PDA

Bekijk de volledige versie : plaasting 6.1/5.1 in mijn woonkamer



Krimzonnn
20-09-2005, 22:18
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik zil graag optimaal van mn surround boxen gebruik maken in de vorm van mn 6.1 Onkyo Htp-103e setje. Ik kan alleen wel op een rij 2 surround + nog 1 surround back speaker plaatsen achter de bank, maar ik kan de 2 surroundspeakers eigenlijk niet naast de bank richting luisteraar plaatsen. Misschien een van de twee maar aan een kant van de kamer zit de voorruit van de woning waardoor beide niet gaat lukken. Mijn woon kamer is zon 20m2. Kan ik eventueel iets op mn receiver instellen waardoor ik toch 6.1 krijg? (TX-SR502e).

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!

Peter Porrio
21-09-2005, 07:53
Ik kan alleen wel op een rij 2 surround + nog 1 surround back speaker plaatsen achter de bank, maar ik kan de 2 surroundspeakers eigenlijk niet naast de bank richting luisteraar plaatsen.


Een 6.1 opstelling heeft enkel een meerwaarde wanneer de ruimte waarin deze komt te staan, het toelaat om de speakers op de juiste manier op te stellen.

Dit levert in veel woonkamers toch de nodige problemen op, met name de centerspeaker aan de achterkant. Vaak geeft dit plaatsingsproblemen met de bank waardoor deze speaker bijna tegen je achterhoofd zit aangedrukt.
De afstand tot de luisterpositie is dan dermate klein, dat deze met de distance- en levelsettings op de reciever ook niet meer is bij te stellen.

Als ik jouw situatie zo lees, denk ik dat je er verstandiger aan doet om een 5.1 opstelling neer te zetten. Wanneer je die vervolgens goed afstelt met een dB-meter en test-DVD, zul je een prima resultaat hebben.

A3aan
21-09-2005, 07:54
Bekend probleem. Zit ik zelf ook mee.

Probleem 1 is dat het heel lastig is een goede luidsprekeroplossing te maken voor 6.1, vaak ook door de ruimte (een woonkamer is meestal niet een dedicated HT tenslotte).

Probleem 2 vind ik nog wat groter. Dat is namelijk dat er érg weinig 6.1-software (films) zijn en dat een ideale 6.1-opstelling weer minder ideaal is voor 5.1 (en 5.1-films zijn toch een soort van meerderheid).

Als je het voor elkaar kunt krijgen qua ruimte/opstelling zou ik daarom (ivm probleem 2) ook kiezen voor een opstelling waarbij 5.1 het óók goed doet. Dat wil dus zeggen je 'surrounds' wel links en rechts, maar vooral ook iets achter de zitpositie (bank) te plaatsen (waarmee je dus afwijkt van de '6.1-opstelling', maar tegemoet komt aan de '5.1-opstelling'.
Als je dan ook nog een plek kunt vinden voor de surroundback(s) ongeveer middenachter de bank (maar niet te dicht erop) ben je een boffert.

Zelf heb ik de boxen voor 6.1 (het heet 7.1, maar het 6 en het 7-kanaal zijn identiek) en ze staan ook aangesloten en opgesteld. Toch krijg ik het niet echt optimaal, waardoor ik heb besloten ze (de surround-backs) uit te schakelen op de receiver. Bij een volgende verhuizing zal ik proberen dat anders op te lossen.
Héél af en toe, als ik weer eens uitgebreid LOTR kijk, schakel ik ze wel eens aan, maar eerlijk gezegd is de meerwaarde, zelfs bij een 'echte 6.1 film' wel errug klein.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Johan van den D.
21-09-2005, 16:08
Zoals eerder vermeld za ik het in jouw situatie gewoon bij een goed opgestelde 5.1 opstelling houden.
Dit is immers voor vele al lastig zat.
Waar zit voor jou de meerwaarde in van die 6.1 opstelling ?

Krimzonnn
21-09-2005, 18:24
Bedankt heren voor jullie advies,

Ik ben denk ik dus toch genoodzaakt om voor een 5.1 opstelling te gaan gezien de opbouw van mn woonkamer.

@j.vandendool: klopt dat jullie mij al eerder de 5.1 hebben aanbevolen. Maar ik heb bij de set een box die ik nu niet gebruik (toch jammer) en daarnaast ga ik ervanuit dat het bij een 6.1 (mits in een goede opstelling dus) ook ruimterlijker klinkt.

@Pjotr: waar haal ik een dB-meter en zo'n test-DVD'tje? Lijkt me wel handig inderdaad. Ik moet nog wel zeggen die Onkyo set was een prima keuze trouwens :wink: . Ik heb alleen het idee dat ik qua instellingen nog niet het maximum uit mn installatie heb gehaald.

Groeten,

Krimzonnn

Krimzonnn
21-09-2005, 18:26
Mijn db-instellingen staan nu trouwens allemaal op 0 db (heb geen idee waar ik ze op moet zetten).

Alexander D
21-09-2005, 18:31
Mijn db-instellingen staan nu trouwens allemaal op 0 db (heb geen idee waar ik ze op moet zetten).

Met een db-meter kun je al speakers instellen op 75db. Voor het juist afstellen kun je die instellingen dan aanpassen.

Hier (http://shop.itccomp.nl/N_art_113.html) kun je zo'n dbmeter bijvoorbeeld aanschaffen.

Johan van den D.
21-09-2005, 18:45
en daarnaast ga ik ervanuit dat het bij een 6.1 (mits in een goede opstelling dus) ook ruimterlijker klinkt.
Nee, dat is dus niet het effect wat je ervan heb en hiervoor hoef je het dus niet te doen.

Overigens zijn die dB meters ook bij Conrad te koop.

Krimzonnn
21-09-2005, 21:04
Het instellen van mn boxen kan met behulp van de ''Level Callibration'' en is per box van -12 tm +12 in te stellen. Hij wordt luider wanneer ik hem hoger zet. Hij staat nu dus op 0. Maar is dit weer een andere optie dan een db meter?

Daarnaast had ik nog twee vragen:

Als eerste een betreffende de ''Distance'' functie van mn receiver. Je kunt daarmee afzonderlijk de afstand van je speakers tot aan (volgens mij) de luisteraar/luisterpositie vast stellen. Ik heb de volgende afstanden ingesteld:

centerspeaker: 2,7m
front left: 3m
front right: 3m
surround left: 0,3m (vlak achter de bank)
surround right: 0,3m
subwoofer: 2,7m

Klopt dit om de afstanden vanaf de luisteraar zo in te stellen? Ik kan niet anders uit de handleiding opmaken namelijk. Het is een Onkyo TX-502e + HTP-103e speakerset.

Als laatste vraag waar moet ik mn crossover op zetten die staat standaard op 100hz?

Alexander D
21-09-2005, 21:16
Het instellen van mn boxen kan met behulp van de ''Level Callibration'' en is per box van -12 tm +12 in te stellen. Hij wordt luider wanneer ik hem hoger zet. Hij staat nu dus op 0. Maar is dit weer een andere optie dan een db meter?

Daarnaast had ik nog twee vragen:

Als eerste een betreffende de ''Distance'' functie van mn receiver. Je kunt daarmee afzonderlijk de afstand van je speakers tot aan (volgens mij) de luisteraar/luisterpositie vast stellen. Ik heb de volgende afstanden ingesteld:

centerspeaker: 2,7m
front left: 3m
front right: 3m
surround left: 0,3m (vlak achter de bank)
surround right: 0,3m
subwoofer: 2,7m

Klopt dit om de afstanden vanaf de luisteraar zo in te stellen? Ik kan niet anders uit de handleiding opmaken namelijk. Het is een Onkyo TX-502e + HTP-103e speakerset.

Als laatste vraag waar moet ik mn crossover op zetten die staat standaard op 100hz?

Die Level Calibration kun je dus gebruiken met een db meter om vanaf elke speaker 75db te krijgen op je luisterpositie.
Je kunt die ook proberen op het gehoor af te stellen als je bijvoorbeeld een speaker veel verder weg hebt staan dan een andere (surround)speaker. Met het gehoor gaat dat meestal minder accuraat.

Wij kunnen je niet vertellen of de door jou ingestelde afstanden correct zijn. Gewoon opmeten vanaf de speaker naar je luisterpositie en ingeven, daar kan weinig fout gaan..... :wink:

Het instellen van je crossover is ook afhankelijk van veel zaken en moet je gewoon proberen/luisteren.

Peter Porrio
22-09-2005, 07:21
Bedankt heren voor jullie advies,
waar haal ik een dB-meter en zo'n test-DVD'tje?


Ik heb ze besteld bij ITC: http://shop.itccomp.nl/N_frame.html?http://shop.itccomp.nl

Kijk daar even onder "Home Theater" en vervolgens "Calibratie tools"



Ik heb alleen het idee dat ik qua instellingen nog niet het maximum uit mn installatie heb gehaald.


Als je 'm heb afgesteld met de dB-meter en calibratie DVD weet je zeker dat het wel zo is :wink: