PDA

Bekijk de volledige versie : Einde analoge filmrollen in zicht?



Eric van Ballegoie
02-08-2005, 12:03
Einde analoge filmrollen in zicht?



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1887)

deweb
02-08-2005, 12:18
Vorige week (?) was toch gezegd door de hoge heren dat ze mee zouden betalen aan de apparatuur voor bioscopen omdat ze bang waren dat er anders niets van hun plannen terecht zou komen.

Uiteindelijk toch jammer, het einde van 36mm filmstrookjes...:nostalgisch:

Profiban
02-08-2005, 12:55
Vergeet ook ff niet het gigantische voordeel van onveranderende beeldkwaliteit. Op een filmrol zie je naar verloop van tijd duidelijk kwaliteitsverlies (haren/krasjes/enz). Met digitaal heb je dit niet. De kwaliteit blijft hetzelfde. 8)

Ik heb het zelf mogen zien. De 1ste keer Star Wars III in Antwerpen gezien (digitaal) en de 2de keer in Roosendaal. Het verschil was gigantisch!

SuperDre
02-08-2005, 18:43
Tja, toch lullig als dadelijk grote bioskoop ketens zeggen dat ze voorlopig niet op digitaal over gaan en dus toch gewoon de film aangeleverd willen hebben op rollen.. Want een filmmaker kan wel zeggen dat hij geen bioskoopeigenaar is, maarja je wilt toch wel dat je film vertoond wordt.. Kijk dat over een jaar of 10 'niets' meer op rol geleverd wordt kan ik me voorstellen, maar niet binnen 1 of 2 jaar..

Marc Raps
02-08-2005, 20:54
Waarom moet 't doek vervangen worden?

Ron kars
02-08-2005, 22:29
Vorige week (?) was toch gezegd door de hoge heren dat ze mee zouden betalen aan de apparatuur voor bioscopen omdat ze bang waren dat er anders niets van hun plannen terecht zou komen.

Uiteindelijk toch jammer, het einde van 36mm filmstrookjes...:nostalgisch:

35 mm btw :wink:

Ik hoop dat dit plan doorgaat, het nis echt een grote verbetering, en hoewel de investering in apparatuur duur is, dit word ruimschoots bespaard in de "draaikosten".

Richard B.
02-08-2005, 23:13
Ik hoop dat dit plan doorgaat, het nis echt een grote verbetering, en hoewel de investering in apparatuur duur is, dit word ruimschoots bespaard in de "draaikosten".
Ik ben geen expert op het gebied van bioscoop-exploitatie maar ik vraag me af of de bioscopen er wel zoveel (financieel) voordeel van hebben. Een expoitant betaald toch een deel van de omzet aan de distributeur? Zij hebben niet direct te maken met de kosten van de aanlevering van films en als de distributeurs hun tarieven niet verlagen dan hebben ze er geen voordeel van en enkel nadeel (vanwege de enorme investeringen die de migratie met zich meebrengt).

Ik denk dus dat het niet zo'n vaart zal lopen. Het geld wat er gemoeid is met het overgaan naar digitale projectie is geen kattepis en het zal voor de exploitanten toch echt aantrekkelijk gemaakt moeten worden. :?

Luud Smits
02-08-2005, 23:33
Ik ben sinds 17 jaar werkzaam in de bioscoopexploitatie. Als bioscoop wil je (niet aleen uit concurrentie oogpunt) gewoon de best mogelijke kwaliteit bieden. Op dit moment is dat Digitale Projectie.
Het is echter een investering waar je U tegen zegt.
Qua investering praat je over een bedrag van zo'n 240.000,= per projector.
Als je weet dat er van een gemiddeld bioscoopkaartje van 7,00 euro zo'n 3,00 naar de filmdistributeur gaat en dat je ook nog je personeel, pand en alle vaste/variabele kosten moet betalen, kun je je voorstellen dat zo'n investering zich niet direct terugverdient.
En dan heb je nog maar 1 zaal voorzien.... dus vermenigvuldig nog maar een keer met 5 of 7.

Het is niet te doen als exploitanten alleen opdraaien voor de kosten van nieuwe ontwikkelingen, het belang van de distributeurs is net zo groot. De kosten van een digitale kopie liggen stukken lager dan de huidigefilmkopie en de kopie is eindeloos te gebruiken.
Momenteel zijn we aan het testen met digitale projectie maar het is duidelijk dat de Nederlandse Filmverhuurders er nog niet allemaal klaar voor zijn.
Episode III, Sin City, Madagascar waren/zijn digitaal te zien en toen was de koek voorlopig weer op.

Digital is prachtig, maar zolang alle (film)neuzen niet dezelfde kant op staan lijkt 35 mm de komende 10 jaar nog in zeker 90% van de theaters de boventoon te voeren.

En dat is niet alleen jammer voor vooruitstrevende exploitanten, maar zeker ook voor het publiek, die binnenkort met Blu-ray of HD DVD de superieure digitale films wel thuis op hun HD installatie kunnen bekijken maar nog niet in de bios.

SuperDre
03-08-2005, 08:30
Digital is prachtig, maar zolang alle (film)neuzen niet dezelfde kant op staan lijkt 35 mm de komende 10 jaar nog in zeker 90% van de theaters de boventoon te voeren.

En dat is niet alleen jammer voor vooruitstrevende exploitanten, maar zeker ook voor het publiek, die binnenkort met Blu-ray of HD DVD de superieure digitale films wel thuis op hun HD installatie kunnen bekijken maar nog niet in de bios.

Nou, sorry hoor, maar ik vind tot nu toe nog steeds een groot verschil tussen in de bios zitten of thuis op de bank zitten.. (Uitgezonderd die paar mensen die ook echt thuis een complete bios hebben gemaakt met een geweldige projector (en die zijn er nog steeds niet denderend veel behalve in de hogere klasse))..
Het is vaak niet alleen de kwaliteit van het beeld die het em doet, maar ook de sfeer.. En dan nog voordat er bij de gemiddelde burger een HD installatie (dus Beeld en geluid) in de huiskamer staat zijn we al weer 10 jaar verder..

Ron kars
03-08-2005, 10:10
Digital is prachtig, maar zolang alle (film)neuzen niet dezelfde kant op staan lijkt 35 mm de komende 10 jaar nog in zeker 90% van de theaters de boventoon te voeren.

En dat is niet alleen jammer voor vooruitstrevende exploitanten, maar zeker ook voor het publiek, die binnenkort met Blu-ray of HD DVD de superieure digitale films wel thuis op hun HD installatie kunnen bekijken maar nog niet in de bios.

Nou, sorry hoor, maar ik vind tot nu toe nog steeds een groot verschil tussen in de bios zitten of thuis op de bank zitten.. (Uitgezonderd die paar mensen die ook echt thuis een complete bios hebben gemaakt met een geweldige projector (en die zijn er nog steeds niet denderend veel behalve in de hogere klasse))..
Het is vaak niet alleen de kwaliteit van het beeld die het em doet, maar ook de sfeer.. En dan nog voordat er bij de gemiddelde burger een HD installatie (dus Beeld en geluid) in de huiskamer staat zijn we al weer 10 jaar verder..

Bioscoop gaat grtendeels om de sfeer, maar ook een gedeelte om een grootte van het scherm en een kwaliteit te leveren die je thuis niet hebt, of die alleen voor de rijken der aarde weggelegd is. maar de technologie ontwikkelt zich nu zo snel dat eind dit jaar betere kwaliteit dan bioscoop-vertoning voor consumenten beschikbaar is in de vorm van HD. De bioscopen zullen denk ik tegen die tijd (als het aanslaat) over MOETEN stappen op HD om het hoofd boven water te houden.

