PDA

Bekijk de volledige versie : als je een vervolg of zelf een film zelf zou maken....



Le-Fab
23-07-2005, 11:36
ik dacht over hoe je een vervolg film zou maken
als je ervoor gevraagd zou worden?
of wat voor film zou je maken als je
op het idee zou komen om een film te maken
-----------------
ik heb eens een verhaal bedacht
wat ik best leuk vond om te filmen
maar dan zou ik wel een engelse film willen maken
die bestaat uit 4 delen en het grappige is dan dat het begint
bij deel 0 tot 3
de film zou "Strange Murder" heten
over twee broers gaat die allebij huurmoordenaars zijn
en in feiten allebij de zelfde persoon zoeken
hun opdracht gever want die hebben ze alleen gehoord door
een telefoon maar nooit gezien
want ze hebben allebij iemand vermoord maar nooit
het geld opgestuurd gekregen
en dan zijn ze uit op wraak

de ene broer heet "Matt" en de andere "Loewie"

ik dacht dat robert de niro matt dan zou kunnen spelen
en Tom Hanks de andere broer
gekke combinatie zou je denken
maar toch apart
de opdracht gever kan gespeeld worden door robin williams of andy garcia
daar mogen je dan over reageren

ik het alle delen al precies opgescheven en het zou van begin tot eind
een super film worden

Ago
23-07-2005, 11:58
ik het alle delen al precies opgescheven en het zou van begin tot eind een super film worden
wow, hoeveel pagina's heb je volgeschreven?

Martin Stanneveld
23-07-2005, 12:02
ik het alle delen al precies opgescheven en het zou van begin tot eind een super film worden
wow, hoeveel pagina's heb je volgeschreven?

Op de manier zoals ie nu schrijft is het niet zo moeilijk om een aantal pagina's vol te krijgen :lol:

Le-Fab
23-07-2005, 12:15
ik het alle delen al precies opgescheven en het zou van begin tot eind een super film worden
wow, hoeveel pagina's heb je volgeschreven?

Op de manier zoals ie nu schrijft is het niet zo moeilijk om een aantal pagina's vol te krijgen :lol:

wat is dat voor een domme opmerking

MisterMe
23-07-2005, 12:21
ik het alle delen al precies opgescheven en het zou van begin tot eind een super film worden
wow, hoeveel pagina's heb je volgeschreven?

Op de manier zoals ie nu schrijft is het niet zo moeilijk om een aantal pagina's vol te krijgen :lol:

wat is dat voor een domme opmerking

Dat als je in je verhaal precies dezelfde schrijfstijl en manier van schrijven hebt gebruikt als in je startpost het erg onduidelijk zal zijn (geen leestekens, geen hoofdletters, enzovoort)

Is dit niet het geval en heb je het wel goed geschreven dan neem ik bovenstaande woorden terug :D

jan_tran
23-07-2005, 12:21
wat is dat voor een domme opmerking

Zo dom is de opmerking ook niet, je gebruikt nauwelijks tot geen spellings tekens en je houd je ook nauwelijks aan de taal- en spellings regels. Als je hier kunt zien is er veel meer aan een script schrijven dan je denkt (is een willekeurige voorbeeld die ik geef):

http://www.imsdb.com/scripts/Long-Kiss-Goodnight,-The.html

Maar dat zijn ook weer ervaren mensen, dit doe je in je vrijetijd, maar toch, af en toe een hoofdletter hier en een aanhalingsteken daar kan geen kwaad :wink:

Ago
23-07-2005, 12:29
wat hebben leestekens met het aantal pagina's te maken?
als je alle leestekens weglaat wordt zijn script zelfs korter ;)

het feit dat hij hier leestekens weglaat wil niet zeggen dat hij dat ook in zijn script heeft gedaan..

ik denk dat de eerdere opmerking niet kwetsend bedoeld was, maar meer van "met jouw rijke fantasie schrijf je moeiteloos 1000 pagina's vol".

Correct me if I'm wrong...

Le-Fab
23-07-2005, 12:29
maar wat vinden jullie van het verhaal want dat gezeur over
hoe je moet schijven vind ik ongeloofelijk kinderachtig

deweb
23-07-2005, 12:32
Ik heb vorig jaar enkele scripts geschreven om zelf te verfilmen. 1,5 scene heb ik geschoten, maar het script mankeerde nogal wat. Nu ik wat oplossingen heb bedacht, is een hoofdrolspeler niet meer beschikbaar.

Ik loop dus nog met plannen voor dezelfde film of een andere film, maar de puzzelstukjes willen nog niet ineen passen. Wordt ongetwijfeld vervolgt.

Ooit zou ik nog wel eens "station perdido street" van Míeville willen verfilmen, met talloze bekende en minder bekende acteurs. O.a. Robbie Coltrane en Johnny Depp zouden kunnen meespelen.

Dichter bij huis zou ik enkele delen van "bakeland", "sam" en "Largo Winch" (maar dan goed) willen verfilmen, omdat de strips zich heel goed lenen voor een film. Acteurs heb ik nog niet in mijn hoofd, maar ik hoop op een dag iets te doen..desnoods op amateuristische basis.

