PDA

Bekijk de volledige versie : Blue-ray Disc wordt mogelijk opvolger van de DVD



Eric van Ballegoie
19-02-2002, 15:02
Blue-ray Disc wordt mogelijk opvolger van de DVD



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=278)

jps
19-02-2002, 15:32
Heel leuk een aardig allemaal...die nieuwe technologien, maar het lijkt tegenwoordig wel zo verschrikkelijk hard te gaan allemaal. Nadat de VHS jarenlang de standaard was en uiteindelijk werd vervangen voor de DVD lijkt het nu zo dat het ene na het andere uitgevonden wordt en een bedreiging gaat vormen voor deze techniek.

Nu weet ik wel dat het niet zo hard zal gaan voordat we een nieuwe standaard zullen hebben maar het begint wel verdomde veel te lijken op de computer industrie waarin je om de haverklap weer iets nieuws komt. Je koop een splinternieuwe pc en je draait je rug naar de winkel en er staat al weer wat nieuws/beters/sneller en is het zojuist gekochte apparaat alweer rijp voor het museum. We krijgen zowat de kans niet eens meer om van onze duurbetaalde spulletjes te genieten :(

Maarja....ik moet niet zeuren...ik werk voor een IT bedrijf :D Vind het gewoon jammer....

Al met al wel goed nieuws hoor....dat er schijven komen met nog meer ruimte enzo.....

VdB
19-02-2002, 15:55
En zal deze Blue-ray disc compatibel zijn met het huidige DVD
formaat. M.a.w. kunnen we onze DVD schijfjes kwijt in een
Blue-ray disc player/recorder?

Alex van den Berg
19-02-2002, 16:19
kunnen we onze DVD schijfjes kwijt in een Blue-ray disc player/recorder? Absoluut! :)

Erik T
19-02-2002, 16:57
Blijft dolby digital en dts dan ook bestaan of wordt dat ook weer wat anders ???



ERIK

Dave
19-02-2002, 16:59
Absoluut! :)

Da's wel een + punt in ieder geval...
Maar ze blijven wel hard aan het veranderen op het momnet zeg:confused:
Toch nog langer wachten met de aanschaf van een recorder...

Nathan Strik
19-02-2002, 17:04
Blijft dolby digital en dts dan ook bestaan of wordt dat ook weer wat anders ??? Misschien krijgen we wel meer variatie in soundtrack-formaten. Dus misschien een SDDS track, of de eventuele opvolgers van DTS en Dolby Digital als de tijd daar is...
Met de verhoogde opslagcapaciteit is in principe alles mogelijk.

Glenn Smits
19-02-2002, 17:54
jezus man, ik wil het niet eens horen dat er wat nieuws uitkomt, bah. Dan kan je je dvd's ook weer verkopen en er blue-rays voor in de plaats kopen. Ik wil gewoon me film op het modernste medium hebben en er moet gewoon niks meer aan nieuwe technologie uitkomen, het is meer ergerlijk als dat het voordelen biedt.

Luther Hartog
19-02-2002, 18:15
er moet gewoon niks meer aan nieuwe technologie uitkomenTja dan zullen we nooit vooruitgang maken. Ik vind het ook niet fijn, maar voordat die disc'jes er zijn, willen we ook wel wat anders hoor

Glenn Smits
19-02-2002, 18:17
Tja dan zullen we nooit vooruitgang maken. Ik vind het ook niet fijn, maar voordat die disc'jes er zijn, willen we ook wel wat anders hoor
hoezo vooruitgang dan? iedereen is toch tevreden met het medium dvd? waarom moet het dan weer beter? echt ik hoop dat mensen op een gegeven moment niks meer kunnen uitvinden omdat het hun verstand te boven gaat want met spelcomputers gaat het precies hetzelfde, nou moet ik zeggen dat die nog altijd mooier kunnen maar een film is een film.

Jaded
19-02-2002, 18:20
Beetje narrow-minded Glenn?

Remco Out
19-02-2002, 18:25
Jemig, alweer een nieuwe technologie. Gelukkig kunnen we onze dvd'tjes afspelen op een Blue-ray discplayer, anders was het dag met je collectie geweest. Helaas worden natuurlijk alle films weer op een blue-ray disc gezet zodat je die weer kan gaan kopen en proberen je dvd te verkopen en dat wordt dan nog moeilijk.

Enric Batista
19-02-2002, 18:32
Tja....maar wanneer wordt deze technologie betaalbaar? Voor jou en mij dus!

Marco
19-02-2002, 18:49
Tja....maar wanneer wordt deze technologie betaalbaar? Voor jou en mij dus!
Betere vraag wanneer is deze technologie beschikbaar in Europa. Blue Ray is voornamelijk gericht op HDTV en dat is in Europa voorlopig niet aan de orde.

Opvallend Victor Company of Japan oftewel JVC staat niet bij 'de uitvinders' Blue Ray is het optische antwoord op JVC's D-VHS/D-Theater.

Mazdalfa
19-02-2002, 19:14
Heel leuk een aardig allemaal...die nieuwe technologien, maar het lijkt tegenwoordig wel zo verschrikkelijk hard te gaan allemaal.

Isaac Asimov staat bij de meeste mensen bekend als science-fiction schrijver. Minder bekend is dat de man ook een wetenschapper met hoog aanzien was. Zijn wetenschappelijke boeken/publicaties beslaan een veelvoud van het aantal SF-boeken dat hij heeft geschreven.
Dit even ter inleiding van het volgende:

Asimov heeft ooit gesteld dat "elke technologische vooruitgang wordt gevolgd door een nieuwe technologische vooruitgang die twee keer zo snel gaat als de voorgaande."

Ik moest hier weer even aan denken toen ik de posting over de vervanging van DVD zat te lezen. Uiteraard zal de theorie van Asimov niet altijd opgaan, maar als je kijkt naar de geschiedenis dan zit er wel degelijk een kern van waarheid in. Waar onze (groot)ouders binnen hun levensloop een paar grote veranderingen zagen gebeuren, daar leven wij in een tijd waarin de veranderingen soms maar een paar jaar op zich laten wachten.
Dat maakt het tot onrustige, maar ook spannende tijden.

Op het vlak van DVD moeten we alleen hopen dat in het ontwikkelpad ook het woord 'compatibiliteit' hoog in het vaandel staat van de techneuten. Want als het aan de commerciële rakkers ligt, dan moeten we inderdaad elke vijf tot zes jaar onze met zorg (en veel geld) opgebouwde collectie weer vervangen.

Maz

Alex van den Berg
19-02-2002, 21:51
Jemig, alweer een nieuwe technologie.Dat valt nog wel mee hoor... In principe is het niets anders dan een verbetering van een bestaande techniek... Nieuw lasertje, kleinere putjes, meer data...Niets nieuws aan.
Ik zie het een beetje als de verandering van de T-Ford tot de Ferrari Testarossa... Het zijn beiden object met hetzelfde doel, volgens hetzelfde principe... Rol persoon X van plaats A naar plaats B. Voor de Ferrari worden de wegen vernieuwd, maar de T-Ford kan er ook nog prima op rijden...
Laat maar komen... zolang mijn oude schijfjes ook nog maar op de nieuwe weg ...eeuh... speler kunnen draaien... :)

Een echt nieuwe technologie zou bijvoorbeeld de introductie van "plastic-geheugen" op de consumentenmarkt zijn... Hierbij wordt het mogelijk om terrabytes aan informatie op te slaan in de moleculen van een stukje kunststof van een paar kubieke centimeter...
Stel je voor... Alle seizoenen van Star-Trek Next Generation, ongecomprimeerd en in Hi-Res, in een blokje ter grootte van een luciferdoosje...

Ik maak me niet zo'n zorgen hoor... Zolang we met schijfjes blijven werken, kunnen we onze DVD's nog decennia lang blijven bekijken...
En anders kopen we toch gewoon een paar reservespelers wanneer de schijven-spelers voor een paar tientjes gedumpt worden om plaats te maken voor het nieuwe medium...?

Glenn Smits
19-02-2002, 21:54
Beetje narrow-minded Glenn?
nee maar het is toch gewoon om je aan te ergeren? het kan toch gewoon ergens ophouden? er zijn genoeg andere dingen om uit te vinden, maar het moet altijd beter. Op een gegeven moment leven we in een wereld waar ik altijd al bang voor ben geweest, waar nergens meer natuur is en alles door robots en computers wordt gedaan enzo.

Luther Hartog
19-02-2002, 21:56
Dit zal voorlopig wel doorgaan hoor, die vooruitgang van de DVD. En dat is toch mooi, ze gaan heus niet alle films die op DVD zijn uitgebracht meteen weer op een iets andere disc uitbrengen hoor.

Glenn Smits
19-02-2002, 22:44
Dit zal voorlopig wel doorgaan hoor, die vooruitgang van de DVD. En dat is toch mooi, ze gaan heus niet alle films die op DVD zijn uitgebracht meteen weer op een iets andere disc uitbrengen hoor.
fijn het te horen, waar ik ook bang voor was/ben is dat ze dvd's op van die minidiscs gaan uitbrengen ofzo dus dan loop je helemaal met een klein doosje in je handen.

jps
19-02-2002, 22:47
Ik maak me niet zo'n zorgen hoor... Zolang we met schijfjes blijven werken, kunnen we onze DVD's nog decennia lang blijven bekijken...
En anders kopen we toch gewoon een paar reservespelers wanneer de schijven-spelers voor een paar tientjes gedumpt worden om plaats te maken voor het nieuwe medium...?