SuperDre
03-08-2005, 12:44
Bioscoop gaat grtendeels om de sfeer, maar ook een gedeelte om een grootte van het scherm en een kwaliteit te leveren die je thuis niet hebt, of die alleen voor de rijken der aarde weggelegd is. maar de technologie ontwikkelt zich nu zo snel dat eind dit jaar betere kwaliteit dan bioscoop-vertoning voor consumenten beschikbaar is in de vorm van HD. De bioscopen zullen denk ik tegen die tijd (als het aanslaat) over MOETEN stappen op HD om het hoofd boven water te houden.

Nou, MOETEN? vind ik erg overdreven, en waarom? omdat die HD wel voor consumenten is, maar de prijzen van zo'n HD consument projector toch wel erg prijzig is voor de gemiddelde consument.. tevens is een gemiddelde consument helemaal niet geinteresseerd in een projector omdat die dingen nu eenmaal best duur zijn (beeld je nu even in in een gewone consument en niet in de dvd.nler die natuurlijk wel zoveel geld uit wil geven).. Een gemiddelde consument zit helemaal niet eens te wachten op een HD projector/tv, die wil gewoon graat een fatsoenlijke tv die jaren mee gaat en ook niet duur is..
Maarja 'wij' als 'echte' filmliefhebbers willen natuurlijk wel zo'n projector en kunnen ons natuurlijk niet indenken dat een gemiddeld persoon het helemaal niet eens interesseert.. komop zeg een film kijken op een 4:3 50cm tv zonder ook maar enige vorm van audiosysteem ahhhhhhhhhhhhhhhh, maar een gemiddelde consument die vind dat meer dan genoeg, zolang ze maar kunnen kijken en het niet teveel geld kost.. (rare mensen die lui zeg.. pffffff...) dat is ook vaak de reden waarom we toch nog regelmatig van die matige dvd's zien, de gemiddelde consument koopt die toch wel...

patrick_h
03-08-2005, 15:24
Ik vraag me af of de genoemde filmmakers wel echt die digitale projectie omarmen zoals gesteld wordt; Robert Rodriguez heb ik heel vaak gehoord over het voordeel van films _maken_ met digital video, maar nooit over het gemak van digitale projectie.

Ikzelf ben momenteel nog niet onder de indruk van digitale projectie. 06/05 eerder dit jaar vond ik er goed uitzien, maar dat was in een zaal voor 100 man. De laatste keer - alweer een tijdje geldeden - dat ik in een van de grote zalen van Kinepolis een digitale projectie zag besloot ik om toch voor 35mm te kiezen zolang ik de keuze heb.

Mathieu Ghekiere
04-08-2005, 10:10
Bioscoop gaat grtendeels om de sfeer, maar ook een gedeelte om een grootte van het scherm en een kwaliteit te leveren die je thuis niet hebt, of die alleen voor de rijken der aarde weggelegd is. maar de technologie ontwikkelt zich nu zo snel dat eind dit jaar betere kwaliteit dan bioscoop-vertoning voor consumenten beschikbaar is in de vorm van HD. De bioscopen zullen denk ik tegen die tijd (als het aanslaat) over MOETEN stappen op HD om het hoofd boven water te houden.

Nou, MOETEN? vind ik erg overdreven, en waarom? omdat die HD wel voor consumenten is, maar de prijzen van zo'n HD consument projector toch wel erg prijzig is voor de gemiddelde consument.. tevens is een gemiddelde consument helemaal niet geinteresseerd in een projector omdat die dingen nu eenmaal best duur zijn (beeld je nu even in in een gewone consument en niet in de dvd.nler die natuurlijk wel zoveel geld uit wil geven).. Een gemiddelde consument zit helemaal niet eens te wachten op een HD projector/tv, die wil gewoon graat een fatsoenlijke tv die jaren mee gaat en ook niet duur is..
Maarja 'wij' als 'echte' filmliefhebbers willen natuurlijk wel zo'n projector en kunnen ons natuurlijk niet indenken dat een gemiddeld persoon het helemaal niet eens interesseert.. komop zeg een film kijken op een 4:3 50cm tv zonder ook maar enige vorm van audiosysteem ahhhhhhhhhhhhhhhh, maar een gemiddelde consument die vind dat meer dan genoeg, zolang ze maar kunnen kijken en het niet teveel geld kost.. (rare mensen die lui zeg.. pffffff...) dat is ook vaak de reden waarom we toch nog regelmatig van die matige dvd's zien, de gemiddelde consument koopt die toch wel...

