PDA

Bekijk de volledige versie : Video editen met DVD recorder ?



Liebaart
27-07-2005, 10:39
Is het mogelijk eigen gemaakte video-opnames van de digitale videocamera te editen met een DVD recorder met harde schijf?

Dus eerst de opname laden op de harde schijf van de recorder.
Dan editen door stukjes te knippen, titels tussen te voegen en in en uit te laten faden.
Menuscherm maken.
Vervolgens resultaat branden op DVD.

Eigenlijk dus vermijden dat je op de PC alles moet gaan bewerken. Het gaat hier enkel over basis bewerkingen als knippen, faden, titelschermen en menuschermen toevoegen. Kan dat met zo een recorder?

Heeft iemand daar ervaring mee?

P@trick_DVD
27-07-2005, 13:41
Is het mogelijk eigen gemaakte video-opnames van de digitale videocamera te editen met een DVD recorder met harde schijf?

Dus eerst de opname laden op de harde schijf van de recorder.
Dan editen door stukjes te knippen, titels tussen te voegen en in en uit te laten faden.
Menuscherm maken.
Vervolgens resultaat branden op DVD.

Eigenlijk dus vermijden dat je op de PC alles moet gaan bewerken. Het gaat hier enkel over basis bewerkingen als knippen, faden, titelschermen en menuschermen toevoegen. Kan dat met zo een recorder?

Heeft iemand daar ervaring mee?
Het volgende kan allemaal wel op een DVD-recorder:
- laden op de harde schijf (dvd-recorder moet dan wel beschikken over een i-link (firewire) ingang)
- knippen/samenvoegen
- chapters aanmaken
- titels (allen tekst) aanpassen

Sommige recorders hebben beperkte mogelijkheden om titel/menuschermen te editten (volgens mij kunnen de Toshiba recorders dit). Meestal moet je het doen met de vaste menustructuur die de recorder aanmaakt. Faden heb ik nog nooit gezien. Volgens mij heb je altijd een 'harde las' op een dvd-recorder.

Maar.... op een PC gaat dit allemaal veel simpeler en heb je al snel veel meer mogelijkheden.

Liebaart
27-07-2005, 14:18
Bedankt voor je antwoord.

De reden dat ik van PC weg wil, is dat met een recorder het sneller zou moeten kunnen. Daar gebeurt de omrekening realtime, terwijl een PC eerst moet omrekenen en dan pas kan beginnen branden. Ook de betrouwbaarheid van de gebrande schijf zou hoger moeten liggen bij een DVD recorder.

Dat faden is niet echt nodig, maar zou wel handig zijn...
Zijn er al recorders waar je een paar keuzes betreffende het uitzicht van de menuschermen en titelschermen?

P@trick_DVD
27-07-2005, 22:23
De reden dat ik van PC weg wil, is dat met een recorder het sneller zou moeten kunnen. Daar gebeurt de omrekening realtime, terwijl een PC eerst moet omrekenen en dan pas kan beginnen branden. Ook de betrouwbaarheid van de gebrande schijf zou hoger moeten liggen bij een DVD recorder.
Aangezien de huidige DVD-branders in 5-10 minuten een volledige DVD volbranden vind ik deze vertraging te verwaarlozen. Alleen het encoden kan nog wel eens lang duren. Dit is echter sterk afhankelijk van de snelheid van je PC en de gekozen encoder (b.v. Mainconcept, Ligos, Cinemcraft). Maar... het meeste tijd kost nog altijd het 'video editten' zelf en dit gaat vele malen sneller op een PC als op een DVD-recorder. Een muis en een toestsenbord zijn nu eenmaal veel handiger als een afstandbediening en het overzicht op een PC is ook stukken beter.


Dat faden is niet echt nodig, maar zou wel handig zijn...
Zijn er al recorders waar je een paar keuzes betreffende het uitzicht van de menuschermen en titelschermen?
Meestal kun je wel het indexbeeldje zelf bepalen en de titel. Zoals ik al eerder aangaf heeft Toshiba hier de meeste mogelijkheden. Kijk maar eens hier:
http://www.recordere.dk/links/Goto.asp?ResourceID=595
Vanaf blz. 136 in de file 1221RD-XS34SB_Ope.pdf