PDA

Bekijk de volledige versie : Het grote Robert Altman topic



maikel_1981
14-08-2005, 05:01
Dit is het grote Bob Altman topic. Wat vind jij de beste Altman film?

Omdat het niet de normale weg kan:

1. MASH
2. McCabe & Mrs Miller
3. Images
4,.The Long Goodbye
5. Thieves like us
6. Nashville
7. 3 Woman
8. Popeye
9. Tanner '88
10. The Player
11. Shorts Cuts
11. Gosford Park
11. The Company

BrownB
14-08-2005, 10:40
Ik heb recent Secret Honor zitten kijken. Deze eenmansfilm over Nixon is best aan te raden, maar dan moet je wel aardig wat van zijn geschiedenis weten. Gelukkig wist ik dat.

Verder heb ik nog veel te weinig van hem gezien om een rangorde op te kunnen stellen. Gosford Park vond ik goed, maar eerlijkgezegd niet heel bijzonder. Ik wilde laatst DR T and the Women kijken, maar door de aanwezigheid van de door mij zo gehate Richard Gere heb ik toch maar besloten om Lost in La Mancha op de andere Belg te kijken.

Ludo Keeris
14-08-2005, 10:56
Ik ben een erge liefhebber van McCabe and Mrs Miller, met name ook door de muziek van Leonard Cohen. Niet de typische western, maar een degelijke weergave van het leven in het Westen in die periode.

Gosford Park mag ik ook graag zien, al moet je er wel goed voor gaan zitten. The Player is ook mooi, maar is vooral bekent om het lange beginshot (ik vraag me af of veel mensen die film nou werkelijk gezien hebben..)

Short Cuts heb ik nog steeds nooit gezien, maar staat wel bekend als een van z'n beste films.

riny
14-08-2005, 11:40
maikel, is dat nou een chronologische opsomming of echt jouw favorieten lijstje?

short cuts is mijn favoriete altman

the long goodbye vind ik ook prachtig

mash blijft altijd grappig

mccabe and mrs miller vond ik niet echt indrukwekkend maar moet hem misschien nog een kans geven.

fool for love vind ik ondergewaardeerd. prima film.

cookie's fortune en gingerbread man zijn best vermakelijk maar zeker niet zo goed als zijn oudere werk.

nashville, popeye en the player heb ik nog liggen, binnenkort maar eens kijken.

ben ook heel benieuwd naar 3 women, california split en 3 women

maikel_1981
14-08-2005, 12:47
maikel, is dat nou een chronologische opsomming of echt jouw favorieten lijstje?

short cuts is mijn favoriete altman

the long goodbye vind ik ook prachtig

mash blijft altijd grappig

mccabe and mrs miller vond ik niet echt indrukwekkend maar moet hem misschien nog een kans geven.

fool for love vind ik ondergewaardeerd. prima film.

cookie's fortune en gingerbread man zijn best vermakelijk maar zeker niet zo goed als zijn oudere werk.

nashville, popeye en the player heb ik nog liggen, binnenkort maar eens kijken.

ben ook heel benieuwd naar 3 women, california split en 3 women

Het heeft idd veel weg van mijn favoriete lijstje, hoewel Popeye daar dan niet in zou moeten staan :wink:

Ik moet talloze jaren '90 werken als Cookie's Fortune en The Gingerbread Men nog steeds zien ook al worden ze vaak niet tot zijn beste werken gerekend. Secret Honor is waarschijnlijk toch de eerste Criterion die ik aan ga schaffen... schandalig dat ik die nog niet heb eigenlijk.

Verder is 3 Women zonder twijfel mijn favoriete Altman film. Het is waarschijnlijk niet zijn beste (daarvoor zouden Nashville, McCabe en Short Cuts in aanmerking komen) maar wel zijn meest persoonlijke. Vooral de twist op het einde vind ik nog steeds geniaal... Mulholland Drive maar dan bijna 25 jaar eerder...

McCabe and Mrs Miller is een film die door de critici meestal tot de beste Altman bestempeld wordt (zijn typerende stijl is in die film ook zeer duidelijk aanwezig) maar kan moeilijk zijn om door te komen, zeker als je Altman's stijl niet zo goed kent. Nashville behoeft geen introductie meer, hoop ik dan...

Gisteren toevallig nog stukjes uit The Company gezien, zijn dansfilm, en ik moet toch zeggen dat ik bij talloze ballet scenes toch weer een visueel orgasme kreeg.... alhoewel dat ook aan de rode wijn kan hebben gelegen...

Altman is de beste!

Eddy
14-08-2005, 13:11
IK zie dat ik nog maar weinig Altmanfilms heb gezien. Van het bovenstaande lijstje heb ik alleen MASH in de kast staan. Een intelligente komedie die ik erg goed vind.

Verder heb ik lang geleden een keer de film Come Back to the Five and Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean, met onder meer Cher, gezien. Ik kan me herinneren dat die film mij wel aansprak.

Short Cuts (Criterion Collection) staat al geruime tijd op mijn verlanglijst en zal ooit wel in mijn kast belanden. De andere titels zeggen me weinig tot niets.

JKo
14-08-2005, 13:59
Ik vind "Short Cuts" de ultieme Altman. "Gosford Park" is ook super.
Verder vond ik i.t.t vele anderen "Dr. T & the Women" en "Cookie's Fortune" ook erg leuk.

"The Company" vind ik zijn grootste misser.

Ik vind hem een meester in het in elkaar weven van verhaallijnen zoals in "Short Cuts" en "The Player". Dat is wat mij betreft dan ook het grootste probleem van "The Company". Er viel niets te weven... Er was amper één verhaallijn.

JKo
14-08-2005, 14:03
Gisteren toevallig nog stukjes uit The Company gezien, zijn dansfilm, en ik moet toch zeggen dat ik bij talloze ballet scenes toch weer een visueel orgasme kreeg.... alhoewel dat ook aan de rode wijn kan hebben gelegen...

Dat zal de rode wijn inderdaad wel geweest zijn :wink: Want als je dat al goed vond kun je beter een keer naar een live-voorstelling van Scapino Ballet ofzo gaan. Honderd keer minder kitsch en honderd keer meer kwaliteit.

maikel_1981
14-08-2005, 19:35
Gisteren toevallig nog stukjes uit The Company gezien, zijn dansfilm, en ik moet toch zeggen dat ik bij talloze ballet scenes toch weer een visueel orgasme kreeg.... alhoewel dat ook aan de rode wijn kan hebben gelegen...

Dat zal de rode wijn inderdaad wel geweest zijn :wink: Want als je dat al goed vond kun je beter een keer naar een live-voorstelling van Scapino Ballet ofzo gaan. Honderd keer minder kitsch en honderd keer meer kwaliteit.

Jij snapt er blijkbaar erg weinig van... Ik ben groot liefhebber van dansvoorstellingen (Nederlands Dans Theater is een van mijn favoriete tijdsbestedingen), hoewel Scapino er uiteraard ook mag wezen. Toch is deze film meer dan de moeite waard, juist vanwege de dansscenes, welke niet alleen prachtig gechoreografeerd zijn, maar ook nog eens mooi in beeld gebracht zijn. Uiteraard ontbreekt een 'normaal' verhaal (sowieso iets waar Altman nooit in geinteresseerd is geweest), maar dat wordt meer dan goed gemaakt door de balletscenes. Het is zeker niet zijn beste film, maar zeer interessant (enkel omdat het Altman is, is het interessant) en ook nog goed.

Heb je enige argumenten waarom het kitsch zou zijn?

Richard B.
15-08-2005, 22:23
Tot mijn spijt heb ik eigenlijk nauwelijks films van Altman gezien, behalve een paar van de films die hij de laatste anderhalve decenia gemaakt heeft: The Player, Shorts Cuts en Gosford Park. Alle drie vind ik ze eigenlijk ongeveer even goed maar misschien dat Short Cuts er NET iets bovenuit steekt. ;)

VincentBroccoli
16-08-2005, 14:47
Tot mijn spijt heb ik eigenlijk nauwelijks films van Altman gezien, behalve een paar van de films die hij de laatste anderhalve decenia gemaakt heeft: The Player, Shorts Cuts en Gosford Park. Alle drie vind ik ze eigenlijk ongeveer even goed maar misschien dat Short Cuts er NET iets bovenuit steekt. ;)

Zelfde situatie zit ik een beetje in. Ik heb alleen nog 'MASH' en 'Gosford Park' gezien. 'Gosford Park' zag ik op groot doek als PAC-film van Pathe, waarvan ik er toch zo'n 25-30 heb gezien, maar dit toch de beste film vond. Een zeer interessante en sfeervolle film met een politiek statement, wat wil je nog meer.

Caledonians
16-08-2005, 19:00
Heb van de week The Player gezien. Dat is ook de enige film die ik tot nu toe gezien heb van Altman. Maar vond The Player een erg goede film! Leuk al die verwijzingen naar andere films en Hollywood en natuurlijk al die cameo's...

maikel_1981
16-08-2005, 19:25
Heb van de week The Player gezien. Dat is ook de enige film die ik tot nu toe gezien heb van Altman. Maar vond The Player een erg goede film! Leuk al die verwijzingen naar andere films en Hollywood en natuurlijk al die cameo's...

Een van de meest mooie dingen aan The Player vind ik nog steeds dat het Altman's commerciele comeback was. MASH was ooit een van zijn eerste films en die film was een groot commercieel succes. Dankzij dit succes kreeg Altman van de filmstudio's altijd de kans om volop te experimenteren, omdat ze altijd hoopten dat hij nog een keer met een hit als MASH op de proppen zou komen. Dit gebeurde echter nimmer (louter commercieel gesproken dan uiteraard) en nadat hij met Popeye een enorme uitglijer maakte was hij gedwongen om de jaren '80 als independent door te brengen en maakte hij voornamelijk werken voor TV. Met The Player was Altman ineens weer back in business en was hij weer salonfahig binnen Hollywood, helemaal ironisch gezien het feit dat The Player natuurlijk aan alle kanten een parodie op Hollywood is. Na The Player was hij in staat om Short Cuts op te nemen, wat een briljante jaren '90 update was van zijn geliefde jaren '70 ensembledrama's. De rest van de tijd bleef Altman een beetje een knipperlicht relatie met Hollywood houden en bleef hij vooral zijn eigen weg banen, geheel in de lijn van de ware pionier die hij altijd geweest is. Zijn opmerking omtrent zijn eigen positie binnen de filmwereld 'I've never arrived anywhere' spreekt wat dat betreft boekdelen.

Altman's laatste opmerking in het gesprek met Garry Trudeau op de Criterion DVD van Tanner '88 vat overigens zijn hele houding heerlijk samen:

Altman:"I'm a hopeful cynic."
[Trudeau: "Is there such a thing?"]
Altman:"Yeah, I'm like a guy who's living in the desert and hopes for rain."

Miguel Tavares
16-08-2005, 19:40
Heeft iemand hier al O.C. and Stiggs (http://www.imdb.com/title/tt0089715/) gezien? Sinds kort is er een goedgeprijsde r2 dvd op de markt, maar ik twijfel nog...

maikel_1981
19-08-2005, 18:26
Voor de liefhebber:

Cookie's Fortune wordt aanstaande zondag (21 augustus) uitgezonden door BBC 2 op het briljante tijdstip van 0.40 uur. Ik heb de film toevallig gisterochtend voor het eerst gezien (huur je zo'n film, kom je er enkele uren later achter dat ie op TV komt :? ) en ik kan de film zeker wel aanraden. Hoewel het nergens het niveau haalt van zijn allerbeste werken, is ie duidelijk een heel stuk beter dan zijn slechtste films (waarvan Altman er helaas ook een heel aantal gemaakt heeft). Als je jezelf in Altman wilt gaan verdiepen dan kun je hier wellicht beginnen.

stefanovic
03-05-2006, 20:01
Ik zag op dvd-home dat er een Robert Altman-box aan zit te komen. De box wordt uitgegeven door RCV :? Weet iemand uit welke titels deze box bestaat? Ik heb onlangs The long goodbye besteld en verder alleen Gosford Park, McCabe & mrs. Miller en Mash gezien. Die films hebben me heel nieuwsgierig gemaakt naar films als 3 Women, Short cuts, The player en Nashville. Overigens vond ik McCabe wel enigszins tegenvallen, ondanks het feit dat ik een aardige westernliefhebber ben.

Brakhage
17-08-2006, 17:36
Eens voor mezelf op een rijtje zetten wat ik voorlopig van de Altman films vind die ik tot op heden gezien heb:

MASH (1970). Mijn eerste Altman film en uiteraard een van zijn bekendste. Moet hem eigenlijk nog eens kijken om hem te revalueren. Het succes van de film zou overigens wel als een heet hangijzer om Altman's nek blijven hangen vanwege de verwachtingen die het schiep bij de filmbonzen.

McCabe & Mrs. Miller (1971). Een essentiële Altman film, hoewel zeker een van zijn moeilijkste en minst toegankelijke. De blauwdruk voor Altman's stijl: rommelig, bewust lelijk, veel zoom, lak aan conventioneel verhaal, op zijn kop zetten van traditionele genres en experimenten met de soundtrack (veel mensen die door elkaar heen praten etc.).

Images (1972). Deze vroege thriller is uiteindelijk redelijk onevenwichtig, maar behoorlijk interessant. Een duidelijke voorloper van '3 Women'.

The Long Goodbye (1973). Altman's kijk op de film noir en zonder meer een van zijn beste uit de jaren '70. Vol met verwijzingen naar films en een briljante Elliott Gould.

California Split (1974). Viel me een beetje tegen eerlijk gezegd: dialogen zijn bijzonder scherp en performances goed, maar uiteindelijk vond ik het iets te meanderend. De film heeft overigens zijn fans.

Nashville (1975). Waarschijnlijk Altman's ultieme magnum opus. Al zijn visuele en geluidsexperimenten worden hier naar het ultieme niveau getild en het is zijn meest geniale ensemblefilm.

3 Women (1977). Altman's meest experimentele en persoonlijke film en exact daarom mijn absolute favoriet. Sterker nog, de film behoort tot mijn all-time favorieten. Gebaseerd op een droom, sublieme muziek, sterk acteerwerk en een fantastisch ritme. 'Mulholland Drive' maar dan 25 jaar eerder. Het was wel het begin van het commerciële einde voor Altman.

A Wedding (1978). Zeer prettige ensemblefilm die echter nergens het niveau bereikt van zijn andere meesterwerken, ondanks dat het voldoende briljante momenten bevat om de liefhebber tevreden te houden.

Quintet (1979). Is een goede concurrent van '3 Women' voor de status meest experimentele film binnen het Altman oeuvre en een van zijn laatste films met internationale sterren. Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen en de film wordt traditioneel omschreven als een geniale mislukking, wat het ook is.

A Perfect Couple (1979). Lichtvoetige screwball comedy die enkel voor de fans interessant is.

Popeye (1980). Het begin van het tijdelijke einde voor Altman. Net als 'Mash' moet ik dit nog eens goed bekijken. Of niet. Vanaf dit moment was Altman in ieder geval gedwongen tot het werken met kleine onafhankelijke projecten en TV producties.

Secret Honor (1984). Zeer bijzondere film en onemanshow van Philip Baker Hall. Bijzonder is de film zeker, maar een behoorlijke kennis van de Amerikaanse politiek uit deze tijd is vereist.

"Tanner '88" (1988). Zeer ambitieuze en vlijmscherpe TV satire op de Amerikaanse presidentverkiezingen. Duurt bijna 7 uur, maar ik vind het een van Altman's beste werken.

Vincent & Theo (1990). Opmerkelijke, maar getroubleerde film, losjes gebaseerd op Theo van Gogh. Gelukkig weten de sterke punten de mindere ruimschoots te compenseren.

The Player (1992). Altman's comeback in de commerciele filmwereld had niet scherper en gewaagder kunnen zijn. Essentieel werk met een fantastische cast vol sterren en cameo's.

Short Cuts (1993). Altman's allerbeste ensemblefilm sinds 'Nashville' en een sublieme update van zijn jaren '70 stijlkenmerken.

Cookie's Fortune (1999). Behoorlijk ondergewaardeerde film in mijn ogen. Het mist de brille van een 'Short Cuts' maar de sfeer en het farcische karakter maken dat meer dan goed.

