PDA

Bekijk de volledige versie : Het grote "mijn eerste HT set" topic :-)



jochem22
23-09-2005, 22:04
Hallo iedereen,

ik ben nog nieuw in het hele home cinema hifi gebeuren en wil me er graag in gaan verdiepen.

Ik wil graag een Home Cinema set gaan kopen. Aangezien ik alleen een TV heb (philips 32pw8620) moet er dus een receiver, een dvd speler en speakers komen. Hieraan wil ik max. 1500 euro uitgeven waaraan ongveer 500 euro voor een receiver en de rest voor speakers.

Ik wil deze voornamelijk gebruiken om films te kijken en af en toe een cd'tje te luisteren. Ik luister werkelijk naar alles,van Vivaldi tot TooL en kijk films uit elke categorie (drama,actie,docu) en wil dus een set die daarop aansluit. Voornamelijk Home Cinema dus maar in stereo moet de set ook fatsoenlijk klinken.

Ik heb via internet vernomen dat de marantz sr5500 wel een erg goede receiver is voor beide. Ik zag ook dat deze een functie heeft die mij niet echt bekend voor komt. Misschien dat iemand ze uit kan leggen:
Aansluiting naar PC middels RS-232.

Ook de Onkyo TX-SR603E en de harman/kardon avr 630 leken mij wel interessant (qua prijs). Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Aangezien ik ook nog geen dvd/cd speler heb ben ik ook daar naar op zoek. In verband met een set aanbieding viel de Marantz DV-6500 mij op. De setaanbieding betrof trouwens een SR-5500, DV-6500 en Mordaunt Short Premiere Plus + MS 309 Sub. Verder me nog niet echt verdiept in dvd/cd spelers

Ik las over die mordaunt speakers wel erg goede reviews. Ook het design vind ik erg mooi. Ik ben alleen bang dat ik met die mordaunt speakers niet zo'n mooie stereo weergave krijg omdat het redelijk kleine speakers zijn. Is het misschien beter om de front speakers in dit geval te vervangen door Mordaunt 914 floorspeakers? Die zijn wat krachtiger en geven meer laag (als ik de reviews en specs mag geloven). Tevens zijn ze bekroond met 5 sterren door het vakblad whathifi...


Verder lees ik vaak dat er op de receiver een mogelijkheid is om de luidsprekers te schakelen in A/B/A+B.
Is het in combinatie met bovengenoemde speakers dan mogelijk om voor HIFI de 914's en sub te laten spele (A) en om voor Home Cinema alles (A+B) te laten spelen? Of is het daar niet echt voor bedoeld.

Die marantz heeft in ieder geval geen a/b/a+b weergave. Is er dan een andere mogelijkheid om snel van 5 speakers naar 2 speakers te switchen in verband met HT - stereo weergave?

Veel vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Alvast bedankt.

jochem :D

Edgar Smit
24-09-2005, 22:42
Ik denk dat je met de Marantz 5500 geen miskoop doet, maar dat geld ook voor de Harman Kardon, Onkyo of andere receivers. Elk merk heeft zijn eigen "sound" en of dat bij jou past kun je alleen zelf beoordelen. Hetzelfde geld overigens voor de speakers, Mordaunt Short is niets mis mee, maar er is meer, dus je zal moeten luisteren wat het best bij jouw smaak past.

Als goede stereo erg zwaar voor je meetelt zou je kunnen overwegen om HT en stereo volledig gescheiden te houden, omdat veel HT receivers in stereo net wat minder zijn dan een echte stereoversterker. Maar dat kun je alleen zelf bepalen door te gaan luisteren.

De A/B schakeling is inderdaad bedoeld om tussen twee soorten fronts te kunnen schakelen, dus zoals je zelf al aangeeft, wat stevigere voor de stereo en wat lichtere voor HT. Alleen weet ik uit eigen ervaring dat als je eenmaal wat zwaardere fronts hebt, je dez ook wel eens bij een film aanzet en dan lijken je rears ineens een stuk kleiner. Als je daar geen problemen mee hebt, niets aan de hand natuurlijk, maar als je enigzins fanatiek bent, krijg je waarschijnlijk al snel een opwaardeerneiging voor je rears.

Het mooiste zou zijn om rondom dezelfde speakers neer te zetten, maar dat moet maar net kunnen (budgettiar en qua ruimte), vaak wordt daarom gekozen om een iets lichtere versie voor de rears te gebruiken. Zolang dat geen inmens verschil is (fronts zuilen en rear sattelietjes) zal ook die opwaardeerneiging niet zo gauw de kop opsteken. :wink: .

Rob Eric Blank
26-09-2005, 09:45
Marantz heeft geen A/B schakeling, maar ik denk dat je de SR5500 voor rond de 300 Euro kunt aanschaffen aangezien de SR5600 reeds gearriveerd is (dus je moet snel zijn). Een fijne speakerset hierbij is de Elac Classic. Voor ongeveer 900 Euro kun je een set met 2 vloerstaanders, center en 2 boekenplank speakers aanschaffen. Ook KEF uit de Q serie is nu aangenaam geprijsd en klinkt goed. Mordaunt klinkt ook lekker (Mordaunt is ook van de Marantz groep).
Ik zou als ik jou was gaan luisteren naar verschillende versterker-speaker combinaties. Harman/Kardon klinkt ook erg muzikaal.
Ik zou gaan luisteren bij de betere HiFi zaak en zelf muziek en DVD's meenemen. Op zaterdag luisteren is meestal niet handig wat betreft drukte.

jochem22
26-09-2005, 11:18
ik ben gaan luisteren...jaja... bij de winkel bestekeus.nl en bij meerview (twee totaal verschillende ervaringen)

bij bestekeus.nl in Best naar de marantz sr5500 i.c.m. de mordaunt-short 902 geluisterd. Ik vond die speaker voor die prijs (85 euro) heel erg goed klinken. Erg ruimtelijk! Het geluid kwam echt los van die speaker...klonk echt goed!

Met de winkel zelf heb ik heel andere ervaringen:
De verkoper was ronduit onbeschoft. Op alles wat ik zei had hij commentaar. Toen ik naar die 902 aan het luisteren was en vroeg of ik de Genie lijn eens mocht beluisteren zei hij: "Waarom? Waarom zou je dat willen? Die is ronduit slecht!!!". Sorry hoor, maar ik heb jarenlang in een electronicazaak gewerkt en WIJ stonden altijd voor de producten die wij verkochten, en gingen deze echt niet met de grond gelijk maken. Op mijn vraag of de marantz sr5500 nog in voorraad was reageerde hij met: "NEE! Die is allang uit het assortiment. En wordt door marantz ook niet meer gemaakt en geleverd en niemand verkoopt die nog.". Hierop vroeg ik waarom deze dan nog op de website van bestekeus.nl staat waarop hij antwoorde dat dat helemaal niet waar was, en dat ik dat dus maar verzon. Na op zijn eigen site gekeken te hebben, waarop de sr5500 dus gewoon nog te bestellen was, zei hij dat die er allang vanaf gehaald moest zijn. Kortom: wat een ***winkel.

Het kan dan best zijn dat www.bestekeus.nl als internetwinkel goed is, maar je moet niet zelf naar de winkel komen want verwacht maar niet dat je er service krijgt.

Heel anders is het bij Meerview, gevestigd aan de Grote Berg te Eindhoven.

