PDA

Bekijk de volledige versie : Vaderfiguur



Swordfighter
24-07-2005, 22:44
Ik heb net weer eens La vita è bella gezien en het blijft gewoon één van de beste films ooit. Hoe Guido Orefice(Roberto Benigni) zijn zoontje doet geloven dat alles een spannend avontuur is op een hartverwarmende vrolijke manier onder eigenlijk erbarmelijke omstandigheden is gewoon briljant :)
Hoe dan ook, weten jullie nog films of series met van dat soort vaderfiguren??


Nu ik even zit na te denken kan ik me nog een paar andere bedenken:


Dennis Quaid als Frank Sullivan in Frequency

Anthony Hopkins als Ted Brautigan in Heart in Atlantis

Cliff Robertson als Ben Parker in Spider-Man

Bill Cosby als Dr. Heathcliff "Cliff" Huxtable in The Cosby Show


Nou, ik ben benieuwd wie jullie als voorbeeldig en sympathiek vaderfiguur hebben ervaren :)

Anonymous
24-07-2005, 23:09
Don Vito Corleone in Jemig hoe heet die film ook alweer...!!

De papa van onze vriend Nemo :)

Lex v/d Moolen
24-07-2005, 23:09
Albert Finney in Big Fish :wink:

theThinWhiteDuke
24-07-2005, 23:23
Darth Vader

its me martin
24-07-2005, 23:39
Papa Smurf.

Maick Werner
25-07-2005, 00:14
James Cromwell als Farmer Hoggett in de Babe films.

*NERAZZURRI*
25-07-2005, 01:31
De pa van Jim in American Pie 1, 2 en 3 :D

Ro1671
25-07-2005, 01:57
De vader van Simba, Lion King

Pietse
25-07-2005, 03:40
Jack Nicholson in The Shining

Cyrus the Virus
25-07-2005, 07:49
Sean Connery als de vader van Indiana Jones. :)

Hayko de Boer
25-07-2005, 11:11
Al Bundy

Ro1671
25-07-2005, 11:13
Kevin Spacey in American Beauty
Jeff Bridges in Arlington Road
Vader von Trapp in The Sound of Music
Robert de Niro in a Bronx tale

*NERAZZURRI*
25-07-2005, 12:39
Robert De Niro in Hide And Seek

Robert De Niro in Meet The Parents/Fockers

frank_black
25-07-2005, 13:19
niet de biologische pa:
Jonathan Kent (John Schneider),de vader van clark kent in smallville

Paul Hennessy (John Ritter), de vader van Rory,Kerry en Bridget in 8 Simple rules.

de afwezige Homer Simpson :D

en

Martin Crane (John Mahoney), de pa van Frasier en Niles in Frasier

Philippe
25-07-2005, 14:46
Louis Gosset Jr. in On The Streets Of LA (aka Father & Son)

Henk Heideveld
25-07-2005, 16:13
Ikke :roll:

Ingo Deswert
25-07-2005, 16:34
Alfredo (surrogaatvader voor) Toto in Cinema Paradiso.

Anonymous
25-07-2005, 17:59
Ikke :roll:


Was dat niet in de film Henk Heideveld alias dvd.nl forumpapa?

Kasper P.
25-07-2005, 18:11
Ikke :roll:


Was dat niet in de film Henk Heideveld alias dvd.nl forumpapa? Opa bedoel je :P

Hayko de Boer
25-07-2005, 19:35
Beide al genoemd maar nu samen in 1 film (en beide vaderfiguur, de een letterlijk, de ander neemt het daarna over): Dennis Quaid en Louis Gosset Jr

Natuurlijk in "Enemy Mine".

Swordfighter
25-07-2005, 22:29
Bedankt voor de serieuze en grappige reacties :)

Ik zat echt al te wachten op figuren als Darth Vader, Al Bundy, Homer Simpson, Don Vito Corleone, Jack Torrance (The Shining)

Echt voorbeeldige vaderfiguren :P

Eugene Levy als Jim's dad in american pie 1 t/m 3 is ook wel een goede ja

Heerlijk die pijnlijke stiltes na die goedbedoelde adviezen op de ergst mogelijke timing :P


Big Fish is ook wel een goede serieuze. Net als in La vita è bella laat het zien dat er niks mis is met een beetje fantasie en verbloemend en romantiserend je eigen interpretaties te delen met de wereld ;)



Het is misschien niet zo serieus als mijn initiele voorbeelden maar

Gomez Addams of Uncle Buck(John Candy) zijn eigenlijk ook wel leuke vaderfiguren :)

Ago
25-07-2005, 22:33
Jon Voight in The Champ
Tom Cruise in War of the Worlds

Alette1
26-07-2005, 09:12
Mel Gibson in the patriot

Maarten van Krimpen
26-07-2005, 09:31
Michael Constantine in My Big Fat Greek Wedding en John Wesley Shipp in Dawson's Creek.

