PDA

Bekijk de volledige versie : 1 lang shot



Roberto van Rooijen
12-07-2005, 18:44
Ik ben benieuwd of jullie ook lange shots kennen, ik bedoel daarmee 1 shot aaneengesloten
Ik zat gisteren twee films te kijken en allebei hadden ze er 1 die mij er intrigeerde.
De 1ste film waar het mij al eerder op was gevallen is "TWISTER", in deze film zit een shot dat begint op een veld en de camera komt van een verre afstand en gaat volledig inzoomen op de auto waar Helen Hunt en Bill Paxton inzitten. Ik weet niet of dit trucage is maar aangezien Jan de Bont de regisseur is denk ik dat het wel een echt shot is, waarschijnlijk heeft hij een dikke vinger in de pap gehad.
De tweede film is: Lethal Weapon 1, hier draait de camera meerder malen om een hoog flatgebouw heen, het gebouw waar de dame vanaf zal springen, ook dit is een shot dat in zijn geheel is opgenomen. De camera komt uiteindelijk perfect bij het raam uit waar het meisje op de bank ligt.

Misschien kennen jullie er ook wel een paar.

deweb
12-07-2005, 18:46
Genoeg eigenlijk.

Zo heb je lange shots in "elephant" waarin personen worden gevolgd. Een van de mooiste shots is toch wel het shot waarin 3 meisjes worden gevolgd naar de kantine en de camera door de keuken weer naar buiten gaat en weer terecht komt bij de meisjes.

Grt. Deweb

raymen
12-07-2005, 18:59
Het begin van THE PLAYER is ook zoiets.
Camera gaat van het ene huis in het andere huis,dacht bijna een shot van 10 minuten aan 1 stuk.

Er is ook nog een film die helemaal 1 shot is,weet zxo niet welke film.
maar er is hier al ergens een topic op dit forum..

Mvrg,
Raymen

GijsS
12-07-2005, 19:02
De gehele film Russian Ark is toch wel het langste shot ooit. De film is in één shot opgenomen van het begin tot het eind.

Coen Vermeer
12-07-2005, 19:06
is al eens een topic over geweest maar in magnolia als ze de studio binnenkomen zit ook zo'n shot.

rkrijger
12-07-2005, 19:08
Begin van Snake Eyes...

Jaap22
12-07-2005, 19:08
Touch of Evil heeft een 3 minuten lang ononderbroken openingshot.

The opening shot of Touch of Evil is perhaps even more significant and impressive than any scene Welles included in Citizen Kane (1941), his most well known masterpiece. The opening shot is an uninterrupted three-minute moving crane shot that covers about four city blocks, tracking from the first visual, a close up of the bomb that annihilates the car, to a final shot just before the explosion. The ambient sound in the long shot is also excellent in establishing the mood and the setting, though visually the shot is simply stunning. The free vertical motions of the camera and the steadiness with which it moves, unhindered, through the town is remarkable.

http://www.orbitalreviews.com/movies/TouchOfEvil.html

Cyrus the Virus
12-07-2005, 19:23
Een van de laatste scene's uit Cast Away, als Tom Hanks op de bank zit en verteld wat er gebeurd is draait de camera heel langzaam om 'm heen. Erg mooie scene.

En die scene in die gang uit Oldboy, als ie iedereen in elkaar slaat.

David L.
12-07-2005, 19:24
Goodfellas heeft ook zo'n lang shot in de scene dat Henry Hill voor de 1e keer alleen met z'n meisje uitgaat. In een lang shot zie je hoe hij haar via de achteringang binnenleidt, puur om indruk te maken....
En Panic Room, de scene waarin de inbrekers binnen proberen te komen in het huis; van slot door koffieapparaat via leidingen en muren naar raam 3 verdiepingen hoger... 8)

BasH
12-07-2005, 19:45
In de originele 12 angry men zit in het begin ook een prachtig geregisserd en vooral sterk getimed shot. Een aanrader om eens te bekijken als je van dit soort dingen houdt.

deweb
12-07-2005, 20:39
Er is zelfs een film die uit 1 lang shot bestaat, ruim 1200 meter gang, kamers etc. is hiervoor gefilmt. Alle acteurs, achtergronden en dansen werden daarvoor zorgvuldig op elkaar afgestemt.

Ik weet alleen niet meer welke film dat was....

DeeVeeDee
12-07-2005, 20:41
De openingsscene van Spirit: Stallion of the Cimarron duurt 3.5 minuten en bevat geen cuts. Voor een animatiefilm toch wel een uniek gebeuren
:bier:

1der
12-07-2005, 20:45
Het shot van Tom Cruise, Dakota Fanning en Justin Chatwin rijdend in de auto in War of the Worlds! :shock: :D Geweldig!
Vanaf het grote shot van de snelweg met alle kapotte auto's tot eenzelfde shot waarin ze weer wegrijden een conversatie tussen de drie personages terwijl de camera om de auto cirkelt! Echt meesterlijk gewoon.
(Of heb ik toch een knip gemist? :oops: :lol: )

Joost v.d. Ham
12-07-2005, 20:51
In Fight Club waar Edward Norton Helena Bonham Carter achterna loopt over straat....ze praten bij de audio commentary over de moeilijkheid van deze scene.

Joris van Laarhoven
12-07-2005, 20:53
Er is zelfs een film die uit 1 lang shot bestaat, ruim 1200 meter gang, kamers etc. is hiervoor gefilmt. Alle acteurs, achtergronden en dansen werden daarvoor zorgvuldig op elkaar afgestemt.

Ik weet alleen niet meer welke film dat was....

Russian Ark?

evenflow123
12-07-2005, 21:12
begin van Bonfire of the Vanities.

Cat Mobley
12-07-2005, 21:24
Het begin van Charlie's Angels. De camera nadert vanaf het filmlogo van Columbia het vliegtuig, gaat naar binnen en maakt een tripje door het vliegtuig en volgt uiteindelijk LL Cool J naar z'n zitplaats. Erg leuk gedaan.

rkrijger
12-07-2005, 21:38
Het einde van Minority Report is ook zon zoom in - zoom uit ervaring, als ik het me goed herinner...

Mark S
12-07-2005, 21:56
Er is zelfs een film die uit 1 lang shot bestaat, ruim 1200 meter gang, kamers etc. is hiervoor gefilmt. Alle acteurs, achtergronden en dansen werden daarvoor zorgvuldig op elkaar afgestemt.

Ik weet alleen niet meer welke film dat was....

Russian Ark?
Yep.

Richard B.
12-07-2005, 22:02
Touch of Evil heeft een 3 minuten lang ononderbroken openingshot.

The opening shot of Touch of Evil is perhaps even more significant and impressive than any scene Welles included in Citizen Kane (1941), his most well known masterpiece. The opening shot is an uninterrupted three-minute moving crane shot that covers about four city blocks, tracking from the first visual, a close up of the bomb that annihilates the car, to a final shot just before the explosion. The ambient sound in the long shot is also excellent in establishing the mood and the setting, though visually the shot is simply stunning. The free vertical motions of the camera and the steadiness with which it moves, unhindered, through the town is remarkable.

http://www.orbitalreviews.com/movies/TouchOfEvil.html
Het shot in The Player schijnt er ode aan te zijn. Maar het origineel is zeker het best.

De films van Tarkovsky bevatten ook veel lange shots, maar ik kan er nu even niet een specifieke bedenken.

En in de tijd van de stomme film waren lange shots heel normaal, simpelweg omdat ze altijd maar een, statische opgestelde camera gebruikten.

Anonymous
12-07-2005, 22:25
Pulp Fiction :

wanneer Jules en Vincent de lift uitkomen en een enorm lange dialoog houden tot ze aankloppen bij de deur.

Openingsscene van The Godfather duurt ook richting de 3/4 minuten.

Kornuit
12-07-2005, 22:42
Een van de laatste scene's uit Cast Away, als Tom Hanks op de bank zit en verteld wat er gebeurd is draait de camera heel langzaam om 'm heen. Erg mooie scene.

En die scene in die gang uit Oldboy, als ie iedereen in elkaar slaat.

Oldboy vind ik ook de leukste ja.

Richard B.
12-07-2005, 22:53
Ik vergeet trouwens nog een hele beroemde: Rope van Alfred Hitchcock. Deze film is opgebouwd uit 10 continue shotes van ieder ongeveer 8,5 minuten lang.

Ludo Keeris
12-07-2005, 23:08
Ik vergeet trouwens nog een hele beroemde: Rope van Alfred Hitchcock. Deze film is opgebouwd uit 10 continue shotes van ieder ongeveer 8,5 minuten lang.

Precies! Eigenlijk is de hele film één lang shot, maar doordat de filmrollen niet langer zijn dan de 8,5 minuut wordt er op dat moment ingereden op een rug(!) van een acteur/actrice en dan de cut gemaakt.
Let ook op de achtergrond. Het wordt namelijk langzaam donker tijdens de film!

Een andere film is het openingsshot van Sword Fish. Als de camera helemaal om en door een café heen gaat [spoiler:fcaf7b1ff0]terwijl de explosie plaatsvindt[/spoiler:fcaf7b1ff0]

MrEd
13-07-2005, 01:57
Op dit onderwerp is 1 naam van toepassing± M. Night Shymalan. Die heeft lange shots tot zijn handelsmerk gemaakt en dat maakt zijn fulms ook vaak zo goed. Vooral the Sixth Sense :D
MrEd

Anonymous
13-07-2005, 09:16
Het begin van First Blood duurt ook wel een aantal minuten, wanneer Stallone in de verte aan komt lopen.

TheGodfather
13-07-2005, 09:20
1 titel die bij me opkomt: Boogie Nights.
Het begin daarvan is ook 1 aaneengesloten shot, dat wel iets van 4 minuten ofzo duurt. Super (y)

Werner
13-07-2005, 09:25
Nog een titel, maar dan van een TV-reeks: Triangle uit het zesde seizoen van The X-Files, essentieel een hommage aan het eerder genoemde Rope. De enige "onderbrekingen" zijn die waar normaal gezien de commercials moeten komen, maar de aflevering bestaat grosso modo uit 4 shots van 10 minuten.