Erg vriendelijk ontvangst. Goede expertise. Na uitgelegt te hebben waar ik naar op zoek was (home cinema /hifi gecombineerd - warme sound) liet de eigenaar mij onder andere de dali concept 6 en de elac fs 108.2 horen op een harman kardon (type weet ik niet) en op de marantz sr5500. Ik vond die dali een wat meer laid back sound hebben wat ik persoonlijk niet zo mooi vind. Ik zit graag midden in de muziek en bij die dali kreeg ik meer het idee toeschouwer te zijn. die elac klonk meer up-front en klonk naar mijn mening ook veel warmer en ruimtelijker (op beide receivers).

Omdat ik eerder die dag de mordaunt short had geluisterd en hierover erg enthousiast was wilde ik eigenlijk ook wel de MS 906 beluisteren. Deze had hij niet in de winkel staan maar hij wilde deze wel bij de leverancier bestellen zodat deze een week later in de winkel zouden staan en ik een goede vergelijking tussen de elac 108.2 en de mordaunt-short 906 kon maken. Over goede service gesproken!!!

Kortom:

Vrijdag weer naar eindhoven om die mordaunt short eens te beluisteren. Laat het wel weer horen hoe dat is geweest.

Alexander D
26-09-2005, 11:23
Dat klopt dit topic (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=38148) toch weer heel aardig... :wink:

jochem22
26-09-2005, 11:45
Zeker wel....

Haha, een maat van mij heeft bij remkes stage gelopen en die vertelde dat ze daar toen een receiver hadden staan die aangesloten moest worden op krachtstroom en per kanaal 30 ampere doorgaf... (receiver van ong 12000 euri) en via luidsprekerkabels van ong 3700 euri per meter :shock: naar speakers van ong 200 euro per stuk :!: :?: :!: liepen.

Maar WAT EEN GELUID kwam er uit die speakers zei hij... Kraakhelder!!! :D

R Klemkerk
26-09-2005, 12:43
Zeker wel....

Haha, een maat van mij heeft bij remkes stage gelopen en die vertelde dat ze daar toen een receiver hadden staan die aangesloten moest worden op krachtstroom en per kanaal 30 ampere doorgaf... (receiver van ong 12000 euri) en via luidsprekerkabels van ong 3700 euri per meter :shock: naar speakers van ong 200 euro per stuk :!: :?: :!: liepen.

Maar WAT EEN GELUID kwam er uit die speakers zei hij... Kraakhelder!!! :D


zonde van die speakers. :shock:

Rob Eric Blank
26-09-2005, 17:47
Zelf ben ik erg onder de indruk van de Elac fs 108.2 icm Marantz. Een vriendin van mij heeft een Elac 101 II uit de classic serie op een SR7000 aangesloten en deze klinken uiterst gedetailleerd voor een boekenplank model.

Mijn HK icm JBL kun je een beetje vergelijken met de Dali, relaxter maar ook een tikje vetter naar mijn mening. Sommigen vinden het wollig, maar in een kamer met plavuizen vind ik dat wel fijn (ook rekening houden met je eigen situatie).

Succes met luisteren volgende week. Bij Bestekeus.nl ben je onbeschoft behandeld, dus niet kopen daar.

jochem22
26-09-2005, 18:19
Succes met luisteren volgende week. Bij Bestekeus.nl ben je onbeschoft behandeld, dus niet kopen daar.

Inderdaad! Het mag daar dan wel minstens 200 euri schelen maar:
1. NUL service
2. Van mij krijgt hij geen ene cent!
3. Heb ik al gezegt dat daar NUL service word geboden.

Kan niet wachten tot vrijdag :D ...

GameBelgium
27-09-2005, 12:41
Geloof het of niet, ik kijk even hard uit naar vrijdag als jij. Vergeet zeker niet je ervaring met de MS speakers te posten, want ik ben eenzelfde combinatie als jij aan het overwegen (Marantz - MS)!

jochem22
27-09-2005, 14:00
Geloof het of niet, ik kijk even hard uit naar vrijdag als jij. Vergeet zeker niet je ervaring met de MS speakers te posten, want ik ben eenzelfde combinatie als jij aan het overwegen (Marantz - MS)!

Haha :D
Ik kan je in ieder geval vertellen dat de combinatie van de sr5500 met de dv6500 en de MS 902 super goed klinkt voor die prijs.

Nog iets anders: Had eigenlijk nog helemaal niet nagedacht over kabels dus ben ik vanmorgen even op internet aan het surfen geweest. Van der hul en monster cable zijn qua prijs-kwaliteit verhouding wel goed als ik de forums mag geloven.

Heeft iemand, kijkende naar mijn set (sr5500, dv4500, MS 902+905C+906+309 of ELAC BS 100 serie ) ervaring met een bepaald soort (merk) kabel.

Edgar Smit
27-09-2005, 14:46
Monster is niet slecht maar best duur voor de geleverde kwaliteit.

Van de Hul heeft wel een goede prijs-kwaliteit verhouding, maar schijnt vrij "warm" te klinken.

Een andere optie is QED, en dan de Silver Anniversary, dat is denk ik wel een van de meest bejubelde kabels met een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.

Alexander D
27-09-2005, 15:12
Ook kun je nog kijken naar Oehlbach en Audioquest.

Al die merken zijn in bepaalde mate wel enigszins vergelijkbaar. Geen een is een miskoop in ieder geval.

jochem22
27-09-2005, 15:23
Van de Hul heeft wel een goede prijs-kwaliteit verhouding, maar schijnt vrij "warm" te klinken.

kijkend naar sr5500 en de mordaunt set sluit die er dan wel mooi op aan :wink:

Ik denk dat ik maar bij mn audioboer eens vraag of ik verschillende kabels thuis mag beluisteren. Dan kan ik zelf horen wat het verschil is (als dat er al is: voor mij dan)

adehaas
28-09-2005, 15:16
Ik zie dat je al aardig ingelezen bent en ook al luisterervaring hebt opgedaan. Volgens mij zit je op de goede weg (zelfde als ik :wink: ). Ik wil je nog wel ff een tip geven:

Als je stereo erg belangrijk vindt, dan is de MS 906 erg mooi en denk dan ook vooral aan een losse cd-speler. Zelf heb ik de DV6500, maar daarnaast voor cd ook nog de CD7300. Dit scheelt toch behoorlijk.

Met bestekeus.nl heb ik een soortgelijke ervaring, maar dan telefonisch. Slecht antwoord en ronduit onbeschoft, maar aan de andere kant wel erg goedkoop met Marantz.

Rob Eric Blank
28-09-2005, 16:41
Van de Hul heeft wel een goede prijs-kwaliteit verhouding, maar schijnt vrij "warm" te klinken.

kijkend naar sr5500 en de mordaunt set sluit die er dan wel mooi op aan :wink:
Echt heel warm vind ik Marantz niet klinken, een H/K is bv. naar mijn idee warm. Icm Mordaunt klinkt Marantz redelijk warm, maar het sprankeld nog steeds in de hoge frequenties.
QED zijn kabels die erg goed klinken samen met Marantz (icm Elac) en stellen naar mijn idee niet teleur. Misschien proberen een aantal kabels te beluisteren op de door jou gewenste set.

jochem22
29-09-2005, 08:56
Als je stereo erg belangrijk vindt, dan is de MS 906 erg mooi en denk dan ook vooral aan een losse cd-speler. Zelf heb ik de DV6500, maar daarnaast voor cd ook nog de CD7300. Dit scheelt toch behoorlijk.

Op welke manier scheelt dit dan? Meer dynamiek? Want wat doet een cd-speler met het geluid wat een dvd-speler niet doet (of andersom).


Met bestekeus.nl heb ik een soortgelijke ervaring, maar dan telefonisch. Slecht antwoord en ronduit onbeschoft, maar aan de andere kant wel erg goedkoop met Marantz.

Inderdaad! Marantz sr5500 voor 400 euro ipv 700 in de winkel. Maar dan heb je nul service, en je moet dat onbeschofte gedrag op de koop toe nemen (en dat kan ik niet :) )

Ultramorada
29-09-2005, 09:36
Ik had mijn luidsprekers ook eerst gezien bij Bestekeus. En had ze daar ook besteld omdat het een OP=OP aanbieding was en er in de voorwaarden stond dat je binnen 7 dagen mocht annuleren. Later die week bleek dat ik ze bij een HiFi zaak in Arnhem voor dezelfde prijs mee kon nemen. Dus heb ik ze daar besteld en mijn bestelling bij Bestekeus.nl geannuleerd. Toen bleek dat ik niet meer mocht annuleren, hadden die grapjassen de voorwaarden veranderd. Gelukkig had ik een printje gemaakt van de voorwaarden op moment van bestelling. Maar het heeft nog een paar weken geduurd voordat er kostenloos werd geannuleerd.

Moraal van het verhaal. Ga niet naar Bestekeus.nl. En misschien dat een plaatselijke audiozaak de prijs wat omlaag kan doen. Die in Arnhem (Smits) heeft bijvoorbeeld laagste prijs garantie. En een goede service.

Edgar Smit
29-09-2005, 10:03
@jochem22 het verschil van stereo via CD of DVD speler:

Een CD speler heeft DAC puur voor stereoweergave (DAC= Digital Analoog Converter). Omdat deze echt alleen voor stereo bedoeld is, is deze van behoorlijke kwaliteit, althans, bij de betere CD spelers.

Een DVD speler is eigenlijk gemaakt voor 5.1 (of meer) weergave, derhalve zijn de stereo DAC's daarvan vaak van mindere kwaliteit.

Het gevolg, via een CD speler klinkt stereo dus vaak gedetailleerder, ruimtelijker, gewoon beter dus. Echter, als je nog geen CD speler hebt en eigenlijk niet echt vaak stereo beluistert, moet je afvragen of de aanschaf wel zin heeft.

jochem22
29-09-2005, 10:19
Bedankt voor je uitleg edgar.

Ik denk dat ik het eerst maar eens aanzie hoe het met mn dvdspeler klinkt. misschien kan ik van de audiozaak een cd speler lenen om te kijken hoe dat klinkt.

Moet zeggen dat het allemaal wat meer kost dan ik eigenlijk begroot had maarja... Ik koop meteen maar iets degelijks, dan erger ik me ook niet zo meer :-) maar je moet toch een keeer stoppen... voorlopig dan...tot mn budget het weer toe laat :twisted:

@ GameBelgium: T'is bijna morgen :lol:

jochem22
29-09-2005, 10:26
@Ultramorada: ook al had je de voorwaarden niet uitgeprint. De wet koop op afstand schrijft het volgende voor:

Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) heeft de wordt afgesloten, consument een opzegtermijn van zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen. De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen; hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten. Als de consument een financieringsregeling heeft afgesproken, dan wordt deze mede herroepen.

De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is. Als op de dag van ontvangst van de goederen of de dag van sluiting van de overeenkomst betreffende de dienst de schriftelijke bevestiging nog niet binnen is, dan wordt de termijn verlengd naar drie maanden.

Deze bedenktijd is niet van toepassing als het gaat om bijvoorbeeld maatwerk-producten, goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (bijvoorbeeld omdat ze snel bederven), kranten en tijdschriften en bij het afsluiten van weddenschappen en loterijen.

Met andere woorden: hij zou nooit in zijn recht hebben gestaan (in ieder geval niet als ik je verhaal goed begrijp)

adehaas
29-09-2005, 11:38
@jochem22 het verschil van stereo via CD of DVD speler:

Een CD speler heeft DAC puur voor stereoweergave (DAC= Digital Analoog Converter). Omdat deze echt alleen voor stereo bedoeld is, is deze van behoorlijke kwaliteit, althans, bij de betere CD spelers.

Een DVD speler is eigenlijk gemaakt voor 5.1 (of meer) weergave, derhalve zijn de stereo DAC's daarvan vaak van mindere kwaliteit.

Het gevolg, via een CD speler klinkt stereo dus vaak gedetailleerder, ruimtelijker, gewoon beter dus. Echter, als je nog geen CD speler hebt en eigenlijk niet echt vaak stereo beluistert, moet je afvragen of de aanschaf wel zin heeft.

Ik had het niet beter kunnen zeggen, Edgar.

Ultramorada
29-09-2005, 14:49
@jochem22

Ja dat van de wet koop op stand heb ik toen ook tegen ze gezegd. Maar ze zeiden dat die niet van toepassing was omdat ik het wel via internet had besteld, maar de luidsprekers zou afhalen. En dan was er geen sprake meer van koop op afstand :shock:. Heb de consumentenbond nog om advies gevraagd. Die vonden inderdaad ook dat ik geen annuleringskosten hoefde te betalen.

Maar ja, van Bestekeus.nl vonden ze dat allemaal maar onzin. Ik moest "gewoon" 10% van het bestelde bedrag betalen als annuleringskosten. Aangezien dit 75 euro was, vond ik dat veel te ver gaan. Uiteindelijk is het wel goed gekomen, maar het heeft dus een hele tijd geduurd voordat ze afzagen van hun "claim".

Edgar Smit
29-09-2005, 14:58
Vreemde veronderstelling, je koopt via interne, dus je koopt op afstand. Dat je de speaker zou afhalen, is de uiteindelijke levering, maar heeft niets met de koop zelf gedaan, die was via internet en dus op afstand, maarja achteraf kijk je een koe in de kont, en gelukkig is het in jouw geval goed gekomen.

Maar dat neemt niet weg dat we anderen voor dergelijke praktijken kunnen behoeden met dit soort informatie!

jochem22
29-09-2005, 15:24
Inderdaad vreemd. Ben blij dat ik daar uiteindelijk toch niets heb gekocht. Morgen een luistersessie bij Meerview in eindhoven... ben benieuwd naar de klank van die mordaunt 906. Kan niet wachten :D

jochem22
29-09-2005, 19:26
Ik las trouwens hier op het forum dat er iemand was die een granieten plaat onder zijn sub had liggen. kan iemand mij vertellen wat hiervan het voordeel is?

Alexander D
29-09-2005, 23:40
Ik las trouwens hier op het forum dat er iemand was die een granieten plaat onder zijn sub had liggen. kan iemand mij vertellen wat hiervan het voordeel is?

Zeker, maar daar zijn al zoveel topics over dat de zoekfunctie je bij zulke vragen zeker kan helpen. :wink:

Succes

jochem22
30-09-2005, 08:12
sorry, ...gemakszucht :oops: ff zoeken dan maar :)


edit: Dat is dus om trillingen die doorgegeven worden door de vloer tegen te gaan.

GameBelgium
03-10-2005, 07:59
@jochem

Ik wacht vol ongeduld op je bevindingen... (tijdens het weekend wel zo'n twintig keer naar het forum geweest :wink: )

jochem22
03-10-2005, 12:02
@ gamebelgium

Ik heb dus de MS 906, de Dali Concept 6 en de ELAC FS 108.2 beluisterd op een MARANTZ SR5500 icm de DV4500.

Moet als eerste zeggen dat het niet helemaal een eerlijke vergelijking was. De MS 906 en Dali zijn ong 250,- en de ELAC BS 108.2 zit op 350,- , een andere prijsklasse dus.

