PDA

Bekijk de volledige versie : Component of toch Scart



R Klemkerk
08-10-2005, 17:11
Sinds jullie vast wel weten ;) heb ik sinds kort een nieuwe tv. namelijk de LE26R51B van Samsung. Deze tv bevalt perfect! Echt een toppertje.


ik wist toen ik hem kocht dat er vele aansluitingen opzaten waaronder Component. Ikzelf maak nu gebruik van de QED SQART AV41. prima kabel, maar nu is mijn vraag, zou er veel verschil te zien zijn als ik overstap naar een component kabel van QED?

mijn Denon dvd speler heeft progressive scan, en die kan hij met component gebruiken. merk je dat verschil aanzienlijk? Zijn er ergens plaatjes te vinden met de verschillen van scart en component, want ik ben toch nog niet helemaal overtuigd dat component een stuk beter zal zijn dan mijn AV41.

kan iemand mij hier een duidelijke uitleg over geven, graag met onderbouwing (niet alleen dus: component is beter!)

Sander Haarmans
08-10-2005, 19:47
kan iemand mij hier een duidelijke uitleg over geven, graag met onderbouwing (niet alleen dus: component is beter!)
Ik ben ook een tijd geleden overgegaan van Scart (rgb) naar Component op m'n plasma en ik merk toch zeker wel verschil al is het niet heel groot hoor.
Het verschil wat mij op viel is dat het net ietsje scherper is en een wat gedetaileerder en rustiger beeld geeft (met natuurlijk dezelfde instellingen op de tv met Scart vs Component), verder zie ik geen verschil.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze info.

Niels Simons
08-10-2005, 19:51
mocht je overgaan dan heb ik veel interesse in je scart robbert!!

mazzel,niels

zetmoon
08-10-2005, 19:52
Sinds jullie vast wel weten ;) heb ik sinds kort een nieuwe tv. namelijk de LE26R51B van Samsung. Deze tv bevalt perfect! Echt een toppertje.


ik wist toen ik hem kocht dat er vele aansluitingen opzaten waaronder Component. Ikzelf maak nu gebruik van de QED SQART AV41. prima kabel, maar nu is mijn vraag, zou er veel verschil te zien zijn als ik overstap naar een component kabel van QED?

mijn Denon dvd speler heeft progressive scan, en die kan hij met component gebruiken. merk je dat verschil aanzienlijk? Zijn er ergens plaatjes te vinden met de verschillen van scart en component, want ik ben toch nog niet helemaal overtuigd dat component een stuk beter zal zijn dan mijn AV41.

kan iemand mij hier een duidelijke uitleg over geven, graag met onderbouwing (niet alleen dus: component is beter!)

De vraag is natuurlijk of jouw TV progressive scan aan kan?

Leon van Stijn
08-10-2005, 20:33
Met Progressive scan ingeschakeld geeft de component een duidelijker beeld dan de Scart op m'n JVC LCD.

R Klemkerk
08-10-2005, 20:34
Sinds jullie vast wel weten ;) heb ik sinds kort een nieuwe tv. namelijk de LE26R51B van Samsung. Deze tv bevalt perfect! Echt een toppertje.


ik wist toen ik hem kocht dat er vele aansluitingen opzaten waaronder Component. Ikzelf maak nu gebruik van de QED SQART AV41. prima kabel, maar nu is mijn vraag, zou er veel verschil te zien zijn als ik overstap naar een component kabel van QED?

mijn Denon dvd speler heeft progressive scan, en die kan hij met component gebruiken. merk je dat verschil aanzienlijk? Zijn er ergens plaatjes te vinden met de verschillen van scart en component, want ik ben toch nog niet helemaal overtuigd dat component een stuk beter zal zijn dan mijn AV41.

kan iemand mij hier een duidelijke uitleg over geven, graag met onderbouwing (niet alleen dus: component is beter!)

