PDA

Bekijk de volledige versie : Pc aansluiten op receiver



securer
07-10-2005, 13:20
Ik krijg iets niet voor elkaar. Ik heb een Yamaha avpack105. Receiver is type 357E. Nu wil ik mijn mediacenter aansluiten op de receiver om zo 5.1 geluid te krijgen. Ik open een nieuw topic omdat ik alle bestaande topics al nagelezen heb en die niet overeenkomen met wat bij mij het probleem lijkt te zijn.

Ik heb een 7.1 geluidskaart van Trust (http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=14101) met een coaxiale spdif uitvoer. De receiver heeft 3 digitale ingangen namelijk 2 optische en 1 coaxiale. De optische zijn bezet door de DVD en de XBox. Ik wilde dus de coaxiale ingang hiervoor gebruiken en heb dus een coaxiale kabel aangesloten op de receiver en de op de spdif uitvoer van de geluidskaart.

Nu krijg ik dus wel geluid maar dit blijft Stereo (PCM). De instellingen op de pc zijn juist want ik heb spdif doorvoer geselecteerd. En iedere wijziging die ik aanbreng in de instellingen heeft geen effect. Ik heb getest via zowel mediaplayer als via Cyberlink PowerDVD 6 Deluxe maar wederom geen verschil.
Opties om via de reciever (via de afstandsbediening) het geluid alsnog via 5 speakers te laten lopen werken ook niet.

Het laaste wat ik nog kan bedenken is dat er bij de coaxiale ingang CD vermeld staat dus in eerst instantie bedoeld voor een cd speler en die zijn altijd stereo. Maar als dit zo zou zijn waarom wordt het dan een digitale ingang genoemd? Handleiding helpt hier ook niet bij en de website van Yamaha ook niet.
Vragen die ik nu dus voor hier heb:
- Weet iemand of de betreffende ingang inderdaad alleen Stereo signaal door kan geven?
- Indien dit zo is, wat is dan een alternatieve aansluitmethode (anders dan optisch)?
- Ik heb een goedkope coaxiale kabel hiervoor gekocht omdat ik eerste wilde testen of ik dit wel werkend ging krijgen (http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=434). Zou dit een oorzaak kunnen zijn en zo ja waar zit hem dit dan in (waar moet ik op letten bij een aankoop van een andere dus)?

[edit] krijg zojuist bericht van de winkel die uitsluit dat het aan de kabel ligt

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Harry stadman
07-10-2005, 13:45
Dat is het wel waarschijnlijk. Cd ingang is altijd stereo.
Al geprobeert of je op die andere 2 wel meerkanaals geluid hebt? dan weet je het namelijk zeker. :wink:

Aan de digitale kabel zal het vast niet liggen; hij geeft een signaal door of niet. Dat doet hij dus wel! De cd ingang is niet aan de meerkanaals decoder gekoppelt waarschijnlijk.

Digitaal geeft slechts aan hoe het signaal wordt getransporteert. Het geeft dus niet aan hoeveel kanalen weer in dat signaal zitten. Digitaal kan dus 1 t/m 9 signalen bevatten. De decoder moet dat signaal weer uit elkaar halen en de betreffende signalen naar de juiste kanalen sturen!

securer
07-10-2005, 13:52
Dat is het wel waarschijnlijk. Cd ingang is altijd stereo.
Al geprobeert of je op die andere 2 wel meerkanaals geluid hebt? dan weet je het namelijk zeker. :wink:

Aan de digitale kabel zal het vast niet liggen; hij geeft een signaal door of niet. Dat det hij dus wel! De cd ingang is niet aan de meerkanaals decoder gekoppelt waarschijnlijk.

Digitaal geeft slechts aan hoe het signaal wordt getransporteert. Het geeft dus niet aan hoeveel kanalen weer in dat signaal zitten. Digitaal kan dus 1 tm 7 signalen bevatten. De decoder moet dat signaal weer uitelkaar halen en de betreffende signalen naar de juiste kanalen sturen!

Ik heb geen optische uitgang op mijn geluidskaart want heb juist deze aangeschaft aangezien ik coax wilde gebruiken. Dan moet ik dus nu mogelijk op zoek naar een convertor van coax naar optisch :( of een andere geluidskaart :(

Harry stadman
07-10-2005, 13:57
Dat is het wel waarschijnlijk. Cd ingang is altijd stereo.
Al geprobeert of je op die andere 2 wel meerkanaals geluid hebt? dan weet je het namelijk zeker. :wink:

Aan de digitale kabel zal het vast niet liggen; hij geeft een signaal door of niet. Dat det hij dus wel! De cd ingang is niet aan de meerkanaals decoder gekoppelt waarschijnlijk.

Digitaal geeft slechts aan hoe het signaal wordt getransporteert. Het geeft dus niet aan hoeveel kanalen weer in dat signaal zitten. Digitaal kan dus 1 tm 7 signalen bevatten. De decoder moet dat signaal weer uitelkaar halen en de betreffende signalen naar de juiste kanalen sturen!

Ik heb geen optische uitgang op mijn geluidskaart want heb juist deze aangeschaft aangezien ik coax wilde gebruiken. Dan moet ik dus nu mogelijk op zoek naar een convertor van coax naar optisch :( of een andere geluidskaart :(

Optisch of digitaal is een pot nat! Het gaat erom of dat kanaal aangesloten is op je meerkanaals decoder! Of je het nu aansluit met optisch of coax, maakt in dit geval niets uit. Het signaal kan door je cd kanaal alleen in stereo worden omgezet!
je geluidskaart en kabel zijn wel goed; je moet alleen een meerkanaals aansluiting vinden op je receiver die coax heeft. Je cd ingang heeft alleen maar 2 kanaals.

De mijne heeft een coax en optische aansluiting. je zou inderdaad je kaart ook kunnen vervangen voor eentje met een coax en optische aansluiting. De meeste creative kaarten hebben dat.

Probleem blijft dat er een apparaat van je receiver af moet! je hebt 3 apparaten en slechts 2 optische ingangen!

Heb je niet meer coax ingangen op je receiver?

securer
07-10-2005, 14:36
Nee helaas. Dit is de enige coax aansluiting op deze receiver (http://www.yamaha-online.de/products.php?lang=h&country=NL&idcat1=1&idcat2=2&idcat3=2&idprod=1219&archivset=&newsset=) dus er zit niets anders op dan de xbox eraf te gooien en via optisch te gaan aansluiten.

Bedankt in ieder geval.

Ronald Veldhuizen
07-10-2005, 14:51
Je moet er ook zeker van zijn dat je geluidskaart het geluid niet decodeert. Als dit wel gebeurt krijg je altijd stereo geluid op de coaxiale (SPDIF) uitgang.

securer
07-10-2005, 14:55
Je moet er ook zeker van zijn dat je geluidskaart het geluid niet decodeert. Als dit wel gebeurt krijg je altijd stereo geluid op de coaxiale (SPDIF) uitgang.

Dat doe je door hem te zetten op SPDIF doorvoer en daar staat hij al op zoals ook in mijn beginpost vermeld. Heb voor mijn gevoel alle mogelijke windows en driver instellingen nagekeken en getest.

Edgar Smit
07-10-2005, 15:25
Heb je wel een digitale bron toegewezen in je receiver aan de digitale coax ingang?

diederik
07-10-2005, 15:30
De 'bron' die je afspeelt is wel Dolby 5.1 of DTS ?

IB
07-10-2005, 15:30
Hoi,

Je coax cd aansluiting is niet alleen stereo. Ik heb namelijk mijn philips dvd speler op aangesloten op mijn yamaha receiver (RX-V550) d.m.v een coax kabel en ik heb multikanaals geluid. Kijk is op je afstandbediening of op je voorpaneel want misschien heb je de stereo functie aangeschakeld switch het dan over op de straight (inkomend signaal wordt niet bewerkt) of Sur. Standard functie. Of het probleem kan zijn dat je de input mode via het voorpaneel op analog hebt gezet. Meerkanaals geluiden worden dan teruggemengd naar stereo. Zet de input mode altijd op auto, ingangssignalen worden dan automatisch geselcteerd. Ik weet niet of het mogelijk is op jouw receiver maar het is van hetzelfde merk en je kan het proberen.

Harry stadman
07-10-2005, 15:36
Hoi,

Je coax cd aansluiting is niet alleen stereo. Ik heb namelijk mijn philips dvd speler op aangesloten op mijn yamaha receiver (RX-V550) d.m.v een coax kabel en ik heb multikanaals geluid. Kijk is op je afstandbediening of op je voorpaneel want misschien heb je de stereo functie aangeschakeld switch het dan over op de straight (inkomend signaal wordt niet bewerkt) of Sur. Standard functie. Of het probleem kan zijn dat je de input mode via het voorpaneel op analog hebt gezet. Meerkanaals geluiden worden dan teruggemengd naar stereo. Zet de input mode altijd op auto, ingangssignalen worden dan automatisch geselcteerd. Ik weet niet of het mogelijk is op jouw receiver maar het is van hetzelfde merk en je kan het proberen.

Dat zeg ik ook niet! Het ligt er maar net aan of die coax aansluiting intern ook verbonden is met je multikanaals decoder! Het kan goed zijn dat de coax een pure ingang is en niet is aangesloten aan de decoder maar op zijn eigen stereo-uitgang/eindtrap.

Zoals eerder gezegd kan coax gewoon 9 signalen tegelijk transporteren. De decoder moet alle signalen weer decoderen en naar de juiste kanalen sturen. Dit heeft absoluut weinig met coax of optisch te maken. :wink:

securer
07-10-2005, 17:09
Heb je wel een digitale bron toegewezen in je receiver aan de digitale coax ingang?

Zou je me kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt en hoe dit gaat want ik zie dit nergens in de handleiding terug namelijk.

securer
07-10-2005, 17:10
De 'bron' die je afspeelt is wel Dolby 5.1 of DTS ?

