PDA

Bekijk de volledige versie : De Filmzomer van 2005



Drexl
13-07-2005, 19:44
Ik weet het wel; de filmzomer is nog lang niet voorbij maar nu we toch al enkele van de grootste films van 2005 gezien hebben kunnen we het misschien in deze algemene thread over de kwaliteit van de zomerfilms tot nu toe hebben. Velen klagen wel eens over het gebrek aan originaliteit en kwaliteit dat momenteel Hollywood plaagt (en ik spreek hen zeker niet tegen). Vooral in het begin van het jaar verschenen veel overbodige vehikels. Maar de "grote" films... wel, die stellen, wat mij betreft, niet teleur.

Let wel, deze films zijn absoluut niet foutloos; ik heb best wel enkele problemen met deze blockbusters, maar ze zijn niet onoverkomelijk. Het is lang geleden dat een zomerseizoen zo stabiel en kwaliteitsvol bleef.

* Sin City: niet echt een zomerfilm I know, maar de film kwam in België (en Nederland ook vermoed ik) begin juni uit en het is een geniale, instant cultfilm! Niet voor iedereen, dat geef ik toe, maar elke film die visueel zo opvallend is en waarin mijn favoriete scène [spoiler:34405786f5] een dialoog tussen Rutger Hauer en Micky Rourke [/spoiler:34405786f5] is, krijgt grote onderscheiding.

*Kingdom of Heaven: Licht teleurstellend maar Ridley Scott blijft een visueel genie en met acteurs als Brendan Gleeson, Edward Norton, Jeremy Irons, David Thewlis, Liam Neeson en een stereotiepe maar vermakelijke Marton Csokas valt er altijd wel iets te beleven. Ook Bloom doet zijn best en Eva Green is ook niet de minste. Toch een DVD aanschaf maar dan wel de director's cut, waarvan ik vermoed en hoop dat veel oneffenheden gladgestreken zullen worden.

* Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith: opvallend goed. De beste derde film die Lucas voor zijn middelmatige prequel trilogie kon maken. Het eerste uur is duidelijk een vervolg op Menace en Clones maar in het tweede uur krijgen de actiescènes betekenis, gaat iedereen beter acteren en blijkt het scenario, hoewel terend op de nostalgische gevoelens van de kijkers, te werken!

* Batman Begins: zeer goed! knappe acteerprestaties, een goed scenario... alles zit op zijn plaats. Ik blijf een fan van Burtons gotische Batman sprookjes maar dit wist me, vooral na de film een tweede keer gezien te hebben, echt te overtuigen.

* War of the Worlds: de laatste tien minuten blijven knelpunten (en niet omdat de film zoals het boek eindigt, laat daar geen twijfel over bestaan) maar Spielberg levert desondanks slordigheden en meligheid op het einde knap werk af. Cruise, Fanning, Chatwin en Robbins staan er in hun rollen, de effecten zijn foutloos en de Tripods zijn nu al mijn favoriete CGI - creaties van het jaar! Let ook op de schandalig ondergewaardeerde muziek van John Williams! Die is subliem!

* Charlie and the Chocolate Factory: dé film voor het tienjarige kind dat in ons schuilt. Heerlijk psychedelisch entertainment. Depp is in topvorm en Burton toont zich meester over de door zwarte humor gedomineerde wereld van Roald Dahl. Een visueel juweeltje, met de beste filmmuziek die Elfman in jaren componeerde!

Ik ben alvast een tevreden man maar ik kijk met angstige ogen naar de horizon, waar The Fantastic Four verschijnt.

Drexl

Rob Eric Blank
13-07-2005, 20:18
Zelf ben ik niet zo erg tevreden over de filmzomer, in de rest van het jaar ben ik met enige regelmaat te vinden in 1 van de filmhuizen in Utrecht, maar deze periode komt er weinig moois en goeds uit. Charlie and the Chocolat factory wil ik zeker zien en Sin City heb ik nog niet gezien, maar hoor hier positieve berichten over.
Nee de zomer is niet echt mijn periode wat betreft films, ook omdat dit weer niet uitnodigd om veel binnen te zitten en naar een tv of scherm te koekeloeren.