PDA

Bekijk de volledige versie : Speakerset voor Marantz SR5500



flabbergast
01-12-2005, 17:10
Zojuist heb ik een Marantz SR5500 op de kop getikt. Subliem!
En nu ben ik op zoek naar speakers die goed bij deze versterker passen.

Mijn uitgangspunten:
1. Ik gebruik zal ze ongeveer 67% voor muziek en 33% voor film gebruiken, dus de speakers mogen met muziek ook goed klinken.
2. Qua design mogen ze graag zwart zijn. Of in ieder geval donker. Anders gooit mijn vriendin ze het huis uit!

Een nieuweling ben ik. Zowel op dit forum als voor audio in het algemeen. Hulp wordt daarom zeer gewaardeerd... Alvast bedankt voor jullie advies :)

Basso
01-12-2005, 17:38
Zelf ben ik erg enthousiast over Mordaunt-Short speakers, deze klinken erg mooi helder en zuiver. Ze gaan echter niet erg diep dus voor dolby is een sub wel aan te raden.
Deze Mordaunt-Short speakers matchen uitstekend met Marantz (zelfde fabriek)

Een voorbeeld: 906 als front, 905 als center en de 902 als rear

Dit is maar een voorbeeld, misschien is het handig als je even je budget en muzieksmaak neerzet :)

R Klemkerk
01-12-2005, 21:24
Hallo,

Ten eerste heet ik je Welkom op het forum!

Ten 2de, is het inderdaad even handig om je budget te noteren zodat wij een indicatie krijgen waar je aan zit te denken (is dit budget dan voor een complete dolby set? of is stereo met een subwoofer ook voldoende?)

Gelukkig is de Marantz een receiver die veel speakers kan hebben, dus daarin heb je al een geluk :)

flabbergast
01-12-2005, 22:40
Ha, ik voel me al een beetje welkom 8)

Mijn muzieksmaak ligt in tussen: zappa, funk, jazz, balkan, breakbeats, house, electronica, psytrance...

Maar ik kijk ook films dus wil het gebruiken voor zowel Dolby als Stereo.

Mijn budget... Tsja. Het zou mooi zijn als ik met 5 a 600 Euro klaar kon zijn. Maar ben best bereid wat meer uit te geven als dit het maximale uit de versterker haalt.

Los kopen is een optie, maar een set is natuurlijk makkelijker; dan ben je in een keer klaar.

Rob Eric Blank
02-12-2005, 16:56
Elac zijn fijne speakers bij Marantz (vind ik). De classic speakers zijn voor een redelijke speakers. De FS108 klinkt ook erg goed.

De classic serie is voor een redelijk budget wel te krijgen.

johan tieks
02-12-2005, 18:43
Zelf ben ik erg enthousiast over Mordaunt-Short speakers, deze klinken erg mooi helder en zuiver.

Ik ook, dit zijn leuke speakers voor een leuke prijs. zag paar weken geleden bij polectro de 902 voor ik dacht 79 euro en de 905 voor 129.
Dus 4 x 902 en 905 is binnen jouw budget nog wel te doen. ik zou er alleen nog wel een sub bij zoeken dan wordt het misschien iets duurder maar dan heb je ook iets. ga eens een keer luisteren. en zo richting kerst komen er vast wel weer leuke aanbiedingen voor bv een sub

flabbergast
03-12-2005, 13:29
Tot zover, heel erg bedankt voor jullie antwoorden...
Mordaunt Short schijnt hier toch de consensus te zijn.
Wel nog even de volgende vraag.



Zelf ben ik erg enthousiast over Mordaunt-Short speakers, deze klinken erg mooi helder en zuiver.

Ik ook, dit zijn leuke speakers voor een leuke prijs. zag paar weken geleden bij polectro de 902 voor ik dacht 79 euro en de 905 voor 129.
Dus 4 x 902 en 905 is binnen jouw budget nog wel te doen. ik zou er alleen nog wel een sub bij zoeken dan wordt het misschien iets duurder maar dan heb je ook iets. ga eens een keer luisteren. en zo richting kerst komen er vast wel weer leuke aanbiedingen voor bv een sub

Aangezien ik toch best veel muziek draai, de volgende vraag:
Is dit voor muziek ook toereikend?
Of moet ik dan toch meer investeren in mijn front speakers?