Herjan
26-07-2005, 09:57
Verhuist naar filmdiscussies. Gaat niet over DVD's namelijk.

Henk Heideveld
26-07-2005, 10:05
Ikke :roll:


Was dat niet in de film Henk Heideveld alias dvd.nl forumpapa? Opa bedoel je :P
Zo kan ie wel weer :evil: :twisted: :wink:

Maarten van Krimpen
26-07-2005, 10:10
Bill in Kill Bill! :lol:

Jaap22
26-07-2005, 17:14
The Straight Story:

Richard Farnsworth als Alvin Straight


Life as a House:

Kevin Kline als George Monroe


In America:

Paddy Considine als Johnny

Asphyxion
26-07-2005, 17:42
Bruce Willis - The Story of Us.

Vond ik overigens echt een goede film nog ook...

deweb
26-07-2005, 19:41
Tom Hanks in "catch me if you can". De relatie tussen Hanks en DiCaprio deed mij op bepaalde momenten denken aan een vader/zoon relatie (een normale agent zou namelijk zo bezorgd zijn om zijn gevangene).

Maar misschien hoort hij meer thuis in een "vertederende figuren" topic?

En dan natuurlijk nog:

Gen. Edmond Bertineau, de vader van Lily uit Taxi 2 (en 3).
Flaversham uit "the great mouse detective"
Mustafa, uit "the lion king" (een geweldige vertolking van wijlen Coen Flink trouwens)

Dat zijn de beste vaders die ik na lang denken kan terug vinden in mijn collectie.


Grt. Deweb

Martijn W.
26-07-2005, 21:38
Adriaan van Bassie en Adriaan

Geen vader maar wel vaderfiguur

Maarten van Krimpen
27-07-2005, 07:42
The Straight Story:

Richard Farnsworth als Alvin Straight


Inderdaad. Ben de film nu aan het kijken en als er eentje een vaderfiguur is dan is hij het wel.

Tim k
27-07-2005, 13:41
Nick Nolte in Cape Fear
Johnny Flodder is niet de vader, maar wel een vaderfiguur

1der
27-07-2005, 13:53
Il Duce (Billy Conolly) in The Boondock Saints :wink:

HiddeV
27-07-2005, 18:14
niet de biologische pa:
Jonathan Kent (John Schneider),de vader van clark kent in smallville



Moest ook gelijk aan hem denken. Voor de moeder van Clark geld hetzelfde.

Pleun
27-07-2005, 18:54
Ik verwachtte dat dit over een model of (actie)figuur van Darth Vader zou gaan, maar het is wat serieuzer dus. Hij is wel een vader ehh figuur maar niet echt een warm vriendelijk persoon, waar je naar op bezoek bent.

Maar nu terug naar het echte onderwerp, de vader uit Big Fish vindt ik wel bij je onderwerp passen. Hij liegt alles bij elkaar net als de vader uit La vita è bella, maar is ook een warme vriendelijke persoonlijkheid.

Mathieu Ghekiere
27-07-2005, 19:39
Iemand de oude Italiaanse film Ladri Di Biciclette (De fietsendief) gezien uit 1948?
Een prachtige film die nog altijd modern overkomt, ook qua acteren.
Het gaat over een vader die leeft tijdens een economische crisis in Italië, en hij krijgt een job als posterhanger (of wat is het officiële woord?) en gaat daarom een fiets kopen, en hij is blij dat hij eindelijk een job heeft om zijn gezin wat te onderhouden. Maar dan wordt zijn fiets op de eerste werkdag al gestolen en dat lijkt een klein grut, maar dat is het niet, want voor deze man betekende deze fiets gewoon zijn job, en geld voor een andere is er niet. Dus gaat hij samen met zijn zoontje de dief gaan zoeken.

