PDA

Bekijk de volledige versie : digital



EvdL
11-11-2005, 12:58
Heeft het zin om een coaxiale of optische kabel (een halve meter) via internet te kopen ipv in de winkel of maakt het qua prijs dan niks uit ?

Peter Porrio
11-11-2005, 13:20
Internet is meestal wel goedkoper, maar hou er rekening mee dat er nog zo'n 5 - 10 euro aan verzendkosten bijkomt.

Wat voor merk en type had je in gedachten?

EvdL
11-11-2005, 14:20
Zeg jij het maar. Het moet natuurlijk een goede kabel zijn.
Ik weet niet of het een optische of een coaxiale moet zijn.
Onlangs is mijn upc motorola decoder omgeruild voor een Thomson welke nu wel een digitale uitgang heeft.
Op dit moment wissel ik steeds mijn coaxiale kabel tussen mijn pioneer dvd-speler, mijn sony 710 harddisk recorder en de decoder.
Ik heb nog een glasvezel kabel liggen (gekregen van mijn zwager). Die moet ik toch op een optisch ingang aansluiten ?
Een en is aangesloten op mijn denon 3805 receiver.

Peter Porrio
11-11-2005, 14:47
Op dit moment wissel ik steeds mijn coaxiale kabel tussen mijn pioneer dvd-speler, mijn sony 710 harddisk recorder en de decoder.


Deze situatie lijkt me verre van ideaal. Ik weet niet of die Sony HDD recorder een optische uitgang heeft, anders zou ik deze met de optische kabel (die je van je zwager hebt gekregen) aansluiten op de Denon.

Dan hoef je alleen nog een coaxiale kabel te kopen voor je Thomson decoder. Je schrijft in je post dat je je huidige coaxiale kabel wisselt tussen deze 3 apparaten, dus ik ga er even vanuit dat je Thomson ook een coaxiale uitgang heeft.

Welke moet je dan kopen? Tja....ligt er helemaal aan wat je eraan uit wilt geven. Ik denk dat je met een kabel van zo'n 40 a 50 euro prima zit. Je zou nog kunnen overwegen om deze op je Pioneer DVD speler aan te sluiten en je huidige coaxiale op de decoder. Maar ik weet niet wat voor coaxiale kabel je nu hebt.




Ik heb nog een glasvezel kabel liggen (gekregen van mijn zwager). Die moet ik toch op een optisch ingang aansluiten?


Klopt, die zou je voor je HDD recorder kunnen gebruiken, mits deze een optische uitgang heeft. Weet niet van wat voor merk en type die optische kabel is. Als het een goedkope kabel is, zou je kunnen overwegen om ook hiervoor een beter kabel aan te schaffen. Dan zou ik eerder gaan voor coax.




Een en is aangesloten op mijn denon 3805 receiver.


Die heeft voldoende digitale ingangen (zowel coaxiaal als optisch). De bottleneck zal je reciever in ieder geval niet zijn.

EvdL
11-11-2005, 15:01
De thomson decoder heeft alleen een coaxiale digitale uitgang.
De pioneer dvd speler en de sony 710 harddisk recorder hebben allebei een optisch en coaxiale uitgang.
De optische kabel van mijn zwager is volgens mij een standaard glasvezelkabel, ik zie geen merk erop staan.
De coaxiale kabel die ik al gebruik is een "Puresonic cable".

Ik begrijp dat ik sowieso moet gaan voor een coaxiale kabel en niet een optische. Ik dacht dat dat laatste beter was.

Peter Porrio
14-11-2005, 09:42
Hoi even geen tijd meer gehad om te reageren...erg druk weekend gehad i.v.m. vrijgezellenfeest van m'n broer.

Ik zou in jouw geval alleen een coaxiale kabel erbij kopen voor je Thomson decoder. Die optische kabel kun je dan voor je HDD recorder gebruiken.

Over wat beter is optisch of coax....daarover zijn de meningen enorm verdeeld. Ik neig meer naar coax tenzij het niet anders kan zoals bij mijn Xbox bijvoorbeeld. Deze heb ik optisch aangesloten. Klinkt verder prima overigens.

Mijn keuze voor coax is niet gebaseerd op de betere klank (ik hoor eigenlijk geen verschil), maar meer op basis van de kabel zelf. En dan met name de stevigheid. een coaxkabel is minder breekbaar dan glas.

zetmoon
14-11-2005, 09:51
Optisch of coax maakt geen verschil, zoland de bits doorkomen is het goed.

Maar ja, mijn standpunt inzake kabels is bekend op dit forum ;-)

Jos A.
14-11-2005, 10:14
Om zetmoon even bij te vallen, als je niks om kabels geeft dan denk ik dat een simpele coaxkabel goedkoper is dan een optische kabel.

EvdL
14-11-2005, 18:27
Dus merk coax maakt niks uit ?Dan hoef ik die dus niet via internet bestellen maar gewoon via de lokale hifi winkel ?

Alexander D
14-11-2005, 18:31
Om zetmoon even bij te vallen, als je niks om kabels geeft dan denk ik dat een simpele coaxkabel goedkoper is dan een optische kabel.

Als het niets uitmaakt maakt het niets uit dus maakt het ook niets uit of je een optische of coax pakt.... :wink:

Alexander D
14-11-2005, 18:32
Dus merk coax maakt niks uit ?Dan hoef ik die dus niet via internet bestellen maar gewoon via de lokale hifi winkel ?

Als je voor een eenvoudige kabel gaat heeft bestellen via internet niet zoveel zin. Het prijsvoordeel ben je dan weer kwijt aan verzendkosten. Een lokale hifiwinkel kan je zeker goed adviseren.

Peter Porrio
15-11-2005, 07:42
Ik meen me te herinneren dat je een Denon AVR-3805 hebt toch? In dat geval zou je net als A. Duijmelinck al aangeeft, beter naar een lokale HIFI zaak kunnen gaan.

Ik zou overwegen om de coaxiale kabel die je nu hebt aan te sluiten op je Thomson decoder en een kwalitatief betere coaxiale kabel (40 a 50) euro tussen je Pioneer DVD speler en je Denon reciever te hangen. Je reciver is die duurdere kabel zeker waard.

Laat je binnen deze prijsklasse adviseren door de HIFI zaak.

zetmoon
15-11-2005, 11:15
Gewoon een simpele coax, de helft van zo'n dubbele kabel die je bij elk
apparaat geleverd krijgt werkt ook.
Kost geen moer maar de bits gaan er net zo goed doorheen.
En een optische kabel kreeg ik ook voor niets bij een Alesis ADAT recorder
en die hangt nu tussen mijn CD-speler en Minidisc.
Als ik daar digitaal mee opneem of via een coax is er geen verschil
in geluidskwaliteit.

Dan kun je wel zeggen, ja minidisc!
Maar toch....

Peter Porrio
15-11-2005, 11:48
Gewoon een simpele coax, de helft van zo'n dubbele kabel die je bij elk
apparaat geleverd krijgt werkt ook.


Klopt! Dat werkt ook, maar is wel erg storingsgevoelig. Ik heb dit een aantal jaar geleden ook geprobeerd, op mijn allereerste setje.

Maar toen viel regelmatig het geluid uit, wanneer de DVD naar een ander geluidspoor ging. Toen ik deze kabel verving voor een degelijke coaxkabel, was dit probleem meteen over. Ik denk toch dat je met ó'n standaardkabel teveel signaalverlies hebt.

zetmoon
15-11-2005, 11:55
Gewoon een simpele coax, de helft van zo'n dubbele kabel die je bij elk
apparaat geleverd krijgt werkt ook.


Klopt! Dat werkt ook, maar is wel erg storingsgevoelig. Ik heb dit een aantal jaar geleden ook geprobeerd, op mijn allereerste setje.

Maar toen viel regelmatig het geluid uit, wanneer de DVD naar een ander geluidspoor ging. Toen ik deze kabel verving voor een degelijke coaxkabel, was dit probleem meteen over. Ik denk toch dat je met ó'n standaardkabel teveel signaalverlies hebt.

Een iets betere kabel kan i.d.d. geen kwaad, maar de bedragen die ik
in sommige HiFi bladen lees zijn toch wel zorgwekkend ;-)
Soms wel duizenden euro's e.d., te gek voor woorden.

Peter Porrio
15-11-2005, 12:22
Een iets betere kabel kan i.d.d. geen kwaad, maar de bedragen die ik
in sommige HiFi bladen lees zijn toch wel zorgwekkend ;-)
Soms wel duizenden euro's e.d., te gek voor woorden.

Ik ben het met je eens wat dat betreft. Maar iedereen bepaalt voor zich wat hij/zij acceptabel vindt om aan kabels te spenderen.

Ik vind zelf bijvoorbeeld dat mijn Oehlbach NF-13 coaxkabel van 46 euro prima presteert. Er zal best wel een duurdere kabel zijn die beter klinkt, maar dat heb ik er niet voor over.
Daarnaast ben ik erg tevreden over de klank die mijn set nu heeft, dus de noodzaak voor een duurdere kabel is er ook niet.

Ik kan me wel voorstellen wanneer je een zeer dure set hebt, dat je bekabeling naar verhouding in prijs meegroeit. Maar bij interlinks van duizenden euro's zet ik ook mijn vraagtekens :?

nu is het wel zo dat mensen die dergelijke apparatuur hebben staan, hun hand er niet voor omdraaien om zulke bedragen aan kabels uit te geven. :wink:

zetmoon
16-11-2005, 10:07
Een iets betere kabel kan i.d.d. geen kwaad, maar de bedragen die ik
in sommige HiFi bladen lees zijn toch wel zorgwekkend ;-)
Soms wel duizenden euro's e.d., te gek voor woorden.

Ik ben het met je eens wat dat betreft. Maar iedereen bepaalt voor zich wat hij/zij acceptabel vindt om aan kabels te spenderen.

Ik vind zelf bijvoorbeeld dat mijn Oehlbach NF-13 coaxkabel van 46 euro prima presteert. Er zal best wel een duurdere kabel zijn die beter klinkt, maar dat heb ik er niet voor over.
Daarnaast ben ik erg tevreden over de klank die mijn set nu heeft, dus de noodzaak voor een duurdere kabel is er ook niet.

Ik kan me wel voorstellen wanneer je een zeer dure set hebt, dat je bekabeling naar verhouding in prijs meegroeit. Maar bij interlinks van duizenden euro's zet ik ook mijn vraagtekens :?

nu is het wel zo dat mensen die dergelijke apparatuur hebben staan, hun hand er niet voor omdraaien om zulke bedragen aan kabels uit te geven. :wink:

Wijze woorden!

Inderdaad is dure bekabeling geen probleem voor een miljonair die een
HiFi set heeft van een paar ton euro!

Maar als jij i.d.d. tevreden bent met het geluid dat je nu hebt, waarom zou
je dan blijven zoeken naar iets dat nog beter is maar dan ook weel veel duurder.
Het feit is natuurlijk de verbeteringen steeds kleiner worden.
Het verschil tussen een versterker van 100 euro en 1 van 1000 euro is groot.
Maar het verschil tussen een versterker van 1000 euro en 1 van 10.000 euro
is veel kleiner en veel mensen zullen het verschil niet eens horen.

Mijn standpunt is vaak goed=goed of tevreden-tevreden
en dan vooral rekening houden met het finaciele aspect.

Uiteindelijk is er altijd iets beters en het beste ligt altijd in de toekomst
Ik bedoel, HD en Blu-Ray zullen ook weel veel mooiere beelden leveren
maar voorlopig kun je ook gewoon teverden zijn met wat er nu is.