Offtrack
03-12-2005, 14:12
Ik heb ook Mordaunts, en als fronts de 906'en, ik moet zeggen dat die nog behoorlijk laag gaan hoor.
Achter heb ik trouwens de 904's, dat zijn in feite 902's in een hoge kast. En toen ik die net had heb ik ze ook getest als fronts in een stereo opstelling, klinkt helemaal niet verkeerd voor muziek. Hebben aardig wat is huis deze speakers (zeker voor het geld... mijn 904's waren 95 per stuk, kan je weinig mee fout doen :P)

JCL
03-12-2005, 14:13
Het heeft altijd mijn voorkeur gehad dat stereo wordt gespeeld over 2 speakers, front en left. Een sub is opzich prima, maar dan wel voor het laag en niet ook nog eens voor het midden, dat is wat veel sat setjes hebben, eigelijk alle bij mijn weten. Een paar goede boekplank speakers als front (liefst zuilen maar die worden al snel prijzig) zijn dan ook wel zo lekker. DALI maakt b.v. mooie speakers voor jou budget, B&W, KEF, Mission etc ook. Je zou dan b.v. eerst of 2 fronts kunnen kopen, of 2 fronts en 2 rears en later center en sub kunnen aanschaffen. Bij een speakers als een B&W 601 is een sub een goede aanvulling maar (zeker in het begin) geen must.

flabbergast
03-12-2005, 19:37
Polectro heeft helaas geen website. En ik weet niet waar de winkel zit. In de buurt van Amsterdam?
Heb ivm werk helaas niet superveel tijd om te luisteren, dus zal over internet moeten bestellen.
Heb even gekeken op kieskeurig.nl en sommige van de Mordaunts blijken niet meer leverbaar. Met vergelijkbare speakers kom dan op het volgende uit. Stassen Hifi is volgens de site het goedkoopst, de prijzen heb ik daarvandaan:


PRIJS # WAAR ARTIKEL TOTAAL
229,- 1x sub mordaunt short avant 907 kersen 229,-
149,- 2x front mordaunt short avant 914 kersen 298,-
99,- 2x rear mordaunt short avant 912 kersen 198,-
_____+
725,-


Klopt mijn aanname dat dit gelijkwaardige speakers zijn?
En heb ik misschien nog een center nodig?
Wederom hartelijk dank voor al jullie advies 8)

Theebag
04-12-2005, 09:22
Ik ga mijn MS907 verkopen, je hebt PM . Mischien handig, kan je het overgehouden geld in de speakers of kabels (!) investeren.

Alexander D
04-12-2005, 10:31
Polectro heeft helaas geen website. En ik weet niet waar de winkel zit. In de buurt van Amsterdam?
Heb ivm werk helaas niet superveel tijd om te luisteren, dus zal over internet moeten bestellen.
Heb even gekeken op kieskeurig.nl en sommige van de Mordaunts blijken niet meer leverbaar. Met vergelijkbare speakers kom dan op het volgende uit. Stassen Hifi is volgens de site het goedkoopst, de prijzen heb ik daarvandaan:


PRIJS # WAAR ARTIKEL TOTAAL
229,- 1x sub mordaunt short avant 907 kersen 229,-
149,- 2x front mordaunt short avant 914 kersen 298,-
99,- 2x rear mordaunt short avant 912 kersen 198,-
_____+
725,-


Klopt mijn aanname dat dit gelijkwaardige speakers zijn?
En heb ik misschien nog een center nodig?
Wederom hartelijk dank voor al jullie advies 8)

Ik zie er geen centerspeaker bij staan of heb je die al?

johan tieks
04-12-2005, 11:19
Polectro heeft helaas geen website. En ik weet niet waar de winkel zit. In de buurt van Amsterdam?
Heb ivm werk helaas niet superveel tijd om te luisteren, dus zal over internet moeten bestellen.
Heb even gekeken op kieskeurig.nl en sommige van de Mordaunts blijken niet meer leverbaar. Met vergelijkbare speakers kom dan op het volgende uit. Stassen Hifi is volgens de site het goedkoopst, de prijzen heb ik daarvandaan:


