PDA

Bekijk de volledige versie : Twijfel over goed aansluiten speakers...



Crash20
20-07-2005, 08:38
vraagje,

enige tijd geleden heeft vriendin een ht set samengesteld in winkel, hierbij zat een pioneer dvd speler en reciever.

en een 5 tal Mission boxen, bij het aansluiten zitten er op de boxen echter 4 aansluitingen in plaats van de voor mij gebruikelijke 2.

er zitten l-hf l-lf en r-hf, r-lf. ik neem aan dat dat staat voor high frequent en Low frequent. nu gaat er echter gewoon 1 standaart speaker snoer naartoe.

mijn vraag is dus ook hoe sluit je dit aan, want ik heb de kabel nu alleen in de lf poorten gestopt, maar iets zegt me dat dat toch niet helemaal klopt.

alvast bedankt voor de hulp

Arnold van Oostrum
20-07-2005, 09:00
Je speakers beschikken over apart aansluiten voor hoge- (hf) en lage (lf) frequenties.
Als het goed is zit tussen lf en de hf aansluiting een verbinding (metalen stripje). Dit stripje laat je zitten als je met één luidsprekerkabel werkt. Het stripje zorgt ervoor dat zowel het lf als het hf gedeelte in de speaker hun signaal krijgen.
Het maakt niet zo heel veel uit of je de kabel aansluit op de lf of hf aansluiting. Probeer dit gewoon uit, misschien hoor je verschil.

Aparte aansluiting voor lf en hf geeft je de mogelijkheid om zgn. bi-wiring te doen. Dit betekent dat je een apart kabel voor lf en een aparte kabel voor hf gebruikt. Maar dit is alleen zinvol als je goede kwaliteit kabels gebruikt. Ook hier geldt, zelf uitproberen en luisteren of je verschil hoort.

Charl
20-07-2005, 12:05
Bi-wire.

http://www.dearhoney.idv.tw/Speakers/Ian20010303/wire.gif

Charl
20-07-2005, 12:09
Bi-amping.

http://www.audiolinks.nl/biwiring/images/Untitled1Bi_Amping.jpg

Crash20
22-07-2005, 08:08
Thnx, snap nu hoe het zit.

Op de speakers zit idd een klemmetje aan de achterkant welke de hf en lf met elkaar verbind.

Edgar Smit
22-07-2005, 11:30
Thnx, snap nu hoe het zit.

Op de speakers zit idd een klemmetje aan de achterkant welke de hf en lf met elkaar verbind.En als je dat klemmetje nu vervangt door een stukje goed speakerkabel, wordt het geluid net iets beter. Echter, dat hoor je waarschijnlijk alleen als je echt naar muziek/film "luistert" .

Charl
22-07-2005, 13:10
één plaatje zegt meer dan honderd woorden.
:lol: :wink: