PDA

Bekijk de volledige versie : Sony: Vandaag introductie Playstation Portable



Eric van Ballegoie
01-09-2005, 08:31
Sony: Vandaag introductie Playstation Portable



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1935)

René Groen
01-09-2005, 08:39
Ik ben niet zo'n handheld gamer en spaar mijn geld liever door voor de next-gen consoles, te beginnen met de Xbox 360.
Toch vind ik de PSP een erg mooi dingetje en de mogelijkheid om er ook nog eens films op te kijken doet natuurlijk veel goed. Misschien dat ik hem ooit nog eens koop als hij goedkoper wordt.

TomDemuynck
01-09-2005, 09:02
Misschien dat ik hem ooit nog eens koop als hij goedkoper wordt.

Inderdaad ja, want naast die €250 komt er nog een serieuze meerkost aan Memory Sticks bij als je het ding serieus als MP3-speler of zo wilt gebruiken...

Worp3
01-09-2005, 10:22
Dat is waar die memorysticks kosten een fortuin.
voor 1 Gig betaal je al zo'n 150 Euro geloof ik.
De spellen zijn natuurlijk ook weer duurder danin het buitenland.
Wij Europeanen worden weer van alle kanten financieel genaaid.
Ook de games komen of helemaal niet uit of stukken later.
En als ze uit zijn betaal je soms ook nog meer dan in het buitenland. :(
Dat vind ik gewoon jammer.
Ook het gebrek aan voldoende RPG's in Europa is ook jammer.
Maar in iedergeval staat hij wel op mij most wanted lijstje!

Grave
01-09-2005, 10:59
Dat is waar die memorysticks kosten een fortuin.
voor 1 Gig betaal je al zo'n 150 Euro geloof ik.
De spellen zijn natuurlijk ook weer duurder danin het buitenland.
Wij Europeanen worden weer van alle kanten financieel genaaid.
Ook de games komen of helemaal niet uit of stukken later.
En als ze uit zijn betaal je soms ook nog meer dan in het buitenland. :(
Dat vind ik gewoon jammer.
Ook het gebrek aan voldoende RPG's in Europa is ook jammer.
Maar in iedergeval staat hij wel op mij most wanted lijstje!

1 gig al voor 95 euro via internet en games die moet je gewoon importeren 8) Ga echt niet 50-60 pleuro voor een game betalen als ik ze ook voor 32 bij oa dvdboxoffice kan halen :lol: Heb tot nu toe al m'n games voor minder dan 35 euro gekocht :)

Worp3
01-09-2005, 11:04
Dat is waar die memorysticks kosten een fortuin.
voor 1 Gig betaal je al zo'n 150 Euro geloof ik.
De spellen zijn natuurlijk ook weer duurder danin het buitenland.
Wij Europeanen worden weer van alle kanten financieel genaaid.
Ook de games komen of helemaal niet uit of stukken later.
En als ze uit zijn betaal je soms ook nog meer dan in het buitenland. :(
Dat vind ik gewoon jammer.
Ook het gebrek aan voldoende RPG's in Europa is ook jammer.
Maar in iedergeval staat hij wel op mij most wanted lijstje!

1 gig al voor 95 euro via internet en games die moet je gewoon importeren 8) Ga echt niet 50-60 pleuro voor een game betalen als ik ze ook voor 32 bij oa dvdboxoffice kan halen :lol: Heb tot nu toe al m'n games voor minder dan 35 euro gekocht :)

Kun je ook originele import spelen spelen uit Japan of VS dan?

Pepijn Wildbret
01-09-2005, 11:10
Dat is waar die memorysticks kosten een fortuin.
voor 1 Gig betaal je al zo'n 150 Euro geloof ik.
De spellen zijn natuurlijk ook weer duurder danin het buitenland.
Wij Europeanen worden weer van alle kanten financieel genaaid.
Ook de games komen of helemaal niet uit of stukken later.
En als ze uit zijn betaal je soms ook nog meer dan in het buitenland. :(
Dat vind ik gewoon jammer.
Ook het gebrek aan voldoende RPG's in Europa is ook jammer.
Maar in iedergeval staat hij wel op mij most wanted lijstje!

1 gig al voor 95 euro via internet en games die moet je gewoon importeren 8) Ga echt niet 50-60 pleuro voor een game betalen als ik ze ook voor 32 bij oa dvdboxoffice kan halen :lol: Heb tot nu toe al m'n games voor minder dan 35 euro gekocht :)

Amen...


Kun je ook originele import spelen spelen uit Japan of VS dan?
Yep, Op het gebied van games is de PSP regio vrij. Op het gebied van films helaas niet..

Sneaker
01-09-2005, 11:48
Ben nooit een echte fan van Playstation geweest. Maar was erg onder de indruk van de demofilmpjes die ik zag bij de MM. Vooral die race games zagen er super uit.
Maar 250 Euro plus een Memory Stick van 95 Euro vind ik toch te veel van het goede. Dan hou ik het wel bij mijn DS. Hoop dat er uit de concurrentie mooie dingen gaat komen.
Maar de games zagen er super uit en als de prijs flink zakt dan schaf ik hem misschien wel aan.

JWCHeetebrij
01-09-2005, 12:00
Een nutteloos ding (voor mij althans).
Ik ga geen 250 euro uitgeven aan wat in essentie een draagbare PS2 is.
Software zijn veelal ports. Games en films zijn te duur ten opzichte van PS2 / Xbox en DVD's met inferieure beeld en geluidskwaliteit.
Voor een MP3 player is hij te groot (doe mij maar een iPod) en tevens ben ik te weinig onderweg (buiten de auto) om ook maar een beetje interessant te zijn.
Ik bewaar mijn geld wel voor een Xbox 360 en Project Gotham Racing 3. 8)

expo
01-09-2005, 13:34
Een nutteloos ding (voor mij althans).
Ik ga geen 250 euro uitgeven aan wat in essentie een draagbare PS2 is.
Software zijn veelal ports. Games en films zijn te duur ten opzichte van PS2 / Xbox en DVD's met inferieure beeld en geluidskwaliteit.
Voor een MP3 player is hij te groot (doe mij maar een iPod) en tevens ben ik te weinig onderweg (buiten de auto) om ook maar een beetje interessant te zijn.