PRIJS # WAAR ARTIKEL TOTAAL
229,- 1x sub mordaunt short avant 907 kersen 229,-
149,- 2x front mordaunt short avant 914 kersen 298,-
99,- 2x rear mordaunt short avant 912 kersen 198,-
_____+
725,-


Klopt mijn aanname dat dit gelijkwaardige speakers zijn?
En heb ik misschien nog een center nodig?
Wederom hartelijk dank voor al jullie advies 8)

Die 914 heb ik zelf en ben ik zeer tevreden over, die 912 is in feite de monitor versie van de 914 dus zal ook wel goed zijn, op hifi.nl staat hier trouwens een recencie van. ik zou alleen de 905 er nog bij doen als center.

Weekstrom
05-12-2005, 06:37
Staar je niet blind op één merk. Ik zie eigenlijk alleen mourdaunt short langs komen en blijkbaar meegenomen worden in je afwegingen.
Verder heeft wat mij betreft vooral de opmerking van JCL belang; Begin met 2 goede stereo speakers. Je geeft zelf aan dat het vooral muziek is wat je luistert, dus dat heeft m.n. belang. Ga luisteren naar muziek. Vind daar 2 goede fronts bij en koop die. Daarna kun je rustig verder sparen en over b.v. een half jaar een centre en 2 rears kopen. W.s. past het zelfde merk met de zelfde serie daar goed bij. Evt een kleiner model.

Zeker het beluisteren waard icm Marantz vind ik zelf ook de Monitor audio serie. B.v. Monitor audio RS5 fronts en RS1 rears.
Mission vind ik zelf wat te veel nadruk in de hogere regionen leggen terwijl Monitor audio redelijk laag gaat waardoor je een sub, zeker voor muziek, niet direct zult missen. Sterker; ik zou sowiezo nog niet gelijk een sub aanschaffen, tenzij je een setje koopt. Als je hebt uitgebreid met de centre en rears kun je weer even sparen en vervolgens een goede sub kopen.
Koop je toch een setje; Zelf vond ik ze altijd maar matig klinken, maar een tijdje geleden bij Staffhorst bleek er een Monitor Audio Radius aan te staan wat ik opvallend goed vond klinken. Overigens blijf ik wel van mening dat je, zeker voor muziek, beter geen setjes kunt kopen omdat die voor lage tonen te veel op een sub leunen wat bij muziek een lastig verhaal is.
Bottom line; Ga vooral zelf luisteren en vergelijken en focus eerst op muziek en fronts.

johan tieks
05-12-2005, 11:34
Monitor audio heb ik ook een paar keer naar geluisterd en was ik zeer van onder de indruk, alleen heb je het dan wel over een andere prijsklasse

JCL
05-12-2005, 12:24
dat ligt er ook al of je ze perse nieuw wilt hebben...

Alexander D
05-12-2005, 15:46
dat ligt er ook al of je ze perse nieuw wilt hebben...

Tis nou ook niet zo dat dat deze speakers met bosjes tweedehands worden aangeboden, zeker niet een combo van twee keer de RS5 en twee keer de RS1. :wink:

Weekstrom
08-12-2005, 20:33
Je kan ze ook apart aanschaffen. Toevallig heeft mijn overbuurman de rears op die manier gekocht. De fronts heeft hij direct aangeschaft nadat hij ze bij mij had gehoord :wink: .
Wat je ook kan doen is wachten op de uitverkoop. Kun je nu rustig luisteren. Bepalen wat je wilt en dan toeslaan. In mijn geval scheelde dat heel erg veel. Ik had dacht ik een keuze gemaakt tot ik ook de MA's hoorde. Die waren in de uitverkoop waardoor ze ineens in mijn prijsklasse kwamen. Front voor 399 p/st, later de zelfde als rear gekocht voor zelfs 299. Normaal was meen ik 740.