PDA

Bekijk de volledige versie : HT-Compromissen



A3aan
05-10-2005, 09:00
Het ideale HT bestaat vast uit een gigantisch plasmascherm en CRT-beamer, veel grote speakers, etc etc.
maar tussen droom en daad
staan wetten in de weg
en praktische bezwaren
Zoals geld, partners, ruimte, 7.1 versus prima stereogeluid
Dan moet je dus een compromis zoeken.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is waar je op let bij het vinden van (zo'n) compromis(sen), dus niet eens zozeer wélke keuze, maar op grond waarvan je tot die keuze bent gekomen.
Bijvoorbeeld: als je weinig geld hebt (wie niet?) kies je dan voor kwaliteit ten koste van aantal boxen of voor veel boxen (voor de 3D-beleving) ten koste van kwaliteit? Is beeld belangrijker dan geluid of andersom? En waarom dan?

jochem22
05-10-2005, 09:06
Het feit dat ik voor een geluidsset van ong 1500 euro ging kijken en met een van 2000 thuis kwam, omdat deze toch echt veel beter klonk zegt in mijn geval denk ik genoeg :D :twisted:

Edgar Smit
05-10-2005, 09:31
Leuk idee om daar eens een draadje over te starten A3aan.
Ik begon met een simpel yamaha pack, maar omdat ik best wat gewend was (sansui icm missions) snel de missions als fronts aangesloten en daarna ook voor de surrounds&centre missions gekocht samen met een Klipsch subwoofer.

Compromis nummer 1 voornamelijk om geld want ik had liever alles los en duurder (beter)gekocht. Het avpack was gekocht om fatsoenlijk surround tegen een redelijke prijs te hebben maar toch voldoende uibreidingsmogelijkheden.

Compromis nummer 2 was de speakerupgrade, dat komt door de ruimte beperkingen, Ik had liever Mission M32 of groter genomen, die klonken nog beter, maar dat werd al echt te groot.

Compromis nummer3 is geld en een oude TV die het nog steeds doet en dus volgens vrouwlief niet vervangen hoeft te worden.

Alexander D
05-10-2005, 09:41
Goed stereogeluid:
Vind ik momenteel minder belangrijk omdat ik daar alleen van kan genieten als het helemaal stil is. Gezien de drukte in huis en door andere dingen ga ik nog maar zelden zitten om in stereo muziek te luisteren. Daarom geen aparte stereo versterker en geen cd speler. Verder speakers waarover ik tevreden ben in stereo maar die ik voor puur stereo gebruik niet had gekozen. Daarbij komt dat mijn vrouw ook redelijk graag film kijkt en we nu dus samen genieten van de geluidskwaliteit die de set te bieden heeft.

5.1/7.1
Helaas biedt mijn huiskamer geen 7.1 mogelijkheden. Toch zou ik bij budgetproblemen altijd de voorkeur geven aan een goede 5.1 boven een mindere 7.1. Daarvoor is de (geluids)kwaliteit me te belangrijk.

(ik denk overigens dat veel mensen voor 5.1 kiezen omdat 7.1 in veel huiskamers niet plaatsbaar is. Dat is dan geen compromis maar een beperking) :wink:

jochem22
05-10-2005, 09:42
Compromis nummer3 is geld en een oude TV die het nog steeds doet en dus volgens vrouwlief niet vervangen hoeft te worden.

Heeft ze je dr onder zitten :twisted:

Edgar Smit
05-10-2005, 11:20
nee hioor, maar een niuwe goede TV kost niet nix dus liever deze nog gebruiken en wachten tot hij het begeeft, hoewel ik liever nu een nieuwe zou kopen, zo moet je dat lezen :wink:.

Peter Porrio
05-10-2005, 11:42
Ik ben heel erg tevreden met de set die ik nu heb. Ik zou alleen heel graag een andere (lees duurdere) subwoofer willen hebben die wat meer in verhouding staat met de rest van de set.

Ik denk zelf aan een Phonar AS1000 of SVS. Helaas denkt mijn vriendin er anders over en is zo'n dure "Boembox" zonde van het geld. Daarnaast zijn ze dan ook te groot om onder een bijzettafel te verstoppen.

