PDA

Bekijk de volledige versie : Speakers bij AV PAck 105



Hotsparky
07-11-2005, 20:24
Ik heb sinds een week een Yamaha Av-Pack 105. Leuk set maar de voor speakers zijn niet echt geschikt om muziek mee te luisteren. Deze wik ik dus gaan vervangen. Uiteiendelijk wik ik wel de hele speaker set vervangen voor betere alleen wil ik dit rustig aan doen.

Nu ben ik vandaag even wezen kijken en luisteren bij Media Markt (zover dat mogelijk is daar) en bij Correct in Rotterdam. Nu heb ik een aantal speakers gezien die rond de 100 Euro per stuk kosten. Boekeplank modellen omdat ik geen plek heb voor zuilen hoe graag ik dat ook zou willen.

Mijn vraag nu, is het mogelijk om eerst de fronts te varvangen en dan steeds verder de set vervangen of help ik dan het hele geluidsbeeld omzeep.

Nog een vraag dan, Ik zag ook een set van JBL staan de scs 178. Dit is ook een 5.1 setje maar dan van hout voor 268 Euro. Is dat al beter of kan ik maar beter losse speakers stuk voor stuk vervangen.

Dan nog een laatste vraag. Op een site zoals www.correct.com Zijn deze prijzen nu per luidspreken of per 2 want daar kom ik niet helemaal uit.

Even een voorbeeld: M-32 i 2-WEG 100 WATT (opv.M72) 159 euro. Zal dit per stuk zijn of per 2. Alvast bedankt

Henk-Jan
07-11-2005, 21:03
Het ligt er aan wat je wil.
1 Je wilt een beter stereo geluid dan zou ik 2 boekenplank modellen kopen. Koop dan wel boxen van een serie die je later uit kunt breiden naar een 5.1 set. VB Je kunt de Mordaunt short 902 kopen dan kun je er later een nog zo'n set boxen bij kopen voor de rears en daarna de center, gevolgd door de subwoofer.
2 Je wilt gelijk een betere home theater set. Dan koop je een hometheater set vb JBL SCS 178. Dan verbetert je stereo weergave wel, maar minder dan wanneer je voor optie 1 gaat.

Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan, omdat je een betere stereo weergave wil en op termijn kun jij je Yamaha speakers upgraden.

Hotsparky
07-11-2005, 21:17
Ik zat daar zelf ook al aan te denken alleen ben ik nog niet helemaal uit die prijzen want op de site van correct kun je kiezen uit 2 categorieen:

1. Luidsprekerboxen
2. Luidsprekerboxen (enkelstuks)

Als iemand weet wat speakers ongeveer moeten kosten want ik heb van die prijzen nog weinig verstand.

Mastermano
07-11-2005, 21:55
Het zijn stukprijzen.

Ik zat bijv. te kijken voor de JBL e-60 op mijn yamaha versterker (V450) en de prijs van die boxen is per stuk.

Ik snap alleen dat enkelstuks niet. Ik dacht dat ze alleen per paar verkocht zouden worden. Blijkbaar niet dus :)

Hotsparky
07-11-2005, 23:26
Nee dat vond ik ook al zo raar. Maar dat betekent dus dat een beetje boekeplank speaker rond de 150 euro kost.

Edgar Smit
08-11-2005, 09:25
Mission M31i kost dacht ik 99,00 euro, en dat is voor die prijs een hele mooie boekenplank speaker.

Speakers worden in een doos per twee stuks verkocht, maar per stuk geprijst, dat is iets wat al jaren zo is en wat er eigenlijk precies aan ten grondslag ligt weet ik niet. Enkelstuks kun je dus wel per stuk kopen.

Zelf heb ik ook de combo Mission - Yamaha en ben er zeer tevreden over. Waar je overigens wle kans van hebt is dat je bij film op den duur de sattelietjes achter en de centre blikkerig vindt gaan klinken. Om dat te voorkomen kun je de boekenplank modellen op de A speakeraansluiting doen en de voorste sattelietjes laten staan en op de B aansluiting doen. Bij film schakel je dan naar B, voor stereo naar A.

Hotsparky
08-11-2005, 10:23
Maar het is toch ook mogelijk om ze door elkaar te beruiken dus als voor speakers 2 goede boekeplanken en achter tijdelijk de yamaha satelieten. Of is dit absoluut geen gehoort. Uiteindelijk wordt alles vervangen voor betere speakers.

Alexander D
08-11-2005, 10:29
Maar het is toch ook mogelijk om ze door elkaar te beruiken dus als voor speakers 2 goede boekeplanken en achter tijdelijk de yamaha satelieten. Of is dit absoluut geen gehoort. Uiteindelijk wordt alles vervangen voor betere speakers.

Verschillende merken speakers is nooit een ideale oplossing maar het is ook geen ramp. Natuurlijk ook afhankelijk van de eisen die je zelf stelt.

Zeker als tijdelijke oplossing hoeft dat zeker geen probleem te zijn. :wink:

Edgar Smit
08-11-2005, 10:30
Uiteraard is dat mogelijk, maar zoals ik al zei, de yama sattelieten zullen op den duur een storende factor worden.