De vraag is natuurlijk of jouw TV progressive scan aan kan?

Natuurlijk heeft mijn tv component. ;)

Johan van den D.
08-10-2005, 20:51
Je zal hier waarschijnlijk wel winst uit halen maar ik denk dat het verschil zeer gering zal zijn.
Dit komt mede door de zeer goede prestaties van de QED scart.

Edgar Smit
08-10-2005, 22:43
Theoretisch gezien zou de progressive scan een rustiger en scherper beeld moeten leveren, maar zoasl Johan ook alzegt, de kwaliteit van je huidige scart is zo hoog, dat er er waarschijnlijk slechts een kleine verbetering zal zijn. Je kunt natuurlijk je scartkabel redelijk makkelijk doorverkopen, dus of het voor jou de moeite is, zul je zelf moeten bepalen.

olifantmaxim
09-10-2005, 06:55
Persoonlijk denk ik dat je niet veel verschil zult merken in beeldkwaliteit, daar uw scart reeds van hoge kwaliteit is en omdat je scherm niet zo groot is.

Je zal wel een duidelijk verschil zien als je bijvoorbeeld een Samsung HD-850 samen met zijn HDMI uitgang gebruikt.

zetmoon
09-10-2005, 09:40
Sinds jullie vast wel weten ;) heb ik sinds kort een nieuwe tv. namelijk de LE26R51B van Samsung. Deze tv bevalt perfect! Echt een toppertje.


ik wist toen ik hem kocht dat er vele aansluitingen opzaten waaronder Component. Ikzelf maak nu gebruik van de QED SQART AV41. prima kabel, maar nu is mijn vraag, zou er veel verschil te zien zijn als ik overstap naar een component kabel van QED?

mijn Denon dvd speler heeft progressive scan, en die kan hij met component gebruiken. merk je dat verschil aanzienlijk? Zijn er ergens plaatjes te vinden met de verschillen van scart en component, want ik ben toch nog niet helemaal overtuigd dat component een stuk beter zal zijn dan mijn AV41.

kan iemand mij hier een duidelijke uitleg over geven, graag met onderbouwing (niet alleen dus: component is beter!)

De vraag is natuurlijk of jouw TV progressive scan aan kan?

Natuurlijk heeft mijn tv component. ;)

Even voor de duidelijkheid:

component is niet hetzelfde als progressive scan!!!!!

Een DVD-speler zonder progressive scan kan toch component uitgangen
hebben.

Bij RGB scart worden de signalen voor rood, groen en blauw gescheiden van elkaar
naar de TV getransponeerd, maar door dezelfde scartkabel.
Bij component is er sprake van aparte uitgangen op de speler voor rood, groen
en blauw en met een kabel met 3 RCA(=tulp)stekkers aan beide kanten
kan die speler aangesloten worden op een TV.
Theoretisch kan de beeldkwaliteit dan iets beter zijn dan met een scartkabel
maar in de praktij valt dat wel mee.
In Amerika is scart nooit echt ingeburgerd maar de laatste tijd verschijnen daar
steeds meer spelers met component uitgangen.

Dit alles zegt echter niets over het feit of de speler progressive scan gecodeerde
DVD's ook daadwerkelijk ZO kan afspelen.
En ook de Televisie moet dat aankunnen.

Progressive scan wil namelijk zeggen dat het beeld niet opgebouwd wordt
door eerst de oneven lijnen te "tekenen" en dan de even lijnen, dit heet interlaced,
maar gewoon alle beeldlijnen in volgorde van boven naar beneden!
Dus je krijgt dan bij PAL 50 hele beelden per seconde i.p.v. 50 halve beelden
per seconde die samen 1 beeld vormen.

Lees dit:

http://www.projectorcentral.com/component.htm

R Klemkerk
09-10-2005, 13:26
Sinds jullie vast wel weten ;) heb ik sinds kort een nieuwe tv. namelijk de LE26R51B van Samsung. Deze tv bevalt perfect! Echt een toppertje.


ik wist toen ik hem kocht dat er vele aansluitingen opzaten waaronder Component. Ikzelf maak nu gebruik van de QED SQART AV41. prima kabel, maar nu is mijn vraag, zou er veel verschil te zien zijn als ik overstap naar een component kabel van QED?

mijn Denon dvd speler heeft progressive scan, en die kan hij met component gebruiken. merk je dat verschil aanzienlijk? Zijn er ergens plaatjes te vinden met de verschillen van scart en component, want ik ben toch nog niet helemaal overtuigd dat component een stuk beter zal zijn dan mijn AV41.

kan iemand mij hier een duidelijke uitleg over geven, graag met onderbouwing (niet alleen dus: component is beter!)

De vraag is natuurlijk of jouw TV progressive scan aan kan?

Natuurlijk heeft mijn tv component. ;)

Even voor de duidelijkheid:

component is niet hetzelfde als progressive scan!!!!!

Een DVD-speler zonder progressive scan kan toch component uitgangen
hebben.

Bij RGB scart worden de signalen voor rood, groen en blauw gescheiden van elkaar
naar de TV getransponeerd, maar door dezelfde scartkabel.
Bij component is er sprake van aparte uitgangen op de speler voor rood, groen
en blauw en met een kabel met 3 RCA(=tulp)stekkers aan beide kanten
kan die speler aangesloten worden op een TV.
Theoretisch kan de beeldkwaliteit dan iets beter zijn dan met een scartkabel
maar in de praktij valt dat wel mee.
In Amerika is scart nooit echt ingeburgerd maar de laatste tijd verschijnen daar
steeds meer spelers met component uitgangen.

Dit alles zegt echter niets over het feit of de speler progressive scan gecodeerde
DVD's ook daadwerkelijk ZO kan afspelen.
En ook de Televisie moet dat aankunnen.

Progressive scan wil namelijk zeggen dat het beeld niet opgebouwd wordt
door eerst de oneven lijnen te "tekenen" en dan de even lijnen, dit heet interlaced,
maar gewoon alle beeldlijnen in volgorde van boven naar beneden!
Dus je krijgt dan bij PAL 50 hele beelden per seconde i.p.v. 50 halve beelden
per seconde die samen 1 beeld vormen.

Lees dit:

http://www.projectorcentral.com/component.htm

ik ben geen complete n00b ;)

Ik wil zeggen: als ik component aansluiting gebruik, wordt de progressive scan optie op mijn dvd speler gebruikt.

Ik heb 1 van de nieuwste lcd tv's van samsung, waar al deze opties gewoon te gebruiken zijn ;)

R Klemkerk
09-10-2005, 15:44
Ik zit nu toch te twijfelen of ik niet meteen mijn dvd speler zal upgraden naar de Denon 1920. HDMI en scaling functie tot 720P en 1080i :)

kost wat meer, maar dan heb je ook wat :D

diederik
10-10-2005, 10:11
Ik merk wel verschil sinds ik van Scart naar Componet (prog.scan) ben over gestapt. Vind het beeld op m'n LCD een stuk beter.

Gebruik trouwens de Sommer Transit 3 YUV kabel, erg mooie kabel voor weinig geld.

R Klemkerk
10-10-2005, 13:47
Ik merk wel verschil sinds ik van Scart naar Componet (prog.scan) ben over gestapt. Vind het beeld op m'n LCD een stuk beter.

Gebruik trouwens de Sommer Transit 3 YUV kabel, erg mooie kabel voor weinig geld.

wat heb je voor die kabel betaald? en waar heb je die gekocht?

Raymond187
10-10-2005, 15:46
Ik ben van Scart naar Qed hdmi gegaan.
Was voor mij een stuk scherper beeld.
Kijk nu films op 720P 8)

R Klemkerk
10-10-2005, 15:52
Ik ben van Scart naar Qed hdmi gegaan.
Was voor mij een stuk scherper beeld.
Kijk nu films op 720P 8)

ja maar mijn dvd speler heeft geen hdmi aansluiting ;) en eerlijk gezegd, wil ik nog wel ff vooruit met dit beestje... 8)

diederik
10-10-2005, 21:04
Ik merk wel verschil sinds ik van Scart naar Componet (prog.scan) ben over gestapt. Vind het beeld op m'n LCD een stuk beter.

Gebruik trouwens de Sommer Transit 3 YUV kabel, erg mooie kabel voor weinig geld.

wat heb je voor die kabel betaald? en waar heb je die gekocht?

www.dcskabel.de staat 'ie te koop - prijs is afhankelijk van de lengte,maar 2 meter is bv. €29.80

Heeft ook een erg goeie review gehad in een Duits magazine.

R Klemkerk
10-10-2005, 22:03
Ik ben toch maar voor mijn eigen merk gegaan, namelijk QED.

ik heb de QED QUNEX PCV1 COMPONENT 3 RCA 1M gekocht voor nog geen 35 pond incl verzendkosten.
Geel geld voor QED :D

Deze heeft in 2004 een award gewonnen als beste component kabel...

Alexander D
11-10-2005, 08:13
Ik ben toch maar voor mijn eigen merk gegaan, namelijk QED.

ik heb de QED QUNEX PCV1 COMPONENT 3 RCA 1M gekocht voor nog geen 35 pond incl verzendkosten.
Geel geld voor QED :D

Deze heeft in 2004 een award gewonnen als beste component kabel...

Laat je bevindingen even horen ten opzichte van je AV4110.

R Klemkerk
11-10-2005, 18:36
Ik ben toch maar voor mijn eigen merk gegaan, namelijk QED.

ik heb de QED QUNEX PCV1 COMPONENT 3 RCA 1M gekocht voor nog geen 35 pond incl verzendkosten.
Geel geld voor QED :D

Deze heeft in 2004 een award gewonnen als beste component kabel...

Laat je bevindingen even horen ten opzichte van je AV4110.

Dat zal ik zeker doen! :) ik hoop dat ik hem volgende week in huis heb.

Ruud Vorstermans
14-10-2005, 10:56
Ik ben toch maar voor mijn eigen merk gegaan, namelijk QED.

ik heb de QED QUNEX PCV1 COMPONENT 3 RCA 1M gekocht voor nog geen 35 pond incl verzendkosten.
Geel geld voor QED :D

Deze heeft in 2004 een award gewonnen als beste component kabel...

............... en je Scart-kabel kun je zonder problemen aan Niels kwijt.............. :lol:

R Klemkerk
14-10-2005, 17:49
Ik ben toch maar voor mijn eigen merk gegaan, namelijk QED.

ik heb de QED QUNEX PCV1 COMPONENT 3 RCA 1M gekocht voor nog geen 35 pond incl verzendkosten.
Geel geld voor QED :D

Deze heeft in 2004 een award gewonnen als beste component kabel...

............... en je Scart-kabel kun je zonder problemen aan Niels kwijt.............. :lol:

Ik weet nog niet of ik hem wel weg doe ;) je weet maar nooit wanneer hij van pas kan gaan komen :)

Edgar Smit
17-10-2005, 20:58
Heb je je kabel inmiddels al binnen en vergeleken?

R Klemkerk
18-10-2005, 05:40
nopess. ik hoop dat hij er vandaag is :)

R Klemkerk
18-10-2005, 18:49
Ik heb de kabel net binnen gehad. Mooie kabel. meteen even aangesloten op mijn tv.

Even getest met Sin City. De kleuren zijn hetzelfde. prima dus, alleen de lijnen lijken wat strakker, en het beeld nog nét iets gedetailleerder.

heel erg mooi! Ik ben tevreden :D


Nu gaat mijn AV4115 tekoop :)