PDA

Bekijk de volledige versie : Centerspeaker



marchindriks
20-08-2005, 23:28
Ik wil de box(en) van m'n loewe tv (xelos) gebruiken als centerspeaker. Heeft iemand hier ervaring mee?
Om nu m'n tv uit elkaar te halen en de kabels van de centerspeaker vast te solderen op die van m'n tv gaat me net iets te ver.

Johan van den D.
21-08-2005, 09:06
Mag ik vragen waarom je het op deze manier wilt doen ?

Liebaart
21-08-2005, 09:20
Ik ben marchindriks niet, maar ik herken me wel in zijn vraag. Daar heb ik ook al aan gedacht. Moderne TV's zijn uitgerust met goede speakers, die ideaal frequentiebereik voor center-speaker kanaal hebben. Waarom dan een aparte centerspeaker kopen, als je TV al met een gelijkaardig ding uitgerust is, en deze laatste dan uitschakelen? Verkwisting? Speaker fabrikanten nog wat rijker maken?

Technisch moet dat zonder grote problemen te doen zijn, indien men handig genoeg is. Iemand daar al ervaring mee?

Johan van den D.
21-08-2005, 10:10
Helaas is dat een verkeerde denkwijze.
De tv speakers zullen anders zijn dan de overige speakers wat het klankbeeld niet ten goede komt.
Daarnaast zullen ze ten alle tijden minder van kwaliteit zijn dan "normale" losse speakers omdat juist de speakers iets is waar fabriekanten op kunnen besparen.
Waarom, omdat ze ervan uitgaan dat iedere film liefhebber zijn geluid toch via een receiver laat lopen.

Verders zal je een probleem hebben met de aansturing van de speakers omdat je tv speakers alle geluiden zullen weergeven en niet alleen die voor de center bedoeld waren.


Het is dus de vraag wat je wilt bereiken hiermee.
Wil je een vrij degelijke danwel correcte 5.1 opstelling realiseren of maakt het allemaal niet uit zolang er maar geluid uit komt. :!:

marchindriks
21-08-2005, 10:57
Mag ik vragen waarom je het op deze manier wilt doen ?

Beter geluid (betere box) en neemt minder ruimte in beslag.

Marcel A. de Vrije
21-08-2005, 11:36
Het wordt zo langzamerhand tijd dat tv fabrikanten de consument de keus gaan geven het tv toestel met of zonder audiogedeelte aan te schaffen. Zonder audiogedeelte, daar bedoel ik mee: zonder ingebouwde versterker en spaekers, maar met een hoogwaardige audio out aansluiting.

Ruud Vorstermans
21-08-2005, 12:21
Het wordt zo langzamerhand tijd dat tv fabrikanten de consument de keus gaan geven het tv toestel met of zonder audiogedeelte aan te schaffen. Zonder audiogedeelte, daar bedoel ik mee: zonder ingebouwde versterker en spaekers, maar met een hoogwaardige audio out aansluiting.

Helemaal mee eens 8)

R Klemkerk
21-08-2005, 14:54
Helaas is dat een verkeerde denkwijze.
De tv speakers zullen anders zijn dan de overige speakers wat het klankbeeld niet ten goede komt.
Daarnaast zullen ze ten alle tijden minder van kwaliteit zijn dan "normale" losse speakers omdat juist de speakers iets is waar fabriekanten op kunnen besparen.
Waarom, omdat ze ervan uitgaan dat iedere film liefhebber zijn geluid toch via een receiver laat lopen.

Verders zal je een probleem hebben met de aansturing van de speakers omdat je tv speakers alle geluiden zullen weergeven en niet alleen die voor de center bedoeld waren.


Het is dus de vraag wat je wilt bereiken hiermee.
Wil je een vrij degelijke danwel correcte 5.1 opstelling realiseren of maakt het allemaal niet uit zolang er maar geluid uit komt. :!:



5 loewe tvs in de kamer om een uniform geluid te creëren is ook geen optie denk ik :mrgreen:

Tijl Kindt
21-08-2005, 15:33
5 loewe tvs in de kamer om een uniform geluid te creëren is ook geen optie denk ik :mrgreen:
:lol:

Denk dat dat net iets te duur wordt inderdaad :P. Misschien dat dat interessant wordt als de regisseurs 360º films gaan maken ;). Dan moet je wel nog een draaizetel hebben die aangedreven wordt door je dvd-speler om je op elk moment in de juiste richting te draaien :P.

