PDA

Bekijk de volledige versie : Herhaling VHS-BETAMAX oorlog lijkt onvermijdelijk



Eric van Ballegoie
29-06-2005, 07:55
Herhaling VHS-BETAMAX oorlog lijkt onvermijdelijk



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1816)

Fafa
29-06-2005, 09:31
An interesting future I see. To the dark side wich standard goes I wonder.

slindenau
29-06-2005, 09:55
Lijkt me toch vrij vervelend, komen alle films in het begin (voordat er een "winner" bekend is) op beide formaten uit, en je zal maar al je filmjes op het verkeerde formaat (de latere "verliezer") aanschaffen...

Wim S.
29-06-2005, 09:57
Eerst maar even afwachten en gewoon doorgaan met dvd....

Nandor
29-06-2005, 11:01
Ik laat jullie wel kopen (en bepalen wie er wint), en houd het voorlopig bij dvd. Als er eindelijk een winnaar is, stap ik wel over B)

Edgar Smit
29-06-2005, 11:30
Lijkt me toch vrij vervelend, komen alle films in het begin (voordat er een "winner" bekend is) op beide formaten uit, en je zal maar al je filmjes op het verkeerde formaat (de latere "verliezer") aanschaffen...Waarschijnlijk zullen niet alle films op beide formaten uitkomen, want ook filmmaatschappijen kunnen hun voorkeur bepalend laten zijn en op die manier de consument en dus de uitendelijke uitkomst beinvloeden.

Richard B.
29-06-2005, 14:59
Ik doe niet mee met de oorlog. Ik wacht op de HVD (http://www.engadget.com/entry/1234000447030408/), die over een paar jaar HD-DVD en BD toch weg gaat vagen. :roll:

HiddeV
29-06-2005, 15:43
Ik doe niet mee met de oorlog. Ik wacht op de HVD (http://www.engadget.com/entry/1234000447030408/), die over een paar jaar HD-DVD en BD toch weg gaat vagen. :roll:

En volgend jaar meld de opvolger van HVD zich :roll:
Wij en de studio's maken uit eindelijk de beslissing, ik zie wel wie er over blijft.

Johan van den D.
29-06-2005, 15:53
Ze doen de best maar, ik laat beide nog langere tijd gwoon links liggen en met mij vele anderen denk ik.
Dat hebben ze toch echt aan hun zelf te danken.

Gewoon de bekende kat uit de boom kijken. :o

Richard68
29-06-2005, 18:20
Ik hou het voorlopig lekker bij DVD en met mij denk ik velen.

Naast het feit dat vrijwel iedereen niet zit te wachtten op een nieuwe Betamax-VHS competitie en dus de kat uit de boom zal kijken, is ook de noodzaak om te upgraden van DVD naar de beoogde opvolgers niet zo groot.

Kijk van Video naar DVD was een revolutie, waarvan ook het grote publike de voordelen duidelijk van ziet. Immers DVD beeld is velen malen scherper dan VHS. De houdbaarheid is vele jaren langer. Het opberggemak. Een DVD neem veel minder bergruimte in dan een VHS band.

Maar van DVD naar Blue ray of HDVD zijn de verschillen minder groot. DVD is al haarscherp, met de opvolger is het welliswaar nog wat haarscherper, maar de grote massa zal niet in dat verschil geíntresseerd zijn en dus veel minder vlug overstappen. Houdbaarheid geen duidelijke voordelen, opberggemak ook niet. De grotere opslagcapaciteit is voor het gros niet interessant. Een film past nu al op een DVD en straks op een van zijn opvolgers. Dus voor Jan met de Pet maakt dat niet uit.

De opvolger zou wel eens in het zelfde stadium kunnen blijven steken als voorheen de Laserdisc. Alleen een select gezelschap koopt het en de rest houdt het bij het oude. Vervolgens sterft de öpvolger" een eenzame dood en komt er iets radicaal anders.

Een formatenoorlog werkt dit zeker in de hand.

arno
29-06-2005, 19:45
Ik hou het voorlopig lekker bij DVD en met mij denk ik velen.

Naast het feit dat vrijwel iedereen niet zit te wachtten op een nieuwe Betamax-VHS competitie en dus de kat uit de boom zal kijken, is ook de noodzaak om te upgraden van DVD naar de beoogde opvolgers niet zo groot.

Kijk van Video naar DVD was een revolutie, waarvan ook het grote publike de voordelen duidelijk van ziet. Immers DVD beeld is velen malen scherper dan VHS. De houdbaarheid is vele jaren langer. Het opberggemak. Een DVD neem veel minder bergruimte in dan een VHS band.

Maar van DVD naar Blue ray of HDVD zijn de verschillen minder groot. DVD is al haarscherp, met de opvolger is het welliswaar nog wat haarscherper, maar de grote massa zal niet in dat verschil geíntresseerd zijn en dus veel minder vlug overstappen. Houdbaarheid geen duidelijke voordelen, opberggemak ook niet. De grotere opslagcapaciteit is voor het gros niet interessant. Een film past nu al op een DVD en straks op een van zijn opvolgers. Dus voor Jan met de Pet maakt dat niet uit.

De opvolger zou wel eens in het zelfde stadium kunnen blijven steken als voorheen de Laserdisc. Alleen een select gezelschap koopt het en de rest houdt het bij het oude. Vervolgens sterft de öpvolger" een eenzame dood en komt er iets radicaal anders.

Een formatenoorlog werkt dit zeker in de hand.

Grootste voordeel van nieuwe disks: ruimte voor HDTV...maar ja meeste mensen hebben nog niet eens een breedbeeld staan, laat staan een echte HDTV.

Ik ga voorlopig ook nog maar lekker bij DVD blijven...totdat er 1 standaard over blijft...

deweb
29-06-2005, 21:03
Precies. En als ik het goed begrepen heb kunnen beide apparaten ook DVD aan. Wat mij betreft is de DVD dus nog lang niet weg...de video is amper weg. Laat het nu maar weer even tot rust komen.

Grt. Deweb

The Scratcher
29-06-2005, 22:00
Grootste voordeel van nieuwe disks: ruimte voor HDTV...maar ja meeste mensen hebben nog niet eens een breedbeeld staan, laat staan een echte HDTV.


Precies, en daarom alleen al denk ik dat zelfs beiden formaten gaan floppen! Men gaat écht niet nu alweer een nieuwe dvd-speler kopen én ook nog eens een nieuwe tv! No way, en al helemaal niet tijdens deze barre economische tijden. Wordt dus beide niks let maar op...

Bas Hokke
30-06-2005, 07:59
Ik ben uitermate tevreden met de huidige DVD, dus ik zie geen reden om over te stappen op een ander schijfje. Ik heb niet gevraagd om een opvolger

Mikeymo
30-06-2005, 09:23
de vhs tape heeft het dik 20 jaar uitgehouden, allerlei andere tussentijdse innovaties (Laserdisk, vcd) zijn nooit echt doorgebroken. 20 jaar heeft het geduurd voordat een schijfje genaamd DVD zo'n vooruitgang bleek te zijn dat de consument er wat in zag. Nu is de DVD 5 jaar bezig aan een echt opmars, om nu al te denken dat de eerste de beste "opvolger" de consument de DVD doet vergeten is belachelijk. Waarschijnlijk floppen er eerst weer een paar innovaties voordat we over 10 jaar een nieuwe standaard pas echt gaan omarmen.

maxim242
30-06-2005, 11:23
so what, moet hdtv dan gelijk door de grote massa geaccepteerd worden ?
zodat elke boerelul een HD-set thuis heeft, liever niet !
Ik vind het wel leuk om iets unieks in huis te hebben !
En er is wel degelijk een huizenhoog verschil tussen HD en DVD
Als ik mijn HD versie van shrek 2 vergelijk met de DVD, sorry hoor, no contest

DVD ziet er alleen leuk uit op een normale TV, op een beamer, goeie lcd of plasma ziet het er niet uit, daarom koop of huur ik allang geen DVD's meer

En de kwaliteit tussen HD-dvd en DVD zal in de toekomst alleen maar groter worden zodra de eerste betaalbare 1920x1080 schermen op de markt komen

ik geef DVD nog 6 jaar en dan is het zo dead as a duck

jeroenh
30-06-2005, 14:50
Je spreekt jezelf tegen. Als HDTV en beamers niet bij de massa doorbreken zien zij het verschil toch niet en breken geen van beiden door en zal de DVD nog lang niet sterven. De meeste mensen kopen één Tv in de 8 of 9 jaar, dus de markt zal niet razendsnel wijzigen. DVD brak pas echt massaal door toen de spelers onder de 100 euro doken. De meeste mensen zitten nu in de fase waarin ze nadenken over een DVD-recorder en hun oude video buitenzetten en misschien overschakelen op breedbeeld of heel misschien een betaalbaar LCD-scherm als de oude tv aan vervanging toe is.

Ik ben het met de mensen eens die denken dat beide systemen grandioos gaan floppen. Als voor de gewone consument het verschil niet groot genoeg is en hij nog steeds tevreden is met de huidige standaard dan zullen de spelers en de schijfjes alleen gekocht worden door een groep mensen die dol is op techniek en op zoek is naar de ultieme perfectie. Die groep is veel te klein om er een succes van te maken. Zeker als het ook nog eens uitgesmeerd wordt over twee systemen. Genoeg voorbeelden uit de geschiedenis die dat aantonen (Laserdisc bijvoorbeeld of recenter SACD). Over zes jaar is DVD niet dood, maar de twee opvolgers wel. Allebei. En op de lange termijn denk ik dat de integratie van internet en andere vormen van entertainment misschien wel tot gevolg kan hebben dat het hele idee van beeld- en geluidsdragers achterhaald blijkt.

Kortom: doodgeboren kindjes.

maxim242
30-06-2005, 18:28
In het begin zal HDTV alleen voor de filmfanaten zijn maar op langere termijn zal de markt er eventueel op overstapen, vergeet niet dat dvd nu al zo'n 5 jaar oud is (schat ik)

In de beginjaren was DVD er ook alleen voor de serieuze gebruiker en later voor de massa.

En de dvd markt was allang doorgebroken voordat de dvd spelers 100,- kosten

hahaha, dus in de komende HD-oorlog zullen beide systemen het niet halen ? zelden zo'n onzin gehoord zeg

jeroenh
01-07-2005, 01:27
Ik spreek je over een jaar of vijf, zes wel weer. Je overschat de behoefte aan techniesche verbeteringen bij de massa, je overschat hun bereidheid om geld uit te geven en je onderschat hun conservatisme. De massa is net aan DVD's gewend, die willen er nog minstens een jaar of 15 lol van hebben.

Tegenover een paar grote successen (de compact cassette, VHS, de CD, de CD-rom en de DVD) staat een hele rij aan mislukkingen. Allemaal ooit vol verwachting geintroduceerd, allemaal grandioos mislukt omdat de consument er geen zin in had. Een kleine greep: Elcaset, V2000, Betamax, Beeldplaat/laserdisc, DAT, CDI, DCC, HDTV (uit de jaren '80), Minidisc, VCD, DVD-a, SACD.

Als je dan ook nog twee verschillende systemen introduceert, het algemeen bekend is dat er al gewerkt wordt aan opvolgers van de opvolgers en je introduceert ook nog midden in een economische crisis dan zijn alle ingredienten voor een gegarandeerde mislukking aanwezig.

PCMSCHOUTEN
01-07-2005, 12:15
Merken als Pioneer zullen hoop ik meteen een Duo Speler op de markt brengen dan maakt het niets uit wat je koopt aan software.

Maar ja met deze gang van zaken zullen beide systemen het niet redden.

Ik blijf voorlopig maar gewoon dvd kijken en kijk de kat wel uit de boom.

Als ik een early adopter zou zijn zou ik in dit geval moeilijk een keuze kunnen maken denk ik .

maxim242
02-07-2005, 20:37
Dude, i dont care als HDTV niet bij de massa zou aanslaan, breedbeeld is nog steeds niet bij de massa aangeslagen en betekent dat breedbeeld een mislukking is ? i don't think so

En ik moet je toch even corrigeren dat laserdisc een mislukking is ?
zo'n 10 jaar lang is heel amerika en zuid-oost azie aan de laserdiscs gegaan
en je spreekt dan van een mislukking ?
En dat DAT, minidisc, VCD en SACD niet de verkoopcijfers halen van DVD betekent dat het dan een mislukking is ?

Over 3 jaar heb je een 42 inch breedbeeld LCD met 1080i panels te koop voor 700,-
Denk je dat die mensen met zo'n TV genoegen nemen met een weergave resolutie uit de jaren 70 ? ik dacht het niet !

jeroenh
05-07-2005, 01:41
breedbeeld is nog steeds niet bij de massa aangeslagen en betekent dat breedbeeld een mislukking is ? i don't think so

Breedbeeld slaat wel degelijk aan bij de massa. Loop een willekeurige winkel binnen en er staan al ruim een jaar of twee meer breedbeeldtv's dan 4:3. Dat zegt genoeg. Probeer voor de aardigheid eens een SACD-speler te zoeken bij It's in pak 'm beet Assen.