Gosford Park (2001). Een van zijn bekendste films bij het jongere publiek en de enige Altman die ik in de bioscoop mocht zien, het was dan ook de film waardoor ik voor eeuwig verliefd werd op hem. Stijlvol en met prachtig camerawerk.

The Company (2003). Vrijwel genegeerd bij release en dat is ronduit schandalig, want het is een zeer sterke film. Het is zelfs een compleet nieuw soort film, een kruising tussen een dansfilm en een speelfilm. Zelfs op hoogbejaarde leeftijd stopt Altman niet met vernieuwen. Prachtige balletten en de beste rol van Malcolm McDowell sinds 'A Clockwork Orange'.

A Prairie Home Companion (2006). Zonder enige twijfel een van de films waar ik het meest naar uitzie dit jaar. Geruchten gaan dat dit een van Altman's allerbeste films is, een Grand Cru, een film waarin hij het niveau van de Oude Grootmeester bereikt heeft, een niveau wat alleen de allergrootste regisseurs op het einde van hun carrière bereiken. Ik kan niet wachten.

Brakhage
21-11-2006, 20:12
Het is een zeer zwarte dag: een van mijn favorieten, Robert Altman, is overleden vandaag.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6170376.stm

:cry: :cry: :cry: :cry:

Evil Hobbit
21-11-2006, 20:58
shocking :cry:

Robin W.
08-10-2008, 19:42
He, ik dacht dat Vincent en Theo uit zou komen op 25-09-2008 (5412012148918); nu zie ik dat-ie nergens (meer) leverbaar is. Hoe kan dat nou zo snel?

DanielC.
08-10-2008, 20:39
McCabe and Mrs. Miller is een van mijn favoriete films ooit. Verder heb ik helaas nog niet zo heel veel van hem gezien, maar wat ik gezien heb vond ik enorm goed. Altijd ben ik betoverd als ik een film van hem opzet, de tijd schiet gewoon voorbij en voordat ik er erg in heb rollen de aftitels al over het scherm. Ik ben gek op de soort van kalme chaos die in zijn films zit. McCabe is absolute favoriet, gevolgd door Short Cuts, MASH, the Player en het heerlijke A Prarie Home Companion. Thieves Like Us vond ik ook niet onaardig, maar daar was ik niet zo van ondersteboven als eerder genoemde films. Ik heb vandaag toevallig een dvd boxje met twee van zijn films besteld: A Woman en 3 Women. Films die ik verder snel wil gaan aanschaffen en kijken zijn: Brewster McCloud, Nashville en Secret Honor. Iemand anders nog aanraders?

Gosford Park heb ik een jaar of vijf geleden eens gekocht, en die vond ik toen wel aardig. Ik denk als ik deze film nu nog eens kijk er heel anders tegenover sta.

Patrick van den Hul
08-10-2008, 22:01
Laatst mijn eerste Altman gezien: Gosford Park. Vond de film wat warrig door de vele personages, maar de regie was echt heel erg goed en ook het acteerwerk mocht er wezen. Gewoon een heerlijk sfeertje en de speelduur vloog snel voorbij. Een leuke mix van genres (drama/thriller/komedie).

Deze week ergens nog krijg ik waarschijnlijk Short Cuts binnen, dat schijnt zijn beste film te zijn. Ik ben benieuwd!

Patrick van den Hul
08-10-2008, 22:05
Deze overigens even verplaatst naar het juiste subforum, dat ten tijde van het starten van dit topic nog niet bestond.

Brakhage
08-10-2008, 22:29
Ik ben (toevallig) momenteel bezig met een essay over Altman wat op het Belgische ***site geplaatst gaat worden. Als het klaar is zal ik het hier wel laten weten (maar dat kan nog even duren).

Richard B.
11-10-2008, 14:45
Sinds mijn laatste posting heb ik de schade redelijk ingehaald. Inmiddels heb ik ook MASH, 3 Women, McCabe & Mrs. Miller en A Wedding gezien. Ik vond ze stuk voor stuk goed, maar de eerste en laatste vond ik het prettigst. De andere 2 (3 Women en McCabe & Mrs. Miller) moet ik binnenkort nog maar eens herkijken, want die vond ik wat minder toegankelijk.