Reinier Gunther
21-08-2005, 15:35
Helaas is dat een verkeerde denkwijze.
De tv speakers zullen anders zijn dan de overige speakers wat het klankbeeld niet ten goede komt.
Daarnaast zullen ze ten alle tijden minder van kwaliteit zijn dan "normale" losse speakers omdat juist de speakers iets is waar fabriekanten op kunnen besparen.
Waarom, omdat ze ervan uitgaan dat iedere film liefhebber zijn geluid toch via een receiver laat lopen.

Verders zal je een probleem hebben met de aansturing van de speakers omdat je tv speakers alle geluiden zullen weergeven en niet alleen die voor de center bedoeld waren.


Het is dus de vraag wat je wilt bereiken hiermee.
Wil je een vrij degelijke danwel correcte 5.1 opstelling realiseren of maakt het allemaal niet uit zolang er maar geluid uit komt. :!:



5 loewe tvs in de kamer om een uniform geluid te creëren is ook geen optie denk ik :mrgreen: :D


Ik zou ook nooit de tv speaker als center gebruiken.

Het tast de homogeniteit gigantisch aan en de tv speaker heeft gewoonweg de kwaliteit niet van de rest van je speakers.

Tenzij je een all-in-one van de blokker hebt, dan zal ik er misschien nog over na denken :wink: :wink:

Ago
21-08-2005, 15:39
Mag ik vragen waarom je het op deze manier wilt doen ?

Beter geluid (betere box) en neemt minder ruimte in beslag.

Betere box dan wat? Heb je al andere speakers staan en zo ja, welke?

Johan van den D.
21-08-2005, 15:40
Mag ik vragen waarom je het op deze manier wilt doen ?

Beter geluid (betere box) en neemt minder ruimte in beslag.Minder ruimte inderdaad maar dat is dan helaas ook het enige voordeel.

pocket
21-08-2005, 18:01
Het wordt zo langzamerhand tijd dat tv fabrikanten de consument de keus gaan geven het tv toestel met of zonder audiogedeelte aan te schaffen. Zonder audiogedeelte, daar bedoel ik mee: zonder ingebouwde versterker en spaekers, maar met een hoogwaardige audio out aansluiting.

Precies! Scheelt een stuk in prijs ook.
Overigens zou ik wat de topicstarter voorstelt nooit doen. Ik vind enige homogeniteit tussen luidsprekers ook wel belangrijk.

Mvluit
09-02-2006, 12:23
Ik heb onlangs een Loewe Xelos 37 aangeschaft en worstelde met dezelfde vraag. Ik wilde mijn externe 5.1 versterker (harman kardon) de speaker van de tv laten aansturen als centerspeaker.

Mijn dealer kan dit verzorgen. Hij maakt een keurige ingang op de achterkant van TV. Omdat deze TV een ingebouwde harddisk en een ingebouwde digitale tuner heeft heb je dus geen extrne centerspeaker, externe HD en externe digi-Tuner (danwel sateliettuner) meer nodig! staat wel zo netjes. en maar één afstandbediening.

Ook kun je de tuner/dvd (één apparaat) van Loewe erbij aanschaffen (en gebruiken als voorversterker)dan kun je je 5.1 receiver zo schakelen dat hij alleen gebruikt wordt als eindtrap (zet je hem ergens in de kast en laat hem altijd aanstaan. Op deze manier heb je alleen maar zichtbaar: tv; dvd/tuner; 4 speakers en sub.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
gr MvL

Mark S
09-02-2006, 13:46
Ik zou toch ontzettend oppassen met de belastbaarheid van de ingebouwde TV-speakertjes als je deze aan je receiver wilt aansluiten. Of het moet een aansluiting op lijn-niveau zijn, zodat je de pre-out van je receiver kunt gebruiken.
Homogeniteit in klank kun je idd zowiezo verder wel vergeten.
Dan nog liever film kijken zonder center!
(Dat laatste heeft uberhaupt mijn voorkeur)

Johan van den D.
09-02-2006, 17:50
Homogeniteit in klank kun je idd zowiezo verder wel vergeten.
Dat is inderdaad een belangrijk punt en ook voor mij reden om het nooit op deze manier te doen, dan liever geen center inderdaad.