PDA

Bekijk de volledige versie : Dringend hulp nodig bij instelling subwoofer!!!



Krimzonnn
30-10-2005, 09:32
Goedemorgen,

Ik dacht dat ik mijn HT-setje wel aardig had ingesteld totdat ik gisteren Saving private Ryan ging kijken. Met name de tankaanval scene zorgde voor enorme trillingen in mn kamer (heb helaas ook schuifdeuren die nogal mee trillen tussen de woon en achterkamer...

Opzich zijn de trillingen nog niet eens zo ergerlijk maar de subwoofer galmde veel te veel tijdens deze scene.

Het is een subwoofer van de Onkyo surroundset, HTP-103e set.

Op mijn receiver (Onkyo 502e) staat de crossover op 120hz (standaard stond deze op 100hz) en het db niveau staat op 0 (instelbaar op de receiver tussen -12 en 12).

De output level van mn sub staat op de helft (instelbaar van minimaal tot maximaal).

Ik heb ook geen db meter, maar ik zou het wel op prijs stellen wanneer iemand in de buurt van Groningen (stad) eens goed mijn setje zou kunnen afstellen.

Dank,

Groet,

Krimzon

Johan van den D.
30-10-2005, 13:05
Opzich zijn de trillingen nog niet eens zo ergerlijk maar de subwoofer galmde veel te veel tijdens deze scene.

Dit is gelijk een teken van de beperkte kwaliteit van de subwoofer.
Tevens is dit niet echt ene subwoofer maar meer een baskast voor het laag en niet het sublaag.
Ook een teken voor het galmde effect.
Echter zullen we het hier even niet over de kwaliteit hebben maar kijken hoe je dit zo goed mogelijk kan afstellen.
Ten eerste is het verstandig om toch eens een dB meter te kopen.
Verders kan je beginnen met je sub volume dicht te draaien en dan langzaam hoger in volume tot het naar jouw idee lekker klink.

Krimzonnn
30-10-2005, 13:39
Zou het ook nog aan te raden zijn om een speciale kabel voor de subwoofer te kopen? Of maakt dit weinig verschil?

Ik begrijp dus dat de actieve subwoofers die geleverd worden bij dit soort surroundsets gewoon niet optimaal zijn?

Ik moet zeggen dat ik bij films als LOTR e.d. weer geen last heb van die galmende bassen.

Krimzonnn
30-10-2005, 21:12
j.vandendool,

Aangezien jij de subwoofer meer een baskast noemde kan ik daaruit opmaken dat ik meer het sublaag via de andere speakers moet laten komen? Hoe kan ik dat doen, de crossover naar beneden halen, of de speakers op large instellen?

Ik ga deze week een db-meter halen :wink: maar denk je werkelijk dat de subwoofer nu van zo'n slechte kwaliteit is? Hoe zou een 'goede' sub moeten klinken dan? (ik heb namelijk geen idee aangezien in mijn kennissenkring de meeste mensen een subwoofer hebben die niet actief is of die je al helemaal niet hoort tijdens een film).

Alexander D
30-10-2005, 22:19
j.vandendool,

Aangezien jij de subwoofer meer een baskast noemde kan ik daaruit opmaken dat ik meer het sublaag via de andere speakers moet laten komen? Hoe kan ik dat doen, de crossover naar beneden halen, of de speakers op large instellen?

Ik ga deze week een db-meter halen :wink: maar denk je werkelijk dat de subwoofer nu van zo'n slechte kwaliteit is? Hoe zou een 'goede' sub moeten klinken dan? (ik heb namelijk geen idee aangezien in mijn kennissenkring de meeste mensen een subwoofer hebben die niet actief is of die je al helemaal niet hoort tijdens een film).

Nee, het sublaag kan door je 'sub' gewoon niet weergegeven worden. Je sub is meer een aanvulling op je speakers voor de lage tonen dan een echte subwoofer die het sublaag kan weergeven.

Krimzonnn
30-10-2005, 22:31
Dit is geen goed nieuws. Betekent dit nu eigenlijk dat ik een nieuwe subwoofer moet kopen? In hoeverre is mijn subwoofer trouwens te vergelijken met die sub van bijvoorbeeld een Yamaha AV pak? (neem aan dat deze dan ook niet kwalitatief veel beter is). Of heb ik nu een miskoop gedaan met mn Onkyo set?

Wat voor subwoofer raden jullie mij dan aan? Ik heb wel verschillende gezien maar deze zitten al gauw in de honderden euros en ik neem aan dat de (goedkopere) actieve subwoofers die je bij zaken als megapool en expert ziet (sony/jvc) ook niet veel beter zijn dan dat ik nu heb.

Alexander D
30-10-2005, 22:37
Dit is geen goed nieuws. Betekent dit nu eigenlijk dat ik een nieuwe subwoofer moet kopen? In hoeverre is mijn subwoofer trouwens te vergelijken met die sub van bijvoorbeeld een Yamaha AV pak? (neem aan dat deze dan ook niet kwalitatief veel beter is). Of heb ik nu een miskoop gedaan met mn Onkyo set?

Wat voor subwoofer raden jullie mij dan aan? Ik heb wel verschillende gezien maar deze zitten al gauw in de honderden euros en ik neem aan dat de (goedkopere) actieve subwoofers die je bij zaken als megapool en expert ziet (sony/jvc) ook niet veel beter zijn dan dat ik nu heb.

Je hebt zeker geen miskoop gedaan. De kwaliteit is te vergelijken met zo'n AV-pack. Je moet je set pas beoordelen als alles goed is afgesteld. Natuurlijk mag je geen wonderen verwachten voor zo'n set maar het kan best aardig klinken.

Upgraden is een neverending story maar je moet er wel voor zorgen dat je eerst alles uit set hebt gehaald. :wink:

Johan van den D.
31-10-2005, 15:51
j.vandendool,

Aangezien jij de subwoofer meer een baskast noemde kan ik daaruit opmaken dat ik meer het sublaag via de andere speakers moet laten komen? Hoe kan ik dat doen, de crossover naar beneden halen, of de speakers op large instellen? Antwoord heb je al gekregen zag ik. :wink:


Ik ga deze week een db-meter halen :wink: maar denk je werkelijk dat de subwoofer nu van zo'n slechte kwaliteit is?Dit soort subs zijn zeer beperkt in hun kunnen.
Zodra je een serieus goede sub gehoord en gevoeld heb zul je precies begrijpen wat ik bedoel.


Hoe zou een 'goede' sub moeten klinken dan? (ik heb namelijk geen idee aangezien in mijn kennissenkring de meeste mensen een subwoofer hebben die niet actief is of die je al helemaal niet hoort tijdens een film).Trek er eens op uit naar de betere speciaal zaken en vraag eens een demo aan.
Dat zal je meer vertellen dan we hier ooit kunnen schrijven. :P

Ik kraak je set overigens niet af hoor, zeker niet gezien het feit dat je er opzich tevreden over bent.
Ik raad je alleen aan om eens verder te kijken en luisteren wat er zoals nog meer te koop is.
En dan moet je niet ik de grote mega winkels zijn maar meer in de speciaal zaakjes.
Gewoon om wat ervaring op te doen.

Edgar Smit
31-10-2005, 22:18
Wat Johan zegt is waar, bij de kleinere speciaalzaken krijg je vaak meer en betere service, plus dat men weet waar het over gaat, iets wat bij veel grootgrutters/dozenschuivers nogal eens ontbreekt.

Daarnaast is een sub-sattelietset idd meer een aanvullende woofer dan een echte subwoofer, die geschikt is voor het echte sublaag. Maar dat neemt niet weg dat je set absoluut niet verkeerd of slecht is hoor.

Weekstrom
31-10-2005, 22:31
Hou wel in je achterhoofd dat je, als je gaat luisteren bij bedoelde zaken, de komende tijd wel eens geld zou willen uitgeven aan andere speakers en een subwoofer :wink:
Mocht dat, om wat voor reden dan ook, de komende tijd niet uitkomen dan zou ik dat voorlopig achterwege laten. Focus dan vooral op de instelling van je huidige set. Ben je daar tevreden over; laat het zo. Blijf je ontevreden; ga dan luisteren en sparen...
Bedenk dat het zelfs met de mooiste set altijd mooier/ beter kan en dat daar en progressief stijgend prijskaartje bij hoort.
Wel kun gaan luisteren naar vergelijkbare setjes met een paar van je eigen DVD's. Dan weet je wat er met zo'n setje kan.
Wellicht werd dat ook al bedoeld. Dan was dit alleen maar ter verduidelijking :wink:

Christiaan Sauer
31-10-2005, 23:33
Ga inderdaad eerst een lekker spelen met het instellen van je surroundset.
Zorg dat de delaytimes goed ingesteld staan, zorg dat de volumes per speaker (en dus ook de subwoofer!) goed staan ingesteld, zorg voor een goede opstelling, en ga dan eens rustig zitten en genieten.
En na dat genieten eens voor als proef bij een echte ;) winkel binnenlopen en kijken wat je nu mist.
Maar echt: ga eerst je huidige set maar eens goed inregelen voor je naar de winkel rent ;) Vaak is er heel veel te verbeteren met een goede afstelling en een goede opstelling.
inregelen van je subwoofer (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28280.msg365848#msg365848)
large of small (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0)
4g's van HT en multichannel (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14147.0)
kabels in vele soorten en maten (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=52)
beeldformaten (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=6)
En zo is er nog veeeeeeeeeel meer te vinden op deze 2 fora.
Hier moet je wel even wat leesvoer mee hebben.

Krimzonnn
01-11-2005, 17:40
Christiaan bedankt voor de links. Ik ben er inderdaad wel even zoet mee.

Bij deze wilde ik iedereen weer bedanken voor zijn advies/raad!

De db-meter haal ik een dezer dagen zoals ik al zei, gewoon uit een audio zaak hier 24.95 kost deze (anaolge c).

Jullie horen uiteraard wel in hoeverre dit verandering gaat opleveren.

Groet,

Krimzon