PDA

Bekijk de volledige versie : Welke (zuil)speakers bij mijn Onkyo receiver?



Krimzonnn
06-10-2005, 22:31
Hallo,

Al enige tijd ben ik nu in bezit van mijn Onkyo TX-SR502e + HTP-103e speakerset. Ik wil nu binnenkort mijn front speakers door 2 staande speakers vervangen alleen zit ik met een vrij krap budget op dit moment.

Ik heb Jamo's gezien van 80 euro p/s maar heb geen idee of dit wat is.

Wie weet welke (budget)speakers goed bij mijn receiver passen? Want ik heb al eens gelezen dat Onkyo receivers van zichzelf al redelijk veel bass creeeren.

Arnold van Oostrum
06-10-2005, 23:37
Als je vrij krap in budget zit, is mijn advies je speakers gewoon lekker te houden. Waarom vervangen als je eigenlijk het geld er niet voor hebt?

Daarnaast de vraag, waarom alleen de frontspeakers vervangen. Is dat omdat je stereo belangrijk vind?
Je huidige set zijn speakers die bij elkaar passen. Als je alleen de frontspeakers gaat vervangen, zul je bemerken dat je surroundbeleving er op achteruit gaat. Dit omdat de speakerset als geheel dan niet meer goed met elkaar matcht.

Wil je serieus met speakers aan de slag, ga dan eerst eens wat luisteren. Dat kan bij een speciaalzaak (aan te bevelen), maar ook bij ketens als mediamarkt (als kloppen de instellingen hier meestal niet).

Wil je niet veel geld besteden, kijk dan of je wat 2e hands kunt vinden.

Maar nogmaals, ga niet nadenken over aanpassen van je HT set als je er feitelijk geen geld voor hebt. Wacht dan iets langer totdat de financiën beter toereikend zijn.

Weekstrom
07-10-2005, 06:06
Ik geef Arnold 100% gelijk :!:
Al zou ik niet luisteren bij MM ofzo. Daar is zoveel achtregrond herrie en gemiddeld zo'n slechte opstelling dat dit echt niets zegt.

Peter Porrio
07-10-2005, 06:57
Ik heb Jamo's gezien van 80 euro p/s maar heb geen idee of dit wat is.

Wie weet welke (budget)speakers goed bij mijn receiver passen? Want ik heb al eens gelezen dat Onkyo receivers van zichzelf al redelijk veel bass creeeren.

Die Jamo's zou ik maar laten liggen (of staan :)). Ik heb in het verleden ook een Onkyo gehad die in dezelfde prijsklasse zat als die van jou. Hierop had ik eerst goedkope JBL speakers. Die heb ik vervangen voor aanzienlijk duurdere speakers (Phonar).

Eigenlijk waren die Phonars op mijn Onkyo een beetje overkill, maar met het oog op toekomstige upgrading van mijn reciever heb ik ze toch gekocht. Ze klonken op de Onkyo uiteraard erg goed.

Toen ik eenmaal een reciever upgrade had gedaan komen ze perfect tot hun recht.

Ik zou je aanraden:

1) Nog even wachten en doorsparen voor aanzienlijk betere speakers

of

2) Als je niet wilt wachten kun je een paar goedkopere speakers kopen. Maar zoek het dan meer bij bijvoorbeeld Mission en B&W.

Rob Eric Blank
10-10-2005, 18:46
Ik denk dat je ook op de welbekende sites misschien kunt gaan kijken voor mooie 2hands speakers. Hier kun je mooie speakers vinden voor je beperkte budget. Alleen zullen andere speakers je surround beleving storen, maar als je deze speakers vooral koopt ten behoeve van de stereo weergave dan denk ik dat je een goede investering doet.

Krimzonnn
12-10-2005, 16:35
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad nog even wacht met nieuwe zuilspeakers. Ik zal ook wel even rondkijken naar 2e hands speakers.

