PDA

Bekijk de volledige versie : Jarhead (2005)



jan_tran
10-08-2005, 20:06
De nieuwste film van Sam Mendes, regisseur van Road to Perdition en American Beauty. Cast bestaat onder andere uit Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx, Chris Cooper en Peters Sarsgaard. Komt uit in November in Amerika en in Nederland komt die pas in Januari uit. Word zonder twijfel wel een topper na wat positieve test-screenings reacties die ik gelezen heb.

Plot

Verfilming van de gelijknamige bestseller van militair Anthony Swofford over zijn ervaringen tijdens de Golfoorlog. Jarhead volgt 'Swoff' (Gyllenhaal) gedurende zes maanden in de brandende woestijn. Hier moet hij zich samen met zijn collega-mariniers, gek van angst en verveling, staande weten te houden in een land dat ze niet begrijpen, tegen een vijand die ze niet kunnen zien en strijdend voor een zaak die ze niet volledig kunnen bevatten.

Poster
http://img5.imageshack.us/img5/8177/jarhead9hu.jpg

Seth__Gekko
11-08-2005, 09:04
Laat maar komen, goede cast, lekker plot.

David L.
11-08-2005, 09:08
Goede cast, goede regisseur en zeer interessant verhaal....ik ben erg benieuwd! 8)
En damn :shock: zonder twijfel één van de stoerste posters van het jaar! 8)

Seth__Gekko
11-08-2005, 09:31
Goede cast, goede regisseur en zeer interessant verhaal....ik ben erg benieuwd! 8)
En damn :shock: zonder twijfel één van de stoerste posters van het jaar! 8)Hihi welcome to the suck :lol:

spielberg_rules
11-08-2005, 12:04
Sam Mendes kan voor mij echt niks meer fout doen na 2 schitterende films, die totaal van elkaar verschilden. En nu weer iets helemaal anders, heerlijk gewoon. Ik ben vooral benieuwd naar het feit hoe Mendes cameragenie Conrad L. Hall heeft vervangen, want deze genie was verantwoordelijk voor de schitterende look in Mendes' vorige films, maar is jammer genoeg overleden.
De cast ziet er ook goed uit en het scenario belooft veel met een dergelijke tagline en een dergelijk interessant en actueel onderwerp.
Eén van de leuke dingen van de cineast Mendes voor onze generatie is dat we zijn carrière van meet af aan kunnen volgen. Mendes is één van de meest beloftevolle cineasten en we kunnen kijken en volgen of hij zal uitgroeien tot 'één der groten' (wat er wel op begint te lijken). Mendes staat al op mijn lijstje favoriete cineasten en ik hoop dat deze film zijn prille godenstatus weer bevestigt. Dit wordt aftellen...

spielberg_rules
12-08-2005, 15:01
Toen Conrad L Hall de Oscar voor beste cinematografie ontving voor American Beauty, vergeleek hij Sam Mendes, op uiterlijk vlak en als filmmaker, met Orson Welles. Na het zien van de trailer van 'Jarhead' ga ik hem bijna nog geloven ook. Ik vind het een geniale trailer: hij verklapt heel weinig en toch zie je hele sterke beelden. Ik kan echt niet meer wachten om deze film te zien, en in Amerika wordt de film nog dit jaar uitgebracht (November 2005). Wat is dit een sterk Oscarjaar aan het worden. Als de film zo geniaal wordt als de trailer er uit ziet, twijfel ik niet meer aan Mendes' genialiteit, en hij is nu al één van mijn favoriete cineasten. Geweldig ook dat hij weer iets helemaal anders uitprobeert. Hopelijk wordt deze film met zijn cast en crew een echte topper.

Trailer:

http://movies.yahoo.com/feature/jarhead.html

Le-Fab
12-08-2005, 19:03
gatver muziek van kanye west in een oorlogs film
dat verzin je toch niet

Darko
12-08-2005, 20:06
Ja de muziek (op die van het begin na dan) in de trailer is niet te pruimen.
Ik ben erg benieuwd naar de film. Jake Gyllenhaal vind ik wel een goeie acteur. Tot nu toe nog geen slechte film gezien van hem.

Deze ziet er gaaf uit. Jammer dat ie pas in januari hier komt...

spielberg_rules
12-08-2005, 20:22
Ja de muziek (op de van het begin na dan) in de trailer is niet te pruimen.
Ik ben erg benieuwd naar de film. Jake Gyllenhaal vind ik wel een goeie acteur. Tot nu toe nog geen slechte film gezien van hem.

Deze ziet er gaaf uit. Jammer dat ie pas in januari hier komt...

Volgens mij is dit juist de bedoeling nee? De trailer kwam bij mij nogal kritisch, cynisch en ironisch over. Zou de muziek daarom niet opzettelijk zo zijn gekozen?

Darko
12-08-2005, 20:41
Ja de muziek (op die van het begin na dan) in de trailer is niet te pruimen.

Zou de muziek niet opzettelijk zo zijn gekozen?

Vast wel. Hij heeft het ook over de oorlog. Maar dat neemt niet weg dat het een rotnummer is... :twisted:

TheGodfather
12-08-2005, 21:16
Hele stoere poster, goede cast. Mijn interesse is gewekt. Bring it on 8)

TheGodfather
12-08-2005, 21:25
Net dan de trailer gezien: geweldig!! ziet er super uit en eerlijk gezegd vind ik de muziek van Kanye West er wel bij passen. Vind de track goed gekozen: "Jesus Walks". Qua lyrics past ie goed bij t gevoel dat soldaten volgens mij moeten hebben in oorlogstijd.
Jamie Foxx is sowieso super, dus zoals ik zei: bring it on! hoop dat ie in Belgie eerder draait dan januari :?

Caledonians
12-08-2005, 23:14
Hele stoere poster, goede cast. Mijn interesse is gewekt. Bring it on 8)

Mee eens! Ik ga deze film in de gaten houden, ziet er erg belovend uit!

Evil Hobbit
13-08-2005, 08:58
Wows, dit vonk dus echt een briljante trailer. November/december worden 2 hele dikke maanden. Potter 4, Jarhead, Kong 33 dvd, Kong 2005, Narnia...

TheGodfather
13-08-2005, 09:41
Wows, dit vonk dus echt een briljante trailer. November/december worden 2 hele dikke maanden. Potter 4, Jarhead, Kong 33 dvd, Kong 2005, Narnia...
hij komt pas in januari ;)
:cry:

Z-Man
13-08-2005, 11:07
Oke deze film is gelijk naar de top van mijn must-see films gevlogen. Sam Mendes, Jake Gyllenhaal en Jamie Foxx samenwerkend aan een oorlogsfilm, klinkt zeeeeer goed. En ziet er ook fantastisch uit. Hopelijk krijgen we hiermee weer eens voor het eerst sinds Private Ryan een oorlogsfilm die echt top is.

pxl
13-08-2005, 12:03
Thomas Newman doet de score, dus ik denk niet dat in de film rap muziek zal zitten... hopelijk.

Coen Vermeer
13-08-2005, 14:30
Hij staat op mij to see list. Vond American beauty geweldig en road to perdition eigenlijk een tegenvaller. Maar deze film ziet er erg goed uit. Vaak kun je wel redelijk wat uit de trailer halen en de trailer is geweldig.

Mathieu Ghekiere
13-08-2005, 15:20
Hij staat op mij to see list. Vond American beauty geweldig en road to perdition eigenlijk een tegenvaller. Maar deze film ziet er erg goed uit. Vaak kun je wel redelijk wat uit de trailer halen en de trailer is geweldig.

Ben ik mee eens, American Beauty een prachtfilm, maar Road to Perdition vond ik compleet niet de topper die mensen ervan maakten, ik vond de film ook enorm tegenvallen. Er zaten wel enkele mooie scenes in, maar daar bleef het bij, vond ik.
Maar deze lijkt ook erg goed.

Evil Hobbit
13-08-2005, 16:59
Wows, dit vonk dus echt een briljante trailer. November/december worden 2 hele dikke maanden. Potter 4, Jarhead, Kong 33 dvd, Kong 2005, Narnia...
hij komt pas in januari ;)
:cry:

Noooooooooooooooooooooooooooooooooooo....

Paul H.
13-08-2005, 20:29
Geweldige trailer en inderdaad een van de films waar veel mensen naar uitkijken. Hopelijk laat de film een zo realistisch mogelijk beeld zien van wat er is gebeurd met Desert Storm en aan de hand van de trailer lijkt me dat wel. Nu al een van de films die voor de oscars gaat.

1der
14-08-2005, 21:27
Ziet er gaaf uit! Hopelijk eindelijk weer een goede film voor Jake Gyllenhaal.

Coen Vermeer
15-08-2005, 21:56
Ziet er gaaf uit! Hopelijk eindelijk weer een goede film voor Jake Gyllenhaal.

Hij heeft dit keer wel de producties goed uitgekozen want ook de films van Ang Lee en David Fincher lijken me veelbelovend.

Cupido
15-08-2005, 22:02
Mijn interesse is nu ook gewekt. Wat een heerlijke trailer. :)

spielberg_rules
08-10-2005, 10:33
De nieuwe trailer staat online, en wat voor een: nog genialer, scherper, humoristischer, actueler en kritischer dan de eerste trailer. Ik twijfel er nu niet meer aan: Sam Mendes heeft zijn derde meesterwerk te pakken en is aardig op weg om uit te groeien tot de allergrootsten. Ik moet mijn vermoedelijke top vijf van het jaar ook maar eens gaan aanpassen denk ik. Mallick's The New World staat al een tijdje op 1 gevolgd door Spielbergs Munich, maar na het zien van deze trailer moet ik die volgorde misschien wel helemaal overhoop gooien. Topregisseur, topcast, toptrailer, dit wordt cinema van het allerhoogste niveau. Dit wordt een oorlogsfilm die in het rijtje van de allergrootste oorlogsfilms zal komen te staan. Aftellen tot de release.