Het gaat toch ook wel om je gevoel: Kijk...je hebt een dvd speler en een stuk of wat dvd schijfjes van je allerfavoriete films...zoals ik....ben onwijs trots op mijn collectie'tje mede omdat het ook nog is state of the art is. Heb een aardige HT in de huiskamer etc.
Nou als weer iets nieuws komt heb ik toch zoiets van......lijkt me nog stoerder dat wat ik nu heb en wil het dan ook graag hebben omdat gevoel te hebben dat ik iets moois heb. Als dat nu steeds harder gaat maak je jezelf toch helemaal stapel gek.
Zelfde zie je ook met de spelcomputers....de PS2 die ik nu heb kan ik zowat alweer wegdonderen omdat met die Xbox het allemaal weer veel verder gaat enzo....Aah.jullie snappen het vast wel..

NIET LEUK :(

Ach ja...wat doe je eraan he.....zolang je maar geld hebt komt het wel goed ;)

Marco
20-02-2002, 00:03
Nou als weer iets nieuws komt heb ik toch zoiets van......lijkt me nog stoerder dat wat ik nu heb en wil het dan ook graag hebben omdat gevoel te hebben dat ik iets moois heb. Als dat nu steeds harder gaat maak je jezelf toch helemaal stapel gek.
Zelfde zie je ook met de spelcomputers...
Maar als je verder gaat nadenken. Het Blue Ray komt voorlopig niet in Europa uit. Het systeem is niet eens klaar. Er is geen model beschikbaar en als het beschikbaar dan is Japan en USA aan de beurt. En dan vraag ik me toch af hoe het dan zit met Hollywood. Gezien het 'onkraakbare' :rolleyes: beveiliging wil Hollywood nog betere beveiliging hebben (inclusief die verdomde regio's). De hardware mag er zijn, maar de software??????
Zonder software overleeft een systeem niet, tenminste zo zie ik het. Gisteren is geschiedenis, vandaag leef je en morgen is het een droom. Kortom ik laat me niet gek maken. Blue Ray of niet, koop nog steeds DVD-video's :)

Edwin V
20-02-2002, 06:35
Blijft dolby digital en dts dan ook bestaan of wordt dat ook weer wat anders ???
ERIK Ze zullen wel blijven bestaan maar misschien met een andere bitrate (niet meer gecomprimeerd bijvoorbeeld) zodat je niets hebt aan je huidige DD/DTS converter. Heel wat mensen hebben een Dolby Digital setje en die hebben eigenlijk niets aan de superbit DVD's wat het geluid betreft, want daar staat vaak alleen een Dolby surround en DTS track op.

Je hoeft je DVD's niet weg te gooien maar de apparatuur zul je moeten vervangen als je ook de BRD wil hebben. Mijn versterker heeft ook aparte ingangen voor alle kanalen zodat ik ook een externe DTS converter of iets nieuws (bijv SDDS) kan aansluiten, dus hoef ik die gelukkig niet weg te gooien. En dat mag wel voor die prijs!

Edwin V
20-02-2002, 06:40
Zolang we met schijfjes blijven werken, kunnen we onze DVD's nog decennia lang blijven bekijken...En dat is nog maar de vraag, dat het schijfjes blijven. Gelukkig nu nog wel maar als er net zo'n idioot als Bill Gates komt die het voor het zeggen heeft dan kun je het wel schudden.

Eric van Ballegoie
20-02-2002, 08:28
En dat is nog maar de vraag, dat het schijfjes blijven. [/B]


Volgens mij heeft niemand dit in het nieuwsbericht gelezen, maar deze zin staat er in:

Cartridge dimension: Approximately 129 x 131 x 7mm

Met ander woorden: Er is een cartridge specificatie voor de Blu-ray discs en mocht deze gebruikt gaan worden (is nog niet zeker aldus Philips) dan is uitwisselbaarheid met DVD niet gegarandeerd.

Overigens lijkt alle 'onrust' met nogal overstrokken. Er zijn onderhand meer dan 100 miljoen DVD spelers / loopwerken verkocht dus de DVD verdwijnt voorlopig echt niet, wat voor betere technologie er ook komt.

Persoonlijk juich ik dit soort nieuwe ontwikkelingen alleen maar toe, PAL en NTSC zijn gewoon low-res normen en als je eenmaal HDTV in 1920x1080 heb gezien dan wil je echt niet anders meer, geloof me! Ik heb meerdere HDTV demo's mogen zien, en ik ben stikjaloers op Amerikanen dit dit gewoon hun huiskamerbinnen krijgen.

MiKe__LL
20-02-2002, 08:29
nee maar het is toch gewoon om je aan te ergeren? het kan toch gewoon ergens ophouden? er zijn genoeg andere dingen om uit te vinden, maar het moet altijd beter. Op een gegeven moment leven we in een wereld waar ik altijd al bang voor ben geweest, waar nergens meer natuur is en alles door robots en computers wordt gedaan enzo.

Ben ik het absoluut mee eens, ik ben dan ook voor om de dvd's weer af te schaffen en de vhs-band terug te laten komen... Grapje :)

Het gaat hier met name om de nieuwe dvd-recorders, en zolang deze de dan "oude" dvd's ook afspelen vind ik het prima.

Nu zie ik net de post boven mij, en dat vind ik weer minder leuk, ik bedoel natuurlijk dat de dvd's niet compatible hoeven te zijn :(

kadekoning
20-02-2002, 13:49
Beste mensen,

contact gezocht met een kennis bij Philips Research Labs......
Blu Ray staat hoogst waarschijnlijk gepland medio 2003 om geïntroduceerd te worden. Ze willen eerst nog kijken of ze de blauwe laser compatible kunnen maken met de wavelength van de rode laser, zodat deze ook normale dvd's kan lezen. Je zou zeggen dat je er gewoon twee verschillende lasers indonderd, maar momenteel zou dat nog een te duur ontwikkelproces zijn, daar je als het ware twee besturingssystemen moet installeren per dvd recorder.

Oh ja......nu nog de prijs :

Slecht geschat op 1750 euro bij introductie !

(let op de prijs van de philips dvr1000 : 2049 euro momenteel !)

Dit is mogelijk omdat door verwachte goede verkoop van DVD's de initiële ontwikkelingskosten er eerder uit zijn getrokken, maar wat wil je met zulke prijzen voor zo'n schijfje. Het is duidelijk dat dit naar prijs afroompolitiek riekt, kortom de early adapters betalen marginaal gezien de meeste ontwikkelingskosten van de dvd.

Groeten van WOuter

EVO
20-02-2002, 14:02
ach..tegen die tijd dat dat apperaat uitkomt, hopelijk ook recordable, dan zijn we alweer uitgekeken op dvd...(jaartje of 4?)

dus... kopuh die hap!

Mike Philippens
20-02-2002, 14:15
Op een gegeven moment leven we in een wereld waar ik altijd al bang voor ben geweest, waar nergens meer natuur is en alles door robots en computers wordt gedaan enzo.
De natuur verbeterd zichzelf ook steeds. Dat heet evolutie. Juist zij die zich niet aanpassen sterven uit. Behalve als ze al perfect zijn (of zo perfect mogelijk), bijvoorbeeld een vlieg of krokodil.
Ergo: zolang er nog wat te verbeteren valt, zal het doorgaan. Of het zinvol is, bepalen wij - de consumenten. Vinden wij het niet zinvol of niet de moeite waard (V2000, CDi) kopen we het niet.
Al dat gelul dat iets al verouderd is op het moment dat je het koopt is zo'n onzin. Je koopt toch niet iets om met de mode mee te gaan? Zoals Eric al zei zal men echt niet vergeten dat er al zoveel spelers zijn verkocht. Een nieuw systeem zal echt wel backwards compatible worden. Laten we het gewoon afwachten, het is echt niet zo dat er ineens op maandagochtend geen DVD's meer te koop zijn.

Mike Philippens
20-02-2002, 14:21
Originally posted by Eric van Ballegoie
[BMet ander woorden: Er is een cartridge specificatie voor de Blu-ray discs en mocht deze gebruikt gaan worden (is nog niet zeker aldus Philips) dan is uitwisselbaarheid met DVD niet gegarandeerd.
Ik denk/hoop dat men daar een mouw aan past in de vorm van een adaptertje ofzo. Net als met 8cm cd's voor spelers zonder uitsparing. Persoonlijk ben ik wel te porren voor een cartridge systeem. Hadden ze eigenlijk al eerder moeten doen. Zijn de schijfjes veel beter beschermd (zie thread over huur-dvd's). Maakt het wel weer duurder;er moet immers weer een mechanisch systeem worden bedacht dat de tand des tijds kan weerstaan -> misbruik dus. Je kunt het natuurlijk niet hebben dat er een of ander veertje van het schuifje (net als bij floppies en MO-disks) knapt na een jaartje...

jps
20-02-2002, 14:47
Een nieuw systeem zal echt wel backwards compatible worden. Laten we het gewoon afwachten, het is echt niet zo dat er ineens op maandagochtend geen DVD's meer te koop zijn.

Ik kan in mijn dvd speler volgens mij geen videobanden stoppen hoor.... :D

iLLuSioNiST
20-02-2002, 19:15
er moet gewoon niks meer aan nieuwe technologie uitkomen, het is meer ergerlijk als dat het voordelen biedt.

Ergens kan ik me dit antwoord wel voorstellen, maar toch vind ik het een raar antwoord. Ik zelf zit in de IT en ik heb ongeveer elke dag (najah, haast elke dag) wel met vooruitgang te maken qua technologie. En ik wil thuis ook gewoon altijd alles nieuw hebben als mn budget het toelaat natuurlijk, want jah ok, ik moet toegeven het kost een aardige duit, maar wat ik wel merk met de pc is dat alles downwards compatible is. Neem nou een heel simpel voorbeeld. Geheugen modules worden steeds sneller, van 33 MHz naar 66 MHz naar 100 MHz naar zelfs 133 MHz en ook wel weer sneller, maar dan komen we bij de bijzondere geheugenmodules. Maar stop maar een 133 MHz module in een 66 MHz moederbord en hij zal het gewoon doen... Dat zal dan naar mijn mening ook wel gaan met al die andere technologieen. Van mij mogen ze gewoon doorgaan, maar dan wel met de gedachten van hou die compatibiliteit met de oude media in tact.

