PDA

Bekijk de volledige versie : Dreamweaver Vraag



Timothy
25-09-2005, 18:45
Ik ben bezig met het opzetten van een site die er als volgt moet uitzien:

http://img257.imageshack.us/img257/9787/dreamweaver14fx.jpg

Waarbij "main" 800 pixels breed moet zijn (en gecentreerd op het scherm) en de twee zijden variabel.

De frames staan echter niet 3 naast elkaar, maar per 2, waarvan er 1 overkoepelt met een ander. Klinkt krom, maar in Dreamweaver ziet dat er zo uit:

http://img257.imageshack.us/img257/3025/dreamweaver25br.jpg

En hier kun je dan de breedte ingeven:

http://img257.imageshack.us/img257/8382/dreamweaver38es.jpg

Maar het lukt me dus niet om het zo in te vullen dat "main" gecentreerd staat op 800 pixels breed.

Wat doe ik verkeerd?

Guuzz83
25-09-2005, 19:49
Waarom werken met frames. Gebruik voor je mainframe gewoon de volle breedte. Zet daar een tabel in van 800 pixels breed. Ben je er ook. Evt kan je in de cel van de tabel een Iframe gebruiken.

Pascal Heister
25-09-2005, 20:12
volgens mij kun je beter in % werken dan in pixels, i.v.m. de verschillende resoluties

Timothy
25-09-2005, 20:35
Waarom werken met frames. Gebruik voor je mainframe gewoon de volle breedte. Zet daar een tabel in van 800 pixels breed. Ben je er ook. Evt kan je in de cel van de tabel een Iframe gebruiken.

Had ik gedaan, maar als er dan een scrollbar komt, staat je main niet meer gecentreerd op de top en menu frames.

Iframe is dan volgens mij wel een oplossing, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Timothy
25-09-2005, 20:36
volgens mij kun je beter in % werken dan in pixels, i.v.m. de verschillende resoluties

Nope, want de afbeelding die in Top staat is ook 800 px, en ik wil één rechte lijn doorvoeren.

Mark S
25-09-2005, 21:10
Wat is de reden om niet voor 3 frames naast elkaar te kiezen, maar voor
het nesten van een frameset (met 2 frames; LeftFrame en Main) ?

In de gauwigheid tel ik 3 (of 4?) framesets, terwijl je hetzelfde met 2 framesets kunt bereiken.

<frameset rows="150,50,*">
<frame src="top.htm" name="top" scrolling="no">
<frame src="menu.htm" name="menu" scrolling="no">

<frameset cols="*,800,*">
<frame src="left.htm" name="leftframe" scrolling="no">
<frame src="main.htm" name="mainframe" noresize scrolling="yes">
<frame src="right.htm" name="rightframe" scrolling="no">
</frameset>

</frameset>

borders, margins, en juiste hoogte van topframe/menuframe moet je zelf even aanpassen, toevoegen.

Timothy
25-09-2005, 21:41
Dat is inderdaad hetgeen ik zocht!

Ik werk meestal WYSIWYG, html is niet echt mijn sterke kent.

Tnx!

Mark S
25-09-2005, 21:46
Dat is inderdaad hetgeen ik zocht!

Ik werk meestal WYSIWYG, html is niet echt mijn sterke kent.

Tnx!

Bij ons op school waren WYSIWYG editors destijds ten strengste verboden.
Alles moest met "het handje". Daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor.

dr. blood
27-09-2005, 18:19
Zet een tabel in een tabel, waarbij de buitenste 100% is. De binnenste kun je dan binnen de buitenste schil neerzetten waar je maar wilt: left, right, top, etc.!

Daan de G.
01-10-2005, 13:16
tabellen zou ik niet gebruiken, alles in CSS is het verstandigst en de toekomst ;)

Mark S
01-10-2005, 17:46
tabellen zou ik niet gebruiken, alles in CSS is het verstandigst en de toekomst ;)
Ik het helemaal mee met je eens wat CSS betreft (ook frames zijn al lang uit den boze) , maar het werken met CSS vereist toch minimaal een basiskennis HTML.
Dat is al een aardige hobbel voor de topicstarter.
En daarnaast denk ik dat, voor een relatief kleine en eenvoudige site zoals hij die voor ogen heeft, het gebruik van CSS voor de lay-out "slightly overkill" zal zijn.

Timothy
01-10-2005, 18:52
Ik werk uiteraard met CSS, maar alleen voor het basiswerk: kleuren, fonts, links, afbeeldingen, enz.

Het is een site om wat informatie voor mijn afdeling op te zetten ivm werkzaamheden, dus vandaar niet te uitgebreid.

Ik weet dat frames eigenlijk een no-go zijn, maar ik weet dus anders niet hoe ik dit moet oplossen. Ik probeer zoveel mogelijk naar mijn HTML te kijken als ik klaar ben, zodat ik er nog iéts van opsteek. Van origine ben ik DTP-er, dus daarom zal ik moeite blijven hebben met het loslaten van de WYSIWYG editors, helaas moet ik zeggen.

Ik moet het mezelf aanleren, dus dat gaat allemaal niet zo snel :lol: