PDA

Bekijk de volledige versie : Een klein vraagje



Brian W.
30-10-2005, 00:33
Beste mensen,

ik heb sinds kort een vette 5.1 home cinema set gekocht die perfect werkt.

Nu heb ik alleen 1 vraagje: is het mogelijk een kabeltje oid te kopen waardoor ik gewone TV programma's over alle 5 de boxen kan laten spelen?
Zo ja, wat voor kabeltje?
Of is hier een andere oplossing voor?
Ik weet dat het mogelijk is, maar hoe?

Gr Brian

Jos A.
30-10-2005, 01:50
Kijk even in het boekje of op de achterkant van je versterker of je een ingang voor het geluid kan vinden. Nu weet ik niet of ze tegenwoordig al tv's hebben met digitale of coaxiale uitgangen, zo ja (en je hebt zo'n ding) dan kun je dat met een optisch kabeltje of met een simpel tulp -> tulp kabeltje oplossen.

Nog een optie is volgens mij iets gangbaarder, en dat is een stereo aan beide kanten, van de tv naar de versterker.

De laatste optie (de plebs-, ofwel studentenoplossing) is via de hoofdtelefoonplug van je tv naar de versterker. Het is niet mooi (in mijn geval ook nog eens gewoon mono), maar als je de Frisia reclame's eens lekker over je systeempje wilt spelen pak je alles aan.

Als laatste, wat me net te binnen schiet: ik weet niet of je een complete set gekocht hebt of losse componenten. Het zou zomaar eens kunnen dat bij een setje er op de versterker/dvd-speler/etc. geen ingang voor het geluid zit. In dat geval is het jammer, maar helaas vermoed ik.

(kijk voor beter advies hieronder bij de vaste kliek, die kunnen vast betere raad geven dan een aangeschoten student om kwart voor drie 's nachts :roll:)

Edgar Smit
30-10-2005, 02:39
Er zijn verschillende manieren, aghankelijk van de mogelijkheden je TV en je receiver:
-een digitale coax of optische kabel van TV naar receiver, zijn alleen nog weinig TV's die die aansluiting hebben.
-een tulp/tulp (zwart-wit of rood-wit) kabel vanaf een stereo-out van de TV naar de AUX ingang van je receiver.
-een scart breakout, dat is een scartstekker met daarop meestal drie tulpaansluitingen, geel voor beeld en rood/wit of zwart/wit voor stereo geluid.

Indien je voor een scartbreakout gaat, neem er dan een met een schakelaar voor IN en OUT. zolang je hem voor TV naar de receiver gebruikt, zet je hem op OUT.

Mr_Parker
30-10-2005, 08:32
Er zijn verschillende manieren, aghankelijk van de mogelijkheden je TV en je receiver:
-een digitale coax of optische kabel van TV naar receiver, zijn alleen nog weinig TV's die die aansluiting hebben.
-een tulp/tulp (zwart-wit of rood-wit) kabel vanaf een stereo-out van de TV naar de AUX ingang van je receiver.
-een scart breakout, dat is een scartstekker met daarop meestal drie tulpaansluitingen, geel voor beeld en rood/wit of zwart/wit voor stereo geluid.

Indien je voor een scartbreakout gaat, neem er dan een met een schakelaar voor IN en OUT. zolang je hem voor TV naar de receiver gebruikt, zet je hem op OUT.

Bij tulp / tulp en de scart breakout komt zwart/rood ook voor.
Is opzich natuurlijk gelijk.

Marc T.
30-10-2005, 10:11
Ik kan gewoon tv kijken op en het geluid uit mn 5 boxen laten komen door de dvd speler aan te zetten en op de keuze TV te drukken.

Klaar, geen kabels of niets nodig ;)

Ron-G
30-10-2005, 13:18
Beste mensen,

ik heb sinds kort een vette 5.1 home cinema set gekocht die perfect werkt.

Nu heb ik alleen 1 vraagje: is het mogelijk een kabeltje oid te kopen waardoor ik gewone TV programma's over alle 5 de boxen kan laten spelen?
Zo ja, wat voor kabeltje?
Of is hier een andere oplossing voor?
Ik weet dat het mogelijk is, maar hoe?

Gr Brian

Lijkt me heerlijk om de Omo en de Robijn reclame door je ht set te laten knallen :wink: , geintje hoor, maar niet alles wat door de zenders word uitgezonden is in surround, en dat is wel een 1e vereiste wil je gebruik maken van je mogelijkheden van je set.

En heb eigenlijk geen idee of het wel verder gaat dan Dolby Surround, ik neem aan dat via de kabel niks digitaal ondersteund word qua geluid, misschien via digitale televisie, of sateliet wel, misschien ook iets om over na te denken en om teleurstellingen te voorkomen, het geluid van een DVD zal vele malen beter zijn dan het analoge signaal van de kabel, over het geluid van digitale televisie of sateliet kan ik niet beordelen aangezien ik hier geen ervaringen mee heb.



En verder lijkt me tulp verbinding van je tv naar je versterker genoeg om het geluid door te geven, al dan niet via een scart breakout of rechtstreeks via je tv........

Troy
30-10-2005, 16:48
Heb je een videorecorder op die tv aangesloten? In dat geval gaat het nog wel simpeler, want videorecorders hebben vaak losse audio uitgangen c.q. je gebruikt een scart->tulp converter.