Kijk en en laat je overdonderen:

http://movies.apple.com/movies/universal/jarhead/jarhead-tlr_fs1.mov

TheGodfather
08-10-2005, 10:51
ow shit http://images.fok.nl/s/worshippy.gif http://images.fok.nl/s/worshippy.gif http://images.fok.nl/s/worshippy.gif wat een trailer :shock: :shock: :shock:
wederom kippenvel wanneer je "Jesus Walks" hoort. Geweldig, can`t wait for this one 8)

Jordy van Buel
08-10-2005, 11:17
Zo! die kan bijgeschreven worden op lijstje van must-see 8)

Symphony X
08-10-2005, 12:47
Zo! die kan bijgeschreven worden op lijstje van must-see

Zeker Weten :D

Sander V.
09-10-2005, 10:13
Trailer ziet er goed uit en Jamie Foxx is ook wel goed :)

Jordy van Buel
09-10-2005, 11:12
Trailer ziet er goed uit en na Collateral ben ik aardig onder de indruk van Jamie Foxx dus laat maar komen.

Heb je Ray wel al gezien? Dan ga je die man helemaal zien als een of andere God ;)

Don Vito Corleone
09-10-2005, 13:42
Oké trailer. goeie muziek. De film zelf ziet er wel erg Three Kings uit (vond ik een vrij matige film)

Ronald Veldhuizen
09-10-2005, 13:55
Oké trailer. goeie muziek. De film zelf ziet er wel erg Three Kings uit (vond ik een vrij matige film)

Misschien is dit omdat het zich beide in Desert Storm afspeelt? :?

De productie is verder compleet anders, gezien de regisseur en het feit dat het op een biografie van een soldaat gebaseerd is.

Sander V.
09-10-2005, 16:11
Trailer ziet er goed uit en na Collateral ben ik aardig onder de indruk van Jamie Foxx dus laat maar komen.

Heb je Ray wel al gezien? Dan ga je die man helemaal zien als een of andere God ;)Nog niet gezien nee...

Jordy van Buel
10-10-2005, 17:28
klik (http://www.apple.com/trailers/universal/jarhead/medium.html)

'nieuwe' trailer ..

1der
10-10-2005, 17:49
Oeeee, vette shit! :)
Ja dit lijkt mij ook een zeer goede film!
''Come on over to the Dark Side'' :lol:

Sander V.
10-10-2005, 19:12
Ook deze trailer ziet er goed uit ja. Ben benieuwd of het wat wordt met die hiphop-achtige muziek.

Jordy van Buel
10-10-2005, 20:57
Hier de lyrics van het liedje in de trailer:

Artist : Kanye West
Title : Jesus Walks
Album : College Dropout
Genre : Hip Hop


I need to recruit all the soldiers
All of god's soldiers
We at War
We at war with society, racism …terrorism, but most of all we at war wit ourselves

Jesus Walk- God show me the way because the devil tryna break me down
Jesus Walk With Me

[Verse 1]
Ya know what the mid-west iz? Young and Restless
Where restless niggaz might snatch yo necklace
And next these niggaz might jack yo lexus
Somebody tell these niggaz who Kanye West iz
I walk through the valley where the shadow of death iz
Top floor the view alone will leave you breathless
Try to catch it
Its kinda hard getting chocked by the Texas
Yeh Yeh now check the method
They be askin us questions, harrasin, arrest us
Sayin we eat pieces of shit like you for breakfast, huh
Yall eat pieces of shit? Whats the basis?
We aint goin nowhere..but got suits and cases
A trunk full of coke, rental car from Avis
My momma used to say only Jesus can save us
Well momma I know I act a fool…but ill be gone to November
I got packs to move, I hope..

[Chorus]
Jesus Walk- God show me the way because the devil tryna break me down
Jesus Walk With Me- The only thing that I pray iz that my feet dont fail me now
Jesus Walk-And I dont think theres nothing I could do now to right my wrongs
Jesus Walk With Me-I wanna talk to God but im afraid cuz we aint spoke in so long..
[Extended a bit]

[Verse 2]
To the hustlers, killers, murderers, drug dealers, even the strippers
To the victims of welfare, feel we livin in hell here, hell yeh
Now hear thee hear thee, wanna see thee more clearly
I know he hear me when my feet get weary
Cuz we're thee almost nearly extinct
We rappers is role models, we rap we don't think
I ain't here to argue about his facial features
Or here to convert atheists into believers
Im just tryna say the way school need teachers
The Way Kathy Lee needed Regis...thats the way i need Jesus.
So here go my single dawg, radio needs this
They said they could rap about anything except for jesus
That means guns, sex, lies, videotape
But if I talk about God my record wont get played, huh?
Well if this take away from my spinz...which will prolly take away my endz..
Then i hope it take away from my sinz and bring the day that im dreamin bout...
Next time im in the club, erybody screaming out...


Prima gekozen nummer wat mij betreft ..

TheGodfather
10-10-2005, 21:38
Hier de lyrics van het liedje in de trailer:

Artist : Kanye West
Title : Jesus Walks
Album : College Dropout
Genre : Hip Hop

-knip-

Prima gekozen nummer wat mij betreft ..
yes! eindelijk een medestander gevonden. Geweldig gekozen muziek wat mij betreft 8)

1der
10-10-2005, 22:04
Heel eerlijk gezegd heb ik normaal gesproken echt een enorme hekel aan hiphop/R&B etc., maar in deze trailer vind ik het nummer echt heel vet :roll: :wink:

Sicco
11-10-2005, 00:04
klik (http://www.apple.com/trailers/universal/jarhead/medium.html)

'nieuwe' trailer ..

deze is een paar posts terug ook genoemd ;)
zeker wel vetjes, ben benieuwd hoe de film uiteindelijk zal zijn...

spielberg_rules
04-01-2006, 14:35
Mendes: "Americans Don't Get 'Jarhead'" (IMdB)


Oscar-winning film director Sam Mendes claims American viewers don't understand his new movie Jarhead as well as Europeans - because they expect war films to be one-sided. The movie based on the novel Jarhead: A Marine's Chronicle of the Gulf War and Other Battles by Anthony Swofford, and focuses on the frivolousness of war, rather than the glory - something Mendes feels Americans don't grasp. Mendes says, "I feel they've understood in Europe. In America, it's like talking about a different movie. "Fundamentally, Jarhead disobeys all the laws of American movies, and not just the political laws of American movies right now which demand on some level to tell us which side they're on. "In Europe, there's a sense this film comes from the tradition of absurdist war movies about the futility of conflict. "It has more in common with Beckett, Sartre and Banuel than it does with Oliver Stone. "In America, they assumed I was trying to make an Oliver Stone movie and that I'd failed."

--------------------------------------------------------------------------------------

Het gekke is dat Mendes ook nog gelijk lijkt te hebben. Na de uiteenlopende recensies in Amerika, waren mijn verwachtingen nog steeds hoog gespannen, maar toch verwachte ik niet het meesterwerk waar ik op hoopte. Nu lees ik een recensie in de Filmkrant, die de film ophemelt en zelfs een van de beste oorlogsfilms aller tijden noemt, en eveneens een van de meest unieke oorlogsfilms, omdat de film volledig vanuit het standpunt van de soldaten verteld zou worden. Mijn hoge verwachtingen zijn dus opnieuw torenhoog geworden, en ik kan niet wachten om deze film te gaan bekijken.

Caledonians
04-01-2006, 15:16
en ik kan niet wachten om deze film te gaan bekijken.

Het feit dat de Amerikanen deze film niet kunnen waarderen pleit volgens mij alleen maar hoe goed deze film is. Dit is dan ook de eerstvolgende film waarvoor ik naar de bios ga! Ben benieuwd!

frank_black
04-01-2006, 15:26
Heel eerlijk gezegd heb ik normaal gesproken echt een enorme hekel aan hiphop/R&B etc., maar in deze trailer vind ik het nummer echt heel vet :roll: :wink:
same here!

Dennis Kuijper
04-01-2006, 15:36
en ik kan niet wachten om deze film te gaan bekijken.

Het feit dat de Amerikanen deze film niet kunnen waarderen pleit volgens mij alleen maar hoe goed deze film is. Dit is dan ook de eerstvolgende film waarvoor ik naar de bios ga! Ben benieuwd!
Hij zal volgens de Amerikanen wel niet patriotistisch genoeg zijn,ik ben ook benieuwd naar deze film.

Jordy van Buel
04-01-2006, 16:37
Volgende week al :shock: wat gaat de tijd hard, ga deze zeker zien in de bios.

Daan de G.
05-01-2006, 11:44
Deze gaat ik ook zeker zien in de bios!
Jammer dat die Peter Sarsgaard ofzo erin speelt, vond hem in Flightplan echt verschrikkelijk slecht en met die kop van hem lijkt het wel of ie er nooit zin in heeft ;) Hopelijk verpest ie het niet voor mij!

Pascal Barroso
05-01-2006, 16:39
In Pathe draaien overigens ook vanaf vandaag dacht ik voorpremieres. Iedere dag om 22.20.

Coen P.
05-01-2006, 21:09
Deze gaat ik ook zeker zien in de bios!
Jammer dat die Peter Sarsgaard ofzo erin speelt, vond hem in Flightplan echt verschrikkelijk slecht en met die kop van hem lijkt het wel of ie er nooit zin in heeft ;) Hopelijk verpest ie het niet voor mij!

Peter Sarsgaard is de man! Je moet hem eens zien in the salton sea en garden state. Prima acteur hoor!

gr, Coen

xbarryx
06-01-2006, 00:53
Ik kijk ookal een aantal weken uit naar deze film. Ga deze dan ook zeker kijken. Vind de muziek in de trailer er wel bij passen. Hoop dat het aan mijn verwachtingen voldoet.

Paul_Knoop
06-01-2006, 09:14
Deze gister gezien in Pathe de Kuip .. prachtfilm !

