PDA

Bekijk de volledige versie : Resultaat en/of vragen calibratie DVD DVE en dB meter.



Johan van den D.
27-08-2005, 12:36
Misschien wel leuk om hier je ervaring, vragen en/of resultaten te plaatsen met de calibratie DVD en/of dB meter. :P

Alexander D
27-08-2005, 12:39
Kan ik hier ook uit concluderen dat die dbmeter nu al onderweg is?

Eens kijken of ik m'n tvspeakers goed afgesteld krijg. :? :wink:

Johan van den D.
27-08-2005, 12:41
Kan ik hier ook uit concluderen dat die dbmeter nu al onderweg is?
Jawel, ze zijn vanochtend op het postkantoor afgegeven en zullen waarschijnlijk maandag aangeboden worden.

Harry stadman
27-08-2005, 14:21
Zal wel mijn ervaringen even doorgeven. :wink:
Ik heb er alle vertrouwen in dat dat positief zal zijn. :wink:

Coen Hendriks
27-08-2005, 17:42
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. En dan met name de calibratie DVD.

Helaas de powerbuy gemist. Maar als het echt goed werkt bestel ik hem alsnog zelf rechtstreeks.

Dus jullie weten dat er in ieder geval 1 persoon zit te wachten op jullie reacties

Johan van den D.
27-08-2005, 19:02
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. En dan met name de calibratie DVD.

Helaas de powerbuy gemist. Maar als het echt goed werkt bestel ik hem alsnog zelf rechtstreeks.

Dus jullie weten dat er in ieder geval 1 persoon zit te wachten op jullie reactiesOf je moet zelf een 2de powerbuy opzetten omdat er vele de 1ste gemist hebben.
Na de eind datum kreeg ik immers nog vele mails en pm,s met de vraag of het nog kon. :wink:

Coen Hendriks
27-08-2005, 19:13
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. En dan met name de calibratie DVD.

Helaas de powerbuy gemist. Maar als het echt goed werkt bestel ik hem alsnog zelf rechtstreeks.

Dus jullie weten dat er in ieder geval 1 persoon zit te wachten op jullie reactiesOf je moet zelf een 2de powerbuy opzetten omdat er vele de 1ste gemist hebben.
Na de eind datum kreeg ik immers nog vele mails en pm,s met de vraag of het nog kon. :wink:

Misschien kunnen we eerst awachten hoe de ervaringen zijn bij de huidige deelnemers. En aan de hand van die resultaten kijken of de intresse nog groot genoeg is voor een 2e powerbuy.

Moeten toch even wachten omdat er door deze powerbuy geen DVD's meer op voorraad zijn.

Johan van den D.
27-08-2005, 19:20
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. En dan met name de calibratie DVD.
Heb je overigens al wel een dB meter omdat die wel noodzakelijk is bij de DVD.
Daarnaast is zo,n meter ten alle tijden een noodzaak om je set af te stellen, ook als je geen gebruik maakt van de DVD.


Moeten toch even wachten omdat er door deze powerbuy geen DVD's meer op voorraad zijn.Daar heb je best kans op. :twisted:

Shadow010
27-08-2005, 19:22
Ik heb ongeveer een jaar geleden mn Denon receiver + canton speakers gekocht en een maand later heb ik via internet dezelfde calibratie-DVD en decibel meter gekocht als die hier wordt bedoeld.

ervaringen: Het vloeit allemaal beter in elkaar over. NOG beter! Omdat de speakers nu allemaal het juiste aantal decibels weergeven, komt het surround dus ook precies op het juiste moment bij de luisteraar aan. Een kogel vliegt dus nu door de kamer zonder (misschien onbewust) gehinderd te worden door een niet-optimale calibratie van de speakers. Al met al dus zeker de moeite waard en ik vind dat als je veel geld besteed aan mooie spullen deze DVD en decibel meter zeker niet mogen ontbreken! En ik heb volgens mij nog een relatief 'kleine' HT-set, vergeleken bij vele anderen hier.

De DVD kun je dus gebruiken om het geluid af te stellen. De rest van de DVD vond ik qua info interessant om een keer te zien, maar niet meer dan dat. Maar goed, dat zal vrij persoonlijk zijn.

Johan van den D.
27-08-2005, 19:25
Heb je het ook nog voor je beeld gebruikt of alleen voor het geluid ?

Coen Hendriks
27-08-2005, 19:28
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. En dan met name de calibratie DVD.
Heb je overigens al wel een dB meter omdat die wel noodzakelijk is bij de DVD.
Daarnaast is zo,n meter ten alle tijden een noodzaak om je set af te stellen, ook als je geen gebruik maakt van de DVD.


Moeten toch even wachten omdat er door deze powerbuy geen DVD's meer op voorraad zijn.Daar heb je best kans op. :twisted:

Ja een db meter heb ik al. En ook al toegepast om mijn set voor stereo in te regelen. (test cd voor stereo heb ik wel)

En de DVD's zijn echt op. Heb al geprobeerd deze te bestellen.
Althans op HIFI.nl

Shadow010
27-08-2005, 19:29
Heb je het ook nog voor je beeld gebruikt of alleen voor het geluid ?

Ik heb het alleen voor mn geluid gebruikt. Er wordt wel info gegeven over beeld etc., maar ik heb er zelf nooit iets mee gedaan. Misschien had ik dat wel moeten doen, maar op dat moment had ik mn handen vol met mn geluid.

Als jullie ook daadwerkelijk je beeldinstellingen kunnen verbeteren, dan zal ik dat ook zeker goed gaan bestuderen.

Ik had de DVD + decibelmeter overigens hier vandaan: http://www.htforum.nl/ITCshop/

Johan van den D.
27-08-2005, 19:34
En de DVD's zijn echt op. Heb al geprobeerd deze te bestellen.
Althans op HIFI.nlHebben we toch iets weten te bereiken hierzo......we leggen de hele handel stil. :roll:

Johan van den D.
27-08-2005, 19:35
Ik had de DVD + decibelmeter overigens hier vandaan: http://www.htforum.nl/ITCshop/Daar komen deze van de powerbuy ook vandaan. :wink:

Ago
27-08-2005, 20:40
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. En dan met name de calibratie DVD.
Heb je overigens al wel een dB meter omdat die wel noodzakelijk is bij de DVD.
Noodzakelijk?
Bij mijn receiver kreeg ik ook een setup-microfoon. Is dit niet voldoende?

Johan van den D.
27-08-2005, 21:01
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. En dan met name de calibratie DVD.
Heb je overigens al wel een dB meter omdat die wel noodzakelijk is bij de DVD.
Noodzakelijk?
Bij mijn receiver kreeg ik ook een setup-microfoon. Is dit niet voldoende?Nee, niet als je alles door bemiddel van de dvd wilt afstellen.
Uiteraard kan je ervoor keizen om het geluid met de mic. te doen en het verders te laten voor wat het is.

Pieter Kleine
27-08-2005, 21:20
Met mijn denon receiver kan ik het geluid automatisch in laten regelen. Maar toch blijft bij nameting met de geluidmeter en testdvd bijstelling nodig wat betreft volume boxen.

Johan van den D.
27-08-2005, 21:22
Dat hoor je inderdaad in bijna alle gevallen met zo,n automatische meting.

Alexander D
27-08-2005, 21:44
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. En dan met name de calibratie DVD.
Heb je overigens al wel een dB meter omdat die wel noodzakelijk is bij de DVD.
Noodzakelijk?
Bij mijn receiver kreeg ik ook een setup-microfoon. Is dit niet voldoende?

Die setup-microfoon verzorgt enkel een basisinstelling en dat wil helemaal niet zeggen dat het zo ook het beste of mooiste staat afgesteld. Het staat dan ook niet allemaal op 75db.

Dit is van toepassing voor elke setup-mic, onafhankelijk welk merk.

Alexander D
27-08-2005, 21:45
Voor mensen die de DVD op korte temijn voor een scherpe prijs willen aanschaffen:

klik hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=37712)

Coen Hendriks
27-08-2005, 23:26
Voor mensen die de DVD op korte temijn voor een scherpe prijs willen aanschaffen:

klik hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=37712)

of hier:
http://www.dvdinternational.com/pd_digital_video_essentials.cfm

Mr_Parker
30-08-2005, 17:56
Zojuist de dvd voor het eerst even bekeken, en bij het voorlopig nog ontbreken van QED kabels ( :twisted: ) en speakers / reciever alleen het beeld ermee afgesteld.

Ik kan niet zeggen dat er een nieuwe wereld voor me open ging, maar het is zeker ook op het beeld gebied een handig hulp middel om toch wat meer detail, en nauwkeurigheid in het beeld te krijgen.
Ik ben in iedergeval blij met de aanschaf.

Wat de dbmeter betreft:
Ik moet eerst maar eens een nieuwe 9volt bat. halen voor ik kan kijken of ik de reeds door mede forumlid behaalde 116db overschreeuwen kan ;-)

Coen Hendriks
03-09-2005, 19:33
waar blijven nu alle ervaringen?!?!

Ben nog steeds heel benieuwd

Coen Hendriks
03-09-2005, 19:35
Ik moet eerst maar eens een nieuwe 9volt bat. halen voor ik kan kijken of ik de reeds door mede forumlid behaalde 116db overschreeuwen kan ;-)

Is dat zo'n prestatie dan? (boven de 116db?)

Harry stadman
03-09-2005, 22:14
Ik moet eerst maar eens een nieuwe 9volt bat. halen voor ik kan kijken of ik de reeds door mede forumlid behaalde 116db overschreeuwen kan ;-)

Is dat zo'n prestatie dan? (boven de 116db?)

Redelijk, ja! 116 decibel is hetzelfde als een F16 vlakbij je opstijgt! :wink:

Coen Hendriks
03-09-2005, 22:16
Ik moet eerst maar eens een nieuwe 9volt bat. halen voor ik kan kijken of ik de reeds door mede forumlid behaalde 116db overschreeuwen kan ;-)

Is dat zo'n prestatie dan? (boven de 116db?)

Redelijk, ja! 116 decibel is hetzelfde als een F16 vlakbij je opstijgt! :wink:

Dat weet ik wel.
Maar om dit met je set te halen is toch goed mogelijk.
Ben bij 120 db maar opgehouden

Mark S
03-09-2005, 22:50
Ik heb het een en ander bekeken en al wat getest.
Een paar dingen vielen mij op.
Navigatie naar de verschillende onderdelen is soms onnodig omslachtig, in ieder geval niet echt intuitief.
Ik heb wat overscan problemen bij sommige menu's en onderdelen, waardoor sommige zaken half buiten beeld vallen, alsof mijn TV ineens spontaan in zoom-mode springt.
Ik zal van de week de dvd eens op andere TV's en mijn computer bekijken, om te checken in hoeverre mijn TV daarvan afwijkt.
Een ander groot nadeel van mijn TV is dat het setup-menu wordt vertoond tegen een grijze semi-transparante achtergrond. Dat maakt het afstellen van bijv brightness/contrast/e.d. soms lastig. (settings wijzigen, menu verbergen, settings controleren, menu weer oproepen, weer settings wijzigen, enz enz)

Edgar Smit
04-09-2005, 00:30
Ik moet eerst maar eens een nieuwe 9volt bat. halen voor ik kan kijken of ik de reeds door mede forumlid behaalde 116db overschreeuwen kan ;-)

Is dat zo'n prestatie dan? (boven de 116db?)

Redelijk, ja! 116 decibel is hetzelfde als een F16 vlakbij je opstijgt! :wink:

Dat weet ik wel.
Maar om dit met je set te halen is toch goed mogelijk.
Ben bij 120 db maar opgehoudenEuh, die 116DB was gehaald met schreeuwen, met een set kom je daar meestal makkelijk aan natuurlijk.

Edgar Smit
04-09-2005, 00:55
lijstje voor je sub (http://www.svsubwoofers.com/faq.htm#moviedemos)
films, The Matrix, helicopter scene lijkt me wel een hele mooi om te testen.

Alexander D
04-09-2005, 08:32
hier nog een topic met dvd's die door forumleden worden gebruikt om mee te demonstreren. (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=1624&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=demo)

Meulie
04-09-2005, 14:43
Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie alles op die 75 dB zetten met behulp van de dB-meter. Als ik de testtoon van mijn versterker gebruik en alle volumes eerst op nul zet, dan slaat het meter nog steeds ver boven de 80 dB uit. Het mastervolume die hij standaard gebruikt is namelijk erg hoog. Ik moet dus de volumes van de verschillende speakers allemaal beneden de 0 dB grens zetten, wil ik op die 75 dB komen. Zet het het volume eerst op het luistervolume waar ik normaal een DVD mee bekijk en dan het op 75 dB zet, gan lukt het redelijk. Een test DVD kan ik niet gebruiken, omdat ik dan niet de de volumes kan instellen. Ik heb overigens een Denon AVR-2802 receiver.
Wat me wel opgevallen is, is dat de spraak nu veel duidelijker is en de balans ook veel beter. Tevens moet ik het mastervolume wel iets hoger zetten dan normaal. Maar ja, wat is nu de definitie van hoog, als hij van -70 dB naar zo'n +18 dB gaat.

Johan van den D.
04-09-2005, 14:47
Je moet gewoon je volume op 75dB kunnen krijgen door met je volume knop te spelen.

Harry stadman
04-09-2005, 14:49
Je moet gewoon je volume op 75dB kunnen krijgen door met je volume knop te spelen.

Dat is ook een mogelijkheid maar het is mooier als je per kanaal het volume op 75 db kunt stellen! :wink:

Johan van den D.
04-09-2005, 14:50
Je moet gewoon je volume op 75dB kunnen krijgen door met je volume knop te spelen.

Dat is ook een mogelijkheid maar het is mooier als je per kanaal het volume op 75 db kunt stellen! :wink:Dat is dan de volgende stap Harry.

Meulie
04-09-2005, 14:52
Je moet gewoon je volume op 75dB kunnen krijgen door met je volume knop te spelen.

Dat is ook een mogelijkheid maar het is mooier als je per kanaal het volume op 75 db kunt stellen! :wink:Dat is dan de volgende stap Harry.

Da is nu zo'n beetje het probleem. Je hebt namelijk te maken met twee verschillende soorten volumes.

Johan van den D.
04-09-2005, 14:56
Jawel maar je twee fronts stel je eerst in met je volume knop op 75 dB.
Zodra ze daarop staan blijf je van die knop af en ga je verder met de instellingen van het receiver menu.

Harry stadman
04-09-2005, 15:03
Jawel maar je twee fronts stel je eerst in met je volume knop op 75 dB.
Zodra ze daarop staan blijf je van die knop af en ga je verder met de instellingen van het receiver menu.

Johan heeft ervaring! :wink:

Edit:

Kan iemand eens een stappenplan geven hoe je alles moet instellen? ik merk dat er nog veel mensen zijn die wat hulp hierbij kunnen gebruiken! :wink:

Johan, Garmt, Patrick? :wink:

Johan van den D.
04-09-2005, 21:16
Kan iemand eens een stappenplan geven hoe je alles moet instellen? ik merk dat er nog veel mensen zijn die wat hulp hierbij kunnen gebruiken! :wink:

Johan, Garmt, Patrick? :wink:Wellicht iets voor de crew om hier een mooi stuk over te maken. :wink:

Johan van den D.
04-09-2005, 21:19
Overigens voordat je de dB,s gaat instellen wel even met een meetlint aan de gang.
Je moet immers eerst de instelling voor de verschillende afstanden invoeren van de speakers tot de luisterpositie.
Dit gaat in stappen van "ms" en één ms staat voor (als ik het juist heb) 33 cm.
Zodra je al die afstanden juist heb ingesteld kun je de dB,s gaan doen.
Kan ook andersom maargoed, deze volgorde vind ikzelf prettiger.

Alexander D
04-09-2005, 21:31
Overigens voordat je de dB,s gaat instellen wel even met een meetlint aan de gang.
Je moet immers eerst de instelling voor de verschillende afstanden invoeren van de speakers tot de luisterpositie.
Dit gaat in stappen van "ms" en één ms staat voor (als ik het juist heb) 33 cm.
Zodra je al die afstanden juist heb ingesteld kun je de dB,s gaan doen.
Kan ook andersom maargoed, deze volgorde vind ikzelf prettiger.

??????
Ik kan op mijn receiver gewoon de afstand in meters instellen.

Johan van den D.
04-09-2005, 21:42
??????
Ik kan op mijn receiver gewoon de afstand in meters instellen.Nee, dat gaat in ms (milli seconden).
Mocht er een afstand verschil zijn tussen bepaalde speakers en de luisterplaats dan kan je dat verschil opheffen door de betreffende speaker bijvoorbeeld 1 ms in de + of - te geven.
Is er een verschil van 65 cm bijvoorbeeld dan stel je voor die speaker 2 ms in.
1 ms staat voor 33 cm.

Alexander D
04-09-2005, 21:47
??????
Ik kan op mijn receiver gewoon de afstand in meters instellen.Nee, dat gaat in ms (milli seconden).
Mocht er een afstand verschil zijn tussen bepaalde speakers en de luisterplaats dan kan je dat verschil opheffen door de betreffende speaker bijvoorbeeld 1 ms in de + of - te geven.
Is er een verschil van 65 cm bijvoorbeeld dan stel je voor die speaker 2 ms in.
1 ms staat voor 33 cm.

Eeeuh, nee dat is niet waar.

De speakerafstand kan ik instellen in meters of feet.

Een delay of lip sync of hoe je het ook wil noemen wordt ingesteld in ms.

Edit: Dit zal verschillen per merk en type. Niet iedere Onkyo heeft bijvoorbeeld die lip sync. En misschien hebben andere merken alleen die lip sync en geen aparte instelling voor de speakerafstand. :wink:

Johan van den D.
04-09-2005, 21:50
Ook de afstand want bij de meeste kan je dat naar mij weten niet instellen in meters of feets maar dat is dan ook iets waar ik normaal gesproken niet naar kijk tenzij hij van mezelf is.
Over welke receiver heb jij het in dit geval ?

Alexander D
04-09-2005, 21:53
Ook de afstand want bij de meeste kan je dat naar mij weten niet instellen in meters of feets.
Over welke receiver heb jij het in dit geval ?

Verschil moet er zijn... :wink: :lol:

Mijn Onkyo TX-DS898 (een mond vol) kan voor 7.1 kanalen de afstand in meters of feet instellen. Voor de meters in stappen van 15 centimeter.

Daarnaast bestaat de delay functie om lip sync problemen op te lossen.

Johan van den D.
04-09-2005, 21:55
En misschien hebben andere merken alleen die lip sync en geen aparte instelling voor de speakerafstand. :wink:Dit zal dus eerder andersom zijn.
Wel voor de afstand maar geen lip sync, mede omdat dat iets is wat pas de laatste jaren van belang kan zijn.

Maar hoe of wat dan ook, het gaat erom dat je niet vergeet die afstanden te corrigeren. :wink:

Alexander D
04-09-2005, 21:59
En misschien hebben andere merken alleen die lip sync en geen aparte instelling voor de speakerafstand. :wink:Dit zal dus eerder andersom zijn.
Wel voor de afstand maar geen lip sync, mede omdat dat iets is wat pas de laatste jaren van belang kan zijn.

Waarom denk je dat?

Jij rekent de ms om naar afstand. Als ze die functie bedoelde om afstand in te stellen dan hadden ze ook wel een afstandsmaat gebruikt lijkt me zo.



Maar hoe of wat dan ook, het gaat erom dat je niet vergeet die afstanden te corrigeren. :wink:

Dat was inderdaad waar het om ging. :wink:

Johan van den D.
04-09-2005, 22:07
Waarom denk je dat?

Jij rekent de ms om naar afstand. Als ze die functie bedoelde om afstand in te stellen dan hadden ze ook wel een afstandsmaat gebruikt lijkt me zo.Ik denk dat niet, is mij altijd verteld en daarnaast stond het in alle beschrijvingen van mijn reveivers die ik tot nu toe heb gehad.
Denk hierbij aan o.a Pioneer, Harman/Kardon, Yamaha en dan modellen van ruim 10 a 12 jaar geleden (Dolby Surround tijdperk) tot de huidige modellen.
Een logische verklaring kan ik je ook niet geven maar wellicht omdat ms internationaal is en meters en feet niet.
Toevallig kan jij kiezen tussen beide begrijp ik.

Kortom, ik kan je in deze ook niet meer vertellen dan hetgeen in al mijn beschijvingen heeft gestaan.
Als de dealer het verhaal dan ook bevestigt tja...........dan ga ik er maar vanuit dat het klopt.
Liegen zei dan lieg ik ook. :roll:

Mocht iemand het achterliggende verhaal weten dan hoor ook ik dat graag.

Harry stadman
04-09-2005, 22:19
Ook de afstand want bij de meeste kan je dat naar mij weten niet instellen in meters of feets.
Over welke receiver heb jij het in dit geval ?

Verschil moet er zijn... :wink: :lol:

Mijn Onkyo TX-DS898 (een mond vol) kan voor 7.1 kanalen de afstand in meters of feet instellen. Voor de meters in stappen van 15 centimeter.

Daarnaast bestaat de delay functie om lip sync problemen op te lossen.

Klopt, dit is voor sommige lcd of plasma's nodig toch? Die lopen soms wat te langzaam en moet je via lipsinc dat instellen. :wink:

Coen Hendriks
04-09-2005, 22:26
Mijn instellingen t.b.v. de afstand gaat ook gewoon in cm c.q. feet.
(scheelt ook met omreken fouten)

Voor de afregeling van het geluidsnivo heb ik de volgende procedure gebruikt:

Als eerste de testtoon van 1 van de front speakers aan gezet. |Deze met de volume knop ingeregeld naar 75 db.
Daarna de rest van de kanalen per kanaal ingeregeld op 75 db d.m.v. de regeling per kanaal.
(En ja hoor de sub stond veel te hard)

Alexander D
05-09-2005, 07:37
Ook de afstand want bij de meeste kan je dat naar mij weten niet instellen in meters of feets.
Over welke receiver heb jij het in dit geval ?

Verschil moet er zijn... :wink: :lol:

Mijn Onkyo TX-DS898 (een mond vol) kan voor 7.1 kanalen de afstand in meters of feet instellen. Voor de meters in stappen van 15 centimeter.

Daarnaast bestaat de delay functie om lip sync problemen op te lossen.

Klopt, dit is voor sommige lcd of plasma's nodig toch? Die lopen soms wat te langzaam en moet je via lipsinc dat instellen. :wink:

Dat dacht ik dus ook.

Misschien dat door de opkomst van lcd/plasma meer modellen met beide opties uitgerust gaan worden. Zal eens eea navragen. :wink:

Edgar Smit
05-09-2005, 09:30
Mijn Yamaha doet het ook in cm/feet en niet in MS, die rekent hij zelf uit aan de hand van de meters die je invoert volgens mij.

Edgar Smit
05-09-2005, 09:41
Ok dan op verzoek een werklijstje voor het instellen van je set:

1) Stel de afstanden van je speakers correct in. Lees in je manual hoe dat moet. Het betreft de afstand van de luisterpositie tot de speaker, NIET SPEAKER TOT RECEIVER!.

2)zet alle individuele dB/volume instellingen van je speakers op 0.

3)gebruik een testtoon (van je receiver of DVE-DVD o.i.d.) op de linker frontspeaker. Hou de dB meter vanaf de luisterpositie ter hoogte van je oren (of leg hem neer op de rugleuning van de bank) en stel met het normale mastervolume de toon zo af dat de meter 75 dB aanwijst. Dit wordt je referentiepunt, en je moet nu ook niet aan het mastervolume zitten.

4) stel nu de rechterfrontspeaker in, mocht hij te zacht of te hard staan t.o.v. het referentiepunt, stel hem dan bij met de individuele dB/volume instelling op je receiver, maar blijf van het mastervolume af.

5)Doe hetzelfde met de centre, de rears en de sub.

Suk6
(als iets niet klopt hoor ik het wel.)

Harry stadman
05-09-2005, 12:57
Ok dan op verzoek een werklijstje voor het instellen van je set:

1) Stel de afstanden van je speakers correct in. Lees in je manual hoe dat moet. Het betreft de afstand van de luisterpositie tot de speaker, NIET SPEAKER TOT RECEIVER!.

2)zet alle individuele dB/volume instellingen van je speakers op 0.

3)gebruik een testtoon (van je receiver of DVE-DVD o.i.d.) op de linker frontspeaker. Hou de dB meter vanaf de luisterpositie ter hoogte van je oren (of leg hem neer op de rugleuning van de bank) en stel met het normale mastervolume de toon zo af dat de meter 75 dB aanwijst. Dit wordt je referentiepunt, en je moet nu ook niet aan het mastervolume zitten.

4) stel nu de rechterfrontspeaker in, mocht hij te zacht of te hard staan t.o.v. het referentiepunt, stel hem dan bij met de individuele dB/volume instelling op je receiver, maar blijf van het mastervolume af.

5)Doe hetzelfde met de centre, de rears en de sub.

Suk6
(als iets niet klopt hoor ik het wel.)

Ik dacht dat het zo wel aardig klopte, Edgar. :wink:

Edgar Smit
05-09-2005, 15:40
Dat dacht ik ook.

Enige wat me ineens te binnen schiet, bij sommige receivers kunnen de fronts niet in de plus worden bijgesteld, alleen in de min (dus niet harder maar alleen zachter).

Mocht dit het geval en het blijkt dat je linker front speaker te zacht staat t.o.v. de rechter front, neem dan de rechter front als referentiepunt zodat je de linker front (die dus harder staat) iets kunt "knijpen" om het dB nivo gelijk te krijgen op 75 dB.

Dit verhaal geldt volgens mij alleen voor de fronts, ik dacht dat bijna elke receiver zowel de centre als de rears harder of zachter kan afstellen.

Johan van den D.
05-09-2005, 16:22
Ok dan op verzoek een werklijstje voor het instellen van je set:

1) Stel de afstanden van je speakers correct in. Lees in je manual hoe dat moet. Het betreft de afstand van de luisterpositie tot de speaker, NIET SPEAKER TOT RECEIVER!.

2)zet alle individuele dB/volume instellingen van je speakers op 0.

3)gebruik een testtoon (van je receiver of DVE-DVD o.i.d.) op de linker frontspeaker. Hou de dB meter vanaf de luisterpositie ter hoogte van je oren (of leg hem neer op de rugleuning van de bank) en stel met het normale mastervolume de toon zo af dat de meter 75 dB aanwijst. Dit wordt je referentiepunt, en je moet nu ook niet aan het mastervolume zitten.

4) stel nu de rechterfrontspeaker in, mocht hij te zacht of te hard staan t.o.v. het referentiepunt, stel hem dan bij met de individuele dB/volume instelling op je receiver, maar blijf van het mastervolume af.

5)Doe hetzelfde met de centre, de rears en de sub.

Suk6
(als iets niet klopt hoor ik het wel.)Mooi stukje maar ik bedoelde meer een groot stuk ergens op het forum waar het hoort.
Met meer tekst en uitleg.

noXS21
05-09-2005, 20:07
Hou de dB meter vanaf de luisterpositie ter hoogte van je oren (of leg hem neer op de rugleuning van de bank)

Is het niet zo dat je de mic. naar boven moet richten? Als je de dB meter op de rugleuning van de bank legt richt hij niet naar boven maar naar voren dat is toch niet correct?

Groeten,

Wouter

Mark S
05-09-2005, 20:52
Exactly. Recht omhoog richten dat ding. Anders krijg je de rears nooit goed afgesteld vanwege de richtingsgevoeligheid van de (eenvoudige) ingebouwde Mic. De kans dat je hierdoor je rears veel te hard inregelt is levensgroot.

Edgar Smit
06-09-2005, 08:25
Ok dan op verzoek een werklijstje voor het instellen van je set:

1) Stel de afstanden van je speakers correct in. Lees in je manual hoe dat moet. Het betreft de afstand van de luisterpositie tot de speaker, NIET SPEAKER TOT RECEIVER!.

2)zet alle individuele dB/volume instellingen van je speakers op 0.

3)gebruik een testtoon (van je receiver of DVE-DVD o.i.d.) op de linker frontspeaker. Hou de dB meter vanaf de luisterpositie ter hoogte van je oren (of leg hem neer op de rugleuning van de bank) en stel met het normale mastervolume de toon zo af dat de meter 75 dB aanwijst. Dit wordt je referentiepunt, en je moet nu ook niet aan het mastervolume zitten.

4) stel nu de rechterfrontspeaker in, mocht hij te zacht of te hard staan t.o.v. het referentiepunt, stel hem dan bij met de individuele dB/volume instelling op je receiver, maar blijf van het mastervolume af.

5)Doe hetzelfde met de centre, de rears en de sub.

Suk6
(als iets niet klopt hoor ik het wel.)Mooi stukje maar ik bedoelde meer een groot stuk ergens op het forum waar het hoort.
Met meer tekst en uitleg. zoiets als het kabel verhaal, een soort achtergrond-artikel bedoel je? Wil ik best aan werken hoor :wink: .

Johan van den D.
06-09-2005, 16:11
Zoiets bedoelde ik inderdaad Edgar.
Het hoe maar ook waarom zeg maar.

Edgar Smit
06-09-2005, 22:27
Zoiets bedoelde ik inderdaad Edgar.
Het hoe maar ook waarom zeg maar.Ik zal daar eensaan werken, leuke uitdaging wederom. Plaats ik hem eerst hier ter goedkeuring van jullie allemaal, dan kan hij of als achtergrondartikel, of als sticky ofzo, dat is aan de redactie.

bmateijsen
07-09-2005, 07:22
Even een paar toevoegingen:

- Houdt de dB meter recht omhoog exact op oorhoogte. Nog beter: zet hem op een camerastandaard.

- Gebruik altijd c-weighting (dus slow)

- De subwoofer heeft altijd een afwijking op de dB meter, meet hem en stel daarna op gevoel 1,2 of 3 dB harder/ zachter.

- Laat het subwoofervolume in de versterker altijd op 0 staan en gebruik de volumeregeling op de sub zelf! (veel receivers laten hier enorme afwijkingen zien namelijk!)

- Ga zelf niet in de geluidsgolf staan, maar ook niet achter de dB meter. Je zal namelijk een reflectiepunt zijn, waardoor je de meting beinvloed!

Groet Bjorn

Alexander D
07-09-2005, 14:16
Even een paar toevoegingen:

- De subwoofer heeft altijd een afwijking op de dB meter, meet hem en stel daarna op gevoel 1,2 of 3 dB harder/ zachter.

Groet Bjorn

Dat hoor ik dus altijd. Kun je misschien ook uitleggen waardoor dat komt?

A3aan
07-09-2005, 15:10
Ga zelf niet in de geluidsgolf staan, maar ook niet achter de dB meter. Je zal namelijk een reflectiepunt zijn, waardoor je de meting beinvloed! Snap ik Bjorn, maar ... hoe moet ik dan die meter aflezen??? :shock: :wink:

Edgar Smit
07-09-2005, 15:23
Ga zelf niet in de geluidsgolf staan, maar ook niet achter de dB meter. Je zal namelijk een reflectiepunt zijn, waardoor je de meting beinvloed! Snap ik Bjorn, maar ... hoe moet ik dan die meter aflezen??? :shock: :wink:Middels een ingewikkeld spiegelreflectyiesysteem of een camera moet dat toch wel lukken? :wink:

bmateijsen
07-09-2005, 16:09
Even een paar toevoegingen:

- De subwoofer heeft altijd een afwijking op de dB meter, meet hem en stel daarna op gevoel 1,2 of 3 dB harder/ zachter.

Groet Bjorn

Dat hoor ik dus altijd. Kun je misschien ook uitleggen waardoor dat komt?

Ligt aan de lage hrz frequenties, die geluidsgolven gaan langzamer door de ruimte als van hogere frequenties..

bmateijsen
07-09-2005, 16:10
Ga zelf niet in de geluidsgolf staan, maar ook niet achter de dB meter. Je zal namelijk een reflectiepunt zijn, waardoor je de meting beinvloed! Snap ik Bjorn, maar ... hoe moet ik dan die meter aflezen??? :shock: :wink:

Daar zijn verschillende manier voor... neem bijv. een microfoon of fotocamera standaard dan kan je op een meter of 3 gaan staan ;)

Alexander D
07-09-2005, 16:13
Even een paar toevoegingen:

- De subwoofer heeft altijd een afwijking op de dB meter, meet hem en stel daarna op gevoel 1,2 of 3 dB harder/ zachter.

Groet Bjorn

Dat hoor ik dus altijd. Kun je misschien ook uitleggen waardoor dat komt?

Ligt aan de lage hrz frequenties, die geluidsgolven gaan langzamer door de ruimte als van hogere frequenties..

Dan denk ik: Een db is toch een db ongeacht de snelheid?

Afijn, misschien denk ik wel te ver. In ieder geval dank voor je antwoord.

Coen Hendriks
07-09-2005, 16:23
Even een paar toevoegingen:

- De subwoofer heeft altijd een afwijking op de dB meter, meet hem en stel daarna op gevoel 1,2 of 3 dB harder/ zachter.

Groet Bjorn

Dat hoor ik dus altijd. Kun je misschien ook uitleggen waardoor dat komt?

Heeft ook te maken met het frequentie bereik van je db-meter

Edgar Smit
07-09-2005, 16:25
een kilometer is een kilometer, maar of je die in een auto of op de fiets aflegt scheelt veel hoor.

Een dB is een meeteenheid, de snelheid van de luchtverplaatsing is daarop van invloed.
Dacht ik hoor, ik kan er ook naast zitten, maar dat wordt denk ik wel verduidelijkt straks door Bjorn, die weet dat immers veel beter dan ik.

Alexander D
07-09-2005, 16:28
Ga zelf niet in de geluidsgolf staan, maar ook niet achter de dB meter. Je zal namelijk een reflectiepunt zijn, waardoor je de meting beinvloed! Snap ik Bjorn, maar ... hoe moet ik dan die meter aflezen??? :shock: :wink:

Daar zijn verschillende manier voor... neem bijv. een microfoon of fotocamera standaard dan kan je op een meter of 3 gaan staan ;)

En hoe moet ik van die afstand de meter aflezen?

Of mis ik iets :oops:

Coen Hendriks
07-09-2005, 16:31
een kilometer is een kilometer, maar of je die in een auto of op de fiets aflegt scheelt veel hoor.

Een dB is een meeteenheid, de snelheid van de luchtverplaatsing is daarop van invloed.
Dacht ik hoor, ik kan er ook naast zitten, maar dat wordt denk ik wel verduidelijkt straks door Bjorn, die weet dat immers veel beter dan ik.

dit zeggen de specs:
Technische spec.: 7 meetbereiken instelbaar van 50 tot 126 dB • Resolutie 1 dB • Nauwkeurigheid ± 2 dB bij 114 dB • Frequentiebereik 32 - 10.000 Hz

Nu heb ik inmiddels wel geleerd dat je niet naar specs. mag kijken maar of dat ook geldt voor meters?

bmateijsen
08-09-2005, 07:27
een kilometer is een kilometer, maar of je die in een auto of op de fiets aflegt scheelt veel hoor.

Een dB is een meeteenheid, de snelheid van de luchtverplaatsing is daarop van invloed.
Dacht ik hoor, ik kan er ook naast zitten, maar dat wordt denk ik wel verduidelijkt straks door Bjorn, die weet dat immers veel beter dan ik.

c-weighting heeft kleinere correctiewaardes, waardoor deze minder nauwkeurig is. De standen A, B, C zijn als volgt te verklaren en te gebruiken:

Stand A voor calibraties tussen 20-55 dB
Rolloff begint bij 1khz tot 35hz (-40dB)

Stand B voor calibraties tussen de 55-85 dB
Rolloff begint bij ongeveer 500hz tot 20hz (-25dB)

Stand C voor calibraties tussen de 85-140dB
Rolloff begint bij 100hz tot 20hz (-8dB)

Waarom nog meer c-weighting: vergeet niet dat de ruimte ook zorgt voor de verwerking van laagenergie, waaruit o.a. staande golven kunnen onstaan. Dat vertroebelt in feite ook weer de meting, vandaar dus het gebruik van de slow stand..

Groet Bjorn

bmateijsen
08-09-2005, 07:31
dit zeggen de specs:
Technische spec.: 7 meetbereiken instelbaar van 50 tot 126 dB • Resolutie 1 dB • Nauwkeurigheid ± 2 dB bij 114 dB • Frequentiebereik 32 - 10.000 Hz

Nu heb ik inmiddels wel geleerd dat je niet naar specs. mag kijken maar of dat ook geldt voor meters?

Hij is minder nauwkeurig dan een echte professionele dB meter, maar is nauwkeurig genoeg. Het scheelt voor het laag tussen de 1 en 3 dB, vandaar dat je voor een subwoofer altijd iets kan bijstellen... tot 3 dB.

Groet Bjorn

bmateijsen
08-09-2005, 07:33
En hoe moet ik van die afstand de meter aflezen?

Of mis ik iets :oops:

Vanaf 3 meter kan ik hem nog prima aflezen....

Edgar Smit
09-09-2005, 09:53
Het instellen van een Home Theater set.

Om het instellen van je HT makkelijker te maken moet je een aantal stappen volgen, die hierna volgen. Eerst even een kleine uitleg waarom je dat zou moeten doen. Als je een set op je gehoor instelt, klinkt hij voor veel mensen al behoorlijk, echter, het is voor de meeste mensen niet mogelijk om hem op het gehoor helemaal goed af te stellen. Als je de afstelling doet zoals zometeen volgt, heb je uit alle speakers een even hard volume, wat de HT beleving perfect maakt.

Eerst even een opsomming van wat je nodig hebt:

1) de handleiding en afstandsbediening van je receiver
2) een rolmaat of meetlint
3) een DVD met test geluiden
4) een decibel meter
5) een statief om de decibelmeter op te plaatsen (foto/video camera statief of iets anders waar je de meter op kunt zetten)

Stap 1 –voor deze stap heb je alleen de afstandsbedieing van je receiver nodig. Je moet namelijk alle afzonderlijke speakerinstellingen op nul zetten, om vanaf nul te beginnen. Ook eventuele vertragingsinstelingen moeten op nul staan. Afhankelijk van je speakers telt ook de instellign SML (small) of LRG (large) mee. Dit heeft niets te maken met de maat je speakers, maar met de frequentie die zij kunnen weergeven. Hoewel je speakers die vanf zo’n 20Hertz kunen weergeven zou kunnen instellen op LRG, is het met name voor film aan te raden om deze toch op SML te zetten, zodat zij meer kunnen weergeven in het midden gebied, en het LFE (Low Frequency Effect) kanaal alleen door de subwoofer wordt aangesproken. Hoe dat moet staat in je handleiding.

Stap 2 –Voor deze stap heb je een meetlint of rolmaat nodig, je moet namelijk de afstand gaan meten van elke speaker tot de luisterplek. Zodra je dat weet, moet je deze afstanden in de receiver invoeren, dat kan gaan in meters/feet of in ms (milliseconden). In het geval van ms moet je in de handleiding kijken hoeveel ms een meter is.

Stap 3 –Nu komt het meten, volg de instructies van je test DVD op, en plaats de dBmeter op de luisterplek. Plaats hem met de microfoon omhoog op het statief of desnoods op de rugleuning van de bank, of welke andere manier je bedacht hebt. Je kunt ook gaan zitten waar en zoals je zelf zit en hem voor je gezicht houden, op oorhoogte. Nadeel hiervan is dat instellen van je receiver wat moeilijker gaat. In verband met een correcte meting is echt van belang de microfoon omhoog te richten, ter hoogte van je oren. Zet de instellingen van de dB meter als volgt op : Weighting op C, max volume 70 of 80dB en Response op fast.
Bij 70dB moet de meter naar de plus uitslaan, bij 80dB naar links.

Stap 4 –Ga uit het stralingsbereik van je speaker staan, zodat je lichaam geen invloed heeft op de meting, maar ga wel zo staan dat je de display van je meter kunt aflezen. Stel nu met het mastervolume de linkerfrontspeaker zo in dat de dB meter 75dB aanwijst. Als dat is gelukt, moet je NIET meer aan het mastervolume zitten.

Stap 5 –Stel nu de rechterfrontspeaker in, zodat deze op de dBmeter ook 75dB aanwijst. Mocht deze speaker zachter weergeven bij het zelfde mastervolume, moet je hem dus met de indiiduele instellingen harder zetten, NIET met het mastervolume. Het kan voorkomen dat je receiver de front alleen zachter kan zetten en niet harder. Als je rechterfront dan zachter klinkt als je linker, moet je uiteraard opnieuw beginnen, maar met de rechterspeaker als uitgangspunt.

Stap 6 –Ga op deze manier al je speakers, behalve je subwoofer af, zodat ze allemaal bij hetzelfde mastervolume 75dB weergeven. Voor je subwoofer geldt dat je receiver gewoon op nul moet staan en moet je de dBmeter op Slow zetten. Om de subwoofer op 75dB te krijgen moet je de volumeregeling op de subwoofer zelf gebruiken. In verband met de geluidsdruk van de subwoofer, zit hier bijna altijd een afwijking in de meting van 1 tot 3 dB. Na de meting moet je deze dus op gehoor nog iets (1, 2 of 3 dB) bijstellen.

Deze instellingen gelden alleen voor het geluid, veel test DVD’s bieden ook de mogelijkheid je beeld beter af te stellen. Volg hiervoor de gebruiksaanwijzingen van de DVD.

Met dank aan alle leden van DVD.nl voor hun input.

EDIT Subwoofer op slow en speakers op fast :wink: .

Aanvullingen e.d. hoor ik graag!
Voor wie hem in MSWord wil, stuur ff mail of PM.

bmateijsen
09-09-2005, 11:20
Je hoeft dus niet slow te pakken voor de calibratie van je luidsprekers. Fast is daar zelfs nauwkeuriger.. En als je calibreert dan kan je dus varieren in A,B of C weighting aan de hand van het tabel wat ik hierboven neer heb gezet!

Overigens is het een omnipolaire microfoon, maar licht richten naar de luidspreker kan een nauwkeuriger resultaat opleveren.

Edgar Smit
09-09-2005, 11:35
Bjorn, ik snap wat je bedoelt, echter ik probeer het zo simpe mogelijk te houden, en toch zo nauwakeurig mogelijk. Welke stand kun je dan bij een 75dB kallibratie gebruiken? Dan pas ik het stuk even aan.

bmateijsen
09-09-2005, 11:53
Bjorn, ik snap wat je bedoelt, echter ik probeer het zo simpe mogelijk te houden, en toch zo nauwakeurig mogelijk. Welke stand kun je dan bij een 75dB kallibratie gebruiken? Dan pas ik het stuk even aan.

Voor luidsprekers c-weighting en fast..
Voor subwoofer c-weighting en slow..

Fast is namelijk nauwkeuriger.

Groet Bjorn

Harry stadman
09-09-2005, 11:58
Netjes, edgar! :wink:

Edgar Smit
09-09-2005, 14:50
Netjes, edgar! :wink: Dank, dank :wink: ...
P.s. kleine update, dankzij Bjorn.

Bjorn, jij ook enorm bedankt voor jouw input die het allemaal nog wat duidelijker heeft gemaakt!!! :wink:

bmateijsen
09-09-2005, 15:24
Bjorn, jij ook enorm bedankt voor jouw input die het allemaal nog wat duidelijker heeft gemaakt!!! :wink:

Graag gedaan!

Johan van den D.
09-09-2005, 17:16
Ziet er goed uit Edgar. :wink:

Edgar Smit
10-09-2005, 23:31
Ziet er goed uit Edgar. :wink:Dank je Johan, alleen nu zelf nog een keer de tijd vinden om het thuis te doen :wink: , daar heb ik ook weinig tijd helaas.

Harry stadman
10-09-2005, 23:41
Ziet er goed uit Edgar. :wink:Dank je Johan, alleen nu zelf nog een keer de tijd vinden om het thuis te doen :wink: , daar heb ik ook weinig tijd helaas.
Stuur je de kids mooi naar de bios; kun je zelf mooi even je set instellen. :wink:

Coen Hendriks
11-09-2005, 18:54
Ben het volgende tegengekomen:

Als ik de speakers individueel laat spelen staan ze, in mijn geval, bijna exact op 70 db.
Op het moment dat het geluid zeg maar rond moet gaan volgens de DVD varieert het nivo van c.a. 68 tot 80 db.

Doe ik iets fout of hebben meer mensen deze ervaring?

Harry stadman
11-09-2005, 19:03
Ben het volgende tegengekomen:

Als ik de speakers individueel laat spelen staan ze, in mijn geval, bijna exact op 70 db.
Op het moment dat het geluid zeg maar rond moet gaan volgens de DVD varieert het nivo van c.a. 68 tot 80 db.

Doe ik iets fout of hebben meer mensen deze ervaring?

Dat kan; al het geluid wordt namelijk in de studio niet op hetzelfde niveau afgeregeld. Ook hoeft de balans niet exact gelijk te zijn. Bijv. dat het linker kanaal iets hardr staat als de rechter. Dit ligt gewoon aan de opname op de dvd zelf. Als je maar zorgt dat de afstelling via de testdvd wel allemaal 75 db is!

Het moet trouwens 75 db zijn, niet 70 db en de sub meestal rond 1-3 db harder of zachter. :wink:

Coen Hendriks
11-09-2005, 19:05
Ben het volgende tegengekomen:

Als ik de speakers individueel laat spelen staan ze, in mijn geval, bijna exact op 70 db.
Op het moment dat het geluid zeg maar rond moet gaan volgens de DVD varieert het nivo van c.a. 68 tot 80 db.

Doe ik iets fout of hebben meer mensen deze ervaring?

Dat kan; al het geluid wordt namelijk in de studio niet op hetzelfde niveau afgeregeld. Ook hoeft de balans niet exact gelijk te zijn. Bijv. dat het linker kanaal iets hardr staat als de rechter. Dit ligt gewoon aan de opname op de dvd zelf. Als je maar zorgt dat de afstelling via de testdvd wel allemaal 75 db is!

Harry dat is juist het vreemde ik heb het hier over de test DVD. Dus ook het rond gaande geluid komt van dezelfde DVD

Harry stadman
11-09-2005, 19:09
Ben het volgende tegengekomen:

Als ik de speakers individueel laat spelen staan ze, in mijn geval, bijna exact op 70 db.
Op het moment dat het geluid zeg maar rond moet gaan volgens de DVD varieert het nivo van c.a. 68 tot 80 db.

Doe ik iets fout of hebben meer mensen deze ervaring?

Dat kan; al het geluid wordt namelijk in de studio niet op hetzelfde niveau afgeregeld. Ook hoeft de balans niet exact gelijk te zijn. Bijv. dat het linker kanaal iets hardr staat als de rechter. Dit ligt gewoon aan de opname op de dvd zelf. Als je maar zorgt dat de afstelling via de testdvd wel allemaal 75 db is!

Harry dat is juist het vreemde ik heb het hier over de test DVD. Dus ook het rond gaande geluid komt van dezelfde DVD

De dvd geeft op alle kanalen, dus links voor, rechtsvoor, center, rechts achter en links achter dezelfde piloottoon! Hiermee kun je dus exact de 75 db instellen die noodzakelijk is!

Zie ook stappenplan Edgar hierboven!

Na de instellingen via de dvd, zouden alle speakers dus op 75 db moeten weergeven!

Echter als er geluid via een filmdvd wordt afgespeeld hoeft dat dus weer niet zo te zijn, daar de mixage nogal invloed daar op heeft! :wink:

Alexander D
11-09-2005, 19:12
Volgens mij zit het probleem dan meer bij je dbmeter.

Hou je die dbmeter altijd op dezelfde manier vast?

Harry stadman
11-09-2005, 19:18
Volgens mij zit het probleem dan meer bij je dbmeter.

Hou je die dbmeter altijd op dezelfde manier vast?

