PDA

Bekijk de volledige versie : Crusade in Jeans (Kruistocht in spijkerbroek)



Paul H.
12-07-2005, 18:27
IK was een beetje aan het rondzoeken op imdb.com en kwam tot mijn grote verrassing deze film tegen. Kruistocht in spijkerbroek is geschreven door de Nederlandse schrijfster Thea Beckman en wordt dus nu ook verfilmd. Zijn zelfs al enkele acteurs aan verbonden.

Zie voor meer info:
http://www.imdb.com/title/tt0381111/

deweb
12-07-2005, 21:56
Er wordt zelfs al opgenomen (al zegt imdb van niet) in verschillende delen in Europa. Het is een nationale co-productie en hoewel het minder masaal zal zijn dan je zou denken, zal het meer ingaan op persoonlijke dingen. Verwacht dus geen 10 duizenden kinderen voorbij trekken.

Grt. Deweb

Zeeuws Meisje
13-07-2005, 22:23
Ik vind het één van de betere kinderboeken, en ik ben erg benieuwd hoe dat vertaald gaat worden naar het witte doek.

Richard B.
05-03-2006, 17:49
Maar weer eens een update. De film is inmiddels in post-productie gegaan en zou op 16 november uit moeten gaan komen.

De IMDB-pagina: http://www.imdb.com/title/tt0381111/
De officiele site: http://www.crusadeinjeansthemovie.com/
Een site met een aantal still foto's: http://www.rolandbuiting.nl/index.html (klik op portfolio)

http://www.moviemeter.nl/images/covers/33000/33191.jpg
http://www.crusadeinjeansthemovie.com/web/dailies/thumbs/DSC_0073.jpg
http://www.crusadeinjeansthemovie.com/web/dailies/thumbs/DSC_0077.jpg

martini
25-07-2006, 21:24
Vond de trailer wel leuk om te zien, maar denk niet dat ik geïnteresseerd ben. Dit omdat ik niet zo van Nederlandse films hou. Overigens heb ik het boek nooit gelezen.

deweb
25-07-2006, 21:36
'T is geen Nederlandse film, 't is een Europese film. Niet omdat we zijn verenigt, maar omdat er meerdere landen aan meewerken. Mocht de taal een probleem zijn, de Film wordt Engels gesproken (al gaan ze hem ongetwijfeld nasynchroniseren).

De trailer vond ik zelf de grootste na-aperij die ik ooit heb gezien. Een remake van de Narnia trailer en ik dacht zelfs dat ik ergens Frodo zag rondlopen. 'T is dus weer van een erg hoog "wij kunnen het ook" gehalte, en dat is dan weer jammer.

Ik ben benieuwd naar een echte trailer en/of losse scenes. Misschien dat die mijn kijk veranderen, maar vooralsnog zeg ik: Mijnheer Somogaart, weest origineel en gij zult meer succes op uw pad vinden.

Richard B.
25-07-2006, 21:37
Vond de trailer wel leuk om te zien, maar denk niet dat ik geïnteresseerd ben. Dit omdat ik niet zo van Nederlandse films hou. Overigens heb ik het boek nooit gelezen.
... en die trailer is (in heel klein formaat) hier te vinden (http://www.intuitpictures.com/krusade_trailer_kurz.mov)

Ik durf er nog weinig over te zeggen.

deweb
25-07-2006, 21:49
En hij is hier (http://www.filmfocus.nl/trailers/item.php?id=20215) in meerdere formaten te vinden.

Richard B.
25-07-2006, 21:52
En hij is hier (http://www.filmfocus.nl/trailers/item.php?id=20215) in meerdere formaten te vinden.

Aha. Bedankt! En die trailer ziet er toch wel erg goed uit moet ik zeggen. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.

martini
25-07-2006, 21:57
'T is geen Nederlandse film, 't is een Europese film. Niet omdat we zijn verenigt, maar omdat er meerdere landen aan meewerken. Mocht de taal een probleem zijn, de Film wordt Engels gesproken (al gaan ze hem ongetwijfeld nasynchroniseren).

Een remake van de Narnia trailer


Stond op de Pathe site (waar je m ook kunt zien) dat er idd engels wordt gesproken.
En ik dacht dat ik die muziek al erges anders gehoord had, ik weet nu dus waar.

mercapto
25-07-2006, 21:57
Hmm, wel wat saai.
Zwartboek was te druk, deze te rustig :P

druppelstop
25-07-2006, 22:34
Ben erg benieuwd! Het boek is overigens geweldig, die moet je echt lezen. Het is een jeugdboek maar ook voor volwassenen prima leesbaar. Ik had een verfilming eerder verwacht. Als kind wilde ik altijd de hoofdpersoon spelen...

Zeeuws Meisje
26-07-2006, 08:16
Het boek "Kruistocht in spijkerbroek" vond en vind ik geweldig. Ik heb het vele malen gelezen en zelfs voorgelezen aan mijn dochter waarbij het vaak voorkwam dat ik even moest stoppen als de tranen hoog zaten (bij de dood van de kleine koning Carolus bijvoorbeeld en het afscheid van Mariecke).