Ja

securer
07-10-2005, 17:12
Hoi,

Je coax cd aansluiting is niet alleen stereo. Ik heb namelijk mijn philips dvd speler op aangesloten op mijn yamaha receiver (RX-V550) d.m.v een coax kabel en ik heb multikanaals geluid. Kijk is op je afstandbediening of op je voorpaneel want misschien heb je de stereo functie aangeschakeld switch het dan over op de straight (inkomend signaal wordt niet bewerkt) of Sur. Standard functie. Of het probleem kan zijn dat je de input mode via het voorpaneel op analog hebt gezet. Meerkanaals geluiden worden dan teruggemengd naar stereo. Zet de input mode altijd op auto, ingangssignalen worden dan automatisch geselcteerd. Ik weet niet of het mogelijk is op jouw receiver maar het is van hetzelfde merk en je kan het proberen.

Hij staat op auto en schakelt dan naar Stereo. Op de meeste knoppen van de afstandbediening zoals Stereo, DD/DTS,etc etc reageert het systeem helemaal niet. Dat geldt ook voor de Programma toetsen. Ik heb zo'n beetje alle toetsen op het frontpaneel + AB al geprobeerd.

securer
07-10-2005, 17:14
Hoi,

Je coax cd aansluiting is niet alleen stereo. Ik heb namelijk mijn philips dvd speler op aangesloten op mijn yamaha receiver (RX-V550) d.m.v een coax kabel en ik heb multikanaals geluid. Kijk is op je afstandbediening of op je voorpaneel want misschien heb je de stereo functie aangeschakeld switch het dan over op de straight (inkomend signaal wordt niet bewerkt) of Sur. Standard functie. Of het probleem kan zijn dat je de input mode via het voorpaneel op analog hebt gezet. Meerkanaals geluiden worden dan teruggemengd naar stereo. Zet de input mode altijd op auto, ingangssignalen worden dan automatisch geselcteerd. Ik weet niet of het mogelijk is op jouw receiver maar het is van hetzelfde merk en je kan het proberen.

Dat zeg ik ook niet! Het ligt er maar net aan of die coax aansluiting intern ook verbonden is met je multikanaals decoder! Het kan goed zijn dat de coax een pure ingang is en niet is aangesloten aan de decoder maar op zijn eigen stereo-uitgang/eindtrap.

Zoals eerder gezegd kan coax gewoon 9 signalen tegelijk transporteren. De decoder moet alle signalen weer decoderen en naar de juiste kanalen sturen. Dit heeft absoluut weinig met coax of optisch te maken. :wink:

Ik begreep wel wat je bedoelde aangezien mijn gevoel ook die kant op leidt. Jij veronderstelt een verschil tussen een standaard COAX IN en de COAX IN van de cd speler. Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen.

IB: staat bij jouw COAX IN ook CD? En schakel jij hem dan met de AB ook naar CD om deze bron te selecteren?

diederik
07-10-2005, 20:58
Staan je speakers in Win control Panel ook op 5.1 en niet op Stereo of 2.1 ?

Edgar Smit
07-10-2005, 23:17
Heb je wel een digitale bron toegewezen in je receiver aan de digitale coax ingang?

Zou je me kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt en hoe dit gaat want ik zie dit nergens in de handleiding terug namelijk.In het I/O (Input/Output) menu van je receiver kun je per digitale ingang (optisch/coaxiaal) een bron selecteren. Hier moet je dus de coaxbron op auto zetten. Als je receiver dan op stereo springt, krijgt hij dus een stereo signaal, dan moet je het probleem dus toch in het menu van je geluidskaart zoeken.

securer
08-10-2005, 00:18
Heb je wel een digitale bron toegewezen in je receiver aan de digitale coax ingang?

Zou je me kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt en hoe dit gaat want ik zie dit nergens in de handleiding terug namelijk.In het I/O (Input/Output) menu van je receiver kun je per digitale ingang (optisch/coaxiaal) een bron selecteren. Hier moet je dus de coaxbron op auto zetten. Als je receiver dan op stereo springt, krijgt hij dus een stereo signaal, dan moet je het probleem dus toch in het menu van je geluidskaart zoeken.

Je eerste opmerking heeft me verder doen puzzelen dus ik was inderdaad op het I/O menu (Assign om precies te zijn) gestuit. Hier kon ik selecteren dat er op de COAX geen CD component aangesloten was (Stereo) maar bijv. DVD, VCR, AUX, MD/CD-R, DTV/CBL en V-AUX. VCR en CD bleken dus uitsluitend Stereo weergave maar de overige waren allemaal geschikt voor meerkanaals dus met het kiezen van 1 van die was/is mijn probleem nu opgelost en staat er netjes Dolby Digital in beeld. :P :P

Je laatste opmerking dat Input Mode op Auto moet staan is standaard al zo ingesteld dus stond goed.

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken en met name Edgar :D

Edgar Smit
08-10-2005, 01:44
geen probleem!