Le-Fab
23-07-2005, 12:36
zo eindelijk gaan we het hebben over waar het topic
voor bedoeld is

wolsinkpower
23-07-2005, 12:37
@ Le-Fab.. je moet het eerder zien als tips.. een script moet goed leesbaar zijn :)

Maar post eens je hele verhaal hier? (ergens uploaden en dan linkje posten :)) .. dan kunnen we hem (gedeeltelijk) lezen en wat beter zeggen wat we er van vinden :)

het kan best interessant zijn.. maar ik zie Tom Hanks niet echt als een huurmoordenaar

Ago
23-07-2005, 12:43
mwah Hanks is een veelzijdig acteur hoor..
maar casting is een vak apart, ik zou mezelf bezig houden met de inhoud van je script als ik jou was.

Jordé den Tenter
23-07-2005, 14:19
het kan best interessant zijn.. maar ik zie Tom Hanks niet echt als een huurmoordenaar
Ik vond hem anders geweldig in Road To Perdition.

Jordé den Tenter
23-07-2005, 14:21
maar dan zou ik wel een engelse film willen maken
die bestaat uit 4 delen en het grappige is dan dat het begint
bij deel 0 tot 3


Wat is daar dan grappig aan?

steven van dijk
23-07-2005, 14:24
Je kunt op sites bijv filmacedemie mensen benaderen om je film te maken, en acteurs is lastig maar ook dat kan zeker als je geld heb.
Succes met de films, ik bezig met een script en een film over dating& sexsites nou dat wordt wat.

Andre van Helvoort
23-07-2005, 14:45
Le-Fab

Ik heb de tekst boven aan dit topic gelezen en kan wel zeggen dat het idee leuk is maar met dit stukje kunje nog alle kanten op (lees een goede film of een slechte film of verhaal). Dus echt veel zinnigs valt er nu nog niet echt te zeggen.

In 1999 ben ik ook begonnen met een stukje te schrijven maar ben eigenlijk nooit echt verder gekomen dan wat ideeën neer te zetten dus ik hoop dat je meer succes hebt.

Jordé den Tenter
23-07-2005, 14:52
Je kunt op sites bijv filmacedemie mensen benaderen om je film te maken, en acteurs is lastig maar ook dat kan zeker als je geld heb.
Succes met de films, ik bezig met een script en een film over dating& sexsites nou dat wordt wat.
Is het niet mogelijk om een bedrijf als WB,Colombia, DreamWorks ervoor te benaderen?

Ago
23-07-2005, 14:54
Je kunt op sites bijv filmacedemie mensen benaderen om je film te maken, en acteurs is lastig maar ook dat kan zeker als je geld heb.
Succes met de films, ik bezig met een script en een film over dating& sexsites nou dat wordt wat.
Is het niet mogelijk om een bedrijf als WB,Colombia, DreamWorks ervoor te benaderen?

je hebt een kruiwagen nodig, die bedrijven worden dagelijks overspoeld door vrijetijdsschrijvers..

Movie Maniac
23-07-2005, 15:04
Zijn hier mensen die ooit een film gemaakt hebben (kort of lang)? Zou graag wat werk willen zien van anderen.

Ik zoek zelf nog een kort verhaaltje om te kunnen verfilmen, ben amateur dus denk niet dat ik connecties heb. Wil in augustus iets kleins gaan opnemen. Lengte van de film doet er nu eenmaal niet toe, je ziet na de eerste minuut al of iemand een verhaal kan vertellen of niet.

Verder ben ik nooit zo weg van de filmacademie (correct me if i'm wrong), ik ken echt geen enkele nederlandse regisseur waar ik iets goeds in zie, iets bijzonders, iets persoonlijks...

Ja Paul Verhoeven was had een redelijke eigen stijl...maar die had toch geen filmacademie gedaan???

Ik ben van mening dat de 'urge' om verhalen te vertellen en je puurheid (unieke eigenschappen) je een betere regisseur maken dan door het vak te 'leren' op een school, beroepsdeformatie. Paul heeft dat toch bewezen. Of bazel ik nou...? Ik vind hem toch de meest succesvolle regisseur van Nederland met een internationale carriere.

ik heb NU het idee dat de filmacademie allemaal dezelfde regisseurs uitpoept (maar dat is mijn mening, je mag me corrigeren, graag zelfs, want ik zou wel een regie opleiding willen doen daar, alleen voor het technische aspect dan).

Van god los vond ik een goeie film, maar meer door de acteerprestaties.
Verder wil ik wel eens wat anders zien dan WW2 biopics of boekverfilmingen die altijd over hetzelfde gaan. Ben 21 hoor, dus ik kan vast wat gemist hebben.

Kan Tim Oliehoek wel waarderen om "Vet hard" wat dat betreft.

Ik hoop dat Johan Nijenhuis die horrorfilm wel doorzet, ookal ben ik geen fan van hem trouwens. Zien we tenminste wat anders.

Ik ken gewoon geen enkele nederlandse film met magie. Maargoed, magie is voor iedereen natuurlijk anders.

Ontopic: je plot is leuk (eindelijk wat suspence?), ook al is het al (ongeveer) vaker gedaan (assassins). Het gaat nu om de rest van je verhaal. Wat gaat het verschillen met alle andere verhalen die hier op lijken? etc. etc. Wat maakt jouw verhaal nu interessanter dan de rest, is wel belangrijk hoor. Geen kritiek, wil het alleen weten. je structuur, je genre, de manier waarop het verteld wordt.

Tell meeeeee!!!

Ago
23-07-2005, 15:12
Van god los vond ik een goeie film, maar meer door de acteerprestaties.
Wat vond je van Simon en De Dominee?
En van de Belgische film De Zaak Alzheimer?

Movie Maniac
23-07-2005, 15:26
De Dominee had meer in gezeten heb ik het idee. Film was best aardig (acteren was goed, maar nergens een hoogvlieger), maar had meer potentie kunnen hebben. Een klasgenoot van mij heeft aan de effecten gewerkt en zei dat de film nogal te kampen had met productie problemen. Ik heb het gevoel dat te zien, film werd geschoten als docu, maar er is toch maar een misdaadfilm van gemaakt. Het was absoluut niet slecht, maar geen magie...voor mij. Ik kan veel betere amerikaanse misdaadfilms noemen (qua magie), terwijl het verhaal van Klaas best gaaf is en niet onderdoet.

Simon heb ik niet gezien, maar wil ik nog kijken. Ik hou meer van suspence, dus deze kijk ik puur om mee te praten. Ik blijf verrast door de kwaliteit van sommige nederlandse acteurs, geweldig soms!

De zaak alzheimer schijnt goed te zijn ja, ook niet gezien hoor. Maar je zegt dat het belgisch is, dus dat verandert de zaak.

Ik vond Tygo en Angela echt goed in Van God Los, en ook die andere knaap...maar die had een ingetogen rol.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we best goeie films maken in Nederland, maar alleen bepaalde genres. Drama kunnen we goed, want er zijn goede acteurs en goede boeken (scripts). Maar avontuur, of aktie en misdaad - waar zijn die??? Horror, science fiction??? Ik zou dat ook wel willen zien of willen maken. Waarom altijd maar een costa ripoff? Daarom kan ik Vet Hard wel waarderen, omdat het toch iets anders is.

steven van dijk
23-07-2005, 15:29
Ik ken wel een hoop nederlandse filmmakers die de acedemie..
hieronder volgt een lijstje
Adriaan Ditvoorst
Pim de La Parra
Wim Verstappen
Dick Maas
Paula v/d Oest
Tjebbo Penning
Jan de Bont
Robbie Muller
Theo van Gogh er wel vanaf geschopt maarja dat gebeurde wel meer bij Theo was en is een groot talent.
Ach we hebben best talent hoor, alleen vaak het geld is een probleem.

Movie Maniac
23-07-2005, 15:33
Theo van Gogh er wel vanaf geschopt maarja dat gebeurde wel meer bij Theo was en is een groot talent. - Precies, en die is best groot geworden, puur omdat ie deed wat ie wilde! Prachtig.

Dick Maas vind ik niet geweldig, maar hij heeft idd dingen gemaakt die ik wel kan waarderen. Ff lekker horror of aktie.

De rest van je lijstje ken ik niet... :oops: denk ik...noem eens een paar films van hen?

Tuurlijk, geld is DE issue (echt enorm ***, mag best wel wat meer geld in, cultuur enzo???), maar wat ik al zei, talent zie je in de eerste minuut van de film al. Ook zonder geld kun je iets magisch neerzetten. Ik denk aan Robert Roderiquez of Stevie Spielberg of...Peter Jackson. Allemaal zonder geld begonnen, maar je ziet in hun amateurfilmpjes talent, en die hebben geen school nodig gehad. En waar zitten ze nu? Juist...
Klinkt corny, maar het is zo. Ik geloof alleen niet dat wij Nederlanders niet zulke figuren kunnen voortbrengen!

Technisch valt filmmaken makkelijk te leren. Het is talent (uniek) die voor de magie zorgt.

Ps. Jan de Bont is van nature cameraman...dat blijf je zien in z'n films...z'n camera blijft het leukste trucje...al waren speed en twister wel suspencefull.

spielberg_rules
23-07-2005, 16:25
Talent is natuurlijk belangrijk. Maar het moet ook niet overdreven worden, want film is voor een groot deel ook een ambacht (trukjes en dergelijke). Je kan je talent wel aanwenden om deze ambacht te doen uitstijgen boven de middelmaat, en dat hebben de grote genieën dan ook gedaan. Bovendien is het talent niet alleen afkomstig van één grote genie (regisseur), maar van een hele groep mensen. John Boorman (en anderen) stellen dat een goede regisseur de kwaliteit moet bezitten om voor elk aspect van de film mensen aan te stellen die beter zijn dan hijzelf. De crew mag dus niet onderschat worden. Woody Allen zegt ook dat hij het filmvak pas echt heeft geleerd in de montagekamer van zijn editor. Filmschool is dus absoluut niet heilig, 'talent' mag niet overroepen worden en meer dan één iemand is verantwoordelijk voor het eindresultaat. Wat nogmaals niet wil zeggen dat talent niet belangrijk is, want cineasten met talent (op verhalend, visueel, muzikaal,.... vlak) maken van films kunst en doen ze boven de middelmaat uitstijgen.

Le-Fab
23-07-2005, 19:15
ok ik zal het script hier opschijven van deel 3 van strange murder
------------------
het is een normale dag
en de huurmoordernaar die dan door robert de niro gespeeld zou worden
komt op het station en stapt net uit de trein
hij is nog steeds op zoek naar z'n opdrachtgever
opeens loopt ie naar het huis waar zijn broer
een bodyguard van de opdrachtgever heeft vermoord
niro schikt
en loopt gauw weg uit het huis
en gaat verder op zoek naar de opdrachtgever
de door robin williams gespeelde opdrachtgever
staat al een paar uur met een scherpschutters pistool
te wachten op een dak
want hij weet dat 1 van de broers langs het gebouw gaat lopen
niro komt bij een cafe in de buurt en naast het cafe schiet ie
een oude vriend van de opdrachtgever neer om te laten
weten dat ie nog steeds zijn geld wild
en als die dat niet krijgt iedereen zou uitmoorden die met de opdrachtgever te maken hebben
niro stapt in een telefoonhokje waar gebeld word
er word gezegd door een oude vriend van niro
dat ie 100.000 euro krijgt als die in een gebouw een paar man neerschiet
niro doet het en gaat weer verder waar die mee bezig was op zoek naar de opdracht gever
hanks de broer zoekt ook nog steeds naar de opdracht gever
maar ziet ineens een paar bodyguards lopen
hij pakt een macine geweer en schiet de bodyguards neer en vlugt gauw weg niro is in de buurt en hoort een paar politie auto's hij ziet hanks gauw weg lopen en niro gaat ook gauw weg want hem zijn ze ook op het spoor
een uur later word het al wat donker hanks staat bij een boom uit te rusten
naar het harde lopen maar word uit het niets in z'n rug geschoten
niro hoord het tweede schot en ziet dat hanks langzaam doorzakt op de grond en zich niet meer beweegt
niro loopt gewoon door en weet dat ie erg moet oppassen
hij belt een vriend en zegt ik ben in gevaar ik zie wel wat er op m'n pad komt
het is ondertussen al donker en loopt langs het gebouw waar de opdrachtgever zit te wachten
niro staat bij een lantaarn pal te kijken naar de lucht en ineens
word ie neergeschoten
hij valt neer en het licht van de lantaarn pal schijnt in z'n ogen
langzaam vallen z'n ogen dicht en is die door de wond overleden
en dan is de film afgelopen

steven van dijk
23-07-2005, 19:25
[quote="Movie Maniac"]Theo van Gogh er wel vanaf geschopt maarja dat gebeurde wel meer bij Theo was en is een groot talent. - Precies, en die is best groot geworden, puur omdat ie deed wat ie wilde! Prachtig.

Dick Maas vind ik niet geweldig, maar hij heeft idd dingen gemaakt die ik wel kan waarderen. Ff lekker horror of aktie.

De rest van je lijstje ken ik niet... :oops: denk ik...noem eens een paar films van hen?

Tuurlijk, geld is DE issue (echt enorm ***, mag best wel wat meer geld in, cultuur enzo???), maar wat ik al zei, talent zie je in de eerste minuut van de film al. Ook zonder geld kun je iets magisch neerzetten. Ik denk aan Robert Roderiquez of Stevie Spielberg of...Peter Jackson. Allemaal zonder geld begonnen, maar je ziet in hun amateurfilmpjes talent, en die hebben geen school nodig gehad. En waar zitten ze nu? Juist...
Klinkt corny, maar het is zo. Ik geloof alleen niet dat wij Nederlanders niet zulke figuren kunnen voortbrengen!

Technisch valt filmmaken makkelijk te leren. Het is talent (uniek) die voor de magie zorgt.

Ps. Jan de Bont is van nature cameraman...dat blijf je zien in z'n films...z'n camera blijft het leukste trucje...al waren speed en twister wel suspencefull.[/quote

Adriaan Ditvoorst ooit bestempeld als het grootste filmtalent die we ooit in Nederland hebben gehad pleegde mede door gebrek aan geld in 1987 zelfmoord, heeft uit eindelijk 4 lange speelfilms en heeft 4 korte films gemaakt en een televisiefilm lucifer titels zijn oa paranoia/mantel der liefde/flanagan/witte waan/ik kom wat later/carna/de val van camu/blinde fotograaf al zijn werk behalve lucifer zit in mooie dvd box die in maart 2005 uitkwam echt de moeite waard om te bekijken.
Wim Verstappen maakte een v/d grootste hits uit de jaren 70 Blue Movie samen met Pim de la Parra andere titels die ze maakte zijn Pastorale 43/Wan Pipel/Dakota/Mijn nachten met ../Obsesion
Robbie Muller draaide films met Lars von Trier/JIm Jarmusch etc.
Ach zo kan ik wel doorgaan.
Steven Spielberg heeft ook niet op een filmacedemie gezeten.

Le-Fab
23-07-2005, 19:31
zeg maar wat jullie van het verhaal vinden

Andre van Helvoort
23-07-2005, 19:31
ok ik zal het script hier opschijven van deel 3 van strange murder
------------------
het is een normale dag
en de huurmoordernaar die dan door robert de niro gespeeld zou worden
komt op het station en stapt net uit de trein
hij is nog steeds op zoek naar z'n opdrachtgever
opeens loopt ie naar het huis waar zijn broer
een bodyguard van de opdrachtgever heeft vermoord
niro schikt
en loopt gauw weg uit het huis
en gaat verder op zoek naar de opdrachtgever
de door robin williams gespeelde opdrachtgever
staat al een paar uur met een scherpschutters pistool
te wachten op een dak
want hij weet dat 1 van de broers langs het gebouw gaat lopen
niro komt bij een cafe in de buurt en naast het cafe schiet ie
een oude vriend van de opdrachtgever neer om te laten
weten dat ie nog steeds zijn geld wild
en als die dat niet krijgt iedereen zou uitmoorden die met de opdrachtgever te maken hebben
niro stapt in een telefoonhokje waar gebeld word
er word gezegd door een oude vriend van niro
dat ie 100.000 euro krijgt als die in een gebouw een paar man neerschiet
niro doet het en gaat weer verder waar die mee bezig was op zoek naar de opdracht gever
hanks de broer zoekt ook nog steeds naar de opdracht gever
maar ziet ineens een paar bodyguards lopen
hij pakt een macine geweer en schiet de bodyguards neer en vlugt gauw weg niro is in de buurt en hoort een paar politie auto's hij ziet hanks gauw weg lopen en niro gaat ook gauw weg want hem zijn ze ook op het spoor
een uur later word het al wat donker hanks staat bij een boom uit te rusten
naar het harde lopen maar word uit het niets in z'n rug geschoten
niro hoord het tweede schot en ziet dat hanks langzaam doorzakt op de grond en zich niet meer beweegt
niro loopt gewoon door en weet dat ie erg moet oppassen
hij belt een vriend en zegt ik ben in gevaar ik zie wel wat er op m'n pad komt
het is ondertussen al donker en loopt langs het gebouw waar de opdrachtgever zit te wachten
niro staat bij een lantaarn pal te kijken naar de lucht en ineens
word ie neergeschoten
hij valt neer en het licht van de lantaarn pal schijnt in z'n ogen
langzaam vallen z'n ogen dicht en is die door de wond overleden
en dan is de film afgelopen

zeker niet slecht, maar je zou het script wel een heel stuk moeten uitwerken en specifieker moet opschrijven wat er allemaal precies gebeurd.

Le-Fab
23-07-2005, 19:34
ok ik zal het script hier opschijven van deel 3 van strange murder
------------------
het is een normale dag
en de huurmoordernaar die dan door robert de niro gespeeld zou worden
komt op het station en stapt net uit de trein
hij is nog steeds op zoek naar z'n opdrachtgever
opeens loopt ie naar het huis waar zijn broer
een bodyguard van de opdrachtgever heeft vermoord
niro schikt
en loopt gauw weg uit het huis
en gaat verder op zoek naar de opdrachtgever
de door robin williams gespeelde opdrachtgever
staat al een paar uur met een scherpschutters pistool
te wachten op een dak
want hij weet dat 1 van de broers langs het gebouw gaat lopen
niro komt bij een cafe in de buurt en naast het cafe schiet ie
een oude vriend van de opdrachtgever neer om te laten
weten dat ie nog steeds zijn geld wild
en als die dat niet krijgt iedereen zou uitmoorden die met de opdrachtgever te maken hebben
niro stapt in een telefoonhokje waar gebeld word
er word gezegd door een oude vriend van niro
dat ie 100.000 euro krijgt als die in een gebouw een paar man neerschiet
niro doet het en gaat weer verder waar die mee bezig was op zoek naar de opdracht gever
hanks de broer zoekt ook nog steeds naar de opdracht gever
maar ziet ineens een paar bodyguards lopen
hij pakt een macine geweer en schiet de bodyguards neer en vlugt gauw weg niro is in de buurt en hoort een paar politie auto's hij ziet hanks gauw weg lopen en niro gaat ook gauw weg want hem zijn ze ook op het spoor
een uur later word het al wat donker hanks staat bij een boom uit te rusten
naar het harde lopen maar word uit het niets in z'n rug geschoten
niro hoord het tweede schot en ziet dat hanks langzaam doorzakt op de grond en zich niet meer beweegt
niro loopt gewoon door en weet dat ie erg moet oppassen
hij belt een vriend en zegt ik ben in gevaar ik zie wel wat er op m'n pad komt
het is ondertussen al donker en loopt langs het gebouw waar de opdrachtgever zit te wachten
niro staat bij een lantaarn pal te kijken naar de lucht en ineens
word ie neergeschoten
hij valt neer en het licht van de lantaarn pal schijnt in z'n ogen
langzaam vallen z'n ogen dicht en is die door de wond overleden
en dan is de film afgelopen

zeker niet slecht, maar je zou het script wel een heel stuk moeten uitwerken en specifieker moet opschrijven wat er allemaal precies gebeurd.
leuk dat je het je het een goed verhaal vind
en als je er een film van anderhalf uur zou maken dan komt er wat meer gespreken tussen natuurlijk

