PDA

Bekijk de volledige versie : 'Black' (2005) van Sanjay Leela Bhansali



VincentBroccoli
23-08-2005, 17:58
Black (2005)

Algemene Info
Regie: Sanjay Leela Bhansali
Cast: Amitabh Bachchan, Rani Mukherjee, Nandana Sen, Shernaz Patel, Ayesha Kapoor
Genre: Drama
Lengte: 122 minuten

Het Plot
Een buitengewoon leven is niet altijd voorbestemd, maar de mogelijkheid om het leven anders dan gewoon te maken, te streven naar een nauwelijks uitvoerbare missie, vechtend tegen beter weten in en wonderen in werkelijkheid te veranderen is de kracht van een buitengewoon persoon. Zo’n buitengewoon persoon is de 40 jaar oude Michelle McNally. Michelle is “speciaal” op meer dan één manier. Ze is doof en blind. Ze bewoont de wereld van het oneindige ZWART, een wereld die beangstigend is in zijn complete afgelegenheid. Het leven is een reeks van ongewone gevechten geweest voor Michelle en vandaag is de start van een nieuw gevecht.

---

Ik zag nog geen topic van deze film in filmdiscussies (maar Black is nogal een lastige zoekterm, maar op de naam van de regisseur kon ik ook niets vinden). Op dit moment draait de film in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Groningen (Pathe)...

Fafa
23-08-2005, 18:20
Ik heb toevallig 15 minuten geleden nog gezocht naar een topic over deze film....en toen dus niks gevonden.

Morgen ga ik in Amsterdam naar deze film en ben zeer benieuwd. Er zijn zeer lovende kritieken die de film zeer sterk noemen, maar ook enkele verdenkingen van ordinair jatten van de film The Miracle Worker uit 1962.

Ik zal mijn eigen bevindingen spoedig posten.

ofnoavail
24-08-2005, 09:59
Van mijn vriendin gekregen toen ze uit India kwam.
Bijzonder mooie film. Erg mooi production design!
Niet echt een typische bollywood film.

VincentBroccoli
24-08-2005, 22:01
Ben vandaag naar deze film geweest met Engelse ondertiteling wat alleen even lastig was in de overgang (als de hoofdpersonen zelf Engels gingen praten). Korte review van mijn kant:

Black
Deze Bollywoodfilm gaat over een onhandelbaar doofblind meisje dat geholpen wordt door een leraar die haar helpt een noemenswaardig bestaan te creëren. Gedurende de film vallen vooral de goede acteerprestaties van deze twee hoofdpersonen op. Enerzijds de actrices die gedurende de film met veel allure het doofblinde meisje/vrouw spelen, maar anderzijds de ietwat clowneske leraar die via veel non-verbale communicatie zijn lessen duidelijk probeert te maken. Een vergelijking met Charlie Chaplin is dan ook snel gemaakt en gezien de filmposters van onder andere ‘Gold Rush’ en ‘The Kid’ is dat zo gek nog niet. Uiteraard is dit verhaal een van de grote trekpleisters van de film, maar dat dit allemaal plaats vindt in visueel gelikte omgevingen is alleen maar een pre. De locaties zijn zeer mooi vormgegeven waarbij vooral de zwartgeoriënteerde shots goed uit de verf komen en extra symboliek met zich meedragen. Aan symboliek is sowieso geen gebrek als je met een leraar te maken heeft die zelfs in een ijsje wijze levenslessen haalt (Life's a big ice-cream. Have it before it melts.). Overigens is dat het enige minpuntje aan deze film, dat de emotie soms iets over de top is. Al met al is dit een zeer geslaagde boeiende film met een sterk verhaal en dito cinematografie.

Anwar Potter
23-10-2005, 05:54
Ik vind de film persoonlijk overrated. Heb 'm alweer een tijdje terug gezien en vond het na de eerste keer heel goed, maar dit was vooral door de acteerprestaties en cinematografie. Toen ik hem nog een keer bekeek, vond ik het al helemaal geen interessante film meer. Het probleem met de regisseur is dat hij alles zo groot mogelijk probeert te maken: de sets moeten zo groot mogelijk, achtergrondmuziek moet zo luid mogelijk, maximum melodrama. Dit was ook al evident in z'n vorige film, DEVDAS (2002). Dit gaat mijn inziens toch wel ten koste van de film. Bovendien vind ik het ergste dat vele scenes uit het eerste helft van de film regelrecht zijn gekopieerd van THE MIRACLE WORKER (1962). Hoewel ik moet zeggen dat ik het tweede helft wel een heleboel mooie scenes vond hebben, behalve het einde dan, want die was gekopieerd uit de regisseur z'n eigen eerste film KHAMOSHI (1999), een superieure film. Ook zijn HUM DIL DE CHUKE SANAM (1999) vond ik een betere film dan BLACK en DEVDAS. Alleen weer belachelijk dat hij Hongarije presenteerde als Italie in deze film. :?

Er zijn veel betere films mijn inziens binnen de Indian cinema dan deze overrated BLACK.