PDA

Bekijk de volledige versie : AV receiver met of zonder HDMi



GameBelgium
20-10-2005, 15:01
De meesten van jullie hebben waarschijnlijk een AV receiver zonder HDMi in/out. Denken jullie dat, met de nakende komst van HDTV, een upgrade van de receiver een must zal zijn? En verder: moesten jullie nu op zoek zijn naar een AV receiver, zou je dan een meerprijs willen betalen om een receiver op de kop te tikken met HDMi? Benieuwd hoe jullie hierover denken.

JCL
20-10-2005, 15:07
tis na mijn idee echt z'n gadet wat op alle nieuwe recivers zit en wat altijd leuk meegenomen is, maar om er nou speciaal een nieuwe reciver voor te kopen....

Weekstrom
20-10-2005, 17:22
HDMi op de receiver? Waar zou dat nut voor hebben? Ik heb me er nog niet in verdiept en kan er dus grandioos naast zitten, maar mij lijkt een aansluiting op je afspelende apparatuur, DVD speler b.v. en de afbeeldende apparatuur, TV, beamer, genoeg. Naar de receiver kun je dan je geluidsaansluiting leggen via coax, optisch of wat je het beste vindt. Volgens mij voegt HDMi daar niks aan toe.
Toch :?:
Of we moeten ook HD geluid met een 20.6 systeem krijgen :wink:

Mastermano
20-10-2005, 21:48
Het is natuurlijk gemakkelijk als je straks hdtv hebt en een dvd speler met HDMI. Op de meeste tv's zit maar 1 aansluiting. Dan heb je dus een probleempje. De receivers met HDMI aansluiting zijn alleen nog behoorlijk prijzig. Ik weet niet wat je ervoor over hebt.

De Yamaha 1600 en 2600 hebben allebij 2 hdmi ins en 1 hdmi uit. Je zit dan wel rond de 1000+.

Btw @ Weekstrom: Dat is weet is dat HDMI tot 8 kanaals 192 khz geluid kan gaan en 1080i beeld. (Correct me if i'm wrong)

R Klemkerk
20-10-2005, 22:04
Nu alleen wachten totdat scart het verhaaltje verlaat, en meerdere HDMI aansluitingen komen op tv's :)

Weekstrom
21-10-2005, 06:06
Btw @ Weekstrom: Dat is weet is dat HDMI tot 8 kanaals 192 khz geluid kan gaan en 1080i beeld. (Correct me if i'm wrong)Dat suggereert dat het niet zozeer meer kanalen zijn die worden ondersteund (ook 7.1 neem ik dan aan) maar dat het geluid ongecomprimeerd wordt doorgegeven. In dat geval is het zinvol om een receiver met HDMi aansluiting te kopen als je nu (of straks) een set hebt staan waarmee je het verschil tussen gecomprimeerd en ongecomprimeerd geluid kunt horen. Ik denk (maar weet het niet) dat je b.v. als referentie aan kunt houden of je verschil hoort tussen DD 5.1 en DTS. Beiden gecomprimeerd, maar verschillend. Als je dat hoort; zinvol, hoor je het niet dan is het nice to have. Bij de keuze uit twee receivers die zeg 10% verschil in prijs hebben zou ik sowieso wel voor HDMi gaan. Hoeveel de extra geluidskwaliteit jou waard is en of je dus nu b.v. 1500 betaald voor een receiver met of 1000 voor een receiver zonder HDMi kan ik uiteraard niet beoordelen.
@ Mastermano; Dank voor de toelichting

GameBelgium
21-10-2005, 10:02
Ik heb er ook even naar ge-google-d en het volgende gevonden:
"Customers interested in purchasing high-graded components for their home cinema should absolutely deal with the subject HDMI or at least DVI. True, the information available is still insufficient, however, we do expect that manufacturers will propagate HDMI to an increased extend within the next months. The result should be more available information. At least we hope that this special could convince you: HDMI is not a seven-day-wonder. In some years HDMI will be as natural for us as the Scart-connection of today.
As with all digital connections, it also applies to HDMI: The significance of a high-graded cable is not to be underestimated regarding an artefact-free picture and sound reproduction. HAMA and MOLEX are the first manufacturers who market HDMI-HDMI and HDMI-DVI-cables. They can be ordered online at our webshop."

De nieuwe onkyo receiver TX-SR803E staat rond de 1200 EUR geprijsd in Duitsland. Benieuwd wat de prijs hier zal worden.

Het is allemaal nog wat vaag vind ik. Gelukkig heb ik nog een aantal maanden de tijd vooraleer ik uiteindelijk een receiver zal aankopen. Maar ik wil de evoluties toch al zo goed mogelijk opvolgen en me voldoende informeren.

Alexander D
22-10-2005, 13:06
De nieuwe onkyo receiver TX-SR803E staat rond de 1200 EUR geprijsd in Duitsland. Benieuwd wat de prijs hier zal worden.

Het is allemaal nog wat vaag vind ik. Gelukkig heb ik nog een aantal maanden de tijd vooraleer ik uiteindelijk een receiver zal aankopen. Maar ik wil de evoluties toch al zo goed mogelijk opvolgen en me voldoende informeren.

De 803 heeft voor Ned/Belgie een adviesprijs van € 1.399,-