Volledig mee eens.
Deze console gaat volgens mij ook zeer snel verouderd zijn, daar nieuwe games snel te zwaar zullen zijn voor deze console, leuke truck idd om de oude nog eens in de verf te zetten, meer niet.

Sander__12
01-09-2005, 15:48
Heb hem net opgehaald, met ridge racer....geweldig apparaat. Maar je moet er inderdaad wel het geld voor over hebben (heb ik wel :D )

Pepijn Wildbret
01-09-2005, 17:09
Een nutteloos ding (voor mij althans).
Ik ga geen 250 euro uitgeven aan wat in essentie een draagbare PS2 is.
Software zijn veelal ports. Games en films zijn te duur ten opzichte van PS2 / Xbox en DVD's met inferieure beeld en geluidskwaliteit.
Voor een MP3 player is hij te groot (doe mij maar een iPod) en tevens ben ik te weinig onderweg (buiten de auto) om ook maar een beetje interessant te zijn.

Volledig mee eens.
Deze console gaat volgens mij ook zeer snel verouderd zijn, daar nieuwe games snel te zwaar zullen zijn voor deze console, leuke truck idd om de oude nog eens in de verf te zetten, meer niet.

Das natuurlijk het mooie: Games kunnen niet te zwaar zijn. Het is namelijk geen PC waar de hardware steeds de software moet bijbenen. In dit geval (Net als bij alle consoles) wordt de software speciaal ontwikkeld en afgestemt op deze hardware.

En geloof mij nou (heb dit ding al een aantal maanden) als ik zeg dat dit nog wel even het allermooiste op handheld gaming niveau blijft. de spellen zien er echt ongekent mooi uit.

Tuurlijk is een xbox 360 of een PS3 veel sterker, mooier en beter maar kan je die meenemen in de bus? ik dacht het niet. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.

BDB
01-09-2005, 17:58
Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.
Inderdaad. Sommige mensen verwachten 'apperels'.
Voor wie geld wil besparen, bij de Makro is ie "slechts" €236,81. :lol:

Johan van den D.
01-09-2005, 19:28
Ik vind het gewoon een super fantastisch apparaat.

Sonic
01-09-2005, 19:48
De eerste draagbare console die er niet uitziet als een stuk speelgoed voor kinderen... I rest my case :)

Worp3
01-09-2005, 21:07
Een nutteloos ding (voor mij althans).
Ik ga geen 250 euro uitgeven aan wat in essentie een draagbare PS2 is.
Software zijn veelal ports. Games en films zijn te duur ten opzichte van PS2 / Xbox en DVD's met inferieure beeld en geluidskwaliteit.
Voor een MP3 player is hij te groot (doe mij maar een iPod) en tevens ben ik te weinig onderweg (buiten de auto) om ook maar een beetje interessant te zijn.
Ik bewaar mijn geld wel voor een Xbox 360 en Project Gotham Racing 3. 8)

Ik wil dan graag eens weten wat de ports zijn van de PS2 naar de PSP.
Zelfs Ys6 is geen port, omdat de graphics anders dan de PS2 versie.
Sterker nog de PSP versie lijkt meer op de PC versie!!Ridge racer is ook niet echt een poort. Naar mijn medeweten heeft deze andere racebanen.
Wipe Out Pure is een soort verzameling van de beste banen van de wipeoutserie zover ik weet.
Correct me if I am wrong.

BTW Mijn most wanted game is natuurlijk Metal Gear Acid
Ik hoop dat Ys6 snel uitkomt op de PSP en Legend of Heroes ook.
Lijkt mij gaaf om te spelen.

Nog een vraagje kun je bij de films ook kiezen tussen verschillende ondertitels en talen net als bij een DVD???

BDB
01-09-2005, 21:17
Nog een vraagje kun je bij de films ook kiezen tussen verschillende ondertitels en talen net als bij een DVD???
Ik heb alleen de achterkant van het doosje van Alien bekeken en daar zag ik 3 gesproken talen op staan.

Richard B.
01-09-2005, 23:07
Ik wacht op echt interessante games voordat ik erover ga nadenken of ik er eentje moet kopen. De spellen die momenteel te krijgen zijn kun je veel beter op je Xbox/NGC/PS2 spelen imo. :?

Surya
02-09-2005, 05:53
Mij ontgaat het ook waarom iemand films zou willen zien op zo'n mini schermpje.

Gisteren in de frituur kwam er een dolblije nerd showen wat hij net gekocht had. Leuk voor hem :)

jorra
02-09-2005, 05:58
Mij ontgaat het ook waarom iemand films zou willen zien op zo'n mini schermpje.

Gisteren in de frituur kwam er een dolblije nerd showen wat hij net gekocht had. Leuk voor hem :)
Als je lang reist of lang ergens in de bus/trein/tram zit kan het toch heel leuk zijn om effe een film of serie te bekijken op de psp.

Zelf zou ik niet zo gauw de psp kopen... Ik ben niet zo'n fanatieke gamer en dat ding is gewoon heel erg prijzig.

Sonic
02-09-2005, 07:39
Ik wacht op echt interessante games voordat ik erover ga nadenken of ik er eentje moet kopen. De spellen die momenteel te krijgen zijn kun je veel beter op je Xbox/NGC/PS2 spelen imo. :?

Maar de Xbox/NGC/PS2 kun je niet meenemen op het vliegtuig, de auto, de trein, de boot, de tram/bus, de camper van oom John etc :)

En daar draait het nu net om...

Nathan Strik
02-09-2005, 13:02
Vreselijk overpriced en het kleine aanbod aan echt leuke originele handheld-software (het meeste zijn verwaterde versies van Playstation spellen) zijn voor mij al genoeg redenen om geen PSP te kopen.

Tel daarbij op dat dit ding als MP3-speler totaal niet kan concurreren met de Zen of de iPod en het feit dat de lol van video/film kijken onderweg mij een beetje ontgaat.

Ik hou bovendien niet van al die alles-in-een oplossingen. Als ik muziek wil luisteren pak ik mijn iPod wel en als ik onderweg films zou willen kijken (wat ik dus niet wil) koop ik wel een draagbare DVD-speler. Dat hele Film-op-UMD-verhaal klinkt mij ook meer als onvervalste Sony-zakkenklopperij in de oren.

Ik heb liever gewoon een handheld die betaalbaar is en echt puur op spelplezier is gericht (zoals de DS).

Geen PSP voor mij dus. Maar de vaste bezoekers wisten mijn standpunt natuurlijk al. ;)


Mij ontgaat het ook waarom iemand films zou willen zien op zo'n mini schermpje.
100% met je eens. Ik heb duizenden Euro's uitgegeven aan mijn installatie thuis, dan ga ik geen films kijken in stereogeluid op een klein scherm.

Surya
02-09-2005, 13:23
Tel daarbij op dat dit ding als MP3-speler totaal niet kan concurreren met de Zen of de iPod en het feit dat de lol van video/film kijken onderweg mij een beetje ontgaat.
Ook al. Stel je voor, op de bus: "Willen jullie wat stiller kletsen, ik kijk een film" :roll:

Reinbo
02-09-2005, 16:55
Je kan er niet eens mee bellen...

BonzoDuck
02-09-2005, 21:22
Ik lees hier heel veel commentaar van mensen die het apparaat nooit in handen hebben gehad en denk ook eens na waarvoor het is bedoeld. Als dat niet je interesse heeft, dan vind je het toch niks. Dat is je goed recht, maar voegt niks toe voor mensen die wel geïnteresseerd zijn.
Ik vind het scherm heel erg mooi.

Richard B.
02-09-2005, 22:30
Ik wacht op echt interessante games voordat ik erover ga nadenken of ik er eentje moet kopen. De spellen die momenteel te krijgen zijn kun je veel beter op je Xbox/NGC/PS2 spelen imo. :?

Maar de Xbox/NGC/PS2 kun je niet meenemen op het vliegtuig, de auto, de trein, de boot, de tram/bus, de camper van oom John etc :)

En daar draait het nu net om...
Mwoah, de spellen die tot nu toe voornamelijk voor de PSP uitgebracht worden zijn niet echt pure portable games maar meer portable varianten van spellen die je normaal gesproken op 'vaste' consoles tegenkomt. Met andere woorden: ik vind dat er (tot nu toe) nog geen games voor de PSP zijn uitgekomen die echt bijzonder zijn voor dit apparaat. Gran Turismo op de PSP zal best mooi zijn maar is het zo mooi als Gran Turismo op de PS2? Ik denk het niet.

Btw: ik zeg niet dat dit soort 'onderscheidende' games er niet zullen komen voor de PSP. Het is alleen zo dat ik er tot nu toe nog geen ben tegengekomen.

Sonic
03-09-2005, 07:22
Ik wacht op echt interessante games voordat ik erover ga nadenken of ik er eentje moet kopen. De spellen die momenteel te krijgen zijn kun je veel beter op je Xbox/NGC/PS2 spelen imo. :?

Maar de Xbox/NGC/PS2 kun je niet meenemen op het vliegtuig, de auto, de trein, de boot, de tram/bus, de camper van oom John etc :)

En daar draait het nu net om...
Mwoah, de spellen die tot nu toe voornamelijk voor de PSP uitgebracht worden zijn niet echt pure portable games maar meer portable varianten van spellen die je normaal gesproken op 'vaste' consoles tegenkomt. Met andere woorden: ik vind dat er (tot nu toe) nog geen games voor de PSP zijn uitgekomen die echt bijzonder zijn voor dit apparaat. Gran Turismo op de PSP zal best mooi zijn maar is het zo mooi als Gran Turismo op de PS2? Ik denk het niet.

Btw: ik zeg niet dat dit soort 'onderscheidende' games er niet zullen komen voor de PSP. Het is alleen zo dat ik er tot nu toe nog geen ben tegengekomen.

Leuk toch, nu kunnen mensen hun favoriete games ook blijven spelen wanneer ze niet thuis zitten. Daar draait portable gaming toch om? Het is de eerste draagbare console die deze technische prestaties en graphics combineert. De technische kloof tussen een DS en PSP is toch immens groot? Kortom: de PSP is wat mij betreft de eerste volwassen portable die op de markt is.

X-MenFan
03-09-2005, 09:09
Mij ontgaat het ook waarom iemand films zou willen zien op zo'n mini schermpje.
Ik wel, vooral voor onderweg als je in de trein of het vliegtuig zit. Maar wat ik niet snap aan die film-functinaliteit is dat er geen dvd's in gaan. Dan zou dat ding te groot worden, maar denkt Sony nu echt dat consumenten massaal deze UMD-schijven gaan kopen met films, die vervolgens niet in de dvd-speler thuis passen? Het hangt natuurlijk van de prijs van die schijfjes af, maar als die in dezelfde grootte-orde als dvd's komt te liggen, wie gaat dan al z'n films dubbel kopen?

Richard B.
03-09-2005, 09:45
Ik wacht op echt interessante games voordat ik erover ga nadenken of ik er eentje moet kopen. De spellen die momenteel te krijgen zijn kun je veel beter op je Xbox/NGC/PS2 spelen imo. :?

Maar de Xbox/NGC/PS2 kun je niet meenemen op het vliegtuig, de auto, de trein, de boot, de tram/bus, de camper van oom John etc :)

En daar draait het nu net om...
Mwoah, de spellen die tot nu toe voornamelijk voor de PSP uitgebracht worden zijn niet echt pure portable games maar meer portable varianten van spellen die je normaal gesproken op 'vaste' consoles tegenkomt. Met andere woorden: ik vind dat er (tot nu toe) nog geen games voor de PSP zijn uitgekomen die echt bijzonder zijn voor dit apparaat. Gran Turismo op de PSP zal best mooi zijn maar is het zo mooi als Gran Turismo op de PS2? Ik denk het niet.