De acteur die de vader speelt was geen professionele acteur, en is door de regisseur gewoon plots op straat gekozen, en heeft ook geen enkele andere filmrol erna nog gespeelt. De blik in de ogen van deze man is verschrikkelijk aangrijpend, en het is ook vooral waar hij mee speelt.
In deze film krijg je geen over-acting te zien, maar heel ingetogen en aangrijpend spel over een vader die zich hoog probeert te houden tegenover zijn zoon maar uiteindelijk moet toegeven dat hij problemen heeft die hij niet aankan.

PS: deze film staat op 110 in de top 250 van Imdb voor de geïnteresseerden.

Maarten van Krimpen
27-07-2005, 19:41
Takeshi Kitano als Kikujiro in de gelijknamige film! Mensen die deze film nog niet kennen moeten 'm echt zien want hij is echt supermooi!

Spider-Steve
28-07-2005, 19:20
niet de biologische pa:
Jonathan Kent (John Schneider),de vader van clark kent in smallville



Moest ook gelijk aan hem denken. Voor de moeder van Clark geld hetzelfde.


Wel, ik ook!

(Het is de eerste keer dat ik hier in deze afdeling van dit forum kom)

Steve

Swordfighter
28-07-2005, 19:41
Ik verwachtte dat dit over een model of (actie)figuur van Darth Vader zou gaan, maar het is wat serieuzer dus. Hij is wel een vader ehh figuur maar niet echt een warm vriendelijk persoon, waar je naar op bezoek bent.

Maar nu terug naar het echte onderwerp, de vader uit Big Fish vindt ik wel bij je onderwerp passen. Hij liegt alles bij elkaar net als de vader uit La vita è bella, maar is ook een warme vriendelijke persoonlijkheid.

Haha, logisch dat je dat zou kunnen denken nu ja. Darth Vader merchandise is met de recente (erg coole) Star Wars III: Revenge of the Sith wel populair natuurlijk ;)

Inderdaad, zo zie je maar dat fantasie je werkelijkheid opfleurt en de kwaliteit(boven kwantiteit) verbetert :)
Maar ja, soms weet je eigenlijk op een gegeven moment als kind al dat iets een leugen is, maar toch blijft het leuk :D Zoals Sinterklaas 1 grote show is bijvoorbeeld..Of had ik hier de spoiler-tag moeten gebruiken? :P

Swordfighter
28-07-2005, 20:16
Iemand de oude Italiaanse film Ladri Di Biciclette (De fietsendief) gezien uit 1948?
Een prachtige film die nog altijd modern overkomt, ook qua acteren.
Het gaat over een vader die leeft tijdens een economische crisis in Italië, en hij krijgt een job als posterhanger (of wat is het officiële woord?) en gaat daarom een fiets kopen, en hij is blij dat hij eindelijk een job heeft om zijn gezin wat te onderhouden. Maar dan wordt zijn fiets op de eerste werkdag al gestolen en dat lijkt een klein grut, maar dat is het niet, want voor deze man betekende deze fiets gewoon zijn job, en geld voor een andere is er niet. Dus gaat hij samen met zijn zoontje de dief gaan zoeken.

De acteur die de vader speelt was geen professionele acteur, en is door de regisseur gewoon plots op straat gekozen, en heeft ook geen enkele andere filmrol erna nog gespeelt. De blik in de ogen van deze man is verschrikkelijk aangrijpend, en het is ook vooral waar hij mee speelt.
In deze film krijg je geen over-acting te zien, maar heel ingetogen en aangrijpend spel over een vader die zich hoog probeert te houden tegenover zijn zoon maar uiteindelijk moet toegeven dat hij problemen heeft die hij niet aankan.

PS: deze film staat op 110 in de top 250 van Imdb voor de geïnteresseerden.


Bedankt voor de tip :)

zie http://imdb.com/title/tt0040522/

Ik hoop dat hij gauw op dvd komt, of ten minste op Nederland 3 wordt uitgezonden. Lijkt me echt wel zo'n pakkende buitenlandse film die door de NPS(waarom moet deze geweldige omroep opgeheven worden? :evil: Klote vvd en cda die zonder Van der Laan(d66, Cultuur en Media) deze beslissing hebben genomen :evil: Steun NPS, zie www.nps.nl) inhoudelijk wordt uitgekozen om uitgezonden te worden om culturele en inspirerende redenen, maar voor de meer commerciële omroepen oninteressant is omdat er te weinig kijkers naar zullen kijken, dus te weinig inkomsten...