PDA

Bekijk de volledige versie : remakes



starbuck
05-03-2002, 09:21
Aangezien er veel kritiek is op Planet of the apes van diegene die het orgineel beter vonden de volgende vraag.

Welke remakes ken je en vond je het resultaat beter of slechter dan het orgineel.

Wat verwacht je van een remake...een andere invalshoek, betere effecten, een ander einde... Kortom wat is het nut van een remake.

Vind je het oke dat bijvoorbeeld franse films "over" worden gemaakt door hollywood.



Genoeg stof tot nadenken en discussie dacht ik zo...

Hierbij verklaar ik deze thread voor geopend
:)

Smitters
05-03-2002, 09:47
get carter/day of the jackal/psycho, origineel is qua sfeer en entourage veel mooier, re-make is twee-dimesionale rubbish ...
het pseudo-vervolg desperado is na el mariachi nog net dragelijk ...
cape fear/scarface wel een goeie remake ... (voorzichtig: verbetering)
'ben trouwens niet van plan om pota te kijken ... 'k hou het bij mijn videoband gekocht in 1987
'ken er niet veel maar als men het voor een groter publiek wil doen is het in de regel slechter ...

Arnold van Oostrum
05-03-2002, 11:03
Genoeg stof tot nadenken en discussie dacht ik zo...

Hierbij verklaar ik deze thread voor geopend
:) En wat vind je zelf? Begin eens met je eigen mening neer te zetten. Dat is pas een opening.;)

Oakey
05-03-2002, 11:10
Remakes vind ik vervelend als het er alleen om gaat voor de Amerikaanse markt interessante film te maken, omdat ze daar ondertitels en onbekende Europese auteurs zo vervelend vinden. Deze zijn ook bijna altijd slechter dan het origineel (Vanilla Sky, Nightwatch, Vanishing).

De remake van Psycho kon ik wel waarderen omdat het echt een hommage is (scene voor scene hetzelfde). De remake van PotA vond ik ook wel geslaagd (typische Tim Burton film).

Mark S
05-03-2002, 13:16
betere remake:
Cape Fear (komt door performance van DeNiro)
Charlie's Angels: niet echt een remake, maar meer humor dan de TV-serie

beter origineel:
Nattevagten (Nightwatch) : Veel beklemmender
Green Card (Green card) : Ik mis het typisch Franse sfeertje
Abre Los Ojos (Vanilla Sky) : Ik ben Tom Cruise meer dan een beetje zat. En Cruz klinkt zo verschrikkelijk dom in het Engels



twijfelgevallen:
POTA: Origineel inhoudelijk beter, maar komt vrij oubollig over. Remake is spectaculairder
Psycho: Zoek de 10 verschillen ;) Perkins is de enige echte Bates,
hoewel Vaughn ook een aardig gestoorde blik heeft.
Avengers: niet echt een remake, maar ik zie liever Uma Thurman dan de dame uit de TV-serie.

Dave
05-03-2002, 13:44
Oceans Eleven
Charlie's Angels (Idd niet een echte remake maar toch)

Nicolas cage
05-03-2002, 14:42
Charlie's Angels (Idd niet een echte remake maar toch)

charlies angels vond ik wel zo een ongeloofelijke klote film wat een nepfilm

dus charlies angels

starbuck
05-03-2002, 14:56
Oceans eleven ben ik ook zeer benieuwd naar.

Remakes zijn volgens mij moeilijk te generaliseren ( remakes zijn goed of remakes zijn niet goed).

Wat ik belangrijk vind is de reden waarom een regiseur/producent besluit om een remake te maken.

Om een film toegangkelijker te maken voor een groter publiek vind ik op zich een juiste reden. Vooral de jongste generatie filmkijkers komen zo in aanraking met filmklasiekers ( psycho) en worden hopelijk nieuwsgierig naar het orgineel. Voor mij persoonlijk is deze remake overbodig.

Ook kunnen de verbeteringen van effecten en make-up een reden zijn om een film opnieuw te maken, dit is het geval bij pota, waarbij de apen wat mij betreft een oscar gaan verdienen vanwege de make-up.
Tim Burton zegt trouwens verschillende keren dat pota geen sequel of remake is. Maar ja, we kunnen het toch moeilijk anders zien als je de film gewoon planet of the apes noemt en de verhaal lijn van het orginele script grotendeels volgt.. Deze "remake" vond ik zeer de moeite waard.

"thomas crownaffair" : hier ga ik het orgineel volgende week bekijken, de remake vond ik opzich de moeite waard.

Volgens mij maakt het ook een hoop verschil of je het orgineel het eerst bekijkt en daarna de remake of andersom.

Ohjajoh!?
05-03-2002, 16:37
Vond de originele versie van the Getaway met Steve McQueen en
Ali McGraw veel beter dan de versie met Kim Basinger en Alec
( The Dopehead ) Baldwin.