De reden voor de frontspeakers is inderdaad hoofdzakelijk voor stereo aangezien voor ht dit voor mij prima klinkt.

Groet,

Krimzon

Krimzonnn
08-11-2005, 19:02
Vandaag ben ik bij mijn lokale audio zaak geweest om daar te kijken naar tweedehands zuiltjes. Nu had hij daar Mordaunt shorts staan die maar een paar maanden oud waren. Ik kon ze voor 150 p/stuk kopen. Ik heb ze beluisterd en ze klonken een stuk beter dan andere speakers in de prijsklasse tot 200 euro. Het ging om de Mordaunt short 906.

Wat is jullie mening hierover? Zijn dit goede zuilen om te kopen qua prijs en geluid? Of moet ik nog maar even doorsparen? Toch vind ik 300 euro toch al een hoop geld voor zuilen.

Alexander D
08-11-2005, 19:05
Vandaag ben ik bij mijn lokale audio zaak geweest om daar te kijken naar tweedehands zuiltjes. Nu had hij daar Mordaunt shorts staan die maar een paar maanden oud waren. Ik kon ze voor 150 p/stuk kopen. Ik heb ze beluisterd en ze klonken een stuk beter dan andere speakers in de prijsklasse tot 200 euro. Het ging om de Mordaunt short 906.

Wat is jullie mening hierover? Zijn dit goede zuilen om te kopen qua prijs en geluid? Of moet ik nog maar even doorsparen? Toch vind ik 300 euro toch al een hoop geld voor zuilen.

De Mordaunt Short 906 heb ook nieuw al een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik weet niet precies was de nieuwprijzen zijn maar dat kan kun je zelf checken via internet.

Als JIJ tevreden was over wat je hoorde en je vondt ze beter klinken dan andere (duurdere) speakers dan is het toch een goede koop?

Basso
08-11-2005, 21:08
Ik heb zelf ook de 906 van mordaunt short. Mij kostten ze een paar maanden geleden nieuw 200 euro per stuk.
Zelfs voor die prijs vind ik het fantastische speakers. Heerlijk helder en open geluid.

Johan van den D.
11-11-2005, 19:17
Het ging om de Mordaunt short 906.

Wat is jullie mening hierover? Dit zijn inderdaad hele leuke speakers om mee te starten.
Goede optie dus om als keuze te overwegen. :wink:

Krimzonnn
15-11-2005, 15:54
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb toch besloten nog even te wachten met de aanschaf van 2e hands zuilen van de MS 906. In totaal 300 euro voor 2 2ehands zuilen vond ik nog een beetje veel geld.

Ik zag nu ook een paar Magnat zuilen staan (victory 800) bij mijn lokale audio dealer (hifi-corner te Groningen). Deze waren nieuw en 79 per stuk. Ik heb ze ook geluisterd maar ze haalden bij lange na niet het niveau van de MS 906. Kan ik ze toch gebruiken om mn frontspeakers te vervangen of haalt dit ook de algehele surround beleving weg? De verkoper zij namelijk wel dat ik de MS wel als vervanger kon gaan gebruiken.

Ik weet wel dat het grotendeels afhankelijk is van je persoonlijke luistervoorkeur maar toch zal ik jullie reactie en of ervaring met magnat op prijs stellen.

Krimzonnn
15-11-2005, 16:03
Een andere Magnat die ik op internet gezien heb was de Magnat Motion 144.

luyckfasseel stefan
15-11-2005, 16:15
probeer eens een pattatenbak te maken dan heb je ongeveer voor 75euro aan hout, spaar gewoon verder, geef je geld daar niet aan uit!!!

JCL
15-11-2005, 16:16
is 2e hands geen optie? Dan heb misschien wat meer ruimte om naar het B&W 600, KEF Q (niet nieuwe serie van uit dus goedkoop te krijgen 2e hands), Mission M etc

Ron-G
15-11-2005, 17:02
Waarom zo overhaast speakers kopen, heb geduld, bijt nog een paar maanden op je tanden om met je huidige speakers door te gaan en probeer wat euro's bij elkaar te sprokkelen.

En probeer dan op de 2e hands markt je slag te slaan, B&W speakers klinken over het algemeen erg goed in samenwerking met een Onkyo, heb deze combinatie zelf ook staan als HT, en ben er uitermate tevreden over.

Maar wees eens eerlijk tegenover jezelf wat verwacht je van "nieuwe" speakers van 79 euro per stuk, en dan nogal liefst zuilen :!: :!: dat kan nooit veel beter klinken dan wat je nu hebt en lijkt me weg gegooid geld, probeer 500 euro ofzo bij elkaar te sparen en kijk dan naar nieuw, of in dit geval lijkt me dat beter voor 500 euro leuke 2e hands speakers op de kop te tikken........

Heb geduld en ga niet kopen om het kopen, daar krijg je spijt van, speakers van 79 euro per stuk zijn leuk om in een schreeuwerige kantine te hangen maar niet om je stereo gevoel te upgraden............

JCL
15-11-2005, 17:16
hmm mdat is wel persoonsgebonden, vond DM602 op een wat oudere Onkyo (ben type ff kwijt) helemaal niet goed klinken, net of er gordijntjes voor hingen.

Krimzonnn
15-11-2005, 18:31
Ik vind 500 euro voor 2 2e handsspeakers al een hoop geld. Helemaal wanneer ik bedenk dat ik voor mijn gehele onkyo surroundset ook al 500 euro kwijt was.

Daarnaast heb ik ook nog nooit eerder zuilluidsprekers in mijn bezit gehad en nog weinig ervaring heb hiermee. Ik zal nog even wachten denk ik ja.

Een vriend van me heeft 2 Jamo zuilen staan van 80 euro. Het vermogen is inderdaad leuk maar het is meer bass dat deze luidsprekers produceren. Geen zuivere klanken komen er uit. Dat wil ik dan ook niet.

Johan van den D.
15-11-2005, 18:49
Goede speakers kosten veel geld en dat twee speakers dan hetzelfde of zelfs meer kosten de rest van je set is geen uitzondering.

Krimzonnn
15-11-2005, 19:03
Daar was ik eigenlijk al bang voor ja. Zijn er nog wel tips om zuilen uit Duitsland te bestellen? Ik zie daar wel vaak aanbiedingen op ebay. Een collega van me heeft een Duitse vriendin dus die gaat bijna elk weekend die kant op. Hij zou voor mij twee zuilen kunnen halen.

Stel ik zou een set zuilen halen voor maximaal 350. Ben ik dan goed af met Canton of Eltax of kan ik dan beter in Nederland achter 2e hands Missions/B&W/JBL aan gaan?

Iemand die nog een leuke zaak ik de buurt van Groningen kent met 2e hands zuilluidsprekers?

Ron-G
15-11-2005, 20:59
hmm mdat is wel persoonsgebonden, vond DM602 op een wat oudere Onkyo (ben type ff kwijt) helemaal niet goed klinken, net of er gordijntjes voor hingen.

Is natuurlijk persoonsgebonden, ik heb zelf jarenlange ervaring met Onkyo in combinatie met B&W, en bevalt prima, de eerlijk gebied mij wel te zeggen dat ik met een set draai die ongeveer inclusief kabels enz enz het tienvoudige gekost heeft als wat Krimzonnn zijn set heeft gekost, dus geen last van gordijntjes :wink:

Maar heb ook goedkopere sets gehoord met deze combinatie en klonk altijd prettig, maar Onkyo met andere merken kan ook heel goed klinken hoor :wink:

Het is juist de uitdaging voor Krimzonnn om voor zo weinig mogelijk geld toch een goed geluid te krijgen, maar zal toch minimaal rond de 4 a 500 euro uitkomen voor fatsoenlijke speakers, is mijn bescheiden mening :lol:, en vooral geduld :wink:

Rob Eric Blank
16-11-2005, 17:10
Dali 3003 speakers. Kun je nu krijgen voor ongeveer 100 Euro per stuk. Het zijn kleine zuiltjes maart klinken zeker niet slecht. Alleen moet je een bijpassende center weten te versieren.

Krimzonnn
16-11-2005, 17:35
Rob Eric,

Bedankt voor de tip. Op kieskeurig kon ik alleen geen prijzen vinden. Heb jij een link voor me? Of een adres waar ik deze speakers kan beluisteren?

Groet,

Krimzonnn

JCL
16-11-2005, 18:07
hobo hifi verkoopt ze dacht ik.

Rob Eric Blank
16-11-2005, 18:09
http://shop.audiocontrol.nl/product_info.php?cPath=22&products_id=105&osCsid=41fb3b9758950fed3f600a17e2b22462

Deze webshop heeft ze, alleen veel te duur naar mijn mening.

Raf Paardenveld heeft deze speakers ook (nu ook nog op voorraad).
http://www.raf.nl/raf/advertenties/Week_35_Paardenveld.pdf Helaas wel wat duurder dan de 100 Euro, 150 Euro. Ik heb deze ooit met een Marantz gehoord en vond deze uiterst aangenaam klinken en ook muzikaal. Ook een idee is om 2 van deze zuiltjes aan te schaffen en twee boekenplank speakers (wegens budgetaire redenen).

Rob Eric Blank
16-11-2005, 18:12
hobo hifi verkoopt ze dacht ik.Kan idd ook wel.

Krimzonnn
17-11-2005, 13:32
Ik ga me denk ik toch richten op een paar goede 2e hands speakers. Hoewel ik de Dali's toch ook mooi vindt. Ik heb nu leuke 2e hands Cantons gezien de LE 107. Wat is een goede prijs denken jullie voor dergelijke speakers? Ze zijn beide nog in goede staat en niet beschadigd.

Rob Eric Blank
17-11-2005, 17:45
De Dali zijn er volgens mij toch voor 100 Euro per stuk bij Paardeveld.
Zelf ben ik geen Canton kenner. Weet jij al hoe deze klinken met jouw receiver?

Krimzonnn
17-11-2005, 18:16
Rob Eric,

Ik heb voor de zekerheid even Paardeveld een mailtje gestuurd of de speakers werkelijk 100 euro kosten. Wat betreft de Cantons, helaas heb ik deze niet kunnen luisteren. En daarom is die koop misschien een beetje link. Als ik ze voor 200 euro kan krijgen (voor beiden) doe ik denk ik wel een goede koop. Wanneer ze me helemaal niet bevallen verkoop ik ze wel weer.

Maar toch die Dali's hebben mijn interesse wel gewekt. Ik luister nu hoofdzakelijk stereo via een oude miniset van Philips van 8 jaar oud dus ik denk dat alles snel beter gaat klinken in combinatie met mn nieuwe onkyo receiver. Toch wil ik wel met nieuwe front zuilen mn onkyo frontspeakers kunnen vervangen.

Krimzonnn
17-11-2005, 18:24
Ze reageren snel bij Paardeveld,

Helaas zijn ze er alleen in kersen en voor 150 euro p/stuk

R Klemkerk
17-11-2005, 19:10
Dali heb ik ook eens gehoord op de VAT Beurs.


écht indrukwekkend vond ik het niet helaas. dan zou ik het geld liever sparen, en in 1x iets goeds aanschaffen!

Krimzonnn
17-11-2005, 19:27
Ik zag op marktplaats de volgende speakers. Zijn deze voor de gevraagde prijs de moeite waard om te gaan beluisteren?

MB-Quart QL-SP4

ivm upgrading te koop aangeboden:

Set MB Quart hoge kwaliteits zuilspeakers met het bekende MB sprankelend hoog (32kHz !!!) en sterke/zwaar laag. Deze zijn technisch 100%.