Peter Gloudemans
20-02-2002, 19:26
Mijn versterker heeft ook aparte ingangen voor alle kanalen zodat ik ook een externe DTS converter of iets nieuws (bijv SDDS) kan aansluiten, dus hoef ik die gelukkig niet weg te gooien. En dat mag wel voor die prijs!

Geen zorgen... over een paar jaar is die ook nog maar een paar tientjes waard!:D

Marco
20-02-2002, 20:16
Ik kan in mijn dvd speler volgens mij geen videobanden stoppen hoor.... :D
En ik kan moeilijk een LP in een mijn CD speler stoppen. Maar ik kan wel een audio CD in een DVD-video speler stoppen.
VHS en DVD is net zoiets als appels met peren vergelijken (vind ik).

Ik geloof er heilig in dat Blue Ray compatible zal worden met DVD. Zo niet, tja.....wil men weer een nieuw systeem updaten. Na LP's, LD's, VHS heb je het dan wel gehad. Of die Amerikanen vallen voor HDTV. Dan is er nog een concurrent op de loer. D-VHS en die is wel compatible met (S)VHS.

Alex van den Berg
21-02-2002, 01:31
Ik denk/hoop dat men daar een mouw aan past in de vorm van een adaptertje ofzo. Net als met 8cm cd's voor spelers zonder uitsparing. Persoonlijk ben ik wel te porren voor een cartridge systeem. Hadden ze eigenlijk al eerder moeten doen. Zijn de schijfjes veel beter beschermdZo te zien worden uw wensen vervuld... :)

fotootje van de Blue-Ray Dingus:
http://www.webwereld.nl/illu/nieuws/10281.gif

mjlfadriaans
21-02-2002, 03:12
Wat betreft dit geheel lijkt het me vrij duidelijk. Niet alleen de consument, ook de filmmaatschappijen hebben veel geinversteerd in dit nieuwe medium. Het lijkt me natuurlijk onacceptable dat alles weer op nieuwe mdeia uitgegeven gaat worden. Dat de videoband vervangen is, lijkt me duidelijk, die was niet alleen qua beeld/geluid van veel mindere kwaliteit, het gaat ook naar mate de tijd vordert in kwaliteit achteruit. Dat hebben we nu redelijk overwonnen. Dat men nu weer een nieuwtje heeft, dat zal allemaal wel waar zijn, zelfs prachtig. Als men het compatibel houdt met DVD is er niets aan de hand, maar mocht dat niet het geval zijn, is het gewoon onaceptabel en daar kunnen we als maatschappij gewoon onze mening aan geven door het gewoon niet te kopen. Ik weet niet of er echt mensen zijn die vinden dat je om de drie jaar een ander medium moet hebben (zoals ik in een aantal posts gezien heb), maar je denkt toch niet dat iedereen elke keer al zijn DVDs of welk medium dan ook weer opnieuw gaat kopen? Zelfs als je geld hebt, kom op, dit is echt grote onzin. Nee, het grote woord is compatibiliteit, als dat er is, is er echt niets aan de hand. Ik denk dat de consument bij dezen de standaard bepaald heeft, daarmee bedoel ik de standaard! Verbeteringen aan die standaard hoor je mij niet over klagen, sneller/grotere opslag/etc. geen probleem, kom maar op, als kun je 80 films op 1 schijfje kwijt, als ik ze maar in de daarvoor bestemde speler kan proppen! Zelfs een nieuwe speler heb ik er nog wel voor over (komt dan alles op Video/DVD/BlueRay uit?). Ik vind zowieso dat men voor de cosument de snelheid wel mag minderen wat alles betreft, qua ontwikkeling niet.

Hiermee bedoel ik, als je kijkt naar PCs/Console Games, voor een jaar of 3 een redelijk standaard hebben en daarna met een flinke verbetering komen. Hoef je niet om de zoveel tijd een nieuwe PC te kopen, eens in de 3 jaar vind ik meer dan normaal. Natuurlijk maakt men misbruik van de consument, maar dit concept zou op zich wel goed werken. Kunnen ze op de achtergrond naar een echte verbetering werken, niet aan 200 Mhz sneller, maar een vervijf/tien-voudiging van de vorige versie. Ik koop als geen Geforce3 bijvoorbeeld, ik wacht de 4 wel af. Op een moment moet je de beslissing maken, maar ik vind echt dat ze hier mee moeten kappen. Dus NEE niet stoppem met technologische verbetering als men de standaard niet aantast. En JA alsjeblieft een beetje rust behouden, want zo kun je nooit wennen. Nu is dat woord als niet meer van betekenis, omdat mensen blijkbaar al heel snel aan iets gaan vervelen. Ikzelf houdt van vastigheid, ik ga ook niet om de 3 maanden even kijken of er nog een nieuwe en verbeterde versie van mijn vriendin op de markt is om maar een voorbeeld te noemen (hoeveel deze opmerking vraagt om opendeurantwoorden!)

Marco

Mike Philippens
21-02-2002, 08:09
Waarom reageren zo veel mensen op dit verhaal alsof Mr.Philips met een pistool aan de deur staat om ze te dwingen een BR speler te kopen?
Er zijn nog steeds cassettebandjes, videobanden en zelfs vinyl LP's te koop. Bewijs genoeg dat zo'n nieuwe ontwikkeling geen revolutie is. Denken jullie nou dat die fabrikanten achterlijk zijn ofzo? Ze gaan toch niet ineens kappen met DVD waar ze zoveel in geïnvesteerd hebben?
Men gaat echt niet ineens een markt vaarwel zeggen waar ze nog zoveel aan kunnen verkopen. Ik denk dat het nog rustig 3-4 jaar zal duren voor je wat van die BL spelers gaat merken in termen van beschikbare software. Dat wil zeggen: als men bereid blijkt om ook daadwerkelijk massaal op dat medium iets uit te gaan brengen. De spelers zullen dan ook wel hybride moeten zijn zodat je nog je DVD's kunt afspelen. Doen ze dat niet, kunnen ze beter het geld dat ze nog in dat ding willen steken rechtstreeks aan mij overmaken. Doe ik er wel wat leuks mee, want BL spelers verkopen doen ze dan niet...

Oakey
21-02-2002, 09:05
Er zijn nog steeds cassettebandjes, videobanden en zelfs vinyl LP's te koop....

Vinyl is nooit weggeweest, denk aan de hele DJ-cultuur. Maar ook kan een goeie LP een betere geluidskwaliteit hebben (qua dynamiek) dan een CD. Sterker nog, de FRS is enkele maanden geleden weer begonnen met het verkopen van vinyl.

BTW: dat de nieuwe DVD-schijfjes hetzelfde discformaat hebben als CD wil niet zeggen dat het compatible is met DVD nu. Denk bijv. aan CD-i en de 5" LD-schijfjes: mijn DVD-speler kan er niets mee.

Tot slot: dit nieuwsbericht laat m.i. duidelijk zien dat het waanzin is €40 neer te tellen voor een DVD. Over een paar jaar is het format achterhaald (zie VCD) en kun je ze voor een paar centen oprapen op de plaatselijke rommelmarkt.

Dave
21-02-2002, 09:15
Vinyl is nooit weggeweest, denk aan de hele DJ-cultuur. Maar ook kan een goeie LP een betere geluidskwaliteit hebben (qua dynamiek) dan een CD. Sterker nog, de FRS is enkele maanden geleden weer begonnen met het verkopen van vinyl.

Klopt helemaal,
Ik ben dus zo iemand die nog platen koopt en inderdaad een plaat kan veel warmer en voller klinken dan een CD, vooral het BASS gedeelte is bij een plaat echt "Lekker", terwijl de gelijke track op een cd toch minder klinkt.
Verder blijven er tracks uitkomen op vinyl die niet of nog lang niet op een ander formaat te verkrigjen zijn.
En een plaat heeft een "touch", dat is voor een DJ heel belangrijk bij het "mixen".
Dus bij mij gaat er nog steeds niets boven "Vinyl"!!!(Vooral de promo's en bootlegs)

erikz
21-02-2002, 22:40
Tot slot: dit nieuwsbericht laat m.i. duidelijk zien dat het waanzin is €40 neer te tellen voor een DVD. Over een paar jaar is het format achterhaald (zie VCD) en kun je ze voor een paar centen oprapen op de plaatselijke rommelmarkt.

Het punt is eigenlijk niet alleen of over een aantal jaren de standaard verbetert, maar ook juist het feit dat er elke keer nieuwe en betere releases (SE's, Superbit) op DVD uitkomen die de oude min of meer doen verbleken. Zo blijf je in een korte tijd van een à twee jaar aan de gang.
Dat over 10 jaar de opvolger van DVD ingeburgerd is: niemand ligt natuurlijk nu al wakker van het feit dat je 'oude' DVD's dan achterhaald zijn. De CD zal ook niet altijd perfect blijven, blijft vaak nog voor verbetering vatbaar als het gaat om de 'dynamiek'.

Marco
30-03-2002, 00:00
Volgens EE Times (http://www.eet.com/sys/news/OEG20020329S0023) kiest Hollywood mogelijk voor MPEG-4/HD-DVD ipv Blue Ray.

Johan van den D.
16-09-2002, 16:35
http://www.hear.nl/cgi-bin/nieuws/nieuwsindex.cgi?NUMMER=971
sony,s proto blu ray

Johan van den D.
07-10-2002, 16:28
en nog meer nieuws over de opvolgers van de huidige dvd
nu gaat het toch echt wel serieuze vormen aannemen
de blu ray recorders zijn er dus ook al hetzij proto,s maar dit gaat dus niet lang meer duren
http://www.hear.nl/cgi-bin/nieuws/nieuwsindex.cgi?NUMMER=1030

Martin Zuidervliet
07-10-2002, 18:37
Originally posted by Eric van Ballegoie

[B]...Persoonlijk juich ik dit soort nieuwe ontwikkelingen alleen maar toe, PAL en NTSC zijn gewoon low-res normen en als je eenmaal HDTV in 1920x1080 heb gezien dan wil je echt niet anders meer, geloof me! Ik heb meerdere HDTV demo's mogen zien, en ik ben stikjaloers op Amerikanen dit dit gewoon hun huiskamerbinnen krijgen.

