PDA

Bekijk de volledige versie : Luis Buñuel



Rhune
02-12-2005, 09:32
ik zag laatst drie dvd-boxen met films van Luis Buñuel in de fnac, helaas alleen met Franse subs (mijn frans is niet goed genoeg om ondertitels probleemloos te lezen :oops: ). weet iemand waar ik Buñuel-films kan vinden met (liefst) nederlandse subs? en met welke film van hem kan ik dan best beginnen want ik moet eerlijk bekennen dat ik geen kenner ben van zijn werk.

bartnl
02-12-2005, 16:54
Robinson Crusoe is een goede om mee te beginnen.

Nederlandse subs weet ik niet maar met engelse subs zijn ze goed te krijgen. Als je echte liefhebber bent koop je criteriondvd uitgaves. Criterion heeft 5 Bunuel films op dvd uitgebracht. Kijk even op IMDB overzicht van Bunuel films (http://www.imdb.com/name/nm0000320/) en daarna op de Criterion website (http://www.criteriondvd.com/search.php?director=Luis%20Bunuel) wat zij daarvan uitbrengen. Verder kun je met die titels ook bij andere winkels zoeken.

Toon_1
02-12-2005, 16:57
Ik denk inderdaad ook niet dat er dvds bestaan van hem met Nederlandse ondertitels.

Rhune
03-12-2005, 09:31
bedankt, denk dat ik inderdaad zal moeten gaan voor engelse ondertitels (kan ik toch al wat vlotter lezen :lol: )

maikel_1981
07-12-2005, 22:04
Ik zou adviseren om te beginnen met Discreet Charm of the Bourgeoisie (in mijn ogen zijn allerbeste) of The Phantom of Liberty (een soort van samenvatting van alle thema's uit zijn werk), beiden zijn op Criterion uitgegeven. Ik kan sowieso aanraden om te beginnen met zijn Franse periode (wat andere aanraders: Belle de Jour, Tristana, Obscure Object of Desire), omdat die films doorgaans het meest toegankelijk zijn. Van zijn Mexicaanse periode zijn maar weinig films op DVD verschenen, althans niet in definitieve uitgaves. Los Olvidados (wel op DVD) en Exterminating Angel (niet op DVD) zijn twee meesterwerken uit die periode. En dan is er nog zijn beginperiode, ook in Frankrijk, toen hij samen met Salvador Dali twee films maakte: Un Chien Andalou en L'Age D'Or, samen uitgegeven in een prachtige box van BFI, maar volstrekt avant-garde. Dus om mee te beginnen wellicht niet zo geschikt.