Martin Z.
06-01-2006, 09:23
Deze gister gezien in Pathe de Kuip .. prachtfilm !

leuk, maar heb je misschien zin om er iets meer over te zeggen :?: :)

Khonnor
06-01-2006, 12:43
Ik heb hem ook gisterenavond in De Kuip gezien en moet eerlijk zeggen dat het een erg mooie film is. Ik zou hem zelf niet bestempelen als een 'oorlogsfilm'. Jammer genoeg merkte ik dat de mensen om mij heen wel een knal-bam-stamp-vecht film verwachtte...en werden onrustig toen dit na de heft van de film nog niet het geval was. Sukkels! :roll:

Erg mooie shots. Plaatjes.

Toch vind ik Jake niet zo'n bijzondere acteur. Ik bedoel, hij speelt vrijwel altijd hetzelfde. Neemt niet weg dat hij er telkens mee weg kan komen en het niet behoorlijk hinderlijk is.

Ook vond ik het een verrassing om President David Palmer opeens voorbij te zien lopen. :D

Zelf vond ik Peter Sarsgaard erg goed. Alleen, [spoiler:b721e3bb20]begreep ik het nut van zijn dood niet helemaal op het eind, waar Jake had kunnen schitteren door te janken om de diepte van hun band aan te duiden, maar daar helaas niet in slaagt.[/spoiler:b721e3bb20] Naar mijn mening.

Erg mooie, toch wel vrij emotionele film.
Waarvan ik vrijwel zeker de 2Disc dvd zal kopen... 8)

Sander V.
06-01-2006, 12:47
Waarvan ik vrijwel zeker de 2Disc dvd zal kopen... 8)Komt die er dan?

Khonnor
06-01-2006, 12:50
Waarvan ik vrijwel zeker de 2Disc dvd zal kopen... 8)Komt die er dan?

In Amerika komt ie al in Maart.

En welke film krijgt tegenwoordig geen 2disc uitgave...? 8)

Sander V.
06-01-2006, 13:02
Waarvan ik vrijwel zeker de 2Disc dvd zal kopen... 8)Komt die er dan?

In Amerika komt ie al in Maart.

En welke film krijgt tegenwoordig geen 2disc uitgave...? 8)Ik wil 't eerst wel eens zien... :wink:

Paul H.
06-01-2006, 13:36
Misschien krijgen we hier wel een mooie rcv-uitgave..... yeah right....;-)

Sander V.
06-01-2006, 18:23
Misschien krijgen we hier wel een mooie rcv-uitgave..... yeah right....;-)Daarom juist :roll:

VincentBroccoli
06-01-2006, 19:42
Misschien krijgen we hier wel een mooie rcv-uitgave..... yeah right....;-)Daarom juist :roll:

Ook zo humor bij de trailer van deze film. Ik weet niet zeker of het deze film was, maar ik geloof van wel. De trailer zo van 'Miramax presents....' en de ondertiteling van de trailer :'Miramax en RCV presenteren...'.

Voor de rest, ik ga morgen naar deze film.

Sander V.
07-01-2006, 11:27
Misschien krijgen we hier wel een mooie rcv-uitgave..... yeah right....;-)Daarom juist :roll:

Ook zo humor bij de trailer van deze film. Ik weet niet zeker of het deze film was, maar ik geloof van wel. De trailer zo van 'Miramax presents....' en de ondertiteling van de trailer :'Miramax en RCV presenteren...'.

Voor de rest, ik ga morgen naar deze film.Aan het begin van de trailer zie je het Universal logo dus da's mooi :wink:

Paul_Knoop
07-01-2006, 11:31
miramax en rcv presenteren : The Great Raid ;) niet Jarhead :o

VincentBroccoli
07-01-2006, 18:56
miramax en rcv presenteren : The Great Raid ;) niet Jarhead :o

Ja, zag het in de bioscoop weer (kwam ook de trailer van The Great Raid voorbij). Nou ja, gelukkig maar 8) .

Pascal Barroso
08-01-2006, 00:31
Net gezien in pathe de Kuip en ik vond het een topfilm. Erg mooie beelden en goed acteerwerk. Ik kreeg het idee dat ik begreep wat de soldaten voelden toen ze daar zaten.

En Khonnor [spoiler:881ec16ca1] ik denk dat dat gedaan is om aan te geven dat als ze hem in het leger hadden gehouden hij nog geleefd zou hebben omdat hij zich daar thuis voelde. En nadat hij eruit ging zal die het verkeerde pad (weer) opgegaan zijn wat z'n dood werd.[/spoiler:881ec16ca1] Maar ik kan het ook mis hebben :)

Mr. Incredible
08-01-2006, 10:35
Prachtige film wederom van Sam Mendes! Deze regisseur lijkt maar geen slechte film te kunnen maken. Het helpt natuurlijk ook wel dat ie met een goed stel acteurs werkt. Jake Gyllenhaal speelt zijn beste rol tot nu toe, en Jamie Foxx is ook weer goed op dreef. Over Peter Sarsgaard heb ik mijn twijfels gehad, maar die heeft hij bij de laatste scène toen [spoiler:107eb1800e]hij smeekte om dat ene schot[/spoiler:107eb1800e] helemaal weggenomen, die jongen kan best acteren...
Daarnaast behoren de scènes in de woestijn behoren tot de mooiste die ik ooit heb gezien, vooral [spoiler:107eb1800e]als de mariniers hun gaten moeten graven, terwijl de olie op hun neerregent[/spoiler:107eb1800e] is echt fraai vakmanschap.
Voeg daar nog een dijk van een soundtrack en score aan toe, en je hebt weer een topfilm van Sam Mendes.

JohnDoe
08-01-2006, 12:04
Na American Beauty ( persoonlijk 1 van de beste films die ik ooit gezien heb ) ben ik zeer benieuwd naar deze nieuwe Mendes. Leuk vooruitzicht op de film omdat er hier al veel positieve reacties staan, ga deze dan ook z.s.m. in de bios bekijken!!!

Jordy van Buel
08-01-2006, 12:07
Leuk vooruitzicht op de film omdat er hier al veel positieve reacties staan

Ik denk dat we op dit forum een perfecte graadmeter hebben wat dat betreft. Allemaal filmliefhebbers bij elkaar van verschillende leeftijdsgroepen en verschillende achtergronden. Beter kan het eigenlijk niet.

JohnDoe
08-01-2006, 12:11
Leuk vooruitzicht op de film omdat er hier al veel positieve reacties staan

Ik denk dat we op dit forum een perfecte graadmeter hebben wat dat betreft. Allemaal filmliefhebbers bij elkaar van verschillende leeftijdsgroepen en verschillende achtergronden. Beter kan het eigenlijk niet.

Waarvoor dank aan iedereen die de moeite neemt om gefundeerde meningen bij alle films neer te zetten (y)

Joost v.d. Ham
08-01-2006, 12:13
Ik zag net een preview van dze film en ben direct geintresseerd. Ik vond Three KIngs al een hele goede film, en aangezien er toch een beetje eenzelfde thema is gekozen voor deze film (zo lijkt het) ben ik zeer benieuwd.

Coen Vermeer
08-01-2006, 14:12
Helaas heb ik een ander idee na het zien van de film dan de meeste mensen hier. Ik vond de film redelijk onderhoudend en de shots waren soms werkelijk verbluffend. Cinematografisch is Mendes echt een meester. Dit zorgde ervoor dat ik geboeid bleef kijken tot het einde. Ook de muziek vond ik erg sterk.
Alleen een groot minpunt vond ik de karakters die niet goed uitgewerkt waren. Er miste sowieso iets in de film waar ik me vinger niet echt op kan leggen. Het deed me gewoon allemaal heel erg weinig. Het einde vond ik trouwens ook puur voor het effect neergezet en deed me ook eigenlijk helemaal niks.
De acteerpersaties vond ik wisselend. Jamie Foxx vond ik wel weer sterk al kreeg hij ook weer weing de kans op echt iets van zijn rol te maken behalve de echte military man. Het enige moment waarop ik dacht van hier kunnen we echt iets zien van de binnenkant van de man werd het tenietgedaan door stoere praat over het leger.
Ik vond de uitspraken in de film de echte quote momenten so to speak erg pretentieus maar met weinig echte betekenis. Ik zal het boek moeten lezen om te zien hoe dat daar is aangepakt want ik ben wel benieuwd waar het is misgegaan.

Cocheese
08-01-2006, 15:53
Net een voorstukje gezien en moet zeggen dat het er goed uitzag.
Was zoals hierboven al werd gezegd ook direct geinteresseerd. En dat heb ik eigenlijk niet zo vaak met trailers o.i.d.

1der
09-01-2006, 11:17
Gisteravond de trailer gezien in de bios; kippenvel :shock: :P
Echt zo'n vette trailer gewoon.

sliver
09-01-2006, 12:29
k ga donderdag als die eindelijk begint te draaien in Groningen Vice City.

Koploper
09-01-2006, 12:35
Deze film moet ik ook zeker zien word 1 van de betere in tijden

sliver
09-01-2006, 12:57
die andere nieuwe met Gyllenhaal, Brokeback Mountain, kon ook wel eens erg goed zijn. Beniewd wanneer die gaat draaien...

Seth__Gekko
09-01-2006, 13:00
Inderdaad snel even bekijken, lijkt me super.

Khonnor
09-01-2006, 15:10
die andere nieuwe met Gyllenhaal, Brokeback Mountain, kon ook wel eens erg goed zijn. Beniewd wanneer die gaat draaien...

Ik geloof 16 feb.

Z-Man
09-01-2006, 21:52
Gisteren gezien in een preview.....wat een geweldige film!! Had ook niet anders verwacht met de talenten van Sam Mendes, Jake Gyllenhaal en Jamie Foxx. Er zit, zoals de meeste mensen gelezen zullen hebben, bijna geen actie in de film, maar dat maakt de film des te sterker in de boodschap die ze willen overbrengen. De bootcamp scenes zijn erg goed en als ze eenmaal in de woestijn zitten word het allemaal alleen maar beter. De cinematografie is weer fantastisch, zoals we wel gewend zijn van Deakins en de soundtrack ga ik me gelijk maar eens aanschaffen. Jake Gyllenhaal speelt een fantastische hoofdrol, en de bijrollen van Jamie Foxx, Peter Sarsgaard en alle andere soldaten zijn ook super. Ook leuk om Dennis Haysbert (Pres. Palmer uit 24) eens iets anders te zien spelen :). De scenes op de olievelden zijn echt prachtig om te zien (hoe gruwelijk ook). Een scene zat ik wel echt van :shock: hoe houden ze dat vol; [spoiler:55d9b8c045]Als ze American Football gaan doen in hun NBC outfit en gasmasker[/spoiler:55d9b8c045] heb zelf een tjdje in de Landmacht gezeten en in de winter zweet je je al kapot in dat ding, laat staan in de Irakese woestijn :shock: .

spielberg_rules
10-01-2006, 18:40
De lovende recensies uit Europa stromen binnen. Bijna alle recensies die ik tot hiertoe heb gelezen (uit Europa) noemen de film 'zeer goed', tot 'een meesterwerk', tot 'één van de meest interessante films in tijden'. Ik kan echt niet meer wachten en keek hier al tijden naar uit. Van Mendes genialiteit was ik wel overtuigd, maar dat Jake Gyllenhaal naast een goed acteur en mooie jongen over meer intelligentie blijkt te beschikken dan ik kon vermoeden, maakt het plaatje voor deze film alleen maar completer. Ik ben benieuwd, en aan het aftellen....


Gyllenhaal over 'Jarhead'
Bovendien is dit geen pamflet, Jarhead is ambitieuzer dan dat. Het is ook een commentaar op de schemerzone tussen feit en fictie, tussen realisme en entertainment. Jarhead is voor mij als geweldig goeie seks, maar dan zonder orgasme. De film plaagt, prikkelt en engageert, maar duwt je telkens terug net voor de climax. Vandaar dat je bijna sympathiseert met die mariniers als ze eindelijk wel eens een Irakees willen doodschieten. Je begrijpt hun frustratie en dat is net zo confronterend.


Gyllenhaal over de samenwerkingen met Ang Lee en Sam Mendes
Ze zijn niet te vergelijken, zo simpel is het. Ang Lee is een pure auteur: zijn visie primeert en die moet je als acteur zo goed mogelijk invullen. Je eigen gevoel is bijkomstig. Bij Mendes is het net andersom. Laat het me zo stellen: samenwerken met Ang Lee is een solide huwelijk waarbij je amper met elkaar naar bed gaat, werken met Sam Mendes is een opwindende flirt waarbij je wel eens bot vangt. Beide zijn af en toe frustrerend, maar als het licht uitgaat kun je in elk geval tevreden in slaap dommelen (lacht).


Ronduit geweldig en aangenaam verrassend. Way to go Jake, want hij heeft alles om het heel ver te schoppen...

Jordy van Buel
10-01-2006, 22:35
Ik moet hier naartoe!! Die reacties van iedereen .. om gek van te worden.

TomDemuynck
11-01-2006, 12:39
Over een uurtje zit ik hiervoor in de cinema! Moehahahaha!

1der
11-01-2006, 15:12
http://joblo.com/index.php?id=9887 --> De trailer van Jarhead is door JoBlo.com verkozen als beste trailer van 2005. Fuck yeah! Volkomen mee eens.

''''The use of Kanye West's "Jesus Walks" is bone chilling. Keep in mind that I was not a West fan prior to seeing this trailer.''
Ik had het kunnen zeggen.

(Maar #9 is ook leuk, laten we eerlijk zijn :roll: :wink: )

TomDemuynck
11-01-2006, 15:44
Over een uurtje zit ik hiervoor in de cinema! Moehahahaha!

Damn wat een film... Mendes heeft weer een sterk staaltje cinema afgeleverd, en alhoewel ik nog steeds vrij overdonderd ben door de film, kan ik zeker zeggen: geniale film.

Gyllenhaal speelt de pannen van het dak, en wordt net niet overtroffen door een uitstekende Foxx en Sarsgaard. Muziek (Thomas Newman), cinematografie (Roger Deakins), montage (Walter Murch, deed ook Apocalypse Now) het klopt gewoon allemaal... Hell, in my case heeft het Full Metal Jacket van de troon van beste oorlogsfilm gestoten.



Whatever else he may do with his life-build a house, love a woman, change his son's diaper-he will always be a jarhead. And all the jarheads killing and dying, they will always be me. We are still in the desert.

sliver
12-01-2006, 22:47
sluit me helemaal aan bij de vorige post. Had hooggespannen verwachtingen maar gelukkig viel die niet tegen.

netfox
12-01-2006, 23:37
Net gezien. Had er iets meer verwacht (kijkende naar zijn eerdere werk), maar ondanks dat: een uitstekende film.

Chris Taylor
13-01-2006, 09:50
Ik ben echt ENORM benieuwd naar deze film. heb een maand geleden het boek gelezen, en jeetje wat een goed verhaal zeg.
eerst had ik zoiets van; waar blijft de actie (ben tom clancy gewend haha), maar toch aan het einde van het boek had ik zoiets van; dit is een van de betere en realistische verhalen die ik heb gelezen. was daarom meteen helemaal benieuwd naar de film.. ga hem binnenkort zeker zien!

dus voor degenen die de film willen of hebben gezien..lees het boek ook, dat is een te gek boek namelijk!

Webby
13-01-2006, 19:10
Geweldige film, de volle twee uur meer dan waard! Jamie Foxx is ook weer zeer goed.

spielberg_rules
13-01-2006, 22:54
Ik heb er een nieuwe filmgod bij. Ik heb er een nieuwe filmgod bij en ik vind het heerlijk. Sam Mendes is de naam, en hij is één van mijn eerste filmgoden wiens carrière ik vanaf zijn debuut intensief heb kunnen volgen. Dat maakt het mogelijk nog heerlijker. Nu is er 'Jarhead', en geniale Sam maakt zijn reputatie als godenzoon nog maar eens waar. Na zijn sublieme 'American Beauty', één van mijn favoriete films, en zijn overweldigende, subliem gefilmde Griekse tragedie 'Road to Perdition', is Mendes terug met een nieuwe film, en wel 'nieuw' in elk opzicht, want zijn derde film verschilt weer lekker van zijn voorgangers. Nog een reden waarom ik Mendes dus zo heerlijk vind: ik wou wel van cineasten die constant iets anders proberen, met Stanley Kubrick als lichtend voorbeeld. 'Jarhead' is ook 'nieuw' in die zin dat het een unieke 'oorlogsfilm' is, van een soort die we helaas te weinig voorgeschoteld krijgen. Maar tussen als dat 'nieuwe', valt het ook op dat 'Jarhead' een echte Mendes-film is geworden. De auteur begint zich af te tekenen: een vlijmscherpe, wondermooie voice-over (wie zei ook weer dat voice-overs duiden op slechte scenario's?); masturberende mannen; geweld en de oorzaken en implicaties daarvan (of juist van het niet-geweld); kritiek op Amerika; stylistisch een sublieme fotografie, het mixen van bestaande muziek met een originele soundtrack, een vlijmscherpe, ritmische montage, enzovoort...

Ja, 'Jarhead' is een geniale film geworden. Ten eerste is er het geweldige scenario. Een scenario dat zo anders is dan alles wat we hiervoor te zien hebben gekregen. Geen actie in deze 'oorlogsfilm', maar wel een opeenstapeling van trage, nutteloze scènes, waarbij de soldaten centraal staan, niet de actie. Critici in Amerika zeiden zelfs té nutteloos: Mendes zou niks te vertellen hebben, hij zou geen standpunt innemen. Hoe de critici dit ooit hebben kunnen beweren, is mij een raadsel. De film is kritisch, vlijmscherp, satirisch en zelden heb ik een 'oorlogsfilm' zo effectief de nutteloosheid van oorlog zien portretteren. De film kent geen lineaire opbouw, maar laat op een effectieve manier zien dat nutteloosheid leidt tot waanzin. In het begin voelt dit vrij vreemd aan, want ik had maar het gevoel niet in de film te komen, vermits de film geniale scène na geniale scène bevat, maar niet naar een punt lijkt toe te werken, wat ik eigenlijk wel verwachtte. Het tweede uur wordt echter duidelijk hoe knap de film is opgebouwd: alle losse, doch geniale scènes, blijken uiteindelijk een coherent geheel te ondersteunen: Mendes kritiek en zijn visie op de nutteloosheid en de waanzin van (de Golf)oorlog. Het is dus bijna onmogelijk te beweren dat deze film geen kritiek uit, want zijn zinloosheid IS net zijn grootste kritiek.
Bovendien gaat de film zelfbewust met eerdere oorlogsrepresentaties van Hollywood om. In zijn interviews maakte Mendes al duidelijk dat zijn visie van de Vietnamoorlog in grote mate was bepaald door films als 'Apocalypse Now', 'Platoon' en 'Full Metal Jacket'. Bovendien werden die anti-oorlogsfilms door de soldaten uiteindelijk zelf gefetisjeerd, waardoor het, zoals Mendes (en verscheidene critici) opmerkte, onbedoelde 'oorlogsporno' werd. 'Jarhead' weet dit probleem door zijn zelfreflexiviteit te omzeilen door voortdurend, maar subtiel, te verwijzen naar het onbedoelde, 'perverse' karakter van bovengenoemde oorlogsfilms. Bovendien vermijdt Mendes te vervallen is goedkoop gepreek: vaak laat hij dingen opzettelijk niet zien en geeft hij opzettelijk geen uitleg, wat het effect van de film opvallend genoeg versterkt. Toch bevat de film tal van scènes die nu al legendarisch zijn (al zal ik ze hier niet verklappen).
Wat het scenario tenslotte ook nog eens ijzersterk maakt, zijn de geweldige dialogen. Vermoedelijk zijn een aantal van die sterke elementen afkomstig uit Swofferd's boek, dat dit ik zeker eens ga aanschaffen, want indrukwekkend en waanzinnig is zijn verhaal zeker. De voice-over werkt perfect. Mendes weet het perfect te timen, waardoor het iets wezenlijks toevoegt aan de film: een filosofische gedachte, een vlijmscherpe opmerking, een ontroerende emotie, de voice-over werkt, wat we stilletjes aan gewend zijn van Mendes.

Het ijzersterke scenario wordt geholpen door de puike vertolkingen van de gehele cast. Peter Sarsgaard kende ik niet echt, maar zijn vertolking smaakt naar meer. Jamie Foxx is in geweldige doen, en hij bewijst dat 'Ray' geen toevalstreffer was. Van deze acteur gaan we nog heel veel genieten, en zijn vertolking is memorabel, doch nergens 'over the top'. De revelatie is echter Jake Gyllenhaal. De kerel is 'so hot right now', dus eigenlijk zou ik me niet mogen laten meesleuren in de 'Gyllenhaal-hype'. Maar eerlijk is eerlijk, zijn talent is grandioos. Verdriet, ingehouden emotie, humor, woede, razernij, leegheid, ... , hij weet het allemaal perfect weer te geven. Nee, Gyllenhaal is waarschijnlijk geen acteur voor de prijzen, maar hij is net als bijvoorbeeld Michael Caine en Pete Postelwhaite een acteur die het moet hebben van zijn ingetogen spel (met ruimte voor uitspattingen van aller aard uiteraard), maar weet met dat ingetogen spel vaak meer te vertellen dan sommige 'over the top' acterende acteurs met duizenden overdreven gebaren. Hij is, volgens mij, bovendien een zege voor de andere acteurs: zijn ingetogenheid stelt andere acteurs in staat te schitteren. Gyllenhaal wil (nog) niet met de show gaan lopen, en biedt acteurs als Foxx (en vermoedelijk ook de veelgeprezen Heath Ledger in 'Brokeback Mountain') de kans om het witte scherm te stelen. Hij heeft ook nog eens zijn uiterlijk mee: een mooie jongen met vreemde, hypnotiserende ogen, die een zekere onschuld uitstraalt, wat zich natuurlijk perfect leent voor rollen in films als 'Jarhead' (en 'Brokeback Mountain'). Ang Lee heeft hem alvast geadviseerd die onschuld zo lang mogelijk vast te houden. Tenslotte lijkt hij ook zijn intelligentie mee te hebben. Hij weet goede, gedurfde rollen te kiezen in interessante (onafhankelijke) films van grote cineasten (Mendes, Lee, Fincher), maar is van tijd tot tijd ook niet vies van een entertainende blockbuster. Hij is in die zin de mannelijke tegenpool van Jennifer Connelly, en hopelijk blijft hij zijn rollen zo goed uitkiezen. In zijn inteviews maakt hij vaak schitterende opmerkingen (wat wel zal samenhangen met het 'niveau' van de journalist), wat zijn 'intelligentie' alleen maar lijkt te bevestigen.

Dan komen we bij het technische aspect van de film, en hier kan ik nog maar eens in cliché's vervallen. Na het overlijden van zijn 'vaste' compaan en geniaal cinematograaf Conrad L. Hall, was toch wel nieuwschierig hoe Mendes dit grote verlies ging opvullen. Hall is namelijk een visueel genie, die mij met 'Road to Perdition' één van de mooist gefotografeerde films aller tijden bezorgde. Als je echter Roger Deakins als opvolger kunt presenteren, weet je dat het goed zit. Deakins cinematografie is subliem: het lijkt allemaal vrij eenvoudig (een camera op de acteurs richten en ze twee uur lang volgen), maar het ene shot overtreft voortdurend het andere, en nu al zijn tal van shots memorabel en behoren ze tot het beste van de 'oorlogscinematografie'. Sommige shots zijn haast te mooi, te poëtisch of te surealistisch voor woorden. De montage is afkomstig van de eveneens legendarische Walter Murch, je weet wel, "die gozer van onder andere 'Apocalypse Now', 'The Godfather' en 'The English Patient' "(om nog maar te zwijgen van zijn werk als geluidstechnicus). Zijn montage is, net als de hele film, vlijmscherp. Verhaal, muziek en beeld worden naadloos aan elkaar gemonteerd, en het effect is een geweldige filmervaring. Zijn timing is perfect: stiltes op de gepaste momenten, slow-motions op de gepaste momenten, juiste muziekkeuzes op de gepaste momenten. Kortom, de film is ook filmtechnisch een pareltje.

En toch is 'Jarhead', waarschijnlijk omwille van zijn unieke karakter, een vreemde film geworden. De knappe trailer was wat misleidend, want hij laat je vermoeden dat je een film krijgt in de lijn van 'Full Metal Jacket'. De vlijmscherpe toon van die film is hier wel degelijk (zij het wat minder extravagant) aanwezig, maar uiteindelijk vormt het maar een klein deel van 'Jarhead'. De film is, ondanks zijn vele scherpe en komische momenten, een trieste, deprimerende kijkervaring. Gek toch hoe Mendes dat heeft weten te bereiken, zonder ook maar enige sentimentaliteit aan de film toe te voegen. Het duidt waarschijnlijk te meer op de klasse van de film en zijn cineast.

Tijdens het kijken wist ik niet of ik het een meesterwerk kon noemen, maar nu, tijdens het nareflecteren, begin ik de film alleen maar beter en beter te vinden. Een absoluut meesterwerk (10/10)? Ik weet het niet, ik denk het niet, maar toch kan ik werkelijk niets slechts over deze film vermelden. Een meesterwerk is het voor mij in ieder geval, wat het voor mij een dikke drie op drie maakt voor Sam Mendes. Conrad L. Hall vergeleek hem, qua uiterlijk, met Orson Welles en stelde de retorische vraag in welk opzicht Mendes als cineast op hem lijkt. Mendes zal, ondanks zijn invloedrijke 'American Beauty', nooit zo invloedrijk worden als Welles, en waarschijnlijk ook niet zo eigenzinnig geniaal, al is het de vraag wie dat wel is of ooit zal worden. Maar Mendes is inderdaad een filmgenie, en DE nieuwe filmgod op mijn lijstje. Met 'American Beauty' schudde hij op een geniale en (toen) unieke manier aan Amerika's heilige huisjes, met 'Road to Perdition' vatte hij Amerika's geschienis van geweld in een meesterlijk gefilmde Griekse tragedie, en in 'Jarhead' weet hij met een tour-de-force de nutteloosheid en de waanzin van de oorlog weer te geven, alsmede het verlies van onschuld van jonge jongens (en misschien ook wel het verdere verlies van onschuld van Amerika). Mendes denkt erover na om zich terug te trekken en zich te wijten aan het opvoeden van zijn kinderen. Het kan en mag zo ver niet komen, want Mendes is een nieuwe filmgod, en hij moet mij, en alle cinefielen, of ze zijn films nu goed vinden of niet, blijven verheffen met zijn cinematische pareltjes. Wat mij betreft mag Mendes zich best wat meer gaan gedragen als Lester Burnham en het 'I Rule' van de daken schreeuwen, want dat is precies wat deze godenzoon doet. 'Uncle Sam is calling me', en deze keer niet om naar de oorlog te gaan, maar om keer op keer de cinemazaal in te lopen en mij aan een overweldigende filmervaring over te leveren.

'Jarhead' is een geweldige filmervaring, een meesterwerk dat in mijn hoofd zal blijven nazinderen, en de meest verrassende, unieke en emotionele oorlogsfilm in tijden, dat verdient minstens een 9,5/10, al kan ik dat half puntje dat die film 'niet perfect' zou zijn, eigenlijk niet aanduiden. Ga kijken en probeer het zelf te vinden, je zult het je niet beklagen.

ps: Deze recensie is, getuige de eindeloze superlatieven, geschreven in een emotionele opwelling van formaat, die later waarschijnlijk wel geobjectiveerd zal moeten worden. Maar ja, ik kan niet elke dag zeggen dat ik een nieuwe filmgod aan mijn lijstje heb kunnen toevoegen...

Isis
14-01-2006, 11:48
ps: Deze recensie is, getuige de eindeloze superlatieven, geschreven in een emotionele opwelling van formaat, die later waarschijnlijk wel geobjectiveerd zal moeten worden.

Verontschuldig jezelf niet; 't komt veel te weinig voor(vind ik) dat je(in 't algemeen) echt lyrisch bent over een film...dan is 't toch zalig als je uit de grond van je hart zo enthousiast kunt zijn! (y)
Smaken verschillen nou eenmaal: bij mij behoort American Beauty zeker tot m'n favo's, Road to Perdition vond ik wat saai en langdradig...maar goed, die heb ik 1x bekeken en da's alweer een tijd terug! ;)
Ik ben erg benieuwd naar Jarhead, zeker ook na 't lezen van je recensie! ;)

VincentBroccoli
14-01-2006, 12:01
Je review is wel wat over enthousiast (maar dat geef je zelf al aan), want de credits voor American Beauty moeten ook naar Ball. Daarnaast vind ik Road to Perdition aardig, maar zeker niet een van de mooiste visuele films die ik ken.

Maar wie weet, ik ga vanavond naar Jarhead en misschien ben ik wel net zo lyrisch als jij :D .

Pascal Barroso
14-01-2006, 13:42
Erg leuk om zon enthousiaste recensie te lezen. Ik krijg in ieder geval zin om weer naar Jarhead te gaan :) Een mooi moment van de voice over vond ik bv. [spoiler:7ff1e81b03] als Swoff gewoon blijft staan bij de inslagen en in slowmotion de aarde in zn gezicht komt en dan zegt : my combat action has commenced [/spoiler:7ff1e81b03] Maar voor mij was de film eigenlijk al top na de 1e 10 'Full Metal Jacket' minuten. En kon daarna alleen nog maar nog beter worden. Wat ook lukte bij mij.

