PDA

Bekijk de volledige versie : Db??



Erik T
18-02-2002, 17:17
Als ik mijn receiver op 0 DB zet dan staat ie snoei hard weet iemand of dat zo hoort ??

En bij -45 db dan staat ie op een normale geluidsterkte.

thankx ERIK

martin_senders
18-02-2002, 20:59
mopet je niet doem hebben alleen de buren maar last van!!!
0 db dat betekent dat de voorverterker 0 db van het geluid tegenhoud dus hij staat VOL open.
Je hebt meestal dan nog wel wat reserves maar meestal schiet hij dan de vervorming in!!
Dus gewoon een film kijken op -18 db dat doe ik thuis ook.

groetjes:


martin senders

Erik T
19-02-2002, 14:53
Okeej bedankt Martin




ERIK

PM
19-02-2002, 15:40
-18dB???!?!?!?!!

Da's snoeihard!!! (mijn yamaha rx-v800 gaat van -99.5 tot 0 db.. waarbij -18db echt heeeel hard is.. Ben pas naar een concert van staind in 013 geweest... die speelden op een heel luid volume! maar als ik thuis op 018db ga luisteren dan gaat t toch nog net iets harder... volgens mij wordt je daar hardstikke doof van!

haha... wat ik effe aan wil geven is dat volgens mij niet alle schaalverdelingen hetzelfde zijn en het volume dat je hoort ook afhankelijk is van de performance van je speakers.

Mark S
19-02-2002, 15:46
Misschien dat de schaalverdeling niet op iedere amp hetzelfde is maar in ieder geval is iedere stap van 3dB een verdubbeling van volume/geluidsniveau.

PM
19-02-2002, 15:56
ja... die verdubbeling klopt wel inderdaad..

Dave
19-02-2002, 16:17
Nee die schaal vergroting scheelt per receiver de ene gaat imeers harder als de andere:rolleyes:

duss voor de een is -18 goed en voor de andere veelste hard;)

Dunky
19-02-2002, 17:02
Versterker

martin_senders
19-02-2002, 17:26
mijn schaalverdeling begint op -65 tot +15 en ik zit normaal te kijken op -12 dat is ongeveer dan dus iets verder als half open dus dan draai ik op ongeveer 3000 watt!!

dat is een mooi niveau om te kijken niet overdreven hard!!


groeten:


martin senders

Erik T
19-02-2002, 18:43
Ik zet em meestal op -30 db is hard zat en hij ken tot +11 db .

ERIK

forzavado
20-02-2002, 10:19
Bij mij is dit vaak heel afhankelijk van de dvd/cd. Cd draai ik meestal op een zachter niveau dan dvd's. Maar gemiddelt -22db op denon 3801

Zie ook deze thread voor info (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=2959&highlight=hard)

PM
20-02-2002, 11:34
mijn schaalverdeling begint op -65 tot +15 en ik zit normaal te kijken op -12 dat is ongeveer dan dus iets verder als half open dus dan draai ik op ongeveer 3000 watt!!

dat is een mooi niveau om te kijken niet overdreven hard!!


ehmm.. hoe hard is 3000 watt...? trouwens 3000 wat rms ? 4 ohm? wat doen je speakers ermee?
:D
3000 watt is dan heel hard?? als ik mijn +/- 1000 watt (4ohm rms) volop laat draaien ben ik na een filmpje behoorlijk doof...

forzavado
20-02-2002, 11:38
klik eens op zijn link:D :D
Het verbaasd mij ook dat je over de helft speelt, met zoveel vermogen...
Zo onrendabel zijn die speakers nu ook weer niet lijkt mij.

