PDA

Bekijk de volledige versie : HDMI versus Component: veel verschil?



Dva
05-11-2005, 19:08
Ik ben op zoek naar een HD DVD recorder en overweeg de Sony RDR-HX710S of de pioneer DVR-630H-S te kopen. Beiden hebben component uitgang maar geen HDMI en de HDMI modellen zijn veel duurder. Nu gaat het nog altijd om DVD-kwaliteit en niet op opnames in HD-DVD of Blu ray. Maakt het dan veel uit op gebied van kwaliteit dat de DVD recorder geen HDMI uitgang heeft?

Ik heb momenteel nog geen plasma TV, maar overweeg wel de aankoop van een toestel (waarschijnlijk een HD Ready model van Pioneer met maximaal 42 inch scherm, bvb de PIONEER PDP-435XDE).

Olivier vd D.
05-11-2005, 19:16
De een zweert bij HDMI/DVI, de ander verfoeit het. Met name de goedkopere DVD-spelers schijnen veel baat te hebben bij HDMI/DVI. Ikzelf ben erg gelukkig met mijn DVI-aansluiting.

Frenkel
05-11-2005, 21:57
Het licht nogal van de gebruikte speler en beeldweergever af.
Bij Pioneer plasma,s schijnt de component aansluiting wat minder te zijn.
Over de HDMI aansluiting is men zeer te spreken.

Micha H
19-11-2005, 09:19
maar is het nu ook zo dat de film ook in HD opgenomen moet zijn, om gebruik te kunnen maken van de HDMI aansluiting.
En zijn er al films die dit hebben.
Halverwegen december word een een Sony KLV-V40A10E afgeleverd en deze heeft een hdmi aansluiting.
Ik zit alleen te twijfelen of ik hierbij nog de Sony RDR-HX1010 zal bestellen.

Olivier vd D.
19-11-2005, 10:07
maar is het nu ook zo dat de film ook in HD opgenomen moet zijn, om gebruik te kunnen maken van de HDMI aansluiting.
Er is geen beperkende relatie tussen de aard van het beeldmateriaal en HDMI.

Micha H
19-11-2005, 11:01
Als ik het dus goedbegrijp worden er geen speciale films voor gemaakt en optimaliseerd HDMI het beeld materiaal.
Of klopt dit ook niet?

Maar is het de prijs waard om een HD-dvd recorder speciaal hiervoor aan te schaffen.

Olivier vd D.
19-11-2005, 11:24
Als ik het dus goedbegrijp worden er geen speciale films voor gemaakt en optimaliseerd HDMI het beeld materiaal.
Of klopt dit ook niet?
Een HDMI-kabel is slechts....een kabel. En kabels vervoeren informatie, in dit geval digitale informatie. Dat kan beeldmateriaal zijn in verschillende resoluties (dvd, hd, etc.), afhankelijk van de apparatuur die je erop aansluit en de media die je afspeelt.

jollykart
24-11-2005, 21:57
Als ik het dus goedbegrijp worden er geen speciale films voor gemaakt en optimaliseerd HDMI het beeld materiaal.
Of klopt dit ook niet?
Een HDMI-kabel is slechts....een kabel. En kabels vervoeren informatie, in dit geval digitale informatie. Dat kan beeldmateriaal zijn in verschillende resoluties (dvd, hd, etc.), afhankelijk van de apparatuur die je erop aansluit en de media die je afspeelt.

voordeel van HDMI en DVI is dat je het digitaal naar je scherm kan sturen. Je Plasma of Lcd krijgt dan het digitale signaal en kan dat optimaal naar een mooi plaatje vertalen

pretorian22
25-11-2005, 08:05
heb zelf mijn yamaha dvd s657 aangesloten op een hitachi 42pd4200 met de QED Pcv1 en heb een werkelijk schitterend beeld wat de perfectie behoorlijk benaderd kan ik zeggen. mooier an menigeen hdmi scherm met hdmi dvdspeler die ik gezien heb. denk dat het gewoon persoonlijke smaak is. goede component met goede hdmi vergeleken is denk ik nagenoeg hetzelfde het is maar waar je persoonlijke voorkeur ligt maar das mijn mening

Johan van den D.
27-11-2005, 08:13
voordeel van HDMI en DVI is dat je het digitaal naar je scherm kan sturen. Je Plasma of Lcd krijgt dan het digitale signaal en kan dat optimaal naar een mooi plaatje vertalenDigitale overdracht wil niet altijd zeggen dat het ook beter is.
Verders lijkt HDMI nog wel overlevingskansen te hebben maar DVI is al stervende als je de vak-media mag geloven.

R Klemkerk
27-11-2005, 09:59
Ik denk zelf ook dat HDMI een goede kans van slagen heeft. zeker gezien de kwaliteitsverbetering die het met zich meebrengt. :)

Ik ben er zelf zeer enthousiast over.

Meulie
26-12-2005, 14:22
Klopt het dat wanneer je een DVD afspeelt via HDMI, het beeld scherper, meer contrast heeft, dan wanneer je dezelfde DVD via bijvoorbeeld component afspeelt? Bij HDMI heb je immers toch geen digitaal naar analoog conversie?

Johan van den D.
26-12-2005, 14:36
Klopt het dat wanneer je een DVD afspeelt via HDMI, het beeld scherper, meer contrast heeft, dan wanneer je dezelfde DVD via bijvoorbeeld component afspeelt? Bij HDMI heb je immers toch geen digitaal naar analoog conversie?Dat kan maar hoef zeker niet.

Richard B.
28-12-2005, 10:34
Hoe liggen de prijsverhoudingen met HDMI-kabels? Is dat vergelijkbaar met RGB-Scart?

Frenkel
28-12-2005, 12:48
Hoe liggen de prijsverhoudingen met HDMI-kabels? Is dat vergelijkbaar met RGB-Scart?

Omdat het om digitale overdracht gaat is het kwaliteitsverschil/eisen tussen dure en goedkope kabels minder belangrijk dan bij analoge kabels.
na het doorgronden van diverzen foras, heb ik zelf een 2 meter HDMI kabel van Molex gekocht (£18,99),... en die bevalt goed
Voor kortere lengtes tot 3 meter voordoen eenvoudige HDMI kabels prima, maar voor langere lengtes raad met duurdere (beter afgeschermde) kabels aan, en dan zit je al snel ver boven de 100 Euro.

Ze zijn nog wel wat duurder dan Scart Kabels,.. en aangezien er nogal wat kritiek is op de kwaliteit van de (lange) HDMI kabels van QED en Vandenhul, is het wel duidelijk dat het hier om een nieuw product gaat wat de kabelfabrikanten nog moeten optimalizeren.

Dit is ook de grootste rede dat HDMI kabels nu nog erg duur zijn, plus het feit dat het hier nog om een kleine afzetmarkt gaat, maar ik verwacht dat uiteindelijk HDMI kabels veel goedkoper zullen zijn dan gelijkaardige Scartkabels.

Richard B.
28-12-2005, 13:22
Bedankt Frenkel voor de uitleg. Ik denk dat ik maar eens ga shoppen voor een HDMI-kabel. Heb een dvd-speler die via die kabel 'video upscaling' en progressive zou moeten kunnen weergeven en ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit hiervan.

Olivier vd D.
28-12-2005, 16:35
Omdat het om digitale overdracht gaat is het kwaliteitsverschil/eisen tussen dure en goedkope kabels minder belangrijk dan bij analoge kabels.
na het doorgronden van diverzen foras, heb ik zelf een 2 meter HDMI kabel van Molex gekocht (£18,99),... en die bevalt goed
Voor kortere lengtes tot 3 meter voordoen eenvoudige HDMI kabels prima, maar voor langere lengtes raad met duurdere (beter afgeschermde) kabels aan, en dan zit je al snel ver boven de 100 Euro.

Ze zijn nog wel wat duurder dan Scart Kabels,.. en aangezien er nogal wat kritiek is op de kwaliteit van de (lange) HDMI kabels van QED en Vandenhul, is het wel duidelijk dat het hier om een nieuw product gaat wat de kabelfabrikanten nog moeten optimalizeren.

Dit is ook de grootste rede dat HDMI kabels nu nog erg duur zijn, plus het feit dat het hier nog om een kleine afzetmarkt gaat, maar ik verwacht dat uiteindelijk HDMI kabels veel goedkoper zullen zijn dan gelijkaardige Scartkabels.
Heb je nog een tip van een DVI/DVI-kabel met een lengte van zeg 10 meter die boven de middenmaat uitstijgt? Hij mag best wat kosten, het gaat me puur om een goede kwaliteit.

Richard B.
28-12-2005, 16:54
Nou ik heb m'n HDMI-kabel maar ik ben wel geschrokken van de prijzen. Uiteindelijk kon ik een 2 mtr. Profigold-kabel kopen voor 42,50 (da's incl. een kleine korting van een erg behulpzame verkoper) en volgens mij was dat 'goedkoop'. :?

Wat betreft de verbetering van de beeldkwaliteit: eigenlijk kan ik daar weinig zinnigs over zeggen omdat het gebruik van deze kabel bedoeld was om op mijn speler (een Philips DVP 5900) video upscaling en progressive scan te 'ontsluiten'. Deze twee zaken (en dus eigenlijk ook de kabel) hebben de kwaliteit van het beeld fiks verbeterd: de boel is een stuk scherper en rustiger geworden. Al met al ben ik dus zeker wel tevreden met deze upgrade.

Frenkel
28-12-2005, 17:40
Omdat het om digitale overdracht gaat is het kwaliteitsverschil/eisen tussen dure en goedkope kabels minder belangrijk dan bij analoge kabels.
na het doorgronden van diverzen foras, heb ik zelf een 2 meter HDMI kabel van Molex gekocht (£18,99),... en die bevalt goed
Voor kortere lengtes tot 3 meter voordoen eenvoudige HDMI kabels prima, maar voor langere lengtes raad met duurdere (beter afgeschermde) kabels aan, en dan zit je al snel ver boven de 100 Euro.

Ze zijn nog wel wat duurder dan Scart Kabels,.. en aangezien er nogal wat kritiek is op de kwaliteit van de (lange) HDMI kabels van QED en Vandenhul, is het wel duidelijk dat het hier om een nieuw product gaat wat de kabelfabrikanten nog moeten optimalizeren.

Dit is ook de grootste rede dat HDMI kabels nu nog erg duur zijn, plus het feit dat het hier nog om een kleine afzetmarkt gaat, maar ik verwacht dat uiteindelijk HDMI kabels veel goedkoper zullen zijn dan gelijkaardige Scartkabels.
Heb je nog een tip van een DVI/DVI-kabel met een lengte van zeg 10 meter die boven de middenmaat uitstijgt? Hij mag best wat kosten, het gaat me puur om een goede kwaliteit.

Ik heb wat dat betreft niet veel vertand van kabels, en heb mijn info ook puur nadat ik diverzen internationale foras heb doorgelezen.
Ik was op zoek naar een goede HDMI kabel en heb me daar ook alleen op gericht

Ik heb mijn Molex HDMI gekocht bij www.tvcables.co.uk en die verkopen ook DVI kabels, maar met welk merk je het beste af bent weet ik niet.

Johan van den D.
28-12-2005, 18:43
Nou ik heb m'n HDMI-kabel maar ik ben wel geschrokken van de prijzen. Uiteindelijk kon ik een 2 mtr. Profigold-kabel kopen voor 42,50 (da's incl. een kleine korting van een erg behulpzame verkoper) en volgens mij was dat 'goedkoop'. :? Dat is inderdaad de "vanaf" klasse. :wink:


Al met al ben ik dus zeker wel tevreden met deze upgrade.Daar gaat het om en doen we het ook voor. (y)