Uiteraard zijn ze te beluisten op een zeer goede installatie.

Hieronder de technische specificaties:

3 weg/Bass-Reflex systeem

7cm (!)Bass-Reflex poort

2,5cm hoog, 13cm mid, 20cm Bass

Afmetingen: 81x26x28 cm (hxbxd)

Belastbaarheid: 110-180 WATT

Frequentiebereik: 41Hz-32.000Hz (!)

Uiteraard zijn ze te beluisteren op een goede set.

Prijs voor set is € 199,- Lager bieden heeft geen zin.

Johan van den D.
17-11-2005, 22:19
MB Quart maakt ook zeer mooie speakers alleen weet ik niet of deze daar ook onder vallen.
Ik kan ze immers niet.

Krimzonnn
17-11-2005, 22:43
Dit is de link. Er staan ook een aantal foto's bij.

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/audio/luidsprekers/12029696.html%3Freturn%3DeJwlikEOwiAUBe%252FShO6EA m1sIMTYvQuPQLQJBCw%252F8I1V492lupt586zi6u1Vp4visld NmW2%252BOO0QQTEWEswLvdkcEKK1WOgS2f9CwcFhjYa3

Edgar Smit
17-11-2005, 22:56
Krimzonnn, het wordt aangeboden om ze te beluisteren, kijk of je die mogelijkheid kan benutten.

Op papier kan een speaker prachtig lijken en de perfecte specs hebben, maar dat moet hij in de praktijk nog altijd waarmaken. Het advies is echt luisteren, luisteren en nog eens luisteren, alleen op die manier kun je zelf beoordelen welke speakers icm Onkyo jou bekoren.

Vragen naar ervaringen kan nooit kwaad, maar smaken verschillen dus waar de een bij zweert vindt de ander niets.

Edgar Smit
17-11-2005, 22:59
Kleine tip, het zijn 3-weg speakers, IMHO klinken 2-weg over het algemeen mooier.

Dat is dus alweer iets wat ik niet kan beoordelen zonder te luisteren, er bestaan namelijk wel goede 3-weg speakers maar zonder luisteren weet ik niet of deze daarbij horen.

Edgar Smit
17-11-2005, 23:04
Zie overigens vbij een zoek erg veel mooie,welsiwaar wat oudere, Mission zuilen staan voor leuke prijzen.
deze bijvoorbeeld (http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/audio/luidsprekers/12029696.html%3Freturn%3DeJwlikEOwiAUBe%252FShO6EA m1sIMTYvQuPQLQJBCw%252F8I1V492lupt586zi6u1Vp4visld NmW2%252BOO0QQTEWEswLvdkcEKK1WOgS2f9CwcFhjYa3) t.e.a.b. 100euro geboden!!

Krimzonnn
21-11-2005, 18:14
Beste mensen,

Wat zijn jullie ervaringe met de volgende speakers? Is dit ook een goede vraagprijs?

mod. edit. Lange URL's op deze wijze plaatsen! (http://koopjes.marktplaats.nl/audio/luidsprekers/12626335.html?return=eJwlyuEKwiAUhuF7GWw%2FdUeLiUN G3Ym1gabNwxRaRffesc6v5%2BV8VoN%2Be92PWYMcdJMXu13d6 EpBzXlIuKzsbrdQMFpbMlsj%2F08YOpz2aKCbswmPVp5ul9jKc 0lEIMRCeHms3IlCHkD9Hk%2Bqo5JCDVSzr%2FuejiLlWqJDA83 4%2BQJL8i6c&df=1)

Deze speakers ga ik sowieso beluisteren aangezien de verkoper hier in de buurt woont.

Ik kan inmiddels wel een thread gaan maken met iets als ''Krimzonnns zoektocht naar 2e hands zuilluidsprekers''... :?

Toch stel ik reacties erg op prijs!

Krimzonnn
26-11-2005, 19:55
Hallo mede HT-liefhebbers,

Ik heb zojuist 2 luidsprekers gekocht van het merk Quadral, type ''Rubin'' via ebay. Het zijn de volgende.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7564765154&sspagename=ADME:L:RTQ:NL:1

Hoe stom sommigen van jullie het ook zullen vinden heb ik deze dan ook niet in het echt kunnen beluisteren. Ik besef dan ook goed dat ik hiermee een risico neem. Toch wil ik erg graag jullie mening over deze koop! Ik heb de speakers via Ebay gewonnen en kan de koop dus niet door laten gaan. Wat denken jullie doen of niet doen (los van het feit dat ik ze niet heb kunnen luisteren)?

Jullie reacties stel ik erg op prijs!

Herjan
26-11-2005, 23:51
Impendatie van 4 Ohm. Kan je versterker dat aan?

Ik kan verder weinig op internet vinden over deze speakers. Quadral is niet slecht in zijn algemeenheid, maar over deze speakers kan ik niets vinden.

Johan van den D.
27-11-2005, 07:36
Voor die €123,- kan je de deal wel door laten gaan denk ik.
Net zoals Herjan al zei is Quadral niet slecht over het algemeen.
Voor dit bedrag kan je het risico wel nemen mits de speakers in goede staat natuurlijk.
Persoonlijk had en zal ik het nooit op deze manier doen.

Die 120 watt/4Ohm zal waarschijnlijk wel gaan bij normaal speel gedrag maar optimaal is het natuurlijk niet.

Krimzonnn
27-11-2005, 09:29
Zelf heb ik ook weinig kunnen vinden over het merk Quadral op internet. De weinige informatie bleek wel vaak positief. Is dit over het algemeen een speakermerk in de klasse van MB quart/Canton en dergelijke aangezien het ook Duitse speakers zijn? Het is hopenlijk geen B-berk zoals de goedkopere Magnat speakers zeker?

Groet,

Krimzonnn

Alexander D
27-11-2005, 10:54
Zelf heb ik ook weinig kunnen vinden over het merk Quadral op internet. De weinige informatie bleek wel vaak positief. Is dit over het algemeen een speakermerk in de klasse van MB quart/Canton en dergelijke aangezien het ook Duitse speakers zijn? Het is hopenlijk geen B-berk zoals de goedkopere Magnat speakers zeker?

Groet,

Krimzonnn

Quadral is zeker geen B-merk, is alleen wat onbekender in Nedeland. Sterker nog, het topmodel van Quadral is een van de betere speakers op deze aardkloot.

Het model/de serie die jij gekocht hebt zegt me niks. Ik hoop dat de speakers je veel plezier gaan brengen.

Krimzonnn
27-11-2005, 11:18
Bedankt,

Ik houd jullie zeker op de hoogte van deze koop!

JCL
27-11-2005, 11:45
Zelf heb ik ook weinig kunnen vinden over het merk Quadral op internet. De weinige informatie bleek wel vaak positief. Is dit over het algemeen een speakermerk in de klasse van MB quart/Canton en dergelijke aangezien het ook Duitse speakers zijn? Het is hopenlijk geen B-berk zoals de goedkopere Magnat speakers zeker?

Groet,

Krimzonnn

Quadral is zeker geen B-merk, is alleen wat onbekender in Nedeland. Sterker nog, het topmodel van Quadral is een van de betere speakers op deze aardkloot.

Het model/de serie die jij gekocht hebt zegt me niks. Ik hoop dat de speakers je veel plezier gaan brengen.

Wou al zeggen, het beeld wat ik er van heb is dat het heeeel erg duur merk is, zeker geen B-merk dus.

Coen Hendriks
27-11-2005, 21:15
Ben in het bezit van Quadral.
Wel ander type maar ben er heel erg tevreden over.
Staan wel bekend dat ze een goede amp nodig hebben omdat ze wat moeilijker aan te sturen zijn.

