PDA

Bekijk de volledige versie : Regio 1 DVD wisselt tussen kleur en zwart/wit



Guest-06
20-02-2002, 17:32
Ik heb mijn DVD speler (Yamaha DVD-S520 regiovrij) via S-VHS aangesloten op mijn 9 jaar oude Sony TV.
Dat ding is dus een PAL TV, dus alles op PAL ingesteld.

Regio 2 films afspelen gaat prima.

Nu speelde ik laatst een regio 1 film en het beeld wisselde steeds tussen kleur en zwart/wit, errug irritant.
Voornamelijk op het moment dat de (US) ondertiteling af werd gebeeld ging het beeld naar zwart/wit.

Het probleem speelt echter pas na 15 minuten, als de TV warm is dus.

Maar ... en nu komt het vreemde.
Als ik in de DVD speler in het menu opgeef dat mijn TV NTSC is (ik probeer ook wel eens wat geks), dan worden alle films perfect afgespeeld en is het beeld zelfs een ietsie pietsie scherper.

Iemand hier een verklaring voor ?

Nathan Strik
20-02-2002, 17:45
Ja, da´s makkie. Regio 1 DVD´s zijn allemaal NTSC... dus vandaar...

Guest-06
20-02-2002, 18:13
Ja maar alsik instel dat ik een PAL TV heb, en die heb ik, dan moet de DVD speler (volgens de handleiding) elk signaal omzetten naar PAL.
Hoe verklaar je anders dat ik regio 2 films nu ook kan afspelen terwijll de DVD speler op NTSC staat ?

Nathan Strik
20-02-2002, 18:25
Ja maar alsik instel dat ik een PAL TV heb, en die heb ik, dan moet de DVD speler (volgens de handleiding) elk signaal omzetten naar PAL.
Hoe verklaar je anders dat ik regio 2 films nu ook kan afspelen terwijll de DVD speler op NTSC staat ? Ik denk dat je speler als hij op PAL staat het NTSC signaal converteert naar een (pseudo) PAL signaal. Het kan zijn dat je TV dit signaal minder goed aankan dan een puur NTSC signaal.
Het blijft natuurlijk vreemd, maar lijkt mij een vrij logische verklaring.

Guest-06
21-02-2002, 00:35
Ik kan helemaal met je meegaan, maar de specs van mijn TV geven toch echt aan dat deze geen NTSC aan kan.
Bovendien krijg ik bij de PAL setting op de DVD speler pas problemen zodra de TV warm is.

Alex van den Berg
21-02-2002, 00:52
Maar ... en nu komt het vreemde.
Als ik in de DVD speler in het menu opgeef dat mijn TV NTSC is (ik probeer ook wel eens wat geks), dan worden alle films perfect afgespeeld en is het beeld zelfs een ietsie pietsie scherper.

Iemand hier een verklaring voor ? Klinkt allemaal inderdaad erg vreemd... Ik heb er dan ook geen verklaring voor...
Maar goed... In het speler menu instellen dat je een NTSC TV hebt, lost het probleem op? Gewoon zo instellen en niets aan je TV laten merken! :D

Nathan Strik
21-02-2002, 13:12
Ik zou me ook niet zo druk maken en gewoon doorgaan met DVD-tjes kijken. Het blijft raar, maar techniek IS raar... :D

Happy viewing!!!

Guest-06
22-02-2002, 00:54
Ik wist dat er een nadeel was, en nu heb ik um.
Heb ik foto's op een Video CD gezet, worden ze op de NTSC setting horizontaal uitgerekt en op de PAL setting niet.
Moet ik toch weer omschakelen.
Zucht ...

Guest-06
28-02-2002, 19:31
Ik heb um door.
Na weer 5 verhuisdozen te hebben uitgepakt, ben ik op de handleiding van mijn TV gestuit.
En wat blijkt ?
Mijn 9 jaar oude Sonytje kan PAL, NTSC en SECAM aan !!!
Dus dattie het doet als ik de DVD speler op NTSC zet moge duidelijk zijn.

Nu nog de kwaliteits verandering als ik PAL instel op de DVD speler.
Yamaha wist mij te vertellen dat de DVD speler geen echt PAL signaal afgeeft, maar PAL 60 en dat sommige PAL TV's daar niet echt iets goeds van kunnen bakken.

jboemaars
04-03-2002, 15:34
Als hij nog steeds stoort, kun je proberen of hij het beter doet met een scartkabel die volledig bedraad is. Op de playstation werkt het ook alleen via een scartkabel en niet via de chinch aansluitingen.

Nathan Strik
04-03-2002, 23:21
Als hij nog steeds stoort, kun je proberen of hij het beter doet met een scartkabel die volledig bedraad is. Op de playstation werkt het ook alleen via een scartkabel en niet via de chinch aansluitingen. Ik heb op mijn PS-2 een keurig netjes NTSC signaal, ook via een tulpstekker... het ligt dus aan hoe je TV met dit signaal om gaat.
Mijn Sony breedbeeld TV heeft er dus geen problemen mee, WEL is het zo dat via een volledig bedrade Scart (RGB-Scart) meer TV´s dit signaal kunnen verwerken.
Dus het kan wel via tulp, alleen bij Scart werkt het op meer TV´s...

Guest-06
05-03-2002, 00:11
Ik gebruik geen tulp en ook geen scart, ik gebruik de S-VHS aansluiting.
Da's toch echt een stuk beter.
Het beste schijnt composite te zijn, maar dan moet ik de kabel aan de voorkant van de TV prikken en dat zie ik niet zitten.

Nathan Strik
05-03-2002, 17:35
Het beste schijnt composite te zijn, maar dan moet ik de kabel aan de voorkant van de TV prikken en dat zie ik niet zitten. Composite is dus het SLECHTSTE... S-Video is al een stuk beter en de allerbeste kwaliteit krijg je met een RGB signaal via Scart.

Guest-06
05-03-2002, 22:28
Ik had het fout, volgens het boekje van mijn DVD speler is dit de volgorde van best naar slechtst :
- Component video
- S-Video
- Composite video
- Scart

Nathan Strik
06-03-2002, 14:24
Ik had het fout, volgens het boekje van mijn DVD speler is dit de volgorde van best naar slechtst :
- Component video
- S-Video
- Composite video
- Scart Op zich klopt dat lijstje wel... alleen onder "component video" wordt ook wel een RGB signaal verstaan. Dat Scart op de laatste plaats staat geld alleen bij een NIET-RGB signaal dus.... met RGB (oftewel component) heb je dus de best mogelijke kwaliteit...
Geloof me, als je de loeischerpe kwaliteit van RGB hebt gezien, wil je nooit meer terug.

Guest-06
06-03-2002, 14:33
En als je mijn 9 jaar oude Trinitron buis hebt gezien, dan wil je nooit meer bij mij langskomen.
:D