TheGodfather
14-01-2006, 19:27
Vanmiddag gezien:

Nu eens een keer geen eindeloze oorlogsgeweld, maar het wel en wee van de Amerikaanse maniers in de eerste Golfoorlog die van gekkigheid niet weten wat ze met hun tijd aan moeten. Ze vervelen zich kapot, en doden hun tijd met het spelen van American Football, opscheppen over hun vrouwen en het kijken films.
Als je in eerste instantie dit gegeven verhaal leest, komt het wellicht nogal saai over: 2 uur lang kijken naar mannen in een woestijn die 6 maanden lang niets doen. Maar gelukkig heeft regisseur Sam Mendes dat weten te voorkomen en is de alles behalve saai. Het is eerder interessant om te zien hoe de Jarheads met elkaar omgaan en elkaar steunen om een saaie periode door te komen. Het acteerwerk van de voltallige cast is erg sterk, en ze weten op een overtuigende manier neer te zetten hoe hun personages langzaam aan letterlijk gek worden van verveling. Vooral Jake Gyllenhaal en Jamie Foxx zijn erg goed.
Verder ziet de film er werkelijk subliem uit, en dat wordt naar mate de film vorderd alleen maar beter. De compostie van de shots zijn geweldig. De verbluffende cinematografie is om van te smullen. Zo is bijvoorbeeld de olie regen prachtig om te zien en zijn een aantal andere scenes weer recht voor je raap, zo hard. Je wilt eigenlijk weg kijken maar tegelijkertijd dwing je jezelf om te kijken om van de "mooie" beelden te "genieten".
Door het regelmatig gebruik van de hand held camera lijkt t net alsof je midden in de actie zit (voor zover die natuurlijk al aanwezig is). Verder zit er genoeg humor in die wordt afgewisseld met wat drama, waardoor de film goed in evenwicht is.
Dat, samen met de goede soundtrack en het goede gebruik van de voice-over van Gyllenhaal maakt dit alles Jarhead tot een van de eerste toppers van het jaar http://images.fok.nl/s/worshippy.gif http://images.fok.nl/s/worshippy.gif

Mijn Cijfer: 8,5/10

Hrodbern
17-01-2006, 08:43
Gisteren gezien, heb verder weinig aan de bovenstaande posts toe te voegen.

Prachtfilm gewoon.

Marcel den Haan
17-01-2006, 15:33
Ik kom net terug van deze film en dit is zeker een topper.
Ik moet het allemaal nog even laten bezinken, maar ik kan al wel zeggen dat ik de verveeldheid en nutteloosheid van de solaten niet helemaal goed uit de verf vind komen. Je hoort wel regelmatig via de voice-over dat ze zich erg vervelen enzo, maar in veel andere scenes vermaken ze zich opperbest. Er wordt weer flink wat afgelachen en ze doen genoeg leuke dingen om de tijd door te komen. Ik kreeg eerder het idee dat de makers wilden laten zien hoe moeilijk het is ver van huis te zijn en je geliefden te missen. Dit komt sterk naar voren in veel scenes wanneer er weer eens over vriendinnen en vrouwen gepraat wordt en wat die thuis allemaal aan het doen zijn.
Dat een soldaat naar het front wil is alleen maar logisch, hiervoor hebben ze lang getraind en daarom ook begrijpend dat ze dit uiten in de film.

Begbie
17-01-2006, 22:37
Film gezien (super) en boek gelezen (nog veel beter).

Als je het boek leest snap je daadwerkelijk, waar het in de film om draait (wat misschien niet altijd even goed uit de verf komt in de film :wink: ); hoe ze allmaal, en dan dus natuurlijk met name Swofford, geestelijk de afgrond inglijden door de woenstijn, de 'cheating' wifes and girlfriends en de verveling van het leger. Ook, dat ze een (meer) haat, dan liefde verhouding hebben met het leger komt goed naar voren. En nog veel meer, maar daarvoor moet je het boek maar gaan lezen haha.

Verder hoefde Swofford in het echt, juist niet een trompet met zijn mond na te doen, dat in de film dus wel gebeurt. Maar dat soort zaken hou je altijd met boekverfilmingen.

Desalniettemin, de film is zeer zeker een aanrader!

Caledonians
19-01-2006, 09:33
Gisteren Jarhead in de bioscoop gezien. Vind het zelf een toppertje! De film geeft goed weer hoe de hedendaagse oorlogsvoering is. De soldaten worden nog steeds zoals vroeger getrained [spoiler:c6ffb9cfe0](zie verwijzing naar Full Metal Jacket)[/spoiler:c6ffb9cfe0] en dus min of meer gebroken en tot moord machines gemaakt. Maar in feite worden ze niet ingezet in de oorlog want tegenwoordig is de oorlog op afstand [spoiler:c6ffb9cfe0](dit zegt Troy ook in de film)[/spoiler:c6ffb9cfe0] maar ze komen wel degelijk gebroken thuis. [spoiler:c6ffb9cfe0](zie de scene dat de Vietnam soldaat de bus binnen stapt. Die man heeft wel man to man combat gehad maar is in feite even gebroken als de soldaten die nu terug komen en dat niet hebben gehad)[/spoiler:c6ffb9cfe0] Sterke film dit...

TomDemuynck
19-01-2006, 09:40
Jezus, door alles hier opnieuw te lezen krijg ik gewoon zin om vanmiddag nog eens te gaan kijken...

Rustig Tom, rustig... Studeer maar wat, je hebt morgen examen... :?

sliver
19-01-2006, 14:06
denk dat ik deze ook nog maar eens voor een 2e keer in de bios ga kijken. Hoop dat de dvd in Nederland een beetje waardig wordt 8)

David L.
19-01-2006, 14:29
Hoop dat de dvd in Nederland een beetje waardig wordt 8)

Ik voorspel voor deze geweldige film een giftset met een potje zand er bij... :wink:

TheGodfather
19-01-2006, 15:29
Hoop dat de dvd in Nederland een beetje waardig wordt 8)

Ik voorspel voor deze geweldige film een giftset met een potje zand er bij... :wink:
hehe hoe cool zou dat zijn? :mrgreen:

sliver
19-01-2006, 19:51
8) of met een m16 erbij, zou ook leuk zijn.

Chris Taylor
21-01-2006, 08:51
Gisteravond deze film gezien en mijn verwachtingen waren hoog, heel hoog. vooral omdat het boek zo ontzettend cool was. en de film...die was ook cool, ontzettend vet! Mijn verwachtingen zijn uitgekomen, en meer zelfs nog dan dat. het ''ik-wacht-op-de-oorlog-en-de-kijker-wacht-mee'' heeft voor mij zeer succesvol uitgepakt, al snap ik wel dat sommige kijkers dat ontzettend vervelend vonden.
ik vond de film zeer sfeervol, goed acteerwerk (vooral jake gyllenhaal) en mooi fx (de brandende oliebronnen). En als de oorlog dan eindelijk uitbreekt, hoe erg valt het dan tegen voor de jarheads?[spoiler:b3780f406f]ze worden beschoten door eigen A10-Thunderbolt Tank Killers, en als ze dan eindelijk mogen schieten, wordt dat op het laatste moment tegengehouden voor een airstrike)[/spoiler:b3780f406f] echt geweldig!

Deze film komt hoog op mijn lijst van favo films, en dat heeftie ook volkomen verdiend!

sliver
21-01-2006, 14:31
zie net dat die nu al met Nl ondertiteling te downloaden is in prima kwaliteit. Echt bizar hoe snel die films tegenwoordig op internet staan. Ondanks dit feit ga ik hem toch echt wel op dvd kopen, nu 2 keer gezien in de bios en heb er ook beslist een nieuwe favoriete film bij.

rkrijger
22-01-2006, 19:05
zie net dat die nu al met Nl ondertiteling te downloaden is in prima kwaliteit. Echt bizar hoe snel die films tegenwoordig op internet staan. Ondanks dit feit ga ik hem toch echt wel op dvd kopen, nu 2 keer gezien in de bios en heb er ook beslist een nieuwe favoriete film bij.

En... *waar* zie jij dat dan?!? :wink:

Z-Man
22-01-2006, 19:22
Goed om te zien dat Jarhead door Nederland zo goed ontvangen word, in tegenstelling tot Amerika :? Go Jarhead 8)

rkrijger
22-01-2006, 20:12
Goed om te zien dat Jarhead door Nederland zo goed ontvangen word, in tegenstelling tot Amerika :? Go Jarhead 8)

Wat zeggen ze dan over de film in USA?!? :shock:

Pietse
22-01-2006, 20:45
Goed om te zien dat Jarhead door Nederland zo goed ontvangen word, in tegenstelling tot Amerika Go Jarhead

En waarom is dat dan zo goed ?

pokalapoketl
22-01-2006, 20:56
Omdat de film goed is en het verdiend door een groot publiek bekeken te worden?

Pietse
22-01-2006, 21:24
Die uitspraak komt bij een beetje anti amerikaans over, daarom

rkrijger
22-01-2006, 21:39
Aardige film. Maar zeker geen klassieker voor mij...

HiddeH
22-01-2006, 22:05
Aardige film. Maar zeker geen klassieker voor mij...

Mee eens.
Leuk filmpje maar echt geen topper.

rkrijger
23-01-2006, 12:35
Aardige film. Maar zeker geen klassieker voor mij...

Mee eens.
Leuk filmpje maar echt geen topper.

Die hoofdrolspeler kwam me heel bekend voor. Maar ik kon hem niet plaatsen. Ik zag dat hij in Donnie Darko had gespeeld, maar die heb ik na 5 minuten uitgezet... :? Dus het moet ergens anders geweest zijn...

Laurens-Jan
23-01-2006, 12:53
Die hoofdrolspeler kwam me heel bekend voor. Maar ik kon hem niet plaatsen. Ik zag dat hij in Donnie Darko had gespeeld, maar die heb ik na 5 minuten uitgezet... :? Dus het moet ergens anders geweest zijn...

the Day after Tomorrow?
Hij speelt de zoon van de hoofdrolspeler.

rkrijger
23-01-2006, 13:16
Die hoofdrolspeler kwam me heel bekend voor. Maar ik kon hem niet plaatsen. Ik zag dat hij in Donnie Darko had gespeeld, maar die heb ik na 5 minuten uitgezet... :? Dus het moet ergens anders geweest zijn...

the Day after Tomorrow?
Hij speelt de zoon van de hoofdrolspeler.