Richard B.
13-07-2005, 09:48
1 titel die bij me opkomt: Boogie Nights.
Het begin daarvan is ook 1 aaneengesloten shot, dat wel iets van 4 minuten ofzo duurt. Super (y)
In de andere films van Paul Thomas Anderson (o.a. in Magnolia en Punchdrunk Love) kom je dat soort shots ook tegen.

TheGodfather
13-07-2005, 09:58
1 titel die bij me opkomt: Boogie Nights.
Het begin daarvan is ook 1 aaneengesloten shot, dat wel iets van 4 minuten ofzo duurt. Super (y)
In de andere films van Paul Thomas Anderson (o.a. in Magnolia en Punchdrunk Love) kom je dat soort shots ook tegen.
maar die heb ik nog niet gezien ;) :oops:

dborhem
13-07-2005, 10:24
Het begin van 'Absolute Beginners' van voormalig clipregisseur Julian Temple(beetje stijl van Janet's 'when i think of you',ja ook zijn werk)
Shot begint op straat,mensen lopen vanuit een club,stappen in taxi's,shot gaat voorbij taxi,pakt een stel op ernaast en loopt weer terug.
Dat is helaas alles wat ik gezien heb (ong.1,5 minuut),maar het schijnt maar liefst 3 minuten te duren!
Hij word daar nog steeds om geroemd.
Tweede is 'The Birdcage' (met Robin williams),shot begint op zee,en sneaky wordt het shot aan land (miami) gemixed met een andere camera terwijl de begincredits op beeld staan.
Ben zelf een beetje gek op de steadycam :P

PCMSCHOUTEN
13-07-2005, 11:35
Ik dacht dat het begin schot van star wars 3 iets van 11 minuten lang is.

Dus dat hele ruimtegevecht zie je in een shot

X-MenFan
13-07-2005, 11:50
Niet zozeer een lang shot, maar wel intrigerend. In Harry Potter 2 zit een shot dat begint als een overzichtsshot over het kasteel, en dan langzaam inzoomt op de kassen, waarna de camera door een openstaand luik de kas binnengaat waar op dat moment gewoon een les gaande is. Hoe doen ze dit? Een helicopter kan niet door dat luik ;-)

spielberg_rules
13-07-2005, 12:01
Volgens mij is dat een cgi shot, of met cgi aan elkaar geplakt. Ander fascinerend shot: Un Long Dimanche de Fiancailles, de scene op de markt met Jodie Foster. Begint met een kraanshot en wordt vervolgens een travelling. Heb me heel lang afgevraagd hoe ze dat toch hebben gedaan, maar heb op de making off gezien dat er een steadycam op een kraan stond, en toen de kraan op de grond was, ging de steadycam (al lopend) verder. Geweldig shot (de film zit er trouwens vol mee)...

Nathan Strik
13-07-2005, 12:20
Niet zozeer een lang shot, maar wel intrigerend. In Harry Potter 2 zit een shot dat begint als een overzichtsshot over het kasteel, en dan langzaam inzoomt op de kassen, waarna de camera door een openstaand luik de kas binnengaat waar op dat moment gewoon een les gaande is. Hoe doen ze dit? Een helicopter kan niet door dat luik ;-)
Mijn vermoeden is dat dit een combinatie is van CGI, miniatuurwerk en live filmwerk op de set.

jan_tran
13-07-2005, 13:41
Ben voor het eerst verbaasd dat 'Quentin Tarantino's' naam nog niet gevallen is, zijn films zitten er vol mee, sterker nog, dat is zijn trademark volgens IMDB.com:


His films will often include one long, unbroken take where a character is followed around somewhere.

In Reservoir Dogs:


While torturing the cop, we follow Mr. Blonde continuously from the warehouse to his car outside, back into the warehouse again.

In Pulp Fiction:


When Jules and Vincent step out of the elevator for their "foot massage" debate, we follow them all the way through the labyrinthine hallways to Brett's door, past Brett's to a window and finally, back to Brett's door again. All in a single take.

In Four Rooms - the Man from Hollywood:


When Ted first enters the Penthouse suite (when Angela says "The Bellboy's here"), the camera goes all around the suite to introduce Ted (and we, the audience) to Chester, Angela, Leo and Norman. It also continues through Chester's praise of Cristal and Jerry Lewis, his temper tantrum, and his self-congratulations about the success of his movie, ending with Norman lighting Angela's cigarette. All in a single take.

In Jackie Brown:


After Jackie'e drop-off to Melanie, we follow her out of the Ladies' dressing room all through the mall to the food court, where she calls for Ray. All in a single take.

In Kill Bill Volume One:


After the Bride leaves O-Ren's door at the House of Blue Leaves (when Go-Go returns inside) we follow her down the stairs through the bar, past the kitchen, into the ladies room; we then go out of the ladies' room, back to the stairs and follow Sofie Fatale along the exact same path to the ladies' room, ending with the ring of her cellphone. All in a single take.

In Kill Bill Volume Two:


The "Massacre at Two Pines" ends with the camera following The Bride down the aisle away from Bill to the alter. We then "float" away from the alter, down the aisle, past Bill, out the door to the awaiting members of the DiVAS. Once they enter, the camera cranes up off the ground where we hear the pandemonium inside the chapel until finally fading out. All in a single take.

Maarten van Krimpen
13-07-2005, 14:08
Goodfellas, wanneer ze die club binnengaan.

denizg
13-07-2005, 16:02
zoals eerder al vermeld: Elephant, geweldig.

Richard B.
13-07-2005, 16:08
Niet zozeer een lang shot, maar wel intrigerend. In Harry Potter 2 zit een shot dat begint als een overzichtsshot over het kasteel, en dan langzaam inzoomt op de kassen, waarna de camera door een openstaand luik de kas binnengaat waar op dat moment gewoon een les gaande is. Hoe doen ze dit? Een helicopter kan niet door dat luik ;-)
Mijn vermoeden is dat dit een combinatie is van CGI, miniatuurwerk en live filmwerk op de set.
In Andrej Rublev en Citizen Kane zitten ook dat soort shots, maar in die gevallen weet je dat het niet met de computer gedaan is. Je begint je dan wel af te vragen hoe het ze gelukt is om dat soort onmogelijke shots te maken.

We gaan een beetje off-topic maar in War of the Worlds zat er btw ook eentje waarvan ik me afvroeg hoe ze het hem gelapt hebben. Het gaat om het shot helemaal aan het begin van de film wanneer men [spoiler:0eb0a9a943]inzoomt op het karakter van Cruise terwijl ie in zijn container-kraan zit[/spoiler:0eb0a9a943]. Het lijkt een 'natuurlijk shot' maar er moet iets van CGI of speciaal montage-werk inzitten want je weet gewoon dat ze zo'n shot niet vanuit een helicopter kunnen maken.

Traveller
13-07-2005, 16:33
Het intro van Mission to Mars, het feestje waar je kennis maakt met alle hoofdrolspelers (behalve Gary Sinise). Er zit wel een knip in dit shot, maar die viel me pas op toen ik de film keek met audiocommentaar.

Kornuit
13-07-2005, 17:14
Ben voor het eerst verbaasd dat 'Quentin Tarantino's' naam nog niet gevallen is, zijn films zitten er vol mee, sterker nog, dat is zijn trademark volgens IMDB.com:


His films will often include one long, unbroken take where a character is followed around somewhere.

In Reservoir Dogs:


While torturing the cop, we follow Mr. Blonde continuously from the warehouse to his car outside, back into the warehouse again.

In Pulp Fiction:


When Jules and Vincent step out of the elevator for their "foot massage" debate, we follow them all the way through the labyrinthine hallways to Brett's door, past Brett's to a window and finally, back to Brett's door again. All in a single take.

In Four Rooms - the Man from Hollywood:


When Ted first enters the Penthouse suite (when Angela says "The Bellboy's here"), the camera goes all around the suite to introduce Ted (and we, the audience) to Chester, Angela, Leo and Norman. It also continues through Chester's praise of Cristal and Jerry Lewis, his temper tantrum, and his self-congratulations about the success of his movie, ending with Norman lighting Angela's cigarette. All in a single take.

In Jackie Brown:


After Jackie'e drop-off to Melanie, we follow her out of the Ladies' dressing room all through the mall to the food court, where she calls for Ray. All in a single take.

In Kill Bill Volume One:


After the Bride leaves O-Ren's door at the House of Blue Leaves (when Go-Go returns inside) we follow her down the stairs through the bar, past the kitchen, into the ladies room; we then go out of the ladies' room, back to the stairs and follow Sofie Fatale along the exact same path to the ladies' room, ending with the ring of her cellphone. All in a single take.

In Kill Bill Volume Two:


The "Massacre at Two Pines" ends with the camera following The Bride down the aisle away from Bill to the alter. We then "float" away from the alter, down the aisle, past Bill, out the door to the awaiting members of the DiVAS. Once they enter, the camera cranes up off the ground where we hear the pandemonium inside the chapel until finally fading out. All in a single take.

Vooralsnog ging het om de leukste/mooiste/coolste 1shot. Als tarantino het gevecht met de 88's in 1 shot had gefilmd kreeg die zn speciale vermelding wel ;)

jan_tran
13-07-2005, 17:38
Vooralsnog ging het om de leukste/mooiste/coolste 1shot.

En waar staat dat vermeld :?: :roll:

Burning Fish
13-07-2005, 17:59
Het shot van Tom Cruise, Dakota Fanning en Justin Chatwin rijdend in de auto in War of the Worlds! :shock: :D Geweldig!
Vanaf het grote shot van de snelweg met alle kapotte auto's tot eenzelfde shot waarin ze weer wegrijden een conversatie tussen de drie personages terwijl de camera om de auto cirkelt! Echt meesterlijk gewoon.
(Of heb ik toch een knip gemist? :oops: :lol: )

Dat is een mooie, ja! Ik zit me ook al af te vragen hoe ze dat gedaan hebben.

DVD Watcher
13-07-2005, 18:17
Het einde van de film ''Silence of The Lambs'' waar je Hannibal Lector gekleed in net wit pak ziet weglopen. Duurt toch redelijk lang (inclusief de aftiteling), en de camera blijft hem volgen tot ie uit beeld is en erna ook nog even die straat in beeld houd.

rvvnr1
13-07-2005, 18:39
In Carlito's Way zit ook een fantastische scene in het metro(of was t trein?)station!

En zelfs in een aflevering van X-Files, volgens mij in seizoen 6, zit een hele lange scene waarin we Scully volgen door de gangen en liften van het FBI gebouw.

TomDemuynck
13-07-2005, 18:52
De aftiteling van Dead Or Alive 3 is een scene van een drietal minuten van een ventje dat staat mandoline te spelen :D

Cupido
13-07-2005, 20:05
In Donnie Darko is er volgens mij ook een superlang shot te vinden, als we Donnie's leraren en klasgenoten voor het eerst zien. Dacht ik tenminste. :?

Maarten van Krimpen
14-07-2005, 08:37
zoals eerder al vermeld: Elephant, geweldig.

Zou je off topic even kunnen uitleggen waarom je 'm zo geweldig vond? Ik vond er namelijk helemaal niks aan en ik ben benieuwd waarom andere mensen 'm wél goed vonden.

jan_tran
14-07-2005, 11:38
zoals eerder al vermeld: Elephant, geweldig.

Zou je off topic even kunnen uitleggen waarom je 'm zo geweldig vond? Ik vond er namelijk helemaal niks aan en ik ben benieuwd waarom andere mensen 'm wél goed vonden.

Omdat de camera de hoofpersonage op een heel rustige en normale bijzondere manier volgt door de hal en moet iedereen denken van: 'Wat cool/mooi zeg!'.

Tja, heel erg leuk dat je even de moeite neemt om dit te filmen maar in principe ging het meer om wat eromheen hem gebeurde terwijl die door de hal liep, zoals die vriend met de foto-camera tegenkomen en wat er bij de uitgang zou gaan gebeuren, dat had veel meer indruk op mij.

Ik krijg de laatste tijd meer zo'n gevoel dat mensen dit alleen goed vinden omdat het zo 'filmhuis-achtig' eruit ziet en dus mensen het gelijk gaan goed vinden zodat ze er mooi erover mee kunnen lullen zonder er een dergelijke verklaring voor geven waarom ze het mooi vinden. Maar kan het natuurlijk ook mis hebben, sinds dit mijn bescheiden mening maar is.

1der
14-07-2005, 12:31
In Donnie Darko is er volgens mij ook een superlange scène te vinden, als we Donnie's leraren en klasgenoten voor het eerst zien. Dacht ik tenminste. :?

Jaaa! :D Die scene is echt geweldig.
Eén lang shot van die school met die briljante muziek erbij :P :D

Cupido
14-07-2005, 12:45
In Donnie Darko is er volgens mij ook een superlange scène te vinden, als we Donnie's leraren en klasgenoten voor het eerst zien. Dacht ik tenminste. :?

Jaaa! :D Die scene is echt geweldig.
Eén lang shot van die school met die briljante muziek erbij :P :D

Heerlijke scène idd. :)

Mathieu Ghekiere
14-07-2005, 15:29
Naast de eerder vernoemde beginsequentie van Snake Eyes en de gevechtsscene van Oldboy heb je ook nog het shot in Schindler's List waar Schindler in een café gaat, in het begin ook. Erg mooi shot. Maar veel van Spielberg's films hebben lange shots.

En Before Sunset, het vervolg op Before Sunrise, lijkt ook vooral met Steadicam te zijn gefilmd.

Ik hou eigenlijk wel van lange mooie shots, die alles in 1 opname willen vertellen.

TheGodfather
14-07-2005, 18:15
Het begin van Charlie And The Chocolate Factory is ook 1 lang shot. Erg mooi gemaakt (y)

Reinbo
16-07-2005, 12:34
HJrd Boiled van John woo heeft ook een heel lang shot tijdens de laatste shoot out

JCL
16-07-2005, 12:56
Begin van the Matrix? IS niet echt een shot, meer een animatie, maar wel kicken, deel 2 en 3 hebben het het meest.

Burning Fish
16-07-2005, 17:41
HJrd Boiled van John woo heeft ook een heel lang shot tijdens de laatste shoot out

Die heeft er inderdaad een aantal lange shots inzitten waar de camera Tequilla en Tony volgt door de gangen van het ziekenhuis.
Cool shot als ze naast elkaar lopen en dan van kant wisselen in slowmo, ziet er gewoon vet uit. :) Maar ja, da's ook de meester, hè. :P

