PDA

Bekijk de volledige versie : Panoramic beeld stand



HustleR
15-02-2002, 19:27
Er is mij veel wijs gemaakt door winkeliers over
de beeld stand "panoramic".

Het zit namelijk zo........als ik een 4:3 uitzending
aan het kijken ben (tv kijken bijvoorbeeld),dan
wil bij hoge licht kontrasten de lijnen van de
panoramic stand mee bewegen met het beeld.

Af en toe de golfslag maken bij woorde van spreken.
Niet zo erg maar dan krijg je het idee ervan.

Nu zegen de winkeliers en het merk van de tv die ik
heb aangeschaft (Loewe),dat dit heel normaal is ?!?!?
En ALLE BB TV zouden dit moeten vertonen.Het is een
feit.

Nou vraag ik me echt af of dit echt zo is.

Wie kan er duidelijkheid in brengen :confused:

martin_senders
15-02-2002, 19:40
Af en toe de golfslag maken bij woorde van spreken.
[/B]

Wat bedoel je daarmee?
Heb je het over de linkse rand en de rechtse rand.
Het enigste wat ik zou kunnen bedenken is dat of je contrast veel te hoog staat of je scherpte.
graag meer detaills?

groetjes:


Martin Senders


Mijn set (http://www.student.tue.nl/m/a.w.v.dongen/martin.htm)

HustleR
15-02-2002, 19:51
Nog meer details :confused:

Is toch al duidelijk genoeg d8 ik...........hmmm
verschild per keer af en toe de ene daarna de
andere of allebij.

De zwarte lijnen aan de linker en rechter kant
willen nog al gaan bewegen.

Hoop dat het zo duidlijk genoeg is :rolleyes:

Dunky
15-02-2002, 20:02
Tuurlijk is dat normaal. Wat gebeurt er met de bedrukking van een plastic tasje van 10 cm breed als je deze uitrekt naar 15 cm breed??

Precies. Het plaatje wordt uitgerekt en gaat dus golfen.

:D

HustleR
15-02-2002, 20:14
Het hele plaatje gaat dus niet golven (lichtelijk bewegen)
het is alleen langs de rand van de tv links rechts t.p.v. de
zwarte balken.

En ik denk niet dat je een tv met een plastic zakje kan gaan
vergelijken.

Dunky
15-02-2002, 20:20
:mad:

Het werkt wel zo. Ik heb al 4 jaar een breedbeeld dus ik weet waar ik over praat.
Wat jij wil.
Als je een (breedbeeld)tvscherm hebt waar een beeld van 40 cm(breedte) bij 30 cm(hoogte) wordt doorgegeven, wat denk je zelf wat er gebeurt als dit binnenkomende beeld van 40 cm bij 30 cm uitrekt naar 70 cm bij 30 cm??

Doe jij het rekenwerk ff!

Alex van den Berg
15-02-2002, 20:44
Relax Dunky... Je hebt helemaal gelijk, maar jullie praten beide over 2 verschillende dingen... :) ... geloof ik... :confused:

Ik heb zelf een Loewe Xelos...
Bij deze TV heb je de keuze uit de beeldstanden:
16:9 - 4:3 - Pan. - Cine - Zoom

Bij het overschakelen van een 4:3 naar 1 van de bredere standen (Pan,Cine,Zoom), wordt het beeld niet uitgerekt...
Bij deze standen wordt er een stukje van de onder en bovenkant van het beeld afgehakt... In de Pan-stand staat eventuele ondertiteling dan nog net boven de onderrand van de beeldbuis.
Alleen bij de 16:9 stand wordt het beeld uitgerekt, waardoor alles "platgedrukt" wordt.

De vervorming waar Hustler het over heeft, ontstaat bijv. bij een beeld van een horizon... Het onderste deel van het beeld (land) is dan vrij donker, terwijl het bovenste deel (lucht) vrij fel is...
In dat soort gevallen kan er dan een "golfvervorming" optreden in de linker en rechterzijkant van het beeld.

Ik had daar zelf eerst ook een beetje last van, maar heb dit opgelost door mijn geometrische instellingen opnieuw af te regelen.... Maar helaas... Daarvoor zul je toch een service-monteur moeten vragen, omdat je het toestel totaal kunt ontregelen wanneer je niet precies weet wat je doet...

Het servicemenu op mijn Loewe Xelos is te bereiken door een "geheime" toetscombinatie...

Op de TV: Schakel met de menu selectietoets naar "Service" en druk vervolgens binnen 2 seconden op de "M" (menu) toets op je afstandsbediening....

Alles wat je verder doet is voor eigen verantwoording! :D

Je kunt dit verborgen menu weer verlaten door een druk op de "E" (exit) toets op je afstandsbediening.

HustleR
15-02-2002, 20:55
wist niet dat je boos zou worden:eek:

Alex moet zegen je kan het wel erg goed uitleggen.
Ik heb ook een loewe xelos,maar de monteur kwam
langs en er werd vertelt dat er niks aan gedaan
kan worden dus ik baal als een stekker.Hij had
contact opgenomen met loewe technische dienst
en hun zeiden dat ze aan dit "mankement" niks
konden doen.

Ik ben door al deze verhlen de kluts helemaal kwijt.:confused:

HustleR
15-02-2002, 21:08
Hoe kan ik de service menu functie activeren.

Kan het nergens vinden :confused:

Net nieuw :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Alex van den Berg
15-02-2002, 21:11
Hij had
contact opgenomen met loewe technische dienst
en hun zeiden dat ze aan dit "mankement" niks
konden doen.

Ik ben door al deze verhlen de kluts helemaal kwijt.:confused: Een goede leverancier zal het toestel na plaatsing zelfs ter plekke afregelen...
Bij mij is dat niet gebeurd omdat ik daarmee 100 gulden extra van de prijs heb kunnen afdingen... :D ... Ik kon me dit wel permiteren omdat ik zelf genoeg kennis van dit soort dingen heb...

Een kleine tip:
Mocht je zelf het lef hebben om iets te gaan proberen, schrijf dan iedere instelling op VOORDAT je ermee gaat spelen...
De genoemde beeldvervormingen heb ik grotendeels kunnen opheffen via een nauwkeurige afregeling van:

EW-Amplitude
EW-Upper
EW-Lower
V-Bow
V-Angle

Maar nogmaals... Eigen verantwoording :D

Alex van den Berg
15-02-2002, 21:14
Hoe kan ik de service menu functie activeren.

Kan het nergens vinden :confused: Kijk nog eens goed in mijn eerste bericht.... ergens aan het einde... :D

Dunky
15-02-2002, 23:18
Ben weer relaxed. :)

Alex,
Als het beeld uitgerekt en plat gedrukt wordt staat er full op je scherm en bij 16:9 zoom wordt het beeld zowel naar boven en in de breedte uitgerekt.

Bij panaromic wordt het beeld zo gesneden dat het lijkt dat het beeld breedbeeld is. Ik vraag me alleen af waarom je dat nou zou willen doen. Het beste blijft toch dat je het originele beeldformaat aanhoudt.


(het kan zijn dat mn JVC ipv 16:9 bij jou zoom zegt.)

hustler,
Als iemand je om advies vraagt kan je ook blij zijn met adviezen die je krijgt ipv deze af te kraken

Alex van den Berg
16-02-2002, 00:20
Als het beeld uitgerekt en plat gedrukt wordt staat er full op je scherm en bij 16:9 zoom wordt het beeld zowel naar boven en in de breedte uitgerekt.

Bij panaromic wordt het beeld zo gesneden dat het lijkt dat het beeld breedbeeld is.Bij verschillende merken worden helaas verschillende aanduidingen voor de verschillende beeldformaat instellingen gebruikt.

Bij Loewe:

16:9 >> Het beeld wordt alleen opzij uitgerekt (anamorf stand dus)

4:3 >> "Normaal" TV beeld

Pan >> "Kleine" zoom stand. Het beeld krijgt nu een formaat van ongeveer 1.50:1. Er blijven links en recht zwarte balkjes zichtbaar. Onder en boven worden bij een "normaal" 4:3 beeld smalle reepjes weggehakt, maar de ondertiteling staat nog net boven de onderrand. De BBC zend soms uit in dit formaat...

Cine >> Beeld wordt vergroot tot 1.66:1. Aan de zijkanten zijn bij een "strakke" geometrische afstelling nog heel dunne zwarte balkjes zichtbaar. Onder en boven verdwijnt bij een "normaal" 4:3 beeld nog veel meer buiten de beeldranden. Ondertiteling is in deze stand meestal nog maar half te lezen.... Maar bij Loewe kun je dan het hele beeld nog een stukje naar boven schuiven.

Zoom >> Beeld wordt vergroot tot 1.78:1. Volledig gevuld breedbeeld dus. Ietsje groter dan de Cine-stand. Goed bruikbaar voor Letterbox DVD's en vanzelfsprekend voor PAL-plus uitzendingen


Nog even voor Hustler: Een heel klein vervorming aan de zijkant zul je altijd houden bij hogere beeldcontrasten in de zoomstanden... Dit is alleen op te lossen door de voeding van de hoogspanning in de TV te (laten) reviseren... maar dit lijkt me een beetje ver gaan... :D