Yes! Dat is hem! Argh, ik *wist* het, maar ik kon het niet plaatsen!
Hah, bedankt! Mystery solved!!! (y) (y) (y)

Paul H.
23-01-2006, 16:57
Aardige film. Maar zeker geen klassieker voor mij...

Misschien een uitleg waarom? Een klassieker kun je altijd moeilijk van te voren aangeven. Maar het is wel een aardige film?

RJI
23-01-2006, 18:06
Aardige film. Maar zeker geen klassieker voor mij...

Misschien een uitleg waarom? Een klassieker kun je altijd moeilijk van te voren aangeven. Maar het is wel een aardige film?

Ik vond hem top.... (y) maar ja dat is mijn mening he

rkrijger
23-01-2006, 20:28
Aardige film. Maar zeker geen klassieker voor mij...

Misschien een uitleg waarom? Een klassieker kun je altijd moeilijk van te voren aangeven. Maar het is wel een aardige film?

Okay, het is een aardige film omdat het een idee van de oorlog geeft die je niet zo snel in een andere oorlogsfilm terug vindt. Daarnaast vind ik dat het, de verveling, niet zo goed uit de verf komt. Want de film verveelt geen moment...

Jibbe Stuijts
24-01-2006, 19:46
Helaas iets teveel van de Overpositieve reacties gelezen op het forum. Kon in dit geval ook bijna alleen maar gaan tegenvallen. Ik vond de film erg sterk qua beelden,cinemafotografie (echt prachtig bij vlagen), maar de film kon me niet echt ergens raken. Helaas kreeg ik niet de echte verveling mee die heel erg naar voren zou moeten komen.Nogmaals, uitleggen waar het in zit is altijd moeilijk, maar hij boeide me gewoon te weinig. Ik had er gewoon TE hoge verwachtingen van denk ik. :?

Ik moet hem zeker nog wel een keer thuis gaan bekijken, om hem nog een kans te geven, want ik irriteerde me mateloos aan het Ziekelijk en pijnlijk(letterlijk) harde geluid in de zaal. THX met hoofdletters in de Metropolis Antwerpen zeg maar. Zelfs de rustige scenes waren te hard.

Seth__Gekko
24-01-2006, 22:52
NIet een instant classic inderdaad maar wel een sterk begin van het jaar 2006!

1der
27-01-2006, 21:51
Zojuist gezien in de bios, en wat een f*cking meesterwerk.
Een dikke tien voor Jarhead!

Erik Sastriawan
29-01-2006, 16:28
zie net dat die nu al met Nl ondertiteling te downloaden is in prima kwaliteit. Echt bizar hoe snel die films tegenwoordig op internet staan. Ondanks dit feit ga ik hem toch echt wel op dvd kopen, nu 2 keer gezien in de bios en heb er ook beslist een nieuwe favoriete film bij.

En... *waar* zie jij dat dan?!? :wink:

LINK VERWIJDERD DOOR MODERATOR.

Chris Taylor
31-01-2006, 19:58
Die hoofdrolspeler kwam me heel bekend voor. Maar ik kon hem niet plaatsen. Ik zag dat hij in Donnie Darko had gespeeld, maar die heb ik na 5 minuten uitgezet... :? Dus het moet ergens anders geweest zijn...

the Day after Tomorrow?
Hij speelt de zoon van de hoofdrolspeler.

Yes! Dat is hem! Argh, ik *wist* het, maar ik kon het niet plaatsen!
Hah, bedankt! Mystery solved!!! (y) (y) (y)

Voor zulke dingen gebruik ik dus altijd IMDB.com..knippen en plakken en hupsakee daar staat de complete lijst van de persoon waar diegene allemaal heeft ingespeeld :D :D

Dennis Kuijper
31-01-2006, 20:31
Deze film is toch weer ff anders dan alle andere oorlogsfilms en dat maakt hem toch weer lekker fris en dat is al een sterk punt.De cast vind ik overigens ook geweldig gekozen en zetten overuigende rollen en allen met hun eigen trekjes neer.Verwacht in elk geval geen aktierijke oorlogs film want dan kom je bedrogen uit.Ik denk dat dit weer een film is die groeit/beter word naarmate je hem vaker ziet.Vind het een sterke en goede film maar niet geniaal ofzo. 8.7/10

Steve Muller
31-01-2006, 20:47
Ik zag dat hij in Donnie Darko had gespeeld, maar die heb ik na 5 minuten uitgezet... :?.

Hoe kun je zo'n goede film nu uitzetten :?

Sicco
14-05-2006, 10:53
Gister gezien en ik ben er toch wel van onder de indruk. Bizar om te zien hoe die mensen helemaal worden opgefokt om te doden en als er dan niets te doen is, slaan ze helemaal door... Geen idee of dit in het echt ook zo gebeurd, maar ik denk wel dat dit een goed beeld geeft van de Amerikaanse soldaat.

Daarna heb ik nog de extra's bekeken en daar stonden ook een aantal scenes bij van Swofford die zich dingen inbeelde. Jammer dat ze die scenes eruit hebben gehaald, want dat zou de verveling denk ik toch wat beter illustreren. Je dingen gaan inbeelden om het allemaal wat leuker te maken dan het eigenlijk is. Sam Mendes heeft deze scenes juist eruit gehaald, omdat het schijnbaar niet het juiste effect zou hebben... Jammer...

Wouter van Dis
14-05-2006, 11:11
Ik las in een review van een krant dat de verveling ook gaat vervelen.. Wordt het dan erg saai? En was er dan een training á la Full metal jacket aan het begin?

marco van velsen
18-05-2006, 12:05
Goeie film...Laat duidelijk zien wat oorlog met je kan doen ook al heb je
geen schot gelost.

En inderdaad zoals al eerder beschreven worden de soldaten eerst flink
opgefokt en zijn ze helemaal on the edge om te killen.... en dan
gebeurt er nix. Hier houd je echt een tick van over denk ik.

Begrijpelijk dat soldaten een trauma overhouden van zulke
"politieke spelletjes" Doet me denken aan een liedje lang geleden
van ,ik dacht, Boudewijn de Groot ?? "Meneer de president slaap zacht!!!!"

Yo-Ecko
18-05-2006, 14:29
lijkt mij ook een goeie film, ik zie hem wel op dvd verschijnen en dan lekker bij me vader op z'n instalatie kijken.

TeaDoggy
07-06-2006, 00:48
Doet me denken aan een liedje lang geleden
van ,ik dacht, Boudewijn de Groot ?? "Meneer de president slaap zacht!!!!"

idd Boudewijn de Groot. Goed liedje trouwens.

Ook een goede film, vond ik, ook na alle overpositieve reacties. Acteerwerk van met name Jake Gyllenhaal en Chris Cooper vond ik echt heel goed, de fotografie op vrijwel alle punten erg mooi, en een aantal scenes in de film, die me best lang zullen bijblijven. Zoals wanneer Gyllenhaal zijn excuses aanbiedt aan die met die bril. (Namen gaan niet zo goed vandaag... :?)

Hele goede film, na Road to Perdition is Sam Mendes weer goed op weg terug naar de top.

Symphony X
02-07-2006, 19:12
Er zou toch een Jarhead 2-DVD uitkomen tegelijkertijd met jarhead 1-DVD?

Ik zie de 2-DVD namelijk nergens...

Frank
02-07-2006, 19:32
Er zou toch een Jarhead 2-DVD uitkomen tegelijkertijd met jarhead 1-DVD?

Ik zie de 2-DVD namelijk nergens...
De 2-DVD is niet uitgebracht. Enkel de 1-DVD.

Symphony X
02-07-2006, 19:33
Er zou toch een Jarhead 2-DVD uitkomen tegelijkertijd met jarhead 1-DVD?

Ik zie de 2-DVD namelijk nergens...
De 2-DVD is niet uitgebracht. Enkel de 1-DVD.

Komt deze er wel nog?

Ik ben bamlijk alleen nog maar een Duitse 2-DVD tegen gekomen...

Eric B.
02-07-2006, 19:37
Er zou toch een Jarhead 2-DVD uitkomen tegelijkertijd met jarhead 1-DVD?

Ik zie de 2-DVD namelijk nergens...
De 2-DVD is niet uitgebracht. Enkel de 1-DVD.

Komt deze er wel nog?

Ik ben bamlijk alleen nog maar een Duitse 2-DVD tegen gekomen...


en dat betekend? :twisted: :wink:

Symphony X
02-07-2006, 19:39
Er zou toch een Jarhead 2-DVD uitkomen tegelijkertijd met jarhead 1-DVD?

Ik zie de 2-DVD namelijk nergens...
De 2-DVD is niet uitgebracht. Enkel de 1-DVD.

Komt deze er wel nog?

Ik ben bamlijk alleen nog maar een Duitse 2-DVD tegen gekomen...


en dat betekend? :twisted: :wink:

eh "namelijk"? :lol: of was het nou bam lelijk :twisted:

Frank
02-07-2006, 19:41
Er zou toch een Jarhead 2-DVD uitkomen tegelijkertijd met jarhead 1-DVD?

Ik zie de 2-DVD namelijk nergens...
De 2-DVD is niet uitgebracht. Enkel de 1-DVD.

Komt deze er wel nog?
Dat is onbekend.

Symphony X
14-07-2006, 01:38
Deze film is toch weer ff anders dan alle andere oorlogsfilms en dat maakt hem toch weer lekker fris en dat is al een sterk punt.De cast vind ik overigens ook geweldig gekozen en zetten overuigende rollen en allen met hun eigen trekjes neer.Verwacht in elk geval geen aktierijke oorlogs film want dan kom je bedrogen uit.Ik denk dat dit weer een film is die groeit/beter word naarmate je hem vaker ziet.Vind het een sterke en goede film maar niet geniaal ofzo. 8.7/10

helemaal mee eens :D , de film 2 uur geleden bekeken.