Ik denk ook dat een en ander niet goed afgeregeld is. :wink:

Coen Hendriks
11-09-2005, 19:36
Alles is perfect ingeregeld. Alleen op 70 db omdat dit veel nauwkeurigr kan dan op 75 db

en de meter zelf verandert niet van plaats

Alexander D
11-09-2005, 19:44
Alles is perfect ingeregeld. Alleen op 70 db omdat dit veel nauwkeurigr kan dan op 75 db

en de meter zelf verandert niet van plaats

Waarom kan dat nauwkeuriger?

Je zou overigens met je db meter kunnen proberen, als deze op een standaard staat met de microfoon aan de bovenkant, om deze wel op dezelfde positie te houden maar wel richting de speaker te draaien die je wil instellen.

Het microfoontje zou feitelijk van elke kant even goed moeten werken maar je zou het kunnen proberen.

Harry stadman
11-09-2005, 19:44
Alles is perfect ingeregeld. Alleen op 70 db omdat dit veel nauwkeurigr kan dan op 75 db

en de meter zelf verandert niet van plaats Het geluid wordt in de studio op 75db gecalibreerd, vandaar dat je thuis ook de kanalen op 75db moet afregelen. :wink:

invocator martyrii
14-09-2005, 18:15
Ik zat hier ven te lzen en mijn oren begonnen te tuten.

Ik lees over fronts dat je die niet in de plus Db kunt zetten?

Op mijn Marantz anders wel: zelfs tot +10!

Ook Marantz rekent alle afstanden in meters of feet, dus ook de rears!
Alleen de lipsync is te reglen in milliseconden.

Een calibratite cd werkte bij mij minder goed dan de microfoon die meegeleverd was voor de calibratie van de set!

Verder vind ik het allemaal een beetje overtrokken die dbmeters en calibratie dvdees. Je hebt goed spul of je hebt dat niet.

Je kunt van een stuk stront geen gebak maken.

Je hebt geluid of je hebt prutgeluid en daar helpt noch een dbmeter noch een calibratiedvd bij!

Alexander D
14-09-2005, 18:25
Ik zat hier ven te lzen en mijn oren begonnen te tuten.

Ik lees over fronts dat je die niet in de plus Db kunt zetten?

Op mijn Marantz anders wel: zelfs tot +10!

Ook Marantz rekent alle afstanden in meters of feet, dus ook de rears!
Alleen de lipsync is te reglen in milliseconden.

Een calibratite cd werkte bij mij minder goed dan de microfoon die meegeleverd was voor de calibratie van de set!

Verder vind ik het allemaal een beetje overtrokken die dbmeters en calibratie dvdees. Je hebt goed spul of je hebt dat niet.

Je kunt van een stuk stront geen gebak maken.

Je hebt geluid of je hebt prutgeluid en daar helpt noch een dbmeter noch een calibratiedvd bij!

En je hebt pepernoten en je hebt eikels die de moeite doen om deze kleine lettertjes te lezen omdat ze niets willen missen maar dat heeft er ook niets mee te maken.

Er staat geschreven dat NIET BIJ ALLE receivers de fronts in de plus kunnen en dat is juist. Onnodige opmerking dus. :?

Er werd geschreven dat er wel receivers zijn die afstanden in meters/feet kunnen weergeven en een vertragin in ms hebben voor de delay/lipsync. Onnodige opmerking dus. :?

Je kunt het beste spul van de wereld hebben maar als je het niet goed afstelt klinkt het als een middelmatige set. Dat correct afstellen op 75 db kan alleen met zo'n meter. Die meegeleverde microfoon doet dat niet maar verzorgt een aantal basisinstellingen. Daarmee kan het goed klinken maar dat wil niet zeggen dat het goed staat afgesteld.


Je hebt geluid of je hebt prutgeluid en daar helpt noch een dbmeter noch een calibratiedvd bij!

Waarom al die moeite om hier te posten als je toch al zo'n vooringenomen mening hebt?

edit

Johan van den D.
14-09-2005, 19:52
A. Duijmelinck bedoelde te zeggen dat het gewoon een onzinnige post is met tal van zinloze argumenten van iemand die niet weet waar ie het over heeft.
Kan het daar overigens alleen maar mee eens zijn tenzij invocator martyrii met een goede onderbouwing komt van het hoe en waarom. :o

Edgar Smit
14-09-2005, 21:42
Volgens mij snapt hij het niet helemaal goed, het gaat er niet om dat het geluid verbetert middels een test DVD en dB meter, maar juist om het geluid, ongeacht de kwaliteit ervan, op het juiste nivo uit elke speaker te krijgen.

Een typische gevalletje klepel en klok denk ik dan maar.

Mark S
14-09-2005, 22:17
Een calibratite cd werkte bij mij minder goed dan de microfoon die meegeleverd was voor de calibratie van de set!

Verder vind ik het allemaal een beetje overtrokken die dbmeters en calibratie dvdees. Je hebt goed spul of je hebt dat niet.

Je kunt van een stuk stront geen gebak maken.

Je hebt geluid of je hebt prutgeluid en daar helpt noch een dbmeter noch een calibratiedvd bij!
Met een calibratie cd of dvd calibreer je het signaal in de hele keten, met de meetmicrofoon van de receiver laat je het gedeelte voorafgaand aan de reciever ( de speler dus) buiten beschouwing. Dus zowiezo minder nauwkeurig.

En ik vertrouw liever op een meter dan op mijn oren. Je bent een hele knappe jongen als je met je oren een verschil van 1 tot 3dB nauwkeurig kunt waarnemen.

En goed spul of niet, ook goed spul in onkundige handen is als parels voor de zwijnen.

The Scratcher
14-09-2005, 22:44
Op die dvd staan volgens mij zowel DD5.1 als ook DTS testsignalen, toch? Welke gebruiken jullie dan om het systeem af te stellen?

invocator martyrii
17-09-2005, 11:03
Even een reactie nav hetgeen op mijn vorige post geschreven is.

Blijkbaar leest u allen niet goed.

Ik open mijn verhaaltje nog met:

'Ik zit even te lezen en mijn oren beginnen te tuten.'
Hiermee wil ik dus zeggen, dat er een hoop prietpraat de revu passeert. Ik vat alleen smane wat ik zoal tegenkom.

Het feit dat ik niet weg ben van calibratie cdees/dvdees, is een eigen mening, hetgeen ik ook duidelijk laat merken in mijn verhaal: 'Ik...'

Van stront kun je geen gebak maken: je hebt goede apparatur of niet...

Dat is wellicht dubbelzinning: Goede appartatuur heb je in je eigen optiek wel, of niet. Vind je dat je apparatuur niet goed is, ga dan voor wat beters in jouw ogen.

Of

Sommige mensen willen het beste van het betse hebben, maar er niks aan uitgeven. Ik wil ook een Ferrari, maar als ik niet diep genoeg in de buidel tast, zal deze er nooit komen.

Ik geeft toe dat deze opmerking wellicht niet gepast was in dit topic.
Mijn excusses.

Al met al, ben ik nog steeds van mening, dat je met de afstandsbediening van je stereo, je zitpositie en expirimenteren met de plaatsing van je boxen het ALLERBESTE resultaat kunt verkrijgen als het gaat om een optimale geluidsbelefenis. Het menselijk gehoor is bij iedereen verschillend en daar houdt geen enkel elektronisch appartaat in de HT wereld rekening mee (voor zover ik weet).

The Scratcher
17-09-2005, 11:56
Als ik dat zo lees snap je dus nog steeds niet waar het hier om draait. Lees jij zelf dan wel zo goed vraag ik mij af? :nono: Nee blijkbaar niet, inderdaad weer typisch zo`n gevalletje van de klok en de klepel zoals anderen ook al opmerkten... :roll: :roll: :roll:

Johan van den D.
17-09-2005, 12:11
Al met al, ben ik nog steeds van mening, dat je met de afstandsbediening van je stereo, je zitpositie en expirimenteren met de plaatsing van je boxen het ALLERBESTE resultaat kunt verkrijgen als het gaat om een optimale geluidsbelefenis. Het menselijk gehoor is bij iedereen verschillend en daar houdt geen enkel elektronisch appartaat in de HT wereld rekening mee (voor zover ik weet).Ik begrijp inderdaad wat je bedoel maar moet het verders toch echt met o.a The Scratcher eens zijn.
Je weet blijkbaar niet uit eigen ervaring wat het resultaat kan zijn door naar een goed afgestelde set te luisteren/kijken.
Ik neem aan dat je immers het maximale uit je set wilt halen ongeacht de kosten ervan.
Het gaat hier om de puntjes op de i te zetten en voor bepaalde sets zullen het grote punten op die i zijn.

Alexander D
17-09-2005, 13:31
Even een reactie nav hetgeen op mijn vorige post geschreven is.



Van stront kun je geen gebak maken: je hebt goede apparatur of niet...

Dat is wellicht dubbelzinning: Goede appartatuur heb je in je eigen optiek wel, of niet. Vind je dat je apparatuur niet goed is, ga dan voor wat beters in jouw ogen.

Of

Sommige mensen willen het beste van het betse hebben, maar er niks aan uitgeven. Ik wil ook een Ferrari, maar als ik niet diep genoeg in de buidel tast, zal deze er nooit komen.


De kwaliteit van je apparatuur staat los van hetgeen je wil bereiken met een dbmeter en test dvd.

Een goed afgestelde middelmatige set kan beter klinken dan een slecht afgestelde set met topapparatuur.

Die optimale afstelling is makkelijker te bereiken met een dbmeter dan enkel op het gehoor. Als jij dat wel kunt heb je een heel goed gehoor.

Edgar Smit
18-09-2005, 00:57
Even een reactie nav hetgeen op mijn vorige post geschreven is.

Blijkbaar leest u allen niet goed.

Ik open mijn verhaaltje nog met:

'Ik zit even te lezen en mijn oren beginnen te tuten.'
Hiermee wil ik dus zeggen, dat er een hoop prietpraat de revu passeert. Ik vat alleen smane wat ik zoal tegenkom. klopt, echter u vat dingen samen die helemaal niet gezegd waren danwel in de tekst stonden, vandaar alle reacties, waarvan de reactievan A.Duymelinck eigenlijk precies weergaf waar het om ging.


Het feit dat ik niet weg ben van calibratie cdees/dvdees, is een eigen mening, hetgeen ik ook duidelijk laat merken in mijn verhaal: 'Ik...' dat is uw eigen mening en die mag u uiteraard weergeven, maar nogmaals, de door u aangegeven teksten waren incorrect


Van stront kun je geen gebak maken: je hebt goede apparatur of niet...

Dat is wellicht dubbelzinning: Goede appartatuur heb je in je eigen optiek wel, of niet. Vind je dat je apparatuur niet goed is, ga dan voor wat beters in jouw ogen. klopt ook, maar weer mijn opmerking, met name door de door u verkeerd weergegeven teksten is ook deze opmekring volledig uit het door u bedoelde verband getrokken.


Of

Sommige mensen willen het beste van het betse hebben, maar er niks aan uitgeven. Ik wil ook een Ferrari, maar als ik niet diep genoeg in de buidel tast, zal deze er nooit komen.

Ik geeft toe dat deze opmerking wellicht niet gepast was in dit topic.
Mijn excusses. excuses zijn niet nodig, er is niemand persoonlijk aangevallen, u gaf alleen uw mening weer met wat verkeerd geinterpreteerde teksten, da's alles :wink: .


Al met al, ben ik nog steeds van mening, dat je met de afstandsbediening van je stereo, je zitpositie en expirimenteren met de plaatsing van je boxen het ALLERBESTE resultaat kunt verkrijgen als het gaat om een optimale geluidsbelefenis. Het menselijk gehoor is bij iedereen verschillend en daar houdt geen enkel elektronisch appartaat in de HT wereld rekening mee (voor zover ik weet).Dat het menselijk gehoor van iedereen anders is zal niemand hier betwisten, en dat u van mening bent dat uw gehoor voldoende is om uw set optimaal af te stellen is voor u alleen maar toe te juichen, u hoeft immers geen dB meter en/of callibratieDVD aan te schaffen :wink: .
Voor andere liefhebbers geld echter dat geprobeerd wordt het maximale uit een set te halen. Dat houdt in dat de set op gehoor voor een persoon goed ingesteld lijkt, maar na het gebruik van een dB meter en callibratie DVD vaak nog beter is ingesteld, waardoor er dus een nog betere HT beleving is. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe ver hij/zij gaat in het afstellen van hun set. Zand erover :wink: :wink:

Johan van den D.
18-09-2005, 08:42
Zand erover :wink: :wink:Dat is niet goed voor je apparatuur Edgar. :roll:

Alexander D
18-09-2005, 08:52
Zand erover :wink: :wink:Dat is niet goed voor je apparatuur Edgar. :roll:

Zand erop kan dan weer wel goed zijn.

Ik heb ooit ergens gelezen dat het plaatsen van zandzakken van een kilo of vijf of iets meer (zal afhangen van de speaker) verbluffende resultaten kan geven voor de geluidskwaliteit. :wink:

Vraag me niet waar ik het vandaan heb maar om een of andere reden zit die info in m'n hoofd.... 8)

Johan van den D.
18-09-2005, 09:22
Er zijn dan ook speakers die een ruimte hebben om te vullen met zand danwel loodkorrels.
Maar Edgar wilde er zand "over" gooien en dat is niet goed. :twisted:

The Scratcher
18-09-2005, 09:25
Op die dvd staan volgens mij zowel DD5.1 als ook DTS testsignalen, toch? Welke gebruiken jullie dan om het systeem af te stellen?

Jongens, kan het dan nu weer ontopic? :wink:

Kan iemand misschien bovenstaande vraag van me nog beantwoorden? Wij danken u! 8) :wink:

Edgar Smit
18-09-2005, 22:30
Op die dvd staan volgens mij zowel DD5.1 als ook DTS testsignalen, toch? Welke gebruiken jullie dan om het systeem af te stellen?

Jongens, kan het dan nu weer ontopic? :wink:

Kan iemand misschien bovenstaande vraag van me nog beantwoorden? Wij danken u! 8) :wink:Volgens mij maakt dat niets uit of je nu DD5.1 of DTS gebruikt. Beide zijn 5.1 (of 6.1 of meer) alleen er is een andere vorm van compressie toegepast waardoor DTS over het algemeen een mooiere klank heeft en meestal dus ook de voorkeur.

IK denk dat beide op de DVD staan omdat niet alle receivers danwel DVD spelers DTS ondersteunen, inmiddels wel, maar sommige mensen hebben een set van 2-3 jaar oud of ouder en dan gebeurt het nogal eens dat DTS niet ondersteund wordt,daarom zal er ook DD5.1 op zitten.

Voor het instellen maakt het volgens mij niets uit.

The Scratcher
20-09-2005, 21:28
Op die dvd staan volgens mij zowel DD5.1 als ook DTS testsignalen, toch? Welke gebruiken jullie dan om het systeem af te stellen?

Jongens, kan het dan nu weer ontopic? :wink:

Kan iemand misschien bovenstaande vraag van me nog beantwoorden? Wij danken u! 8) :wink:Volgens mij maakt dat niets uit of je nu DD5.1 of DTS gebruikt. Beide zijn 5.1 (of 6.1 of meer) alleen er is een andere vorm van compressie toegepast waardoor DTS over het algemeen een mooiere klank heeft en meestal dus ook de voorkeur.

IK denk dat beide op de DVD staan omdat niet alle receivers danwel DVD spelers DTS ondersteunen, inmiddels wel, maar sommige mensen hebben een set van 2-3 jaar oud of ouder en dan gebeurt het nogal eens dat DTS niet ondersteund wordt,daarom zal er ook DD5.1 op zitten.

Voor het instellen maakt het volgens mij niets uit.

Ok bedankt weten we dat ook weer! Zal ik hem voortaan alleen nog maar DTS only afstellen... 8)

bmateijsen
21-09-2005, 13:50
[quote="The Scratcher"][quote=The Scratcher]Op
Voor het instellen maakt het volgens mij niets uit.

Het maakt wel uit... ;)

De DTS track staat erop omdat veel processors vroegen ervan uitgingen dat DTS standaard +10 db te hard is. Er waren ook echter processors die dit niet deden...
Met de testtonen in zowel DD als DTS kan je dit checken..

Groet Bjorn

Edgar Smit
21-09-2005, 14:17
[quote=The Scratcher][quote=The Scratcher]Op
Voor het instellen maakt het volgens mij niets uit.

Het maakt wel uit... ;)

De DTS track staat erop omdat veel processors vroegen ervan uitgingen dat DTS standaard +10 db te hard is. Er waren ook echter processors die dit niet deden...
Met de testtonen in zowel DD als DTS kan je dit checken..

Groet BjornKijk, ook ik maak fouten, het maakt dus wel uit.
My bad :wink: .

Alexander D
21-09-2005, 14:21
Nobody's perfect.... :wink:

bmateijsen
21-09-2005, 14:36
[quote=The Scratcher][quote=The Scratcher]Op
Voor het instellen maakt het volgens mij niets uit.

Het maakt wel uit... ;)

De DTS track staat erop omdat veel processors vroegen ervan uitgingen dat DTS standaard +10 db te hard is. Er waren ook echter processors die dit niet deden...
Met de testtonen in zowel DD als DTS kan je dit checken..

Groet BjornKijk, ook ik maak fouten, het maakt dus wel uit.
My bad :wink: .

Zo leer je iedere dag weer bij, dat maakt het uitdagend!

Edgar Smit
21-09-2005, 14:50
Daar heb je een heel goed punt, Bjorn.
Ik moet zeggen dat een sinds ik hier vaak vertoef een hoop kennis weer boven is komen borrelen, maar juist omdat ook de techniek niet heeft stilgestaan ik soms nog aardig achter loop.
Maar gelukkig kan ik hier een beetje bijblijven en ook weer een hoop opsteken.
(wat voel ik me ineens oud worden nu ik dit type.....)

Edgar Smit
03-10-2005, 10:41
Gisteren eindelijk eens tijd gehad om ook mijn set met de dB meter en DVE DVD in te stellen.

De TV was een verloren zaak :wink: , aangezien hij:
a) 13 jaar oud is.
2) de originele afstandsbediening het niet meer doet.
3) de nieuwe AB niet alle functies ondersteund.

De set zelf:
de speakerafstanden stonden al vanaf het begin goed ingesteld, dus dat deel was al klaar. Het nivo per speaker was leuk om te doen, maar er was na het instellen slechts een kleine verbetering merkbaar, een iets betere spreiding tussen voor en achter.
Waarom?
IK heb blijkbaar nog betere oren dan ik dacht en mijn vrouw altijd beweerd :wink: , ik heb de set in het begin volledig op mijn gehoor afgesteld en hoefde alleen de rears iets bij te stellen (stonden op 74 dB) en de centre iets (stond op 72 dB). De sub hoefde ik niet eens bij te stellen, wat ook bleek tijdens de sweeps, sub en fronts gingen naadloos in elkaar over zonder enig merkbaar echt verschil dat de sub ophield.

A3aan
04-10-2005, 08:10
Kijk kijk *) Goede oren en vooral ook voldoende aandacht etc.

En toch: de db-meter verbetert het ruimtelijk beeld wel.

Laat dat een leer zijn voor ons allen.

*) beter nog: luister luister

Edgar Smit
04-10-2005, 09:50
A3aan, klopt, ik zei het zelf ook al, er is een vebetering merkbaar, stemmen klinken net wat voller, effecten net iets ruimtelijker.

Absoluut geen spijt van de aanschaf van de dBmeter en DVE DVD en de genomen moeite, want voor mij is die kleine verbetering wel eentje die ik de moeite waard vind. Maar ik was wel verbaast dat ik op mijn gehoor al zo dicht in de buurt zat.

Conclusie: goed instellen van een set loont echt de moeite!

Alexander D
24-12-2005, 10:22
Gisteren m'n nieuwe receiver ingesteld.

Eerst gedaan met het bijgeleverde microfoontje, dat de afstanden instelt, daarna gaat instellen of de speakers small of large zijn en daarna ook nog het werk van de db-meter overneemt door het volume per speaker in te stellen.

Dit heb ik meerdere keren gedaan om de resultaten te vergelijken. Die resultaten bleken iedere keer ongeveer gelijk maar ze zijn wel echt bagger. Een keer werden mijn fronts ingesteld op large terwijl het toch echt dezelfde speakers zijn als de de surroundspeakers. :?

Het enige wat iedere keer goed was aan de afstelling was de afstand. Dat bleek goed te lukken. Daarna met de db-meter aan de slag en ik moet zeggen dat het inderdaad voor wat betreft ruimtelijkheid nu wat beter is dan daarvoor. De sub stond al goed afgesteld op het gehoor, wat altijd leuk is om te constateren. :D

Nou zit ik nog met twee vragen:
Aangezien alles in de huiskamer staat is de plaatsing van de speakers niet optimaal. De linkerfront staat zeg maar halverwege een muur en de rechterfront staat in de hoek. De rechterfront staat nu dan ook wat zachter ingesteld en perfect op 75db net als de overige speakers. Toch heb ik het gevoel als ik nu iets in stereo luister dat de rechterspeaker nog steeds wat harder staat. Is dat bedrog, maw, zit ik mezelf voor de gek te houden? Dit is toch onmogelijk? De afstelling is meerdere keren gecontroleerd.

Andere vraag. Hoe kan ik het volume van m'n high-level aansluiting controleren?

Johan van den D.
24-12-2005, 11:35
Toch heb ik het gevoel als ik nu iets in stereo luister dat de rechterspeaker nog steeds wat harder staat. Is dat bedrog, maw, zit ik mezelf voor de gek te houden? Dit is toch onmogelijk? De afstelling is meerdere keren gecontroleerd.Hieruit blijkt maar weer eens hoeveel invloed de acoustiek heeft op het geheel.

Probeer de speakers eens optimaal op te stellen, dus beide fronts gewoon vrij in de kamer en beide niet in een hoek.
Dit alleen om te proberen en te kijken of het verschil minder is dan nu.
Nu staat één speaker "vrij" en de andere in de hoek wat alles behalve optimaal is zoals jezelf al aangeeft.
Ik begrijp dat het niet anders kan in de woonkamer vandaar gewoon even die test.

Alexander D
24-12-2005, 16:14
Toch heb ik het gevoel als ik nu iets in stereo luister dat de rechterspeaker nog steeds wat harder staat. Is dat bedrog, maw, zit ik mezelf voor de gek te houden? Dit is toch onmogelijk? De afstelling is meerdere keren gecontroleerd.Hieruit blijkt maar weer eens hoeveel invloed de acoustiek heeft op het geheel.

Probeer de speakers eens optimaal op te stellen, dus beide fronts gewoon vrij in de kamer en beide niet in een hoek.
Dit alleen om te proberen en te kijken of het verschil minder is dan nu.
Nu staat één speaker "vrij" en de andere in de hoek wat alles behalve optimaal is zoals jezelf al aangeeft.
Ik begrijp dat het niet anders kan in de woonkamer vandaar gewoon even die test.

Ja, daar had ik zelf ook aan gedacht maar het is nogal wat werk om dat voor elkaar te krijgen. Toch maar eens proberen want nu irriteer ik me mateloos bij het stereo luisteren.

Edgar Smit
24-12-2005, 23:51
Wat je zou kunnen proberen is niet de plaats van de rechter front te wijzige, maar de straalhoek. Draai hem eens 1 a 2 centimeter naar binnen, daardoor straalt hij iets minder af tegen de muur en heb je kans dat hij dus ook net iets minder hard klinkt. Staat hij juist al naar binnen gedraaid (sweetspot richting op) probeer hem dan juist eens wat naar buiten te draaien.

Anders als test eens een deken hangen tegen de muur, dan merk je of het idd de muur is die voor het hardere geluid zorgt. Gezien jouw plaatsing denk ik namelijk dat daar de kneep zit. Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar door de linkerfront die bij in de hoek staat gewoon recht naar voren te richten was dat in een keer opgelost.

Alexander D
25-12-2005, 09:35
Wat je zou kunnen proberen is niet de plaats van de rechter front te wijzige, maar de straalhoek. Draai hem eens 1 a 2 centimeter naar binnen, daardoor straalt hij iets minder af tegen de muur en heb je kans dat hij dus ook net iets minder hard klinkt. Staat hij juist al naar binnen gedraaid (sweetspot richting op) probeer hem dan juist eens wat naar buiten te draaien.

Anders als test eens een deken hangen tegen de muur, dan merk je of het idd de muur is die voor het hardere geluid zorgt. Gezien jouw plaatsing denk ik namelijk dat daar de kneep zit. Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar door de linkerfront die bij in de hoek staat gewoon recht naar voren te richten was dat in een keer opgelost.

Ze staan nu inderdaad allebei iets naar binnen gericht, onder een gelijke hoek. Dat zal ik in ieder geval ook nog proberen. Ben alleen bang dat het misschien wel een betere balans geeft maar dat het hierdoor misschien gaat lijken dat de speakers nog verder uit elkaar staan en voor stereo staan ze al op het randje.

Ik zit er ook over te denken de sub van plek te verruilen met de rechterfront. Nu staat de speaker in de hoek en de sub aan de binnenkant. Optie met sub in de hoek en speaker wat meer naar binnen heeft al nadeel dat ik dan het gordijn moet afknippen want die komt tot de vloer. Nou vind ik da afknippen niet zo erg..... :lol: :wink:

Johan van den D.
25-12-2005, 20:40
Andere simpele optie is wat spelen met je balans knop.
Deze is daar immers ooit voor ontworpen.

Krimzonnn
14-01-2006, 17:22
Na lang te hebben nagedacht heb ik toch besloten een DB meter te kopen. En ik moet eerlijk zeggen het is de moeite waard geweest. Alles loopt goed in elkaar over.

Ik heb alles op 75 db gezet alleen dit vind ik veel te luid klopt dit? (in een kleinere ruimte). Ik wordt echt van mn bank geblazen namelijk. Ik heb nu het master volume naar beneden gehaald.

Johan van den D.
14-01-2006, 17:56
Het is uiteraard niet de bedoeling dat je je films op 75dB blijft kijken.
Dit heb je alleen even nodig om alles te calibreren.
Als eenmaal alles goed staat kan je doen wat je wil met het master volume.

Krimzonnn
14-01-2006, 18:01
Haha, okay, ik schrok al. Leek me al wat te veel van het goede. :wink:

Joostp
14-01-2006, 18:54
Ik lees dit topic nu pas voor het eerst en ik word gelijk nieuwsgierig.
Is dit (http://shop.itccomp.nl/N_art_110.html) de meter die de meeste gebruikt hebben?

Als ik dan ook nog de Digital Video Essentials dvd van axelmusic bestel ben ik dus klaar?
Bij de set van de ICT webshop staat namelijk "inclusief Rood, Groen en Blauw filter".
Wat wordt hiermee bedoeld?

Johan van den D.
14-01-2006, 18:56
Ja, dat is de meter.

Joostp
14-01-2006, 18:58
Thanks

The Scratcher
14-01-2006, 21:48
Ik lees dit topic nu pas voor het eerst en ik word gelijk nieuwsgierig.
Is dit (http://shop.itccomp.nl/N_art_110.html) de meter die de meeste gebruikt hebben?

Als ik dan ook nog de Digital Video Essentials dvd van axelmusic bestel ben ik dus klaar?

Yep dat is alles wat je nodig hebt! :wink:


Bij de set van de ICT webshop staat namelijk "inclusief Rood, Groen en Blauw filter".
Wat wordt hiermee bedoeld?

Die filters zijn om je beeld te calibreren. Je kan er dus meer mee dan alleen je geluid calibreren. 8) De tv ermee cailbreren heb ik alleen niet gedaan omdat hij al ISF gecalibreerd is en daar kan niks tegen op verder. :mrgreen:
Heb precies hetzelfde setje en kan het alleen maar aanbevelen. Suc6!!! :bier:

Krimzonnn
14-01-2006, 23:15
De db-meters zijn tevens in elektronica zaken te koop voor 24,95. Wanneer je een dergelijke zaak in de buurt hebt zitten kun je ook nog verzendkosten besparen en heb je hem direct in huis (mits op voorraad).

smittie
15-12-2006, 18:15
Na het bovenstaande verhaal te hebben gelezen lijkt het me verstandig om een db meter aan te schaffen en een calibratie dvd om mn set af te stellen.

Waar kan ik bovenstaande zaken het beste bestellen?

joostpolletje
15-12-2006, 18:40
ITC-comp..
ITC shop < onderdeel van de site!

Alexander D
15-12-2006, 19:46
Na het bovenstaande verhaal te hebben gelezen lijkt het me verstandig om een db meter aan te schaffen en een calibratie dvd om mn set af te stellen.

Waar kan ik bovenstaande zaken het beste bestellen?

Je vraag is inmiddels beantwoord in het ander draadje waar je dezelfde vraag stelde. :wink: