PDA

Bekijk de volledige versie : Personages als inspiratiebron en voorbeeldfiguur/role model



Swordfighter
25-07-2005, 18:51
Het leek me interessant een onderwerp te hebben over inspirerende personages die je leven beïnvloeden.

Ik had eerder al een thread gemaakt over het vaderfiguur. En waar Guido Orefice gespeeld door Roberto Benigni ook een ware inspiratiebron is op dat gebied voor mij persoonlijk, zijn er veel meer personages naast het specifieke vaderfiguur die kunnen inspireren.

Zo heb ik zelf als kind natuurlijk personages als Luke Skywalker, Spider-Man, Batman(voornamelijk ook door de indrukwekkende Tim Burton film), He-Man, James Bond en tig andere helden als voorbeeldfiguren genomen bijvoorbeeld.

Maar later ben ik ook bijvoorbeeld mede door Jodie Foster's geweldige vertolking van het personage Ellie Arroway in de film Contact erg geïnteresseerd geraakt in sterrenkunde :) De manier hoe Jodie haar karakter Ellie zo enthousiast en gedreven laat overkomen geeft me gewoon een echt een warm gevoel van binnen. Het enthousiasme springt gewoon over. Ook bijvoorbeeld hoe ze die voorbeelden die vroeger als absurd werden verklaard aanhaalt als mensen die een "vliegtuig" maken, waarmee mensen net als vogeltjes kunnen vliegen. Of een raket naar de maan. Puur science fiction, of niet?? :P Hoe dan ook, echt inspirerend! :)

Ik kan me dan ook absoluut voorstellen dat mensen naar aanleiding van een uitstekende vertolking door een acteur of actrice een beroep hebben gekozen als van het desbetreffende personage.
Zo heb je mensen die verpleegkundigen of doktors worden door series als E.R. of zeg een film als Patch Adams of Awakenings(allebei met Robin Williams en de laatste ook nog eens met een wel sublieme Robert De Niro)
Maar je kan natuurlijk ook bij de politie, brandweer, advocatuur of iets anders zijn gegaan mede door idealistische personages.

Natuurlijk heb je ook echt bestaande inspirerende personen die zijn vertolkt als personage zoals bijvoorbeeld Gandhi die perfect is neergezet door Ben Kingsley. Of wat dat betreft ook James Caviezel als Jezus. En ook Ray Charles door Jamie Foxx.

Ik moet hierbij ook eigenlijk ook vermelden dat sommige acteurs of actrices me vaak ook inspireren welk personage ze ook spelen. Zo heb ik het wat de acteurs betreft over Tom Cruise die met geweldige kracht en passie zijn personages tot leven brengt. Maar ook Kevin Spacey is echt zo'n acteur die het haast niet fout kan doen wat mij betreft. Bij de actrices heb ik dat met Jodie Foster die ik al noemde van Contact en ook wel Meryl Streep. Constant geweldige acteerprestaties die je laten inspireren.

Maar hoe dan ook, om terug te komen op het thema van dit onderwerp, welke personages al dan niet gebaseerd op een echte persoon beïnvloeden je leven op zodanige manier dat ze eigenlijk haast als voorbeeldfiguur/role model functioneren en je ook als hem of haar wilt zijn.

Antonio 'Tony' Montana
25-07-2005, 19:26
Tony Montana :twisted:

:D

wolsinkpower
25-07-2005, 19:26
en nu een serieuze onderbouwing erbij ;)?

ga je nu ook de drugshandel in enzo ;)?

Philippe
25-07-2005, 19:55
Heel interessante thread.

Don Johnson als Sonny Crockett in Miami Vice (en de serie in het algemeen) had toch wel enige invloed op de manier waarop mannen zich in de jaren '80 gingen kleden. Misschien niet echt een voorbeeldfiguur maar toch alleszins een stijlicoon dat her en der navolging kreeg.

Zelf vond ik de 80's een geweldige periode waar ik met veel nostalgie/jeugdsentiment naar terugkijk. Uiteraard heeft dat voor een stuk ook te maken met Miami Vice, waarnaar zonder fout altijd wordt verwezen in een overzicht uit die periode.