Maar als de combinatie goed is kan je er veel plezier van hebben. (zeker ook voor dat geld)

Krimzonnn
29-11-2005, 16:01
Mijn receiver, althans de handleiding, geeft aan dat ik beslist geen speakers lager dan 6 ohm moet aansluiten (de quadrals zijn 4ohm). Nu zegt mijn audiodealer dat dit geen probleem is bij normaal gebruik, alleen een andere audiodealer roept weer van ''Niet doen dan gaan je receiver kapot!''. Dit is wel weer echt vervelend! Er is ook altijd wat.

Wat denken jullie?

Johan van den D.
29-11-2005, 16:40
Wat denken jullie?Ze kunnen beide gelijk hebben :?

Rob Eric Blank
30-11-2005, 17:53
Meestal gaat je receiver niet kappot, maar het betekend wel dat het moeilijk is om deze speakers goed aan te sturen zijn door jouw versterker en dit komt het geluidsbeeld niet ten goede. Vooral als er veel laag moet worden weer gegeven zal dit geknepen overkomen. Dus deze lastige speakers kun je beter met een andere versterker aansturen.

Krimzonnn
30-11-2005, 18:36
Tja ik kijk eerst wel even hoe deze speakers het doen op mijn receiver. Als de speakers me niet bevallen dan verkoop ik ze of ruil ik ze wel om met iemand anders denk ik. Of ik houdt ze gewoon puur als stereo op mn oude stereo versterker.

adehaas
01-12-2005, 10:16
Succes ermee. Ik denk dat je receiver het wel overleeft. Heb zelf ook 4 ohm speakers op 8 ohm versterker gehad. Geen probleem bij normaal gebruik. :)

Krimzonnn
01-12-2005, 19:00
Bedankt voor deze geruststellingen. Ook heb ik reactie gekregen van Onkyo zelf (ik wilde jullie dit niet onthouden), eventueel handig voor iedereen om te weten:

Dear customer,

thank you very much for your message and your interest in ONKYO products.
You have reached the support/help desk for ONKYO Europe.
Generally the impedance of a loudspeaker depends on the frequency and
varies between a minimum and a maximum.
So an 8 Ohm speaker may have an impedance of 10 Ohms at 5000 Hz and 5 Ohms
at 50 Hz by example.
Most speakers available here in Europe have an impedance between 4 to 8
Ohms, that means, the lowest impedance at a specific frequency is around 4
Ohms and the highest is 8 Ohms at another specific frequency. For safety
reasons it is not allowed to use speakers with impedance below 4 Ohms with
our receivers.
If the speaker impedance differs from the receivers recommended value, for
example 6 Ohms, the power output capability of the device is lower if you
use speakers with higher impedance, and it will be higher with speakers
with lower impedance.
So the manufacturers only guarantee a specific power output at a specific
load.
If the manufacturer guarantees a power output of 50 W / 6 Ohm you can use
speakers of 4 or 8 Ohms as well, but you will get a different value of
power output.
If you use the unit not with very high levels, there will be no problem at
all.

Johan van den D.
01-12-2005, 21:32
If you use the unit not with very high levels, there will be no problem at
all.Precies wat we zeiden dus. :wink:

Krimzonnn
07-12-2005, 20:31
Vandaag de boxen binnengekregen. Ik had al wat kabels gekocht (van Hulst) en alles al voorbereid qua plaatsing :D . Na de eerste inspectie bleek alles in orde. Boxen waren vrijwel onbeschadigd (op een enkel hoekje en krasje na), maar prima voor 2e hands. Na de aansluiting bleek een van de speakers niet te werken. Na veel geprobeerd te hebben heb ik de speaker opengeschroefd en toen zag ik dat er de kabeltjes los zaten (die volgens mij vastgesoldeerd horen te zijn aan de kabelaansluitingsplugjes). :shock:

Daarnaast kwam er een mooi zuiver geluid uit de speakers. Alleen qua volume viel mij dit nogal tegen. Wanneer ik muziek luister dan is het grotendeels geen rustig achtergrond muziekje.

