PDA

Bekijk de volledige versie : INFORMATIE Auralex gramma vs spikes voor subwoofer



sealteam
19-09-2005, 10:21
Beste forumers dvd.nl
Ik heb inmidels een bericht ontvangen van auralex sale,s.
Daarin staat:

Auralex en Audio Pro zijn bezig met ruimte akoestiek, jij bent bezig met high-end HiFi, dus van het dempen van DVD speler en Recievers hebben wij geen verstand.
Van speakers wel.
Een GRAMMA en spikes proberen hetzelfde te doen, namelijk het ontkoppelen van de luidspreker van het oppervlak dat 'm draagt.
Een spike doet dit door het raakvlak heel klein te maken zodat er weinig energie door kan, een GRAMMA probeert dit air suspension oftewel luchtvering
Een GRAMMA =
Dimensions: 23" long x 15" wide x 2.75" high; Weight Limitations: 300lbs
1" = 2,54 cm ga je gang. Een lbs is ongeveer 400 gram ga je gang
Een GRAMMA is niet op maat te maken.

De verbeteringen die zowel GRAMMA als MoPad bewerkstelligen afgezet tegen de Euro's die hiervoor geinvesteerd dienen te worden zijn in de profesionele wereld dramatisch goed te noemen, of dit in de HiFi ook zo wordt ervaren weet ik niet omdat de Auralex produkten hier waarschijnlijk te goedkoop worden ervaren.

Wie van jullie heeft daar ervaring mee en is er een verschil te merken? :roll:
Zijn de beweringen van auralex gramma waar? :roll:

Heb onder mijn sub nog 3 wasmachine trillingsdempers staan en wil daar een verbetering aanpassen zonder dat mijn vloer trilt .
Mijn vloer bestaat uit beton en daarna strak tapijt 3,5 mm dik.

Edgar Smit
19-09-2005, 11:30
Verschil kun je alleen merken als je beide geprobeerd hebt, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Het dempen van DVD spelers dan wel recievers heeft volgens mij alleen zin als je last hebt van trillingen in je apparatuur omdat je sub of speaker er erg dichtbij staat.

maar het antwoord van auralex zou volgens mij een stuk duidelijker zijn als je ook jouw vraag erbij had gezet, want welk verschil bedoel je nu eigenlijk? tussen spikes en een gramma? of tussne wle en niet ontkoppeld?

De Aurales Gramma's worden op htforum ook nogal eens middels een owerbuy aangeschaft, dus dan mag je aannemen dat ook binnen de HiFi wereld de gramma zijn diensten wel bewezen heeft, lijkt mij.

Overigens, een betonnen vloer die trilt? hoe hard speel je dan wel niet? volgens mij trilt de vloer niet, maar de spullen die erop staan wel, door de luchtverplaatsing van de sub. Hoeveel je hem ook ontkoppelt, als je hard speelt zal de luchtverplaatsing hetzelfde blijven en het trillen van je spullen zal blijven.

Als je je sub niet ontkoppeld gaat je subkast meetrillen op de grond en krijg je dus een lelijke bas, daarom ontkoppel je hem juist, zodat de lucht vrij en zonder hinder van een vaststaande kast verplaatst kan worden. volgens mij dan hoor.

sealteam
19-09-2005, 13:30
Verschil kun je alleen merken als je beide geprobeerd hebt, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Het dempen van DVD spelers dan wel recievers heeft volgens mij alleen zin als je last hebt van trillingen in je apparatuur omdat je sub of speaker er erg dichtbij staat.

Mijn reciever en dvdspeler zit op een plank in de kast.
Als ik tv of film kijkt voel ik de plank ook resoneren maar ik weet niet of dat goed is voor de apparatuur is.

maar het antwoord van auralex zou volgens mij een stuk duidelijker zijn als je ook jouw vraag erbij had gezet, want welk verschil bedoel je nu eigenlijk? tussen spikes en een gramma? of tussne wle en niet ontkoppeld?

Ik zelf heb geen spikes maar wasmachine rubbers onder mijn sub staan maar mijn sub yamaha yst-sw800 heeft een vermogen van 800watt.
Als ie in bedrijf zit voel je de vloer nog een beetje trillen maar dat is iets minder dan eerder zonder rubber.
Maar auralex gramma zal het nog meer verminderen.
Dat heb ik ergens gelezen op het internet.
Dit is het!
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28977.0

De Aurales Gramma's worden op htforum ook nogal eens middels een owerbuy aangeschaft, dus dan mag je aannemen dat ook binnen de HiFi wereld de gramma zijn diensten wel bewezen heeft, lijkt mij.

Ja heb er ook overgelezen en begint steeds meer te begrijpen.

Overigens, een betonnen vloer die trilt? hoe hard speel je dan wel niet? volgens mij trilt de vloer niet, maar de spullen die erop staan wel, door de luchtverplaatsing van de sub. Hoeveel je hem ook ontkoppelt, als je hard speelt zal de luchtverplaatsing hetzelfde blijven en het trillen van je spullen zal blijven.

Weet ik.
Hoe hard ik speel dat is totaal verschillend.
Als ik de rubbers met mijn vinger onder de sub aanraakt voel ik ze ook trillen en de vloer resoneren.


Als je je sub niet ontkoppeld gaat je subkast meetrillen op de grond en krijg je dus een lelijke bas, daarom ontkoppel je hem juist, zodat de lucht vrij en zonder hinder van een vaststaande kast verplaatst kan worden. volgens mij dan hoor.

Ja dat weet ik.

A3aan
19-09-2005, 14:41
Overigens, een betonnen vloer die trilt? hoe hard speel je dan wel niet? volgens mij trilt de vloer niet, maar de spullen die erop staan wel, door de luchtverplaatsing van de sub. Hoeveel je hem ook ontkoppelt, als je hard speelt zal de luchtverplaatsing hetzelfde blijven en het trillen van je spullen zal blijven.

Weet ik.
Hoe hard ik speel dat is totaal verschillend.
Als ik de rubbers met mijn vinger onder de sub aanraakt voel ik ze ook trillen en de vloer resoneren.

Dat je de rubbers voelt trillen is volstrekt normaal.

Ik ben het met Edgar eens dat het zééér onwaarschijnlijk is dat je betonnen vloer voelbaar meetrilt.
Hoorbaar (b.v. voor benedenburen), ja dat kan. Beton geeft contact-trillingen (zoals drilboren en boxen die op de vloer staan) erg goed door.

MOGELIJK spelen er andere zaken dan het loskoppelen van de box van de vloer.
1) als je met je handen dicht bij de box bent is het niet gek als je luchtverplaatsing voelt.
2) het geluid uit de box vult de kamer (met lucht-trillingen). Deze trillingen zullen de vloer ook niet 100% onberoerd laten.
Dit laatste is te beperken door goede vloerbedekking. Bovendien speelt dit probleem minder naarmate je geluid minder luid is.

Als er in je kamer andere zaken trillen door je geluid is het wat Edgar al aangeeft.
(vooral) als je kamer harde oppervlakken heeft kun je bovendien last krijgen van een z.g. 'staande golf'. Hoe rechthoekiger/vierkanter je kamer is hoe meer dat speelt.
Bepaalde frequenties (nl. daar waar de golflengte gelijk is aan de breedte/hoogte en/of lengte van je kamer (of precies de helft/een kwart)) zullen door weerkaatsing extra versterkt worden. Dit extra versterken door resonantie van de lucht in de kamer kan heel storend zijn.
De beste wapens ertegen:
gordijnen
boekenkasten e.d.
alles waarmee je de 'kale' rechthoekigheid van de kamer doorbreekt
alles waarmee je het kaatsvermogen van de wanden/plafonds verkleind (zachter maakt)

Overigens is er naar mijn mening een groot verschil tussen spikes en dempers.
- spikes zijn voor het 'koppelen' van de kast van je box (sub) aan een vaste ondergrond. Daardoor beweegt niet de kast maar alleen de speaker. Dit is alleen zinvol als je vloer gegarandeerd niet in trilling te brengen is (ok, ik overdrijf een klein beetje), de 'ontrilbaarheid' van je vloer zit dan vast aan de kast van de box. Vooral van belang als je box zélf meeresoneert op bepaalde frequenties (zie staande-golf-verhaal, maar dan voor de box).
- dempers zijn voor het 'ontkoppelen' van je box. Daardoor zal de trilling van de kast van je sub niet doorgegeven worden aan de ondergrond. Vooral van belang als je je geluid niet wilt delen met andere bewoners.

Johan van den D.
19-09-2005, 16:06
Verschil kun je alleen merken als je beide geprobeerd hebt, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.Dat heb ik dus die ervaring en kan je ten alle tijden een Gramma aanbevelen. :wink:

sealteam
19-09-2005, 16:25
Verschil kun je alleen merken als je beide geprobeerd hebt, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.Dat heb ik dus die ervaring en kan je ten alle tijden een Gramma aanbevelen. :wink:

Ben ook van plan om er een aan te schaffen maar wacht nog ff.
Eeerst meer info van verschillende mensen en het prijs van gramma is niet duur. €59,-
Dus ik woon vlak bij amsterdam en het bedrijf is gevestigt in:
Auralex
westhavenweg 117
1042 BB Amsterdam
:lol:

sealteam
19-09-2005, 16:37
Overigens, een betonnen vloer die trilt? hoe hard speel je dan wel niet? volgens mij trilt de vloer niet, maar de spullen die erop staan wel, door de luchtverplaatsing van de sub. Hoeveel je hem ook ontkoppelt, als je hard speelt zal de luchtverplaatsing hetzelfde blijven en het trillen van je spullen zal blijven.

Weet ik.
Hoe hard ik speel dat is totaal verschillend.
Als ik de rubbers met mijn vinger onder de sub aanraakt voel ik ze ook trillen en de vloer resoneren.

Dat je de rubbers voelt trillen is volstrekt normaal.

Ik ben het met Edgar eens dat het zééér onwaarschijnlijk is dat je betonnen vloer voelbaar meetrilt.
Hoorbaar (b.v. voor benedenburen), ja dat kan. Beton geeft contact-trillingen (zoals drilboren en boxen die op de vloer staan) erg goed door.

MOGELIJK spelen er andere zaken dan het loskoppelen van de box van de vloer.
1) als je met je handen dicht bij de box bent is het niet gek als je luchtverplaatsing voelt.
2) het geluid uit de box vult de kamer (met lucht-trillingen). Deze trillingen zullen de vloer ook niet 100% onberoerd laten.
Dit laatste is te beperken door goede vloerbedekking. Bovendien speelt dit probleem minder naarmate je geluid minder luid is.

Als er in je kamer andere zaken trillen door je geluid is het wat Edgar al aangeeft.
(vooral) als je kamer harde oppervlakken heeft kun je bovendien last krijgen van een z.g. 'staande golf'. Hoe rechthoekiger/vierkanter je kamer is hoe meer dat speelt.
Bepaalde frequenties (nl. daar waar de golflengte gelijk is aan de breedte/hoogte en/of lengte van je kamer (of precies de helft/een kwart)) zullen door weerkaatsing extra versterkt worden. Dit extra versterken door resonantie van de lucht in de kamer kan heel storend zijn.
De beste wapens ertegen:
gordijnen
boekenkasten e.d.
alles waarmee je de 'kale' rechthoekigheid van de kamer doorbreekt
alles waarmee je het kaatsvermogen van de wanden/plafonds verkleind (zachter maakt)

Overigens is er naar mijn mening een groot verschil tussen spikes en dempers.
- spikes zijn voor het 'koppelen' van de kast van je box (sub) aan een vaste ondergrond. Daardoor beweegt niet de kast maar alleen de speaker. Dit is alleen zinvol als je vloer gegarandeerd niet in trilling te brengen is (ok, ik overdrijf een klein beetje), de 'ontrilbaarheid' van je vloer zit dan vast aan de kast van de box. Vooral van belang als je box zélf meeresoneert op bepaalde frequenties (zie staande-golf-verhaal, maar dan voor de box).
- dempers zijn voor het 'ontkoppelen' van je box. Daardoor zal de trilling van de kast van je sub niet doorgegeven worden aan de ondergrond. Vooral van belang als je je geluid niet wilt delen met andere bewoners.

Vrij duidelijk A3aan (y)

sealteam
19-09-2005, 16:38
Overigens, een betonnen vloer die trilt? hoe hard speel je dan wel niet? volgens mij trilt de vloer niet, maar de spullen die erop staan wel, door de luchtverplaatsing van de sub. Hoeveel je hem ook ontkoppelt, als je hard speelt zal de luchtverplaatsing hetzelfde blijven en het trillen van je spullen zal blijven.

Weet ik.
Hoe hard ik speel dat is totaal verschillend.
Als ik de rubbers met mijn vinger onder de sub aanraakt voel ik ze ook trillen en de vloer resoneren.

Dat je de rubbers voelt trillen is volstrekt normaal.

Ik ben het met Edgar eens dat het zééér onwaarschijnlijk is dat je betonnen vloer voelbaar meetrilt.
Hoorbaar (b.v. voor benedenburen), ja dat kan. Beton geeft contact-trillingen (zoals drilboren en boxen die op de vloer staan) erg goed door.

MOGELIJK spelen er andere zaken dan het loskoppelen van de box van de vloer.
1) als je met je handen dicht bij de box bent is het niet gek als je luchtverplaatsing voelt.
2) het geluid uit de box vult de kamer (met lucht-trillingen). Deze trillingen zullen de vloer ook niet 100% onberoerd laten.
Dit laatste is te beperken door goede vloerbedekking. Bovendien speelt dit probleem minder naarmate je geluid minder luid is.

Als er in je kamer andere zaken trillen door je geluid is het wat Edgar al aangeeft.
(vooral) als je kamer harde oppervlakken heeft kun je bovendien last krijgen van een z.g. 'staande golf'. Hoe rechthoekiger/vierkanter je kamer is hoe meer dat speelt.
Bepaalde frequenties (nl. daar waar de golflengte gelijk is aan de breedte/hoogte en/of lengte van je kamer (of precies de helft/een kwart)) zullen door weerkaatsing extra versterkt worden. Dit extra versterken door resonantie van de lucht in de kamer kan heel storend zijn.
De beste wapens ertegen:
gordijnen
boekenkasten e.d.
alles waarmee je de 'kale' rechthoekigheid van de kamer doorbreekt
alles waarmee je het kaatsvermogen van de wanden/plafonds verkleind (zachter maakt)

Overigens is er naar mijn mening een groot verschil tussen spikes en dempers.
- spikes zijn voor het 'koppelen' van de kast van je box (sub) aan een vaste ondergrond. Daardoor beweegt niet de kast maar alleen de speaker. Dit is alleen zinvol als je vloer gegarandeerd niet in trilling te brengen is (ok, ik overdrijf een klein beetje), de 'ontrilbaarheid' van je vloer zit dan vast aan de kast van de box. Vooral van belang als je box zélf meeresoneert op bepaalde frequenties (zie staande-golf-verhaal, maar dan voor de box).
- dempers zijn voor het 'ontkoppelen' van je box. Daardoor zal de trilling van de kast van je sub niet doorgegeven worden aan de ondergrond. Vooral van belang als je je geluid niet wilt delen met andere bewoners.

Vrij duidelijk A3aan (y)

Pieter Kleine
19-09-2005, 22:32
Is het nodig om hele teksten te citeren sealteam? Je ene toegevoegde zin is voldoende om de boodschap over te brengen.

sealteam
20-09-2005, 09:27
O Rhodanos ik zal het beter opletten.

Johan van den D.
20-09-2005, 19:17
Ben ook van plan om er een aan te schaffen maar wacht nog ff.
Eeerst meer info van verschillende mensen en het prijs van gramma is niet duur. €59,-
Dus ik woon vlak bij amsterdam en het bedrijf is gevestigt in:
Auralex
westhavenweg 117
1042 BB Amsterdam
:lol:Verkopen ze het ook vanuit dat adres ?

sealteam
20-09-2005, 21:06
:lol:[/quote]Verkopen ze het ook vanuit dat adres ?[/quote]

Ik weet het niet maar ik ga het proberen.

sealteam
21-09-2005, 18:13
:lol:Verkopen ze het ook vanuit dat adres ?

Hoi J.vandendool

Het is mij gelukt om er een te kopen. :lol:
Je kunt er zo binnen komen de trap op naar de receptie.
Het ziet er goed uit en het bas is wat strakker geworden.
Netjes ingepakt met gratis cd.
Heb voor 59,95 euro gekocht.(pinnen is toegestaan)
Vervolgens heb ik ook gratis foldertje over auralex gekregen.

Het adress is:
Audio-pro
Westhavenweg 117
1042 BB Amsterdam

Als je er zelf een wil halen voor je zelf?
Hier is de route beschrijving:

Neem a10 richting zaandam en ga naar afslag havenwest S102.
Bij stoplichten links afslaan.
Na 2 brugen onder ga je bij stoplichten rechtsaf naar radarweg.
Helemaal rechtdoor rijden tot T kruising.
Bij T kruising ga je linksaf de westhavenweg in en dan rij je als maar rechtdoor tot het eind vlak voor de bocht.
Rechts zie je een geel bord (havenbord nr. 4135) Dus goed opletten wel lastig om te zoeken. (advies rustig rijden dan zie je een stuk beter)
Als je dat ziet moet je rechtsaf de poort door en direkt links af langs de parkeerplaatsen in.
Na die korte bocht eenstukje voorbij zie je het grijze gebouw met de letters audio-pro.
Dat was het.

Succes (y)
En ben zeer tevreden met die Auralex Gramma :mrgreen:

Alexander D
21-09-2005, 18:22
:lol:Verkopen ze het ook vanuit dat adres ?

Hoi J.vandendool

Het is mij gelukt om er een te kopen. :lol:
Je kunt er zo binnen komen de trap op naar de receptie.
Het ziet er goed uit en het bas is wat strakker geworden.
Netjes ingepakt met gratis cd.
Heb voor 59,95 euro gekocht.(pinnen is toegestaan)
Vervolgens heb ik ook gratis foldertje over auralex gekregen.

Het adress is:
Audio-pro
Westhavenweg 117
1042 BB Amsterdam

Als je er zelf een wil halen voor je zelf?
Hier is de route beschrijving:

Neem a10 richting zaandam en ga naar afslag havenwest S102.
Bij stoplichten links afslaan.
Na 2 brugen onder ga je bij stoplichten rechtsaf naar radarweg.
Helemaal rechtdoor rijden tot T kruising.
Bij T kruising ga je linksaf de westhavenweg in en dan rij je als maar rechtdoor tot het eind vlak voor de bocht.
Rechts zie je een geel bord (havenbord nr. 4135) Dus goed opletten wel lastig om te zoeken. (advies rustig rijden dan zie je een stuk beter)
Als je dat ziet moet je rechtsaf de poort door en direkt links af langs de parkeerplaatsen in.
Na die korte bocht eenstukje voorbij zie je het grijze gebouw met de letters audio-pro.
Dat was het.

Succes (y)
En ben zeer tevreden met die Auralex Gramma :mrgreen:

Ik heb ze gebeld vanmiddag. (130 km is net te ver om binnen te lopen. :lol: )
Zometeen even mijn gegevens mailen en er wordt een Gramma verzonden. Mocht ik niet tevreden zijn kan ik hem terug sturen.

Prima toch. (y)

sealteam
21-09-2005, 18:33
Als je die eenmaal binnen hebt en laat uitproberen zul je erg verbaast zijn bij die strakkebas.
Alle reviews en beweringen van Auralex Gramma is waar.
Laat me weten als je die binnen heb en wat vind je van die test.
Succes met die bestelling. (y)

JE ZULT ER GEEN SPIJT VAN HEBBEN NA DIE TEST EN AANSCHAF.
Lopen is goed voor je benen HAHAHA :lol:

Alexander D
21-09-2005, 18:38
Als je die eenmaal binnen hebt en laat uitproberen zul je erg verbaast zijn bij die strakkebas.
Alle reviews en beweringen van Auralex Gramma is waar.
Laat me weten als je die binnen heb en wat vind je van die test.
Succes met die bestelling. (y)

JE ZULT ER GEEN SPIJT VAN HEBBEN NA DIE TEST EN AANSCHAF.
Lopen is goed voor je benen HAHAHA :lol:

Ik zal mijn bevindingen zeker posten. :wink:

Johan van den D.
21-09-2005, 18:47
Als je er zelf een wil halen voor je zelf?
Hier is de route beschrijving:
Ik heb er al één. :wink:

sealteam
21-09-2005, 19:32
DE MAZZEL :D