Ben ik het wel mee eens, de 'normale' mens wil gewoon een film zien, niks meer, niks minder. Niet iedereen wil een grote televisie, laat staan een projector. Veel mensen zijn zelfs niet geïnteresseerd in special edition dvd's.
Het is wél zo natuurlijk dat de kleine home cinema setjes die je in de supermarkten kan kopen steeds goedkoper worden en ik wel denk dat veel 'normale' (grappig om het zo uit te drukken) mensen wel zullen zeggen dat dit voldoende is om toch al wat minder naar de cinema te gaan.

Nuja, als Luud hier de prijzen vermeldt van die projectors... dan snap ik wel hoe de bioscoopeigenaars niet meteen happig zijn om te wisselen aangezien de meeste mensen die naar de cinema gaan niet gaan om de digitale projectie, maar gewoon om een film in de cinema te zien met het groot scherm en mooi geluid.
Zij kijken niet zo technisch naar het beeld en zo.

SuperDre
07-08-2005, 04:59
Ik heb Star Wars Ep. 3 gezien in digitale projectie (in Metropolis), en was toch erg onder de indruk van de beeldkwaliteit. De kleuren spatten van het scherm, en de typische verschijnselen van celluloid zoals stofdeeltjes en markeringen ('sigarette burns'?) zijn uiteraard volledig afwezig.

Heel af en toe was de pixelstructuur enigzins te zien, maar (imho) nooit storend.

Nou, ik heb SW3 gewoon in de normale pathe in helmond gezien, en heb daar ook geen stofdeeltjes of die markeringen gezien, en die pathe heeft nog geen digitale projectie..

SuperDre
07-08-2005, 15:40
Mooi toch? Ik woon overigens op loopafstand van Pathé Helmond ;), maar ik ben nog nooit echt onder de indruk geweest van filmpresentaties daar. Er is bijna altijd wat mis initieel (projectie te hoog/laag of onscherp) en het geluid is vaak wat hard (qua klank dan).

daar heb je wel gelijk in ja, 1 van de dingen die mij het meest stoort is dat ik vaak een spiegeling van de lamp van de projector op het beeld zie.. (kleine spot, maar toch irritant)..

Marble
15-08-2005, 01:04
Mooi toch? Ik woon overigens op loopafstand van Pathé Helmond ;), maar ik ben nog nooit echt onder de indruk geweest van filmpresentaties daar. Er is bijna altijd wat mis initieel (projectie te hoog/laag of onscherp) en het geluid is vaak wat hard (qua klank dan).

Ik kom ook vaak in Pathé Helmond. Erg gezellig daar!
Projectie te hoog/ te laag zie ik niet vaak in Helmond. Bij de trailers wel, maar dat wordt meestal wel snel gecorrigeerd. Maar vind je dat de ondertiteling helemaal onderaan moet staan of een stukje erboven?
Dat is bij mensen nogal verschillend.
Het scherp stellen van een film is ook zoiets. Veel mensen kijken naar de ondertiteling of deze scherp is. Maar die wordt er later op gemaakt en is bijna nooit even scherp te krijgen als de film.
Ik vind het fijner als de film scherp is. De ondertiteling hoeft niet op zijn scherpst. Maar dat is ook weer smaak natuurlijk.
Ik ben het met je eens dat het geluid bij sommige films te hard staat. De stemmen uit de center-speaker zijn in verhouding dan erg zacht. Maar dat is ook weer per film verschillend.