PDA

Bekijk de volledige versie : Gele ondertitels bij Regio 1



zetmoon
02-09-2005, 14:19
Ik heb nog een nadeel van regio 1 DVD's opgemerkt.

De gele ondertitels die steeds vaker opduiken.

Als je de DVDBeaver site bekijkt hebben veel regio 1 DVD's
tegenwoordig gele ondertitels.
Dat was soms al het geval, maar het lijkt nu steeds vaker voor te komen.

Zelfs Gary Tooze noemt dat als nadeel van de regio 1 versies t.o.v. regio 2 PAL.

Het is zeer storend om vooral een zwart/wit film te bekijken met gele indertitels,
dat vloekt enorm.

Je kunt zeggen, waar z*** je over, maar toch.....

Symphony X
02-09-2005, 14:30
Heb niet zoveel last van de gele ondertitels, als ik een regio 1tje kijk.

zetmoon
02-09-2005, 14:58
Heb niet zoveel last van de gele ondertitels, als ik een regio 1tje kijk.

Als je ze uit zet niet nee.....

Het hoe en waarom vraag ik me samen met Gary Tooze wel af!

Burning Fish
02-09-2005, 16:49
Mission Impossible II heeft ook gele ondertitels op de regio 2 DVD, erg irritant.

VincentBroccoli
02-09-2005, 16:51
Heb niet zoveel last van de gele ondertitels, als ik een regio 1tje kijk.

Als je ze uit zet niet nee.....

Het hoe en waarom vraag ik me samen met Gary Tooze wel af!

Storen is een groot woord, maar het is gewoon zo ernstig nutteloos. Waarom moet het geel zijn, wit is gewoon een universele standaard denk ik. Maar gelukkig is het een uitzondering :) .

Nathan Strik
02-09-2005, 19:09
Heb niet zoveel last van de gele ondertitels, als ik een regio 1tje kijk.

Als je ze uit zet niet nee.....

Het hoe en waarom vraag ik me samen met Gary Tooze wel af!

Storen is een groot woord, maar het is gewoon zo ernstig nutteloos. Waarom moet het geel zijn, wit is gewoon een universele standaard denk ik. Maar gelukkig is het een uitzondering :) .
Hoe kom je erbij dat wit de standaard is?

Geel komt best wel veel voor hoor, alleen niet zoveel in Nederland.

zetmoon
02-09-2005, 19:36
Heb niet zoveel last van de gele ondertitels, als ik een regio 1tje kijk.

Als je ze uit zet niet nee.....

Het hoe en waarom vraag ik me samen met Gary Tooze wel af!

Storen is een groot woord, maar het is gewoon zo ernstig nutteloos. Waarom moet het geel zijn, wit is gewoon een universele standaard denk ik. Maar gelukkig is het een uitzondering :) .

In Amerika wordt geel steeds meer de standaard, zo lijkt het tenminste als
ik de vergelijkingen tussen regio 1 en 2 bekijk op DVDBeaver.

Werner
02-09-2005, 23:21
Geel contrasteert beter tegen een zwarte achtergrond dan wit. Maar ik prefereer toch wit, denkelijk uit gewoonte.

Kaplan
03-09-2005, 09:05
Het valt mij op dat op veel nieuw uitgekomen Warner regio 1 dvd's de ondertitels gewoon wit zijn. Is geel op zijn retour?

zetmoon
03-09-2005, 09:51
Geel contrasteert beter tegen een zwarte achtergrond dan wit. Maar ik prefereer toch wit, denkelijk uit gewoonte.

Maar ook kleuren films hebben soms gele ondertitels!

Gary Tooze is zelden van z'n NTSC-voetstuk af te halen, maar die
gele ondertitels zijn hem een doorn in het oog.
En terecht....

hare
03-09-2005, 10:20
Ik heb bijna alleen nog maar R1 dvds in mijn collectie, maar ik zie toch echt weinig gele subs hoor. Zo vaak komt het dus echt niet voor en zeker niet meer de laatste tijd dan eerder.

Vind het zelf niet zo'n probleem trouwens, is meestal toch geen fel geel dat ze gebruiken.

Johan den Hertog
10-09-2005, 20:36
Ik heb behoorlijk hekel aan ondertitels het verpest de film vooral op een grote plasma scherm.

Mijn vader vind geel veel beter komt duidelijker over, dan de witte ondertitel dan hoeft hij geen bril op te zetten en kan hij op een normale afstand zitten. Hij kan het ook beter volgen vooral voor de lange films met de witte ondertitel word mijn vader gauw moe omdat hij dichter bij zijn plasma scherm moet gaan zitten.

Werner
10-09-2005, 21:47
Geel contrasteert beter tegen een zwarte achtergrond dan wit. Maar ik prefereer toch wit, denkelijk uit gewoonte.

Maar ook kleuren films hebben soms gele ondertitels!

Ik had het niet over kleuren-of zwartwit films. Rondom de witte lettertjes van de ondertiteling zit er gewoonlijk een zwart randje, om de letters ook nog te kunnen laten contrasteren bij bijvoorbeeld een witte achtergrond. Het is het contrast tussen díe twee die bepalend is voor de leesbaarheid.

Wat me overigens nog altijd niet overtuigt van het nut van gele ondertiteling, maar soit.

VincentBroccoli
11-09-2005, 11:45
Ik moet toch een beetje terugkomen op mijn standpunt dat wit universeel is. Ik was allemaal witte ondertitels gewend, in de bioscoop, op huur DVD's, op Regio 2 DVD's etcetera. En geel of wit, het is toch een kwestie van gewenning. Als je dan ineens geel krijgt, is dan gewoon even wennen. Maar ik heb nu genoeg geweldige films op DVD gezien met gele subs waar ik me totaal niet aan stoor 8) .

Christiaan Sauer
13-09-2005, 00:14
Geel contrasteert beter tegen een zwarte achtergrond dan wit. Maar ik prefereer toch wit, denkelijk uit gewoonte.

Ik denk toch vooral omdat wit gewoon neutraler is.
POTC heeft ook gele engelse ondertitels.
ps: ben ik nu de enige die zich stoort aan die niet werkende kruidvatreclame :rolleyes: ;)