PDA

Bekijk de volledige versie : Welke subwoofer bij versterker 7x100w?



pademax
23-10-2005, 08:22
Ik heb een sony receiver/versterker van 7x100 watt.
Nu heb ik een aantal vragen.Mijn subwoofer..daar is iets mis mee..hij trilt namelijk als hij echt uit zijn pijp moet komen(bvb bij een helse actie in een film).(heb gemerkt dat de cone-plaat een beetje los gescheurd is!)
Hoeveel mag eigenlijk het max vermogen van je actieve subwoofer zijn bij deze versterker?Of hoeveel mag je versterker zijn bij bvb een actieve subwoofer van 250 W?Moet je hetzelfde merk nemen van subwoofer of je versterker?Als je ipv van één sub er twee wil in je systeem..moet je dan een grotere versterker nemen ook?
Dank bij voorbaat wie mij nuttige info kan verstrekken hierover..

dewallef
23-10-2005, 08:54
Het maximum vermogen van een actieve subwoofer speelt geen rol. Zorg dat die krachtig genoeg is je kan de actieve subwoofer toch altijd afregelen aan de achterkant van je subwoofer. Maakt dus niks uit hoe krachtig die is. Heb zelf een 500W act. subw. bij een versterker van 6x90W en moet de volumeschakelaar van de sub nog niet eens halfweg opendraaien om een fatsoenlijk geluid te krijgen (lees niet te opdringerig geluid). Bovendien staat de lijnuitgang naar de sub via de versterker op -12 geregeld (lager ging niet).

Dus zorg ervoor dat je een actieve sub neemt die niet te laag qua vermogen zit, maar een boombox van meer dan 500W heb je dus ook niet nodig. Ik had enkel de 500W versie gekocht omdat die musikaal het beste klonk van ze alemaal bij gewone muziek, en qua effecten voldoet die meer dan voldoende. (heeft nog meer dan genoeg reserve met die volumeregelaar nog niet eens halfweg).

Johan van den D.
23-10-2005, 10:07
Ik heb een sony receiver/versterker van 7x100 watt.
Nu heb ik een aantal vragen.Mijn subwoofer..daar is iets mis mee..hij trilt namelijk als hij echt uit zijn pijp moet komen(bvb bij een helse actie in een film).(heb gemerkt dat de cone-plaat een beetje los gescheurd is!)
Hoeveel mag eigenlijk het max vermogen van je actieve subwoofer zijn bij deze versterker?Of hoeveel mag je versterker zijn bij bvb een actieve subwoofer van 250 W?Dit maakt alllemaal niet uit en hoef je dus niet echt op te letten.
Een subwoofer heeft veel vermogen nodig om goed te kunnen presteren en dat is dus één van de aandachts punten bij de keuze van een nieuwe sub.
Dit is echter maar één factor want en moet wel goed mee omgegaan worden door de sub en alles moet uiteraard van goede kwaliteit zijn.
Veel vermogen met matige onderdelen geeft nog steeds een slecht resultaat.
Kortom, dit vermogen heeft dus weinig te maken met het vermogen wat je receiver/versterker kan leveren.


Moet je hetzelfde merk nemen van subwoofer of je versterker?Nee, dit kunnen totaal verschillende merken zijn.
De beste subwoofer merken leveren niet eens eigen losse versterkers.
Dan ben je wel aangewezen op een ander merk wat dus totaal geen nadeel is.

Als je ipv van één sub er twee wil in je systeem..moet je dan een grotere versterker nemen ook?Nee is geen noodzaak maar je moet je wel afvragen waarom je twee subs zou willen in je systeem.
Vaak is één exemplaar al duur genoeg (mits goede kwaliteit) en lastig zat om goed te plaatsen.

pademax
23-10-2005, 16:29
Hum..jullie geven wel echt geen antwoord op mijn vraag hoor..sorry..maar je zit toch wel met een max aan vermogen voor een bepaalde subwoofer..
Is je versterker te zwaar..dan kan je je boxen stuk spelen...en is je subwoofer veel sterker dan je versterker..dan kan je je versterker stuk spelen..!!!

Ik wil weten waar de limiet ligt..neem nu in mijn geval een Sony versterker van 7x100 watt..hoeveel mag max mijn actieve subwoofer(piek of continu vermogen in gewone watt of RMS..maakt nie uit)
Hoe haal ik zijn optimaal rendement?

Kan je iets doen aan de trillingen (de cone-plaat die stuk is)of is hij opgeschreven in het zondagsgebed?)

Alexander D
23-10-2005, 16:33
en is je subwoofer veel sterker dan je versterker..dan kan je je versterker stuk spelen..!!!


Waar heb je deze nonsense vandaan? :?

Dit is helemaal niet waar. Je sub is actief. Het enige dat je receiver doet is een signaaltje doorsturen. Dat wordt verwerkt door de versterker in de sub. Kan dus nooit gevolgen hebben voor je receiver :wink:

Johan van den D.
23-10-2005, 17:03
Hum..jullie geven wel echt geen antwoord op mijn vraag hoor..sorry..maar je zit toch wel met een max aan vermogen voor een bepaalde subwoofer..
Is je versterker te zwaar..dan kan je je boxen stuk spelen...en is je subwoofer veel sterker dan je versterker..dan kan je je versterker stuk spelen..!!!Sorry maar nu ga je complete onzin vertellen.
We hebben een duidelijk antwoord gegeven en het is aan jou om er iets mee te doen.
Begrijp je het niet dan geef dan niets maar vraag dan gewoon om een andere/betere uitleg maar haal er geen onzin bij aub. :wink:

Het grootste probleem voor speakers en versterkers komen pas als de versterker te weinig vermogen kan leveren ipv teveel.
Een (actieve)subwoofer staat compleet los van de versterker en hun vermogens hebben niets met elkaar te maken.
Via een signaal kabel gaat er alleen een onversterkt signaal van de versterker naar de subwoofer.
De interne versterker van de actieve subwoofer gaat vervolgens het signaal pas versterken en deze zal afgestemd zijn op de woofer die erin zit.

Uit het antwoord dat je geeft begrijp ik dat je nog veel huiswerk te doen heb op dit gebied. :o
Dat blijkt niet alleen uit het subwoofer/versterker antwoord maar ook uit de volgende quote.

Ik wil weten waar de limiet ligt..neem nu in mijn geval een Sony versterker van 7x100 watt..hoeveel mag max mijn actieve subwoofer(piek of continu vermogen in gewone watt of RMS..maakt nie uit)

JCL
23-10-2005, 18:17
Wat voor Sony heb je? En wat voor budget heb je? Ik zou zelf kijken naar een REL sub of een SVS als het alleen voor film is (daar verschillende meningen een beejte over). Wat je ook kan doen (wat ik iig ff zou doen) is luisteren naar de SUBs die het merk van je eigen speakers aanbied.

pademax
24-10-2005, 07:07
Uit het antwoord dat je geeft begrijp ik dat je nog veel huiswerk te doen heb op dit gebied.
Dat blijkt niet alleen uit het subwoofer/versterker antwoord maar ook uit de volgende quote.
Quote:
Ik wil weten waar de limiet ligt..neem nu in mijn geval een Sony versterker van 7x100 watt..hoeveel mag max mijn actieve subwoofer(piek of continu vermogen in gewone watt of RMS..maakt nie uit)

Tja,het gaat ook over die subwoofer/versterker combinatie hoor en ik weet idd. niet waar de limiet ligt..jullie weten het blijkbaar ook niet want jullie antwoorden echt niet op mijn vraag..

Heb je er al ooit bij stil gestaan wat die 7x 100 watt betekent bij de info op de versterker?
Volgens mij is dit een versterking van 7 x 100 watt per kanaal,1x 100 watt voor de center,2x 100 watt voor de voorste luidsprekers,2x100 watt voor de surround's,1x100 watt voor de backsurround en ...1x 100 watt voor de SUBWOOFER!!!

Dus die subwoofer wordt wel degelijk versterkt niet!?

En wat die zogezegde onzin is volgens jou...voor jou kan het onzin zijn..maar nog nooit gehoord van een defecte eindversterker..de eindtrap die door is?Dit komt omdat de versterker te veel van zijn max vermogen moeten leveren heeft..omdat hij niet mee kan met de luidspreker..die te zwaar is...

Enfin..als je me niet echt wil helpen door een zinvol antwoord te geven omdat je de plezante wil spelen of omdat je er zelf niet veel van af weet,dan vraag ik het wel in een speciaalzaak aan een deskundige..iemand die mij wel een deftige uitleg kan geven en het antwoord op mijn vraag weet!

Zou zeggen ..maak maar dat jij je huiswerk eens doet..dan zal je me misschien in de toekomst wel een goed antwoord kunnen geven op mijn vraag..maar ik betwijfel het...

Ik kom er eerlijk voor uit dat ik het antwoord nog niet weet(wat van jou niet gezegd kan worden) en daarom dat ik het hier ook vraag..

bmateijsen
24-10-2005, 07:47
Het is simpel.... de meeste subwoofers zijn actief, m.a.w. hebben een eigen versterker, dus wordt de subwoofer niet versterkert door de a/v receiver.

Rob van Hout
24-10-2005, 08:07
Zou zeggen ..maak maar dat jij je huiswerk eens doet..dan zal je me misschien in de toekomst wel een goed antwoord kunnen geven op mijn vraag..maar ik betwijfel het...

Ja, het forum bestaat speciaal om jou ter dienst te kunnen staan. De antwoorden tot nu toe zijn zeer informatief, en komen van forumleden die veel tijd aan hun HT hobby spenderen en weten waar ze 't over hebben. Het zou je sieren wat minder hoog van de toren te blazen en wat constructiever om te gaan met de antwoorden die je geboden worden.

pademax
24-10-2005, 08:24
Het is simpel.... de meeste subwoofers zijn actief, m.a.w. hebben een eigen versterker, dus wordt de subwoofer niet versterkert door de a/v receiver.

Maar je hebt ook passieve...en daar dreigt het gevaar van overbelasting!

De belastbaarheid van een luidspreker hangt grotendeels af van de tijdsduur en de aard van het toegevoegde signaal. Hoe lager de vervorming, hoe meer een luidspreker verdragen kan. Het “opblazen” van luidsprekers wordt dan ook eerder veroorzaakt door een te kleine vesterker die langdurig te ver wordt opengedraaid, waardoor vervorming optreedt. Hierdoor ontstaat een soort gelijkstroomeffect waardoor de ruimte tussen de muziekimpulsen wordt opgevuld en de spoel van de speaker geen tijd krijgt om de warmte af te staan.

El-Jorge
24-10-2005, 08:48
Even een dingetje 7x100w staat toch voor 1x100w voor de centre, 2x100w voor de fronts, 2x100w voor de surrounds en 2x100w voor de backsurrounds. :?
Dus als jij denk dat de mensen hier het niet bij het rechte eind hebben dan moet je maar naar een speciaalzaak gaan, waar je volgens jou een deftig antwoord kan krijgen (wel even door de verkooppraat heen kijken he ;)). Volgens mij heetf een actieve sub zijn eigen versterker en kan je daarmee je versterker niet slopen. En als je een passieve sub hebt moet je volgens mij nog een aparte eindversterker erbij hebben. Hoe het dan zit met de belasting van je versterker weet ik niet, aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

V-Max145
24-10-2005, 08:48
Heb je er al ooit bij stil gestaan wat die 7x 100 watt betekent bij de info op de versterker?
Volgens mij is dit een versterking van 7 x 100 watt per kanaal,1x 100 watt voor de center,2x 100 watt voor de voorste luidsprekers,2x100 watt voor de surround's,1x100 watt voor de backsurround en ...1x 100 watt voor de SUBWOOFER!!!

Dus die subwoofer wordt wel degelijk versterkt niet!?


Ben je er zeker van dat die laatste 100 watt bedoeld is voor je sub ? :?
Bij het merendeel van de 7-kanaals versterkers zijn er twee kanalen bedoeld voor de 2 back-surround speakers (en niet voor de sub).

d.w.z. 1 center, 2 front, 2 surround, 2 surround-back en daarboven 1 uitgang voor de .1 informatie naar je actieve sub.

Misschien is het wel nuttig om dit eens na te gaan in je handleiding ?
Over welk type van versterker/receiver van Sony heb je het eigenlijk ?

Wat ik ook niet goed begrijp is dat je het sinds het begin van de post hebt over een active sub en op het laatste overschakelt op een passieve :?:

Een active sub ga je toch niet aansturen via de Sony versterker maar via de sub-uitgang. Daar zit hem de .1 informatie :wink:

El-Jorge
24-10-2005, 08:49
Heb je er al ooit bij stil gestaan wat die 7x 100 watt betekent bij de info op de versterker?
Volgens mij is dit een versterking van 7 x 100 watt per kanaal,1x 100 watt voor de center,2x 100 watt voor de voorste luidsprekers,2x100 watt voor de surround's,1x100 watt voor de backsurround en ...1x 100 watt voor de SUBWOOFER!!!

Dus die subwoofer wordt wel degelijk versterkt niet!?


Ben je er zeker van dat die laatste 100 watt bedoeld is voor je sub ? :?
Bij het merendeel van de 7-kanaals versterkers zijn er twee kanalen bedoeld voor de 2 back-surround speakers (en niet voor de sub).

d.w.z. 1 center, 2 front, 2 surround, 2 surround-back en daarboven 1 uitgang voor de .1 informatie naar je actieve sub.

Misschien is het wel nuttig om dit eens na te gaan in je handleiding ?
Over welk type van versterker/receiver van Sony heb je het eigenlijk ?

Wat ik ook niet goed begrijp is dat je het sinds het begin van de post hebt over een active sub en op het laatste overschakelt op een passieve :?:

Een active sub ga je toch niet aansturen via de Sony versterker maar via de sub-uitgang. Daar zit hem de .1 informatie :wink:

Zo ongeveer wat ik ook bedoelde ;) :mrgreen:

V-Max145
24-10-2005, 08:53
Blijkbaar was ik enkele seconden te laat :lol:

Maar dat is beter dan te vroeg zegt men vrouw steeds :P :wink:

pademax
24-10-2005, 09:29
Zou zeggen ..maak maar dat jij je huiswerk eens doet..dan zal je me misschien in de toekomst wel een goed antwoord kunnen geven op mijn vraag..maar ik betwijfel het...

Ja, het forum bestaat speciaal om jou ter dienst te kunnen staan. De antwoorden tot nu toe zijn zeer informatief, en komen van forumleden die veel tijd aan hun HT hobby spenderen en weten waar ze 't over hebben. Het zou je sieren wat minder hoog van de toren te blazen en wat constructiever om te gaan met de antwoorden die je geboden worden.

Het zijn jullie die "hoog van de toren blazen" hoor..niet ik..lol..

Daarbij je bent al even slecht als die andere..je geeft totaal ook geen antwoord op mijn vraag..maar je klinkt serieus vijandig en haalt hier iets aan dat totaal niets te maken heeft met mijn vraag..

Ik verwacht deftige antwoorden..geen ruzie zoekers!!!

El-Jorge
24-10-2005, 09:34
Het zijn jullie die "hoog van de toren blazen" hoor..niet ik..lol..

Ik verwacht deftige antwoorden..geen ruzie zoekers!!!

Ahum.. :shock: :? :roll:

Deftige antwoorden heb je alwel gehad (en zelfs al antwoord op de vraag waarmee je begon), maar als je niks aanneemt, tsja :roll: :twisted:

pademax
24-10-2005, 09:35
Even een dingetje 7x100w staat toch voor 1x100w voor de centre, 2x100w voor de fronts, 2x100w voor de surrounds en 2x100w voor de backsurrounds. :?
Dus als jij denk dat de mensen hier het niet bij het rechte eind hebben dan moet je maar naar een speciaalzaak gaan, waar je volgens jou een deftig antwoord kan krijgen (wel even door de verkooppraat heen kijken he ;)). Volgens mij heetf een actieve sub zijn eigen versterker en kan je daarmee je versterker niet slopen. En als je een passieve sub hebt moet je volgens mij nog een aparte eindversterker erbij hebben. Hoe het dan zit met de belasting van je versterker weet ik niet, aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

Ik heb maar één back-surround...trouwens die zevende (100watt) is wel 100% ZEKER bedoeld voor de subwoofer..want staat vermeldt als 6x100W + 1X 100W SW..en die SW staat voor subwoofer!!!

Als je een passieve subwoofer hebt..dan zal die 100 watt wel op iets slaan hé..want wat waarvoor zou die er anders bij zitten denk je?Voor de show zeker?

El-Jorge
24-10-2005, 09:37
Even een dingetje 7x100w staat toch voor 1x100w voor de centre, 2x100w voor de fronts, 2x100w voor de surrounds en 2x100w voor de backsurrounds. :?
Dus als jij denk dat de mensen hier het niet bij het rechte eind hebben dan moet je maar naar een speciaalzaak gaan, waar je volgens jou een deftig antwoord kan krijgen (wel even door de verkooppraat heen kijken he ;)). Volgens mij heetf een actieve sub zijn eigen versterker en kan je daarmee je versterker niet slopen. En als je een passieve sub hebt moet je volgens mij nog een aparte eindversterker erbij hebben. Hoe het dan zit met de belasting van je versterker weet ik niet, aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

Ik heb maar één back-surround...trouwens die zevende (100watt) is wel 100% ZEKER bedoeld voor de subwoofer..want staat vermeldt als 6x100W + 1X 100W SW..en die SW staat voor subwoofer!!!

Als je een passieve subwoofer hebt..dan zal die 100 watt wel op iets slaan hé..want wat waarvoor zou die er anders bij zitten denk je?Voor de show zeker?

Fijn dat je het even duidelijk maakt, normaal slaat 7x100w op mijn eerdere uitleg.
Misschien is gemakkelijk om even een link naar je versterker erbij te zetten, of anders minstens het type nummer, dat kan voor de mensen heir het beantwoorden van jou vragen vergemakkelijken.

pademax
24-10-2005, 09:38
Het zijn jullie die "hoog van de toren blazen" hoor..niet ik..lol..

Ik verwacht deftige antwoorden..geen ruzie zoekers!!!

Ahum.. :shock: :? :roll:

Deftige antwoorden heb je alwel gehad (en zelfs al antwoord op de vraag waarmee je begon), maar als je niks aanneemt, tsja :roll: :twisted:

Hangt er van af hoe je "deftig" interpreteert hé!!!:-):-)
Jij noemt dat deftig..ik zeker niet...

Alexander D
24-10-2005, 09:40
Het zijn jullie die "hoog van de toren blazen" hoor..niet ik..lol..

Ik verwacht deftige antwoorden..geen ruzie zoekers!!!

Ahum.. :shock: :? :roll:

Deftige antwoorden heb je alwel gehad (en zelfs al antwoord op de vraag waarmee je begon), maar als je niks aanneemt, tsja :roll: :twisted:

Hangt er van af hoe je "deftig" interpreteert hé!!!:-):-)
Jij noemt dat deftig..ik zeker niet...

Dan hou de eer lekker aan jezelf aan ga je vragen ergens anders stellen als geen enkel antwoord afdoende is voor je. :? :wink:

pademax
24-10-2005, 09:42
Even een dingetje 7x100w staat toch voor 1x100w voor de centre, 2x100w voor de fronts, 2x100w voor de surrounds en 2x100w voor de backsurrounds. :?
Dus als jij denk dat de mensen hier het niet bij het rechte eind hebben dan moet je maar naar een speciaalzaak gaan, waar je volgens jou een deftig antwoord kan krijgen (wel even door de verkooppraat heen kijken he ;)). Volgens mij heetf een actieve sub zijn eigen versterker en kan je daarmee je versterker niet slopen. En als je een passieve sub hebt moet je volgens mij nog een aparte eindversterker erbij hebben. Hoe het dan zit met de belasting van je versterker weet ik niet, aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

Ik heb maar één back-surround...trouwens die zevende (100watt) is wel 100% ZEKER bedoeld voor de subwoofer..want staat vermeldt als 6x100W + 1X 100W SW..en die SW staat voor subwoofer!!!

Als je een passieve subwoofer hebt..dan zal die 100 watt wel op iets slaan hé..want wat waarvoor zou die er anders bij zitten denk je?Voor de show zeker?

Fijn dat je het even duidelijk maakt, normaal slaat 7x100w op mijn eerdere uitleg.
Misschien is gemakkelijk om even een link naar je versterker erbij te zetten, of anders minstens het type nummer, dat kan voor de mensen heir het beantwoorden van jou vragen vergemakkelijken.

Het gaat hier niet over die 7x100 maar hoeveel vermogen de subwoofer mag hebben bij een versterking van 100 watt..in geval het een passieve zou zijn als ik die zou aankopen!!

V-Max145
24-10-2005, 09:46
Ik begrijp nog altijd niet waarom je een actieve sub (zie begin van de post) zou aandrijven via het versterker-gedeelte ?

Er zal toch zeker wel een specifieke sub-uitgang aanwezig zijn voor de .1 informatie :?: :?

Alexander D
24-10-2005, 09:48
Ik begrijp nog altijd niet waarom je een actieve sub (zie begin van de post) zou aandrijven via het versterker-gedeelte ?

Er zal toch zeker wel een specifieke sub-uitgang aanwezig zijn voor de .1 informatie :?: :?

Dat wil hij ook niet. hij wil een passieve aankopen en die zo aansturen.

V-Max145
24-10-2005, 09:56
Ik begrijp nog altijd niet waarom je een actieve sub (zie begin van de post) zou aandrijven via het versterker-gedeelte ?

Er zal toch zeker wel een specifieke sub-uitgang aanwezig zijn voor de .1 informatie :?: :?

Dat wil hij ook niet. hij wil een passieve aankopen en die zo aansturen.

Neen.
Het zou een passieve kunnen zijn, indien hij er al één zou kopen :wink: :? :twisted:

Alexander D
24-10-2005, 09:58
Ik begrijp nog altijd niet waarom je een actieve sub (zie begin van de post) zou aandrijven via het versterker-gedeelte ?

Er zal toch zeker wel een specifieke sub-uitgang aanwezig zijn voor de .1 informatie :?: :?

Dat wil hij ook niet. hij wil een passieve aankopen en die zo aansturen.

Neen.
Het zou een passieve kunnen zijn, indien hij er al één zou kopen :wink: :? :twisted:

Ja, heb je gelijk in. Het beste advies zou zijn: Koop een actieve.

Maar dat zou geen deftig antwoord zijn..... :wink:

pademax
24-10-2005, 10:02
Het zijn jullie die "hoog van de toren blazen" hoor..niet ik..lol..

Ik verwacht deftige antwoorden..geen ruzie zoekers!!!

Ahum.. :shock: :? :roll:

Deftige antwoorden heb je alwel gehad (en zelfs al antwoord op de vraag waarmee je begon), maar als je niks aanneemt, tsja :roll: :twisted:

Hangt er van af hoe je "deftig" interpreteert hé!!!:-):-)
Jij noemt dat deftig..ik zeker niet...


Dan hou de eer lekker aan jezelf aan ga je vragen ergens anders stellen als geen enkel antwoord afdoende is voor je. :? :wink:

Lol..ik zal wel mijn vragen stellen waar ik wil zeker;..zou eerder zeggen: "Stel je onorthodoxe antwoorden ergens anders"!!

Alexander D
24-10-2005, 10:09
Lol..ik zal wel mijn vragen stellen waar ik wil zeker;..zou eerder zeggen: "Stel je onorthodoxe antwoorden ergens anders"!!

Dat zal ik zeker doen.

En daarbij koester ik de hoop dat meer forummers er over nadenken je niet meer van serieuze antwoorden te voorzien. :wink:

V-Max145
24-10-2005, 10:13
Lol..ik zal wel mijn vragen stellen waar ik wil zeker;..zou eerder zeggen: "Stel je onorthodoxe antwoorden ergens anders"!!

Een onorthodox antwoord stellen, hoe doe je dat eigenlijk ? :lol:

bmateijsen
24-10-2005, 10:15
Het is simpel.... de meeste subwoofers zijn actief, m.a.w. hebben een eigen versterker, dus wordt de subwoofer niet versterkert door de a/v receiver.

Maar je hebt ook passieve...en daar dreigt het gevaar van overbelasting!


Er zijn nog maar heel weinig passieve subwoofers. Maar inderdaad die heb je. Wat je dan moet doen is niet de eindtrap van de receiver gebruiken, maar een aparte eindversterker neerzetten voor alleen de subwoofer!

Groet Bjorn

bmateijsen
24-10-2005, 10:23
Dat wil hij ook niet. hij wil een passieve aankopen en die zo aansturen.

Er is maar 1 advies voor een passieve subwoofer, en dat is die aansturen met een aparte eindversterker. De receiver zal nooit de lage ohmige impendanties aankunnen die een subwoofer vereist en zal vrij direct de versterker laten clippen.

