PDA

Bekijk de volledige versie : Schokkerige beelden R1



Lex v/d Moolen
02-03-2002, 18:53
Ik heb nu vijf R1 dvd's in mijn bezit; Terminator 2 en Alien Legacy.
Bij al de films valt het mij op dat het beeld schokkerig is, met name bij het pannen van de camera. Bij Alien 1 liep het beeld zelfs vast!
Ik heb pas ook de R2 dvd van Alien bekeken op dezelfde Divido-speler, maar die was gewoon vloeiend.

Wie iemand waar dit aan ligt ? Ik heb een Divido dvdspeler en een Philips breedbeeldtv

Mark_vdH
04-03-2002, 15:01
Dit is inherent aan NTSC Video, de standaard voor het meeste R1 materiaal.

Even gesimplificeerd:
een NTSC signaal is 60 beeldjes per seconde (= 5 per 1/12 seconde), film 24 beeldjes per seconde (=2 per 1\12 seconde).
De transfer verloopt dan als volgt:

111 22 333 44 555 66,

dus eerst drie maal beeldje 1, dan twee keer beeldje 2 enz. Dit geeft een ietwat sckokkerig beeld.
Het fenomeen wordt aangegeven met de term 3:2 pulldown.

Pal (50 beeldjes per seconde) wordt als volgt opgelost:

11 22 3344 55 66,

twee maal beeldje 1, twee maal beeldje 2 enz. en loopt dus wel vloeiend. Het probleem is wel dat Pal op deze snelheid 25 beeldjes per seconde verwerkt en film maar 24 beeldjes is, zodat de film 1/24 (= ongeveer 4%) sneller loopt dan de originele film en de NTSC DVD.
Dit fenomeen wordt aangeduid met Pal-speedup.

Dus samengevat, het NTSC en Pal formaat zijn beide niet ideaal, sommige mensen zijn geïriteerd door 3:2 pulldown, en sommige door Pal-speedup.
Pal heeft trouwens nog een voordeel, maar dat weet je waarschijnlijk wel: door de hogere resolutie (meer beeldlijnen) is de beeldkwaliteit beter (cetirus paribus dan, voor econoompjes :D )

Aan je apparatuur ligt het dus niet, al heb je met bepaalde (progressive scan), duurdere modellen het 3:2 pulldown-probleem niet meer...