Gelijk heb je. Voor diegene die het verschil willen zien, volg de link:

http://www.cs.tut.fi/~leopold/Ld/ResolutionComparison/

Johan van den D.
07-10-2002, 19:09
Gelijk heb je. Voor diegene die het verschil willen zien,
dit zeg meer dan genoeg lijk me
komen met dat spul,waar wachten ze nog op
en dan zijn er nog mensen die zich afvragen waarom ik zo positief ben over zulke dingen
zij menen dat het toch allemaal onzin is om nog betere beeldkwaliteit te realiseren
helaas zijn daar dus ook leden van dit forum bij,onbegrijpelijk toch:(

Nicole Roques
18-10-2002, 02:23
Laat maar komen al die nieuwe ontwikkelingen. Of ik ze in huis haal blijft mijn persoonlijke keus.
Als een product niet verkoopt verdwijnt het vanzelf:)
Voor iedereen die zich druk maakt over de waarde van zijn DVD verzameling:
Gewoon bewaren. Geldt ook voor mijn oude Elvis, Little Richard e.v.a. 78-toeren platen. Eerst niets waard en nu zijn ze weer heel 'gewild'
Waarom angst voor de ontwikkeling. Hadden wij een DVD forum gehad als we allemaal nog met een VIC 20 hadden gecomputerd :D :D

Dave
18-10-2002, 08:10
Nogmaals, van mij mag die Blue-ray echt wel komen, zijn we tenmisnte ook metten van het probleem: welke dvd-recorder moet ik nouw kopen af.
En zoals Sony (lees hier (http://www.hear.nl/cgi-bin/nieuws/nieuwsindex.cgi?NUMMER=971)) zelf al aangeeft op haar shows van Blue-Ray je kunt je DVD's (en CD's) er gewoon in afspelen :D en daar gaat het om! dan maar met een cartridge, wat ik zelf ook meteen beter vind want zo is de CD/DVD ook gelijk een stuk minder kwetsbaar.

Dus ik kan niet w88 ;) alleen die prijs he :rolleyes:

Johan van den D.
23-10-2002, 19:46
en wat te denken van een blu ray dvd schijfje van slechts 3 cm doorsnee en toch ruimte voor 5 films;)
ben dus wel benieuwd wat voor moois ons op dit gebied nog allemaal te wachten staat

http://www.hear.nl/cgi-bin/nieuws/nieuwsindex.cgi?NUMMER=1055

Enric Batista
23-10-2002, 20:54
Laat maar komen al die nieuwe ontwikkelingen. Of ik ze in huis haal blijft mijn persoonlijke keus.
Als een product niet verkoopt verdwijnt het vanzelf:)
Voor iedereen die zich druk maakt over de waarde van zijn DVD verzameling:
Gewoon bewaren. Geldt ook voor mijn oude Elvis, Little Richard e.v.a. 78-toeren platen. Eerst niets waard en nu zijn ze weer heel 'gewild'
Waarom angst voor de ontwikkeling. Hadden wij een DVD forum gehad als we allemaal nog met een VIC 20 hadden gecomputerd :D :D

Ik had het nooit beter kunnen formuleren Nicole!

Volgens mij ben je uitzonderlijk intelligent!:D

Johan van den D.
23-10-2002, 21:01
Volgens mij ben je uitzonderlijk intelligent!:D
intelligent zeker
een vrouw die weet waar ze het over heeft
een vrouw die weet wat ze wilt:D ;)


oh ja het ging over blu ray:cool:

Edwin vd Zwaard
23-10-2002, 21:10
En zal deze Blue-ray disc compatibel zijn met het huidige DVD
formaat. M.a.w. kunnen we onze DVD schijfjes kwijt in een
Blue-ray disc player/recorder?

Gelukkig maar... heb net mn video collectie om weten te toveren, hoop hier toch wel nog even mee te kunnen doen..

Johan van den D.
27-12-2002, 11:12
In het eerste kwartaal van 2003 gaat het beginnen
Dan komt Blu Ray op de markt voor de consument
Wellicht eerst in Japan en dergelijke en later in Europa maar het komt er dus spoedig aan
Per disc kant kan er zo,n 27 gigabyte op en dat schep toch volop mogelijk heden

Frank Drebin
19-11-2004, 06:51
Ik heb onlangs een demonstartie van de blue ray disc gezien bij polectro plaza in Amstelveen,en ik moet zeggen dat viel niet tegen,al wijkt de kwaliteit niet veel af van DVD(in mijn ogen dan) maar of ik weer zou investeren in een nieuw systeem dat weet ik niet? eerst was ik aan de vhs,toen ben ik aan cd-i/video-cd begonnen en toen dat flopte(niet onterecht gezien de toch vaak matige beelkwaliteit) heb ik nog even laserdisc geprobeerd(maar die kregen laser rot),ik was erg blij met de introductie van dvd (al betwijfel ik de houdbaar heid,aangezien deze dezelfde problemen kan gaan opleveren als bij de LD met laser rot,dus ja als die BRD dan echt een levenlang mee kan,dan misschien wel,maar kom dan wel met multispelers zoals de eerste LD/DVD spelers van Pioneer.