Groet Bjorn

Alexander D
24-10-2005, 10:26
Dat wil hij ook niet. hij wil een passieve aankopen en die zo aansturen.

Er is maar 1 advies voor een passieve subwoofer, en dat is die aansturen met een aparte eindversterker. De receiver zal nooit de lage ohmige impendanties aankunnen die een subwoofer vereist en zal vrij direct de versterker laten clippen.

Groet Bjorn

Heb je helemaal gelijk in Bjorn, maar waar gaat het hier feitelijk nog over. Koop gewoon een actieve denk ik dan.... :?

pademax
24-10-2005, 10:35
Lol..ik zal wel mijn vragen stellen waar ik wil zeker;..zou eerder zeggen: "Stel je onorthodoxe antwoorden ergens anders"!!

Een onorthodox antwoord stellen, hoe doe je dat eigenlijk ? :lol:
Daarvoor moet je eens kijken naar de tekst en redenering en de manier waarop hij antwoorden geeft..(van A. Duijmelinck)

bmateijsen
24-10-2005, 10:36
Lol..ik zal wel mijn vragen stellen waar ik wil zeker;..zou eerder zeggen: "Stel je onorthodoxe antwoorden ergens anders"!!

Een onorthodox antwoord stellen, hoe doe je dat eigenlijk ? :lol:
Daarvoor moet je eens kijken naar de tekst en redenering en de manier waarop hij antwoorden geeft..(van A. Duijmelinck)

Ik heb inmiddels op al je vragen al antwoord gegeven... :roll:

pademax
24-10-2005, 10:40
Het is simpel.... de meeste subwoofers zijn actief, m.a.w. hebben een eigen versterker, dus wordt de subwoofer niet versterkert door de a/v receiver.

Maar je hebt ook passieve...en daar dreigt het gevaar van overbelasting!


Er zijn nog maar heel weinig passieve subwoofers. Maar inderdaad die heb je. Wat je dan moet doen is niet de eindtrap van de receiver gebruiken, maar een aparte eindversterker neerzetten voor alleen de subwoofer!

Groet Bjorn

Waarom zou je een apparte eindversterking voorzien voor je subwoofer als je versterker een uitgang biedt van 100 watt speciaal voor die subwoofer???

Rob van Hout
24-10-2005, 10:47
Lol..ik zal wel mijn vragen stellen waar ik wil zeker;..zou eerder zeggen: "Stel je onorthodoxe antwoorden ergens anders"!!

:roll: Slotje graag!

bmateijsen
24-10-2005, 10:53
Waarom zou je een apparte eindversterking voorzien voor je subwoofer als je versterker een uitgang biedt van 100 watt speciaal voor die subwoofer???

Even teruglezen.....

Maar goed, zal het nog een keer herhalen. De subwoofer heeft mede door de grootte van zijn woofer, maar ook de effecten die het voor zijn kiezen krijgt een heel grillig impendatie verloop, waarbij de impendantie kan zakken tot onder de 2 Ohm. Je hebt dan een zeer stabiele versterker nodig en dat kan je receiver gewoon simpelweg niet aan. Het resultaat: of een versterker die in zijn veilige stand schiet (dus clipt) of een kapotte receiver.

Als je nu nog kan kiezen, kies voor een actieve subwoofer, indien je echt een passieve subwoofer wil, sluit deze dan aan op een aparte zeer stabiele versterker.

Groet Bjron

pademax
24-10-2005, 10:56
Waarom zou je een apparte eindversterking voorzien voor je subwoofer als je versterker een uitgang biedt van 100 watt speciaal voor die subwoofer???

Even teruglezen.....

Maar goed, zal het nog een keer herhalen. De subwoofer heeft mede door de grootte van zijn woofer, maar ook de effecten die het voor zijn kiezen krijgt een heel grillig impendatie verloop, waarbij de impendantie kan zakken tot onder de 2 Ohm. Je hebt dan een zeer stabiele versterker nodig en dat kan je receiver gewoon simpelweg niet aan. Het resultaat: of een versterker die in zijn veilige stand schiet (dus clipt) of een kapotte receiver.

Als je nu nog kan kiezen, kies voor een actieve subwoofer, indien je echt een passieve subwoofer wil, sluit deze dan aan op een aparte zeer stabiele versterker.

Groet Bjron

Ok..maar welk nut heeft dan die uitgang van 100 watt die op de versterker/receiver zit voorzien voor de subwoofer ?

bmateijsen
24-10-2005, 11:01
Ok..maar welk nut heeft dan die uitgang van 100 watt die op de versterker/receiver zit voorzien voor de subwoofer ?

Die heeft dus geen nut... Die 7 x 100w is er om een 7.1 opstelling te maken, niet om een passieve subwoofer van versterking te voorzien!

Kijk anders eens in dit artikel http://www.hifi.nl/allesover4.php?id=1543

Groet Bjorn

Rob van Hout
24-10-2005, 11:02
Ok..maar welk nut heeft dan die uitgang van 100 watt die op de versterker/receiver zit voorzien voor de subwoofer ?

