PDA

Bekijk de volledige versie : Db (geluidsniveau)meter, waarom?



Raskel
24-02-2002, 18:20
Hallo!

Ik zie vaker dat mensen hun aparatuur (speakers, sub)afstellen met een Db-meter. Wat is hiervan nu precies de bedoeling en wat is het voordeel om op deze manier je set in te stellen?

Ik zie altijd wel een "korte" uitleg maar nooit echt een allesomvattend antwoord..

Graag reacties!

martin_senders
24-02-2002, 22:01
Het mooie van dit apparaatje is dat je kan aflezen hoe hard een luidspreker het signaal uitstuurd.
Bijvoorbeeld als je achter speakers te zacht staan afgesteld dan verlies je veel infotrmatie en de homogeniteit van het geluid is dan ook weg.
Waar kom je vandaan anders mag je best mijn DB meter wel een keer lenen dan hoef je er geen te kopen?
Je schiet er heel veel mee op vooral bij bijvoorbeeld concerten en live opnamens die 5.1 zijn opgenomen.
Voordat ik mijn DB test had gedaan stond mijn centerspeaker 2 db te hard en mijn surround speakers ook 1 db te hard wat heel veel mensen doen.
Veel mensen stellen hun systeem helemaal verkeerd in omdat ze er van houden van die achterkanalen (vinden ze heftig al die surround informatie).
Maar ze beseffen niet de T.V. of scherm staat voor je en niet achter je dus daar moet je op focusen!!!

Hoop je geholpen te hebben.

Heb je al een DB meter dan zet je hem op test signalen en stel je je linker voor kanaal in op 80 DB dan je center op 80 DB etc etc.
Suboofer ook op 80 db.

groeten:


Martin Senders

Roland1
24-02-2002, 23:11
Kleine toevoeging:

Op de luisterplek (sweetspot) moet elk kanaal even hard klinken. Dit kun je bijvoorbeeld instellen met de interne ruistonen in je receiver/processor, maar beter is een speciale DVD (Avia bijvoorbeeld) hiervoor te gebruiken.
Op het gehoor is dit (bijna) onmogelijk om te doen, vandaar de dB-meter :)
Er zit natuurlijk weer een afwijking in die dB-meters, maar dit valt wel mee....

mocht je een dB-meter willen kopen, koop dan een analoge met C-weging.

Roland

Edwin V
25-02-2002, 07:17
En dan even langs de dokter om te controleren of je aan beide oren wel even doof bent:D

forzavado
25-02-2002, 10:00
Er zit natuurlijk weer een afwijking in die dB-meters, maar dit valt wel mee....
Die afwijking maakt niet zoveel uit, omdat je iedere speaker met dezelfde meter meet op dezelfde plaats. Het maakt dan niet uit of het 79 of 80 dB is, het gaat om de verhoudingen, niet zozeer om de absolute waarde.

Raskel
25-02-2002, 16:53
Bedankt voor de informatie mensen. Ik woon vlakbij Maastricht (te ver he Martin). Als iemand eentje te leen heeft of eens keertje langs wil komen, koffie? of biertje? ;)

Groeten!

Roland1
25-02-2002, 17:21
Hoi Raskel,

ik woon in Utrecht, dus dat ligt niet echt in de buurt :(

Misschien dat je bij Stassen (Venlo/Tegelen) wel een dB-meter kan lenen.....

Bij Conrad kan je een aardige dB-meter kopen voor 30 euro..... kan je ook testen hoe hard je kan schreeuwen en hoe veel herrie je brommer maakt :D ---> multi-inzetbaar :cool:

Remo van Vuuren
26-02-2002, 14:46
eens keertje langs wil komen, koffie? of biertje? ;)

Een beetje off-topic, maar...

Als het kan wil ik wel een keertje langskomen. Ik heb nog nooit Kef's gehoord. Ben daar wel benieuwd naar. Ik kom trouwens uit Nuth. Misschien kunnen we wat afspreken.