PDA

Bekijk de volledige versie : Rel Strata III sub: 2x LFE input?



Bertje
17-09-2005, 18:16
Bovenstaande sub heb ik vandaag van iemand overgenomen.

Er zitten o.a. 2 phono (cinch) aansluitingen op, links en rechts.
Op mijn reciever zit 1 LFE uitgang.

Moet ik hen nu aansluiten met een sub-splitter als deze:

http://www.qed.co.uk/cables/av/qunex_ysw.html

Is het nadelig als ik de LFE op 1 kanaal aansluit?
Mis ik dan vermogen oid?

(Later ga ik nog eens experimenteren met de Neutrik kabel tbv stereo-muziektoepassing)

Johan van den D.
17-09-2005, 18:58
Is het nadelig als ik de LFE op 1 kanaal aansluit?
Mis ik dan vermogen oid?
Hier zal je geen nadeel van ondervinden.

Cocheese
17-09-2005, 19:06
Het enigste wat zou kunnen gebeuren is dat je 2 a 3 decibel minder uit je sub krijgt. Maar dat is bij een sub geen ramp :wink:

Sander Haarmans
17-09-2005, 20:34
Is het nadelig als ik de LFE op 1 kanaal aansluit?
Mis ik dan vermogen oid?
Hier zal je geen nadeel van ondervinden.
Je zou er evt een Y-adapter tussen kunnen zetten maar is niet noodzakelijk.

Arnold van Oostrum
17-09-2005, 22:30
Elke subwoofer heeft twee cinchaansluitingen (l, r). Dit als je de subwoofer in een stereo opstelling gebruikt en het laag van beide kanalen eruit filtert.
Wanneer je de sub in een HT opstelling op het LFE kanaal aansluit, is aansluiten op één van beide cinch voldoende. Het gebruik van een y-splitter geeft geen voordeel. Veelal maakt het niet uit of je het LFE signaal op de l of r plug aansluit, maar raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing.

Edgar Smit
18-09-2005, 00:33
{KNIP}Het gebruik van een y-splitter geeft geen voordeel. Veelal maakt het niet uit of je het LFE signaal op de l of r plug aansluit, maar raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing.Of het een voordeel is moet je voor jezelf bepalen, maar veel subs geven wat extra dB's weer bij het gebruik van een Y-splitter. Lees daarvoor dus je handleiding. Ikzelf vindt het alleen een voordeel als je je set niet zo hard zet, dat je het volume van je sub wat zachter kan zetten om er toch extra power uit te krijgen, alhoewel dat meestal ook met de volumeknop van je sub zelf te regelen is.

Alexander D
18-09-2005, 08:34
Elke subwoofer heeft twee cinchaansluitingen (l, r). Dit als je de subwoofer in een stereo opstelling gebruikt en het laag van beide kanalen eruit filtert.
Wanneer je de sub in een HT opstelling op het LFE kanaal aansluit, is aansluiten op één van beide cinch voldoende. Het gebruik van een y-splitter geeft geen voordeel. Veelal maakt het niet uit of je het LFE signaal op de l of r plug aansluit, maar raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing.

Niet elke sub heeft twee cinchaansluitingen.....

De nieuwe Rel Stampede en Strata 5 bijvoorbeeld hebben er maar 1.

rene0987
18-09-2005, 08:58
Mijn q-150 heeft er ook 2 en 1 daarvan is wordt door de sub met 10 db versterkt.
de ander laat het signaal gewoon door zoals die hem binnen krijgt.
dus ik zou even de handleiding doorkijken.

Bertje
18-09-2005, 09:14
Bedankt voor alle reaktie's.
Ik had (uiteraard) de handleiding al geraadpleegd, maar kon hier geen antwoord op vinden zo gauw.
Bij mijn vorige sub (MS907W) stond dat in de handleiding het lfe kanaal op 1 van de cinch aansluitingen moest. terwijl er meer op zitten.
Daar werd niets genoemd over een splitter oid.

Als het enkel een paar dB's kost heb ik (denk ik) er geen probleem mee, er komt in hier voldoende geluid af.

Weekstrom
19-09-2005, 07:21
Mijn q-150 heeft er ook 2 en 1 daarvan is wordt door de sub met 10 db versterkt.
de ander laat het signaal gewoon door zoals die hem binnen krijgt.
dus ik zou even de handleiding doorkijken.
Volgens mij is dat bij de strata III ook zo alleen is het verschil 12 dB.

Weekstrom
19-09-2005, 07:23
Bedankt voor alle reaktie's.
Ik had (uiteraard) de handleiding al geraadpleegd, maar kon hier geen antwoord op vinden zo gauw.
Bij mijn vorige sub (MS907W) stond dat in de handleiding het lfe kanaal op 1 van de cinch aansluitingen moest. terwijl er meer op zitten.
Daar werd niets genoemd over een splitter oid.

Als het enkel een paar dB's kost heb ik (denk ik) er geen probleem mee, er komt in hier voldoende geluid af.
Lijkt me sterk dat er niets over genoemd wordt. Heb je de introductie pagina's ook gelezen of ben je gelijk meer in detail gaan lezen? Dan heb je het nl w.s. overgeslagen :wink: .

rene0987
19-09-2005, 07:42
Volgens mij is dat bij de strata III ook zo alleen is het verschil 12 dB.

