PDA

Bekijk de volledige versie : Before Sunrise ( 1995 )



Paul_Knoop
06-08-2005, 14:32
Zojuist deze film gekeken met Julie Delpy & Ethan Hawke, en vond het echt een geweldige film.

Ik zag dat er nog geen thread over was, dus bij deze...

Als je is een keer wat nieuws wil zien en je weet niet wat...Before Sunrise :)

En voor de mensen die hem al gezien hebben.., weet iemand misschien welk nummer er word afgespeeld als ze samen in een hokje staan te luisteren naar een lp :?:

Overigens is er ook nog een vervolg uit 2004: Before Sunset..
Deze film ga ik vanavond kijken en heb dan ook maar alvast gelijk een poll erbij gemaakt..welke vinden jullie beter?

Mathieu Ghekiere
06-08-2005, 14:50
Ik vond de eerste de beste, omdat ik hem het meest genietbaar vond, maar de 2de moet je ook zeker zien. Hij lijkt gewoon wat minder charmant, maar dat is ook deel van de opzet, de 2de film is eigenlijk veel volwassener, en het scenario ook, en dat past erg mooi bij het onderwerp.

Maar ik koos toch de eerste film boven de 2de, maar de 2de loopt echt niet ver achter de eerste. Allezja, dat is mijn mening, volgens imdb vinden de meeste mensen de 2de beter, en dat is ook erg begrijpelijk.

Richard B.
06-08-2005, 14:52
Before Sunset heb ik nog niet gezien maar Before Sunrise is geweldig. Een van m'n favoriete films van de jaren 90. (y)

Is Before Sunset al uit op dvd hier in Nederland? Ik heb eigenlijk wel zin om hem te zien.

Paul_Knoop
06-08-2005, 14:54
7 september volgens ro-disc :wink:

before sunrise is nu bij ro-disc 9,99

deweb
06-08-2005, 19:29
Dit zijn toch die films waarbij [spoiler:4d4e507903]een romance ontstaat tussen een schrijver en een .... , die afscheid nemen in deel 1 en elkaar vervolgens in deel 2 weer in Parijs ontmoeten waar ze een wandeling maken en bijpraten?[/spoiler:4d4e507903]

Of zijn dat andere films?

Mathieu Ghekiere
06-08-2005, 19:53
Dit zijn toch die films waarbij [spoiler:b1934d4ccb]een romance ontstaat tussen een schrijver en een .... , die afscheid nemen in deel 1 en elkaar vervolgens in deel 2 weer in Parijs ontmoeten waar ze een wandeling maken en bijpraten?[/spoiler:b1934d4ccb]

Of zijn dat andere films?

Dat zijn ze, maar probeer misschien wel spoilertags in je post te zetten.
Of overdrijf ik, en moet ik er vanuit gaan dat iedereen die deze thread leest ze al beiden gezien heeft?
Nuja, dat zijn ze :wink:

Paul_Knoop
07-08-2005, 00:49
spoilertags zijn toch het beste denk ik :wink:

deweb
07-08-2005, 15:23
Gedaan. Bedankt voor het antwoord.

Eens zien dat ik before sunrise ergens te pakken krijg (bij voorkeur in de videotheek).

Grt. Deweb

MiguelTegen
07-08-2005, 23:14
En voor de mensen die hem al gezien hebben.., weet iemand misschien welk nummer er word afgespeeld als ze samen in een hokje staan te luisteren naar een lp :?:



Dat nummer is van Kath Bloom en heet Come Here. Het staat ook op de soundtrack.

Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor Sunrise. Ik zag die film een jaar of zeven per toeval op de belgische teevee. Meteen gegrepen door de geweldige dialogen tussen de twee hoofdpersonen. Geen zoetsappig gevoos, geen overromantische toeren. Nee, gewoon normale onderwerpen waar elke twintiger mee bezig is. Enigszins realistisch dus, maar wel in die sprookjesachtige omgeving (Wenen). Sindsdien gewoonweg één van de all-time favourites in huize Tegen. Het was zelfs m'n allereerste regio 1 dvd...

Het einde van Sunrise heeft me al die jaren bezig gehouden. Toen ik per toeval op ain't it cool news twee jaar terug las dat er een vervolg gemaakt werd, was mijn eerste reactie sceptisch. Een vervolg betekent dat ze elkaar toch weer ontmoeten en daarmee is de magie van de eerste film weg, zo dacht ik. Toen ik de motivatie erachter las werd ik al iets minder sceptisch. Grappig waren de eerste foto's die ik zag. geschoten in de boekenwinkel in parijs waar ik enkele maanden daarvoor zelf toevallig nog had staan snuffelen. My kind of place.

Vorig jaar juni heb ik de film in Berlijn gezien en 2 weken daarna nogmaals in Wenen (of all places! het prachtige toneel van Sunrise), want in nederland duurde het zoals gebruikelijk met goede films, een eeuwigheid alvorens die hier in (beperkte) roulatie ging.

Alle bedenkingen waren voor niets geweest. Prachtige film. Alles klopt er aan. Het spel van delpy en hawke is weer geweldig, de dialogen zijn mooi en de opbouw van de film vind ik erg sterk. De climax [spoiler:2781fca4c5]in de het autobusje[/spoiler:2781fca4c5] en het daaropvolgende einde waren geweldig. Weer zo'n slot dat je bezig houdt en waar je zelf weer mee aan de haal kunt gaan. Tenminste, tot de volgende film over 7 (?) jaar uitkomt (het idee was er iig. om nog een film te maken en ik hoop vurig dat ze daar echt een paar jaar mee wachten.)

Paul_Knoop
07-08-2005, 23:40
ik moet je ten eerste bedanken voor de naam van het nummer Miguel, en ik kan uit je relaas merken dat jij er net zo door gegrepen was als ik :)

Ik begon de film gewoon blanco en ik was na de eerste 3 minuten verkocht, ze beginnen te praten tegen elkaar en het zijn inderdaad gewoon onderwerpen waar je binding mee hebt, en het wordt ook zo natuurlijk gebracht..verbaasde me echt dat er gewoon nog films zijn die het puur van het acteren moeten hebben en het dan toch voor elkaar krijgen je zo erg te boeien..

Persoonlijk heb ik daar meer respect voor dan een film als War Of The Worlds, die gewoon alleen met special effects je aan het scherm gekluisterd probeert te houden..

Helaas is het er niet meer van gekomen die bewuste avond ook Before Sunset te kijken, maar eigenlijk wil ik het ook weer even uitstellen omdat het me ook weer een geweldige film lijkt... :wink:

In ieder geval heel leuk om te horen dat iemand anders er ook weg van is :) en als je nog een tip hebt voor een goede film die niet zo bekend is ( althans, before sunrise zei mij niet echt veel, maar ik denk de meesten niet ) dan moet je het me maar laten weten :wink:

Drexl
10-08-2005, 13:45
Ik kan jullie alleen maar bijtreden. Ik zag de films - erg genoeg - out of order. Eerst Before Sunset tijdens het Filmfestival van Gent en later Before Sunrise op de televisie. Ik moet de films nog op dvd aanschaffen maar dat gebeurt binnenkort.

Ik was aanvankelijk niet zo weg van Sunset; vond het goed zonder meer, maar na het bekijken van Sunrise ben ik verkocht. Nu wil ik de films natuurlijk in de juiste volgorde bekijken.

Nooit gedacht dat ik deze films, waarin [spoiler:12d4da9cad] twee acteurs over dagdagelijkse dingen praten [/spoiler:12d4da9cad], zo sterk zou vinden.

Die Richard Linklater bewijst steeds opnieuw een uitstekend regisseur te zijn die zowel het lichtere, meer commerciële (maar daarom zeker niet minderwaardige!) als het inhoudelijk sterkere werk onder de knie heeft.

MiguelTegen
10-08-2005, 17:03
Ik ben een fan van Linklater's films. Dazed & Confused bijvoorbeeld, maar vooral ook Waking Life (http://www.imdb.com/title/tt0243017/). Prachtige animatie-film (met zelfs een bijrol voor jesse en celine)... De regio 2 dvd-versie is 'kaal', maar de regio 1 staat vol met extra's. Een aanrader!

Paul_Knoop
10-08-2005, 23:56
ik ga maar is op zoek naar waking life.. lijkt me wel wat :wink:

Reinbo
11-08-2005, 17:46
Ik heb alleen before senrise gezien: een ongeloofelijk vervelende leuterfilm met twee totaal oninteressante hoofdpersonen. Geen enkele behoefte in deel 2

Mathieu Ghekiere
11-08-2005, 17:51
Reinbo, ik mag geen oordeel over je vellen natuurlijk, maar allezja, als je de film bekeek, wist je niet op voorhand dat je een film zou krijgen over 2 mensen die een urenhalf praten tegen elkaar, zonder enige grote actiescene of groots drama ofzo?
(Opnieuw: het is niet bedoeld als oordeel, ik wou het gewoon even vragen)

Daniël V.
12-08-2005, 10:59
Kun je bij ro-disc alleen met creditcard betalen? Ik zag de film daar nog in de aanbieding staan voor 9,99.

Reinbo
12-08-2005, 11:06
Reinbo, ik mag geen oordeel over je vellen natuurlijk, maar allezja, als je de film bekeek, wist je niet op voorhand dat je een film zou krijgen over 2 mensen die een urenhalf praten tegen elkaar, zonder enige grote actiescene of groots drama ofzo?
(Opnieuw: het is niet bedoeld als oordeel, ik wou het gewoon even vragen)
Ja, maar ik wist niet dat het zo clichematig zou zijn: Romatisch Wenen met aan lager wal geraakte kunstenaar, waarzegster, interlectuelen in cafe, straatmuzikanten, kortom, alles wat ik tijdens mijn vakanties probeer te ontlopen.
Daarbij lieten de personages (Semi leuke amerikaanse student ontmoet cliche francaise) mij volledig koud. Het kon me gewoon totaal niet boeien....

Paul_Knoop
12-08-2005, 11:43
ja, dat is jou mening natuurlijk, maar ik moet je zeggen dat ik normaal ook niet weg ben van clichématige romantische films, maar dat vond ik bij deze film juist totaal niet..

De manier waarop ze met elkaar praten en waar ze het over hebben is allemaal zo natuurlijk gebracht, dat het mij bleef boeien..

Mathieu Ghekiere
12-08-2005, 13:00
Reinbo, ik mag geen oordeel over je vellen natuurlijk, maar allezja, als je de film bekeek, wist je niet op voorhand dat je een film zou krijgen over 2 mensen die een urenhalf praten tegen elkaar, zonder enige grote actiescene of groots drama ofzo?
(Opnieuw: het is niet bedoeld als oordeel, ik wou het gewoon even vragen)
Ja, maar ik wist niet dat het zo clichematig zou zijn: Romatisch Wenen met aan lager wal geraakte kunstenaar, waarzegster, interlectuelen in cafe, straatmuzikanten, kortom, alles wat ik tijdens mijn vakanties probeer te ontlopen.
Daarbij lieten de personages (Semi leuke amerikaanse student ontmoet cliche francaise) mij volledig koud. Het kon me gewoon totaal niet boeien....

Ow oké, daar is mijn vraag mee beantwoord.
Ik vond het zelf compleet niet de standaard-romantische film doordat het nergens echt sentimenteel werd en door het erg mooie originele einde.
Ook geen zoetsappige score op de achtergrond.