Crash Override
23-07-2005, 22:41
Ik heb nog geen verhaal , maar wel een enorme visie.
Het zou onder de SF/action/adventure genre vallen, er zullen een paar spin off gevallen worden gehaald uit veel sf films :D

Maar het zou wel originel blijven.
Ik denk dat ik mijn broer zijn low budget moviecompanietje het zou laten filmen. [spoiler:83a19ab5ed]www.lostwoodsfilms.com[/spoiler:83a19ab5ed]
En de sfx word verzorgd door ilm. :wink:

Tuurlijk :lol:

Jan Maarten
24-07-2005, 02:13
Ik heb twee jaar geleden een filmscript uitgewerkt en dit naar van Egmond filmproducties gestuurd. Een maand later kreeg ik een keurige brief terug met de mededeling dat ze het script in zijn geheel gelezen hadden en het een goed en origineel verhaal vonden. Er was zelfs over vergaderd, maar gezien de omvang van de productie (dit zou voor nederlandse begrippen een dure film gaan worden) en het vele werk dat ze voor de komende twee/drie jaar nog hadden (17 films) stuurden ze het script netjes terug. Met de complimenten van de redactrice, en de opmerking dat ik het bij een paar andere producenten moest aanbieden. Intussen werd de CV regeling voor films veranderd, en vanwege de economische malaise in Nederland waagt nauwelijks iemand zich aan dure filmprojecten. Wie weet breken er ooit weer betere tijden aan.



enkele tips voor beginnende scriptschrijvers:

- formuleer voor jezelf waarin jouw filmverhaal verschilt van alle andere al bestaande filmverhalen. Wat maakt het voor een producent de moeite waard om van alle aangeboden filmscripts juist die van jou uit te kiezen om te verfilmen?
- Omschrijf de essentie van je verhaal in 1 of 2 zinnen. Dit wordt de `pitch` genoemd. Als je verhaal te ingewikkeld is om in twee zinnen samen te vatten dan is je verhaal meestal niet geschikt voor een goede film.
- Vertel aan bekenden in deze twee zinnen waar je film over gaat. Als het goed is maak je ze nieuwsgierig en gaan ze er vragen over stellen. Aan de hand van deze reacties kun je opmaken of je verhaal op bepaalde punten moet worden aangepast.
- Omschrijf voor jezelf (hardop) het verloop van de film die je voor ogen hebt, als je ergens in de war raakt is dat een aanwijzing dat je op dat punt in het filmverhaal nog wat werk hebt te doen.

als bovenstaande punten allemaal naar tevredenheid zijn kun je het verhaal gaan uitschrijven en aan dialogen gaan werken.

- Controleer of je dialogen voor acteurs zijn uit te spreken. Geschreven dialoog kan er overtuigend uitzien, dat wil nog niet zeggen dat het ook overtuigende dialogen zijn als ze worden uitgesproken. Test je geschreven dialogen door ze zelf hardop op te lezen, test ze eventueel met iemand die je daarmee wil helpen.
- Wees steeds bereid om je verhaal op punten in te korten of uit te breiden als het tempo van de film daarom vraagt. Houd jezelf niet voor de gek, kijk kritisch naar films om te zien hoe anderen het deden.
- Pas op de lengte van je film! Houd in je achterhoofd dat bioscoopeigenaren een film twee keer op een avond willen vertonen, ook op doordeweekse dagen. Dus tussen 19.00 en 24.00 moeten twee films inclusief pauzes en reclame passen. Daarom duren de meeste films niet veel langer dan 120 minuten.
- Formatteer je uitgewerkte script volgens de standaard Holllywood lay-out. Een voorbeeld daarvan staat hier boven in de reactie van jan_tran, klik die link aan en je ziet hoe de lay-out van een filmscript er uitziet.
Voordeel van deze lay-out is dat het het lezen van 1 pagina gemiddeld 1 minuut duurt, een script van 115 pagina`s levert een film van ongeveer 115 minuten op. Een filmscript van b.v. 230 pagina`s zou een veel te lange film opleveren en wordt door de redactie van een filmproductiebedrijf daarom ongelezen in de prullenbak gegooid. Tenzij je Steven Spielberg heet, maar je heet geen Steven Spielberg, dus als je script meer dan 115 pagina`s telt vraag je om problemen.

Als dat ook allemaal gelukt is:

- Om de redactie van een filmproducent te interesseren voor jou script is het verstandig om, behalve een hele goede pitch, een synopsis te maken van je film. Een synopsis bestaat uit maximaal 5 pagina`s A4 met de volledige beschrijving van je filmverhaal, en 1 of 2 stukken dialoog daarbij.
- Bedenk steeds dat de pitch, de synopsis en het script (in die volgorde) drie stappen zijn die je moet nemen om de redactie van een filmproducent er van te overtuigen dat het de moeite waard lijkt te zijn om hun kostbare tijd aan jouw idee voor een film te besteden.
- Benader eventueel een tussenpersoon, b.v. een filmagency, en leg ze uit wat je idee voor de film is. Ook een agent zal je eerst naar een pitch en/of synopsis vragen om te bepalen of er kansen zijn voor verfilming van je idee. Uit practische overweging, het ontwikkelen van een goed doorwrocht script duurt al gauw drie maanden, is het handig om pas serieus te gaan schrijven aan je script nadat je synopsis positief wordt ontvangen.


Afijn, dit zijn zomaar wat aanwijzingen die ik kan geven, doe er je voordeel mee of sla ze allemaal in de wind. Bedenk in elk geval een film die je zelf dolgraag in de bioscoop zou willen gaan zien en doe al die moeite alleen als je er ontzettend veel lol aan beleeft, als het goed is kunnen anderen aan het eindresultaat aflezen dat je er met hart en ziel aan gewerkt hebt. Dat moet ook, want film is entertainment. Ik wens iedereen er in ieder geval veel succes mee.

Movie Maniac
24-07-2005, 03:47
@steven

Al die regisseurs ken ik niet.

Dat Steven Spielberg geen filmschool heeft gedaan wist ik. Maar dat is m'n punt juist, de grootste filmmakers hebben geen filmschool gedaan (slechts een enkeling). De liefde en passie voor verhalen vertellen maakt hen tot grote namen.
Daarom is het juist goed om de amateurfilmers in de gaten te houden, misschien zit daar nog een talentje tussen.

Filmacademie is overrated naar mijn mening. Natuurlijk, je leert een hoop theorie en praktijk, maar talent kan je niet aanleren, evenals magie...

spielberg_rules
24-07-2005, 10:39
Ik heb twee jaar geleden een filmscript uitgewerkt en dit naar van Egmond filmproducties gestuurd. Een maand later kreeg ik een keurige brief terug met de mededeling dat ze het script in zijn geheel gelezen hadden en het een goed en origineel verhaal vonden. Er was zelfs over vergaderd, maar gezien de omvang van de productie (dit zou voor nederlandse begrippen een dure film gaan worden) en het vele werk dat ze voor de komende twee/drie jaar nog hadden (17 films) stuurden ze het script netjes terug. Met de complimenten van de redactrice, en de opmerking dat ik het bij een paar andere producenten moest aanbieden. Intussen werd de CV regeling voor films veranderd, en vanwege de economische malaise in Nederland waagt nauwelijks iemand zich aan dure filmprojecten. Wie weet breken er ooit weer betere tijden aan.

Waarom zet je geen copyright op je script en ga je er niet mee naar de States? Je kunt het maar proberen, en daar hebben ze in ieder geval het lef en het geld om erin te investeren. Je bent natuurlijk niet de enige, maar als je script goed is, kun je maar proberen. Dat is beter dan af te wachten, sterker nog, misschien zelfs zonde voor je script. Alle commissies hier in Europa zijn nu ook niet alles qua artistieke vrijheid, dus misschien liggen er wel mogelijkheden in de States (tenzij je dit al geprobeerd hebt, dat weet ik natuurlijk niet).

Ago
24-07-2005, 10:44
Ik heb twee jaar geleden een filmscript uitgewerkt en dit naar van Egmond filmproducties gestuurd. Een maand later kreeg ik een keurige brief terug met de mededeling dat ze het script in zijn geheel gelezen hadden en het een goed en origineel verhaal vonden. Er was zelfs over vergaderd, maar gezien de omvang van de productie (dit zou voor nederlandse begrippen een dure film gaan worden) en het vele werk dat ze voor de komende twee/drie jaar nog hadden (17 films) stuurden ze het script netjes terug. Met de complimenten van de redactrice, en de opmerking dat ik het bij een paar andere producenten moest aanbieden. Intussen werd de CV regeling voor films veranderd, en vanwege de economische malaise in Nederland waagt nauwelijks iemand zich aan dure filmprojecten. Wie weet breken er ooit weer betere tijden aan.

Waarom zet je geen copyright op je script en ga je er niet mee naar de States? Je kunt het maar proberen, en daar hebben ze in ieder geval het lef en het geld om erin te investeren. Je bent natuurlijk niet de enige, maar als je script goed is, kun je maar proberen. Dat is beter dan af te wachten, sterker nog, misschien zelfs zonde voor je script. Alle commissies hier in Europa zijn nu ook niet alles qua artistieke vrijheid, dus misschien liggen er wel mogelijkheden in de States (tenzij je dit al geprobeerd hebt, dat weet ik natuurlijk niet).

of dichter bij huis, de franse en de engelse filmindustrie heeft meer €€ dan die in ons kikkerlandje..

Ro1671
24-07-2005, 11:37
wat is dat voor een domme opmerking

Zo dom is de opmerking ook niet, je gebruikt nauwelijks tot geen spellings tekens en je houd je ook nauwelijks aan de taal- en spellings regels. Als je hier kunt zien is er veel meer aan een script schrijven dan je denkt (is een willekeurige voorbeeld die ik geef):

http://www.imsdb.com/scripts/Long-Kiss-Goodnight,-The.html

Maar dat zijn ook weer ervaren mensen, dit doe je in je vrijetijd, maar toch, af en toe een hoofdletter hier en een aanhalingsteken daar kan geen kwaad :wink:

Waar is jouw T achter ``je houd`` dan?? Als je op iemand kritiek levert, zorg dan dat je eigen zaakjes in orde zijn :?