Sorry ik bedoelde ook 12 db :oops:

Weekstrom
19-09-2005, 08:03
Volgens mij is dat bij de strata III ook zo alleen is het verschil 12 dB.

Sorry ik bedoelde ook 12 db :oops: :? Ben niet boos hoor. Zou wat mij betreft goed mogelijk zijn geweest dat het bij de Quake serie 10dB was.... Staat er in mijn reactie idd wel een beetje verwijtend :oops: , wat zeker niet de bedoeling was. :wink:

Edgar Smit
19-09-2005, 08:31
Helaas zijn niet alle manuals even duidelijk, ongeacht van welk apparaat.

rene0987
19-09-2005, 08:41
Volgens mij is dat bij de strata III ook zo alleen is het verschil 12 dB.

Sorry ik bedoelde ook 12 db :oops: :? Ben niet boos hoor. Zou wat mij betreft goed mogelijk zijn geweest dat het bij de Quake serie 10dB was.... Staat er in mijn reactie idd wel een beetje verwijtend :oops: , wat zeker niet de bedoeling was. :wink:

lol

Ik bedoelde het ook niet zo hoor :)

Ik had zelf alleen niet in de handleiding gekeken :oops: .

Ach en met 10 db zat ik in de buurt toch :lol:

Bertje
19-09-2005, 19:31
Lijkt me sterk dat er niets over genoemd wordt. Heb je de introductie pagina's ook gelezen of ben je gelijk meer in detail gaan lezen? Dan heb je het nl w.s. overgeslagen :wink: .

:oops: :oops: :oops:
Helaas heb je gelijk. ik had van het weekend niet zoveel tijd en heb er overheen gelezen, het staat een beetje verscholen in de handleiding :oops: :oops: :oops:

"Note: If your amplifier has one phono scket output for the subwoofer then use only one of the inputs on the Rel.
Black 0dB or red +12db."

In mij boekje staat niets over een splitter oid.

Wel heb ik op de site van Rel nog een pdf'je gevonden: NewST-manual-5-Mar2003.pdf.
Hierin hebben ze het juist weer wel over een splitter, maar ik weet niet zeker of deze handleiding ook voor de pre-5 maart 2003 exemplaren geldt.
Maw is alleen het boekje of de Rel strata III zelf aangepast?

Omdat ik niet het bouwjaar van de mijne weet kan ik ook niet zeker zeggen hoe oud hij is. Misschien te herleiden aan serieno.

(Misschien maar eens een mailtje sturen naar REL of importeur.)

Het boekje wat ik erbij gekregen heb zie ik juist weer niet als pdf staan(operating instructions for the ST III Range of sub-bass systems).

Weekstrom
20-09-2005, 07:45
Lijkt me sterk dat er niets over genoemd wordt. Heb je de introductie pagina's ook gelezen of ben je gelijk meer in detail gaan lezen? Dan heb je het nl w.s. overgeslagen :wink: .

In mij boekje staat niets over een splitter oid.
Wel heb ik op de site van Rel nog een pdf'je gevonden: NewST-manual-5-Mar2003.pdf.
Hierin hebben ze het juist weer wel over een splitter, maar ik weet niet zeker of deze handleiding ook voor de pre-5 maart 2003 exemplaren geldt.
Maw is alleen het boekje of de Rel strata III zelf aangepast?

:? de link voor geinteresserden;http://www.rel.net/NewST-manual-5-Mar2003.pdf
Pagina 1 zegt III serie toch?.
As they say in IT; RTFM :wink:
Edit; Oeps. To me it should be RTFMessage :oops: Weet ook niet of het voor de subs van voor maart 2003 geldt, maar als de aansluitingen achterop het zelfde zijn zou je het wel verwachten. Maar ja dat risico zou ik w.s. ook niet nemen.

Weekstrom
20-09-2005, 07:53
Het boekje wat ik erbij gekregen heb zie ik juist weer niet als pdf staan(operating instructions for the ST III Range of sub-bass systems).
Deze? http://www.rel.net/st-operating-instructions.pdf

Bertje
20-09-2005, 18:55
Het boekje wat ik erbij gekregen heb zie ik juist weer niet als pdf staan(operating instructions for the ST III Range of sub-bass systems).
Deze? http://www.rel.net/st-operating-instructions.pdf

Neen, hij staat er niet tussen, voorblad is precies hetzelfde als NewST-manual-5-Mar2003.pdf maar inhoud is anders.

Weekstrom
20-09-2005, 21:08
Het boekje wat ik erbij gekregen heb zie ik juist weer niet als pdf staan(operating instructions for the ST III Range of sub-bass systems).
Deze? http://www.rel.net/st-operating-instructions.pdf

Neen, hij staat er niet tussen, voorblad is precies hetzelfde als NewST-manual-5-Mar2003.pdf maar inhoud is anders.Helaas. Dan gaat bij mij ook even het licht uit. Succes nog!