Caspervc
08-11-2005, 10:58
kijk ook eens naar de dali concept 1 en 2

zeer mooie en kwalitatief goede boekenplankspeakers, voor een redelijke prijs (99 en 149 per stuk

www.dali.dk
www.hobo.nl

Hotsparky
08-11-2005, 11:10
Ik heb even gekeken voor die Missions. Er staat alleen bij dat ze belastbaar zijn tot 75 Watt en de versterker is 100 Watt. Kan dit geen kwaad of maak ik gewoon een enorme denkfout.

Alexander D
08-11-2005, 11:53
Ik heb even gekeken voor die Missions. Er staat alleen bij dat ze belastbaar zijn tot 75 Watt en de versterker is 100 Watt. Kan dit geen kwaad of maak ik gewoon een enorme denkfout.

Dat is geen enkel probleem.

Gewoon verstandig je volumeknop gebruiken. :wink:

Hotsparky
08-11-2005, 12:00
Ok dus je kunt dan je volume niet voluit zetten zoals je nu wel kan doen met de Yamaha satelieten. Niet dat je dat lang vol houd volgens mij maargoed.

Alexander D
08-11-2005, 12:08
Ok dus je kunt dan je volume niet voluit zetten zoals je nu wel kan doen met de Yamaha satelieten. Niet dat je dat lang vol houd volgens mij maargoed.

Ik snap niet helemaal wat je wil verduidelijken met het bovenstaande... :?

Hotsparky
08-11-2005, 12:13
De luisprekers die er nu staan hebben een vermogen van 100 Watt per kanaal. Die Mission speakers 75 Watt per kanaal. Dan kun je die Yamaha satelietjes toch verder open draaien dan die Missions.

Als ik hier een hele kromme denkwijze heb dan hoor ik het graag. Ik weet ook niet of het nog met het aantal Ohm van je speaker te maken heeft en versterker.

Edgar Smit
08-11-2005, 13:12
Op zich een logisdche denkwijze, ware het niet dat elke fabrikant een eigen manier heeft om wattages aan te geven. Mijn RXV350 is ook 5 x 100 watt, maar ik heb al eens op -5 gehad en dat heeft geen enkel effect gehad op mijn M31's, die konden dat makkelijk aan.

Je hebt een nominaal wattage, een piekwattage, en dan ook nog diverse manieren om dat te berekenen.

Rob Eric Blank
08-11-2005, 15:16
Je heb dan ook nog eens de vraag of je versterker wel continu 100Watt kan leveren over alle 5 de kanalen. Veel versterkers pretenderen dit te kunnen , maar in werkelijkheid is het een piek vermogen over 1 speaker.

En de volume van je speakers hangt ook nog af van de efficientie van deze dingen. Ik heb tijden met speakers gedraaid die 55 Watt konden hebben op een 100 Watt versterker. Het kon aardig luid, dus ik zou me geen zorgen maken.

Hotsparky
08-11-2005, 17:27
Ok ik ben vandaag weer bij een paar zaken wezen luisteren en mijn keuze gemaakt.

Het zijn Klipisch B2 Synergy 2 weg

Ik vond ze net wat voller klinken dan de andere speakers daar. Ik heb ze bij Correct Rotterdam gehaald voor 99 Euro per suk. Ze waren afgeprijsd van 199 (zeiden ze).

Maar wat een verschil zeg ook bij films. De volgende stap wordt ieder geval een nieuwe front speaker. De Yamaha Rears doen het opvallend goed vind ik.

Alleen de speakers zijn 75 Watt bij 8 Ohm. Mijn versterker is 6 Ohm. Staat het aantal Ohm en het aantal Watt nog in vebinding ofzo. Ik snap dat niet helemaal. Ook staat er op de Correct site dat de speaker geschikt is voor versterkers van 85 tot maximaal 340 Watt.

Kan iemand is proberen uit te leggen hoe dat dan werkt met Wattages en Ohm's. De verkoper bij Correct zei dat je in pricipe elke speaker op elke versterker aan kan sluiten.

Hotsparky
10-11-2005, 17:39
Even een klein schopje omhoog want ik ben nog steeds best benieuwd hoe dat nu precies zit. :D

Edgar Smit
11-11-2005, 10:50
De verkoper van correct heeft gelijk, om uit te leggen hoe het precies zit heb je een technicus nodig. Elk merk hanteerd andere wattages, en volgens mij berekenen ze het zelfs op een andere manier.
Zolang je set op een normale manier gebruikt (dus niet urenlang of heel regelmatig voluit zet) zal je er geen enkele redelijke speaker mee beschadigen.

Zie het als een auto, zolang je er normaal mee rijdt zal er niets geks gebeuren en zelfs af en toe een klein stuntje kan hij nog wel hebben.
Ga je echter de auto regelmatig tot het uiterste dwingen gaat hij heel wat sneller stuk.

Hotsparky
12-11-2005, 16:27
Oke bedankt, ik dacht zelf namelijk altijd dat het van belang was om een speakers met het zelfde aantal ohm aan te sluiten als de versterker.

Dat stond altijd in de handleidingen (was wel van philips stereo sets) Ik rol zowiezo al van de een in de andere verbazing nu ik een ''echt'' set heb staan. Maar weer wat geleerd.