Ago
24-07-2005, 12:07
wat is dat voor een domme opmerking

Zo dom is de opmerking ook niet, je gebruikt nauwelijks tot geen spellings tekens en je houd je ook nauwelijks aan de taal- en spellings regels. Als je hier kunt zien is er veel meer aan een script schrijven dan je denkt (is een willekeurige voorbeeld die ik geef):

http://www.imsdb.com/scripts/Long-Kiss-Goodnight,-The.html

Maar dat zijn ook weer ervaren mensen, dit doe je in je vrijetijd, maar toch, af en toe een hoofdletter hier en een aanhalingsteken daar kan geen kwaad :wink:

Waar is jouw T achter ``je houd`` dan?? Als je op iemand kritiek levert, zorg dan dat je eigen zaakjes in orde zijn :?

"voorbeeld die ik geef" :?

Jan Maarten
24-07-2005, 12:25
Waarom zet je geen copyright op je script en ga je er niet mee naar de States?
Het script is uiteraard al beschermd, dat is het punt niet. Het is tot nu toe blijven hangen op de vertaling naar gangbaar engels. Ik had al een professionele vertaler ingehuurd om alle engelse dialogen om te zetten in goed engels, maar dan ben ik nog maar halverwege. Vertaalbureau`s zijn duur, maar ze zijn wel nodig om het middelbareschool engels van ons nederlanders (en dus ook van mij) en wat daardoor hier in Nederland voor engels doorgaat om te zetten in wat voor engelsen of amerikanen gebruikelijke taal is.

Maar je hebt gelijk, ik ga binnenkort inderdaad wat agencies aanschrijven.

spielberg_rules
24-07-2005, 12:30
Waarom zet je geen copyright op je script en ga je er niet mee naar de States?
Het script is uiteraard al beschermd, dat is het punt niet. Het is tot nu toe blijven hangen op de vertaling naar gangbaar engels. Ik had al een professionele vertaler ingehuurd om alle engelse dialogen om te zetten in goed engels, maar dan ben ik nog maar halverwege. Vertaalbureau`s zijn duur, maar ze zijn wel nodig om het middelbareschool engels van ons nederlanders (en dus ook van mij) en wat daardoor hier in Nederland voor engels doorgaat om te zetten in wat voor engelsen of amerikanen gebruikelijke taal is.

Maar je hebt gelijk, ik ga binnenkort inderdaad wat agencies aanschrijven.

Goed nieuws, hou ons op de hoogte van de ontwikkelen zou ik zeggen...

Movie Maniac
28-07-2005, 02:08
Talent is natuurlijk belangrijk. Maar het moet ook niet overdreven worden, want film is voor een groot deel ook een ambacht (trukjes en dergelijke). Je kan je talent wel aanwenden om deze ambacht te doen uitstijgen boven de middelmaat, en dat hebben de grote genieën dan ook gedaan. Bovendien is het talent niet alleen afkomstig van één grote genie (regisseur), maar van een hele groep mensen. John Boorman (en anderen) stellen dat een goede regisseur de kwaliteit moet bezitten om voor elk aspect van de film mensen aan te stellen die beter zijn dan hijzelf. De crew mag dus niet onderschat worden. Woody Allen zegt ook dat hij het filmvak pas echt heeft geleerd in de montagekamer van zijn editor. Filmschool is dus absoluut niet heilig, 'talent' mag niet overroepen worden en meer dan één iemand is verantwoordelijk voor het eindresultaat. Wat nogmaals niet wil zeggen dat talent niet belangrijk is, want cineasten met talent (op verhalend, visueel, muzikaal,.... vlak) maken van films kunst en doen ze boven de middelmaat uitstijgen.


Hier ben ik het de volle 200 % mee eens.

Veel wannabe filmmakers trekken films vaak naar 1 man toe, en vooral zichzelf. Ze vinden zich vooral goed als ze op de filmacademie zitten, en hebben het daar de hele dag over. Je kan ook niet met ze in discussie, want ja...zij zitten op de filmacademie, dus ze hebben er alle verstand van. NOT!!!

Maar weer even terug naar de quote: heb nu een aantal animatieproducties gedaan, ook eentje op professioneel vlak voor tv, en het is echt een gebalanceerde samenwerking tussen mensen om een goed product af te leveren. Het is meestal de regisseur zijn verantwoordelijkheid, maar hij verdient niet alle credit.

John Boorman (en anderen) stellen dat een goede regisseur de kwaliteit moet bezitten om voor elk aspect van de film mensen aan te stellen die beter zijn dan hijzelf. - Dit roep ik al zo lang, maar het gedrag is er niet naar. Veel amateur en professionele filmmakers zijn echte controlfreaks en doen liever alles zelf (zelfs precies uitmaken hoe een acteur moet acteren). Lighten up!