Conclusie:
Speakers die alsnog gerepareerd moeten worden (neem aan dat dit heel simpel is, maar toch erg vervelend natuurlijk). En daarnaast speakers die qua geluid en vermogen tegenvallen.

Wat een ***dag . Vandaag ook nog vrij moeten nemen van mijn werk vanwege de bezorging. Hoewel kopen via internet soms erg interessant qua prijs lijkt raad ik het iedereen af. Zelf zal ik het in de toekomst nooit weer zo doen.

Toch erg bedankt voor al jullie reacties.

Krimzonnn
23-12-2005, 22:51
De speaker - receiver combinatie kan dus wel. Wat verstaan ze nu op high levels? Ik heb mn speakers nu om 50% van hun vermogen staan. Een keer heb ik hem op 75% gezet maar dit is voor muziek veel en veel te luid. Maar dit kan geen kwaad neem ik aan?

Alexander D
24-12-2005, 09:33
De speaker - receiver combinatie kan dus wel. Wat verstaan ze nu op high levels? Ik heb mn speakers nu om 50% van hun vermogen staan. Een keer heb ik hem op 75% gezet maar dit is voor muziek veel en veel te luid. Maar dit kan geen kwaad neem ik aan?

Gewoon niet TE hard zetten, dat hoor je wel aan de vervorming. :wink:

Krimzonnn
30-12-2005, 18:50
Enige tijd geleden heb ik zoals jullie misschien nog wel weten een paar Quadral speakers gekocht die mij toch niet echt bevielen. Die heb ik dan ook al verkocht.

Naast het feit dat ik nu geleerd heb om in het vervolg niet meer impulsief luidsprekers aan te schaffen ben ik er tevens achter gekomen dat grote zuilen in mijn kamer niet echt passen (denk ik) qua ruimte.

Voor zuilen kan ik slechts zo'n 20 - 25 cm ruimte openlaten tot aan de muur. Is dit wel genoeg? Of moet ik gaan kijken naar smalle zuiltjes?

Ik heb nu uitgebreid geluisterd naar verschillende speakers in mijn prijsklasse en de Mordaunt Short 906 Avant vond ik verreweg het mooiste klinken. De laagste prijs die ik kon vinden was 189 p/s exclusief verzendkosten.

Wanneer jullie dit niet aanraden qua ruimte zat ik te denken aan de Onkyo SKF-3600 zuilluidsprekers. Ik vond ook deze voor de prijs van 150 euro per paar wel goed klinken in de surround setup maar ik twijfel nog over de stereo weergave (heb ze niet goed kunnen vergelijken met de 'normale' grotere zuilluidsprekers).

Wat is jullie mening qua ruimte? Ik kan momenteel even geen fotos laten zien van de situatie omdat mijn digitale camera er mee is opgehouden.

Alvast de beste wensen!

R Klemkerk
30-12-2005, 19:05
De meeste zuilen hebben ongeveer minimaal 20cm ruimte nodig om te ademen.

Echter veel fabrikanten lossen dit probleem op door de bass reflex poort aan de voorkant te plaatsen waardoor het gemakkelijker wordt om de speakers te plaatsen. Deze heeft ook in de meeste gevallen ( NIET ALTIJD!!!) minder ruimte nodig achter zich om te ademen.

Ik heb zelf ook mijn zuilen weggedaan omdat ik ze té prominent aanwezig vond. Nu heb ik de KEF iQ3 boekenplank speakers en die klinken stukken beter in mijn kamer. Veel rustiger en gedetailleerder.

Je moet gewoon veel expirimenteren om erachter te komen wat jij prettig vind en wat je precies wil kunnen wij jou niet bij helpen, wij kunnen je echter alleen op adviseren. de keus moet je echter toch zelf maken ;)

Johan van den D.
30-12-2005, 19:26
En als je toch uit de twee door jouw genoemde modellen wilt kiezen ga dan voor de Mordaunt Short.