En dan lees ik nu op het net dat het verhaal zodanig aangepast is dat er geen Mariecke meer is en ook geen Leonardo en Nicolaas zijn ze voor het gemak ook vergeten?

Dan kan ik deze film beter overslaan.

Evil Hobbit
26-07-2006, 08:43
Ik vond de trailer echt slaapverwekkend traag :S Das niet best voor een trailer. Van zwartboek kreeg ik zo nu en dan zelfs kippenvel...vrij uniek voor een Nederlandse film.

Ashley v. R.
16-08-2006, 13:11
Ik heb het boek gelezen en dat vond ik geweldig. Net ook de trailer gezien, en ook die vond ik goed. Ben erg benieuwd naar deze film!!

TheGodfather
16-08-2006, 13:17
Het boek is idd. geweldig, alhoewel het lang geleden is dat ik `t heb gelezen.
Vind de trailer er erg goed uit zien, ga deze zeker kijken

Rian B.
16-08-2006, 15:09
Ook ik heb het boek gelezen,en vond het geweldig...iets wat ik eigenlijk van de trailer nog niet kan zeggen.

Alhoewel je van een trailer ook niet uit moet gaan, ik heb me vaak vergist daarmee; bleek de trailer erg uitnodigend te zijn, en was de film achteraf niks aan...

Marcel A. de Vrije
16-08-2006, 23:57
Er is ook een NL site. Nog niet helemaal af... Raar vind ik dat, duurt toch niet lang meer voordat deze film de bioskoop in gaat.
http://www.kruistochtinspijkerbroekdefilm.com/

Jordy van Buel
18-09-2006, 17:19
Gisteren voor aanvang van Zwartboek zat de trailer van 'Kruistocht'. Ik vond het er erg episch en goed uitzien, ondersteund door een goede soundtrack. Ik vraag me wel af of het verhaal an sich niet te zwaar zal zijn voor het wat jongere publiek?

Marcel A. de Vrije
22-09-2006, 11:53
Hier de wat langere trailer. Het ziet er goed uit, ben erg benieuwd....

http://www.kruistochtinspijkerbroekdefilm.nl/index.php?id=56

pokalapoketl
22-09-2006, 13:24
Gisteren voor aanvang van Zwartboek zat de trailer van 'Kruistocht'. Ik vond het er erg episch en goed uitzien, ondersteund door een goede soundtrack. Ik vraag me wel af of het verhaal an sich niet te zwaar zal zijn voor het wat jongere publiek?

De muziek uit de trailer komt van Narnia.

Zeeuws Meisje
22-10-2006, 11:44
Hier de wat langere trailer. Het ziet er goed uit, ben erg benieuwd....

http://www.kruistochtinspijkerbroekdefilm.nl/index.php?id=56

Ik krijg 'm niet geopend. :cry:

Marcel A. de Vrije
22-10-2006, 12:22
De site is vernieuwd... Ziet er mooi uit!!

http://www.kruistochtinspijkerbroekdefilm.nl/

Ik ga op 1 november as. naar een onderwijsbijeenkomst over deze film. Er is namelijk een lespakket samengesteld en daarover gaat de bijeenkomst. Ben Sombogaart zal daar ook aanwezig zijn.

Zeeuws Meisje
22-10-2006, 12:35
De site ziet er zeker heel mooi uit.

Nu kon ik ook het menu zien.

Ik begin te twijfelen, want het ziet er allemaal prachtig uit. Misschien dat ik toch de film ga zien in de bioscoop.

Quido
22-10-2006, 12:36
Afgelopen woensdag naar de eerste persviewing geweest. Hieronder beknopt mijn bevindingen, de recensie zelf moet ik nog maken:

Heb het boek van Beckman nooit gelezen. Misschien een voordeel, misschien ook niet. In ieder geval kon ik zo met een onbevooroordeelde blik naar de film kijken en ik heb -behoudens het ietwat moeizame begin (met uitzondering van de scène met op de achtergrond de muziek van Henry, die was dan wel weer schitterend)- genoten.

Kruistocht in Spijkerbroek is een mooie en spannende avonturenfilm die zichtbaar met veel liefde en betrokkenheid gemaakt is door Ben Sombogaart. Het gegeven van een hedendaagse jongen die terecht komt in de middeleeuwen levert zowel komische, warme als ontroerende momenten op.

Visueel een schitterende productie, prachtige fotografie en beelden (slechts enkele effecten ogen iets minder), dito muziek en mooie muzikale (sfeer)begeleiding door Ozark Henry. De debuterende Joe Flynn is, net als de zeer getalenteerde Stephanie Leonidas, voortreffelijk (vooral Leonidas staat een gouden toekomst te wachten). Mooiste scènes zijn die waar ze door middel van bepaalde blikken/gezichtsuitdrukkingen emoties tonen. Ook de bijrollen zijn dik in orde, met o.a. korte maar krachtige optredens van Decleir en André en een komisch rolletje van Wouterse.

De voortgang van het verhaal is soms iets te makkelijk en snel (zie bijv. het begin in het heden) en de montage laat op een aantal momenten te wensen over (Koerts heeft het wel eens beter gedaan). Het is soms nogal abrupt en kort. Hierdoor hapert het soms even en benut de film niet alle mogelijkheden die het zichzelf creeërt. Wellicht heeft de limiet aan de speelduur er iets mee te maken en heeft Koerts onmogelijke keuzes moeten maken. Sommige emoties en gebeurtenissen krijgen (hierdoor?) net iets te weinig ruimte en tijd om een blijvende en diepe indruk achter te laten. Al zitten er nog steeds een aantal scènes in die wat met me deden, het hadden er meer kúnnen zijn.

De film heeft alles wat een goede familiefilm moet hebben, maar het had op een aantal punten net wat beter gekund. Gelukkig is het geen zoetsappige jeugdfilm geworden, maar een spannend, meeslepend en soms ook hard avontuur. Het is een film die elke doelgroep iets te bieden heeft en elke doelgroep zal boeien.

Blijf trouwens zitten na de laatste scène. Buiten het feit dat de aftiteling mooi is vormgegeven, gaat de film ook nog even verder. Leuke overgangen trouwens van het heden naar de middeleeuwen tijdens de film (d.m.v. tekeningen in een middeleeuws boek). Zat lange tijd op vier sterren, maar het iets te lang op (Hollywood)clichés doorhobbelende einde zorgt ervoor dat ik het op een héle dikke 3½ houd. (Ook al heb ik eigenlijk het gevoel dat ik hem daarmee te kort doe. Twijfel sterk tussen de 3,5 en 4)

PS: De trailer is matig en misleidend (vond Watson daarin erg slecht overkomen, terwijl ze in de film ook gewoon sterk is (op de eerste paar minuten na)). De film is er absoluut een die gezien mag/moet worden.

TheGodfather
22-10-2006, 12:46
zorgt ervoor dat ik het op een héle dikke 3½ houd.



toch niet uit 10 he? :twisted: :wink:

Quido
22-10-2006, 12:47
Nee hoor, uit 5 (maar dat wist je natuurlijk ook wel) ;)

TheGodfather
22-10-2006, 13:09
Nee hoor, uit 5 (maar dat wist je natuurlijk ook wel) ;)
hehe uiteraard :P ;)

Marcel A. de Vrije
22-10-2006, 15:29
Leuk verslag, maakt mij erg nieuwsgierig. En dat was ik al, het boek van Beckman behoort tot mijn favorieten, en dat al vanaf mijn 12e jaar.

Mathieu Ghekiere
22-10-2006, 16:51
Hoe klinkt de soundtrack van Ozark Henry?
Klinkt hij in de middeleeuwen 'modern' of is het eerder een orchestrale epische score?

Ik ken het boek niet, wel veel goeie dingen over gehoord, trailer lijkt oké.

Quido
22-10-2006, 18:05
Hoe klinkt de soundtrack van Ozark Henry? Ozark Henry heeft enkel voor wat begeleidende tracks gezorgd (die op zijn nieuwe cd "The Soft Machine" staan). Komen in de film 2 of 3 keer terug en daarna nog eens bij de aftiteling. Als de hoofdrolspeler in gedachten verzonken is, of om een bepaald gevoel te ondersteunen horen we een stuk uit een song van Henry. De scènes waarin deze gebruikt werden behoren wat mij betreft tot de mooiste van de film. Perfect gekozen om de gevoelens te ondersteunen. Het wekte bij mij een gevoel van ontroering op.

De 'echte' muziekscore van de film is gecomponeerd door Jurre Haanstra en mag inderdaad als orchestrale en episch bestempeld worden.

Quido
23-10-2006, 18:39
Maak er toch vier sterren van. Echt een fijne film met een hart en ziel die met bijzonder veel warmte en liefde gemaakt is. Verdient het om een succes te worden. Heb het boek nu bijna uit overigens, en de kern van het verhaal en de liefdevolle, meeslepende manier waarmee het verteld wordt is echt in stand gebleven. De aanpassingen zijn erg acceptabel en eerder een meerwaarde dan andersom. Ik rond de 3,75* toch naar boven af.

Recensie hoop en denk ik eind van deze week af te hebben.

Quido
24-10-2006, 14:28
De muziek uit de trailer komt van Narnia. Die muziek is niet echt van 'Narnia' ... de muziek van de trailer komt uit de music-library. De trailers van Munich, Team America: World Police, Narnia en nu dus Kruistocht in Spijkerbroek hebben hier gebruik van gemaakt. Uit die library wordt ontzettend veel muziek gehaald voor trailers. Zitten zelfs muziekstukken bij die meer dan 10x per jaar in een trailer voor een film zijn gezet. Maar goed, ik vond het wel werken en nogmaals: de film is absoluut een aanrader.