Wizz-Art
20-11-2004, 01:41
Bedoel je misschien disc-rot inplaats van laser-rot :?

Johan van den D.
21-11-2004, 18:51
Bedoel je misschien disc-rot inplaats van laser-rot :?Laten we daar maar wel vanuit gaan :D
Maargoed, de disc die dat fenomeen krijgen zijn relatief te verwaarlozen tot op heden.

Paul H.
07-01-2006, 09:42
Kon zo snel geen ander topic vinden....

Ik las net dat er dit jaar al diverse oudere films al op blue-ray gaan verschijnen. Zijn deze films dan zoveel beter in kwaliteit want ik dacht dat daarvoor de film opgenomen moest zijn met de technische spullen die ze tegenwoordig hebben en dat dit niet mogelijk was met wat oudere films?

Mr_Parker
07-01-2006, 18:16
Een celluloid film rolletje heeft een hogere "resolutie" als dvd. Men kan dus, mits men dat rolletje nog heeft en onbeschadigd is, een nieuwe transfer maken.

Het is natuurlijk makkelijker om van een huidge opname die met HD apparatuur gemaakt wordt een blue-ray dan wel hd-dvd te maken.

De serie 24 wordt bijvoorbeeld in de USA oa. in HD uitgezonden. Hoe raar het ook klinkt, de DVD die je er dus van koopt is van slechtere kwaliteit dan de tv uitzending aldaar.

Paul H.
09-01-2006, 12:01
Maar zal de kwaliteit ook schrikbarend beter zijn dan de dvd? Of zul je hiervoor een HD-ready tv voor moeten kopen?

Johan van den D.
09-01-2006, 15:55
De kwaliteit zal beter zijn maar of je het schrikbarend vind is een persoonlijk iets.

Richard B.
09-01-2006, 19:47
Maar zal de kwaliteit ook schrikbarend beter zijn dan de dvd? Of zul je hiervoor een HD-ready tv voor moeten kopen?
Om het verschil te zien zul je wel een HD ready tv moeten hebben of een goeie projector. Ik heb wel eens een presentatie gezien met een hoge kwaliteit beamer en ik was toch wel behoorlijk onder de indruk: de kwaliteit is echt wel een stuk hoger dan van standaard dvd en komt aardig in de buurt van wat ik de 'bioscoop ervaring' wil noemen.

Mr_Parker
09-01-2006, 22:14
Blu-ray kan diverse beeldkwaliteiten bevatten. Zowel dvd kwaliteit als HD kwaliteit kan erop gezet worden. Hoe hoger de kwaliteit hoe korter de opname capaciteit.

Het is uiteraard de intentie om Blu-ray vooral te gebruiken (net als HD-DVD) om beelden op HD kwaliteit op te slaan.
Om optimaal gebruik te kunnen maken dien je dan natuurlijk ook een HD-ready scherm (of beamer) te gebruiken.
Nu kun je natuurlijk er wil bij bedenken dat het ene scherm natuurlijk het ander niet is, niet alleen de de disc bepaalt de ervaring van kwaliteit ook het scherm waarop het getoond wordt, zoals terecht wordt opgemerkt door Richard.

Je kunt zelf wel indenken dat het kijken naar een 35 mm filmcell in het zonlicht een mindere ervaring is dan naar een 28" tv, hoewel de filmcell meer detail bevat.
Voor normale dvd kwaliteit wordt doorgaans gezegt (door deskundigen) dat een 70cm ongeveer het maximum (optimum) formaat is. Bij grotere formaat schermen worden de beelden te veel opgerekt en gaat daardoor te veel detail verloren. oor diverse software matige ingrepen kan die ervaring tegenwoordig toch wel enigzins verbeterd worden, aamr persoonlijk gebruik ik toch slechts een 24"scherm.

Omgekeerd geldt echter het zelfde. HD beelden komen pas terecht op grote schermen. Op een 19" monitor zie je de details van hd beelden wel erg goed maar wel slechts als je lekker dichtbij zit, niet echt ideaal als tv.
Nu heb ik niet schrikbarend veel ervaring met HD beelden, maar ik kan me zo indenken dat het verhoogde detail van HD juist pas vanaf ongeveer 28" formaat schermen op normale tv kijk afstanden zijn waarde krijgt, hoewel je bij kleinere schermen wel meer detail hebt zal dit door het geringe beeldformaat veelal gaan wegvallen.

Hoe meer detail mogelijk is, hoe moeilijker het overigens het zal worden om een transfer zo optimaal mogelijk te maken. Voor diverse oude films zal dat dan ook een uitdaging zijn.