Btw: ik zeg niet dat dit soort 'onderscheidende' games er niet zullen komen voor de PSP. Het is alleen zo dat ik er tot nu toe nog geen ben tegengekomen.

Leuk toch, nu kunnen mensen hun favoriete games ook blijven spelen wanneer ze niet thuis zitten. Daar draait portable gaming toch om?
Dat denk ik niet. In ieder geval niet voor mij persoonlijk. Als ik op m'n GBA of DS speel dan doe ik dat in minstens 50% van de gevallen gewoon thuis en dan kan ik kiezen of ik met m'n handheld of m'n vaste console speel. De gein is voor mij dat de spellen die ik op beide platformen speel zo verschillen: iets als Nintendogs of Advance Wars zou niet werken op een GC of PS2 maar is hemels op de GBA/DS.


Het is de eerste draagbare console die deze technische prestaties en graphics combineert. De technische kloof tussen een DS en PSP is toch immens groot? Kortom: de PSP is wat mij betreft de eerste volwassen portable die op de markt is.
De technische kloof tussen de DS en de PSP is niet 'immens groot'. De DS mist de 3D-capaciteiten van de PSP maar de DS heeft weer dingen die de PSP niet heeft (touchscreen, microfoon, twee schermen). Het zijn gewoon twee hele verschillende concepten.

De eerste 'volwassen portable' was btw natuurlijk de originele Gameboy. De PSP borduurt daar namelijk gewoon op verder. Misschien dat ze hem wat anders adverteren maar qua aparaat is het gewoon een logische erfgenaam van de GB.

Sonic
03-09-2005, 12:43
Ik wacht op echt interessante games voordat ik erover ga nadenken of ik er eentje moet kopen. De spellen die momenteel te krijgen zijn kun je veel beter op je Xbox/NGC/PS2 spelen imo. :?

Maar de Xbox/NGC/PS2 kun je niet meenemen op het vliegtuig, de auto, de trein, de boot, de tram/bus, de camper van oom John etc :)

En daar draait het nu net om...
Mwoah, de spellen die tot nu toe voornamelijk voor de PSP uitgebracht worden zijn niet echt pure portable games maar meer portable varianten van spellen die je normaal gesproken op 'vaste' consoles tegenkomt. Met andere woorden: ik vind dat er (tot nu toe) nog geen games voor de PSP zijn uitgekomen die echt bijzonder zijn voor dit apparaat. Gran Turismo op de PSP zal best mooi zijn maar is het zo mooi als Gran Turismo op de PS2? Ik denk het niet.

Btw: ik zeg niet dat dit soort 'onderscheidende' games er niet zullen komen voor de PSP. Het is alleen zo dat ik er tot nu toe nog geen ben tegengekomen.

Leuk toch, nu kunnen mensen hun favoriete games ook blijven spelen wanneer ze niet thuis zitten. Daar draait portable gaming toch om?
Dat denk ik niet. In ieder geval niet voor mij persoonlijk. Als ik op m'n GBA of DS speel dan doe ik dat in minstens 50% van de gevallen gewoon thuis en dan kan ik kiezen of ik met m'n handheld of m'n vaste console speel. De gein is voor mij dat de spellen die ik op beide platformen speel zo verschillen: iets als Nintendogs of Advance Wars zou niet werken op een GC of PS2 maar is hemels op de GBA/DS.


Het is de eerste draagbare console die deze technische prestaties en graphics combineert. De technische kloof tussen een DS en PSP is toch immens groot? Kortom: de PSP is wat mij betreft de eerste volwassen portable die op de markt is.
De technische kloof tussen de DS en de PSP is niet 'immens groot'. De DS mist de 3D-capaciteiten van de PSP maar de DS heeft weer dingen die de PSP niet heeft (touchscreen, microfoon, twee schermen). Het zijn gewoon twee hele verschillende concepten.

De eerste 'volwassen portable' was btw natuurlijk de originele Gameboy. De PSP borduurt daar namelijk gewoon op verder. Misschien dat ze hem wat anders adverteren maar qua aparaat is het gewoon een logische erfgenaam van de GB.

De Gameboy is niet echt volwassen, zeker niet qua verschenen games. Het woordt BOY in de naam zegt wat dat betreft al genoeg.
De gameboy is dan weer een afleiding, net als de DS trouwens, van het Game & Watch principe waar Nintendo begin jaren tachtig mee uitpakte.
Maar goed, alles heeft bestaansrecht en indien mensen liever met een DS spelen dan met een PSP of omgekeerd is dat ieders goed recht. Persoonlijk zie ik de PSP als een logische stap voorwaarts. Een volwaardig breedbeeldscherm in combinatie met 3D games, die weinig moeten onderdoen voor de PS2 equivalenten, zorgen voor een technisch geavanceerder totaalpakket dan we tot nu toe van portables gewend zijn.

Nu zwijg ik in alle talen, mijn punt is duidelijk ondertussen :)

Webster
03-09-2005, 16:09
Voor mij is het grootste nadeel van de PSP (en van Sony notebooks) het sterk reflecterende scherm. Draai het scherm een klein beetje en je ziet alleen nog maar de reflectie van een raam of een lamp ipv de game die je aan het spelen bent --> game over! Voor de rest vind ik het een erg mooi apparaat.

Het scherm was voor mij ook al de voornaamste reden om geen sony notebook te kopen. In de winkel ziet het er mooi (glimmend) uit, maar praktisch is het niet...

Richard B.
03-09-2005, 21:52
De Gameboy is niet echt volwassen, zeker niet qua verschenen games. Het woordt BOY in de naam zegt wat dat betreft al genoeg.
De gameboy is dan weer een afleiding, net als de DS trouwens, van het Game & Watch principe waar Nintendo begin jaren tachtig mee uitpakte.
Maar goed, alles heeft bestaansrecht en indien mensen liever met een DS spelen dan met een PSP of omgekeerd is dat ieders goed recht. Persoonlijk zie ik de PSP als een logische stap voorwaarts. Een volwaardig breedbeeldscherm in combinatie met 3D games, die weinig moeten onderdoen voor de PS2 equivalenten, zorgen voor een technisch geavanceerder totaalpakket dan we tot nu toe van portables gewend zijn.