Clip van de titelsong. (http://www.joppo.nl/QT/weekenders_final_sml.mov) (met beelden uit de film)

Er komt ook een soundtrack-cd uit rond de release van de film!

deweb
25-10-2006, 11:07
Zo is voor o.a. Blade 3 op het einde een specifiek fragement gebruikt uit het nummer "clubbed to death remix" van Rob Dougan (als ik me niet vergis).

De clip ziet er erg professioneel uit, het nummer vind ik te zacht. Het wordt nergens echt bijzonder, het kabbelt teveel door.

Quido
25-10-2006, 14:32
Wordt in de film zelf (helaas) ook niet gebruikt, enkel bij de aftiteling (en dan ook nog als laatste). Het had op één moment in de film zo ontzettend mooi gepast, ik verwachtte ook dat het kwam, maar helaas ... ;)

Erg mooi nummer vind ik. Mooie, dromerige, eenzame maar toch warme sfeer.

Joey Lindeman
27-10-2006, 11:21
Het spijt me ... t oogt errug cheap ... (al zal t dat naar Europese maatstaven misschien niet zijn)

wodeck
31-10-2006, 10:30
Weet iemand of er een premiere komt met de echte acteurs?

Ik heb een fansite van Stephanie Leonidas(het meisje dat Jenne speelt). Het zou geweldig zijn om haar bij de premiere te zien.

Ik heb gehoord dat in Zwolle een premiere is waar misschien de acteurs op bezoek komen.

jasper.naaijkens
01-11-2006, 21:17
Ik ga 12 november naar de premiére in Rotterdam. Naar mijn mening is dat de hoofdpremiere (naast Londen) waar ook alle cast & crew aanwezig is. Rotterdam is de stad van Thea Beckman en Dolf komt in de film ook uit Rotterdam (zie trailer op www.films.nl) Aangezien de gehele crew uit Engeland moet komen overvliegen weet ik niet of ze nog in andere plaatsen op de premieres aanwezig zullen zijn.

Marcel A. de Vrije
01-11-2006, 21:36
Vandaag tijdens een onderwijsbijeenkomst in het Archeon o.a. de "making of" gezien en Ben Sombogaart even gesproken. Hij bevestigde dat hoogstwaarschijnlijk Beckmans boek Hasse Simonsdochter een van zijn volgende projecten zal zijn. "Making of" zag er geweldig uit, ik denk dat het wel eens de familiekerstfilm 2006 zou kunnen worden.

Evil Hobbit
03-11-2006, 09:36
Onlogisch hollands weer; engelstalige film; nederlandse stem over de trailer; nederlandse teksten over de trailer.

Quido
03-11-2006, 11:35
Onlogisch Hollands weer ? Meer voorbeelden ?
Zal er vast mee te maken hebben dat het een jeugdfilm is en er ook een Nederlandstalige versie gaat draaien voor de allerjongsten. Bovendien is het hoofdzakelijk een Nederlandse productie en is deze trailer gemaakt voor de Nederlandstalige markt. Zie het probleem niet zo.

Het is pas onlogisch dat in zowat elke Amerikaanse oorlogsfilm de Duitsers Engels praten, dat iedereen zich een belachelijk accent aanmeet, en dat de Duitsers elke film nasynchroniseren alvorens ze op tv verschijnen ...

Quido
15-11-2006, 09:27
Vanaf vandaag op 130 doeken te zien !
En hier is mijn 'echte' recensie van Kruistocht in Spijkerbroek (http://www.neerlandsfilmdoek.nl/KruistochtinSpijkerbroek.htm).

Marcel A. de Vrije
15-11-2006, 09:54
Ik ga morgenavond met mijn zoon van 8. Ben heel erg benieuwd!!
Ik las net de recensie van Quido... Dit schreeuwt om een directer's cut op dvd!!

Quido
20-11-2006, 15:48
FANTASTISCHE START FILM KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK
Beste Opening Nederlandse Familiefilm in jaren
Binnen op nr 1 van de Top 20 – Bijna 60.000 bezoekers!

De film KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK van Ben Sombogaart, naar het beroemde Nederlandse boek van Thea Beckman, is in de Nederlandse bioscopen fantastisch gestart. Met een Box Office cijfer van bijna € 400.000 (exclusief woensdag 15 november ruim € 350.000) en een bezoekersaantal van bijna 60.000 is de film de best bezochte film van het afgelopen weekend. De film komt dan ook binnen op nr 1 van de Top 20 van best bezochte films.

In jaren trok een Nederlandse familiefilm in het eerste weekend niet zoveel bezoekers*. Opmerkelijk omdat geen sprake is van een vakantieperiode. Bovendien geeft een uitbreng in de dure weken voor Sinterklaas meestal een rustiger start te zien.

