PDA

Bekijk de volledige versie : Advies losse componenten



Wienjo
20-11-2005, 00:19
Dag mensen,

ik ben al een tijdje aan het kijken voor een vervangend systeem voor mn (verouderde) hifi systeem, nu zit ik dus totaal niet in de wereld van losse componenenten maar heb op forum gelezen dat dat dus altijd beter is dan een standaard home cinema set. Ik verwacht van audio altijd behoorlijk wat, en wil vragen wat jullie mij voor advies kunnen geven.

Ik sluit er een digitale decoder op aan (optische ingang), een spelcomputer en een gewone computer. Ik heb al beetje gezocht en zag dat hier op forum veel gepraat word over de Onkyo receiver. Kunnen jullie me misschien iets meer info geven met betrekking tot m'n verwachtingen en apparatuur die ik erop aansluit. Qua prijs maakt me niet zoveel uit, ik ben op het moment gewoon aan het rond zoeken wat de beste set is en overweeg daarna of ik overga tot aanschaf.

Alvast bedankt

Mariusz
20-11-2005, 10:05
Wil je vooral muziek luisteren of een echte thuisbioscoop opzetten (met de nodige compromissen op stereoweergave)? Je zou de eerste teleurgestelde niet zijn (mijzelf incluis) over de teleurstellende stereoweergave van bijv. een beetje betaalbare Onkyo receiver. Een beter stereoalternatief zou zijn een Marantz PM7200 met CD5400. Dat klinkt heel veel beter dan een gelijkgeprijsde AV-receiver.

Alexander D
20-11-2005, 10:10
Je zoekt dus alleen een receiver? Alhoewel ik groot Onkyofan ben voor home theater moet ik dan toch om te beginnen adviseren om gewoon te gaan luisteren bij een hifiwinkel. Misschien dat de sound van Onkyo je helemaal niet bevalt.

Verder is het wel handig als je een budget kunt aangeven. Op basis van je huidige info ('zoeken wat de beste set is') kom je bij Onkyo heel snel uit op een TX-NR5000E en een DV-SP1000E. Dan ben je wel zo'n € 10.000 kwijt maar heb je zeker iets goed.

Een andere optie is de TX-SR703E. Deze kost € 1.000,-. Om wat concurrenten te noemen in deze prijsklasse: De Marantz 7500 of de Denon 2805.

Wienjo
20-11-2005, 10:19
Wat ik er van verwacht is dat het een thuis theather moet worden qua geluid ja, en voor muziek (heb als ik thuis ben altijd muziek aan) eigenlijk goed helder geluid. Mijn budget wil ik dan afronden op ongeveer 700,- voor de reciever.

Johan van den D.
20-11-2005, 12:03
Mijn budget wil ik dan afronden op ongeveer 700,- voor de reciever.Dan is de Cambridge Audio Azur 540R een hele mooie optie.

Mariusz
20-11-2005, 14:04
Voor 700e kun je bijv ook een Denon 3803 (7x110W) kopen nu nieuw in doos, toch wel een stapje hoger dan de meesten uit deze prijsklasse. PM maar als je wilt weten waar...

Wienjo
20-11-2005, 21:38
Een kennis van me wees me op een (wat oudere) set van Harman Kardon namelijk de AVR 130. Ik heb bepaalde recensies gelezen en hij schijnt ook goed te presteren, die receiver is een stuk goedkoper en icm een goede boxen set doet hij niet af bij andere recievers van vandaag.. klopt dat of is hij toch teveel veroudert? En wat is het verschil tussen AVR 130 en een goede receiver van nu

pretorian22
20-11-2005, 22:31
ik zou in de goedkopere lijn gaan voor een Yamaha Receiver bijvoorbeeld de RX V-457 voor 299,-

had zelf voor mijn huidige receiver de yamaha rx v440 wat destijds de instapklasse van yamaha was en gaf een zeer goed geluid.

maarja inderdaad zou zelf gaan luisteren want elk merk heeft ijn eigen klank en eidereen heeft zo zijn eigen smaak he :)

Herjan
20-11-2005, 23:15
Ik heb zelf hier een Harman Kardon AVR300 staan. Een oudere serie dus dan de 130, 230, 330 etc. Op zich ben ik er nog steeds tevreden mee voor surround. Voor stereo ook wel, maar omdat ik toch wel een redelijke audiofiel aan 't worden ben, wil ik toch een separate stereo-amp erbij nemen.

HK is redelijk muzikaal en zeker geschikt voor film. Over Yamaha receivers kan ik persoonlijk niets zinnigs zeggen. Hun subwoofers vind ik vreselijk, maar wellicht dat de receivers beter zijn.

Maar houd zeker de aanbiedingen van diverse hifizaken (de betere, dus niet de Mediamarkt of zo) in gaten. Voor 700 euro kun je erg goede receivers kopen!

Herjan
20-11-2005, 23:16
Voor 700e kun je bijv ook een Denon 3803 (7x110W) kopen nu nieuw in doos, toch wel een stapje hoger dan de meesten uit deze prijsklasse. PM maar als je wilt weten waar...
Waarom kun je dat niet gewoon hier posten (of in de aanbiedingen-thread)? Wellicht dat meer mensen geïnteresseerd zijn. De 2803 is bij Correct al 800 euro, dus als jij een adres weet waar je de 3803 kunt krijgen voor 700 ben ik persoonlijk wel geinteresseerd!

pretorian22
21-11-2005, 08:18
wellich dat de receivers beter zijn? :lol: :lol:

yamaha krijgt altijd alle lof in de duitse vakbladen en op home theater gebied maken ze zelfs de beste receivers ook volgens de vakbladen dus niet al te minderwaardig over yamaha graag :wink:

het feit trouwens dat ze subwoofers maken die niet goed zijn kan je ook verder niet vergelijken vind ik met de kwaliteit van de receivers.

kan ook moeilijk zeggen bijvoorbeeld. ja harman kardon maakt speakers voor laptops en die vind ik vreselijk misschien dat de receivers beter zijn :lol:

mijn keuze ging overigens destijds tussen een Harman Kardon 630 en de yamaha rx v2400 waarbij de yamaha in alle opsellingen krachtiger en zuiverder en mooier uit de bus kwam zowel op muziek als surround gebied

Herjan
21-11-2005, 08:42
Ik begrijp je standpunt, pretorian22, maar ik wil eigenlijk alleen zeggen dat ik van Yamaha alleen een subwoofer ooit beluisterd heb en nog nooit een een receiver (althans: niet op een redelijke speakerset). Vandaar dat ik er geen harde uitspraken over wil doen. Ik weet dat de receivers erg goed uit testen komen en er veel forumleden zijn die laaiend enthousiast zijn, maar zolang ik neit een receiver op een volwassen speaker gehoord heb, vind ik dat ik geen harde uitspraken kan doen.

Ik sta dus niet tegenover je of ontken dat Yamaha goede receivers maakt (blijf weg van de subs als je ook muziek-DVD's wilt draaien!), maar ik ben geen ervaringsdeskundige op dat gebied.

El-Jorge
21-11-2005, 08:46
Ik denk dat je voor EUR 700,- heel wat moois kan krijgen. Je moet denk ik eerst voor jezelf bepalen wat je wil, en dan bedoel ik naar hoe het voor jou moet klinken. Dit kan je niet zomaar bepalen, ik zou dan ook in een winkel een goede luistersessie houden, en goed te gaan luisteren wat de verschillen tussen de verschillende recievers zijn.
Ik ben zel f niet kapot van het geluid van Onkyo, maar dit zal je dan zelf moeten ervaren. De Cambridge die wordt geadviseerd is een hele mooie reciever, ook de 3803 voor EUR 700,- is een koopje. Daarnaast zou ik kijken naar Marantz en Pioneer. Ook HK maakt mooie versterkers, ik heb er zelf ook een gehad, en was meer dan tevreden over het geluid. Ik zou echter niet voor de 130 gaan, dit is echt de instapper. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor speakers je er aan gaat hangen. Als je een gewoon simpler 5.1 setje eraan gaat hangen is die AVR130 meer dan goed natuurlijk.
Maar wat ik al zei, ga gewoon eerst eens een paar keer luisteren, op die manier kan je een veel beter overwogen keuze gaan maken!

pretorian22
21-11-2005, 11:00
ok is duidelijk Herjan ,

en sorry voor mijn felle reactie beetje last van maandagochtend humeur :lol:

wat betreft de subs sluit ik me volledig bij je aan. en overigens niet alleen bij muziek erbij wegblijven hoor voor films zijn ze ook onvoldoende want ze zijn net iets te traag vind ik

jbl is bijvoorbeeld al vele malen beter en dan ben je nog minder kwijt ook

heb zelf trouwens nog steeds een sub nodig, aanraders?

heb dus de Yamaha RX v2400 met magnat zuilen en pioneer 57a dvdspeler maar de yamaha dvd s657 is in bestelling

dacht aan een budget van 300/400 euries of is dat te weinig?

Alexander D
21-11-2005, 11:05
ok is duidelijk Herjan ,

en sorry voor mijn felle reactie beetje last van maandagochtend humeur :lol:

wat betreft de subs sluit ik me volledig bij je aan. en overigens niet alleen bij muziek erbij wegblijven hoor voor films zijn ze ook onvoldoende want ze zijn net iets te traag vind ik

jbl is bijvoorbeeld al vele malen beter en dan ben je nog minder kwijt ook

heb zelf trouwens nog steeds een sub nodig, aanraders?

heb dus de Yamaha RX v2400 met magnat zuilen en pioneer 57a dvdspeler maar de yamaha dvd s657 is in bestelling

dacht aan een budget van 300/400 euries of is dat te weinig?

Gezien je budget zou ik de zeker de diverse 'te koop aangeboden' topics in de gaten houden. Vaak kun je een uitstekende gebruikte sub kopen voor dat budget die vele malen beter is dan een nieuwe uit die prijsklasse.

Edgar Smit
21-11-2005, 15:16
De tekoop topics in de gaten houden is een goede tip.
Als je niet gebruikt wil kopen, kun je ook eens naar Klipsch gaan luisteren, de KSW10 is er nu al voor 299 geloof ik, en dat is echt geen slechte sub en nog muzikaal ook.

Johan van den D.
21-11-2005, 16:01
wat betreft de subs sluit ik me volledig bij je aan. en overigens niet alleen bij muziek erbij wegblijven hoor voor films zijn ze ook onvoldoende want ze zijn net iets te traag vind ik
Kom gerust eens luisteren naar mijn Yamaha sub.
Die zet hier toch hele aardige prestaties neer.

Ik bedoel hier alleen maar mee te zeggen dat het allemaal relatief is en dat wanneer je één minder model heb gehoord je niet direct kan oordelen over alle modellen die ze leveren.
Men moet immers ook niet vergeten dat ze in principe zeer weinig kosten :wink:

pretorian22
21-11-2005, 16:39
bedankt voor de tips in ieder geval

ik heb verschillende yamaha's gehoord en bedoel niet dat ze allemaal per definitie slecht zijn alleen voor hetzelfde bedrag heb je dan een jbl sub die betere prestaties levert / beter klinkt :)

Mariusz
21-11-2005, 17:53
Voor 700e kun je bijv ook een Denon 3803 (7x110W) kopen nu nieuw in doos, toch wel een stapje hoger dan de meesten uit deze prijsklasse. PM maar als je wilt weten waar...
Waarom kun je dat niet gewoon hier posten (of in de aanbiedingen-thread)? Wellicht dat meer mensen geïnteresseerd zijn. De 2803 is bij Correct al 800 euro, dus als jij een adres weet waar je de 3803 kunt krijgen voor 700 ben ik persoonlijk wel geinteresseerd!

Dezelfde firma die jij noemt:)