Eerlijkgezegd is die sub die ik nu heb (Audio Pro Sub+) best aardig, bij films doet ie het prima, maar bij muziek kun je hem beter uitzetten omdat ie qua timing toch echt te langzaam is. "Hey Mama" van de Black Eyed Peas is een goede muziektest voor de timing van je sub.

Qua muziek presteert mijn set prima, dus zonder die betere sub kan ik wel leven :wink:.

jochem22
05-10-2005, 11:45
ik lees dat als:

Compromis nummer 3 is dus vrouwlief behouden en dan maar geen bigscreen superdeluxe

:twisted:

Edgar Smit
05-10-2005, 12:15
[reminder aan mezelf]jochem22 geen advies meer geven[/reminder aan mezelf] :wink: :wink: 8)

Alexander D
05-10-2005, 12:48
[reminder aan mezelf]jochem22 geen advies meer geven[/reminder aan mezelf] :wink: :wink: 8)

LOL :mrgreen:

Jochem, met wie moet jij rekening houden?

jochem22
05-10-2005, 13:18
@edgar: LOL :mrgreen:

NOG met niemand... woon nog bij mn ouders maar heb mn eigen huiskamer :twisted:

Later(als we gaan samenwonen) misschien met mn vriendin haar voorkeur maar dat zien we dan wel... als ze het niet met me eens is.....

dan komt die bigscreen superdeluxe er toch gewoon (6)

Edgar Smit
05-10-2005, 14:30
@edgar: LOL :mrgreen:

NOG met niemand... woon nog bij mn ouders maar heb mn eigen huiskamer :twisted:

Later(als we gaan samenwonen) misschien met mn vriendin haar voorkeur maar dat zien we dan wel... als ze het niet met me eens is.....

dan komt die bigscreen superdeluxe er toch gewoon (6)
Jochem, we spreken je tegen die tijd wel weer :wink:, met een gezin met drie kinderen zoals ik moet je nu eenmaal consessies doen :wink:.
Als je dan als man geen gat in je hand hebt maar gewoon een pols en verderop een paar zwevende nagels zoals ik, is het erg handig om iemand te hebben die wel financieel overzicht heeft.

jochem22
05-10-2005, 15:33
Als je dan als man geen gat in je hand hebt maar gewoon een pols en verderop een paar zwevende nagels zoals ik, is het erg handig om iemand te hebben die wel financieel overzicht heeft.

LOL :mrgreen: :mrgreen:

Hmmm...bij mij is het nu ook aardig op hoor. Hoorde gisteren tijdens APK dat de katalysator van mn auto kaduuk is. Over concessies gesproken: daar gaat mn budget voor TV deze maand... Naja, dan volgende maand die tv maar aanschaffen :)

Rob Eric Blank
05-10-2005, 16:52
Voor mij was budget de voornaamste reden om deze set aan te schaffen. Ik hecht veel waarde aan stereo geluid en daarom heb ik eerst mijn vloerstaanders, receiver en DVD speler aangeschaft, later mijn rears en in later stadium de center.

Ruimte was geen beperking, aangezien ik nu nog vrijstaand woon in een groot huis (bij mijn ouders). Ik heb vanaf 1 Oktober de sleutels van mijn appartement in Utrecht, maar is gelukkig groot genoeg om mijn speakers goed te kunnen plaatsen. Mijn vriendin is gek van audio en ook films, dus die vind mijn set geen probleem. Ik heb haar ooit een set laten horen bij een vriend van mij (Bose 3-2-1) en ze vond mij HK stukken fijner, helemaal op audio gebied.
Helaas heb ik geen groter budget, anders zou er een grotere Marantz of HK receiver komen.

Coen Hendriks
05-10-2005, 18:18
het compromis dat ik gemaakt heb is de grote van mijn scherm.
Toen ik dit kocht moest het in een kast kunnen en toch een zo groot mogelijk scherm.

CRT viel al snel af omdat de kast slechts 50 cm diep was.
Dus op zoek naar een plat scherm met de maximale breedte maten.

Nu inmiddels (en dit is pas 2 jaar later) een andere kast en dus een beetje spijt van het toen gesloten compromis.

Compromissen sluit je met de kennis van dat moment (of de beperkingen) zonder dat je weet wat er in de toekomst veranderd.

Albert Kostwinder
05-10-2005, 18:26
Ach ik heb mijn vrouw inmiddels zover dat een nog groter scherm totaal geen probleem meer is..... 8) 8) 8) , de schat :roll:

Olivier vd D.
05-10-2005, 18:27
Ik zoek altijd naar de beste prijs/prestatie-verhouding (midrange) van apparatuur, ongeacht het geprotesteer van mijn vrouw. Soms moet ik er gewoon wat langer over zeuren en uiteindelijk geeft ze wel mee, waarschijnlijk om van het gezeur af te zijn. Mijn zolder is ingerichte als "televisiekamer", maar uiteindelijk komt het erop neer dat het gewoon de HT is geworden. Ruimte is niet zo beperkend als bij de meeste anderen op dit forum denk ik, daar ik b.v. mijn rears echt achter mijn zitplaats heb staan. Maar een betere ruimte kan natuurlijk altijd. Ik ben echter tevreden.

Als echte koopjesjager ben ik ook echt wel bereid een goede aanbieding af te wachten, dan kan ik ff wat beter kopen voor hetzelfde geld. Als geld geen probleem zou zijn dan zouden mijn maatstaven ongetwijfeld hoger liggen, maar echte high-end zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit aanschaffen. Ik ben geen purist en zodra ik naar mijn idee bevredigende apparatuur heb gevonden, dan ben ik tevreden.

Overigens vind ik beeld even belangrijk als geluid, dus ik investeer in beide en probeer er in mijn woonsituatie het meeste uit te halen (goeie bekabeling, filters, stroomkabels, etc.).

Newbee
05-10-2005, 19:47
Ik ging voor een all in home cinema set (iets redelijks van pioneer of zo), werd daarna gewezen op de kwaliteitsverschillen met losse componenten / betere luidsprekers en eindigde met een set die ongeveer 2.5 keer zo duur was als oorspronkelijk bedacht in een tijdsbestek van 2 maanden... :roll:

Toch een compromis? Ja, koos voor kwaliteit (tegen een prima prijs denk ik) en heb afgezien van een subwoofer en een DVD recorder en ga voorlopig verder met de oude CRT beeldbuis. Komt allemaal nog wel een keer.... (@ A.Duijmelinck: of inderdaad nog 2 Q11's erbij :lol: )

Mijn set: Denon AVR 2106, 2*Kef Q11, 2*Q4, 1*Q10c, Sony NS 930 DVD player met Van Medevoort upgrade. Heel erg tevreden mee. Geweldig geluid voor mijn onervaren oren. Toch al aan het uitkijken naar een subwoofer en DVD recorder en ik ga alles nog een keer fine tunen met een db meter en test dvd.

Johan van den D.
06-10-2005, 19:45
maar op grond waarvan je tot die keuze bent gekomen.
Tja, opzich simpel, ik weet wat ik wil hebben en ik weet welk budget ik heb.
Met die twee in gedachten zoek ik de mooiste tussenweg.
Dus ik zoek iets voor mijn budget en dan kijkt ik welke optie het beste in de buurt komt van hetgeen in graag zou willen.

Harry stadman
07-10-2005, 15:23
Ik ben heel erg tevreden met de set die ik nu heb. Ik zou alleen heel graag een andere (lees duurdere) subwoofer willen hebben die wat meer in verhouding staat met de rest van de set.

Ik denk zelf aan een Phonar AS1000 of SVS. Helaas denkt mijn vriendin er anders over en is zo'n dure "Boembox" zonde van het geld. Daarnaast zijn ze dan ook te groot om onder een bijzettafel te verstoppen.

Eerlijkgezegd is die sub die ik nu heb (Audio Pro Sub+) best aardig, bij films doet ie het prima, maar bij muziek kun je hem beter uitzetten omdat ie qua timing toch echt te langzaam is. "Hey Mama" van de Black Eyed Peas is een goede muziektest voor de timing van je sub.

Qua muziek presteert mijn set prima, dus zonder die betere sub kan ik wel leven :wink:.

Pjotter, dat van die timing hebben vele subwoofers last van. Meestal net wat telaat in verhouding tot de andere (frontspeakers) bij muziek(stereoweergave).