*Vergelijkbare openingsweekenden van zeer succesvolle familiefilms geven de volgende BO cijfers: Kruimeltje € 235.000, Pietje Bell € 207.000, Pietje Bell 2 € 227.000, Minoes € 178.000, Kameleon € 271.250, Zoop in Afrika € 184.193 en Afblijven € 287.637.

Bron: MVSP

En terecht! :)

Marcel A. de Vrije
20-11-2006, 18:58
Zoals hierboven al te lezen viel, ben ik met Luc, mijn zoon van 8, naar Kruistocht geweest. Werkelijk een adembenemende film. Was voor mij een heerlijke ervaring om mijn lievelingsboek tot leven te zien komen. Voor Luc een spannende en ook leerzame filmervaring. Ondanks de dikke 2 uur die de film duurde, mocht er van mij nog wel een half uurtje bij om bv. de Alpen en de confrontatie aan het eind van de film wat langer uit te werken. Wie weet een DC op dvd???

robijn
24-11-2006, 16:22
ben gisteravond als eerste afspraakje naar de film (we wilden eigenlijk naar james bond...) geweest en hij was echt leuk!! het zal altijd een leuek film voor me blijven al is het maar omdat ik echt ontzettedn verleifd ben hehe




kus mij


ps: die hoofdrol speler lijkt op hem ;)

Pieter Kleine
24-11-2006, 22:02
Heb de film in digitale projectie gezien, met als bijkomstigheid dat op zeker moment de ondertiteling seconde of zo te laat kwam. Heb mij redelijk vermaakt. Minpunten: acteren niet op al te hoog niveau, en cgi goedkoop en slecht.

Fontane
26-11-2006, 12:00
Leuke nederlandse film... maar jammer dat die niet echt nederlands is! Ik begrijp niet wat de AVRO bij deze productie doet.

Quido
26-11-2006, 12:05
Krijgt vandaag de Gouden Film uitgereikt (meer dan 100.000 bezoekers in 10 dagen tijd).

Fontane
26-11-2006, 12:32
Krijgt vandaag de Gouden Film uitgereikt (meer dan 100.000 bezoekers in 10 dagen tijd).

NETJES!!! :D

Arnold van Oostrum
05-12-2006, 22:25
Heb de film in digitale projectie gezien, met als bijkomstigheid dat op zeker moment de ondertiteling seconde of zo te laat kwam. Heb mij redelijk vermaakt. Minpunten: acteren niet op al te hoog niveau, en cgi goedkoop en slecht.
Ik heb vanavond de film ook in digitale projectie gezien. Vooraf een reclame voor de Kinepolis HD Digitale projectie. Welnu, al doet het beeld zeer schoon en gedetailleerd aan, het kon mij niet echt bekoren. Het beeld had erg veel last van een soort moiré effect, resulterende in allerlei (licht gebogen) verticale lijnen in het beeld die vooral in de lucht goed zichtbaar waren. Heel erg jammer. Film was wel leuk en ruikt naar een vervolg ....

Quido
15-12-2006, 14:10
Kruistocht dendert voort (http://www.neerlandsfilmdoek.nl/Nieuws.php?id=97)

De Nederlandse jeugdfilm Kruistocht in Spijkerbroek van regisseur Ben Sombogaart dendert voort in de Nederlandse bioscopen. In drie weken tijd zijn er al meer dan 200.000 bioscoopkaartjes verkocht. Opmerkelijk, aangezien de vakantieperiode nog niet is begonnen.

Niet alleen de film loopt uitstekend, ook de speciale filmeditie van het boek blijkt het goed te doen. Inmiddels is deze uitgave toe aan zijn derde druk en staat de teller op ruim 65.000 verkochte exemplaren. Voor Uitgeverij Lemniscaat is dit een bijzondere ervaring. Jeugdboeken worden meestal in een oplage van 2.000 – 3.000 exemplaren bijgedrukt. Dat deze speciale filmeditie gedrukt wordt in oplages van 20.000 – 25.000 exemplaren is uniek. Van de game gingen al meer dan 15.000 exemplaren over de toonbank.

Op maandag 25 december is de making of van Kruistocht in Spijkerbroek 's middags om 14.15 uur te zien op Nederland 2 (AVRO). De film is nog steeds te zien in 135 zalen, waarvan 108 de origineel Engels gesproken versie en 27 de Nederlandse versie vertonen.

Bron: MVSP

*Sarita*
19-12-2006, 22:38
.....Blijf trouwens zitten na de laatste scène. Buiten het feit dat de aftiteling mooi is vormgegeven, gaat de film ook nog even verder. Leuke overgangen trouwens van het heden naar de middeleeuwen tijdens de film (d.m.v. tekeningen in een middeleeuws boek). Zat lange tijd op vier sterren, maar het iets te lang op (Hollywood)clichés doorhobbelende einde zorgt ervoor dat ik het op een héle dikke 3½ houd. (Ook al heb ik eigenlijk het gevoel dat ik hem daarmee te kort doe. Twijfel sterk tussen de 3,5 en 4).....