Nu zwijg ik in alle talen, mijn punt is duidelijk ondertussen :)
Nou niet echt eigenlijk: in ieder geval niet bij mij. Deze 'sub-discussie' begon met mijn mening dat het type games dat je nu op de PSP ziet beter tot hun recht komt op 'vaste consoles' maar je reactie is eigenlijk dat de Gameboy (of de spellen daarop) kinderachtig zijn (zo vertaal ik het even). Dat zijn twee hele verschillende dingen lijkt me. :?

Om over dat laatste ook even m'n mening te geven: ik vindt (en ik weet zeker dat ik daar niet alleen in sta) dat de 'volwassenheid' van een console niet te koppelen is aan het uiterlijk van de games die je er op speelt. Hetzelfde geldt trouwens ook voor 'realisme' en 'gewelddadigheid'. Ik ken tig realistische 3d shooters die de diepgang hebben van een eencellige, maar tegelijkertijd zijn er zat 2d spellen op de GBA die misschien wel zo boeiend zijn als een goed boek. Het idee dat graphics automatisch zorgt voor betere of 'meer volwassen' gameplay is gewoon onzin. Het 'volwassen' zijn van een console/handheld is een manier van adverteren en imago-maken en niets meer. Het betekent helemaal niks als het gaat om gameplay: toen er nog geen spellen met 3d graphics waren vroeg toch ook niemand zich af of het kinderachtig was om de spellen uit die tijd te spelen? De Gameboy was automatisch een volwassen handheld omdat er niets anders was: niet qua hardware en niet qua games.

Demon
03-09-2005, 22:10
Wacht lekker tot dat je hem gratis krijgt
Bij een tel abo :) en mobiel. :)
Ben zo ook aan de ps 2 gekomen voor nop!


Maar wat ik me nou afvraag is dit!
Als je zo handheld in Nederland koopt.
Kan je dan ook zonder probleem de games kopen uit andere landen vooral USA enz.?
Of kan dat weer niet vanwege regio code ofzo?
En dat bedoel ik ook tevens wat films betreft.

Grave
03-09-2005, 22:31
Wacht lekker tot dat je hem gratis krijgt
Bij een tel abo :) en mobiel. :)
Ben zo ook aan de ps 2 gekomen voor nop!


Maar wat ik me nou afvraag is dit!
Als je zo handheld in Nederland koopt.
Kan je dan ook zonder probleem de games kopen uit andere landen vooral USA enz.?
Of kan dat weer niet vanwege regio code ofzo?
En dat bedoel ik ook tevens wat films betreft.

Games kan je importeren, alle games werken erop, dus uit japan en US. Films werken helaas niet allemaal erop, films hebben een regio lock, dus je kan met europese psp geen US films draaien.

Nathan Strik
03-09-2005, 23:34
Om over dat laatste ook even m'n mening te geven: ik vindt (en ik weet zeker dat ik daar niet alleen in sta) dat de 'volwassenheid' van een console niet te koppelen is aan het uiterlijk van de games die je er op speelt.
Amen to that!

Dit is een discussie die al woedt vanaf de tijd van de Sega/Nintendo strijd van begin jaren '90. Sega had de "coole volwassen" games en Nintendo het "kiddie-spul".

Natuurlijk kan het zijn dat een spel met cartoon-achtige graphics (om het zo maar even te noemen ;)) iemand niet aanspreekt. Maar dan heb je het meer over de stijl van een game en niet over de diepgang ervan.

Neem bijvoorbeeld een spel als Final Fantasy 7 voor de PS-1 (ik neem expres geen Nintendo-voorbeeld, want anders denken jullie weer dat ik enkel een Nintendo-fanboy ben ;)). Je kunt veel zeggen van het spel, maar echt realistisch waren de graphics niet. Toch was het spel enorm "volwassen" in zijn verhaal, diepgang, spelmogelijkheden, etc...

Omgekeerd, neem een spel als GoldenEye op de DS (ik neem hier expres een Nintendo-voorbeeld zoals je wellicht al raadt ;)). Die graphics zijn best wel realistisch ogend te noemen. De gameplay van het spel is echter saaier dan het kapsel van Balkenende.

Nu heb je op iedere console (draagbaar of niet) goede en slechte games. Toch verbaast het mij nog steeds dat mensen zo gaan steigeren van een spel dat er in hun ogen iets kinderachtiger uitziet, nog voordat ze het zelfs hebben gespeeld.

Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf weten welk type spel hem/haar aanspreekt. Maar als je enkel kijkt naar de grafische stijl van een spel dan ontzeg je jezelf toch een hele hoop leuke spellen naar mijn mening.

Sonic
04-09-2005, 07:59
De Gameboy is niet echt volwassen, zeker niet qua verschenen games. Het woordt BOY in de naam zegt wat dat betreft al genoeg.
De gameboy is dan weer een afleiding, net als de DS trouwens, van het Game & Watch principe waar Nintendo begin jaren tachtig mee uitpakte.
Maar goed, alles heeft bestaansrecht en indien mensen liever met een DS spelen dan met een PSP of omgekeerd is dat ieders goed recht. Persoonlijk zie ik de PSP als een logische stap voorwaarts. Een volwaardig breedbeeldscherm in combinatie met 3D games, die weinig moeten onderdoen voor de PS2 equivalenten, zorgen voor een technisch geavanceerder totaalpakket dan we tot nu toe van portables gewend zijn.

Nu zwijg ik in alle talen, mijn punt is duidelijk ondertussen :)
Nou niet echt eigenlijk: in ieder geval niet bij mij. Deze 'sub-discussie' begon met mijn mening dat het type games dat je nu op de PSP ziet beter tot hun recht komt op 'vaste consoles' maar je reactie is eigenlijk dat de Gameboy (of de spellen daarop) kinderachtig zijn (zo vertaal ik het even). Dat zijn twee hele verschillende dingen lijkt me. :?