A Wedding is trouwens geen echte topper maar ik vond het toch wel een erg amusante film. In een bepaald opzicht is een soort vingeroefening voor het latere (en veel zwaarmoedigere) Gosford Park.

Theo B
11-10-2008, 20:46
In de loop der tijd de nodige Altman-films gezien:

countdown (1960 ) :4.5
m*a*s*h (1970) :7.9
mccabe and mrs miller (1971) :7.2
images (1972) :6.7
the long goodbye (1973) :6.9
california split (1974) :6.6
thieves like us (1974) :7.2
nashville (1975) :7.0
buffalo bill and the indians, or sitting (1976) :7.0
3 women (1977) :7.2
a wedding (1970 ) :7.0
a perfect couple (1979) :6.8
quintet (1979) :6.7
popeye (1980) :6.9
basements (1982) :7.4
come back to the five & dime jimmy dean, (1982) :8.1
streamers (1983) :7.6
secret honor (1984) :7.0
fool for love (1985) :6.5
beyond therapy (1987) :6.9
o.c. & stiggs (1987) :5.0
tanner '88 (tv) (1980 ) :6.9
the caine mutiny court-martial (tv) (1980 ) :7.5
vincent & theo (1990) :7.0
the player (1992) :7.9
short cuts (1993) :9.2
pret-a-porter (1994) :7.0
kansas city (1996) :7.6
robert altman's jazz '34: remembrances (1996) :6.5
cookie's fortune (1990 ) :7.7
the gingerbread man (1990 ) :7.0
dr. t and the women (2001) :7.0
gosford park (2001) :7.6
the company (2003) :6.4
a prairie home companion (2006) :6.1

Hopelijk komt come back to the five & dime jimmy dean ook nog eens op dvd.

Patrick van den Hul
11-10-2008, 20:48
Ik snap nooit zo goed waarom mensen 20 films van een regisseur kijken wanneer hun gemiddelde cijfer tussen de 6 en de 7 ligt...

Brakhage
11-10-2008, 20:49
Ik snap nooit zo goed waarom mensen 20 films van een regisseur kijken wanneer hun gemiddelde cijfer tussen de 6 en de 7 ligt...
Exact mijn gedachten!

Richard B.
11-10-2008, 21:51
Ik snap nooit zo goed waarom mensen 20 films van een regisseur kijken wanneer hun gemiddelde cijfer tussen de 6 en de 7 ligt...
Ik weet niet hoe het bij anderen werkt, maar als ik geïnteresseerd raak in een regisseur dan ben ik ook benieuwd naar z'n wat mindere werken. En in het geval van regisseurs als Altman zijn zelfs z'n wat mindere werken nog interessant. Ik begrijp het dus wel.

Patrick van den Hul
11-10-2008, 22:32
Ik weet niet hoe het bij anderen werkt, maar als ik geïnteresseerd raak in een regisseur dan ben ik ook benieuwd naar z'n wat mindere werken. En in het geval van regisseurs als Altman zijn zelfs z'n wat mindere werken nog interessant. Ik begrijp het dus wel.

Ok, dat begrijp ik, maar die situatie is net iets anders. Je hebt het namelijk over geïnteresseerd raken, dat impliceert dat je eerst 1 of meerdere films van de regisseur hebt gezien die je zodanig goed vond dat je meer wilde zien. In de lijst hierboven zie ik slechts 1 uitschieter (Short Cuts) en verder op zijn zachtst gesteld geen superhoge cijfers.

Ik ben benieuwd wat de beweegredenen daarachter zijn...

Oudlid_X5
11-10-2008, 23:28
Heb nog niet veel van deze regisseur gezien. Wat ik er wel van gezien heb is vooral het recente werk. Gosford Park (http://www.imdb.com/title/tt0280707/), Dr T and the Women (http://www.imdb.com/title/tt0205271/), The Gingerbread Man (http://www.imdb.com/title/tt0119196/) en de klassieker MASH (http://www.imdb.com/title/tt0066026/). Waarbij vooral de eerste en de laatste film heel erg goed zijn.

Heb zelf de volgende films van Altman ongezien in collectie: 3 Women (http://www.imdb.com/title/tt0075612/), A Wedding (http://www.imdb.com/title/tt0078481/) en The Player (http://www.imdb.com/title/tt0105151/). Een kwestie van tijd dat ik die zal zien.

Ludo Keeris
11-10-2008, 23:48
Ok, dat begrijp ik, maar die situatie is net iets anders. Je hebt het namelijk over geïnteresseerd raken, dat impliceert dat je eerst 1 of meerdere films van de regisseur hebt gezien die je zodanig goed vond dat je meer wilde zien. In de lijst hierboven zie ik slechts 1 uitschieter (Short Cuts) en verder op zijn zachtst gesteld geen superhoge cijfers.

Ik ben benieuwd wat de beweegredenen daarachter zijn...

Ik weet niet wanneer het voor jou geldt als "hoog cijfer", maar als een film minimaal een 7.5 scoort, dan vind ik het over het algemeen een goede film en best wel reden om meerdere films van die regisseur te gaan bekijken. Bij bovenstaand lijstje kom je al gauw tot zo'n 9 titels met een waardering van 7.5 of meer. Dat valt dus best wel mee.
Persoonlijk kan ik een aantal films van Altman hoger waarderen (The Player, McCabe & Mrs Miller), terwijl ik andere films juist slechter vind (Pret a Porter). Maar goed, ieder z'n eigen smaak natuurlijk.

Theo B
19-10-2008, 04:11
Ik snap nooit zo goed waarom mensen 20 films van een regisseur kijken wanneer hun gemiddelde cijfer tussen de 6 en de 7 ligt...

Tja, voor zo'n reactie was ik al bang. Ik ben al 35 jaar fanatiek bezig met films kijken, dan bouw je al gauw zo'n lijstje op. Nu is Altman wel een regisseur waar ik, dankzij retrospectieven, erg veel van gezien heb (alleen Woody Allen & Alfred Hitchcock komen er boven uit). .

Het werk van Robert Altman is meestal wel origineel en daarom ben ik altijd benieuwd geweest naar zijn films. Het is bij zo'n regisseur altijd wel interessant om te zien wat hij met het materiaal doet, en daar valt, zoals Richard ook al zei, ook zijn mindere werk onder. Helaas kan een goede regisseur het ook niet altijd voorkomen dat 'zijn' film toch niet helemaal geslaagd is.

Nog even (off topic) over de cijfers. Die heb ik er in al die jaren achter gehangen. Zelf vind ik dat Altman met slechts 2 films beneden de 6 zeer aardig scoort. Dertig van de films scoren boven de 6,5 (gemiddelde van alle films die ik gezien heb) en 21 scoren er zelfs boven de 7 (en dat vind ik dus hoog).

Als ik nog in de gelegenheid ben om iets van hem te zien zal ik dat zeker niet nalaten, zelfs niet als het Bonanza-afleveringen zijn :)

Theo B
19-10-2008, 04:27
Ok, dat begrijp ik, maar die situatie is net iets anders. Je hebt het namelijk over geïnteresseerd raken, dat impliceert dat je eerst 1 of meerdere films van de regisseur hebt gezien die je zodanig goed vond dat je meer wilde zien. In de lijst hierboven zie ik slechts 1 uitschieter (Short Cuts) en verder op zijn zachtst gesteld geen superhoge cijfers.

Ik ben benieuwd wat de beweegredenen daarachter zijn...

Die wil ik je wel geven. Superhoge cijfers zijn voor mij 8,0 en hoger en die geef ik alleen bij super-uitzondering, als alles in de film op zijn plaats valt (verhaal, acteren, muziek). Bij een 7,5 ben ik (net als o.a. Ludo) al zeer zeer tevreden.

m*a*s*h, mccabe and mrs miller, thieves like us, nashville, buffalo bill and the indians, 3 women, a wedding, basements, come back to the five & dime jimmy dean, streamers, secret honor, the caine mutiny court-martial, vincent & theo, the player, short cuts, kansas city, cookie's fortune, the gingerbread man, gosford park zijn films die ik zodanig goed vond dat ik meer wilde zien.