Heb de film vandaag gezien en vond hem wel goed, maar er zaten een paar hele slechte overgangen in tussen scenes. Ik weet niet of dit overal zo is of dat de film in mijn bioscoop gewoon verkeerd geplakt was (zo leek het).

Ben trouwens blijven zitten na te de aftiteling, half omdat ik het einde verschrikkelijk vond en half omdat ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er nog iets zou komen. Daar hoopte ik dan ook op, maar er kwam niets en we moesten het doen met het standaard einde :x

Wat heb jij nog precies gezien na/tijdens de aftiteling? Misschien kan ik dan wat beter leven met het eind dat ik gezien heb :wink:

Sarita

Quido
19-12-2006, 22:57
Heb de film vandaag gezien en vond hem wel goed, maar er zaten een paar hele slechte overgangen in tussen scenes. Ik weet niet of dit overal zo is of dat de film in mijn bioscoop gewoon verkeerd geplakt was (zo leek het). Montage was ook het enige minpuntje soms aan de film. Aantal scène-overgangen waren nogal hard/abrupt (zie link naar mijn recensie enkele berichten hierboven)


Ben trouwens blijven zitten na te de aftiteling, half omdat ik het einde verschrikkelijk vond en half omdat ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er nog iets zou komen. Daar hoopte ik dan ook op, maar er kwam niets en we moesten het doen met het standaard einde. Het einde is aan de ene kant [spoiler:45905dc5bf]Hollywood cliche (relatie moeder-zoon), maar aan de andere kant weer mooi doordat je in de tekeningen tijdens de aftitelig ziet hoe het verder gaat met Jenne en Dolf[/spoiler:45905dc5bf]. (snap ook niet dat veel mensen denken dat dit een open einde is)

*Sarita*
19-12-2006, 23:15
Heb de film vandaag gezien en vond hem wel goed, maar er zaten een paar hele slechte overgangen in tussen scenes. Ik weet niet of dit overal zo is of dat de film in mijn bioscoop gewoon verkeerd geplakt was (zo leek het). Montage was ook het enige minpuntje soms aan de film. Aantal scène-overgangen waren nogal hard/abrupt (zie link naar mijn recensie enkele berichten hierboven)


Ben trouwens blijven zitten na te de aftiteling, half omdat ik het einde verschrikkelijk vond en half omdat ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er nog iets zou komen. Daar hoopte ik dan ook op, maar er kwam niets en we moesten het doen met het standaard einde. Het einde is aan de ene kant [spoiler:83a94e510d][/spoiler:83a94e510d]. (snap ook niet dat veel mensen denken dat dit een open einde is)

Ik had het idee dat sommige overgangen niet gewoon hard waren maar echt fout, het beeld flikkerde echt en leek of het even vast liep.

Wat betreft het einde, het was voor mij moeilijk om de tekeningen goed te zien aangezien de hele zaal gelijk door mijn beeld liep. Maar zal zeker bij een volgende viewing beter opletten.

Toch vind ik het raar om het zo te eindigen, de tekeningen lopen tijdens de aftiteling en ik had graag een realistische einde gezien in het daadwerkelijke film gedeelte.

[spoiler:83a94e510d] De kans dat de moeder 4 weken later weer in het lab kan komen is erg klein (ze was immers ontslagen).
Te onrealistisch voor mij, ook gezien het feit dat de moeder waarschijnlijk maanden bang moet zijn geweest dat haar zoon dood was en hem toch zo weer terug laat gaan :roll: En wat moet Jenne uberhaupt in de hedendaagse wereld?[/spoiler:83a94e510d]

Sorry als ik een beetje te realistisch naar deze film heb gekeken, daar heb ik wel vaker last van.

Quido
20-12-2006, 09:50
Ik had het idee dat sommige overgangen niet gewoon hard waren maar echt fout, het beeld flikkerde echt en leek of het even vast liep. Dat moet dan aan de projectie gelegen hebben. Hoort absoluut niet bij de film zelf.


Toch vind ik het raar om het zo te eindigen, de tekeningen lopen tijdens de aftiteling en ik had graag een realistische einde gezien in het daadwerkelijke film gedeelte. Juist mooi. Anders is het zo'n standaard Hollywood 'happy-ending'.


[spoiler:2def1b5f5e] De kans dat de moeder 4 weken later weer in het lab kan komen is erg klein (ze was immers ontslagen) [/spoiler:2def1b5f5e]. Eigenlijk net zo klein als de kans [spoiler:2def1b5f5e] dat ze er tijdens Dolfs verblijf in de Middeleeuwen in komt. Maar goed, film blijft fictie en de kijker dient een aantal gaten zelf op te vullen. Bij deze film absoluut geen moeite gehad met de geloofwaardigheid. Bij andere films weer wel ... hangt toch van het geheel zelf af in hoeverre je mee wilt/kunt [/spoiler:2def1b5f5e] gaan.


[spoiler:2def1b5f5e]ook gezien het feit dat de moeder waarschijnlijk maanden bang moet zijn geweest dat haar zoon dood was en hem toch zo weer terug laat gaan :roll: [/spoiler:2def1b5f5e] Ze weet dat hij [spoiler:2def1b5f5e] nog leeft (ze bekijkt zijn verhaal namelijk aan de hand van de tekeningen in het boek. Daarom stuurt ze ook steeds DNA-pillen naar de plaats waar de kruistocht op dat moment is. Als hij uiteindelijk terugkeert en weer terug wil, tekent dit de relatie tussen moeder en zoon. Waar ze eerst totaal geen interesse had voor het leven van haar zoon, is ze nu compleet omgeslagen. Dat is wel erg op zijn Hollywoods (cliché) [/spoiler:2def1b5f5e], maar juist door de aftiteling en het verloop van het verhaal daarin, wordt dit minpuntje compleet weggeblazen.


[spoiler:2def1b5f5e]En wat moet Jenne uberhaupt in de hedendaagse wereld?[/spoiler:2def1b5f5e] Liefde maakt blind :wink: (al is het dus mooi dat de film bij suggestie blijft en je als kijker niet ziet of [spoiler:2def1b5f5e]ze daadwerkelijk ook mee komt. Zo wordt het nergens zoetsappig[/spoiler:2def1b5f5e]).

Pieter Kleine
20-12-2006, 14:08
Nu heb ik die aftiteling grotendeels gemist. Maar hoe verliep daarin het verhaal verder?

Truus14
31-12-2006, 18:26
ja, hoe ging het verhaal verder met de tekeningen aan het einde?
want die kon ik niet goed zien omdat er mensen voor het beeld gingen lopen... de tekeningen maakte toch duidelijk hoe het verhaal verder ging?
voor de rest vond ik het echt een geweldige film! :D

Aloys
31-12-2006, 18:51
Is deze film wel leuk ?

Een vriendin van me wilt erheen en ik kon moeilijk nee zeggen..

Quido
31-12-2006, 19:19
Meer dan leuk ;) Ik ga denk ik ook nog eens binnenkort (vierde keer wordt dat dan). Hier (http://www.neerlandsfilmdoek.nl/KruistochtinSpijkerbroek.htm) kun je mijn recensie nog lezen. :)

Aloys
01-01-2007, 01:01
Meer dan leuk ;) Ik ga denk ik ook nog eens binnenkort (vierde keer wordt dat dan). Hier (http://www.neerlandsfilmdoek.nl/KruistochtinSpijkerbroek.htm) kun je mijn recensie nog lezen. :)

Oké, dan is mijn tegenzin misschien voor niks :P

Quido
11-01-2007, 19:06
Kruistocht in Spijkerbroek Platina Film
[11.01.2007]

Kruistocht in Spijkerbroek van Ben Sombogaart, naar het beroemde Nederlandse boek van Thea Beckman, heeft meer dan 400.000 bezoekers getrokken. De speelfilm wordt daarom bekroond met de Platina Film. In de achtste week staat de film met 131 kopieën nog steeds stevig in de top 5.

Kruistocht in Spijkerbroek vertelt het verhaal van de Nederlandse jongen Dolf Vega die terecht komt in de donkere middeleeuwen, waar hij vrienden, vertrouwen en liefde vindt. In een strijd tussen goed en kwaad moet hij laten zien wat hij waard is. De hoofdrollen worden gespeeld door Joe Flynn, Stephanie Leonidas, Emily Watson en Michael Culkin uit Engeland en Benno Fürmann en Herbert Knaupp uit Duitsland. Onder andere Jack Wouterse, Janieck van de Polder, Jan Decleir en Josse de Paauw zijn de Nederlandse en Belgische acteurs die in de film spelen. De muziek is gecomponeerd door Jurre Haanstra met muzikale bijdragen (o.a. de titelsong Weekenders) van Ozark Henry.

Kruistocht in Spijkerbroek, die zondagmiddag 12 november 2006 in Rotterdam de wereldpremière beleefde, is geregisseerd door Ben Sombogaart. Hij is bekend van gerenommeerde kinder- en familiefilms zoals Mijn Vader woont in Rio, Het Zakmes, Abeltje en Pluk van de Petteflet. Bovendien regisseerde hij de met een Oscar genomineerde film De Tweeling.

Het boek Kruistocht in Spijkerbroek is geschreven door Thea Beckman (1924 - 2004). Het boek ontving zeer veel nationale en internationale prijzen zoals de Gouden Griffel 1974 en in Padua in 1976 de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek. Van de speciale filmeditie is inmiddels de 3e druk in gang gezet en komt daarmee op 65.000 exemplaren. Voor Uitgeverij Lemniscaat is dit een bijzondere ervaring.

Wereldwijd zijn de rechten van Kruistocht in Spijkerbroek al aan een groot aantal landen verkocht. De film wordt gedistribueerd door Benelux Film Distributors.

De Gouden Film en Platina Film worden door het Nederlands Film Festival en het Nederlands Fonds voor de Film toegekend wanneer voor een Nederlandse speelfilm of documentaire tijdens de roulatie respectievelijk 100.000 en 400.000 bioscoopkaartjes zijn verkocht. De Kristallen Film wordt uitgereikt aan Nederlandse documentaires die 10.000 bioscoopbezoekers hebben getrokken.

Bron: NFF

Fontane
12-01-2007, 17:14
KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK GESELECTEERD VOOR
HET 57STE INTERNATIONALE FILMFESTIVAL VAN BERLIJN (8 – 18 februari 2007)
In Competitie voor de Kristallen Beer

KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK van Ben Sombogaart, naar het beroemde Nederlandse boek van Thea Beckman, is geselecteerd voor het 57e Internationale Filmfestival van Berlijn.
De film is geselecteerd voor het GENERATION programma, met films voor kinderen en jongeren. Het programma bevat in totaal 24 films, waaronder 3 wereldpremières en 10 internationale premières uit 22 landen.
Regisseur Ben Sombogaart en wellicht de belangrijkste hoofdrolspelers zullen de speciale voorstelling in BERLIJN bijwonen.
De film dingt mee naar de Kristallen Beer, de prijs voor de Beste Jeugdfilm.

In Nederland heeft KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK inmiddels meer dan 400.000 bezoekers getrokken. De speelfilm is daarom bekroond met de Platina Film.

In de 8ste week staat de film met 131 kopieën (103 Nederlands ondertiteld en 28 Nederlands gesproken) nog steeds in de top 5.
Het is opmerkelijk dat niet alleen de matinees veel publiek trekken. Ook de 1e avondvoorstellingen van de epische familiefilm worden zeer goed bezocht. Daarnaast gaan scholen, mede door het succesvolle lespakket, massaal klassikaal naar de film.

KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK vertelt het verhaal van de Nederlandse jongen Dolf Vega die terecht komt in de donkere middeleeuwen, waar hij vrienden, vertrouwen en liefde vindt. In een strijd tussen goed en kwaad moet hij laten zien wat hij waard is. De hoofdrollen worden gespeeld door Joe Flynn, Stephanie Leonidas, Emily Watson en Michael Culkin uit Engeland en Benno Fürmann en Herbert Knaupp uit Duitsland. Onder andere Jack Wouterse, Janieck van de Polder, Jan Decleir en Josse de Paauw zijn de Nederlandse en Belgische acteurs die in de film spelen. De muziek is gecomponeerd door Jurre Haanstra met muzikale bijdragen (o.a. de titelsong Weekenders) van Ozark Henry.

KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK, die zondagmiddag 12 november 2006 in Rotterdam de wereldpremière beleefde, is geregisseerd door Ben Sombogaart. Hij is bekend van gerenommeerde kinder- en familiefilms zoals Mijn vader woont in Rio, Het zakmes, De jongen die niet meer praatte, Abeltje en Pluk van de Petteflet. Bovendien regisseerde hij de met een Oscar genomineerde film De Tweeling. Een Kees Kasander productie.

Het boek KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK is geschreven door Thea Beckman (1924 - 2004). Het boek ontving zeer veel nationale en internationale prijzen zoals de Gouden Griffel 1974 en in Padua 1976 de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.
Van de speciale filmeditie is inmiddels de 3e druk in gang gezet. Alle edities meegeteld inmiddels de 81e druk. De speciale filmeditie komt daarmee op 65.000 exemplaren. Voor Uitgeverij Lemniscaat is dit een bijzondere ervaring. Een oplage van 20.000-25.000 voor jeugdboeken is uniek.
In zestien talen is het boek inmiddels vertaald en alleen al in Nederland zijn inmiddels meer dan 575.000 exemplaren van het boek verkocht. Meer dan 1 miljoen Nederlanders over meerdere generaties hebben het boek gelezen. Nog steeds is KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK razend populair bij jong en oud. Op scholen wordt het boek zowel in de bovenbouw van het basisonderwijs als in de onderbouw van het voortgezet onderwijs vaak klassikaal gelezen.

Wereldwijd zijn de rechten van KRUISTOCHT IN SPIJKERBROEK al aan een groot aantal landen verkocht. De film wordt gedistribueerd door Benelux Film Distributors.

Bron: MVSP

Quido
21-01-2007, 23:25
Vanaf 01-05 te koop op DVD.

Marcel A. de Vrije
16-02-2007, 11:27
Is er al iets bekend over de uitvoering van de dvd? Ik kan er op het net niets over vinden....

Quido
16-02-2007, 11:59
Nog geen specificaties bekend, helaas. Distributeur is overigens Video Film Express.