Mark S
20-02-2002, 11:41
Misschien bedoelt hij het stroomverbruik? :D

PM
20-02-2002, 11:48
mmm... moet zeggen dat er best wel wat vermogen uit zo'n setje zal komen.. cool spul

colani
20-02-2002, 11:49
Mijn HT JVC CP-102-AL staat meestal zo tussen de 35 en de 40.
Als de buren op de muur bonzen, bonst mijn LFE automatisch terug :D :D :D

Alleen bij U571 zet ik hem tijdens de DiepTebommetjeS iets zachter, anders kan ik niet meer op mijn bank blijven zitten...

Rikkert
20-02-2002, 12:42
Muziek luister ik meestal op -35 db , en sommige zacht opgenomen klasieke cd`s luister ik op ongeveer -25 db. DVD`s tja, op - 25db... Maar echt niet als het een DTS track is, dat is zo loeiend hard... Bij "way of the gun" stond hij dus op -25db, en de geweerschoten waren echt oorverdovend hard, op
-18 ( :eek: ) moet het de ultieme martelmethode zijn....

martin_senders
20-02-2002, 12:47
het wattage wil helemaal niks zeggen hoe hard je systeem kan spelen.
Met hoe meer wat wattage je kan spelen hoe meer ruimte je overhoudt om zuiver te gaan spelen.
Mijn fron speakers zijn 800 watt op 6 ohm mijn verterkers zijn 750 watt op 8 ohm per kanaal ik heb mijn luidsprekers met bi-amping aangesloten. dus gebruik per luidspreker 2 kanalen heb dus eigelijk 4 mono blokken liggen.
Je houdt dus aardig wat ruimte over voor de zogenaamde grote knallen in een muziekstuk in een film.
Tegen mij is altijd gezegt door iemand van wie ik heel veel geleerd heb je moet je verterkers 2 keer het wattage kopen van je luidsprekers om perfect te kunnen draaien.
Dus luidsprekers van 800 watt (wel echte watts) dan heb je versterkers nodig van 1600 watt.

groeten:


martin Senders

Jaak
20-02-2002, 13:21
Het valt mij op dat er hier nogal kwistig omgesprongen wordt met decibels en vermogens.
Even ter info:

Er is een verschil tussen akoestisch vermogen en elektrisch
vermogen. Het vermogen dat de versterker levert is het elektrisch vermogen dat de luidspreker opneemt of maw wat de versterker in de luidspreker stuurt.

Het akoestisch vermogen is het vermogen wat de luidspreker naar buiten brengt. Deze vermogens worden allebei uitgedrukt
in Watt.

De verhouding tussen deze vermogens noemen we het rendement van de luidspreker.
Dit ligt in orde van grootte van 1%.
Dus een luidspreker met een rendement van 1 % waar een versterker 100W aan levert produceert dus 1 W (ak. vermogen)

Nu even nog wat over dB:
De "gehoordrempel" (stilste geluid dat een mens kan horen) ligt op 0dB.
De "pijngrens" is min of meer het luidste geluidsniveau dat een mens kan verdragen (luider kan ook maar dan gaat het ook echt "pijn" doen) en dit niveau ligt op 120 dB.

Het aantal dB is de verhouding van het geluid tov de "gehoordrempel" en deze verhouding is logaritmisch.
Waardoor een verhoging van 3dB telkens een verdubbeling van het geluidsniveau aangeeft.

dB is dus een verhouding en geen eenheid eigenlijk.

De aanduiding van dB op versterkers duidt de verhouding aan waarmee het ingangssignaal van de versterker (wat vb een cd speler, tuner.. levert) wordt verzwakt.
(log 1=0, dus bij max vermogen , meestal 0 dB op de versterker wordt het singaal onverzwakt doorgegeven naar de eindversterker)

Nog een laatste puntje:

Het akoestisch vermogen dat met de "pijngrens" overeenkomt
(gemeten in dbA) is 1W op 1 meter.

maw een luidspreker met een rendement van 1% waar een versterker 100W instuurt produceert een akoestisch vermogen van 1 W of 120dB (gemeten op 1 meter afstand)
Dat is dus heel erg veel lawaai, vandaar dat ik me beetje vragen stel bij vermogens van duizenden Watts in de huiskamer.

(als ik ergens een redeneringsfout heb gemaakt dan hoor ik dat graag natuurlijk, school is immers alweer een tijdje geleden :-))) )

groeten

Jaak

martin_senders
20-02-2002, 13:27
even over de pijn grens want je verhaal klopt als een bus maar de pijngrens ligt bij 140 db
En het ligt ook aan je speakers want als je speakers zuiver.
blijven spelen dus zonder vervorming dan wordt deze naar boven geschroeft.
Ik heb alles ingeregeld met een db meter en dus ook even gekeken wat het beestje kan.
Bij mij kwam ik op mijn top dus tot vervorming bij 142 db.
en toen begonnen mijn midden tonen raar te doen.
maar dank je voor de uitleg:


groeten:


martin Senders

Jaak
20-02-2002, 13:34
Ja klopt wel hoor, is en blijft natuurlijk een theoretisch verhaal en wat een mens kan horen of verdragen is natuurlijk bij iedereen anders. De apparatuur die je hebt zal daar heel zeker ook een flinke invloed op hebben

groeten

Jaak

Jaak
20-02-2002, 13:41
Sorry Martin , ik kon het niet laten
Ik denk dat ik toch gelijk heb met m'n 120 dB

(slechte eigenschap van me :) )

Jaak


http://dtwws1.vub.ac.be/werk/geluiddruk/N_druk_dbsc_1.htm

PM
20-02-2002, 13:47
het is inderdaad gewoon beter als je versterker een beetje vermogen over heeft.. een factor 2 die genoemd is is lekker ruim..

Nog effe een ander vraagje.. voor bi-amping..:
Heb je 2 pre-outs of heb je de 2 eind-versterkers doorgelust (pre-out verst.1 op ing verst.2) ofzo?? Hoe sluit je t aan>?

martin_senders
20-02-2002, 17:34
Ik heb uit mijn voorversterker de stereo front uitgang, Met 2 Y adapters 4 kabels van gemaakt die gaan naar 4 aparte mono blokken van Parasound (2 keer HCA 3500 Dual mono).
Dan krijg je 2 luidsprekeruitgangen per luidspreker.
En dan heb ik een aparte BI-wire kabel daarop aangesloten naar mijn luidsprekers.

Voor mijn center en achterkanalen heb ik een Parasound HCA 1206 heb ik 2 kanalen gebrugt naar 1 kanaal voor mijn center speaker en mijn achter luidsprekers heb ik ook BI-amping toegepast.

In de toekomst wil ik mijn front luidsprekers achter gaan neerzetten en de JBL project K2 luidsprekers gaan aanschaffen voor voor.
Ik weet niet of je dat model kent ik heb er een plaatje van bij gedaan.
Ze zijn vrij onbekent maar dat is dus de top van JBL
groetjes:

Martin Senders

Alex van den Berg
20-02-2002, 20:07
Ik denk dat ik toch gelijk heb met m'n 120 dB Yep... De pijngrens ligt bij 120 dB, maar vanaf 80 dB (voor langere duur) kan er al gehoorbeschadiging optreden...

martin_senders
20-02-2002, 21:52
Ik snap het al wat je zegt (voor lange duur) ik ga geen film kijken op 142 DB dat is wat te hard ik denk dat ik een film zit te kijken op ongeveer 80 db dat ligt natuurlijk aan de film!!

groetjes:


martin Senders

Edwin V
21-02-2002, 06:38
Hoeveel dB geluid er werkelijk is hangt af van je speakers en heeft niets te maken met de dB instelling die je op je versterker ziet.

Scott
21-02-2002, 07:08
Ik snap het al wat je zegt (voor lange duur) ik ga geen film kijken op 142 DB dat is wat te hard ik denk dat ik een film zit te kijken op ongeveer 80 db dat ligt natuurlijk aan de film!!

groetjes:


martin Senders

Nog effe de puntjes op de i, ik neem aan dat we meten met DB(A)
dus een gewogen DB meting.