Om over dat laatste ook even m'n mening te geven: ik vindt (en ik weet zeker dat ik daar niet alleen in sta) dat de 'volwassenheid' van een console niet te koppelen is aan het uiterlijk van de games die je er op speelt. Hetzelfde geldt trouwens ook voor 'realisme' en 'gewelddadigheid'. Ik ken tig realistische 3d shooters die de diepgang hebben van een eencellige, maar tegelijkertijd zijn er zat 2d spellen op de GBA die misschien wel zo boeiend zijn als een goed boek. Het idee dat graphics automatisch zorgt voor betere of 'meer volwassen' gameplay is gewoon onzin. Het 'volwassen' zijn van een console/handheld is een manier van adverteren en imago-maken en niets meer. Het betekent helemaal niks als het gaat om gameplay: toen er nog geen spellen met 3d graphics waren vroeg toch ook niemand zich af of het kinderachtig was om de spellen uit die tijd te spelen? De Gameboy was automatisch een volwassen handheld omdat er niets anders was: niet qua hardware en niet qua games.

Ik ben helemaal niet de enige die er zo over denk hoor, check even het besluit in dit artikel: http://australianit.news.com.au/articles/0,7204,16265546%5E15841%5E%5Enbv%5E,00.html

Raimond Kieftenbeld
04-09-2005, 08:45
Ik kijk naar de prestaties van zo'n ding,de DS scoort qua Grafhics gewoon te laag voor een apparaat die in deze tijd gemaakt is.Sony daarin tegen heeft wel een apparaat,warma aardig goeie grafhics geproduceert kunnen worden.

En ik vind zo'n touchscreen maar niks,eigenlijk :?

Ik denk dat de PSP het veel beter gaat doen als een DS.Omdat ik al redelijk wat mensen ken,die zo'n ding willen hebben.Dat was bij de DS niet het geval,daar hoorde ik niemand over.


Het enigste grote nadeel wat de PDP heeft,is de super hoge prijs.250 euro is gewoon veels te duur.

Johan van den D.
04-09-2005, 08:46
Wacht lekker tot dat je hem gratis krijgt
Bij een tel abo :) en mobiel. :)
Ben zo ook aan de ps 2 gekomen voor nop!

Die aanbieding is/was er al. :wink:

Worp3
06-09-2005, 21:12
Ik wacht op echt interessante games voordat ik erover ga nadenken of ik er eentje moet kopen. De spellen die momenteel te krijgen zijn kun je veel beter op je Xbox/NGC/PS2 spelen imo. :?

Maar de Xbox/NGC/PS2 kun je niet meenemen op het vliegtuig, de auto, de trein, de boot, de tram/bus, de camper van oom John etc :)

En daar draait het nu net om...
Mwoah, de spellen die tot nu toe voornamelijk voor de PSP uitgebracht worden zijn niet echt pure portable games maar meer portable varianten van spellen die je normaal gesproken op 'vaste' consoles tegenkomt. Met andere woorden: ik vind dat er (tot nu toe) nog geen games voor de PSP zijn uitgekomen die echt bijzonder zijn voor dit apparaat. Gran Turismo op de PSP zal best mooi zijn maar is het zo mooi als Gran Turismo op de PS2? Ik denk het niet.

Btw: ik zeg niet dat dit soort 'onderscheidende' games er niet zullen komen voor de PSP. Het is alleen zo dat ik er tot nu toe nog geen ben tegengekomen.

Leuk toch, nu kunnen mensen hun favoriete games ook blijven spelen wanneer ze niet thuis zitten. Daar draait portable gaming toch om? Het is de eerste draagbare console die deze technische prestaties en graphics combineert. De technische kloof tussen een DS en PSP is toch immens groot? Kortom: de PSP is wat mij betreft de eerste volwassen portable die op de markt is.

Helemaal mee eens. Zelfs op de DS gebruikt men alweer Mario om de kids aan te spreken. BTW (Mario64 is toch ook op de DS te krijgen en dat is toch ook een poort????). Splinter Cell en fifa zijn toch ook ports??
Ik moet wel zeggen dat Nintendogs wel op bepaalde punten best origineel is. Het maakt goed gebruik van de microfoon en touchscreen. Alleen is het wel een afgeleide van Princess Maker van Gainax.
Het blijkt wel weer dat Nathan het weer niet kan laten zijn Nintendo weer op te hemelen. Maar goed daar was al sprake van in een ander topic. En eigenlijk wil ik het hierbij laten.
Maar ja het feit dat de PSP zeer goed verkoopt al in het begin spreekt al voor zich.
De PSP is echt duidelijk voor volwassene.
Maar zeg nu zelf. op een i-pod kun je geen games spelen en geen films kijken alleen maar muziek mee luisteren. Als je dan bij je i-pod de Nintendo DS bij opteld ben je toch duurder uit plus je hebt niet zo'n helder en mooi scherm!
Dat is precies waar Sony op doelde een klein portable media-machientje.
En eigenlijk is de nintendo DS vergelijken met de PSP als appels met peren vergelijken.

The Gr8oNe
07-09-2005, 09:43
Lees net op Planet dat de PSP is uitverkocht in Duitsland en dat je ze alleen nog kan krijgen via webwinkels.

Richard B.
08-09-2005, 13:30
Helemaal mee eens. Zelfs op de DS gebruikt men alweer Mario om de kids aan te spreken. BTW (Mario64 is toch ook op de DS te krijgen en dat is toch ook een poort????). Splinter Cell en fifa zijn toch ook ports??
Ik moet wel zeggen dat Nintendogs wel op bepaalde punten best origineel is. Het maakt goed gebruik van de microfoon en touchscreen. Alleen is het wel een afgeleide van Princess Maker van Gainax.
Het blijkt wel weer dat Nathan het weer niet kan laten zijn Nintendo weer op te hemelen. Maar goed daar was al sprake van in een ander topic. En eigenlijk wil ik het hierbij laten.
Een erg flauwe opmerking die laatste. Het past (helaas) ook wel een beetje in de stijl van de gemiddelde "volwassen games, anti-Ninty"-fanboy om alles wat met het "slechte Nintendo" te maken heeft af te schieten. :nono:

De DS kent trouwens bijna geen ports. SM64DS is geen port omdat het behoorlijk is "verbouwd" en de enige echte port die ik ken op de DS is het Rayman-spel. Splinter Cell en Fifa kun je vinden op ieder ander platform maar zijn in het geval van de DS behoorlijk verbouwd.



Maar ja het feit dat de PSP zeer goed verkoopt al in het begin spreekt al voor zich.
De PSP is echt duidelijk voor volwassene.
Maar zeg nu zelf. op een i-pod kun je geen games spelen en geen films kijken alleen maar muziek mee luisteren. Als je dan bij je i-pod de Nintendo DS bij opteld ben je toch duurder uit plus je hebt niet zo'n helder en mooi scherm!
Dat is precies waar Sony op doelde een klein portable media-machientje.
En eigenlijk is de nintendo DS vergelijken met de PSP als appels met peren vergelijken.
Wat betreft dat laatste ben ik het absoluut met je de eens. Daarmee wel. ;)

Ik begin er eigenlijk meer en meer achter te komen dat de PSP vooral bedoeld is voor jeugd die volwassen wil zijn. Ten eerste is het heel erg gemarket op jeugd: de spellen zijn modieus en gewelddadig. Ten tweede is de PSP uiteindelijk goedkoper omdat men dan geen dure MP3-speler hoeft te kopen en men ook niet perse een 'vaste' console hoeft te kopen. Een hele geschikte aankoop dus voor de kids die wat minder te besteden hebben.

De DS is echt voor de pure gamers die het zich kunnen permiteren om wat meer specialistischere apparaten te kopen. Ik kocht het ding zelf puur om mee te gamen: ik heb al een (prijzige) MP3-speler en nog een aantal andere consoles. Ik ben trouwens 33 jaar oud en dat noem ik toch zeker wel volwassen. :roll:

Sonic
08-09-2005, 16:52
[quote=Worp3]


De DS is echt voor de pure gamers die het zich kunnen permiteren om wat meer specialistischere apparaten te kopen. Ik kocht het ding zelf puur om mee te gamen: ik heb al een (prijzige) MP3-speler en nog een aantal andere consoles. Ik ben trouwens 33 jaar oud en dat noem ik toch zeker wel volwassen. :roll:

Dus alleen pure gamers kunnen zich meerdere toestellen veroorloven, en om een pure gamer te zijn heb je veel budget nodig, dat is wat je letterlijk zegt in je eerste zin.

Als je de marketingstrategie bekijkt zie je dat de DS zich focust op min zestien jarigen, en de PSP op twintigers en daarboven. Marketing is product gebonden, en zegt dus iets over een doelgroep. Welnu die ligt bij beide aparaten vast. Dan nog, indien de DS slechts over 2D sprites beschikt en de PSP over een 16:9 TFT, blijft het allerbelangrijkste de software en het spelplezier en niet de technische specificaties van een console. Welnu de PSP heeft bij launch reeds 140 titels ter beschikking, terwijl de DS al een tijdje uit is en amper aan 100 titels geraakt.

Hoeveel toptitels kent de DS momenteel buiten Nintendogs? Daarom vind ik persoonlijk de DS mijn geld niet waard.

Voor mij is de kous af 8)

Worp3
08-09-2005, 21:51
[quote=Worp3]


De DS is echt voor de pure gamers die het zich kunnen permiteren om wat meer specialistischere apparaten te kopen. Ik kocht het ding zelf puur om mee te gamen: ik heb al een (prijzige) MP3-speler en nog een aantal andere consoles. Ik ben trouwens 33 jaar oud en dat noem ik toch zeker wel volwassen. :roll:

Dus alleen pure gamers kunnen zich meerdere toestellen veroorloven, en om een pure gamer te zijn heb je veel budget nodig, dat is wat je letterlijk zegt in je eerste zin.

Als je de marketingstrategie bekijkt zie je dat de DS zich focust op min zestien jarigen, en de PSP op twintigers en daarboven. Marketing is product gebonden, en zegt dus iets over een doelgroep. Welnu die ligt bij beide aparaten vast. Dan nog, indien de DS slechts over 2D sprites beschikt en de PSP over een 16:9 TFT, blijft het allerbelangrijkste de software en het spelplezier en niet de technische specificaties van een console. Welnu de PSP heeft bij launch reeds 140 titels ter beschikking, terwijl de DS al een tijdje uit is en amper aan 100 titels geraakt.

Hoeveel toptitels kent de DS momenteel buiten Nintendogs? Daarom vind ik persoonlijk de DS mijn geld niet waard.

Voor mij is de kous af 8)
Helemaal mee eens!
Ik ga ook niet voor alleen castlevania een DS kopen.
De PSP bied voor mij meer leukere spellen.

En richard Boon: Als SM64DS (Super mario 64 voor DS) geen port is, dan kun je ook niet zegen dat de PSP alleen ports heeft.
Je moet geen dingen beweren die je niet hard kan maken!
Ys6 is dan ook geen port het heeft veel extra's. Plus dat de de characters sprites zijn en bij de PS2 waren het volledige 3d models.
Legend of Heroes is zeker geen port. Volledig in 3d geremaked en een keer in het engels eindelijk.
Wipe Out Pure heeft wel wat banen van eerdere versies maar is dan ook geen port. Hetzelfde geld voor ridge racer.
Nu wil ik wel eens van je weten wat je dan onder een port verstaat dan. :D
Zelf ben ik 36 jaar en ik heb een GBA Sp waar ik zeer tevreden mee ben vanwege de leuke spellen die erop te krijgen zijn. De DS heeft op dit moment geen leuke spellen voor mij. Terwijl de PSP die wel heeft plus het feit dat je er nog andere dingen mee kan doen dan behalve gamen maakt voor mij de keuze wel makkelijk.
PSP krijgt in de toekomst hele leuke titels voor mij. De DS niet. Vandaar mijn keus!
Ik kan het gewoon niet uitstaan als er iets word gezegd over de PSP dan een hele horde Nintendo boys komen die weer reclame gaan maken voor hun eigen merk. En dan nog zeggen dat ze geen fanboy zijn.
En daarmee uit!

Roy Langeveld
08-09-2005, 22:10
Sony mikte altijd op de grootste doelgroep en is daardoor marktleider qua consoles en games in de wereld, en met zo'n grote afzetmarkt is het dus niet zo gek dat ze direct bij de release al 140 titels hebben. De PSP is dan ook eigenlijk gewoon (met alle respect) een draagbare PS2, met een boel extra's.
Nintendo daarentegen probeert ook games te maken buiten die doelgroep, of van gebaande paden af te wijken (met wisselend succes overigens). Meer voor de fijnproever dus, en daardoor doen ze het commercieel gezien heel wat minder. De Nintendo DS is niet zozeer een draagbare console, maar probeert door de nieuwe interface (touchscreen) juist een nieuw soort game-ervaring te creeëren. Nobel, maar het is uiteraard de vraag of veel gamers daarop zitten te wachten. Vandaar dat ze wat voorzichtiger zijn met het uitbrengen van games, maar daarmee werken ze zichzelf tegen, want de doorsnee consument verkiest meestal het grootste aanbod boven kwaliteit.
DS of PSP, ik hoef ze geen van beide zo nodig. Eerst duwen ze ons om de vijf jaar een nieuwe console door de strot, en dan willen ze ons allemaal aan zo'n hand-held hebben. Daarnaast moesten we allemaal een breedbeeldtv en home cinemaset voor de optimale bioscoopervaring, en vervolgens verwachten ze dat we films gaan kijken op portable dvd-spelers en hand-held consoles. Ik trap er niet meer in.

Worp3
08-09-2005, 22:13
De Gameboy is niet echt volwassen, zeker niet qua verschenen games. Het woordt BOY in de naam zegt wat dat betreft al genoeg.
De gameboy is dan weer een afleiding, net als de DS trouwens, van het Game & Watch principe waar Nintendo begin jaren tachtig mee uitpakte.
Maar goed, alles heeft bestaansrecht en indien mensen liever met een DS spelen dan met een PSP of omgekeerd is dat ieders goed recht. Persoonlijk zie ik de PSP als een logische stap voorwaarts. Een volwaardig breedbeeldscherm in combinatie met 3D games, die weinig moeten onderdoen voor de PS2 equivalenten, zorgen voor een technisch geavanceerder totaalpakket dan we tot nu toe van portables gewend zijn.

Nu zwijg ik in alle talen, mijn punt is duidelijk ondertussen :)
Nou niet echt eigenlijk: in ieder geval niet bij mij. Deze 'sub-discussie' begon met mijn mening dat het type games dat je nu op de PSP ziet beter tot hun recht komt op 'vaste consoles' maar je reactie is eigenlijk dat de Gameboy (of de spellen daarop) kinderachtig zijn (zo vertaal ik het even). Dat zijn twee hele verschillende dingen lijkt me. :?

Om over dat laatste ook even m'n mening te geven: ik vindt (en ik weet zeker dat ik daar niet alleen in sta) dat de 'volwassenheid' van een console niet te koppelen is aan het uiterlijk van de games die je er op speelt. Hetzelfde geldt trouwens ook voor 'realisme' en 'gewelddadigheid'. Ik ken tig realistische 3d shooters die de diepgang hebben van een eencellige, maar tegelijkertijd zijn er zat 2d spellen op de GBA die misschien wel zo boeiend zijn als een goed boek. Het idee dat graphics automatisch zorgt voor betere of 'meer volwassen' gameplay is gewoon onzin. Het 'volwassen' zijn van een console/handheld is een manier van adverteren en imago-maken en niets meer. Het betekent helemaal niks als het gaat om gameplay: toen er nog geen spellen met 3d graphics waren vroeg toch ook niemand zich af of het kinderachtig was om de spellen uit die tijd te spelen? De Gameboy was automatisch een volwassen handheld omdat er niets anders was: niet qua hardware en niet qua games.
Is men de Game Gear vergeten van Sega???
Hoe zat het ook al weer met de Atari Lynx (een van de eerste met back licht). En de Wonderswan Color. Die waren toen ook al vele malen beter technisch gezien dan de nintendo handhelds, maar ja het spellen aanbod op die handhelds deden hun de das om!

rientio
09-09-2005, 09:16
Ik was eens in de reviews hier (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0007TFLLC/qid=1126253579/br=1-1/ref=br_lf_t_rz_1//102-6819143-0427308?v=glance&n=13894281&s=toys&m=A3UN6WX5RRO2AG/) aan het lezen, en nu zegt de een dat de PSP een plasma scherm heeft terwijl de ander weer zegt dat het een lcd scherm is. Wat is het nou :?

Worp3
09-09-2005, 10:03
Ik was eens in de reviews hier (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0007TFLLC/qid=1126253579/br=1-1/ref=br_lf_t_rz_1//102-6819143-0427308?v=glance&n=13894281&s=toys&m=A3UN6WX5RRO2AG/) aan het lezen, en nu zegt de een dat de PSP een plasma scherm heeft terwijl de ander weer zegt dat het een lcd scherm is. Wat is het nou :?

Gewoon de SPecs lezen op www.playstation.com!
Daar staat alles in wat het nu is!

El Barto
16-09-2005, 21:57
Ik was eens in de reviews hier (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0007TFLLC/qid=1126253579/br=1-1/ref=br_lf_t_rz_1//102-6819143-0427308?v=glance&n=13894281&s=toys&m=A3UN6WX5RRO2AG/) aan het lezen, en nu zegt de een dat de PSP een plasma scherm heeft terwijl de ander weer zegt dat het een lcd scherm is. Wat is het nou :?


van het verbazingwekkende high-resolution TFT-breedbeeldscherm

Of je leest de review hierboven... :wink: