005, 10:44
Het lijkt wel een titel van Ludlum, maar dit is een interessant resultaat van een onderzoek naar het effect van de Euro tov de Gulden (weet je nog?)

Euro zorgde voor 'een gat in de hand'

Vrijdag 17 juni, DEN HAAG - Een simpel testje heeft het opnieuw bewezen: met de euro in de hand schatten we prijzen veel te laag in. Voor dezelfde producten en diensten zijn mensen bereid in euro's tot zestig procent meer te betalen dan in guldens.

Meer dan drie jaar na de invoering van de nieuwe munt, hebben we nog steeds grote moeite om de waarde van de euro te bepalen. De klacht 'guldens lijken wel euro's geworden', is begrijpelijk nu opnieuw is vastgesteld dat de euro inderdaad veel te gemakkelijk wordt uitgegeven.

Vier economen legden 41 mensen twee keer een vragenlijstje voor. Het ging om een gezelschap studenten, werkenden en leden van een toneelvereniging. De eerste lijst bevatte vragen in guldens, twee weken later kregen ze dezelfde lijst voorgelegd in euro's. Hen werd de mogelijkheid voorgelegd een vakantie te houden op een terrein van CenterParcs, waarbij ze moesten aangeven hoeveel ze maximaal bereid waren te betalen voor extra's zoals het huren van een tennisbaan, of uit eten. Ongeacht leeftijd, inkomen of geslacht bleek men in euro's veel meer uit te willen geven dan in guldens. Via controlevragen werd vastgesteld dat de geënqueteerden wel degelijk ook konden rekenen.

Duidelijk werd dat er sinds de invoering van de euro sprake is van flinke 'geldillusie', zoals economen het noemen - men waant zich met de euro in de hand rijker dan met de gulden. Deze illusie is ontstaan door de omwisselkoers van gulden naar euro. Prijzen leken sterk te dalen: een gulden werd immers 45 eurocent. Het maakte mensen minder voorzichtig. De eerste aanwijzingen daartoe ontstonden al in januari-februari 2002, toen veel mensen erover klaagden dat ze aan het eind van de maand veel duurder uit waren gekomen.

Eerdere onderzoeken wezen ook al uit dat de omwisselkoers mensen tot verschillend bestedingsgedrag kan aanzetten. Prijzen in vreemde valuta die een veelvoud bedragen van de prijzen in de vertrouwde eigen munt (de gulden) maken klanten voorzichtiger. Dat blijkt in een land als Thailand, waar door de baht alles duurder lijkt. Maar is het bedrag op een prijskaartje in een vreemde valuta veel lager, dan laten we het makkelijker rollen: Britse ponden geven we dus sneller uit. De economen, die hun onderzoekje vandaag publiceren in het vakblad ESB, geven één suggestie om mensen te laten wennen aan de waarde van de euro. „Wellicht is de beste optie om de mensen via campagnes er op attent te maken dat zelfs het bedrag van één euro al best veel is.“ Dubbel prijzen, zoals in Frankrijk soms nog steeds gebeurt, heeft volgens hen als nadeel dat mensen minder snel wennen aan de nieuwe munt.

Herjan
17-06-2005, 10:59
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=22542

Kon dat niet daarin? Ik vind 't zo rommelig worden met al die losse threads...

rkrijger
17-06-2005, 11:05
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=22542
Kon dat niet daarin? Ik vind 't zo rommelig worden met al die losse threads...

Jah-jah-jah, als je al het nieuws op 1 hoop gooit is het weer zo rommelig discussieren...

Het heeft allebei voors/tegens...

Henk van der Weerdt
17-06-2005, 12:50
Wel leuk om te lezen. En het klopt volgens mij ook: ik had heel wat speciale uitgaves niet gekocht als alleen de guldenprijs nog was gehanteerd.

Kan gelukkig inmiddels weer goed de hand op de knip houden, maar dan begint het andere kant van het verhaal weer:

de economie draait dan weer slecht, alleen maar om het feit dat mensen nu meer gaan opletten op wat ze kopen; niet 3 keer in de week uit eten, niet meer 2 keer per jaar op vakantie e.d.

Oscar P.
17-06-2005, 13:45
Hadden ze daar onderzoek voor nodig? Dit weet volgens mij heel Nederland al... ;)

Kijk naar onszelf, denk je dat je dvd-collectie zo groot was als je alles terugrekent naar de gulden?

rkrijger
17-06-2005, 13:49
Kijk naar onszelf, denk je dat je dvd-collectie zo groot was als je alles terugrekent naar de gulden?

Precies...

Ik vond DVDs van €20 altijd kei-goedkoop. Maar das wel bijna vijfenveertig pietermannen... OEF!

Seth__Gekko
17-06-2005, 13:58
inderdaad, 49,95 voor BoB tin R2 koopie...

110 Hollandsche Florijnen en een beetje....lekker koopie dan...........arggg

misterfun
17-06-2005, 16:10
Eej eej dont start this :P

Diana
17-06-2005, 16:11
Als je al die bedragen gaat omrekenen schrik je jezelf rot. Sommige dingen had ik omgerekend in guldens nooit van mijn leven aangeschaft.

Joost v.d. Ham
17-06-2005, 20:58
Ach vroeger kocht ik dvd's voor 70 gulden, nu vind ik 15 euro al teveel.....

Dat het met de kleine bedragen in bijv. de supermarkt sneller oploopt geloof ik wel.

Ik geef geld uit naar mijn budget, of dat nu veel of weinig, gulden of euro is maakt niet zoveel uit.

Hennie
17-06-2005, 21:08
Prijzen leken sterk te dalen: een gulden werd immers 45 eurocent.

Als het zo gedaan was, was de economie niet in een slop geraakt, een voorbeeldje, een frikandel in de friettent vroeger Fl. 1,25, nu €1,50, ik vind bijna alles 2x zo duur als voor de gulden.

Johan van den D.
18-06-2005, 07:58
Prijzen leken sterk te dalen: een gulden werd immers 45 eurocent.

Als het zo gedaan was, was de economie niet in een slop geraakt, een voorbeeldje, een frikandel in de friettent vroeger Fl. 1,25, nu €1,50, ik vind bijna alles 2x zo duur als voor de gulden.En toch willen ze ons laten geloven dat het niet zo is. :evil:
Dus wie houd nou wie voor de gek. :?

Feit is dat het er door die €€ er niet beter op is geworden. :!:

BasH
18-06-2005, 08:30
... een frikandel in de friettent vroeger Fl. 1,25, nu €1,50, ik vind bijna alles 2x zo duur als voor de gulden.

Dat is maar ten dele waar. Een frikandel voor 1,25? Da's zeker 20 jaar geleden. Prijzen zijn belachelijk gestegen, maar ik merk dat de guldenprijzen die in onze hoofden verankerd liggen vaak uit een heel grijs verleden zijn. Met name friettenten zijn nog redelijk voorzichtig geweest met het omrekenen omdat iedere boerenl*l snapt dat je niet 6,50 gulden gaat betalen voor een broodje kroket. Erger vind ik dat je tegenwoordig zelfs in een eetcafe met zijn tweetjes zo 50-60 euro kwijt bent waar dat vroeger 50-60 gulden was. Een gemiddeld hoofdgerecht kost 15 euro waar dat 5 jaar geleden maximaal 19,95 gulden was.
Ik snap alleen niet wie er vooral beter van geworden zijn, want ik zie niet ineens allerlei horeca-types in dikke auto's rondrijden. Sterker nog: volgens mij zijn er de afgelopen jaren door het wegblijven van klanten een hoop zaken op de fles gegaan.
Anyhow: dat van die geldillusie geloof ik graag. Met name bij allerlei collector's uitgaves van dvd's verbaas ik me over wat mensen daarvoor neertellen. Zo'n Alien Head-> die kostte aanvankelijk rond de 400 euro. 900 piek voor een plastic hoofd! En hij is nog lelijk ook! Als het nou een lekker ding was... :lol:

Martin Stanneveld
18-06-2005, 09:03
... een frikandel in de friettent vroeger Fl. 1,25, nu €1,50, ik vind bijna alles 2x zo duur als voor de gulden.

Dat is maar ten dele waar. Een frikandel voor 1,25? Da's zeker 20 jaar geleden. Prijzen zijn belachelijk gestegen, maar ik merk dat de guldenprijzen die in onze hoofden verankerd liggen vaak uit een heel grijs verleden zijn.