En ik moet je toch even corrigeren dat laserdisc een mislukking is ?
zo'n 10 jaar lang is heel amerika en zuid-oost azie aan de laserdiscs gegaan
en je spreekt dan van een mislukking ?

In Noord-Amerika was er een beperkte niche-markt voor. Net groot genoeg voor wat fanatieke labels (Criterion als bekendste) om het wat langer overeind te houden. Grote filmmaatschapijen waren er snel op uitgekeken en kleine bedriijven mochten hun films vaak uitbrengen. Maar het kwam niet in de buurt van de verkoop van voorbespeelde VHS-tapes in dezelfde tijd. In Azië was het echt niet zo groot hoor. En in Europa was het een grootse mislukking.



En dat DAT, minidisc, VCD en SACD niet de verkoopcijfers halen van DVD betekent dat het dan een mislukking is ?

Vraag maar aan de fabrikanten of ze het successen vinden. DAT heeft een zeer bescheiden tweede leven gekregen in de profesionele opname-wereld. Vooral door de superieure kwaliteit. VCD heeft goed gelopen in Azie. Maar zeker in het eerste geval was heel wat meer de bedoeling. Minidisc en SACD zijn wel degelijk mislukkingen. Voorbespeelde minidiscs werden vrij kort na de introductie al nauwelijks meer geproduceerd en lege waren iets later ook amper meer te krijgen. Enorme verliespost voor Sony geweest, die dachten de cassette ermee weg te kunnen krijgen (net als Philips met DCC, behoorlijk goed te vergelijken met dit, behalve dat de cassette er toen al 20 jaar was). Dat lukte pas met opneembare cd's. En het gros van de platenmaatschappijen is alweer gestopt met het produceren van SACD-schijfjes. Er verschijnt nog af en toe klassieke muziek. Leuk zo'n speler als je er nauwelijks schijfjes voor kunt kopen. En dat laatste gaat uiteindelijk gebeuren met de twee opvolgers van DVD's


Over 3 jaar heb je een 42 inch breedbeeld LCD met 1080i panels te koop voor 700,-
Denk je dat die mensen met zo'n TV genoegen nemen met een weergave resolutie uit de jaren 70 ? ik dacht het niet !

Dat moet ik nog zien. Al geloof ik veel meer in potentieel succes van nieuwe TV's dan van DVD opvolgers. Dat werkt toch anders. Je maakt een herkenbaar product beter ipv het te vervangen. Iedereen springt wel een keer over op wat dan net betaalbaar geworden is. Dat is bij DVD-opvolgers anders. Daar helpt geen backwards-campatibility aan (nou, ok een beetje dan). Met een TV kun je in ieder geval TV kijken.

DVD heeft misschien niet het eeuwige leven, maar dit worden om de drie redenen die ik al eerder noemde doodgeboren kindjes. Ik zal nog eens in mijn glazen bol kijken. Er komen dure spelers op de markt. Een aantal grote titels (voornamelijk oudere spectaculaire films en nieuwe titels) komt op de markt in een van de twee formaten. De verkoop stagneert na een aardig begin. De prijzen zakken wat. De verkoop trekt niet aan. In de media verschijnen berichten over de opvolger(s) van deze twee. En de massa besluit massaal te wachten. Een voor een stoppen de filmmaatschappijen met het uitbrengen van schijfjes. Fabrikanten stoppen met de spelers en dumpen ze massaal in het land waar het relatief het succesvolst was tegen afbraakprijzen. Ondertussen blijft DVD gewoon lopen. En ja, hier mag je me over een aantal jaren aan houden.

Als de ontwikkelingen te hard gaan en er komen twee systemen op de markt kijkt het grote publiek (dat er moet komen om het uberhaupt winstgevend te maken) de kat uit de boom.

A3aan
07-07-2005, 19:42
bang voor een herhaling van de "Betamax-VHS-oorlog", ach...

de kans is ook groot dat het een herhaling wordt van de "VHS-Video2000-oorlog", wat betekent dat niet persé de beste wint. En dat zou jammer zijn.