Het gros aan HT versterkers/receivers voorziet helemaal niet in een versterkte uitgang voor een subwoofer. De stroombehoefte van een beetje sub zou namelijk meteen -voor een receiver- buitenproportioneel forse eisen stellen aan het voedingsgedeelte.

Een pre-out kan op line-level het signaal aanbieden aan een actieve sub, al zijn actieve subs ook vaak voorzien van speaker-level aansluitingen, waarbij je de sub als het ware tussen de versterker en de front speakers plaatst (maar nog steeds met actieve versterking).

Wil je een passieve sub gebruiken, dan dien je die aan te sluiten via een goede krachtige amp; bijvoorbeeld Bryston.

Edgar Smit
24-10-2005, 13:30
Het makkelijkst was geweest als er vanaf het begin een type/model van de Sony receiver was gegeven zodat we hadden kunnen zine of die 100W SW wel echt SubWoofer was of gewoon Side Winders oftewel extra rears voor 7.1 opstelling.

bmateijsen
24-10-2005, 13:39
Het makkelijkst was geweest als er vanaf het begin een type/model van de Sony receiver was gegeven zodat we hadden kunnen zine of die 100W SW wel echt SubWoofer was of gewoon Side Winders oftewel extra rears voor 7.1 opstelling.

Sidewinders? dat zijn toch raketten... :lol:

Johan van den D.
24-10-2005, 16:04
Ik trek me terug uit deze onzin.

Hij gaat er vast wel komen.............. :?

Harry stadman
24-10-2005, 16:35
:shock:


Daar de meeste subwoofers actief zijn hebben zij zelf een versterker gedeelte ingebouwd! Heeft dus niets te maken met je nominaal vermogen van je versterker!

Dat verhaal gaat pas op als je passieve subwoofers zou gebruiken. Dan zou ik aanraden om je sub via een poweramp aan te sluiten! :wink:

Edit:
padamax, kun je je naam niet veranderen in padawan? Als in: leerling? :roll:

Edit2:
om nog maar eens antwoord te geven op je vraag; De actieve sub heeft zijn eigen versterker gedeelte en dat is ook het max. vermogen wat je sub zal afgeven. Dit is volkomen onafhankelijk van je versterker!
Dus, als een actieve sub aangeduid wordt met bijv. 150 watt. max. dan is dat ook je max. vermogen wat hij af kan geven.

Mocht je een passieve sub hebben, is je max. vermogen van je poweramp het max. vermogen. Hier moet je wel wat zorgvuldiger matchen!



Hum..jullie geven wel echt geen antwoord op mijn vraag hoor..sorry..maar je zit toch wel met een max aan vermogen voor een bepaalde subwoofer..
Is je versterker te zwaar..dan kan je je boxen stuk spelen...en is je subwoofer veel sterker dan je versterker..dan kan je je versterker stuk spelen..!!!

Ik wil weten waar de limiet ligt..neem nu in mijn geval een Sony versterker van 7x100 watt..hoeveel mag max mijn actieve subwoofer(piek of continu vermogen in gewone watt of RMS..maakt nie uit)
Hoe haal ik zijn optimaal rendement?

Kan je iets doen aan de trillingen (de cone-plaat die stuk is)of is hij opgeschreven in het zondagsgebed?)

andym
24-10-2005, 21:18
Nog even een lekker "deftig"antwoordje dan, wat ben jij een panne (of was het nou pannen) koek !! Als je het zo goed weet vraag het dan niet, sluit aan wat je wilt, val ons niet lastig (sorry !) Slotje ?

Johan van den D.
24-10-2005, 21:22
Nog even een lekker "deftig"antwoordje dan, wat ben jij een panne (of was het nou pannen) koek !! Als je het zo goed weet vraag het dan niet, sluit aan wat je wilt, val ons niet lastig (sorry !) Slotje ? :mrgreen:

Ultramorada
24-10-2005, 21:44
Nog even een lekker "deftig"antwoordje dan, wat ben jij een panne (of was het nou pannen) koek !! Als je het zo goed weet vraag het dan niet, sluit aan wat je wilt, val ons niet lastig (sorry !) Slotje ?
http://www.bonjovi.nl/forum/images/smiles/eusa_clap.gif

pademax
24-10-2005, 22:28
Nog even een lekker "deftig"antwoordje dan, wat ben jij een panne (of was het nou pannen) koek !! Als je het zo goed weet vraag het dan niet, sluit aan wat je wilt, val ons niet lastig (sorry !) Slotje ?

Als jij dat een deftig antwoord vind..amai.;dan ben jij geen pannekoek..maar nen luikse wafel... :lol:

pademax
24-10-2005, 22:31
Nog even een lekker "deftig"antwoordje dan, wat ben jij een panne (of was het nou pannen) koek !! Als je het zo goed weet vraag het dan niet, sluit aan wat je wilt, val ons niet lastig (sorry !) Slotje ? :mrgreen:

Heb jou ook niet gevraagd om me antwoord te geven hé..;jij haalt dus zelf dingen aan om lastig gevallen te worden...lol..wat een oen ben jij zeg..lol

Ultramorada
24-10-2005, 22:35
Nog even een lekker "deftig"antwoordje dan, wat ben jij een panne (of was het nou pannen) koek !! Als je het zo goed weet vraag het dan niet, sluit aan wat je wilt, val ons niet lastig (sorry !) Slotje ? :mrgreen:

Heb jou ook niet gevraagd om me antwoord te geven hé..;jij haalt dus zelf dingen aan om lastig gevallen te worden...lol..wat een oen ben jij zeg..lol
Pademax, ga alsjeblieft ergens anders mensen lastig vallen. Als je een serieuze vraag hebt, kan je antwoord krijgen, zoals je hierboven had kunnen lezen. Maar om als http://www.bonjovi.nl/forum/images/smiles/new_newbie.gif hier te gaan lopen zieken, vind ik nergens op slaan.