Eerst de MS 906 maar eens.
Ik vond de MS 906 qua detaillering minder als de DALI CONCEPT 6. De instrumenten zijn moeilijker te plaatsen, klinken minder helder.
Wel klinkt de MS ruimtelijker dan de Dali. Je krijgt meer het gevoel dat je daadwerkelijk bij het concert aanwezig bent.

De dali mocht dan wel helderder klinken en een betere plaatsing hebben maar, mede daardoor, vond ik deze toch te kil klinken.

Als laatste heb ik de ELAC FS 108.2 beluisterd, naast de MS 906 en de Dali Concept 6.

WAT EEN VERSCHIL.

De klank was gewoon veel helderder dan de MS en de plaatsing was ook veel beter. Je kon gewoon zeggen: uiterst links speelt een basgitaar, uiterst rechts een triangel, in het midden een stem en rechts midden een piano. En dit zonder aan warmte in te boeten. Een lekker vol geluid met toch voldoende detaillering.

Het was misschien niet eerlijk om de ELAC te vergelijken met vorige 2 maar het was mij de 100 euro meerprijs wel waard.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr Jochem

Edgar Smit
03-10-2005, 12:48
Het is altijd goed om een duurdere speaker ook te luisteren, zodat je een goede referentie hebt.

@gamebelgium, jochem22 heeft een superduidelijke omschrijving gegeven, echter onthoudt wel dat het ZIJN beleving is. Het kan zijn dat wat hij mooi vindt, jij juist niet mooi vindt. Daarom moet je ook altijd zelf ook nog gaan luisteren, hoewel het uiteraard nooit kwaad kan om advies in te winnen.

Maar koop nooit speakers omdat iemand anders vindt dat ze goed klinken, luister zelf ook altijd eerst.

jochem22
03-10-2005, 14:07
Ik kan me helemaal vinden in de post van Edgar

Even de tussenstand:

Receiver: Marantz SR5500
Dvdspeler: DV4500
Front: Elac FS 108.2
Center: Elac CC 101.2
Rear: Elac Classic 101 II
Speakerkabels: Oehlbach
Scart: Oehlbach SCA 2003
Interconnect: OEhlbach NF 113


Reden dat ik de Elac 101 II heb gekozen in plaats van de Elac BS 103.2 is dat ik eigenlijk een budget had gesteld van 1500 - 2000 euro en ik met die 101 precies met 2000 euro klaar was. Had ik voor die 103.2 gekozen, dan zou er nog eens 200 euro bij komen. En omdat de 101 II ongeveer hetzelfde klankbeeld heeft als de 103.2 en qua uiterlijk ongeveer hetzelfde is heb ik voor die 101 II gekozen.

Reden dat er geen sub bij staat heeft ook puur met het budget te maken. Later komt er nog wel een sub bij maar vond dat ik wel genoeg had uitgegeven voor een maand. Volgende maand de tv + meubel, die maand daarop misschien de sub. Hangt ervan af hoeveel ik hem ga missen :)

Wat verder nog ontbreekt zijn standaarden voor mijn rear speakers. Ik vind die LS STAND LS 70 van Elac echt heeeeel chiq maar 139,- per standaard vind ik wel heel veel geld.

Weet iemand misschien waar ik deze iets goedkoper aan kan komen, of heeft iemand misschien goede (minder dure) alternatieven?

Overegens: de gehele set (receiver + dvdspeler + speakers) zijn allemaal in zilver uitgevoerd. Dit omdat ik ook een zilverkleurig tv meubel ga kopen en een zilverkleurige tv (Philips 32pw8620)

Rob Eric Blank
03-10-2005, 17:55
Hoi Jochem, zelf ben ik ook uiterst gecharmeerd van de Classic serie van Elac. Een vriendin van mij heeft deze icmeen Marantz SR7200. Ik wens je veel luister plezier en kijk plezier en ik denk dat je heel wat moois in huis gehaald hebt. Elac is nog niet door iedereen zo gewaardeerd (mede door ervaringen met budget 5.1 setjes), maar ik denk dat je prima speakers heb die heerlijk matchen met Marantz.

jochem22
03-10-2005, 23:01
Thnx eric... altijd leuk om positieve opmerkingen te horen. Ben ook benieuwd hoe het gaat klinken in mn kamertje van 3.20 meter bij 4.50 meter...
Als dat maar niet te klein is.

@eric. Wat voor standaarden heeft die vriendin van jou? want de LS 65 / 70 vind ik wel heel chiq maar ook echt mega duur (139 voor 1 standaard)

Edgar Smit
04-10-2005, 09:53
Je kunt eens kijken in het assortiment van Vogels, ook niet goedkoop maar wellicht wel goedkoper dan de 139 per stuk. Anders even kijken bij diverse audiozaken, vaak zijn daar ook wel "universele" staanders te krijgen.

Anders zelfbouw, met wat hout, PVC pijp, zand en een spuitbus zilver kom je een heel eind :wink:.

Alexander D
04-10-2005, 10:56
Thnx eric... altijd leuk om positieve opmerkingen te horen. Ben ook benieuwd hoe het gaat klinken in mn kamertje van 3.20 meter bij 4.50 meter...
Als dat maar niet te klein is.

@eric. Wat voor standaarden heeft die vriendin van jou? want de LS 65 / 70 vind ik wel heel chiq maar ook echt mega duur (139 voor 1 standaard)

139 euro per stuk is inderdaad heel veel. Dat slaat nergens op in verhouding tot de speakerprijs.

De Atacama Nexus zijn zeer goed voor de prijs en te koop vanaf 129 euro per set. Kijk op www.hnny.nl.

Ook Spectral maakt leuke stands. Die zijn iets duurder, vanaf 169 euro per stel (dacht ik). Kijk op www.spectral.nl.

Je betaald er wat meer voor maar naar mijn mening zijn deze stands vele malen beter dan stands van Vogels. :wink:

GameBelgium
04-10-2005, 13:26
Bedankt voor de review Jochem.

Vanzelfsprekend ga ik zelf langs gaan in de audio zaak hier in de buurt om mijn eigen gehoor de kans te geven, maar het is altijd interessant om te weten welke alternatieven er zijn tov een setje dat wel leuk lijkt op papier (of in dit geval: op het net). Bedankt dus voor de tips en heel veel plezier gewenst met je nieuwe aankoop!

Rob Eric Blank
04-10-2005, 16:46
Ze heeft geen standaarden voor de Elac 101 II, maar er staat 1 speaker op het brede audiomeubel (is ongeveer 50 cm hoog) en 1 in een boekenkast (is verre van ideaal wat betreft galmen van de speaker). Pas als er meer ruimte voorhande komt dan komen er mogelijk stands voor deze speakers en zullen er mogelijk vloerstaanders als fronts komen.

jochem22
05-10-2005, 09:59
Pas als er meer ruimte voorhande komt dan komen er mogelijk stands voor deze speakers...

Al enig idee welke het worden. Ik vond die Atacama Nexus prijstechnisch gezien wel erg leuk. 169 euro voor de 70 cm zilveren, 189 euro de voor 100 cm zilveren.

Zou ik daar dan ook nog spikes bij moeten kopen om de speaker stevig op de stand te plaatsen (spikes i.c.m. beschermdingetjes zodat de fineer van de speakers niet beschadigd)

Alexander D
05-10-2005, 10:03
Pas als er meer ruimte voorhande komt dan komen er mogelijk stands voor deze speakers...

Al enig idee welke het worden. Ik vond die Atacama Nexus prijstechnisch gezien wel erg leuk. 169 euro voor de 70 cm zilveren, 189 euro de voor 100 cm zilveren.