Mij lijkt een geluidsdruk van meer dan 120 DB volkomen zinloos en investeren in die capaciteit een overbodige uitgave.
Tenzij je in een discotheek gaat draaien.
Maar dan gaat de installatie toch kapot vanwege de muziek die
er niet voor gemaakt is.

Je geeft zelf aan op 80 Db te draaien.
Hierbij kan je gedurende een langere tijd luisteren zonder een gehoorbeschadiging op te lopen.
Vermoedelijk bedoel je de gemiddelde geluidsdruk, dus zijn er
pieken bij (afhankelijk van de software) die hoger liggen.
Draaien op een hoger vermogen zal een gehoorbeschadiging
tot gevolg hebben. (gedurende een langere tijd, dus geen seconden werk)

martin_senders
21-02-2002, 10:15
ijk kijk altijd rond de 80 db dat bedoel ik dan met gemiddeld er kunnen pieken bij zitten.
bijvoorbeeld knallen etc etc.
maar ga maar eens naar een bioscoop met een decibel meter en meet maar eens hoe hard ze daar draaien en ik denk dat je dan verschiet!!
Maar ik hoor ook nooit klachten dat hij te hard staat of zo.

groeten:

martin Senders

forzavado
21-02-2002, 10:24
Kijk nu komt het uit op een persoonlijke kwestie, wat vind jij een lekker volume.
Antwoord: wat jijzelf en medekijkers willen en prettig vinden...
Ikzelf zit soms rond de 85 en soms daaronder en soms daarboven.

En extra capaciteit is, vind ik, wel nuttig. Ivm met een mooiere dynamiek in je systeem. Als je niets over hebt krijg je hetzelfde effect als een sub die continu boven zijn vermogen speelt (waar nogal eens wat mensen over klagen :confused:. Heb je wat over dan is de controle vele malen groter. (er zijn wel grenzen, maar zelf zou ik nooit een systeem gaan samenstellen dat dicht bij m'n luistergebied ligt. Beter te veel dan te weinig!)

Harry stadman
21-02-2002, 10:50
forzavado en martin hebben beide wel een beetje gelijk.
het is bekend dat een versterker bij een gemiddeld volume(half open) een betere klank geeft dan bij een laag volume. vandaar dat je op sommige versterkers truukjes ziet om de bas enigzins goed te laten klinken op een laag volume!

verder; 120 decibel is echt de pijngrens!dat betekend dat een straaljager je vlak langs de oren vliegt!Ik kan je vertellen dat niemand dat voor lange tijd uithoudt!

bij 80db treedt inderdaad gehoorbeschadiging op bij lange blootstelling. Lijkt mij dus niet handig om daar lang aan blootgesteld te worden!kun je niet lang van je high-end apparatuur genieten.je frequentie-bereik wordt dan snel minder, nog maar te zwijgen van een eventueel constant ruisen in je oren.

algemeen wordt ongeveer een situatie van 40db als prettig ervaren.lijkt mijn dus het handigst om tussen de 40db en 60db te gaan luisteren naar films e.d. Ook voor de buren!:D

het ligt ook aan het rendament(geluidsdruk per db) van je speakers hoe hard ze gaan.dit heeft niets te maken met je versterkervolume!

hoorns hebben een hoger rendament dan de meeste gewone tweeters b.v.Verder zijn er verschillende manieren om een luidspreker te maken, de een heeft een iets hoger rendament dan de ander.gewoon een kwestie van "smaak".

forzavado
21-02-2002, 10:57
In de meeste films zitten voornamelijk dialogen, dus ik denk dat als je echt gemiddelden over een hele film gaat meten dat je gehoor er wel tegen kan.

Kijk als er een trein op een film langskomt, wil ik dat deze net zo'n indruk maakt als dat je echt op een station staat. Met veel lawaai dus! Dan zal de piek bij mij wel dik boven de 85 db liggen, maar na regen komt zonneschijn (niet in gooi en smijt films, maar goed) en vervolgens ligt de geluidsdruk weer dik beneden de 80.
Dus tijdens een film wordt je nooit echt lang blootgesteld aan (te) harde klanken. Anders waren bioscopen allang verboden.

forzavado
21-02-2002, 11:02
het ligt ook aan het rendament(geluidsdruk per db) van je speakers hoe hard ze gaan.dit heeft niets te maken met je versterkervolume!
Maar de speakers en de versterker samen met vele andere factoren verzorgen het geluid wat je oren bereikt, en het geluid wat je oren bereikt dat bepaald de gehoorgrens en de dbtjes waar we het over hebben (bv. de pijngrens van ???:Ddb)
Dus rendement van een speaker zegt niets over hoe snel je de pijngrens (of welke andere grens) benaderd. Een speaker met een hoger rendement zal wel op eenzelfde volume sneller de gehoorgrens naderen dan een speaker met een lager rendement zou doen (op dezelfde versterker stand) Het zit hem er gewoon in hoeveel input energie (elektrisch) wordt omgezet in geluid, simpel gezegd.

Harry stadman
21-02-2002, 11:02
Ik heb uit mijn voorversterker de stereo front uitgang, Met 2 Y adapters 4 kabels van gemaakt die gaan naar 4 aparte mono blokken van Parasound (2 keer HCA 3500 Dual mono).
Dan krijg je 2 luidsprekeruitgangen per luidspreker.
En dan heb ik een aparte BI-wire kabel daarop aangesloten naar mijn luidsprekers.

Voor mijn center en achterkanalen heb ik een Parasound HCA 1206 heb ik 2 kanalen gebrugt naar 1 kanaal voor mijn center speaker en mijn achter luidsprekers heb ik ook BI-amping toegepast.

In de toekomst wil ik mijn front luidsprekers achter gaan neerzetten en de JBL project K2 luidsprekers gaan aanschaffen voor voor.
Ik weet niet of je dat model kent ik heb er een plaatje van bij gedaan.
Ze zijn vrij onbekent maar dat is dus de top van JBL
groetjes:

Martin Senders


Hey Martin,

Die JBL's lijken wel een beetje op de topmodellen van mission of warfdale.Ook klipsh heeft speakers in die vorm!ik weet niet meer welk merk het precies is, heb ze zelf wel gezien en gehoord!die klinken echt super!
geloof dat die zelfs nog groter en breder waren met meer speakers!:D
als ze inderdaad een beetje lijken op degene die ik heb beluisterd kan ik ze je zeker aanbevelen.zal wel pijn doen in je portomonee:mad: , maar ik lees dat je bij een audiozaak werkt, zul je wel een flinke korting krijgen neem ik aan!;)


Aaahhhh, weet het waarschijnlijk al weer.
volgens mij waren het de top TANNOY boxen. waren die dingen groot en breed zeg! ik weet niet meer precies hoeveel speakers er in totaal in zaten maar wel een boel zeg!:D
volgens mij waren dit de topmodellen voor de bioscoop of andere zalen.het waren in iedergeval topmodellen die professioneel in grote zalen werden gebruikt!;)

Harry stadman
21-02-2002, 11:13
Maar de speakers en de versterker samen met vele andere factoren verzorgen het geluid wat je oren bereikt, en het geluid wat je oren bereikt dat bepaald de gehoorgrens en de dbtjes waar we het over hebben (bv. de pijngrens van ???:Ddb)
Dus rendement van een speaker zegt niets over hoe snel je de pijngrens (of welke andere grens) benaderd. Een speaker met een hoger rendement zal wel op eenzelfde volume sneller de gehoorgrens naderen dan een speaker met een lager rendement zou doen (op dezelfde versterker stand) Het zit hem er gewoon in hoeveel input energie (elektrisch) wordt omgezet in geluid, simpel gezegd.

dat zeg ik toch??? geluidsdruk per db!
de ene luispreker is op hetzelfde versterkte niveau iets luider dan een ander vanwege zijn hoger rendament.dit staat dus los van je versterkervermogen. natuurlijk gaat je speaker harder als je je versterker opengooit, maar dan nog is de ene speaker "harder" dan de andere vanwege zijn rendament!De versterker moet er alleen voor zorgen dat hij het signaal zo zuiver mogelijk doorstuurt naar je speakers.als het sneller gaat vervormen zul je ook sneller last krijgen van niet prettige geluiden!:D

) Het zit hem er gewoon in hoeveel input energie (elektrisch) wordt omgezet in geluid, simpel gezegd.

komt het wel op neer ja, heel simpel gesteld.

martin_senders
21-02-2002, 11:20
Het zijn de Jubileum stukken van JBL toen ze 3 jaar geleden 25 jaar bestonden hebben ze 1000 paar van deze luidsprekers uitgebracht.
Daarom ook die 24 karaats gouden tweeter etc etc,
Ik heb nummer 773 van de 1000.
Ze heten ook de JBL TI 250 Jubilee.
In de toekomst wilde ik graag nog de K2's gaan aanschaffen van JBL en deze Jubilees als achter luidsprekers gaan gebruiken.
Dat is pas de echte top van JBL, 225 kilo per luidspreker.

groeten:


Martin Senders

forzavado
21-02-2002, 11:26
geluidsdruk per db!
Dat was mijn punt ook niet, wat ik wilde verduidelijken was dat je rendement van je speakers een "constante" is binnen je systeem. Met je volume regel je naar je persoonlijk aangename geluidsdruk toe en bepaald dus als laatste .
Ik snap je volledig, maar wilde even verduidelijken dat het rendement niet bepaald wanneer de buren last hebben van je. Dat doe jezelf met je volumeknop stand.

Nicolas cage
21-02-2002, 11:33
235 kilo per box ???:cool:
ben jij van plan om concerten thuis te gaan geven:p

Nicolas cage
21-02-2002, 11:33
225 kg bedoel ik

Harry stadman
21-02-2002, 17:06
Dat was mijn punt ook niet, wat ik wilde verduidelijken was dat je rendement van je speakers een "constante" is binnen je systeem. Met je volume regel je naar je persoonlijk aangename geluidsdruk toe en bepaald dus als laatste .
Ik snap je volledig, maar wilde even verduidelijken dat het rendement niet bepaald wanneer de buren last hebben van je. Dat doe jezelf met je volumeknop stand.

Ik begrijp je ook wel!:D

Of je buren altijd je stand van je volume knop begrijpen is een ander verhaal!:rolleyes:

Edwin vd Zwaard
21-02-2002, 17:15
Originally posted by PM
[B.. Ben pas naar een concert van staind in 013 geweest... die speelden op een heel luid volume!

Zeg PM... Ik heb kaartjes gewonnen voor SUM41 zaterdag in 013 in Tilburg.. is het een beetje de moeite waard om daar heen te gaan (maw, is het niet een of andere kleine hut :D)


Misschien domme vraag hoor, maar als randstadter ben ik er niet zo bekend..

martin_senders
21-02-2002, 17:33
Ik ben het er helemaal mee eens 80 db om daar continu naar gaan liggen kijken is vrij hard.
In een film zitten veel dialogen en die schroeven de db's altijd wel omlaag.
Je hebt zelfs in films ook stiltes zitten kijk maar eens naar de Horse whisperer.
Daar komt het geluid nog niet boven de 30 db uit.
maareh waar hebben we het nu eigelijk over????
Heeft er iemand niet een nieuw ander onderwerp om te beginnen ha ha:D

groetjes:


Martin Senders

Harry stadman
21-02-2002, 17:42
Ik ben het er helemaal mee eens 80 db om daar continu naar gaan liggen kijken is vrij hard.
In een film zitten veel dialogen en die schroeven de db's altijd wel omlaag.
Je hebt zelfs in films ook stiltes zitten kijk maar eens naar de Horse whisperer.
Daar komt het geluid nog niet boven de 30 db uit.
maareh waar hebben we het nu eigelijk over????
Heeft er iemand niet een nieuw ander onderwerp om te beginnen ha ha:D

groetjes:


Martin Senders

Wat zegt U........?

ahhhh, shit. toch telang naar films gekeken op 80 db!:D

nee, is maar een geintje, zou toch echt afraden om toch lange tijd 80db aan je oren te voeren.vooral actiefilms met veel knallen e.d. willen nog wel eens uit de band springen.

PM
22-02-2002, 07:48
Zeg PM... Ik heb kaartjes gewonnen voor SUM41 zaterdag in 013 in Tilburg.. is het een beetje de moeite waard om daar heen te gaan (maw, is het niet een of andere kleine hut :D)

Misschien domme vraag hoor, maar als randstadter ben ik er niet zo bekend..

Zeker doen!! Het is daar helemaal niet klein! Groter dan Tivoli in Utrecht... (misschien ben je daar eens geweest?). En de akoestiek is er heel erg goed.. geen echo's enzo... Echt een hele goede zaal!
Als je niet gaat... stuur je dan effe een PMetje ?? :D :D

Edwin vd Zwaard
22-02-2002, 11:03
Zeker doen!! Het is daar helemaal niet klein! Groter dan Tivoli in Utrecht... (misschien ben je daar eens geweest?). En de akoestiek is er heel erg goed.. geen echo's enzo... Echt een hele goede zaal!
Als je niet gaat... stuur je dan effe een PMetje ?? :D :D

hehe.. als ik niet ga (maar ik ga toch) heb je nog weinig aan een pm denk ik... Ik heb geen kaartjes, maar sta op de gastenlijst :)

Bedankt voor je reactie, die vrouw van Wanadoo had het over een " club" dus ik wist niet precies wat ik me daar bij voor moest stellen...

Kheb er nu een stuk meer zin in !! :D:D

PM
22-02-2002, 11:48
oh ehh... ze hebben wel meerdere zalen... ik ken alleen de grootste... :)

Alex van den Berg
22-02-2002, 13:14
zou toch echt afraden om toch lange tijd 80db aan je oren te voeren.Mee eens... Wanneer je gehoor beschadigd raakt, dan zul je dat pas na een langere tijd gaan merken...

Ik ben zelf ooit D.J. geweest... Daarna Roadie... Daarna geluidstechnicus, zowel live als studio....
Vooral in mijn D.J.-tijd had ik nooit het gevoel dat het geluid te hard was (tja.. jong en wild... :D ).
Tijdens het touren met diverse bands ben ik er achter gekomen wat geluid met je kan doen... Het begint met "gehoor-moeheid"... Ofwel uitgeput raken van de herrie... en dan... 3 tot 5 jaar later (!!) begint ineens aan de linkerkant de tweeter uit te vallen... :D ... En dat is dus een ramp wanneer je geluidstechnicus bent!! :(

forzavado
22-02-2002, 13:28
Volgens mij krijg je gehoorbeschadiging als je iets van iedere dag één kwartier achter elkaar wordt blootgesteld aan 85db. (getallen en tijden weet ik niet precies (meer), maar het ligt volgens mij in deze orde) Vandaar ook (logisch) dat drilboorders verplicht zijn door de arbo regels zo'n ding op je kop te dragen. 't is maar dat je het weet:D
Inderdaad is beschadiging pas op latere leeftijd merkbaar.

Jaak
22-02-2002, 13:47
85 dB klinkt echt niet zo luid , maar er wordt aangenomen dat vanaf 85 a 90 dB gehoorbeschadiging optreedt
als men er langere tijd aan blootgesteld wordt.

En daar sluipt het gevaar omdat 85 dB nog niet echt als ongemakkelijk ervaren wordt.

Heb ergens op een site gelezen dat er metingen verricht werden in kleuterklassen om daar het GEMIDDELDE geluidsniveau te meten, en dat die waarde 89,1 dB bedroeg, je zal maar kleuterjuf wezen..:)

Jaak

forzavado
22-02-2002, 13:50
En nog iets, een goede installatie moet uitnodigen uit om harder te draaien.

Ikzelf vind het altijd zo verleidelijk om bij een lekker nummer of mooie scene toch even lekker hard te draaien. Je moet ook genieten van dingen, maar met mate:D :D :D

Roland1
23-02-2002, 21:00
Koop een dB-meter (analoog, C-weging ---> bijvoorbeeld www.conrad.nl) en meet daarmee gewoon het aantal dB's dat je haalt tijdens de film :)

Ghast
23-02-2002, 22:46
dat DB gebeuren is dat elke 10 DB omhoog (je gaat immers van min naar 0) het geluid 2x zo hard gaat,
dus -20 is 2 x zp hard als - 30
-10 is dan weer 2 x zo hard las -20
-10 is dus 4 x zo hard als -30 (2x2)

Jaak
24-02-2002, 10:07
dat DB gebeuren is dat elke 10 DB omhoog (je gaat immers van min naar 0) het geluid 2x zo hard gaat,

Een verdubbeling van de geluidsdruk geeft een verschil van 3 dB en niet 10.

ghd = gehoordrempel = 10^-12 W/m2

stel de geluiddruk = 0,2 W/m2
log (0,2/ghd) = 11.3 (=113 dB -->1 dB = 1/10 B )

bij verdubbeling van de geluidsdruk vb 0,4 W/m2
log (0,4/ghd) = 11.6 (= 116 dB)

het verschil is dus 3 dB

Een verschil van 10 dB geeft een vertienvoudiging van de geluidsdruk weer.

Jaak

Ghast
24-02-2002, 10:32
mooi niet dus

Jaak
24-02-2002, 10:37
mooi niet dus

Oei, ik ben voor niks 4 jaar langer naar school geweest.
Toch wel zonde van m'n tijd ...

Ghast
24-02-2002, 10:39
de kleuterschool telt niet hoor

Jaak
24-02-2002, 11:35
mooi niet dus


Ons oor interpreteert de luidheid van een klank anders naargelang zijn frequentie: geluiden met een zelfde fysische geluidsdruk maar met verschillende frequenties worden vaak als niet even luid ervaren. Daarom wordt bij metingen van geluid gebruik gemaakt van een speciale filter (de zgn. ‘A’-filter) die dit verschijnsel in rekening brengt. Het zo gemeten en ‘gewogen’ geluidsniveau wordt dan uitgedrukt in dB(A).

Bij een verdubbeling van de geluidsdruk, neemt het aantal dB
met 3 toe, echter, door de niet lineaire eigenschappen van ons oor wordt dit door de mens niet als dubbel zo luid ervaren.

m.a.w op wij ervaren de luidheid van het geluid anders dan wat de effectieve geluidsdruk aangeeft

En dus ervaren wij de verdubbeling van de gedluidsdruk nog niet als dubbel zo luid, maar komt dit ongeveer overeen met een verhoging van 10dB.

Ik veronderstel dat dit is wat jij gehoord/gelezen/geleerd/ervaren hebt Ghast.

Hopelijk zijn de misverstanden nu van de baan

Jaak

Edwin V
25-02-2002, 07:22
Jaak, je bent niet voor niets naar school geweest en daarbij schrijf je decibel ook nog goed (dB) in tegenstelling tot de meeste anderen (Db DB db).

Mark S
25-02-2002, 07:25
Ghast het spijt me jongen , maar Jaak heeft gewoon gelijk.
Staat trouwens ook al op de eerste pagina van deze thread trouwens. Jaak is zo netjes geweest er een formule bij te zetten.