Slotje aub ...

pademax
24-10-2005, 22:38
Nog even een lekker "deftig"antwoordje dan, wat ben jij een panne (of was het nou pannen) koek !! Als je het zo goed weet vraag het dan niet, sluit aan wat je wilt, val ons niet lastig (sorry !) Slotje ? :mrgreen:

Heb jou ook niet gevraagd om me antwoord te geven hé..;jij haalt dus zelf dingen aan om lastig gevallen te worden...lol..wat een oen ben jij zeg..lol
Pademax, ga alsjeblieft ergens anders mensen lastig vallen. Als je een serieuze vraag hebt, kan je antwoord krijgen, zoals je hierboven had kunnen lezen. Maar om als http://www.bonjovi.nl/forum/images/smiles/new_newbie.gif hier te gaan lopen zieken, vind ik nergens op slaan.

Slotje aub ...

Hey oetlul...had ik jou wat gevraagd dan?Snotneuske van mijn twee voeten..(op u teentjes getrapt..hahahahaa)
Wie valt hier wie lastig..;denk daar eens over na...!!!

Alexander D
24-10-2005, 22:39
Aangezien alle vragen nu zijn beantwoord kan dit onderwerp vast wel van een slotje voorzien worden..... 8)

pademax
24-10-2005, 22:40
Nog even een lekker "deftig"antwoordje dan, wat ben jij een panne (of was het nou pannen) koek !! Als je het zo goed weet vraag het dan niet, sluit aan wat je wilt, val ons niet lastig (sorry !) Slotje ? :mrgreen:

Heb jou ook niet gevraagd om me antwoord te geven hé..;jij haalt dus zelf dingen aan om lastig gevallen te worden...lol..wat een oen ben jij zeg..lol
Pademax, ga alsjeblieft ergens anders mensen lastig vallen. Als je een serieuze vraag hebt, kan je antwoord krijgen, zoals je hierboven had kunnen lezen. Maar om als http://www.bonjovi.nl/forum/images/smiles/new_newbie.gif hier te gaan lopen zieken, vind ik nergens op slaan.

En ik vind een naäaper zoals jij nergens opslaan..trouwens..;waar is jouw serieus antwoord???.....

Slotje aub ...

Ultramorada
24-10-2005, 22:47
Moeilijk he, met die quotjes :lol:

Mijn antwoord is niet meer nodig, aangezien het antwoord je al een keer of 10 is gegeven. De elfde keer leek me zelfs voor jou overbodig.


Hey oetlul...had ik jou wat gevraagd dan?Snotneuske van mijn twee voeten..(op u teentjes getrapt..hahahahaa)
Kan je er met normaal taalgebruik niet meer uitkomen? Of ben je gewoon nog zo jong dat het normaal is om je zo te gedragen?

pademax
24-10-2005, 22:57
Moeilijk he, met die quotjes :lol:

Mijn antwoord is niet meer nodig, aangezien het antwoord je al een keer of 10 is gegeven. De elfde keer leek me zelfs voor jou overbodig.


Hey oetlul...had ik jou wat gevraagd dan?Snotneuske van mijn twee voeten..(op u teentjes getrapt..hahahahaa)
Kan je er met normaal taalgebruik niet meer uitkomen? Of ben je gewoon nog zo jong dat het normaal is om je zo te gedragen?

Tja..blijkbaar snap je het niet meer hé..moeilijk niveau hé..voor jou..lol

Rob van Hout
24-10-2005, 23:14
Tja..blijkbaar snap je het niet meer hé..moeilijk niveau hé..voor jou..lol
http://www.freesmileys.nl/EMOTICONS/smillies/ill.png Loser.

Herjan
24-10-2005, 23:26
Beste pademax,

Ik stel voor dat je vanaf nu vrolijk je eigen weg gaat en niet meer je vragen op dit forum stelt, als je de antwoorden van zeer ervaren forumleden toch niet accepteert c.q. waardeert. Je ontving serieuze en uitgebreiden antwoorden op je (in eerste instantie) serieuze vraag. Later ga je de wijsneus uithangen en iedereen uitmaken voor alles wat lelijk is. Dat laatste wordt op dit forum niet gewaardeerd en zeker niet van newbies/junior members.
Ik sluit bij deze deze thread. Je bent welkom op dit forum terug te keren zoveel je wilt, maar gedraagd je dan gewoon als een volwassene.

Met vriendelijke groet,

Herjan Hakkers
DVD.nl Forum Crew