Zou ik daar dan ook nog spikes bij moeten kopen om de speaker stevig op de stand te plaatsen (spikes i.c.m. beschermdingetjes zodat de fineer van de speakers niet beschadigd)

Jochem, dat moet je niet doen. Dan heb ik iets veel beters voor je. Heb nu effe geen tijd maar pm me effe.

jochem22
06-10-2005, 08:33
@A. Duijmelinck

je hebt een PM

jochem22
07-10-2005, 08:32
Nou, heb gisteren dus mijn nieuwe set opgebouwd en geplaatst. Moet zeggen dat het niet verkeerd klinkt :wink: Zelfs mijn moeder zei: dat klinkt goed. En haar standaard antwoord wat audio betreft is "klinkt toch allemaal hetzelfde"
:P

Even naar de dvd "underworld" (film) geluisterd, want heb mn tv nog niet. De beginscene is echt vet, met al dat geschiet in de metro. Je hoort die kogelhulzen 'klink' 'klink' vallen :D

Nu ff de matrix kopen ( :oops: ) voor de heli scene. Bij freerecordshop is nu de hele reeks voor 25 euro, dus da's goed te doen. En heb U-571 van een maat van mij geleend, omdat ik hier las dat die erg goed is om je 'laag' te testen :)

Edgar Smit
07-10-2005, 08:42
Nou, heb gisteren dus mijn nieuwe set opgebouwd en geplaatst. Moet zeggen dat het niet verkeerd klinkt :wink: Zelfs mijn moeder zei: dat klinkt goed. En haar standaard antwoord wat audio betreft is "klinkt toch allemaal hetzelfde"
:P

Even naar de dvd "underworld" (film) geluisterd, want heb mn tv nog niet. De beginscene is echt vet, met al dat geschiet in de metro. Je hoort die kogelhulzen 'klink' 'klink' vallen :D

Nu ff de matrix kopen ( :oops: ) voor de heli scene. Bij freerecordshop is nu de hele reeks voor 25 euro, dus da's goed te doen. En heb U-571 van een maat van mij geleend, omdat ik hier las dat die erg goed is om je 'laag' te testen :)Jochem, toch nog een adviesje dan, bij FRS liggen de keepcases van alledrie The Matrix delen in de 3 voor 15 euro actie.

jochem22
07-10-2005, 08:45
bedoelde ik ook :)

Rob Eric Blank
07-10-2005, 16:37
@Jochem
Gelukkig ben je erg blij met je set, hopelijk komt je tv snel dan kun je en van Audio EN van het HT gebeuren genieten

Edgar Smit
07-10-2005, 23:20
Nou, heb gisteren dus mijn nieuwe set opgebouwd en geplaatst. Moet zeggen dat het niet verkeerd klinkt :wink: Zelfs mijn moeder zei: dat klinkt goed. En haar standaard antwoord wat audio betreft is "klinkt toch allemaal hetzelfde"
:P

Even naar de dvd "underworld" (film) geluisterd, want heb mn tv nog niet. De beginscene is echt vet, met al dat geschiet in de metro. Je hoort die kogelhulzen 'klink' 'klink' vallen :D

Nu ff de matrix kopen ( :oops: ) voor de heli scene. Bij freerecordshop is nu de hele reeks voor 25 euro, dus da's goed te doen. En heb U-571 van een maat van mij geleend, omdat ik hier las dat die erg goed is om je 'laag' te testen :)Overigens is ook de hele bevrijdingsactie van Morpheus een vette scene, ook aan het begin ervan wannneer de [spoiler:9a9b3362a2] shoot-out in de hal begint [/spoiler:9a9b3362a2], zowel muzikaal als qua geluideffecten echt fantastische scene.

Rob Eric Blank
12-12-2005, 20:33
Heb jij inmiddels nog stands gekocht voor je speakers? De dame in kwestie heeft nu een upgrade (dus vloerstaanders aangeschaft) en denkt ook aan stands voor de 101-II's.

Neutie
19-12-2005, 21:45
Hallo,

Ik ben op zoek naar een home cinema set. Ik ben eigenlijk aan het kijken voor een complete set, omdat ik er weinig (tot geen .. ) verstand van heb. Ik heb van het lezen zo vernomen dat de yamaha av sets goed zijn... persoonlijk vind ik zuilen erg mooi dus heb ik rondgekeken en heb ik de JVC TH-R3 gevonden. Ik ben zelf redelijk snel tevreden met geluid (heel hard ga ik het geluid niet zetten), en ik heb zo rond de 500 euro te besteden. Doe ik een goede aankoop als ik de TH-R3 koop? Nogmaals, ik heb hier geen verstand van, misschien is het beter als ik bijv. een reciever, speakers, dvd-speler etc. apart koop.

Johan van den D.
20-12-2005, 06:56
misschien is het beter als ik bijv. een reciever, speakers, dvd-speler etc. apart koop.Dat is zeker beter maar dat ga je helaas niet redden met je budget dus lijkt de keuze mij duidelijk.
Tevens geef je aan dat het uiterlijk belangrijker is dan de geluidskwaliteit dus lijkt de keuze me snel gemaakt. :wink:

Alexander D
20-12-2005, 08:19
misschien is het beter als ik bijv. een reciever, speakers, dvd-speler etc. apart koop.Dat is zeker beter maar dat ga je helaas niet redden met je budget dus lijkt de keuze mij duidelijk.
Tevens geef je aan dat het uiterlijk belangrijker is dan de geluidskwaliteit dus lijkt de keuze me snel gemaakt. :wink:

Een Yamaha AVPack zou wel kunnen. Heb je losse onderdelen, goede kwaliteit en het past in je budget. :wink:

Neutie
20-12-2005, 11:40
Ik zei alleen maar dat ik zuilen erg mooi vond ;) Geluidskwaliteit stel ik natuurlijk toch voorop! Maar als ik soms de topics zie hier van die speakers bij deze subwoofer, deze past weer het beste bij dit systeem etc., begrijp ik er niks van... dus ik denk dat een compleet systeem het beste is en ik blijf toch maar steeds positieve geluiden horen van de yamaha av... je kunt er mee uitbreiden? Dan kan ik op een later moment alsnog andere speakers kopen bijv?

Alexander D
20-12-2005, 12:17
Ik zei alleen maar dat ik zuilen erg mooi vond ;) Geluidskwaliteit stel ik natuurlijk toch voorop! Maar als ik soms de topics zie hier van die speakers bij deze subwoofer, deze past weer het beste bij dit systeem etc., begrijp ik er niks van... dus ik denk dat een compleet systeem het beste is en ik blijf toch maar steeds positieve geluiden horen van de yamaha av... je kunt er mee uitbreiden? Dan kan ik op een later moment alsnog andere speakers kopen bijv?

Een AVPack kun je inderdaad later nog perfect upgraden. Gebruik de zoekfunctie even op het forum en je vindt misschien nog wel 10 topics over Yamaha AVPacks.

Succes.

BrianB
20-12-2005, 14:39
http://img502.imageshack.us/img502/9099/111511831detail6uu.jpg

Ik heb geen flauw idee wat de set oorspronkelijk gekost heeft, maar heb hem gratis gekregen van een kennis. Hij klinkt overigens erg goed, vind ik zelf. Heb de set al met een aantal films uitgeprobeerd, waaronder Saving Private Ryan. Die klonk erg goed :).

Johan van den D.
20-12-2005, 16:00
Ik zei alleen maar dat ik zuilen erg mooi vond ;) Geluidskwaliteit stel ik natuurlijk toch voorop!
Gelukkig, ik schrok al............... :wink:

Joostp
24-12-2005, 14:24
Hallo,

Ik ben ook op jacht naar een nieuwe dvd speler, aangezien mijn oude niet regiovrij te maken is. Nu ben ik me gelijk aan het orienteren voor een HT set. Ik ben een aardige beginneling op dit gebied dus vergeef me aub mijn onwetendheid :roll: . Ik ben al een beetje aan het rondneuzen op htforum.nl maar ik raak daar het overzicht een beetje kwijt.

Om te beginnen de dvd-speler. Mijn eisen zijn:
- HDMI aansluiting (ik hoop in de niet al te verre toekomst een beamer aan te schaffen)
- DivX
- MP3 (liever wel, is niet noodzakelijk)

Mijn oorspronkelijke budget voor de dvd-speler lag tussen de 100 en de 200 euro. Maar als ik er echt een stuk op vooruit ga wil ik dit oprekken tot zo'n 300 euro.

Nu heb ik een beetje zitten kijken en kwam ik bij de Samsung DVD-HD850 (tip hier op het forum). Ook op htforum zijn ze toch vrij lovend over deze speler.

Ook heb ik zitten kijken voor de Denon DVD-1920, aangezien die ook vaak werd aangeraden hier. Klinkt ook zeer interessant, hoewel hij natuurlijk 2 x zo duur is.

Ik ben alleen bang dat qua beeldkwaliteit mijn tv de beperkende factor is. Ik heb een 70cm breedbeeld tv van Daewoo. Volgens mij is het de DTG-2880-100d maar het kan ook een iets andere zijn (zoiezo 100hz).
Denken jullie dat er op deze tv een duidelijk verschil in beeldkwaliteit is te zien tussen de Samsung en de Denon?

En dan de geluidsinstallatie.
Ik heb nu een kleine kamer waar een complete 5.1 installatie practisch onmogelijk is. Maar aangezien het geluid van mijn tv niet echt fantastisch is wil ik toch al een gedeelte aanschaffen.
Is het mogelijk (en aan te raden) om bijvoorbeeld te beginnen met een center en eventueel fronts? Subwoofer lijkt me nog een beetje overbodig, maar is het al verstandig om dan een aparte receiver aan te schaffen?
Dit zou ik dan als ik over een grotere ruimte beschik willen uitbreiden.


Alvast bedankt en nogmaals excuses voor het gebrek aan kennis :D

Joostp
24-12-2005, 22:32
Hmm ik zie erg veel lovende dingen over de Oppo/BBK 971.
Is ook zeker een optie als ik het zo lees.

Joostp
25-12-2005, 19:54
Niemand die mij kan helpen? Vooral over die geluidsinstallatie zou ik graag wat horen..

R Klemkerk
25-12-2005, 20:45
Ik heb helaas geen idee! probeer het eens op het HTforum.nl

Wellicht dat ze je daar meer kunnen vertellen, of dat je daar al bestaande informatie kunt vinden over de Oppo.

Joostp
25-12-2005, 22:41
Over de Oppo is daar inderdaad veel informatie te vinden. Maar over de aanschaf van alleen een center of fronts kan ik niet echt wat vinden.

Bedankt in ieder geval! Zal daar maar eens een topic openen.

Rob Eric Blank
26-12-2005, 08:40
Weet iemand nog goeie stands voor Elac 101-II speakers?

Alexander D
26-12-2005, 09:39
Weet iemand nog goeie stands voor Elac 101-II speakers?

Spectral misschien. Daar kun je verschillende maten topplaten laten monteren. Atacama doet dat ook.

www.spectral.nl
www.hnny.nl

Edgar Smit
27-12-2005, 09:14
@joostp,

Je hebt nu een kleine kamer, dus met 2 fronts en een centre heb je waarschijnlijk al een behoorlijk ruimtelijk effect. Een subwoofer in HT opstelling is overigens wel iets anders dan alleen een "boombox"zoals dat nogal eens gedacht wordt door de beginnende HT liefhebber.

Een juist afgestelde redelijke subwoofer zal je al een behoorlijke dosis extra geven en is eigenlijk onmisbaar in een HT opstelling. Alleen al om die reden is het aan te raden een 5.1 (of meer) receiver aan te schaffen. Surrounds zou je inderdaad later (als je meer ruimte hebt) kunnen aanschaffen. Overigens geld dit ook voor centre, maar daar verschillen de meningen over.

Ik zou je aanraden eerst je budget te bepalen en dan kijken voor een receiver/dvd speler en een paar fronts en een subwoofer en eventueel een centre. Met zo een opstelling leg je een goede basis.

Joostp
27-12-2005, 09:43
Hartstikke bedankt :!:
Ik ga me de komende dagen eens orienteren op een receiver, fronts en een subwoofer en mijn budget bepalen.

Denk je dat ik trouwens met die Samsung een goede keuze maak? Dat scheelt me wel weer 100 euro die ik in een van die andere dingen kan stoppen.

Edgar Smit
27-12-2005, 09:50
Ik denk dat die Samsung geen foute keuze is. Helemaal als je een goede kabel gebruikt tussen de speler en je TV zal dat mooi beeld geven.

Joostp
27-12-2005, 11:21
Bedankt weer!

Ik kom hier nu net nog een Proclass scart kabel tegen.
Weten jullie hier toevallig wat over?
Is het een beetje kwaliteit (ik ben de komende tijd nog niet bij mijn tv dus ik kan het niet testen)?

Edgar Smit
27-12-2005, 11:33
Ik ken de kabel niet, maar wat ik er even snel over vindt denk dat hij in ongeveer dezelfde klasse valt als Oehlbach, Monster en Vivanco High-End kabels. Niet slecht dus, maar ook niet state of the art.

Joostp
27-12-2005, 12:31
Ok bedankt.
Dan doe ik het voorlopig daar even mee, en kan ik altijd later nog een betere aanschaffen.

Ik ben wel een beetje tegen een nieuw probleem aangelopen. Ik wil eigenlijk wel een dvdspeler en receiver uit dezelfde lijn. Anders vind ik het niet echt een mooi gezicht.

Ik denk dat ik dan al snel bij merken als Denon en Marantz uitkom?
Ik heb goede dingen gelezen over de goedkopere receivers van Marantz.

Edgar Smit
27-12-2005, 13:05
Bijna elk "GROOT"merk heeft wel receivers en spelers in dezelfde lijn, Marantz is goed, maar dat is Denon ook en Yamaha ook. Kortom, het beste wat je kunt doen is gaan luisteren, want ieder merk heeft ook een eigen sound, waarvan alleen jijzelf kunt bepalen of je die mooi vind of niet.

kruspe
27-12-2005, 21:56
vandaag een nieuwe receiver gekocht...

http://www.marantz.com/image/products/e_sr7500_med.gif

http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.Product&cont=eu&bus=hf&prod_id=3202&series=comp&type=avr

leuk dingetje...:wink:

wat vinden jullie?

Johan van den D.
27-12-2005, 22:09
wat vinden jullie?Super.... :wink:

Edgar Smit
28-12-2005, 11:05
vet, strak, gaaf, helemaal te woepie.
Mooi ding!

Joostp
28-12-2005, 13:22
Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een receiver en kwam deze (http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/receivers/15717717.html?) advertentie tegen.
Wat denken jullie daarvan? Komt dat verhaal over een defecte elco jullie bekend voor of klopt dat niet? Ben vooral benieuwd of die eventuele reparatiekosten van 50 euro reeel zijn.

Trailer Trash
28-12-2005, 15:20
wat vinden jullie?

Staat ook bij mij op het 'verlanglijstje' :D erg mooi, wil de combinatie aanschaffen met de DV7600

Seth__Gekko
28-12-2005, 16:48
mooi man

Marc T.
28-12-2005, 17:08
wanneer krijgen we dat respect smiley ding hier ? :P

die is hier van toepassing! :D

:respect:

Klaas Kuperus
28-12-2005, 17:52
Als beginner onder de HT fanaten (;)) heb ik interesse hierin: http://www.jvc.nl/product.php?id=TH-S55E&catid=85

Is't wat? :)

Johan van den D.
28-12-2005, 18:46
Als beginner onder de HT fanaten (;)) heb ik interesse hierin: http://www.jvc.nl/product.php?id=TH-S55E&catid=85

Is't wat? :)Mijn antwoord wil je echt niet weten.......... :?

De vraag is meer wat je er zelf van verwacht of wat je wilt bereiken. :?:

Klaas Kuperus
28-12-2005, 20:16
Echt extreem hoeft het bij mij te worden, als er maar een redelijk geluid in zit. En als eigenaar van een rijtjeswoning, kan ik toch niet echt knallen. ;)

Johan van den D.
28-12-2005, 20:24
Ok, persoonlijk vind ik het helemaal niets (zal iets dergelijks niet eens op de kinder speelkamer zetten) maar kan niets anders zeggen dan eens te gaan luisteren naar dergelijke setjes.
Wellicht vind je het voldoende presteren, ikzelf he het altijd graag net iets beter als normaal.
Dat is met alles zo, niet alleen met HT,s.

Klaas Kuperus
28-12-2005, 20:46
Maar komt dit puur omdat jij het graag perfect wilt hebben, of is de kwaliteit van dit soort setjes echt niet voldoende?

Johan van den D.
28-12-2005, 20:54
Maar komt dit puur omdat jij het graag perfect wilt hebben, of is de kwaliteit van dit soort setjes echt niet voldoende?Ik wil het gewoon goed hebben, perfectie heeft weer een andere prijs. :wink:

Nee, ik vind dit soort setjes echt onvoldoende presteren.
Zelf luisteren is dus echt aan te bevelen.

Klaas Kuperus
28-12-2005, 20:55
Dank voor je reactie, morgen maar eens naar de winkel. :)

Johan van den D.
28-12-2005, 21:07
Dank voor je reactie, morgen maar eens naar de winkel. :)Yep, is zeker het beste wat je kunt doen en wellicht zeg je daarna dat ik compleet gek ben en er volledig naast zat.
:roll:

Klaas Kuperus
28-12-2005, 21:08
Heb je foto's bekeken, en kan me voorstellen dat dit niks voor jou is. Over een aantal jaren vraag ik je nog wel eens om raad, nu gaat me zo'n HT nog te ver! ;)

Johan van den D.
28-12-2005, 21:33
Heb je foto's bekeken, en kan me voorstellen dat dit niks voor jou is. Over een aantal jaren vraag ik je nog wel eens om raad, nu gaat me zo'n HT nog te ver! ;) :mrgreen:

Dan heb je wellicht ook gelezen dat ikzelf wederom met een (luxe) probleem zit op het gebied van stereo.
Zo hebben we allemaal wel wat toch............... :wink:

En advies vragen mag altijd, ik probeer zo eerlijk mogelijk antwoord te geven.
Daarnaast heb ikzelf ook behoorlijk advies nodig de laatste dagen ondanks dat ik weet wat er zoal te koop is, teveel weten kan ook niet goed zijn toch als je moet kiezen.

Maar sucses als je gaat luisteren en een keuze moet gaan maken. :P

Joostp
28-12-2005, 21:36
Iemand die mij misschien nog van een advies kan voorzien?
Zou het zeer op prijs stellen :!:

Johan van den D.
28-12-2005, 21:43
Iemand die mij misschien nog van een advies kan voorzien?
Zou het zeer op prijs stellen :!:Jawel, ikzelf zal er niet aan beginnen ondanks de lage prijs.
Als het zo,n klein probleempje is zoals de verkoper zelf aangeeft waarom heeft ie het dan zelf niet laten maken.
Die kosten had ie lang en breed bij zijn vraagprijs kunnen rekenen.
Daarnaast had ie zelf ook minder ergenis gehad van zijn apparaat.

Persoonlijk zeg ik dus om het niet te doen.

Joostp
28-12-2005, 21:46
Duidelijk verhaal, bedankt :!:

Johan van den D.
28-12-2005, 21:49
Duidelijk verhaal, bedankt :!:Ok, maar ben je het er ook mee eens of heb je er een andere gedachte over ?

Joostp
28-12-2005, 21:53
Ben het er mee eens.
Ik denk dat ik hem even een mailtje stuur of het niet mogelijk is dat hij de receiver eerst laat repareren.

En afgezien van dat mankement, is het nu nog de moeite waard om een SR4300 aan te schaffen. Of kan ik beter het dubbele neerleggen voor een SR4500?

Edgar Smit
29-12-2005, 23:18
Altijd moeilijk om voor iemand anders via een forum te bepalen wat voor die persoon het beste is. Als het aan een liefhebber ligt die zal zeggen neem het dubbele, leg er wat bij en koop een gebruikte Rotel of Arcam ofzo, maar wat wil je zelf bereiken met je set? hoe beter de receiver, hoe beter je speakers en bekabeling zullen moeten zijn om er optimaal van te genieten. Je kunt wel een SR4500 kopen maar als je er dan een kruidvatspeakerset aanhangt, wat is dan waarde nog van die SR4500, snap je wat ik bedoel?

En hoe graag/snel wil je het hebben, straks in maart begint de uitverkoop en dan kun je soms hele mooie koopjes halen dus als je nog 3 maandjes kan wachten kun je goed orienteren op de huidige prijzen zodat je zeker weet wanneer je een koopje ziet of het wel een echt koopje is.

Joostp
30-12-2005, 11:37
Goeie tip :!:
Misschien gebruik ik dan de komende maanden om veel te gaan luisteren en alvast de keuze voor een bepaald merk te gaan maken.
Ik wist niet dat die uitverkoop kwam, dus bedankt :!:

Trailer Trash
30-12-2005, 12:30
Als beginner onder de HT fanaten (;)) heb ik interesse hierin: http://www.jvc.nl/product.php?id=TH-S55E&catid=85

Is't wat? :)

Mijn schoonvader heeft zich zo'n set aan laten smeren: drama! Qua film kijken ging het nog wel, maar qua muziek schieten de tranen in je ogen :evil:
Niet doen is mijn advies, ga zeker luisteren....

Edgar Smit
31-12-2005, 00:15
Tip 1) als je ook veel muziek luisterd, zal een satteliet speakersysteem bijna altijd tegen vallen, diegene die niet tegenvallen zitten in hoge prijsklasses.
Tip 2) Wil je de set puur voor de film belevening, houdt dan ook nu vast rekening met de toekomst. Veel alles in 1 sets zijnniet of zeer moeilijk uitbreidbaar en hebben vaak maar 1 of 2 extra aansluitingen. Losse componenten hebben vaak een betere infrastructuur omdat er meer ruimte is en zijn vaak ook beter uitbreidbaar.
Tip 3) wacht even op de uitverkoop en zelfs dan loont het de moeite om nog rond te kijken.
Tip 4) als je ook muziek goed wilt beluisteren, is losse componenten echt aan te raden omdat je daar makkelijker andere speakers op aan kan sluiten (Lees, die worden beter aangestuurd). Je kunt dan kiezen voor andere speakers op termijn, terwijl bij alles in 1 sets vaak de sets slecht andere/grotere speakers aansturen.

Edgar Smit
31-12-2005, 00:17
dubbelpost

Joostp
02-01-2006, 09:03
Kan iemand misschien wat zinnigs zeggen over de vergelijking Denon AVR-1804 en een Marantz SR5400 OSE?
Ik weet dat het lastig is om er zo wat over te zeggen maar alle informatie is welkom.
Het wordt namelijk vrij lastig denk ik om in een hifi zaak deze twee oude modellen naast elkaar te gaan beluisteren (en ik zit nu ook nog in een tentamenweek :evil: )

Alvast bedankt :!:

Alexander D
02-01-2006, 09:52
Kan iemand misschien wat zinnigs zeggen over de vergelijking Denon AVR-1804 en een Marantz SR5400 OSE?
Ik weet dat het lastig is om er zo wat over te zeggen maar alle informatie is welkom.
Het wordt namelijk vrij lastig denk ik om in een hifi zaak deze twee oude modellen naast elkaar te gaan beluisteren (en ik zit nu ook nog in een tentamenweek :evil: )

Alvast bedankt :!:

Wat zou je willen horen?

Oh, ik je wel zeggen dat ze allebei goed zijn voor het geld. :wink:

Joostp
02-01-2006, 10:04
Of de Marantz het prijsverschil van ruim 100 euro waard is
(en verder alles wat je erover kwijt wil :D )?

Alexander D
02-01-2006, 10:06
Of de Marantz het prijsverschil van ruim 100 euro waard is
(en verder alles wat je erover kwijt wil :D )?

Daarvoor is maar 1 tip mogelijk: zelf gaan luisteren. Als jij geen verschil hoort, dan lekker voor de Denon gaan.

Joostp
02-01-2006, 10:20
Ik was al bang voor dat antwoord :wink: .
Ik zal over twee weken eens wat zaken afgaan.
Hebben jullie nog een goede tip voor een zaak in Amsterdam?

Bedankt voor je reactie :!:

Joostp
08-01-2006, 12:14
Ik heb even een nieuwe vraag.

Ik heb net een receiver gekocht zonder DTS decoders (Pioneer VSX-607-RDS). Nou zeiden iemand op het htforum dat dit geen probleem is als je een dvd-speler koopt die deze decoders wel heeft. Ik heb nu alleen ook weer tegenstrijdige berichten gehoord.

Is het nu een probleem of niet?

Johan van den D.
08-01-2006, 12:20
Het makkelijkste is een receiver met decoders voor DD en DTS.
Je kan natuurlijk een dvd speler kopen die dit heeft maar dat zijn er relatief weinig.
Opzich geen probleem dus maar het is verre van optimaal en dus in die zin een verkeerde keuze.
Is het ding nu nutteloos............nee dat ook weer niet maar...........

Joostp
08-01-2006, 12:26
Hmm ik dacht dat bijna alle spelers die hadden.
Bij bijvoorbeeld de Samsung HD850 (http://www.pixmania.nl/nl/nl/99652/art/samsung/dvd-divx-speler-high-defi.html?srcid=104#avisconso), die ik in gedachten had, staat dat hij beschikt over DTS-decoders. Dan is er toch geen probleem?

Johan van den D.
08-01-2006, 12:44
Die zou je inderdaad moeten kunnen gebruiken voor zover ik daar kan lezen.

Joostp
08-01-2006, 13:00
Ok bedankt voor je hulp.

Mr_Parker
08-01-2006, 15:08
Het probleem met verkoop sites, zoals jij die linkt Joostp, is dat ze maar halve info verschaffen.

Kijk je op de site van Samsung zelf zie je dat de HD850 (http://www.samsung.com/nl/products/dvdplayers/slimdesign/dvd_hd850.asp?page=Specifications) welliswaar over een interne decoder beschikt maar dat deze slechts AC3 geluid omzet tot stereo (2 kanaals).
Lees je de handleiding die via de Samsung Site te downloaden er nog even op na dan kom je te weten dat die converter inderdaad NIET werkt met DTS.

NB
• Er is geen analoge audio-uitvoer als u DTS-geluid afspeelt.

Zijn grotere breor, de HD950 lijkt wel analoge uitvoer van DTS te hebben, maar wel maximaal 2 kanaals.

Een dvd speler met een volwaardige 5.1 of zelfs 7.1 conversie van DTS is zeldzaam, en zal zeker van een andere prijs orde zijn.

Helaas heb je met de aankoop van deze receiver, in mijn ogen althans, een kleine miskoop gedaan. Als het je er ook om gaat DTS aan te kunnen.

Johan van den D.
08-01-2006, 16:38
Een dvd speler met een volwaardige 5.1 of zelfs 7.1 conversie van DTS is zeldzaam, en zal zeker van een andere prijs orde zijn.
Zoals ik al zei dus en hier blijkt weer eens hoe belangrijk voldoende informatie is. :?

Joostp
08-01-2006, 17:34
Dat doet pijn :roll: ..

Gelukkig was hij niet al te prijzig.
Aan wat voor bedragen moet ik trouwens denken als je het hebt over een heel andere prijsorde?

Dan zal ik hem waarschijnlijk maar weer van de hand doen, moet wel lukken.

Bedankt weer!

Mr_Parker
08-01-2006, 18:17
Wat wil je weer van de hand doen? De receiver?

Om je een advies / begin prijs te kunnen zeggen is wat info nodig om te weten wat je van plan bent.

Gezien je eerdere posts, die ik net pas terug gelezen heb, ben je toch wel naar iets op zoek waar uitbreidings mogelijkheden mee zijn.

Bij nieuwe producten moet je denken aan bijv. de instap Denon's of Marantz.
De receivers van beide merken beginnen op net onder de € 300,-

Yamaha heeft aardige AV packs, receiver, dvd speler en speakers samen. Deze Packs beginnen geloof ik ook op € 300,- voor de AV 105 pack.
De 205 is iets van € 450,-
En de 305 is iets van € 550,-

Voor de onderlinge verschillen moet je even op de site van Yamaha kijken.

De AV packs van Yamaha bevatten speakers die ergens op de grens zitten van sateliet speakers en boekenplank speakers. Ze zijn niet super maar als start schijnen ze wel aardig te zijn. Voordeel van deze AV packs van Yamaha tov veel setjes met sateliet speakers zoals oa Philips en JVC die hebben is dat de versterker uit de AV packs doorgaans ook zeer aardig met speakers uit een hoger segment (echte boekenplank speakers) over weg kan terwijl de andere setjes dit niet kunnen. Je kunt deze sets dus makkelijker uitbreiden.

Ik begrijp dat je dus al een receiver hebt (die zonder DTS) maar heb je al speakers of staan die nog op de bestellijst?

De dvd spelers met ingebouwde DTS decoder zijn eigenlijk gewoon all-in-one setjes (die dus doorgaans met sateliet speakers geleverd worden). De begin prijs van die setjes is iets van € 300,-

Joostp
08-01-2006, 19:04
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een Denon of Marantz combinatie van rond de 500 euro.
Maar toen ik deze zag (was maar 90 euro) heb ik voor deze gekozen omdat ik dan wat meer budget had voor de speakers.
Nu ga ik dus waarschijnlijk weer terug naar mijn originele idee.

Bedankt voor je uitleg, ik zal binnenkort bij mijn luister bezoekje ook Yamaha eens meenemen :!:

*edit* Ik heb dus nog geen speakers, daar ga ik deze week of volgende week eens voor kijken.