PDA

Bekijk de volledige versie : The Hire - de BMW shorts



Drexl
09-09-2005, 18:49
Soms kun je op het Net juweeltjes vinden. Ik had in het verleden al over de BMW promotiefilms met Clive Owen als een naamloze chauffeur in de hoofdrol gehoord maar ik was niet bijzonder geïnteresseerd in deze promotiestunt. Gisteren heb ik de acht kortfilms (vijf uit 2001, drie uit 2002) bekeken en ze zijn allemaal, zonder uitzondering, goed, met enkele uitstekende uitschieters. David Fincher produceert en kreeg voor de drie films uit 2002 steun van Ridley en Tony Scott.

De regisseurs van de films zijn niet de minste en drukken allemaal hun stempel op de films:
Ambush van wijlen John Frankenheimer
Chosen van Ang Lee
The Follow van Wong Kar Wai (ronduit subliem, Wong Kar Wai is zo'n regisseur die ik vooral respecteer maar een favoriet zal het nooit worden. Toch is deze kortfilm de beste van de acht: niet te missen!)
Star van Guy Ritchie
Powder Keg van Alejandro González Iñárritu (Wow!)
Hostage van John Woo
Beat the Devil van Tony Scott (freaky as hell, no pun intended)
Ticker van Joe Carnahan (hét bewijs dat dit dé man was voor Mission: Impossible 3!)

Deze films zijn op www.bmwfilms.com terug te vinden. Ik raad aan om ze te downloaden op de harde schijf maar je kunt ze ook gewoon als een streaming video zien met de mogelijkheid om director's commentary te beluisteren.

Clive Owen bewijst hiermee dat hij echt dé kandidaat is om James Bonds schoenen te vullen, alhoewel ik Owen liever andere rollen zie spelen dan dat hij in het vaste stramien van een doodgebloede franchise terechtkomt. Toch, deze met internationale beroemdheden en sterke acteurs volgestouwde kortfilms bewijzen dat de Bondfilms meer baat zouden hebben bij de stylistische aanpak van bijvoorbeeld een Carnahan, in plaats van verder te werken met middelmatige, kleurloze regisseurs als Roger Spottiswoode of Lee Tamahori; kerels die niet willen, kunnen of mogen buiten de lijntjes kleuren.

In ieder geval; laat je niet van de wijs brengen door de product placement, ik had amper oog voor de BMWs. Ondanks de weinig originele inhoud van elke kortfilm valt er hier heel wat te beleven en vormen de films een verzameld werk van enkele onvervalste topregisseurs. Nogmaals; Wong Kar Wai's werk is brilliant!

Groeten,

Drexl

1der
09-09-2005, 20:32
Oe, The Hire kickt aars idd! (Naja de meeste dan, haha)
Star van Guy Ritchie is en blijft mijn favoriet!

Sorry om zit te moeten zeggen :wink: maar ik vind The Follow en Powder Keg echt geen hol aan :roll:

Drexl
09-09-2005, 21:01
Tja, ieder zijn mening natuurlijk :) !

Star van Ritchie vond ik dan weer best leuk maar The Follow en Powder Keg overstijgen de (slimme) marketingcampagne die The Hire in essentie is en vertellen daadwerkelijk een verhaal, trouw aan de stijl van hun regisseurs. Star is in ieder geval puur Ritchie maar blijft, wat mij betreft, een one-note joke.

Toch acht toppertjes!

Drexl

Pepijn Wildbret
09-09-2005, 21:02
Click (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=10170&highlight=bmw) & Click (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=32128&highlight=bmw)

Altijd even de search gebruiken voor het openen van een nieuw topic... :wink:

Drexl
09-09-2005, 21:03
Ah sorry!

Niet gezien!

Dan mag hier wel een slotje op!