PDA

Bekijk de volledige versie : Die nieuwe Surround sets met maar 1 of 2 speakers



SuperDre
17-11-2005, 10:40
Het lijkt erop alsof er een nieuwe techniek is waarmee het mogelijk is om met maar 2 of '1' speaker hetzelfde te krijgen als met een 5.1 set.
Philips, Bose, Yamaha en Sony (en waarschijnlijk nog wel meer), hebben nu allemaal zo'n systeem, maar ze zijn best prijzig.

Maar natuurlijk is de vraag, is het systeem ook echt een goeie vervanging voor een 5.1 set?

Aangezien ik op zoek ben naar een mogelijkheid om eigenlijk 1 set te gebruiken voor 2 standen (tv staat in aan de west kant, maar projector aan de noordkant, dus dan zou ik op 1 of andere manier de positionering van het geluid met 1 knop moeten kunnen veranderen), maar aangezien zo'n set voor zover ik weet er niet is, ben ik dus op zoek naar een alternatief, en zo 1tje met maar 2 speakers is dan een heel goed alternatief, mits natuurlijk het geluid net zo goed/slecht is als een 5.1 set.

Alexander D
17-11-2005, 13:59
Om een lang verhaal kort te maken: twee speakers kunnen niet hetzelfde resultaat geven als vijf speakers. :wink:

Het grootste nadeel van twee speakers vind ik het ontbreken van de center. Dat stoort me meer dan het ontbreken van de surrounds. Door het weglaten van de center komt de spraak door de andere twee speakers. Hierdoor wordt je sweetspot errug klein, tenzij je het geen probleem vindt als het geluid en het beeld van de spraak niet van dezelfde plek komen.

Verder is je verhaal met die twee standen voor projector en tv me niet helemaal duidelijk.

GameBelgium
17-11-2005, 14:00
Een goeie 'vervanging' voor een 5.1 set is zo'n systeem niet. Je gaat dus nooit 5.1 geluid krijgen uit zo'n setje. Let wel: dat wil niet zeggen dat dergelijke setjes 'slecht' zouden klinken, daar kan jij alleen immers over oordelen.

In 'Audio' (Duits maandbland over het audio-wereldje) stond in November een vergelijkende test van de Bose 3-2-1 II GS set met eenzelfde set van Onkyo. Er werd ook daar duidelijk vermeld dat GEEN van de twee setjes echt 5.1 geluid voortbrachten. Dat kan natuurlijk ook niet uit twee speakers (+sw). Wel wordt het geluid weerkaatst via de muren en wordt 5.1 geluid gesimuleerd.

Hoe dan ook, de Onkyo set was enkele 100-en EURO (ik geloof 800 EUR) goedkoper dan de Bose set maar kwam toch als beste setje van de twee uit deze test.

GameBelgium
17-11-2005, 14:22
Ik ben natuurlijk weer te snel geweest met posten, en mezelf teveel betrouwd op mijn geheugen. Het was een vergelijkingstest tussen:
Bose 3.2.1 GSX, 2800 Euro
Denon S-301, 1800 Euro
Het verschil dus 1000 Euro, maar de Bose beschikt dan wel over een harde schijf.

Johan van den D.
17-11-2005, 15:54
Maar natuurlijk is de vraag, is het systeem ook echt een goeie vervanging voor een 5.1 set?
Nee.

Seth__Gekko
17-11-2005, 15:58
Ik ben wezen luisteren naar de 1-2-3 van Bose.

Echt wel geldklopperij hoor. Je kan er best een heel leuk systeempje voor kopen. De bose 123 kopers zijn dan ook de mensen die inderdaad helemaal geen plek hebben of kwijt willen.

Sander Haarmans
17-11-2005, 16:20
Er is geen enkel systeem dat met minder dan 5 speakers (+ sub) een volwaardige 5.1 set neer kan zetten. Diegene die zeggen van wel hebben er totaal geen verstand van.

Marc T.
17-11-2005, 18:08
Er is geen enkel systeem dat met minder dan 5 speakers (+ sub) een volwaardige 5.1 set neer kan zetten. Diegene die zeggen van wel hebben er totaal geen verstand van.



Dus bij die redenering hebben ze bij Philips, Sony, Yamaha etc. totaal geen verstand van zaken?

Rob Eric Blank
17-11-2005, 18:11
Ik denk dat voor veel mensen met niet zulke hoge eisen, maar wel een leuk surround effectje willen hebben en een mooi en makkelijk te plaatsen set willen hebben dit aantrekkelijk is. Veel mensen op dit forum zijn bovenmatig geinteresseerd in de audio kwaliteiten van hun set en zijn bereid hier veel geld en energie (opstellen e.d.) in te steken.

Een vriend van mij heeft een Bose 3-2-1 en vind het ideaal. Zelf vind ik dat je vooral op audio gebeid jezelf ernstig tekort doet met zo'n set. Voor mij is het niets, maar ik heb dan ook 2 flinke jongens in huis staan en dat wil hij niet....keuzes.

Alexander D
17-11-2005, 18:16
Er is geen enkel systeem dat met minder dan 5 speakers (+ sub) een volwaardige 5.1 set neer kan zetten. Diegene die zeggen van wel hebben er totaal geen verstand van.



Dus bij die redenering hebben ze bij Philips, Sony, Yamaha etc. totaal geen verstand van zaken?

Correct.

Vooral bij Bose hebben ze er de minste verstand van. Daar staat bij de 321 de 2 voor het aantal speakers... Een linker- en een rechterspeaker en een sub is bij nog steeds drie... Moet ik zo'n fabrikant serieus nemen? :?

Rob Eric Blank
17-11-2005, 18:35
En wat voor een sub.....een moeilijk te plaatsen en ontzettend lomp groot ding. Kunt beter een Rel quake plaatsen..

R Klemkerk
17-11-2005, 18:45
het setje van Denon klinkt welverbazingwekkend goed tov Bose.

maar net zoals hierboven gezegd wordt, zal dit nooit het echt dolby effect evenaren. Voor mensen die niet zoveel speakers willen en een compact systeem is de Denon set een goed alternatief. De Bose ook, maar die is gewoon een stuk duurder.

Wat mensen zeggen over het effect van Bose, Tsjah, ik heb het een keer gehoord in een kamer bij mensen thuis, die hadden hem ideaal opgesteld staan, en dat klonk dus echt wel indrukwekkend. In een winkel zul je nooit dat effect kunnen creëren wat je thuis vaak wel kan.

om nou te zeggen dat het Bose 321 systeem Geldklopperij is, vind ik een beetje onzin!

Moviola1965
17-11-2005, 18:55
Kijk, ik heb een hometheatre in aparte bioscoopzaal bijgewouwd met daarin een complete THX installatie, en alles het beste wat ik me op bepaalde momenten kon veroorloven.

Voor de huiskamer die net compleet veranderd is geworden, wou ik alle bedrading weg, en wou ik kunnen genieten van een goed geluid, en graag wat surround sound voor de tv uitzendingen, een simpel dvdtje en de sattelietuitzendingen.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Bose 3-2-1. En neen dat was niet enkel omdat je de nieuwe War of the worlds dvd gratis kreeg simpel als je een demo kwam bijwonen.

Ik heb buiten de Bose ook genoten van de sound van de Yamaha (speaker) en het systeem van Denon, dat rond de 1200euro zat. Allen gaven in de zaak een goed geluid. Vraag blijft natuurlijk altijd wat het thuis geeft. Denon gaf mooi resultaat, Yamaha is één speaker systeem waar je nog wel een sub moet bijkopen. Maar dat vond ik te groot om te plaatsen. Een wat groot dom ding. Bose gaf een verbazend geluid, inclusief een compact systeem en een dvd speler (regiovrij als men wil). Thuis snel aangesloten, zeker geen TE grote subwoofer. 5.1, ja zeker maar geef toe, het vraagt wel wat uitproberen en afstellen om je perfecte sound weer te geven. Maar het resultaat is zeker TOP als je niet TEVEELeisend bent.

Sander Haarmans
17-11-2005, 19:08
Er is geen enkel systeem dat met minder dan 5 speakers (+ sub) een volwaardige 5.1 set neer kan zetten. Diegene die zeggen van wel hebben er totaal geen verstand van.



Dus bij die redenering hebben ze bij Philips, Sony, Yamaha etc. totaal geen verstand van zaken?
Als zij gaan beweren dat het een volwaardige 5.1 set vervangt (ik weet dus niet of ze dat zeggen) dan hebben ze er inderdaad geen verstand van.
Als je namelijk logisch nadenk kan dat ook helemaal niet.
Ik zeg dus niet dat die setjes slecht zijn maar de vervanger is het zeker niet.

SuperDre
17-11-2005, 19:41
Er is geen enkel systeem dat met minder dan 5 speakers (+ sub) een volwaardige 5.1 set neer kan zetten. Diegene die zeggen van wel hebben er totaal geen verstand van.



Dus bij die redenering hebben ze bij Philips, Sony, Yamaha etc. totaal geen verstand van zaken?
Als zij gaan beweren dat het een volwaardige 5.1 set vervangt (ik weet dus niet of ze dat zeggen) dan hebben ze er inderdaad geen verstand van.
Als je namelijk logisch nadenk kan dat ook helemaal niet.
Ik zeg dus niet dat die setjes slecht zijn maar de vervanger is het zeker niet.

Tja, dat zeiden mensen lang geleden ook van die losse surround speakertjes.. En lang geleden zeiden ze ook dat de aarde plat was..

Maarja, als je juist logisch en natuurkundig nadenkt dan is het misschien juist wel mogelijk, want het gaat erom om jouw perceptie te foppen (dat is nu ook wat die 5.1 setjes doen)..

Ik persoonlijk kan het me ook niet voorstellen hoor, maar het feit dat die sets zo ongelooflijk duur zijn doet mij misschien toch wel anders vermoeden.. Ik sta in ieder geval helemaal open voor het feit dat het wel zo zou zijn..

Edgar Smit
17-11-2005, 22:17
Het moeilijkste deel van die 3-2-1 setjes, ik gooi ze maar even allemaal op een hoop, is de plaatsing. Het surround effect wordt namelijk gecreerd door het weerkaatsen de geluidsgolven. Om die weerkaatsing dus optimaal te benutten, moet je ook een optimale plaatsing hebben, en dat is bij veel mensen erg moeilijk en soms zelfs onmogelijk.

Daarom klinken die setjes in een winkel ook nooit echt goed, tenzij er een echte speciale ruimte voor gemaakt is waarin ze optimaal staan opgesteld.

Daarnaast is het een simpel feit dat 2 sattelietjes en een sub nooit hetzelfde geluidsbeeld kunnen geven als bijv 2 boekenplanken of 2 zuilen, iets wat met name op stereo gebied dus een groot nadeel is van die 321 sets.

En Bose is nu eenmaal duur, vanwege alle research die erin zit. En dan kunnen we met zijn allen roepen dat het weggegooid geld is, maar toch zal het idee van surround middels weerkaatsing steeds verder ontwikkeld worden. Niet voor niets storten fabrikanten als Yamaha en Denon zich erop, het vult een gat in de markt tussen stereo en echte 5.1.
Misschien dat er over een paar jaar echte surroundeffecten uit de nieuwe sets komen.

Maar de echte audio/HT-fielen zullen blijven zweren bij een echte 5.1 of goede stereo opstelling, het zal de massa zijn die deze setjes wil hebben.

Alexander D
18-11-2005, 00:08
Maarja, als je juist logisch en natuurkundig nadenkt dan is het misschien juist wel mogelijk, want het gaat erom om jouw perceptie te foppen (dat is nu ook wat die 5.1 setjes doen)..


Nou kan ik niet natuurkundig nadenken dus kun jij het me vast wel uitleggen want ik denk dan dat ik door een 5.1 set niet gefopt wordt. Er staat een speaker en van die kant komt geluid. Lijkt me logisch, natuurkundig verklaarbaar enz.

Door weerkaatsing probeert Bose met de 321 hetzelfde te bereiken. Dat lijkt me wel foppen want er staat immers geen speaker op de plek waar die bij een 5.1 wel staat.....

Of mis ik (weer) iets?

Harry stadman
18-11-2005, 02:08
Maarja, als je juist logisch en natuurkundig nadenkt dan is het misschien juist wel mogelijk, want het gaat erom om jouw perceptie te foppen (dat is nu ook wat die 5.1 setjes doen)..


Nou kan ik niet natuurkundig nadenken dus kun jij het me vast wel uitleggen want ik denk dan dat ik door een 5.1 set niet gefopt wordt. Er staat een speaker en van die kant komt geluid. Lijkt me logisch, natuurkundig verklaarbaar enz.

Door weerkaatsing probeert Bose met de 321 hetzelfde te bereiken. Dat lijkt me wel foppen want er staat immers geen speaker op de plek waar die bij een 5.1 wel staat.....

Of mis ik (weer) iets?

Die sets met 2 of 3 speakers werken met reflectie. Leuke van dit systeem is dat het alleen werkt als je een echt gladde muur hebt naar je zitplaats toe! staat er wat in de weg, werkt het hele systeem al niet meer. Daar de meeste mensen toch het huis wel ingericht hebben, lijkt mij het onmogelijk om zo'n systeem maar ook enigzins fatsoenlijk te laten werken, afgezien van het feit dat het systeem nooit 6 fysieke speakers kan overtreffen!

Alexander D
18-11-2005, 08:52
Maarja, als je juist logisch en natuurkundig nadenkt dan is het misschien juist wel mogelijk, want het gaat erom om jouw perceptie te foppen (dat is nu ook wat die 5.1 setjes doen)..


Nou kan ik niet natuurkundig nadenken dus kun jij het me vast wel uitleggen want ik denk dan dat ik door een 5.1 set niet gefopt wordt. Er staat een speaker en van die kant komt geluid. Lijkt me logisch, natuurkundig verklaarbaar enz.

Door weerkaatsing probeert Bose met de 321 hetzelfde te bereiken. Dat lijkt me wel foppen want er staat immers geen speaker op de plek waar die bij een 5.1 wel staat.....

Of mis ik (weer) iets?

Die sets met 2 of 3 speakers werken met reflectie. Leuke van dit systeem is dat het alleen werkt als je een echt gladde muur hebt naar je zitplaats toe! staat er wat in de weg, werkt het hele systeem al niet meer. Daar de meeste mensen toch het huis wel ingericht hebben, lijkt mij het onmogelijk om zo'n systeem maar ook enigzins fatsoenlijk te laten werken, afgezien van het feit dat het systeem nooit 6 fysieke speakers kan overtreffen!

Juistem, zeggen we allebei hetzelfde.

Volgens mij kan de geluidskwaliteit van zo'n gereflecteerde golf nooit de kwaliteit evenaren van een geluidsgolf die direct uit een speaker komt bij een 5.1 opstelling. Toch laat Bose je belachelijk veel betalen, je krijgt dus dubbel minder voor meer.... :wink:

Edgar Smit
18-11-2005, 11:44
Ik denk dat Superdre bedoelt dat er dus een geluid van achteren komt, terwijk het beeld alleen voor je is, maar je de indruk krijgt dat er dus achter je iets gebeurt. Dat gebeurt namelijk voor je, maar in het beeld wat voor je is gebeurt dat aan de achterkant.

In die zin heeft hij wel een punt dat ook een echte 5.1 opstelling je perceptie fopt, er gebeurt namelijk niets achter je.

Maar dat neemt niet weg dat een reflectiesysteem met twee speakers niet hetzelfde effect KAN creeren als een echte 5.1 opstelling. Anders gezegd, een 5.1 opstelling fopt je perceptie dus veel beter :wink: .

gasoline
12-12-2005, 16:35
Hi,

Heb ff jullier revieuws gelezen en heb een vraag. Ben voor mijn Pa op zoek naar een set. En het maakt 'm allemaal niet zo uit. ZOek iets dat:

Simpel is
2 speakers (eventueel bass erbij)
Klein
compleet (dvd, cd, radio)
Natuurlijk wel redelijk goede kwaliteit

Wat denken jullie hiervan. PHILIPS MCD 708.
(http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/catalog.jsp?fhquery=fh_secondid%3Dmcd708_12_nl_con sumer%26fh_location%3D%2F%2Fconsumer%2Fnl_NL%2Fcat egories%3Ccatalog_nl_consumer%2Fcategories%3Chome_ audio_video_gr_nl_consumer%2Fcategories%3Caudio_sy stems_ca_nl_consumer%26&productId=MCD708_12_NL_CONSUMER&activeCategory=HOME_AUDIO_VIDEO_GR_NL_CONSUMER&fredhopperpage=detail.jsp&language=nl&country=NL&catalogType=CONSUMER&proxybuster=FX4TACZML0V4LJ0RMRESHQFHKFSEKI5P)
http://www.consumer.philips.com/catalog/MC/MCD708_12_webImage198.jpg

OF moet ie heel iets anders nemen ?

scorpion69
12-12-2005, 16:45
Ik ben ook nieuwsgierig naar bovenstaande set van Philips. Ik heb hem nog niet beluisterd maar hij ziet er heel degelijk uit. Overigs wordt bij deze set niet beweerd dat ie net zo klinkt als 5.1

gasoline
12-12-2005, 17:24
Dat hoeft ook niet. Zoek geen 5.1. Maar wel DVD. Dus lekker naar muziek (radio/cd) luisteren en mogelijkheoid van TV/DVD via de boxen.

Alexander D
12-12-2005, 18:08
Ik ben ook nieuwsgierig naar bovenstaande set van Philips. Ik heb hem nog niet beluisterd maar hij ziet er heel degelijk uit. Overigs wordt bij deze set niet beweerd dat ie net zo klinkt als 5.1

En aan wat voor prijs moeten we dan denken?

Rob Eric Blank
12-12-2005, 18:18
Ik weet ook dat Yamaha dit soort sets verkoopt. Een redelijke stereo set met een DVD speler ipv cd speler.

gasoline
12-12-2005, 20:17
Ik weet ook dat Yamaha dit soort sets verkoopt. Een redelijke stereo set met een DVD speler ipv cd speler.


Ook voor zo'n 350/400 Euri ?

R Klemkerk
12-12-2005, 20:30
die zijn wat duurder, richting de 500 euro.

Ik ken de setjes van philips met de cd speler en die klinken voor een mini setje echt goed! Dat geluid viel me echt niet tegen,. vooral de midden en hoge tonen klonken best goed. En toch nog een aardige bass.

gasoline
12-12-2005, 21:54
He, nou ga ik twijfelen :confused:

Ben is gaan zoeken naar die Ymaha.

Die YAMAHA PianoCraft E700 of E600 zien er goed uit. En via internet ook rond de 400/450 te koop. Als ze echt beter zijn natuurlijk wel de moeite waard.

Hebben jullie nog ervaringen met bovengenoemde systemen. De E700 is alles in een en de 600 is DVD en Tuner los.

Jammer dat je op de Yamaha site niet kan vinden waar de dealers zitten. Wel dom hoor. Heb ze een mailtje gestuurd,. Maar dat kan 5 dagen duren.

R Klemkerk
12-12-2005, 22:26
He, nou ga ik twijfelen :confused:

Ben is gaan zoeken naar die Ymaha.

Die YAMAHA PianoCraft E700 of E600 zien er goed uit. En via internet ook rond de 400/450 te koop. Als ze echt beter zijn natuurlijk wel de moeite waard.

Hebben jullie nog ervaringen met bovengenoemde systemen. De E700 is alles in een en de 600 is DVD en Tuner los.

Jammer dat je op de Yamaha site niet kan vinden waar de dealers zitten. Wel dom hoor. Heb ze een mailtje gestuurd,. Maar dat kan 5 dagen duren.

ik werk bij bcc, en ik weet dat wij die setjes hebben. dus kijk daar eens :)

gasoline
12-12-2005, 22:32
Zal ik doen.

Maar in die winkels zorgen ze voor nog meer verwarring. Had mijn Pa meegesleept (ben voor hem bezig maar ga zelf denk ik zo'n YAMAHA setje o.id. kopen). Hij is HIFI barbaar dus heb 'm Sony X1 / BOSE 123 laten horen zien en de simpelere systemen.

Zegt die verkoper in de BCC (kwamen -om te luisteren naar- voor de Sony X1 1299,=) dat de Bose 123 veeeeel beter geluid geeft. Aanbieding 995,=.

Komen we daarna bij S&F. Krijgen we heel verhaal waarom de sony betr is en dat ie prijzen heeft gewonnen. Tsja, wat moet je dan?

R Klemkerk
12-12-2005, 22:39
Zal ik doen.

Maar in die winkels zorgen ze voor nog meer verwarring. Had mijn Pa meegesleept (ben voor hem bezig maar ga zelf denk ik zo'n YAMAHA setje o.id. kopen). Hij is HIFI barbaar dus heb 'm Sony X1 / BOSE 123 laten horen zien en de simpelere systemen.

Zegt die verkoper in de BCC (kwamen -om te luisteren naar- voor de Sony X1 1299,=) dat de Bose 123 veeeeel beter geluid geeft. Aanbieding 995,=.

Komen we daarna bij S&F. Krijgen we heel verhaal waarom de sony betr is en dat ie prijzen heeft gewonnen. Tsja, wat moet je dan?

Mja, je moet op je eigen oren afgaan. Elk systeem heeft zo zijn eigen belangrijke verkooppunten waarmee je iemand over de streep kan trekken. Je oren bedriegen je nooit.

Het kan zijn dat je de Sony niks vind, maar de bose wel, en ook visaversa. Dat is dus een geheel eigen opinie die je zelf moet invullen en waar niemand je bij kan helpen.

Ik ken de Sony X1 niet, dus kan hier ook niets over vertellen. Ik weet dat de Bose 321 wel een aardige set is, zeker als je niet zoveel componenten in je huis wilt hebben, kleine speakers en niet opzoek bent naar high end prestaties.

Wil je wat meer, is yamaha een mooie set. Pianolak is om te kwijlen zo mooi! hij is compact, stijlvol, mooi geluid. :D

gasoline
12-12-2005, 23:01
Fijn om te horen dat die Yamaha ok is.

Wat betreft luisteren in winkel. Ze staan in een grote ruimte met veel 'achtergrond' geluid. Dus het blijft een beetje behelpen. Alhoewel je wel verschil hoort. Om eerlijk te zijn vond ik die BOSE wel beter/overtuigender klinken.

pretorian22
13-12-2005, 12:22
die bose 3-2-1 set stond aan bij de media markt. sowieso ben ik niet kapot van surround uit 2 speakers maar de kwaliteit was ook dramatisch slecht voor die prijs.......bij verschillende zaken gehoord die speakers van bose uit die set en telkens waren er alternatieven van nog niet eens de helft van de prijs die vele malen beter klonken

Johan van den D.
13-12-2005, 15:55
Die YAMAHA PianoCraft.Ikzelf heb hier ook een Yamaha PianoCraft setje staan en die zijn zeker goed te noemen.
Moet wel zeggen dat ik inmiddels niet de standaard bijgeleverde speakers gebruikt.
Mara ze hebben zeker een hele goede prijs kwaliteit verhouding en leveren een volwassen prestatie voor hun formaat.

R Klemkerk
13-12-2005, 18:03
Die YAMAHA PianoCraft.Ikzelf heb hier ook een Yamaha PianoCraft setje staan en die zijn zeker goed te noemen.
Moet wel zeggen dat ik inmiddels niet de standaard bijgeleverde speakers gebruikt.
Mara ze hebben zeker een hele goede prijs kwaliteit verhouding en leveren een volwassen prestatie voor hun formaat.

dat vind ik ook! was totaal verrast door deze setjes.

De setjes van Denon in zijn klasse zijn ook helemaal geweldig!

gasoline
13-12-2005, 18:19
Welke bedoel je dan?

Ik vindt deze (Denon S-301) wel duur. Kan je 4 YAMAHA setjes voor kopen..

Of zijn er nog anderen?

R Klemkerk
13-12-2005, 18:34
Ik weet niet of die er nog zijn, zovaak kom ik niet op onze audio afdeling helaas, maar er waren setjes van ongeveer 500 a 600 euro, die ook erg mooi waren, en perfect klonken.

Alhoewel de Yamaha qua looks toch wel de voorkeur had ;) en natuurlijk was het geluid ook om te smullen!

A3aan
13-12-2005, 20:22
Eh, zover ik kan zien heeft iedereen die een mening gaf over 5.1 en 2 boxen gelijk.
Het geeft nooit zo mooi surround als 5+1 boxen. Dat is simpel. Wel is verrassend wat dan wél bereikt wordt.

Even los van de surround-beleving (waar komt het geluid vandaan) is er ook iets als de geluids-beleving (hoe klinkt het geluid), een onderdeel wat ik zelf best belangrijk vind.

en zo kom ik op optie 2 (optie 1 is tóch een 123-setje o.i.d.)
Ik vind in het verhaal van de thread-starter het dan ook zeker een optie om een (eenvoudige (als tegenstelling tot high-end)) stereo-set met een paar lekkere boxen aan te schaffen.
Dan is switchen niet zo'n probleem (sommige stereo-sets bieden die optie, anders is zo'n schakelkastje snel gemaakt/ge-laten-maken). Eventueel nadeel qua geluidsbeleving (als tegenstelling tot surroundbeleving) is dat je je LFE-kanaal (subwoofer) zult missen.
Voor de surround-beleving kun je je stereoboxen eventueel wat naar buiten mikken (op de zij-muren), geeft een iets 'ruimer' geluidsbeeld, maar niet zo ruim als een echt 2-boxen-surround-setje.
Dit is wel een redelijk betaalbare optie.

even een open deur intrappen: Je Tv of beamer anders plaatsen is ook een optie. (optie 3 dus)

nog een optie (als je hebt meegeteld: we zitten nu bij optie 4): als je voor 4.1 gaat (dus zonder center, waar niet iedereen happy mee is, maar sommigen wel) is een schakelkast om alles om te schakelen goed realiseerbaar. As far as I know zijn die niet kant en klaar op de markt, maar zo'n beetje elke electronica-winkel wil zo'n switch-boxje voor je maken.