Ik weet niet of de originele film een succes was in zijn tijd, maar misschien worden deze films alleen gemaakt (de meeste althans) om alleen op een gemakkelijkere manier het laatje te vullen.
Ze borduren verder op het originele "succes" van de eerste versie.

Vooral oude films waar het alleen ontbrak aan goede special effects worden vaak een remake van gemaakt....kijk maar de film The Planet of The Apes en The Timemachine, die van de zomer opnieuw wordt uitgebracht.

Hoop alleen dat ze hem niet verneuken:mad: Deze film is in mijn ogen een klassieker. Vond de special effects (kijkend naar die periode) niet slecht!....En het verhaal en de sfeer was uitstekend.

Maar ja, dat vonden de producenten wellicht ook, dus die gooien effe miljoenen aan special effects er tegen aan om winst te maken
aan deze klassieker.

starbuck
05-03-2002, 18:58
Is "anna and the king" ook geen remake van " the king and i "

De eerste heb ik pas gezien en het orgineel ook maar toen was ik nog zeer klein. was dat niet met Yil brenner???

Camille
05-03-2002, 19:00
Ocean's Eleven
Gone in 60 seconds

Axioma
21-03-2002, 14:13
Get Carter.

IMO slechte remake met Stallone.
Ben wel benieuwd naar de remake van The Italian Job :

"Filmmaker F. Gary Gray has signed on to direct "The Italian Job" for Paramount Pictures and studio-based producer Donald DeLine. A late July or early August start is being planned for a summer 2003 release. The project, scripted by Donna and Wayne Powers, is a remake of the 1969 Paramount release of the same name that starred Michael Caine and Benny Hill and was directed by Peter Collinson. The original scored a best English-language foreign film nomination at the 1970 Golden Globes. There are no actors attached to the reinvention of the action-oriented heist movie, which will be set in Italy and Los Angeles. DeLine will produce, with Working Title toppers Tim Bevan and Eric Fellner expected to take some role in the project. Gray, repped by WMA, has directed "The Negotiator," "Set It Off" and "Friday." He also directed the Vin Diesel starrer "Diablo," set for release this year."

Yi-Long
21-03-2002, 14:58
The remake van Fist of Fury (Bruce Lee), Fist of Legend, met in de hoofrol Jet Li, vind ik véél beter dan het origineel...met name door de fantastiche fight-scenes...

Ook ziet het er natuurlyk allemaal veel beter uit aangezien de remake 20 jaar later is gemaakt met een veel beter budget en een betere kennis van cinematography etc...
Ik vind Jet Li ON-SCREEN ook een veel betere martial artist dan Bruce Lee


Ik vond de originele versie van The Thomas Crown Affair stukken beter dan de remake...ik vind russo en brosnan zowiezo niet in de buurt komen qua talent met steve mcqueen en faye dunnaway....en het originele verhaal was ook wat persoonlyker.

Ik heb de originele planet of the apes nooit gezien, maar ik vond de remake erg goed (afgezien van Mark Wahlbergs acteren, wat gewoon erg slecht was...)

mark t
21-03-2002, 17:58
Ik kan zo gauw niet veel remakes bedenken die echt beter zijn dan het origineel. Wel zijn er een aantal films die het origineel wat meer los maken. Die creativiteit levert soms wel interessante films op, wat nog altijd beter is dan de gemiddelde teleurstellende remake. Tim Burton noemde z'n Plant of the Apes geloof ik 're-imagining' of zoiets. Deze film is dan ook nog wel te genieten (zij het dat je de verknipte figuren uit de typische Tim Burton-fim mist). Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor The Magnificent Seven (Seven Samourai) en voor Fistful of Dollars (Yoyimbo).

Een variant op dit thema is het theaterstuk dat meer dan één keer is verfilmd. Moet je hier uitgaan van de eerste verfilming of van het theaterstuk? Throne of Blood is bijvoorbeeld een erg aparte (maar wel goede!) bewerking van MacBeth.

Verder ben ik erg benieuwd naar (en eigenlijk ook bang voor) de remakes van Es Geschah am Hellichten Tag (oftewel The Pledge) en Insomnia (schijnt in de pijplijn te zitten met Al Pacino in de hoofdrol).

Sander Meijer
21-03-2002, 19:10
De allerslechste remake is wel The Vanishing. En nog wel geregiseerd door de regiseur hemzelf van het orgineel, Spoorloos.

Down van Maas vind ik ook Flopper ten opzichte van De Lift.

Jeroen Groot
21-03-2002, 22:16
Remake beter:
PotA
Gone in 60 seconds
Cape Fear
Ocean's Eleven

Origineel beter:
The getaway
Spoorloos/Vanishing
Abre los ojos/Vanilla Sky
Day of the Jackal/The Jackal
The Time Machine

Kasper P.
22-03-2002, 06:56
Down is een coole remake (maar t orgineel is toch een beetje leuker) :D It's just good old fun!