Alles aan Miami Vice was cool en stijlvol: muziek, kleding, locaties, kleuren, cinematografie, de typische neonverlichting enz... En af en toe merk je dat heel die stylistische opmaak van de serie terugkomt in je kledinggarderobe, interieur, muziekkeuze enz.

Hotse
25-07-2005, 20:00
Vroeger waren The Powerrangers voorbeeldfiguren voor me. Ik ging het nadoen met me vrienden, wat mijn moeder niet zo mooi vond. :P

Herjan
26-07-2005, 09:58
Verhuist naar filmdiscussies. Gaat niet over DVD's namelijk.

Maarten van Krimpen
26-07-2005, 10:22
Lekker cliché, maar voor mij zijn en blijven dat toch altijd de personages van Dawson's Creek.
Het is heel vaak zo dat, wanneer ik ergens mee zit, ik alleen maar naar DC hoef te kijken en je kan er echt vergif op innemen dat een van de karakters iets zegt waar ik iets aan heb, of wat mijn gedachten verwoordt.
Echt super is dat :)

Overigens:
door The Gift ben ik ietsje meer geinteresseerd geraakt in tarot
dankzij Hannibal heb ik een boekje gelezen over Dante

Richard B.
26-07-2005, 10:35
Het is niet echt een 'voorbeeld' maar door 2001: a space odyssey en in mindere mate door Fantasia ben ik geinteresseerd geraakt in klassieke muziek.

Anonymous
26-07-2005, 10:49
Ik denk meer de actiehelden voor mijzelf:
Stallone, Schwarzenegger, Willis :)

Don Vito Corleone
26-07-2005, 14:30
Tyler Durden in fight Club.

steeds als ik fight Club heb gezien kan ik me vinden in een paar van zijn ideeën. Waar maken mensen zich nou druk om? heb je echt merkkleding nodig om een volwaardig mens te zijn? of make-up? Of dure spullen? Nee.

Cyrus the Virus
26-07-2005, 15:24
Lekker cliché, maar voor mij zijn en blijven dat toch altijd de personages van Dawson's Creek.
Het is heel vaak zo dat, wanneer ik ergens mee zit, ik alleen maar naar DC hoef te kijken en je kan er echt vergif op innemen dat een van de karakters iets zegt waar ik iets aan heb, of wat mijn gedachten verwoordt.
Echt super is dat :)
Same here. :)

Maarten van Krimpen
26-07-2005, 15:26
Lekker cliché, maar voor mij zijn en blijven dat toch altijd de personages van Dawson's Creek.
Het is heel vaak zo dat, wanneer ik ergens mee zit, ik alleen maar naar DC hoef te kijken en je kan er echt vergif op innemen dat een van de karakters iets zegt waar ik iets aan heb, of wat mijn gedachten verwoordt.
Echt super is dat :)
Same here. :)

Ik ga ervan uit dat jij niet ouder dan 20 bent? Volgens m'n pa is het echt typisch iets voor jongeren om zich te herkennen in personages van hun favoriete tienerserie.

Cyrus the Virus
26-07-2005, 16:23
Klopt, ik ben 18. En kan me ook vaak vinden in DC situaties. Niet dat ik hetzelfde meemaak ofzoiets, maak kan hun reacties/oplossingen etc. vaak goed begrijpen en snap hun emoties wel. Noem me erg empathisch als je wilt, maar goed. :wink:

Maarten van Krimpen
26-07-2005, 16:31
Domme vraag, maar wat is empatisch?

Cyrus the Virus
26-07-2005, 16:37
em·pa·thie (de ~ (v.))
1 inlevingsvermogen

Dus dat je je goed in andersmans schoenen kan verbeelden. :)

Moet je eigenlijk weten, na het zien van DC, waar ze een extreem grote vocabulair hebben. :wink:

Maar goed, te veel off-topic nu. :roll:

Z-Man
27-07-2005, 09:50
Dawson's Creek kon ik me ook altijd in vinden, maar het is nu alweer jaren geleden dat ik die serie gevolgd heb. Donnie Darko kan ik me op de een of andere manier ook wel in vinden (niet dat ik demonische konijnen uit een andere dimensie zie ofzo :P ) maar in zn kern is het gewoon een coming-of-age film, een speciale wel, I might add.