Wesley
31-08-2005, 01:40
Volgens mij zat er ook 1 in Shawshank Redemption... Valt me op dat die nog niet is genoemd ... De camera vliegt over de gevangenis heen, dan over "the playground"... cirkeld daar, en dan krijg je de converstatie van Morgan en... die ander :S

correct me if I am wrong

superman
31-08-2005, 01:55
Het shot van Tom Cruise, Dakota Fanning en Justin Chatwin rijdend in de auto in War of the Worlds! :shock: :D Geweldig!
Vanaf het grote shot van de snelweg met alle kapotte auto's tot eenzelfde shot waarin ze weer wegrijden een conversatie tussen de drie personages terwijl de camera om de auto cirkelt! Echt meesterlijk gewoon.
(Of heb ik toch een knip gemist? :oops: :lol: )Ja hee, dat viel mij ook op met die camera om de auto. Idd een mooie shot. `t is volgens mij de eerste keer dat ik dat zie.
Goed gedaan Spielberg ! 8)

godofgamblers
31-08-2005, 08:27
Wat te denken van Tom yum goong (nieuwe van Tony Yaa).
Schijnt de langste vecht scene ooit in te zitten. In 1 stuk gefilmd
hoe die beneden begint en asses kicked tot die boven is. :shock:

Simon

Cyrus the Virus
31-08-2005, 08:59
Het begin van Touch Of Evil van Orson Welles duurt iets van 3 minuten ofzo.

Dennis Kuijper
31-08-2005, 09:11
De openings scene van Spirit: Stallion of the Cimarron duurt volgens mij ook best lang.

MrEd
31-08-2005, 10:57
Volgens mij zat er ook 1 in Shawshank Redemption... Valt me op dat die nog niet is genoemd ... De camera vliegt over de gevangenis heen, dan over "the playground"... cirkeld daar, en dan krijg je de converstatie van Morgan en... die ander :S

correct me if I am wrong
Tim Robbins!
Maar het kan kloppen

Oakey
31-08-2005, 11:19
Het begin van Charlie's Angels. De camera nadert vanaf het filmlogo van Columbia het vliegtuig, gaat naar binnen en maakt een tripje door het vliegtuig en volgt uiteindelijk LL Cool J naar z'n zitplaats. Erg leuk gedaan.

Als je naar de commentaartrack luistert blijkt er wel degelijk een "knip" in te zitten.

Caledonians
31-08-2005, 11:26
Een leuke die ik laatst zelf heb gezien zit in The Player (is al genoemd). Tijdens die shot hebben ze het in de film over Touch Of Evil dat die zo geweldige shot heeft en volgens mij wordt Rope ook nog genoemd. In The Player zitten sowieso veel leuke verwijzingen naar films en Hollywood!

maikel_1981
02-09-2005, 20:19
De naam van Béla Tarr moet ook genoemd worden, gezien hij een van de huidige meesters is van het lange shot (daarbij zeer beinvloed door Welles, Tarkovsky etc.). Zijn meer dan 7 uur durende Satantango bestaat uit ongeveer 35-40 shots geloof ik, met een gemiddelde duur van zo'n 10 minuten. Er zit ook een scene in die zo ongeveer 45 minuten duurt. Ook Werckmeister Harmoniak (een extreem mooie film, bij de weg) bevat extreem weinig montage en dus lange shots.

Gus van Sant heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij voor zijn laatste drie films (Gerry, Elephant en Last Days) een enorme inspiratie geput heeft uit de werken van Tarr, zozeer dat Tarr zelfs op de aftiteling van Gerry genoemd wordt.

Russian Ark is meerdere malen genoemd en terecht in een dergelijk topic.

JCL
02-09-2005, 20:28
is zo'n film dan nog wel goed te volgen en niet tergend saai? of ben ik nu te kortzichtig?

Webby
02-09-2005, 20:58
Last Days

1der
02-09-2005, 20:59
is zo'n film dan nog wel goed te volgen en niet tergend saai? of ben ik nu te kortzichtig?

Dat vraag ik me ook af idd.

Kaplan
03-09-2005, 09:01
Twee opmerkelijke longshots vind ik die op het eind van Young and innocent van Hitchcock. De camera begint op afstand en zoomt uiteindelijk in op zijn doel. Dit werkt erg goed en Hitchcock heeft het later nog een keer gebruikt in Notorious. maar het shot in Young and innocent is beter omdat de impact veel groter is voor het verhaal.

Het tweede shot is dat in Gone with the wind waarin vanuit Scarlet wordt uitgezoomd en je het grote veld met gewonden ziet in Atlanta. Dit shot is dus precies andersom maar heeft minstens zoveel impact.

1der
03-09-2005, 09:49
Het begin van The Assignment is een shot van zo'n 3 minuten. Camera beweegt zich vanaf de straat naar een slaapkamer in een van de huizen in de straat.

maikel_1981
03-09-2005, 10:27
is zo'n film dan nog wel goed te volgen en niet tergend saai? of ben ik nu te kortzichtig?

Dat vraag ik me ook af idd.

Ik weet niet of dit een reactie op mijn post was, maar ik zal maar de vrijheid nemen om erop te reageren.

Ik zie niet zo goed in waarom een film niet meer te volgen zou zijn als hij voornamelijk uit lange shots bestaat, omdat dat op de volgbaarheid van het verhaal volgens mij van weinig invloed is. Wat betreft 'tergend saai'... Tja, volgens mij is saai een non-existent begrip: wat voor de een saai is, is voor de ander totaal niet saai. Om diep in te gaan op redenen daarvoor, is dit niet het juiste topic denk ik. Maar ik durf wel gerust te stellen dat als een gemiddelde dwarsdoorsnee van de Nederlandse bevolking met een Bela Tarr film geconfronteerd wordt, dat minstens 95% het zou bestempelen als saai. Is de film daarmee saai? Ik denk van niet. En daarbij is het feit dat er lange shots gebruikt worden niet de reden dat men die films als saai zou bestempelen, dat zit hem dan in de hele manier waarop Tarr films maakt.

Ik denk ook dat we het verschil moeten blijven zien tussen lange, onafgebroken shots en lange scenes, welke helemaal niet synoniem aan elkaar hoeven te zijn. Er zijn legio lange shots aan te merken die op zichzelf geen scene vormen en een lange scene kan met gemak opgebouwd zijn uit talloze shots uiteraard. Het gebruik van extreem lange shots zoals bij Bela Tarr bijvoorbeeld is gewoon een stijlmiddel en derhalve een essentieel onderdeel van zijn films, net zoals montage een essentieel onderdeel van de films van bv. Eisenstein is.

maikel_1981
03-09-2005, 10:43
Overigens bedenk ik me nu ook nog een prachtige scene in Mikhail Kalatozov's 'I Am Cuba' waarin de camera vanaf straatniveau omhoog klimt, dwars door een sigarenfabriek gaat, door een raam heen gaat om vervolgens hoog boven de straat de optocht te filmen waarmee het shot ook begonnen was. Ik zit nog steeds te bedenken hoe ze dat technisch voor elkaar hebben gekregen. Overigens staat die hele film bol van de technische hoogstandjes en krankzinnige camerastandpunten.

Ook Godard's fameuze 10 minuten durende trackingshot in 'Week-end' is een zeer sterk staaltje filmerij. Het begint aan het begin van een autofile en glijdt langzaam naar het einde van de file, welke echter steeds vreemder en gruwelijker wordt :lol:

En dan hebben we ook nog de structuralistische films van Andy Warhol natuurlijk, waarbij Warhol min of meer zijn camera aanzette, wegliep en later terug kwam en het opgenomen materiaal als films uitbracht. Legendarisch zijn onder meer zijn films 'Sleep' (meer dan 5 uur lang een man die slaapt), 'Empire' (8 uur lang het Empire State Building) en 'Blow Job' ('slechts' 41 minuten lang een man die gepijpt wordt). In werkelijkheid bestaan die films uit meer dan een shot: Sleep bijvoorbeeld bestaat uit 6 shots meen ik die zorgvuldig geloopt en aan elkaar gemonteerd zijn, waardoor je de indruk krijgt dat het een lang, onafgebroken shot is. Daarnaast wordt de film ook nog eens afgespeeld op 16 frames per seconde (geschoten op 24 frames p/s), waardoor er een nauwelijks merkbaar slow-motion effect ontstaat wat het geheel nog eens opleukt 8)

Ook Wavelength van Michael Snow schijnt een 45 miunten durende zoom te zijn, maar helaas heb ik die film nog nooit mogen aanschouwen, dankzij de waardeloze staat van avant-garde film op DVD. In de avant-garde wereld zijn er sowieso ontelbare experimenten uitgevoerd met dit soort grapjes.

Beatrice M.
03-09-2005, 12:59
In Donnie Darko is er volgens mij ook een superlange scène te vinden, als we Donnie's leraren en klasgenoten voor het eerst zien. Dacht ik tenminste. :?

Jaaa! :D Die scene is echt geweldig.
Eén lang shot van die school met die briljante muziek erbij :P :D

Heerlijke scène idd. :)

Hier dacht ik ook gelijk aan, geniale scene. Dat nummer is van Tears for Fears dacht ik.

1der
03-09-2005, 13:16
In Donnie Darko is er volgens mij ook een superlange scène te vinden, als we Donnie's leraren en klasgenoten voor het eerst zien. Dacht ik tenminste. :?

Jaaa! :D Die scene is echt geweldig.
Eén lang shot van die school met die briljante muziek erbij :P :D

Heerlijke scène idd. :)

Hier dacht ik ook gelijk aan, geniale scene. Dat nummer is van Tears for Fears dacht ik.

Ja, dat nummer is van Tears for Fears: Head Over Heels. :)

sg_sg1
27-03-2006, 08:36
En zelfs in een aflevering van X-Files, volgens mij in seizoen 6, zit een hele lange scene waarin we Scully volgen door de gangen en liften van het FBI gebouw.

Ja, klopt. Die aflevering heet Triangle en komt voor in seizoen 6. Het zijn eigenlijk 4 lange shots: [spoiler:ce9a7302a0]Mulder die op een gekaapt schip aan boord wordt gehesen door Nazi's (dit schip bevindt zich in de Bermuda Triangle en is al sinds de Tweede Wereldoorlog verdwenen), Scully die van Mulder's zoektocht naar dat schip hoort, Mulder die probeert te ontsnappen en als laatste de zoektocht van Scully naar Mulder op het schip en de afloop.[/spoiler:ce9a7302a0] Elke scène duurt zo'n 10 minuten en er zitten wel wat cuts in, maar die zijn subtiel in beeld gebracht (als de camera door een gordijn gaat, wordt er gecut, maar dit zie je nauwelijks).
Prachtige aflevering. Er zit zelfs een stukje in die aflevering waarin je ziet dat shot 3 en 4 even parallel aan elkaar lopen (zoiets, in ieder geval)!

zetmoon
27-03-2006, 08:43
-Opening "Boogie nights"
-"Rope" van Hitchcock bestaat uit takes van +/- 10 minuten
-"Under capricorn" idem dito

sg_sg1
27-03-2006, 08:48
Trouwens, in Harry Potter and the Prisoner zit ook een vrij lang shot: [spoiler:7849a009cc]Als Hermione de time turner aan Harry laat zien en vertelt dat ze terug in de tijd gaan om Buckbeak en Sirius Black te kunnen redden. Je ziet ze terug in de tijd gaan, waarna ze vervolgens het gebouw uitrennen. De camera volgt ze niet de trap af, maar gaat door het raam (langs de klok) naar beneden, waar we ze weer volgen.[/spoiler:7849a009cc] Let ook op de muziek die de scène nog meer gevoel geeft!
Heel mooi gedaan. Op één of andere manier raken zulke shots me meer als het beeldformaat lekker breed is (2.40:1 bijvoorbeeld).

Marc T.
27-03-2006, 14:27
Begin van the Godfather?

JCL
27-03-2006, 16:18
einde van Gladiator, in de hemel erg gave scene die er ook cinegrafisch (is dat een woord?) erg goed uitziet!

sg_sg1
28-05-2006, 09:24
In de tv-serie Stargate Sg-1 vind je vaak ook vrij lange shots. Bijvoorbeeld Full Circle uit seizoen 6: [spoiler:836d929530]Jack loopt in de piramide rond en roept om Daniël. Het duurt even voordat hij verschijnt. De camera draait ondertussen om Jack heen.[/spoiler:836d929530] En er zijn nog meer voorbeelden.
Eén van de sterke pluspunten van deze serie is sowieso de cameravoering.

rveldhuizen
28-05-2006, 10:22
De openingscene van History of Violence is ook zo'n lange single shot...

Aloys
28-05-2006, 10:45
Niet zo'n erg lange :

Bij Scarface zie je het raampje van de badkamer, dan verplaatst de camera naar de auto van Manny, daar blijft hij even en dan gaat hij weer terug..

Z-Man
28-05-2006, 12:05
Niet zo'n erg lange :

Bij Scarface zie je het raampje van de badkamer, dan verplaatst de camera naar de auto van Manny, daar blijft hij even en dan gaat hij weer terug..

Geniale shit, vooral als dan opeens het geluid van een kettingzaagmarteling klinkt :P

Lex v/d Moolen
28-05-2006, 12:22
Ook niet erg lang, maar wel één van mijn favoriete:

Once upon a time in the West, waar Claudia Cardinale van het treinperron het stationnetje binnen loopt en even later weer naar buitenloopt het stadje in. Camera volgt eerst Claudia, in het station door het raam en als ze naar buitenloopt (aan de andere kant van het gebouw) zwenkt de camera omhoog om zo Claudia over het dak weer zien te verschijnen. En dat begeleid door de prachtige muziek van Morricone.

Milan
28-05-2006, 22:03
Panic Room

Verschillende lange shots door het hele huis heen (incl. door plafonds en vloeren) en ook een mooi shot van de ene kant van het huis naar het andere (incl. door de koffiepot!)

misterfun
29-05-2006, 00:28
Van het weekend heb ik nog godfather 1 zitten kijken en de openings scene is ook een geweldig stuk dat dinge verteld dat ie zijn dochter amerikaans heeft opgevoed maar dat iemand misbruik van haar heeft gemaakt en sleept degene voor de rechter en die krijgt 3 jaar voorwaardelijk waardoor ie dezelfde dag weer vrij rond loopt. en vervolgens vraagt ie aan Don hulp om die gasten koud te maken.

Schitterend geacteerd een shot van zeker 3 a 4 minuten.

Coen P.
29-05-2006, 13:10
Birth.

Een minutenlange close up van het gezicht van Nicole Kidman

Don Vito Corleone
29-05-2006, 18:50
Aan het begin van Falling Down zit een zeer lang glijdend shot door een file heen. Zeer broeierig.

Goodfellas heeft de beste longtake ooit. De Copacabana scène.

In Shaun of the Dead zit ook een verassend goede. Shaun loopt naar de winkel en terug naar huis.

The Long Good Friday - Shand komt bebloed de boot uit en flipt, rent op Razors af voor een pistool en iedereen aanwezig probeert hem te stoppen.

Pulp Fiction - Vincent Vega in Jackrabbit Slim's

Debbus
29-05-2006, 19:04
2 shots die nog niet genoemd zijn:

Dracula 1931: Er komt een shot in voor van ongeveer 3 a 4 minuten. Echter, die is ongelofelijk saai en tis raar dat het shot niet anders ge-edit is.

DooM: De FirstPerson-view dus ;)

Paul H.
29-05-2006, 19:40
DooM: De FirstPerson-view dus ;)

Is dat 1 shot dan? Is dat niet gewoon animatie?