Das grote onzin. Een frikadel was vlak voor de euro precies 1 gulden. Nu betaal je 0,90€ :shock:

Tim k
18-06-2005, 09:26
Nu zijn wij de boosdoeners, we hebben het zeker allemaal aan ons zelf te danken. Sinds de komst van de Euro is alles gewoon duurder geworden. Soms is het zelfs zo sterk dat ze het f-tekentje hebben vervangen met een Euro-tekentje. Ik snap niet dat er dan nog mensen zijn die beweren dat het niet waar is. Komen die lui niet in winkels, kroegen etc. ??
But when all is said and done, gaan we er toch gewoon in mee. We moeten wel, helaas.

Seth__Gekko
18-06-2005, 09:28
Teruggaan naar de Gulden, dan gaan we weer met de prijzen maal 1,5

Steven Maas
18-06-2005, 10:28
Das grote onzin. Een frikadel was vlak voor de euro precies 1 gulden. Nu betaal je 0,90€ :shock:Jezus :shock:
Jij moet in een dorp wonen zeg... :|
Een frikandel voor €0,90 :roll:



Ach vroeger kocht ik dvd's voor 70 gulden, nu vind ik 15 euro al teveel.....Precies... Toen de Dvd's ineens in prijs daalden van circa fl.70,- naar fl.30,- tot fl.40,- ging ik ook meer kopen.
Daar zit het grote verschil niet in.
Toen ik begon met dvd's sparen, kocht ik een normale/leuke uitgave voor zo'n fl.70,- .
Nu koop je voor €30,- hele mooie collector editions, terwijl ik voor normale/leuke dvd's niet meer uitgeef dan een €15,-

chimera01
18-06-2005, 14:26
Toch vraag je je af waar al die winst die gemaakt moet zijn op produkten die gewoon duurder geworden zijn naartoe zijn gegaan.

Ik stoor mij eigenlijk gewoon het meeste aan de houding van Zalm die maar constant roept dat het allemaal wel meevalt terwijl iedereen om hem heen, niet politici, eigenlijk constateren dat er iest fout gegaan is.

waarom niet eens een onderzoek waar al die extra winst naartoe gaat of ging???

rkrijger
19-06-2005, 15:16
Toch vraag je je af waar al die winst die gemaakt moet zijn op produkten die gewoon duurder geworden zijn naartoe zijn gegaan.

Ja, dat vraag ik me ook af. Ik merk het in ieder geval wel, want ik ben sinds de Euro niet 2x zoveel gaan verdienen en ik hou dus nu veel minder over... Sterker nog, meestal speel ik gewoon quitte... :-(

Weekstrom
20-06-2005, 07:40
Ach vroeger kocht ik dvd's voor 70 gulden, nu vind ik 15 euro al teveel.....

Dat het met de kleine bedragen in bijv. de supermarkt sneller oploopt geloof ik wel.

Ik geef geld uit naar mijn budget, of dat nu veel of weinig, gulden of euro is maakt niet zoveel uit.

Die "kleinere" bedragen klopt wel ja. Ik hou al jaren bij waar al het geld nou eigenlijk naartoe gaat. Wat zie je na invoering van de Euro?
Vanaf dat jaar gingen mijn uitgaven voor de dagelijkse boodschappen (Eten, drinken etc) van zo'n € 4.500 per jaar naar zo'n € 6.500 waarna ze weer redelijk stabiel blijven. Ik geloof niet in het toeval dat ik per 2002 toevallig een heel ander uitgaven patroon heb gekregen :evil:

De nieuwste, waar we binnekort w.s. ook wel van horen dat het toch wel wat meer is gaan kosten; Kinderopvang. M.i. van dit jaar betaal ik per maand netto 380 Euro per kind voor twee dagen opvang per week. Dat was vorig jaar 120. En t/m april twee kinderen die gebruik maken van kinderopvang... Tel uit je winst in aanschaf van dvd's.
Nou ja, bij mij uit het zich met name in de uitgestelde aanschaf van plasma/LCD en sub.

rkrijger
20-06-2005, 09:23
Wat zie je na invoering van de Euro?
Vanaf dat jaar gingen mijn uitgaven voor de dagelijkse boodschappen (Eten, drinken etc) van zo'n € 4.500 per jaar naar zo'n € 6.500 waarna ze weer redelijk stabiel blijven. Ik geloof niet in het toeval dat ik per 2002 toevallig een heel ander uitgaven patroon heb gekregen :evil:

Goeiedag! Geen kindjes bijgekregen of zo?!?

Weekstrom
20-06-2005, 11:44
Wat zie je na invoering van de Euro?
Vanaf dat jaar gingen mijn uitgaven voor de dagelijkse boodschappen (Eten, drinken etc) van zo'n € 4.500 per jaar naar zo'n € 6.500 waarna ze weer redelijk stabiel blijven. Ik geloof niet in het toeval dat ik per 2002 toevallig een heel ander uitgaven patroon heb gekregen :evil:

Goeiedag! Geen kindjes bijgekregen of zo?!?

Begin 2001, maar die zat in het begin van 2002 nog aan de borstvoeding en daarna eten ze nog niet zo veel hè. Een aardappel en een wortel meer koken kost je niet zoveel extra.
Wat het wel kost zijn luiers, alleen werd dat gecompenseerd door de oudste die ze niet meer nodig had.
Overigens zag ik bij de andere twee ook geen grote stijging in kosten. Paar honderd euro had je het wel mee gehad, wat je geheel op het conto van de luiers kan gooien.

Alexander V
20-06-2005, 12:43
Wat ik alleen zo knap vind is dat wanneer iedereen klaagt dat alles zoveel duurder is geworden dat de inflatiecijfers toch maar gemiddeld een procentje of 2.5 zijn....

Zit op het moment een beetje naar een andere auto te kijken, een beetje middenklasser met een redelijk motor (2 liter) en een paar opties (heb ik het geeneens over DVD-navi of leer...) mag je minimaal 30.000 euro voor meenemen.... 66 duizend piek voor een middenklasser... ook niet helemaal normaal geloof ik.....

rkrijger
21-06-2005, 07:25
Zit op het moment een beetje naar een andere auto te kijken, een beetje middenklasser met een redelijk motor (2 liter) en een paar opties (heb ik het geeneens over DVD-navi of leer...) mag je minimaal 30.000 euro voor meenemen.... 66 duizend piek voor een middenklasser... ook niet helemaal normaal geloof ik.....

Ugh! Maar volgens mij is ook de autobranche behoorlijk in het slob geraakt.

Weekstrom
21-06-2005, 07:47
Wat ik alleen zo knap vind is dat wanneer iedereen klaagt dat alles zoveel duurder is geworden dat de inflatiecijfers toch maar gemiddeld een procentje of 2.5 zijn....

Zit op het moment een beetje naar een andere auto te kijken, een beetje middenklasser met een redelijk motor (2 liter) en een paar opties (heb ik het geeneens over DVD-navi of leer...) mag je minimaal 30.000 euro voor meenemen.... 66 duizend piek voor een middenklasser... ook niet helemaal normaal geloof ik.....

Er spelen hier twee dingen door elkaar.
De inflatiecijfers worden bepaald adhv een bepaald boodschappenmandje wat m.i. niet echt een kopie is van mijn gemiddelde mandje.

Wat autoprijzen betreft hebben we hier te maken met een van de grote "voordelen" van een Europa.
Door de belachelijke heffingen hier (BPM en BTW) waren auto's hier altijd al duur. De netto prijs echter, de prijs dus die de fabrikant aan de importeur doorberekende, was echter nagenoeg de laagste van Europa. Dus puur door de belastingen was de auto zo duur bij dealer. Dat ene Europa zorgde er voor dat het voor mensen uit andere landen heel interessant werd om hier een auto te kopen. Ze betalen dan geen BPM en geen BTW. De auto voeren ze in eigen land in en daar betalen ze de plaatselijke belasting en dus uiteindelijk vel minder.
De fabrikanten vinden dat niet leuk want ze moeten dus meer auto's leveren aan het voor hen goedkope Nederland. Sinds de Euro is dat helemaal duidelijk zichtbaar en zijn de fabrikanten bezig om de netto prijzen overal gelijk te trekken. Dat doen ze uiteraard niet door ze in dure landen goedkoper te maken (kan ook niet, dat is een veel te grote markt) maar door ze in Nederland op te trekken. Daar komen dan vervolgens BPM en BTW weer overheen. Tel uit je winst.
Daarnaast speelt ook mee dat er in veel auto's de laatste tijd allerlei veiligheidsvoorziening zijn gekomen zoals ABS en andere electronische hulpmiddelen, en airbags. Die waren vrijgesteld van BPM etc, maar in alle wijsheid van Den Haag is dat ook afgeschaft.
Veiligheid dwing je in Nederland af door snelheidscontroles op veilige snelwegen te houden.