Moet toch zeggen dat er wel wat geniale(je begrijpt wel in welk opzicht) stukjes inzitten: Rugby-en met maskers |lag bij deze scene echt in een deuk, evenals de scene dat 1 van de soldaten een video van zijn vrouw ziet die met zijn buurman aan het flik flooien is :roll: . Zitten zoveel grappige momenten in.

Film die ik zeker vaker ga bekijken :!:

Zitten zeker zeer mooi beelden tussen:
Jamie en Jake op een zandberg, kijkend naar de oliebronnen: schitterend.
Aribieren die met kamelen op de 6 soldaten afkomen.
Schot wat ze zouden willen vuren, mar het uiteindelijk niet mag, geweldig gedeelte.

Evil Hobbit
14-07-2006, 10:02
Jep over het camerawerk niks dan lof. Roger Deakins is een grootmeester van de lens.

Boyke_2002
20-07-2006, 10:55
Prima film, geen minuut verveeld. 8)
Zo zie hoe de US Army -vechtmachine- kan lijden tot frustratie, als er geen schot gelost wordt in een oorlog die nooit 'n oorlog was.

Locatie's en opname's van de film zijn prachtig in beeld gebracht.
Muziekkeuze is goed. oa Wagners Walküre.
Zowel drama, humor en spanning worden goed afgewisseld.

Jarhead is een film die niet over de waanzin van een oorlog gaat, maar over de onzin in een oorlog.

Deze ga ik zeker kopen op dvd :lol:
als cijfer geef ik 'm een 8,5

Rotterdam5314
21-07-2006, 12:04
ik vindt het wel een goeie film
enne er wordt gezegd geen klassieker maar dat wil dan niet zeggen dat het geen goede film is
als elke goede film een klassieker zou worden dan is er niks bijzonders meer aan een klassieker er zijn zowieso al zeer weinig klassiekers tenminste in mijn ogen dan.

ik vondt deze film gewoon een goede vermakkelijke film waarin ze zeer goed hebben nagebootst hoe het er in werkelijkheid uit kan zien
als ik een cijfer moest geven zou het een 8- zijn

Symphony X
21-07-2006, 13:53
Prima film, geen minuut verveeld. 8)
Zo zie hoe de US Army -vechtmachine- kan lijden tot frustratie, als er geen schot gelost wordt in een oorlog die nooit 'n oorlog was.

Locatie's en opname's van de film zijn prachtig in beeld gebracht.
Muziekkeuze is goed. oa Wagners Walküre.
Zowel drama, humor en spanning worden goed afgewisseld.

Jarhead is een film die niet over de waanzin van een oorlog gaat, maar over de onzin in een oorlog.

Deze ga ik zeker kopen op dvd :lol:
als cijfer geef ik 'm een 8,5

Dikgedrukt: Nice saying :wink:

Jordy van Buel
04-08-2006, 21:34
Vandaag gezien en inderdaad, een hele goede film die eens een keer niet gaat/zich enkel focussed over/op grote veldslagen of belangrijke gebeurtenissen. Een film met een duidelijke boodschap die goed naar voren wordt gebracht door met name het uitstekende acteerwerk van Gyllenhaal en Foxx. Dat het beginstukje veel wegheeft van dat van Full Metal Jacket vind ik an sich niet storend want net als bij FMJ zuigt het je meteen op de perfecte manier de film in. Absoluut de moeite waard deze film!

raufvaugel
10-01-2007, 10:32
Vond het een saaie film meer wil ik er niet over zeggen.

TheGodfather
10-01-2007, 16:41
Vond het een saaie film meer wil ik er niet over zeggen.
waarom saai? en waarom wil je er niet meer over zeggen? :roll:

1der
10-01-2007, 16:44
Vond het een saaie film meer wil ik er niet over zeggen.
waarom saai? en waarom wil je er niet meer over zeggen? :roll:

lol :P

Misschien omdat vrij weinig geschoten werd voor een oorlogsfilm? :roll:
Ik vond het zelf een zeer goede film, ff voor de duidelijkheid :P , maar als je een die hard oorlogsfilm verwacht kan ie saai zijn.

TheGodfather
10-01-2007, 16:58
Vond het een saaie film meer wil ik er niet over zeggen.
waarom saai? en waarom wil je er niet meer over zeggen? :roll:

lol :P

Misschien omdat vrij weinig geschoten werd voor een oorlogsfilm? :roll:
Ik vond het zelf een zeer goede film, ff voor de duidelijkheid :P , maar als je een die hard oorlogsfilm verwacht kan ie saai zijn.
tis dan ook geen oorlogsfilm ;)

Patrick van den Hul
10-01-2007, 16:59
Vond het een saaie film meer wil ik er niet over zeggen.
waarom saai? en waarom wil je er niet meer over zeggen? :roll:

lol :P

Misschien omdat vrij weinig geschoten werd voor een oorlogsfilm? :roll:
Ik vond het zelf een zeer goede film, ff voor de duidelijkheid :P , maar als je een die hard oorlogsfilm verwacht kan ie saai zijn.
tis dan ook geen oorlogsfilm ;)

Het is wél een oorlogsfilm, maar over een ander aspect van de oorlog dan dat we gewend zijn :wink:

1der
10-01-2007, 17:40
Vond het een saaie film meer wil ik er niet over zeggen.
waarom saai? en waarom wil je er niet meer over zeggen? :roll:

lol :P

Misschien omdat vrij weinig geschoten werd voor een oorlogsfilm? :roll:
Ik vond het zelf een zeer goede film, ff voor de duidelijkheid :P , maar als je een die hard oorlogsfilm verwacht kan ie saai zijn.
tis dan ook geen oorlogsfilm ;)

Het is wél een oorlogsfilm, maar over een ander aspect van de oorlog dan dat we gewend zijn :wink:

OK, ja, inderdaad :wink:

RobinB
10-01-2007, 21:02
Opnieuw worden er 20.000 soldaten gestuurd naar Irak..IK denk dat Jarhead toch wel een realistisch beeld geve over hoe het daar aan toe gaat. Ik heb naml. een Nederlandse Militair een keer gesproken die ook Jarhead als voorbeeld gaf.. :P Opgeleid tot Kill-Machine, en nooit een kogel hoeven te vuren in een oorlog..

Martin Z.
11-01-2007, 14:45
Opnieuw worden er 20.000 soldaten gestuurd naar Irak..IK denk dat Jarhead toch wel een realistisch beeld geve over hoe het daar aan toe gaat. Ik heb naml. een Nederlandse Militair een keer gesproken die ook Jarhead als voorbeeld gaf.. :P Opgeleid tot Kill-Machine, en nooit een kogel hoeven te vuren in een oorlog..

De meeste Amerikaanse soldaten zitten in deze Irak-oorlog toch wel een beetje heel erg in een andere situatie (3000 doden tot nu toe!) en het is volgens mij dan ook niet te vergelijken met de Golfoorlog waar Jarhead over gaat... De Nederlanders zaten in Irak in een heel ander (rustiger) gebied...

Denk dat je de plank toch een beetje mis slaat hier.

Pascal Barroso
11-01-2007, 17:27
Wat betreft de Amerikanen inderdaad maar wat betreft de Nederlanders zou ie wel gelijk kunnen hebben. M'n broer heeft 6 maanden in Irak gezeten en hij vond dat Jarhead het gevoel wat ze daar hadden goed wist over te brengen.

Jaren training om vervolgens er zo goed als niks mee te doen in een oorlogsgebied.

TheGodfather
11-01-2007, 18:33
Vond het een saaie film meer wil ik er niet over zeggen.
waarom saai? en waarom wil je er niet meer over zeggen? :roll:

lol :P

Misschien omdat vrij weinig geschoten werd voor een oorlogsfilm? :roll:
Ik vond het zelf een zeer goede film, ff voor de duidelijkheid :P , maar als je een die hard oorlogsfilm verwacht kan ie saai zijn.
tis dan ook geen oorlogsfilm ;)

Het is wél een oorlogsfilm, maar over een ander aspect van de oorlog dan dat we gewend zijn :wink:
Een anti-oorlogsfilm dus :D ;)

Martin Z.
11-01-2007, 20:34
Wat betreft de Amerikanen inderdaad maar wat betreft de Nederlanders zou ie wel gelijk kunnen hebben. M'n broer heeft 6 maanden in Irak gezeten en hij vond dat Jarhead het gevoel wat ze daar hadden goed wist over te brengen.

Jaren training om vervolgens er zo goed als niks mee te doen in een oorlogsgebied.

Dat over de Nederlanders bedoelde ik ook met mijn op een na laatste zin.

raufvaugel
12-01-2007, 09:31
Ik wou er niet meer over zeggen omdat er niet veel over te zeggen valt, ik heb hem niet eens uitgekeken hij was langdradig en vervelend, maar dat is mijn mening.
Soms boeit een film en soms niet tis niet anders.
Gelukkig had ik hem geleend, was een vooruitgave voor de pers.

TheGodfather
12-01-2007, 18:36
Ik wou er niet meer over zeggen omdat er niet veel over te zeggen valt, ik heb hem niet eens uitgekeken hij was langdradig en vervelend, maar dat is mijn mening.
Soms boeit een film en soms niet tis niet anders.
Gelukkig had ik hem geleend, was een vooruitgave voor de pers.
Als je `m niet hebt uitgekeken kun je er niet overdelen!! wanneer leren mensen dat nou eens? :x :? :roll:

Patrick van den Hul
12-01-2007, 18:48
Ik wou er niet meer over zeggen omdat er niet veel over te zeggen valt, ik heb hem niet eens uitgekeken hij was langdradig en vervelend, maar dat is mijn mening.
Soms boeit een film en soms niet tis niet anders.
Gelukkig had ik hem geleend, was een vooruitgave voor de pers.
Als je `m niet hebt uitgekeken kun je er niet overdelen!! wanneer leren mensen dat nou eens? :x :? :roll:

Helemaal mee eens, als je een film niet uitkijkt kun je het geheel niet overzien. Ik kijk 99% van de films die ik zie uit. Alleen als er iets tussenkomt of als het écht totaal niets aan is, kan het een keer voorkomen dat ik een film niet uitkijk.