PDA

Bekijk de volledige versie : Van stereo naar 5.1



Aart van Grootheest
02-03-2002, 20:13
Hoi dvd-ers,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb nu een goede stereo installatie
die ik wil upgraden naar een 5.1 installatie, waarbij ik mijn huidige
versterker en boxen (als frontboxen dus) wil blijven gebruiken, die zijn wel goed.

Ik heb nu de volgende spullen staan:
- versterker: Marantz PM16
- dvd speler: Pioneer DV 717
- boxen: Infinity Kappa 8.2i
- verder: video en cdspeler, maar dat is niet echt van belang.

Groet en alvast bedankt,

Aart van Grootheest

martin_senders
02-03-2002, 21:14
De Kappa serie is een hele goede luidspreker die vooral in de diepte een heel mooi plaatje neerzet.
Verder is het een hele grootte en dynamische luidspreker.

Je moet wel begrijpen dat als je je eindversterker wil gebruiken, die je nu hebt moet je wel een lijn ingang hebben om hem dus als eindversterker te gebruiken, en gebruik je de rest van je vertsterker niet meer.

Luidsprekers die er heel goed bijpassen zijn luidsprekers vrij dynamisch zoals JBL of beter is dus uit de Kappa lijn de center speaker bij te kopen (kappa Center) zou ik wel de grote pakken want je hebt een grote voorluidspreker, dus ik zou niet de kleine versie daarvan nemen.
Als achterkanalen zou ik ook een paar Kappa's kopen bijvoorbeeld de 7 of 6 serie.
Die Kappa serie is nu 5 jaar geleden vervangen voor de 20/30/40/50/60/80/100 serie maar aan de oude modellen kan je in Duitland als je een beetje zoekt er nog wel aankomen.


groeten:


martin senders
Je hebt allemaal wel hele grootte luidsprekers dan zou ik er ook een hele stabiele eindversterker bijkopen.
Bijvoorbeeld Parasound maakt hele mooie 3 kanaals en 5 kanaals eindversterkers.
hoop je een beetje geholpen te hebben!!
Als je nog vragen hebt vraag het dan maar even?

Aart van Grootheest
02-03-2002, 22:33
Hoi Martin,

Bedankt voor je advies, maar mijn vraag is eigenlijk (mischien niet duidelijk genoeg geformuleerd): wat moet ik extra kopen om naar 5.1 te gaan? Ik wil niets vervangen want ik ben erg tevreden over het stereo geluid. Zo heb ik vanavond The Fugitive op dvd gezien en gehoord en zelfs in stereo is het best een lekker geluid.

Groet,

Aart

martin_senders
03-03-2002, 03:52
gewoon een extra 5.1 versterker of met een losse decoder gaan werken en losse eindtrappen.
iets anders zit er eigenlijk niet op.

groeten:

martin senders

Arnold van Oostrum
03-03-2002, 10:00
Ik had ook het 'probleem' van een (zeer) goede stereo installatie die ik heb uitgebreid met hometheater.
Voor mijn stereo gebruik ik een losse voor- en eindtrap. Ik heb er een AV-receiver bijgekocht die de beschikking heeft over pre-outs op alle kanalen (in ieder geval de beide fronts). De pre-out voor links en rechts voor (frontspeakers) heb ik vervolgens aangesloten op mijn stereo voortrap. Hierbij houd ik mijn zeer goede stereokwaliteit en kan ook genieten van hometheater.
Er zit een klein nadeeltje aan deze opstelling. Je moet altijd de volumeknop van je stereo op hetzelfde vaste punt zetten, op dat volumeniveau regel je de installatie in.

martin_senders
03-03-2002, 11:52
Wat mensen ook wel eens doen is twee aparte systemen neerzetten in je huiskamer.
1 voor hifi en 1 voor surround.
Neemt wel veel plaats in beslag!!!
Maar als ik jou was zou ik je marantz gaan verkopen en er dan voor in de plaats een hogere klasse voor en eindversterker gaan bijkopen.
Parasound heeft een set de AVC 1800 (voorversterker) en de HCA805 (5 kanaals eindversterker)
Dan zijn hele goede en meteen ook zeer stabiele eindversterkers die menig geintregeerde receiver met gemak verslaan als je naar de kwaliteit gaat kijken.
Ga maar eens naar www.parasound.com



Maar nu nog de vraag durf je dit en wil je grote eindtrappen in huis (en wat vind je vrouw daar van ha ha)

groeten:

martin Senders

Aart van Grootheest
03-03-2002, 13:06
Dank voor de replies heren.

Ik denk eerder aan de oplossing van Arnold, de oplossing van
Martin is wel mooier, maar gaat iets te ver, ik heb al zoveel staan
(ps. ik heb geen "last" van een vrouw :p ):
1 versterker (niet echt klein)
cd17mk2 van marantz (past mooi bij versterker)
dvd van pioneer dv 717 (niet echt een kleine dvd)
minidisc speler
laserdisc speler (ook van het grote soort)
2 videorecorders

Ik ben erg tevreden over de marantz versterker, ik heb
indertijd ook overwogen Parasound te nemen, maar
qua prijs-kwaliteit kan er niets tegen de pm16 op. Ik kies
denk ik voor een losse decoder (iets van denon of yamaha)

Groet,

Aart

martin_senders
03-03-2002, 19:52
oke ik heb respect voor je beslissing.

Maar over dat kleine ding met die marantz ben ik het niet met je eens.
Ik heb de Parasound HCA 3500 (classe A) eindversterker.
Ik weet niet of je dit model kent van Parasound want er zijn er maar een 2500 van gemaakt op heel de wereld.
Dual Mono opgebouwd kijk maar op mijn side zie je hem opengewerkt!

Daar heb ik een upgrade aan laten doen door een man in Duitsland en heb hem onlangs getest met een krell eindversterker van bijna 19.000 euro.

En je gelooft het of niet maar Krell legde het af.
Detaills alles gewoon de Parasound ging veel meer de diepte in en de breedte
Ook heb ik de Marantz wel gehoord hij klinkt geweldig dat staat vast maar ik vind van Parasound (vooral als je met grote zuilen gaat werken hebben een streepje voor).
Want ze zijn veel en veel stabieler.

Ik heb trouwens nog een leuke tip als je nog luidsprekerkabel zoekt pak eens de Linn K400 Bi-wire kabel.
Ik zit nu bijna twee uur te spelen met de kabel en heb veel goede kabels gehoord maar deze dit is niet normaal.
Bij sommigge nummers twijfelde ik gewoon of mijn surrounds aanstonden zo open springen de nummers met deze kabels.

groeten:


Martin Senders